Рішення
від 24.12.2024 по справі 520/23738/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2024 року Справа № 520/23738/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Садової М.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні в приміщенні суду в місті Харкові адміністративну справу за позовом приватного сільськогосподарського підприємства "ЛІЛІЯ" до головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

у с т а н о в и в :

позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до відповідача, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення прийняте головним управлінням ДПС у Харківській області від 21 травня 2024 року №0281690407.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 19.04.2024 приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» отримало акт камеральної перевірки щодо реєстрації податкових накладних за листопад 2022 року. Виявлено порушення п. 201.10 ст. 201 ПКУ через несвоєчасну реєстрацію розрахунку коригування. 30.04.2024 приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» подало заперечення до акта, але 31.05.2024 отримало рішення про залишення висновків без змін. 07.06.2024 отримано податкове повідомлення-рішення №0281690407 від 21.05.2024. Приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» подало скаргу до ДПС України, але 16.08.2024 отримало рішення про залишення ППР без змін. Приватне сільськогосподарське підприємство «ЛІЛІЯ» не погоджується з цим і вважає податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню. Просить позов задовольнити.

Відповідачем подано до суду відзив, який містить заперечення на позов. Наводить аргументи про те, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати податкову накладну в ЄРПН та надати її покупцю. Квитанція в електронному вигляді підтверджує реєстрацію податкової накладної. Граничні строки реєстрації: для накладних, складених з 1 по 15 день місяця до останнього дня цього місяця. Для накладних, складених з 16 по останній день місяця до 15 дня наступного місяця. Порушення строків реєстрації тягне за собою штрафи згідно з п. 1201.1 ст. 1201 ПК України: 10% за порушення до 15 днів 20% за порушення від 16 до 30 днів 30% за порушення від 31 до 60 днів 40% за порушення від 61 до 365 днів 50% за порушення понад 366 днів. У ході камеральної перевірки використовуються дані податкових декларацій, системи електронного адміністрування ПДВ та ЄРПН. У ГУ ДПС відсутня інформація про отримання підприємством розрахунків коригування від постачальника. Під час воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, діють норми щодо звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків, передбачених п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України. Це включає звільнення від штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних, якщо виконання податкових обов`язків підтверджене процедурою, визначеною наказом Мінфіну № 225. Якщо платник податків не може виконати свої податкові обов`язки, він мав до 30.09.2022 подати заяву до контролюючого органу з підтверджуючими документами. У разі неможливості подати заяву до 30.09.2022, це потрібно зробити не пізніше 60 днів після відновлення можливостей (п. 3, п. 4 Наказу № 225). Відсутність такої заяви означає, що платник податків вважається здатним виконати податкові обов`язки (п. 7 Наказу № 225). Щодо ПСП «ЛІЛІЯ», відсутнє рішення податкового органу, яке б підтверджувало неможливість виконання податкових обов`язків у визначені строки. Зміни до пп. 69.1 підрозділу 10 розділу XX ПКУ, що набули чинності 03.01.2023, передбачають звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов`язків на період воєнного стану (п. 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ). Відповідно до Закону № 2876-IX, тимчасово протягом дії воєнного стану та шести місяців після його завершення, збільшено граничні строки реєстрації ПН/РК у ЄРПН, а розміри штрафів за їх порушення зменшено. Штрафи за порушення строків реєстрації ПН/РК у ЄРПН: до 15 днів 2% ПДВ, від 16 до 30 днів 5% ПДВ, від 31 до 60 днів 10% ПДВ, від 61 до 365 днів 15% ПДВ, понад 366 днів 25% ПДВ. Враховуючи викладене, податкове повідомлення-рішення є правомірним та прийнято відповідно до вимог чинного законодавства. Просить у позові відмовити.

Позивачем подано до суду відповідь на відзив. Наводить заперечення про те, що нормами Податкового кодексу України (абз. 18 п. 201.10 ст. 201) реєстрації розрахунків коригування здійснюється протягом 15 днів з дня їх отримання покупцем, що ігнорується податковим органом. Оскільки діючим законодавством не врегульований механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування, застосування податковим органом інших норм є протиправним. Враховуючи правову невизначеність, рішення приймається на користь платника податків. Відомості з електронної програми "M.E.Doc" є належними та допустимими доказами, які підтверджують правомірні дії позивача. Відзив відповідача стверджує, що у ГУ ДПС відсутня інформація про отримання розрахунків коригування підприємством. Однак, це не відповідає дійсності, оскільки приватне сільськогосподарське підприємство «ЛІЛІЯ» надало копію квитанції про отримання розрахунку та пояснення щодо дати і строків реєстрації. Таким чином, доводи відповідача є безпідставними, заснованими на помилковому тлумаченні законодавства. Беручи до уваги, що дії приватного сільськогосподарського підприємства «ЛІЛІЯ» були правомірними, висновки в акті є неправомірними, а прийняте на його підставі ППР підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 28.08.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відтак розгляд і вирішення адміністративної справи проводиться за правилами письмового провадження на підставі матеріалів справи.

Відповідно до вимог частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд прийшов до наступного з огляду на таке.

Суд установив, приватне сільськогосподарське підприємство «ЛІЛІЯ» зареєстровано у встановленому законодавством порядку як суб`єкт господарювання.

Між приватним сільськогосподарським підприємством «Лілія», як покупцем та товариство з обмеженою відповідальністю «ДРАЙТЕХСЕРВІС» як продавцем досягнуто домовленості щодо поставки товару мобільної зерносушарки Mecmar D24/175T2 та укладено відповідний договір №2410/И від 24.10.2022.

24.10.2022 ПСП «Лілія» на підставі виставленого продавцем рахунку здійснено попередню оплату товару у сумі: 1 995 052.40 (один мільйон дев`ятсот дев`яносто п`ять тисяч п`ятдесят дві гривні 40 копійок), у т.ч. ПДВ 332 508 грн 73 коп.

Посадовими особами ГУ ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку приватного сільськогосподарського підприємства "ЛІЛІЯ" (ЄДРПОУ 37469196) з питання дотримання порядку реєстрації податкових накладних з податку на додану вартість в єдиному реєстрі податкових накладних.

За результатами проведеної перевірки головним управлінням ДПС у Харківській області складено акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за листопад 2022 року, приватним сільськогосподарським підприємством "ЛІЛІЯ", від 11.04.2024 № 16083/20-40-04-07- 03/37469196.

Відповідно до наведено акту перевіркою встановлено: приватне сільськогосподарське підприємство «ЛІЛІЯ» порушено п. 201.10 ст. 201 ПКУ від 02.12.2010 № 2755-У1 (із змінами та доповненнями), що призвело до несвоєчасної реєстрації розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН за листопад 2022 року.

30.04.2024 приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» подало заперечення до акта про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за листопад 2022 року, приватним сільськогосподарським підприємством "ЛІЛІЯ" від 11.04.2024 № 16083/20-40-04-07-03/37469196.

31.05.2024 приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» отримало лист «Про розгляд заперечення на акт результати камеральної перевірки від 11.04.2024 року № 16083/20-40-04-07-03/37469196», відповідно до якого було повідомлено про прийняття рішення про залишення без змін висновків акту.

07.06.2024 приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» отримало прийняте головним управлінням ДПС у Харківській області податкове повідомлення-рішення №0281690407 від 21 травня 2024 року (надалі також ППР) (відправлення №0600921978348).

Вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним приватне сільськогосподарське підприємство «Лілія» подало скаргу до ДПС України.

16.08.2024 ПСП «Лілія» отримало від ДПС України рішення про результати розгляду скарги від 07.08.2024 №23928/6/99-00-06-01-04-06, відповідно до якого ППР ГУ ДПС у Харківській області від 21.05.2024 №0281690407 залишено без змін, а скаргу без задоволення. Своє рішення ДПС України мотивувало наступним: «ПК України не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування. Тому, з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН (S Перевищення), доцільно реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг здійснювати з урахуванням термінів, визначених п.201.10 ст. 201 ПК України» (відправлення №0600950076558).

Не погоджуючись із таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом за захистом свого порушеного права.

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (підпункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).

Суд не встановив підстав для застосування положень пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину. Реєстрація таких податкових накладних була здійснена вже у період дії Закону № 2260-ІХ з набранням чинності якого (з 27.05.2022) припинили застосовуватися положення пункту 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії карантину.

Тому застосуванню до спірних правовідносин підлягають положення, визначені пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

Як передбачає пункт 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді із зазначенням причин.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції відповідно до ПК України.

Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

З аналізу вказаних правових норм слідує, що на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в ЄРПН у строк встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Відповідно до додатку до оспорюваного податкового повідомлення-рішення надано розрахунок штрафних санкцій, у якій вказано наступні дані: дата виписки податкової накладної №12, 22.11.2022, граничний термін реєстрації 15.12.2022, дата реєстрації у ЄРПН 16.12.2022, кількість днів затримання реєстрації 1, сума ПДВ 165799,39 грн, розмір штрафу 10 %, сума штрафу 16579,94 грн.

Суд установив, 16.12.2022 о 16 год 27 хв позивачем направлено за допомогою електронного зв`язку до Держаної податкової служби розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 22.11.2022 № 12 до податкової накладної від 24.10.2022 № 24 та доставлено до уповноваженого органу 16.12.2022 о 16.29 год, що підтверджено квитанцією № 1. Постачальник ТОВ «Драйтехсервіс». Отримувач позивач /а.с. 45, 78/.

Отже, граничний термін реєстрації розрахунку коригування до 15.12.2022 у відповідності до п. 201.1 ст. 201 ПК України.

Сторонами подано докази, які підтверджують як момент подання так і момент доставки розрахунку коригування до податкової накладеної до уповноваженого органу.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи наведене вище суд прийшов висновку про те, що позивачем вчинено реєстраційні дії поза межами строку, визначеного пунктом 201.10 статті 201 ПК України, а відтак позивач вчинив порушення і притягнення до відповідальності за нього є правомірним.

Будь-яких інших фактичних даних, які б мали значення для вирішення справи суд не встановив.

У відповідності до ст. 139 КАС України судові витрати понесені стороною позивача покласти на останнього.

Керуючись статтями 241-246, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в :

у адміністративному позові приватного сільськогосподарського підприємства "ЛІЛІЯ" до головного управління ДПС у Харківській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.

Судові витрати понесені позивачем приватним сільськогосподарським підприємством "ЛІЛІЯ" покласти на останньго.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач приватне сільськогосподарське підприємство "ЛІЛІЯ", місцезнаходження с. Дмитрівка (Коломацький), Богодухівський р-н, вул. Шкільна, будинок № 9, ЄДРПОУ 37469196;

відповідач головне управління Державної податкової служби у Харківській області місцезнаходження місто Харків, вулиця Григорія Сковороди, будинок № 46, код ЄДРПОУ 43983495.

Повне судове рішення складено та підписано суддею 24.12.2024.

Суддя М. І. Садова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124023178
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —520/23738/24

Ухвала від 24.01.2025

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 24.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

Ухвала від 28.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Садова М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні