КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 року м. Кропивницький Справа № 340/6770/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Кармазиної Т.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Джет 800 до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Представник позивача звернувся до суду з позовом, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436774/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної №1 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 1 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436776/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної № 2 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 2 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436778/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної № 3 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 3 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436777/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної № 4 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 4 від 01.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436773/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної № 5 від 16.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 5 від 16.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області № 11436775/43112194 від 18.07.2024р. про відмову в реєстрації Податкової накладної № 6 від 16.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних Податкову накладну № 6 від 16.11.2022р. подану Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 датою її фактичного подання на реєстрацію.
Позов мотивовано тим, що оскаржувані рішення прийнято відповідачем-2 з порушенням норм чинного законодавства України. Оскільки, на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкових накладних, платником податків були надані пояснення та документи щодо підтвердження реальності здійснених операцій. Однак, останні не були взяті контролюючим органом до уваги, натомість фіскальний орган як на підставу для відмови у реєстрації податкової накладної вказав на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. До того ж вказує, що оскаржувані рішення не містять конкретної інформації щодо підстав їх прийняття, не наведено жодної інформації щодо причин та підстав для прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач стверджує, що господарські операції, за якими складені податкові накладні, підтверджуються необхідними первинними документами, копії яких надавалися відповідачу.
Ухвалою судді від 23.10.2024 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (т.2 а.с.14-15).
Представником відповідачів надано до суду відзиви на позовну заяву (т.2 а.с.20-31), в яких вказано про те, що оскаржувані рішення обґрунтовані, законні та прийняті відповідно до норм Податкового кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідачі вказували, що на момент розгляду питання щодо реєстрації податкових накладних встановлено відсутність належним чином завірених платіжних документів, що підтверджують оплату за придбаний/реалізований товар, а також за придбані послуги відповідального зберігання (рахунки, платіжні доручення, банківські виписки тощо); відсутня інформація та документальне підтвердження передачі товару з відповідального зберігання; платника включено до переліку платників, які мають ознаки ризиковості та відповідають п.8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за кодом 13 Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17. З цих підстав просив суд у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 11.11.2024 року клопотання представника відповідача про розгляд справи з викликом сторін залишено без задоволення (т.2 а.с.38-39).
Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом встановлено наступні обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 зареєстроване як юридична особа з 12.07.2019 року, основним видом діяльності є: 46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами (т.2 а.с.1-2).
12.10.2022 року між ТОВ ДЖЕТ 800 (Постачальник) та ТОВ Кіровоградська нафтова компанія код ЄДРПОУ 30708038 (Покупець) укладено Договір поставки нафти №1-ПН від 12.10.2022 року (т.1 а.с.93-97).
Згідно умов Договору, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцеві, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити нафту орієнтовною кількістю 2000 +/- 10% тон. (надалі-Товар). Поставка Товару здійснюється згідно Заявок на відвантаження нафтопродуктів, залізничним транспортом на умовах FСА франко-перевізник ст. Прилуки Південної залізниці згідно Інкотермс 2020.
28.10.2022 р. між ТОВ ДЖЕТ 800 (Постачальник) та ТОВ Кіровоградська нафтова компанія код ЄДРПОУ 30708038 (Покупець) укладено Договір поставки нафти №2-ПН від 28.10.2022 року (т.1 а.с.110-114).
Згідно умов Договору, Постачальник зобов`язується передати у власність Покупцеві, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити нафту орієнтовною кількістю 72 000 +/- 10% тон.
Поставка Товару здійснюється згідно Заявок на відвантаження нафтопродуктів, залізничним транспортом на умовах DDР ст. Шостаківка Одеської залізниці згідно Інкотермс 2020.
Ціна на кожну партію Товару поставленого Позивачем за вищевказаними Договорами визначається в рахунках-фактурах, які є невід`ємною частиною Договору.
17.10.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №1 у кількості 360,833 т. (т.1 а.с.98).
01.11.2022 позивачем виписаний рахунок на оплату № 11 на нафту у кількості 360,833т. на загальну суму 8 502 668,84 грн в т.ч. ПДВ 556 249,36 грн. та 01.11.2022 р. за видатковою накладною №10 товар був переданий у власність Покупця (т.1 а.с.99-100).
01.11.2022 позивачем складена податкова накладна №1 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.21-22).
Згідно з отриманою квитанцією від 30.11.2022 року, податкову накладну № 1 від 01.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.23).
23.10.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №2 у кількості 350,610 т. (т.1 а.с.101).
01.11.2022 позивачем виписаний рахунок № 12 на нафту у кількості 350,610 т. на загальну суму 8 265 360,64 грн, в т.ч. ПДВ 540 742,19 грн. та 01.11.2022 за видатковою накладною №11 Товар був переданий у власність Покупця (т.1 а.с.102-103).
01.11.2022 позивачем складена податкова накладна № 2 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.38-39).
Згідно з отриманою квитанцією від 30.11.2022 року, ПН № 2 від 01.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.40).
26.10.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №3 у кількості 350,287 т. (а.с.104).
01.11.2022 позивачем виписаний рахунок № 13 на нафту у кількості 350,287 т. на загальну суму 8 258 015,92 грн в т.ч. ПДВ 540 244,03 грн. та 01.11.2022 за видатковою накладною № 12 товар був переданий у власність Покупця (т.1 а.с.105-106).
01.11.2022 позивачем складена податкова накладна № 3 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.49-50).
Згідно з отриманою квитанцією від 30.11.2022 року, ПН № 3 від 01.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.51).
29.10.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №4 у кількості 702,026 т. (т.1 а.с.107).
01.11.2022 позивачем на Покупця виписаний рахунок на оплату № 14 на нафту у кількості 702,026 т. на загальну суму 16 619 760,79 грн в т.ч. ПДВ 1 087 274,07 грн. та 01.11.2022 за видатковою накладною № 13 товар був переданий у власність Покупця (т.1 а.с.108-109).
01.11.2022 позивачем складена податкова накладна № 4 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.60-61).
Згідно з отриманою квитанцією від 30.11.2022 року, ПН № 4 від 01.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.62).
28.10.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №5 у кількості 351,138 т. (т.1 а.с.116).
16.11.2022 позивачем виписаний рахунок на оплату № 15 на нафту у кількості 351,138 т. на загальну суму 8 681767,66 грн в т.ч. ПДВ 567 966,11 грн. та 16.11.2022 за видатковою накладною № 15 товар був переданий у власність Покупця (т.1 117-118).
16.11.2022 позивачем складена податкова накладна № 5 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.71-72).
Згідно з отриманою квитанцією від 16.12.2022 року, ПН № 5 від 16.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.73).
13.11.2022 позивачу від Покупця надійшла Заявка на відвантаження нафтопродуктів №6 у кількості 702,568 т. (т.1 а.с.119).
16.11.2022 позивачем на Покупця виписаний рахунок на оплату № 16 на нафту у кількості 702,568 т. на загальну суму 16 706 209,91 грн в т.ч. ПДВ 1 092 929,62 грн. та 16.11.2022 за видатковою накладною №16 товар був переданий у власність Покупця (т.1 а.с.120-21).
16.11.2022 позивачем складена податкова накладна № 6 та відправлена на реєстрацію до Єдиного державного реєстру податкових накладних та розрахунків коригування (т.1 а.с.82-83).
Згідно з отриманою квитанцією від 16.12.2022 року, ПН № 6 від 16.11.2022 прийнято, але згідно п. 201.16. статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація зупинена з підстав: Податкова накладна складена та подана платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризикованості платника податку та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.84).
15.07.2024 року позивачем до Головного управління ДПС у Кіровоградській області направлено Повідомлення №1 про подання пояснень викладених у листі № 15/07/24-1 від 15.07.2024 та копій документів щодо податкових накладних №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, реєстрація яких зупинена з копіями завірених документів (31 додаток), на підставі яких вони були складені, а саме: Штатний розпис; Оборотно-сальдова відомість рах 10; Форма 20-ОПП; Договір поставки нафти № 1-ПН від 12.10.2022 року; Договір поставки нафти № 2-ПН від 28.10.2022 року; Видаткова накладні № 10 від 01.11.2022року; Рахунок № 11 від 01.11.2022 року; Видаткова накладна № 11 від 01.11.2022 року; Рахунок № 12 від 01.11.2022 року; Видаткова накладна № 12 від 01.11.2022 року; Рахунок № 13 від 01.11.2022 року; Видаткова накладна № 13 від 01.11.2022 року; Рахунок № 14 від 01.11.2022 року; Видаткова накладна № 15 від 16.01.2022 року; Рахунок № 15 від 16.11.2022 року; Видаткова накладна № 16 від 16.11.2022 року; Рахунок № 16 від 16.11.2022 року; Картка рахунка 28; Договір поставки нафти № 74/22 від 12.10.2022 року; Видаткова накладна №Н-212/22 від 17.10.2022 року з рахунком № Н-212/22, з/дорожня накладна; паспорт якості, акт приймання нафти; Видаткова накладна, №Н-213/22 від 23.10.2022 року, рахунок №Н-213/22 від 23.10.2022,залізно- дорожня накладна №44670446 від 23.10.2022 року, лист; Видаткова накладна №Н-214/22 від 26.10.2022 року, рахунок № Н-214/22 від 26.10.2022 року, Залізно-дорожня накладна №44689081 від 26.10.2022 року, лист, паспорт якості; Видаткова накладна №Н-215/22 від 29.10.2022року,рахунок №Н-215/22 від 29.10.2022 року, Залізно-дорожня накладна №44706836 від 29.10.2022 року, лист, паспорт якості, акт приймання нафти; Договір поставки нафти № 75/22 від 28.10.2022 року; Видаткова накладна № Н-247/22 від 06.11.2022 року, Рахунок З Н-247/22 від 06.11.22р, залізно-дорожня накладна № 44732832, паспорт якості, акт приймання нафти; Видаткова накладна № Н-248/22 від 13.11.2022 року, рахунок № Н-248/22 від 13.11.2022р, залізно дорожня накладна № 44756534, паспорт якості, акт приймання нафти; Акт наданих послуг по відшкодуванню провозних платежів № 388 від 23.10.2022року, Рахунок № 212 від 23.10.2022 року, Рахунок.№ 213 від 26.10.2022року; Акти приймання майна № 1 від 22.10.2022р,№2 від 27.10.2022, №3 від 01.11.2022р.№4 від 01.11.2022р.,№5 від 09.11.2022р.№6 від 14.11.2022 Оборотно-сальдова відомість по рах 361 за жовтень-листопад 2022року Оборотно сальдова по рах 631 за жовтень-листопад 2022 року (т.1 а.с.26-29).
Рішеннями відповідача-2 з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11436774/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН № 1, №11436776/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН № 2, №11436778/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН № 3, №11436777/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН № 4, №11436773/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН № 5, №11436775/43112194 від 18.07.2024 було відмовлено у реєстрації ПН з підстав: надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. У цих рішеннях зазначено додаткову інформацію: Відсутні належним чином завірені платіжні документи, що підтверджують оплату за придбаний/реалізований товар, а також: придбані послуги відповідального зберігання (рахунки, платіжні доручення, банківські виписки тощо). Відсутня інформація та документальне підтвердження передачі товару з відповідального зберігання. Крім того платника включено до переліку платників, які мають ознаки ризиковості та відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 за кодом 13 Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023р. №17 (т.1 а.с.30-31, 41-42, 52-53, 63-64, 74-75, 85-86).
Повідомлень, надісланих позивачу про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН суду не надано.
23.07.2024 позивачем через електронний кабінет платника податків до ДПС України (надалі відповідач-1) було подано скарги щодо рішень відповідача-2 від 18.07.2024р. за № 11436774/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № 1, №11436776/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № 2, №11436778/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № З, №11436777/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № 4, №11436773/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № 5, №11436775/43112194 від 18.07.2024 яким було відмовлено у реєстрації ПН № 6 про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (т.1 а.с.32-36, 43-44, 46-48, 55-59, 70, 76-80, 88-92).
Рішеннями №№47753/43112194/2, 47760/43112194/2, 47759/43112194/2, 47685/43112194/2, 47662/43112194/2, 47712/43112194/2 від 30.07.2024 комісії з питань зупинення реєстрацій податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідач-1 за результатом розгляду скарг позивача від 23.07.2024 щодо рішення відповідача-2 про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 18.07.2024р. за №№ 11436774/43112194, 11436776/43112194, 11436778/43112194, 11436777/43112194, 11436773/43112194, 11436775/43112194, скарги позивача залишено без задоволення та рішення комісії відповідача-2 про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних залишив без змін із зазначенням підстав: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. (т.1 а.с.37, 45, 54, 68, 81, 87).
Не погодившись з рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі за текстом ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми та підпункту 56.23.2 пункту 56.23 статті 56 Податкового кодексу України Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11.12.2019 року №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка набрала чинності 01.02.2020 року та якою затверджено:
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин);
Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.
Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі технічними засобами електронних комунікацій з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до п.п.7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9 - 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пунктів 25, 26 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Згідно пунктів 42, 44 - 46 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС.
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.
У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є, зокрема п.8 у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.
Системний аналіз наведених вище норм свідчить, що метою здійснення контролюючим органом моніторингу податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС є виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства. Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.
Оцінюючи підстави зазначені у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних №№1, 2, 3, 4 від 01.11.2022 року та №№5, 6 від 16.11.2022 року суд враховує визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, що містить Додаток 1 до Порядку №1165.
Суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, контролюючий орган повинен повідомити платника податків, які саме документи мають бути подані для спростування наявних у податкового органу сумнівів щодо господарської операції та які аспекти належить висвітлити у поясненнях.
Зі змісту квитанцій судом встановлено, що у них не зазначено, яка саме податкова інформація вказує на ризиковість платника податків.
Разом з тим, суд враховує, що відповідачем-1 не надано доказів, що на час проведення моніторингу податкових накладних №№1, 2, 3, 4 від 01.11.2022 року та №№5, 6 від 16.11.2022 року, поданих ТОВ "Джет 800" на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, у контролюючих органах була наявна податкова інформація визначена у п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
Також матеріалами справи не підтверджується факт виявлення контролюючим органом під час проведення моніторингу, об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання нафти, дані про яку вказані у податкових накладних №№1, 2, 3, 4 від 01.11.2022 року та №№5, 6 від 16.11.2022 року, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що матеріалами справи не підтверджується наявність підстав для зупинення реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних №№1, 2, 3, 4 від 01.11.2022 року та №№5, 6 від 16.11.2022 року, складених ТОВ "Джет 800".
Так, як вбачається із протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 18.07.2024 р. №118, по результатах розгляду Повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, комісія вирішила відмовити у реєстрації накладних позивача, оскільки відсутні належним чином завірені платіжні документи, що підтверджують оплату за придбаний/реалізований товар, а також за придбані послуги відповідального зберігання (рахунки, платіжні доручення, банківські виписки тощо). Відсутня інформація та документальне підтвердження передачі товару з відповідального зберігання. Крім того платника включено до переліку платників, які мають ознаки ризиковості та відповідають п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, затверджених постановою КМУ від 11.12.2019р. №1165 за кодом 13 Довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023р. №17
Як установлено судом, ТОВ "Джет 800", одержавши квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, з метою спростування сумнівів контролюючого органу в реальності господарської операції, направляло до контролюючого органу пояснення на підтвердження реальності здійснення операції, що відображені у податкових накладних, реєстрація яких зупинена.
При цьому, суд зазначає, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки нафти та ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу.
Комісія регіонального рівня, розглянувши документи, прийняла спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд враховує, що у оскаржуваних рішеннях вказано про надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства. Проте, відповідачем-2 не наведено обґрунтування, які ж з доданих позивачем документів складено з порушенням чинного законодавства та відповідно й не надано таких доказів, що свідчить про протиправність рішень відповідача-2.
Як було зазначено вище, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
При цьому, відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
З огляду на положення цих норм, у платника податку на додану вартість виникають податкові зобов`язання з податку на додану вартість, а відтак і обов`язок зареєструвати податкові накладні, за першою із подій: або дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок, або дата надання послуг.
Подібний підхід щодо необхідності реєстрації податкової накладної за правилами першої, передбаченої пунктом 187.1 статті 187 ПК України події, був застосований Верховним Судом у справі № 360/2460/20, у справі № 600/1878/20-а, від 01.02.2023 у справі № 140/506/22.
За результатами дослідження документів, наданих позивачем контролюючого органу разом з поясненнями, суд приходить до висновку, що такі підтверджують проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, а також інформацію, наведену у податкових накладних, в реєстрації яких відмовлено оскаржуваним рішенням.
Додатково суд зауважує, що зазначені у повідомленні комісії документи, жодним чином не впливають на правомірність складення платником податків податкових накладних, реєстрація яких була зупинена, оскільки не підтверджують та не спростовують першої події, з існуванням якої приписи Податкового кодексу України пов`язують виникнення у платника обов`язку скласти та зареєструвати податкові накладні.
Крім того, суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв оцінки, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Отже, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Прийняття протиправного рішення про зупинення реєстрації податкової накладної є передумовою прийняття відповідного рішення Комісії.
Вказана правова позиція неодноразово викладена у постановах Верховного Суду (справи №822/1817/18, №821/1173/17, №0940/1240/18).
Суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства.
Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Суд наголошує на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
Така правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 07.12.2022 по справі №500/2237/20.
Судом також встановлено, що 04.11.2022 року позивача було віднесено до категорії ризикових рішенням Комісії регіонального рівня ДПС Кіровоградської області №39081 від 04.11.2022 року (т.2 а.с.45).
Підставою для віднесення позивача до платників податку, які відповідають критеріям ризиковості згідно п.8 Критеріїв ризиковості з підстав Згідно відомостей інформаційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування та використання ризикового податкового кредиту. Наявна податкова інформація щодо ризикових операцій за ланцюгами руху ПДВ контрагентів: сформовано податковий кредит за рахунок нафти в кількості 1763,7 т. на суму 2 551,4 тис.грн. придбаної у ТОВ Прилуцький нафтоналив, який включений до переліку ризикових територіальним органом податкової служби за місцем реєстрації СГД, згідно Постанови КМ України від 11.12.2019р. № 1165.
Отже, позивача віднесено до категорії ризикових після дати формування ПН №№ 1, 2, 3, 4, які сформовані по взаємовідносинам позивача та ТОВ Кіровоградська нафтова компанія, що також був відсутній в Переліку ризикових.
Крім того, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11.05.2023 року у справі №120/1350/23 визнано протиправними та скасовано рішення ГУ ДПС у Чернігівській області від 03.11.2022 №6578 та від 18.11.2022 №6853 про відповідність ТОВ Прилуцький нафтоналив критеріям ризиковості платника податків. Зобов`язано ГУ ДПС у Чернігівській області виключити ТОВ Прилуцький нафтоналив з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. (т.1 а.с.226-236). Постановою Сьомого Апеляційного адміністративного суду від 23.11.2023 рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11.05.2023 року у справі №120/1350/23 залишено без змін.
01.12.2023 року ТОВ Прилуцький нафтоналив було знову віднесено до категорії ризикових Рішенням №7665 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Вінницькій області відповідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Разом з тим, рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 25.06.2024 року по справі №120/1204/24 визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області від 01.12.2023 року №7665 про відповідність ТОВ Прилуцький нафтоналив критеріям ризиковості платника податку. Зобов`язано комісію з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області виключити ТОВ "Прилуцький нафтоналив" з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. (т.1 а.с.237-244). Постановою Сьомого Апеляційного адміністративного суду від 27.11.2024 рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 25 червня 2024 року у справі №120/1204/24 залишено без змін.
У відповідності до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому в силу ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Відповідачами по справі, як суб`єктами владних повноважень, не виконано покладених на них обов`язків щодо доказування правомірності прийнятих оскаржуваних рішень.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення прийнято відповідачем-2 необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч вимогам чинного законодавства, у зв`язку із чим є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні ТОВ "Джет 800", суд зазначає наступне.
Згідно з пунктами 2, 4, 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Аналізуючи наведені положення, суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
При фактичних обставинах даної справи суд вважає, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №№1, 2, 3, 4 від 01.11.2022 року та №№5, 6 від 16.11.2022 року, виписані ТОВ " Джет 800", датою їх подання.
Відповідно до ч.1 ст.243 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує, зокрема як розподілити між сторонами судові витрати.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позовну заяву задоволено, здійснені позивачем здійснені позивачем документально підтверджені витрати на оплату судового збору (т.1 а.с.20) у сумі 18168,00 грн., підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області, у сумі 18168,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України.
Керуючись ст.ст.132, 139, 143, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Джет 800 (25004, м. Кропивницький, вул.Генерала Родимцева, буд. 100, ЄДРПОУ 43112194) до Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, ЄДРПОУ 43005393), Головного управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика, Перспективна, 55, ЄДРПОУ ВП 43995486) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області від 18.07.2024 № 11436774/43112194, №11436776/43112194, №11436778/43112194, №11436777/43112194, №11436773/43112194, №11436775/43112194.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 01.11.2022 №№1, 2, 3, 4 та від 16.11.2022 №№5, 6, подані Товариством з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800, днем їх подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 (ЄДРПОУ 43112194) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 18168,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (ЄДРПОУ ВП 43995486),
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ДЖЕТ 800 (ЄДРПОУ 43112194) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 18168,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ЄДРПОУ 43005393)
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Т.М. КАРМАЗИНА
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124021492 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Т.М. КАРМАЗИНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні