ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8292/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши за правилами спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Відділу соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Позивач - ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправними дії Відділу соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області щодо неправомірного зменшення розміру компенсації ОСОБА_1 за здійснення догляду на непрофесійній основі з 01.02.2024 по 31.01.2025 у розмірі 160,00 грн;
- зобов`зати Відділ соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради Полтавської області здійснити ОСОБА_1 перерахунок розміру компенсації по догляду на непрофесійній основі з 01.02.2024 без врахування пенсії по інвалідності ІІІ групи.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем невірно визначено сукупний дохід, в наслідок помилкового розуміння п.4 методики нарахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 липня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/8292/24, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач надав відзив на адміністративний позов, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог з тих підстав, що управління у спірних правовідносинах діяло у відповідності до вимог чинного законодавства.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ОСОБА_1 за її заявою від 16.02.2023 відповідачем призначено компенсацію по догляду на непрофесійній основі за своєю матір`ю - ОСОБА_2 . З 01.02.2023 по 31.01.2024.
Розмір компенсації з 01.02.2023 по 31.12.2023 склав 2589,00 грн, з 01.01.2024 по 31.01.2024 - 2920 грн.
Для продовження виплати ОСОБА_1 07 лютого 2024 року до Відділу соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради подано заяву з відповідними документами, зокрема, довідку про доходи №2237092250291178 від 12.02.2024, в якій зазначено, що ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності з 01.08.2023 у розмірі 2760 грн.
Відділом соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради згідно зави ОСОБА_1 та поданих нею документів призначено компенсацію по догляду на непрофесійній основі з 01.02.2024 по 31.01.2025 у розмірі 160 грн, з розрахунку 2920,00 -2760,00 грн.
Тобто, починаючи з лютого 2024 року відповідачем здійснено нарахування компенсації ОСОБА_1 враховуючи її дохід, а саме пенсію по інвалідністю ІІІ групи.
ОСОБА_1 не погодившись з таким нарахування компенсації відповідачем звернулася до суду з цим позовом.
Частиною 7 ст.13 Закону України «Про соціальні послуги» від 17.01.2019 року № 2671-VIII визначено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги визначається шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.
Позивач доглядає за своєю матір`ю, з 01.02.2023 по 31.01.2024 їй виплачувалася компенсація по догляду на непрофесійній основі. Розмір компенсації з 01.02.2023 по 31.12.2023 склав 2589,00 грн, з 01.01.2024 по 31.01.2024 - 2920 грн.
07.02.2024 ОСОБА_1 для продовження виплати компенсації подала до відповідача заяву з відповідними документами, зокрема, довідку про доходи №2237092250291178 від 12.02.2024, в якій зазначено, що ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності з 01.08.2023 у розмірі 2760 грн.
Відділом соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради призначено компенсацію по догляду на непрофесійній основі з 01.02.2024 по 31.01.2025 у розмірі 160 грн, з розрахунку 2920,00 -2760,00 грн.
Тобто, починаючи з лютого 2024 року відповідачем здійснено нарахування компенсації ОСОБА_1 враховуючи її дохід, а саме пенсію по інвалідністю ІІІ групи.
Так, відповідно до абз. 1 п. 4 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі», розмір компенсації відповідно до статті 13 Закону України від 17.01.2019 № 2671-VIII «Про соціальні послуги» обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Згідно з абз. 3 п. 4 Порядку середньомісячний сукупний дохід фізичної особи, яка надає соціальні послуги, визначається із застосуванням автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї цієї особи на кількість осіб, які входять до складу сім`ї, згідно з Методикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16 червня 2020 р. № 419.
Наказом Міністерства соціальної політики України від 17 травня 2022 року № 150 затверджено Методику обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг
Пунктом 2 Методики визначено, що до складу сім`ї отримувача соціальних послуг включаються особи, які спільно з ним проживають, ведуть з ним спільний побут, мають взаємні права та обов`язки і поєднані з ним на підставі шлюбу / кровного споріднення / усиновлення / на інших підставах, які не заборонено законом і не суперечать моральним засадам суспільства. При цьому особи, яких включають до складу сім`ї отримувача соціальних послуг, можуть бути як працездатними, так і непрацездатними (особи, які досягли встановленого Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв`язку з втратою годувальника, у тому числі діти, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет І типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, діти, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги). Дохід усіх осіб, включених до складу сім`ї отримувача соціальних послуг, враховується до середньомісячного сукупного доходу його сім`ї.
До заяви про призначення компенсаційних виплат позивачем надано довідку про доходи №2237092250291178 від 12.02.2024, в якій зазначено, що ОСОБА_1 отримує пенсію по інвалідності з 01.08.2023 у розмірі 2760 грн, тобто середньомісячний дохід позивача складає 2760 грн.
Відповідно до абз. 4 пп.1 п.4 Методики до середньомісячного сукупного доходу сім`ї отримувача соціальних послуг / фізичної особи, яка надає соціальні послуги, враховуються в тому числі: доходи у вигляді: пенсії (крім пенсії у зв`язку із втратою годувальника, призначеної дітям з інвалідністю та особам з інвалідністю I-III групи), щомісячного довічного грошового утримання суддів у відставці.
Види пенсійних виплат визначено статтею 9 Закону України „Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та ст. 9 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Так, відповідно до вказаних законів призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності; пенсія у зв`язку з втратою годувальника.
Пенсія по інвалідності призначається в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату здоров`я, внаслідок: а) трудового каліцтва або професійного захворювання; б) загального захворювання (в тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства).
Згідно ч.2 ст.25 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пенсії по інвалідності внаслідок загального захворювання призначаються при наявності стажу роботи на час настання інвалідності.
У випадку коли особа з інвалідністю не має достатньої кількості страхового стажу, вона може звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем проживання із заявою про призначення допомоги за нормами Закону України „Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", а особи з інвалідністю з дитинства і діти з інвалідністю віком до 18 років також мають право на державну соціальну допомогу в порядку Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю».
Виходячи зі змісту вказаних нормативних актів, слід дійти висновку, що законодавством не передбачено призначення такого окремого виду пенсії як «пенсія дітям з інвалідністю», що виключає наявність декількох видів пенсій.
Відповідно, формулювання «крім пенсії у зв`язку із втратою годувальника, призначеної дітям з інвалідністю та особам з інвалідністю I-III групи» передбачає один вид пенсії - «по втраті годувальника», яка призначається особам з інвалідністю І-III групи та дітям з інвалідністю.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що пенсія позивача враховується до середньомісячного сукупного доходу сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги, при вирішенні питання призначення/не призначення спірної допомоги.
Середньомісячний сукупний дохід ОСОБА_1 становив за розрахунковий період 2760,00 грн.
Прожитковий мінімум на одну особу на 01.01.2024 в розрахунку на місяць відповідно до ст. 7 Закону України №1928-IX „Про Державний бюджет України на 2024 рік" рік становить 2920,00 грн.
З огляду на ці обставини відповідач визначив розмір компенсації між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги за доглядом на непрофесійній основі, та середньомісячним доходом позивача за четвертий квартал (квартал, що передує місяцю звернення) в розмірі 160,00 грн ( 2920,00 грн - 2760,00 грн).
Таким чином, суд вважає, що відповідачем, починаючи з лютого 2024 року нарахування компенсації ОСОБА_1 у розмірі 160,00 грн здійснено з дотриманням вимог закону.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Перевіряючи наведені учасниками спору аргументи приєднаними до справи доказами, суд приходить до висновку, що у ході розгляду справи відповідачем доведено дотримання у спірних правовідносинах вимог ч.2 ст.2 КАС України та як насідок відмови у задоволенні позовних вимог.
При розв`язанні спору, суд, зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", надав оцінку усім юридично значимим факторам і обставинам справи; дослухався до сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін.
Розподіл судових витрат по справі слід здійснити відповідно до ст.139 КАС України та Закону України "Про судовий збір".
Керуючись ст. ст. 19, 241-247, 255, 264, 293, 295, 297 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Відділу соціального захисту населення Виконавчого комітету Чутівської селищної ради ( вул. Центральна, б.6,смт. Чутове, Чутівський район, Полтавська область, 38800, код ЄРДПОУ 44063337) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Бойко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124022608 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Бойко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні