Справа № 420/18977/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Пекного А.С., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до комунального підприємства «Аверс» про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до комунального підприємства «Аверс» (далі - відповідач), в якому просить:
визнати протиправними дії КП «Аверс» щодо ненадання публічної інформації за запитом;
зобов`язати КП «Аверс» надати повну інформацію, що запитувалася згідно інформаційного запиту в запитуваному форматі pdf.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20.03.2024 позивач звернувся до комунального підприємства «Аверс» з інформаційним запитом, у якому відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» просив надати інформацію. Запитувану інформацію просив надати у визначений законом строк на електронну адресу у форматі pdf. 26.03.2024 отримав на електронну пошту файл формату docx. Це була «відповідь на запит», яка містила інформацію, але не ту, яку позивач запитував.
Дії відповідача щодо ненадання запитуваної інформації позивач вважає протиправними, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою від 21.06.2024 провадження у вказаній справі відкрите, розгляд справи призначений за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Станом на дату розгляду справи відповідач відзиву на позовну заяву не надав.
Ухвалою суду від 16.12.2024 заяву ОСОБА_1 про відвід судді повернуто без розгляду.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини, суд приходить до таких висновків.
З матеріалів справи вбачається, що 20.03.2024 ОСОБА_1 звернувся до комунального підприємства «Аверс» із запитом на отримання публічної інформації, у якому просив відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» надати наступну інформацію:
- адресу, за якою розміщується робоче місце директора КП «Аверс»;
- копію контракту між керівником підприємства і засновником підприємства;
- копію штатного розпису КП «Аверс» на 2024 рік;
- інформацію про виплати, нараховані та виплачені директору КП «Аверс», у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць 2023 року окремо.
Запитувану інформацію просив надати у визначений законом строк на вказану електронну адресу у форматі pdf.
На запит на отримання публічної інформації комунальне підприємство «Аверс» Білозерської селищної ради листом від 26.03.2024 № 12 повідомило, що Постановою КМУ №1364 від 06.12.2022 Білозерська громада визнана такою, що знаходиться в зоні активних бойових дій. Кабінет, який орендувало підприємство в приміщенні Дніпровського стростинського округу зруйновано агресором. В грудні 2022 року колектив вимушений був в цілях безпеки і збереження життя виїхати з селища Дніпровське. Було запроваджено дистанційну роботу підприємства. Контракт директора КП «Аверс» дійсний до травня 2025 року. З ним можна ознайомитись на сайті Білозерської селищної ради. Колектив отримує частину заробітної плати, в тому числі і директор. Надано таблицю виплачених грошей всьому колективу помісячно за 2023 рік.
Не погоджуючись із тим, що йому ненадано запитуваної інформації, позивач звернувся до суду із цим позовом.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні приписи законодавства.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначає Законом України «Про доступ до публічної інформації».
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Згідно ст.3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації.
Відповідно до ст.5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до інформації забезпечується шляхом, зокрема, надання інформації за запитами на інформацію.
Пунктом 1 ч.1 ст.13 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
Згідно ст. 19 Закону України «Про доступ до публічної інформації» запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту. Письмовий запит подається в довільній формі.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Згідно нормам Закону України «Про доступ до публічної інформації» публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
При цьому, запит на інформацію має за мету забезпечення права на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Закону України «Про доступ до публічної інформації», та інформації, що становить суспільний інтерес.
Згідно ст.23 Закону України «Про доступ до публічної інформації» рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду. Запитувач має право оскаржити: 1) відмову в задоволенні запиту на інформацію; 2) відстрочку задоволення запиту на інформацію; 3) ненадання відповіді на запит на інформацію; 4) надання недостовірної або неповної інформації; 5) несвоєчасне надання інформації; 6) невиконання розпорядниками обов`язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону; 7) інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.
Судом встановлено, що 20.03.2024 ОСОБА_1 звернувся до комунального підприємства «Аверс» із запитом на отримання публічної інформації, у якому просив відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» надати наступну інформацію:
- адресу, за якою розміщується робоче місце директора КП «Аверс»;
- копію контракту між керівником підприємства і засновником підприємства;
- копію штатного розпису КП «Аверс» на 2024 рік;
- інформацію про виплати, нараховані та виплачені директору КП «Аверс», у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць 2023 року окремо.
Запитувану інформацію просив надати у визначений законом строк на вказану електронну адресу у форматі pdf.
На запит на отримання публічної інформації комунальне підприємство «Аверс» Білозерської селищної ради листом від 26.03.2024 № 12 повідомило, що Постановою КМУ №1364 від 06.12.2022 Білозерська громада визнана такою, що знаходиться в зоні активних бойових дій. Кабінет, який орендувало підприємство в приміщенні Дніпровського стростинського округу зруйновано агресором. В грудні 2022 року колектив вимушений був в цілях безпеки і збереження життя виїхати з селища Дніпровське. Було запроваджено дистанційну роботу підприємства. Контракт директора КП «Аверс» дійсний до травня 2025 року. З ним можна ознайомитись на сайті Білозерської селищної ради. Колектив отримує частину заробітної плати, в тому числі і директор. Надано таблицю виплачених грошей всьому колективу помісячно за 2023 рік.
Згідно з приписами ст. 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Положеннями статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» встановлено види інформації, до якої може бути застосовано обмеження в доступі:
1) конфіденційна інформація;
2) таємна інформація;
3) службова інформація, та сукупність вимог, дотримання яких є обов`язковим для такого обмеження.
Відповідно до частини 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Отже, публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом. Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності вимог, визначених пунктами 1-3 частини 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Щодо надання інформації про адресу, за якою розміщується робоче місце директора КП «Аверс», суд зазначає наступне.
Комунальне підприємство «Аверс» Білозерської селищної ради листом від 26.03.2024 № 12 повідомило, що Постановою КМУ №1364 від 06.12.2022 Білозерська громада визнана такою, що знаходиться в зоні активних бойових дій. Кабінет, який орендувало підприємство в приміщенні Дніпровського стростинського округу зруйновано агресором. В грудні 2022 року колектив вимушений був в цілях безпеки і збереження життя виїхати з селища Дніпровське. Було запроваджено дистанційну роботу підприємства.
Відповідно до статті 60-2 КЗпП України дистанційна робота - це форма організації праці, за якої робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, в будь-якому місці за вибором працівника та з використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
Запровадження дистанційної роботи передбачає те, що робота виконується працівником поза робочими приміщеннями чи територією роботодавця, в будь-якому місці за вибором працівника.
Таким чином, робоче місце директора при запровадженні дистанційної роботи може бути в будь-якому місці, відтак інформацію щодо розміщення робочого місця директора відповідач надав.
Щодо надання копію контракту між керівником підприємства і засновником підприємства суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що копію контракту між керівником підприємства і засновником підприємства відповідач позивачу не надав, при цьому у листі від 26.03.2024 № 12 зазначив, що контракт директора КП «Аверс» дійсний до травня 2025 року. З ним можна ознайомитись на сайті Білозерської селищної ради.
Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації» відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.
Таким чином, відповідач у цій частині запиту неправомірно відмовив в наданні інформації.
Щодо надання копії штатного розпису КП «Аверс» на 2024 рік судом встановлено, що вказана копія штатного розпису позивачу надана не була.
Щодо надання інформації про виплати, нараховані та виплачені директору КП «Аверс», у тому числі, як заробітна плата, премія, надбавка, грошова компенсація, матеріальна допомога, оплата відпустки тощо, шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць 2023 року окремо суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що відповідач надав інформацію щодо виплачених сум коштів всьому колективу помісячно за 2023 рік без конкретизації складових заробітної плати, при цьому позивач запитував інформацію щодо нарахованої та виплаченої директору КП «Аверс» заробітної плати, премії, надбавки, грошової компенсації, матеріальної допомоги, оплати відпустки тощо шляхом зазначення відповідної суми та виду виплат за кожен місяць 2023 року окремо.
Таким чином, відповідач в цій частині запиту надав неповну інформацію.
Отже, в ході судового розгляду справи суд дійшов висновку, що відповідачем вчинено протиправні дії, які полягають у наданні неповної інформацію на запит.
Оскільки судом встановлені протиправні дії відповідача щодо надання неповної інформації на запит, наслідком встановлення таких дій є зобов`язання відповідача надати повну інформацію на запит про надання публічної інформації від 20.03.2024.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача надати інформацію у форматі pdf, суд зазначає таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Таким чином, захисту адміністративним судом підлягають порушені права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Суд звертає увагу на те, що відповідачем ще не вчинено жодної дії на виконання цього рішення суду, а тому відсутні підстави вважати, що права позивача будуть порушені.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
За таких обставин, позовна вимога про зобов`язання відповідача надати інформацію у форматі pdf задоволенню не підлягає як передчасна, оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Приписами ч. 1 ст. 77 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).
Враховуючи те, що відповідач не надав суду належних та допустимих доказів в обґрунтування своїх заперечень, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України.
Згідно з приписами ч. 1 ст. 371 КАС України негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.
Оскільки рішення прийнято у справі, визначеній п. 1 ч. 1 ст.263 КАС України, тому згідно з ч.1 ст. 371 зазначеного Кодексу підлягає негайному виконанню.
Рішення ухвалено 23.12.2024 з врахуванням періоду перебування головуючого судді Пекного А.С. у відпустці та на лікарняному.
Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 143, 242 - 246, 250, 255, 257 263, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов ОСОБА_1 до комунального підприємства «Аверс» Білозерської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправними дії комунального підприємства «Аверс» Білозерської селищної ради щодо надання неповної публічної інформації на запит про надання публічної інформації від 20.03.2024.
Зобов`язати комунальне підприємство «Аверс» Білозерської селищної ради (75003, Херсонська область, Херсонський район, с. Дніпровське, вул. Центральна 1а, код ЄДРПОУ 36882187) надати повну інформацію на запит ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про надання публічної інформації від 20.03.2024.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з комунального підприємства «Аверс» Білозерської селищної ради (75003, Херсонська область, Херсонський район, с. Дніпровське, вул. Центральна 1а, код ЄДРПОУ 36882187) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 605 (шістсот п`ять) грн 60 коп.
Рішення допустити до негайного виконання.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя А.С. Пекний
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124022161 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на доступ до публічної інформації |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні