ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
23 грудня 2024 року (16:00)Справа № 808/3843/17 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді КалашникЮ.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 44118663), третя особа: Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул. Українська, 50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
12.12.2017 до Запорізького окружного адміністративного суду (далі - суд) надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Приморського відділення Бердянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі відповідач), в якому позивач просить: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 16870-1303 від 10.10.2017.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачка є орендарем земельної ділянки, на підставі Договору оренди землі від 15.11.2010 №150. Вказаним Договором визначена орендна плата 55404,3грн. на рік. Проте, відповідно до податкового повідомлення-рішення від 10.10.2017 №16870-1303 позивачу визначено зобов`язання з орендної плати у розмірі 128168 грн. Таке нарахування позивач вважає протиправним, у зв`язку із чим звернулась до суду із цим позовом.
Ухвалою суду від 26.01.2018 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідачем до суду подано відзив на позовну заяву (вх. №7179 від 05.03.2018). Зазначає, що відповідно до приписів ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договорі оренди. Розмір орендної плати встановлюється у договорі, але не може річна сума платежу не може бути меншою ніж 3% нормативної грошової оцінки. Нормативна грошова оцінка за 2017 рік становить 4272310 грн., а тому 3% - 128169,30 грн. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 19.02.2019 провадження у справі було зупинено до набрання законної сили судовими рішеннями у справі №336/12/19 та у справі №280/241/19.
У зв`язку із набранням вказаними судовими рішеннями законної сили ухвалою суду від 11.12.2024 провадження у справі поновлено.
Представники сторін 11.12.2024 надали суду клопотання про розгляд справи без їх участі.
Представник третьої особи також надіслав суду клопотання про проведення судового засідання без своєї участі.
Ухвалою суду від 23.12.2024 замінено відповідачів у справі - Приморське відділення Бердянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області та Головне управління ДФС у Запорізькій області на правонаступника - Головне управління ДПС у Запорізькій області.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
15.11.2010 між позивачем та Приморською міською радою Приморського району Запорізької області укладений Договір оренди землі №150, площею 49,000 кв.м, розташованої по вул. Курортна, 35, м. Приморськ, Запорізької області, - зареєстрований у Приморському районному відділі Запорізької регіональної філії Державного підприємства ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 02.02.2011, №232480004000043.
Зазначена земельна ділянка належить територіальній громаді в особі Приморської міської ради Приморського району Запорізької області та у відповідності до Акту прийому-передання від 15.11.2010, - на підставі Договору №150 від 15.11.2010 передана в оренду ОСОБА_1 .
Додатковими Угодами №1 від 23.01.2012, №2 від 09.12.2015 внесені зміни до основного Договору №150 від 15.11.2010 щодо оренди земельної ділянки.
На час укладання договору від 15.11.2010 (Додаток №5) діяла нормативно-грошова оцінка від 26.10.2010, згідно з якою 3 % (три відсотка), ставка земельного податку, встановлена Законом України Про плату за землю від нормативно-грошової оцінки землі в сумі 1846810 грн., - за один рік складала 55404,3 грн. (1846810 грн: 100% х 3%=55404,3 грн) (а.с.24-36).
Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079), згідно із яким: середня (базова) вартість земель населеного пункту 68,73 грн./кв.м.; коефіцієнт Км2 - 1,25; локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки: 1,06, 1,08, 0,94; сукупний коефіцієнт Км3 1,07; коефіцієнт Кф 0,5; коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки 1,897; нормативна грошова оцінка земельної ділянки 4272310 грн. (а.с.64, 82).
10.10.2017 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №16870-1303, яким позивачці донараховано оренду плату за 2017 рік у розмірі 128169,30 грн. (а.с.43).
Не погодившись із вказаним рішенням, позивачка звернулась до суду із вимогами щодо скасування такого рішення.
Провадження у цій справі зупинялось до набрання законної сили рішення у справі №336/12/19, в межах якої ОСОБА_1 оскаржувались рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012 №19 та рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 14.01.2021 у справі №336/12/19 визнано протиправним та нечинним рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012 №19 та визнано протиправним та нечинним рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 28.12.2012 №28.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 17.05.2023 у справі №336/12/19, рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 14 січня 2021 року у справі №336/12/19 скасовано в частині задоволених позовних вимог ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012 №19 та у задоволенні позову ОСОБА_1 до Приморської міської ради Приморського району Запорізької області про визнання нечинними та скасування рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області Про проведення нормативно грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області від 31.08.2012 №19 відмовлено.
Також, провадження у справі №808/3843/17 зупинялось до набрання законної сили рішенням у справі №280/241/19.
Так, рішення Запорізького окружного адміністративного суду у справі №280/241/19 позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання дій протиправними задоволено, зокрема:
визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , зазначеної у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 №9-8-0.33-550/112-18.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 05.12.2023 апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області залишено без задоволення, а рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2023 року без змін.
У судовому рішенні №280/241/19 зазначено, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 №9-8-0.33-550/112-18, визначено на підставі рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області» від 28.12.2012 №28, яке визнано нечинним у судовому порядку, оскільки прийнято не в порядку та спосіб, передбачені законом, а тому такий розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки не може слугувати підставою для визначення позивачу зобов`язань з орендної плати за користування земельною ділянкою.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України, у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного повідомлення-рішення).
Відповідно до пп.14.1.73 п. 14.1 ст.14 ПК України, землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України).
Відповідно до п. 271.1 ст. 271 ПК України, базою оподаткування є, зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом;
Згідно з п. 271.2 ст. 271 ПК України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з п. 288.1 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.
Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 288.2 ст.288 ПК України визначено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3 ст. 288 ПК України).
Пунктами 288.4, 288.5 ст. 288 ПК України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території.
Так судом встановлено, нарахована позивачці сума орендної плати у розмірі 128169,30грн. була розрахована відповідно до Витягу нормативної грошової оцінки, відповідно до якого грошова оцінка земельної ділянки склала 4272310 грн.
В той же час, як було зазначено вище, рішення Приморської міської ради Приморського району Запорізької області «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Приморськ Приморського району Запорізької області» від 28.12.2012 №28, визнано нечинним у судовому порядку, а дії Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер: 2324810100:12:001:0079, розташованої за адресою: вул. Курортна, 35, м. Приморськ, Приморського району, Запорізької області, зазначеної у Витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2018 №9-8-0.33-550/112-18 визнано протиправними.
Відтак, для визначення орендної плати орендованої позивачкою земельної ділянки не може бути застосована нормативно грошова оцінка земельної ділянки у розмірі 4272310 грн.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 10.10.2017 №16870-1303 є протиправним та підлягає скасуванню в частині.
Суд вважає за необхідне зауважити, що згідно правової позиції Верховного Суду, яка викладена у постанові від 06.05.2022 у справі №826/14188/16, наслідком встановлення судом невідповідності частини рішення суб`єкта владних повноважень (зокрема, помилкового розрахунку суми податкового зобов`язання) вимогам чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства є визнання такого акта частково протиправним, якщо цю частину може бути ідентифіковано (виокремлено, названо) та що без неї оскаржуваний акт в іншій частині (частинах) не втрачає свою цілісність, значення. Якщо помилкове нарахування сум податкового зобов`язання відбулося у зв`язку з порушенням нормативних вимог як платником так і контролюючим органом, то податкове повідомлення рішення не може бути визнано протиправним і скасовано у будь-якій частині. У цьому випадку контролюючий орган ще не визначив в установленому порядку дійсний податковий обов`язок зі сплати земельного податку. Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість акта індивідуальної дії, що визнається протиправним і скасовується, інше рішення, яке б відповідало закону, а також давати вказівки, що б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
У цьому випадку протиправно нараховану частину орендної плати судом може бути виокремлено, оскільки позивачка має обов`язок сплатити суму орендної плати, яка встановлена у договорі земельної ділянки та складає 55404,30грн.
Отже, оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним у частині нарахування позивачці орендної плати у сумі 72765,00грн. (128169,30 грн. 55404,30грн.).
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частин першої та другої статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до частин першої та третьої статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на викладене вище, суд вважає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 10.10.2017 №16870-1303 є протиправним та підлягає скасуванню у частині протиправно нарахованої орендної плати у сумі 72765,00 грн.
Відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 143, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 44118663), третя особа Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м.Запоріжжя, вул. Українська, 50, код ЄДРПОУ 39820689) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №16870-1303 від 10.10.2017 в частині визначення податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у розмірі 72765,00 грн.
В іншій частині позовних вимог, відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 640,84 грн. (шістсот сорок гривень 84 копійки) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 23.12.2024.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124020929 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них плати за землю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні