Ухвала
від 24.12.2024 по справі 560/19163/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/19163/24

УХВАЛА

іменем України

24 грудня 2024 рокум. Хмельницький

Суддя Хмельницького окружного адміністративного суду Шевчук О.П., розглянувши позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001" до Ізяславської міської ради Ізяславського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом до Ізяславської міської ради Ізяславського району Хмельницької області в якому просить визнати протиправним та скасувати п.1.1. рішення Виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що рішенням виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року затверджено Акт визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024 року, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю «Україна 2001» (код ЄДРПОУ 35080933) використанням земельної ділянки по вул.Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без правовстановлюючих документів, з а період з 11.07.2023 р. по 29.02.2024 р. в сумі 7 320 454,79 грн. Крім того, пунктом 2 зазначеного рішення затверджено особам, зазначеним у підпунктах 1.1, 1.2 цього рішення, відшкодувати визначені збитки (безпідставно збережені кошти) у повному обсязі протягом місяця після прийняття даного рішення.

Вказане рішення вважає незаконним та таким, що прийняте з порушенням процедури проведення розрахунку.

Вивчивши матеріали позовної заяви з додатками, суд дійшов висновку про необхідність відмови у відкритті провадження за адміністративним позовом з огляду на наступне.

Згідно зі ст.171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи є передбачені нормами Кодексу адміністративного судочинства України підстави для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви або відмови у відкритті провадження в адміністративній справі.

Згідно ч.1 ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Згідно пп.1 п.1 ст.170 КАС України, суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Вирішуючи питання чи належить розглядати даний адміністративний спір за правилами адміністративного судочинства, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України, визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У відповідності до п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Суд вважає за необхідне наголосити, що єдиною та необхідною правовою підставою для віднесення спору до публічно-правового є одночасна сукупність наступних умов: 1) однією зі сторін є суб`єкт владних повноважень, тобто орган державної влади або орган місцевого самоврядування чи установа, якій державою делеговано виконання відповідних владно-розпорядчих функцій; 2) спірні правовідносини виникли у зв`язку зі здійсненням ним владно-управлінських функцій; 3) перебування сторін спору у відносинах влади-підпорядкування.

Необхідно зазначити, що участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб кваліфікувати спір як публічно-правовий. Однак, сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

З тексту позовної заяви та доданих до позову документів вбачається, що позивач звернувся з позовом до суду з приводу визнання рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року яким затверджено Акт визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024 року, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю «Україна 2001» (код ЄДРПОУ 35080933) використанням земельної ділянки по вул.Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без правовстановлюючих документів, за період з 11.07.2023 р. по 29.02.2024 р. в сумі 7 320 454,79 грн.

Визначений позивачем предмет спору є похідним від заподіяння збитків використанням земельної ділянки по вул.Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без правовстановлюючих документів.

Тобто, в основі предмету позову, зокрема спірного рішення яким прийнято акт заподіяння шкоди, міститься факт заподіяння шкоди у вигляді використання земельної ділянки по вул.Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без правовстановлюючих документів., що в свою чергу не відноситься до юрисдикції адміністративних судів.

Відповідно до постанови Великої Палати Верховного Суду від 03.07.2018 по справі № 826/27224/15 під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Поряд з цим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.

Якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених неправомірними, на думку особи, рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.

Отже, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.

Визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.

Помилковим є застосування приписів ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України та поширення юрисдикції адміністративних судів на всі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки під час вирішення питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосовувати виключно формальний критерій - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин (участь у них суб`єкта владних повноважень), тоді як визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір.

Таким чином, на вирішення адміністративного суду може бути переданий спір, який виник між двома (кількома) конкретними суб`єктами суспільства стосовно їхніх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого суб`єкта (інших суб`єктів), а ці суб`єкти відповідно зобов`язані виконувати вимоги та приписи такого владного суб`єкта.

Разом з тим, якщо суб`єкт (у тому числі орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа) у спірних правовідносинах не здійснює вказаних владних управлінських функцій щодо іншого суб`єкта, який є учасником спору, такий спір не має встановлених нормами Кодексу адміністративного судочинства України ознак справи адміністративної юрисдикції і відповідно не повинен вирішуватись адміністративним судом.

Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Суд звертає увагу, що повноваження відповідача у цьому випадку обмежуються лише обчисленням розміру збитків у встановленому порядку, а стосовно відшкодування завданої шкоди (збитків), вони не можуть бути примусово відшкодовані на підставі акту відповідача, оскільки така шкода відшкодовується у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

Обраний позивачем спосіб захисту прав шляхом подання позову про визнання протиправним та скасування рішення виконавчого комітету Ізяславської міської ради №60 від 14 березня 2024 року, яким затверджено Акт визначення розміру збитків №2 від 12.03.2024 року, заподіяних Ізяславській міській раді Товариством з обмеженою відповідальністю «Україна 2001» (код ЄДРПОУ 35080933) використанням земельної ділянки по вул.Заводська, 1 у с. Клубівка Шепетівського району Хмельницької області з кадастровим номером 6822182600:04:012:0020, площею 56,4914 га, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних , підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості без правовстановлюючих документів, з а період з 11.07.2023 р. по 29.02.2024 р. в сумі 7320454,79 грн., сам по собі не сприяє ефективному відновленню порушеного права.

При цьому, сама по собі не згода позивача з винесеним рішенням та не виконання в добровільному порядку відшкодування такої шкоди, відповідач має право на звернення до господарського суду про відшкодування збитків. Саме в такому випадку при вирішенні позову буде перевірена в судовому порядку правомірність визначення відповідачем заподіяної шкоди в оскаржуваному розрахунку.

Отже, оскаржуване рішення не може бути оскаржене до суду, оскільки саме по собі не створює жодних юридичних наслідків для позивача.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України суддя відмовляє у відкритті провадження в адміністративній справі, якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.

Керуючись пунктом 1 частини 1 статті 170, статтею 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя

УХВАЛИВ:

У відкритті провадження в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Україна 2001" до Ізяславської міської ради Ізяславського району Хмельницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її підписання.

Головуючий суддяО.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124023666
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/19163/24

Ухвала від 24.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні