ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2024 р. Справа № 520/7193/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Кононенко З.О.,
Суддів: Мінаєвої О.М. , Калиновського В.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.04.2024, головуючий суддя І інстанції: Білова О.В., майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 26.04.24 по справі № 520/7193/24
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області треті особи Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради , Товариство з обмеженою відповідальністю "Агентство нерухомості "Рестріелт"
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області, код ЄДРПОУ 14099344, щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) пільг учасника бойових дій у грошовій готівковій формі за спожиті комунальні послуги з 01.12.2022;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області, код ЄДРПОУ 14099344, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) пільги учасника бойових дій у грошовій готівковій формі за спожиті комунальні послуги з 01.12.2022 по 25.03.2024.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що відповідачем протиправно не проведено нарахування та виплату компенсації 75% витрат оплату житлово-комунальних послуг як учаснику бойових дій.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 26.04.2024 року позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області, код ЄДРПОУ 14099344, щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 пільг учасника бойових дій у грошовій готівковій формі за спожиті комунальні послуги з 01.12.2022.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Харківській області, код ЄДРПОУ 14099344, нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пільги учасника бойових дій у грошовій готівковій формі за спожиті комунальні послуги з 01.12.2022.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так, відповідач в апеляційній скарзі зазначає, що згідно з даними програмного комплексу ІКІС ПФУ : Підсистеми «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» мігрована справа гр. ОСОБА_1 (РНОКГТП НОМЕР_1 ), категорія «Учасник бойових дій», для надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг відсутня.
Відповідно до пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України № 94 від 16.02.1994 року «Про порядок надання пільг, передбачених Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», громадянам, які набули статусу ветерана війни або особи, яка має особливі заслуги перед Батьківщиною, та особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії іх соціального захисту»(зі змінами № 783 від 01.07.2022), пільги надаються з дня звернення.
На виконання листа відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Харківській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції від 27.02. 2024р. №4598, який надійшов до головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області 05.03.2024 року № 1126/14 надана відповідь, щодо відсутності в програмному комплексі ІКІС ПФУ : Підсистеми «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» технологічної можливості виконати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.02.2024 року по справі N0520/3042/22 стосовно нарахування та виплати пільги на оплату житлово-комунальних послуг гр. ОСОБА_1 .
Представник відповідача зазначає, що від управління соціального захисту населення адміністрації Київського району виконавчого комітету Харківської міської ради надійшов лист за № 1646/08/80 від 12.04.2024 р, щодо розрахунку пільг за спожиті комунальні послуги гр. ОСОБА_1 з 01.04.2021р. по 30.11.2022 р. на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2023 по справі №520/3042/22.
На переконання представника відповідача, Управління здійснювало свої повноваження в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України, та своїми діями права та законні інтереси позивача не порушило.
Позивач не скористався своїм правом та не надав до Другого апеляційного адміністративного суду відзив на апеляційну скаргу відповідача.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ОСОБА_1 25.08.2016 набув статусу учасника бойових дій, зареєстрований та фактично проживає зі своїм сином ОСОБА_2 у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 .
Згідно довідки від 25.08.2016, виданої Управлінням праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради, позивача, як учасника бойових дій, включено до обліку у Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги в Управлінні праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради.
Відповідно до довідки від 30.01.2019, виданої Управлінням праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради, позивач, як учасник бойових дій, та його син, ОСОБА_2 , перебувають на обліку у Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги в Управлінні праці та соціального захисту населення Адміністрації Київського району Харківської міської ради за місцем проживання: АДРЕСА_1 .
Довідкою про зареєстрованих осіб у житловому приміщенні осіб, наданою з Реєстру територіальної громади міста Харкова від 02.12.2020, підтверджено, що за адресою: АДРЕСА_1 зареєстрований позивач ОСОБА_1 та його син ОСОБА_2 .
Будинок, у якому розміщена квартира, перебуває на обслуговуванні ТОВ АН Рестріелт.
01.06.2020 позивач (у якості споживача) з ТОВ АН Рестріелт (у якості Управителя, Балансоутримувача) укладено договір, стосовно квартири АДРЕСА_2 , згідно якого споживач доручає, а Управитель приймає на себе зобов`язання по здійсненню витрат необхідних для забезпечення утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкових територій, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів, холодного водопостачання, водовідведення, опалення, електропостачання, тощо), а споживач зобов`язаний своєчасно відшкодувати управителю (Балансоутримувачу) такі витрати, що необхідно для забезпечення утримання наведених вище будинків і споруд при будинкових територій, а також витрати пов`язані з виконання такого доручення, у строк та на умовах передбачені цим договором.
Окремих договорів з постачальниками комунальних послуг чи з виконавцями комунальних послуг позивач не укладав.
17.03.2021 рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі № 520/17788/2020 адміністративний позов позивача до Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (вул. Сумська, буд. 78, Харків, 61002, ЄДРПОУ 03196601), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "АН "Рестріелт" (вул. Катеринінська, буд. 46, м. Харків, 61000, ЄДРПОУ 24137933), Обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (вул. Чернишевська, буд. 51, м. Харків, 61002, ЄДРПОУ 03195694) про визнання протиправною відмови та зобов`язання вчинити певні дії задоволено, визнано протиправною відмову, оформлену Управлінням соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (ЄДРПОУ 03196601) від 28.08.2020 № 6755-28 щодо не нарахування та не виплати позивачу як учаснику бойових дій, пільг у грошовій готівковій формі за комунальними платежами з урахуванням норми споживання комунальних послуг та зобов`язано Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (ЄДРПОУ 03196601) нарахувати позивачу пільги у готівковій (грошовій) формі за спожиті комунальні послуги на мій розрахунковий рахунок.
06.08.2021 Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради нарахувало суму 7580.30 грн пільг за спожиті житлово-комунальні послуги, разом з тим не призначило пільги за такими послугами, як учаснику бойових дій, в зв`язку із чим надалі позивач змушений був звернутися до адміністративного суду.
22.06.2023 рішенням Харківського окружного адміністративного суду по справі № 520/3042/22 адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради (вул. Сумська, буд. 78,м. Харків, ЄДРПОУ 03196601) задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради щодо не призначення та не виплати позивачу, як учаснику бойових дій, пільг у грошовій готівковій формі за комунальними платежами з урахуванням норми споживання комунальних послуг з 01.04.2021 та зобов`язано Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити позивачу, як учаснику бойових дій, пільги у готівковій (грошовій) формі за спожиті комунальні послуги з 01.04.2021.
Листом Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району Харківської міської ради від 14.03.2024 № 1079/03/80 позивача проінформовано про передачу справи пільговика до Головного управління Пенсійного фонду у Харківській області.
Станом на даний час зазначене рішення не виконане, пільги позивачу не виплачені.
Відповідач у доповненні до відзиву на позовну заяву зазначив, що згідно із даними програмного комплексу ІКІС ПФУ Підсистеми «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» мігрована справа гр. ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), категорія «Учасник бойових дій», для надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг відсутня. Від Управління соціального захисту населення адміністрації Київського району виконавчого комітету Харківської міської ради надійшов лист за № 1646/08/80 від 12.04.2024 щодо розрахунку пільг за спожиті комунальні послуги гр. ОСОБА_1 з 01.04.2021 по 30.11.2022 на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.06.2023 по справі №520/3042/22.
Позивач направив поштою до Головного управління Пенсійного фонду України у Харківській області заяву від 22.08.2023 про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу.
До заяви від 22.08.2023 було долучено копії документів: довідки ТОВ «АН «Рестріелт»» від 07.09.2016 № 173, свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , довідки про перебування в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, РНОКПП НОМЕР_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , РНОКПП НОМЕР_4 , паспорту гр. України НОМЕР_5 на ім`я ОСОБА_3 , паспорта гр. України НОМЕР_6 на ім`я ОСОБА_1 , витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності серії ЕАК № 724164, посвідчення НОМЕР_7 .
Факт надсилання заяви від 22.08.2025 на адресу відповідача підтверджується формою 107 АТ «Укрпошти» за № 6103334742810 з печаткою відділення-33.
Позивач зазначає, що по теперішній час відповідь на заяву від 22.08.2023 йому не надходила, а пільги за спожиті житлово-комунальні послуги, як учаснику бойових дій, не призначені.
Позивач вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що позивач як учасник бойових дій має право на субсидію відповідно до п.п.4-5 ч.1 ст.12 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", таке право позивача законом не ставиться у залежність від наявності будь-яких умов, окрім наявності статусу «Учасника бойових дій», яке у позивача підтверджено та не оспорюється сторонами.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову з наступних підстав.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суспільні відносини з приводу соціального захисту учасників бойових дій регламентовані, зокрема, приписами Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Так, згідно з п.п.4-5 ч.1 ст.12 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено надання 75-процентної знижка плати за користування житлом, за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання з розрахунку площі житла у 21 кв. метр на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю, що встановлено для працездатних осіб.
Так, правовий статус заявника як учасника бойових дій, обставини адреси місця реєстрації заявника у якості отримувача пільг-учасника бойових дій, обставини користування заявником квартирою, обставини споживання заявником житлово-комунальних послуг адміністративним органом - у межах цієї справи не оспорюються і не спростовуються.
Колегія суддів зауважує, що відносини з приводу надання та споживання житлово-комунальних послуг урегульовані, зокрема, приписами Закону України "Про житлово-комунальні послуги", статтею 6 якого встановлено, що учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
За приписами статті 1 вказаного Закону, де, зокрема, указано, що індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
У розумінні ч.2 ст.6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавцями комунальних послуг є: 1) послуг з постачання та розподілу природного газу - постачальник, який на підставі ліцензії провадить діяльність із постачання природного газу, та оператор газорозподільної системи, до якої приєднані об`єкти газоспоживання споживача; 2) послуг з постачання та розподілу електричної енергії - енергопостачальник або інший суб`єкт, визначений законом; 3) послуг з постачання теплової енергії - теплопостачальна організація; 4) послуг з постачання гарячої води - суб`єкт господарювання, який є власником (або володіє і користується на інших законних підставах) теплової, тепловикористальної або теплогенеруючої установки, за допомогою якої виробляє гарячу воду, якщо споживачами не визначено іншого постачальника гарячої води; 5) послуг з централізованого водопостачання - суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання; 6) послуг з централізованого водовідведення - суб`єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водовідведення; 7) послуг з поводження з побутовими відходами - суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку.
Пунктом 2 Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.2003р. №117; далі за текстом - Положення №117) про пільговиків - прізвище, ім`я, по батькові, число, місяць, рік народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають про це відмітку в паспорті громадянина України) (далі - реєстраційний номер облікової картки платника податків), адреса задекларованого (зареєстрованого) місця проживання (перебування) або адреса фактичного місця проживання), реквізити паспорта громадянина України, документа, що посвідчує особу іноземця або особу без громадянства, особу, яку визнано в Україні біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та документа, що підтверджує право на пільги, а також категорія пільговика;
Інформація про осіб, які мають право на пільги відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, вноситься до Реєстру диференційовано з урахуванням належності особи до визначеної підкатегорії.
Процедура надання учасникам бойових дій пільг з оплати житлово-комунальних послуг деталізована приписами постанови Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 р. № 373, якою і затверджено Порядок надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі (далі за текстом - Порядок №373).
Відповідно до п. 3-1 Порядку № 373 (в редакції станом на день звернення позивача) для призначення пільг пільговики, які перебувають на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), або їх законні представники звертаються з відповідною заявою про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу за формою згідно з додатком (далі - заява), до якої додається у разі потреби довідка про наявність у житловому приміщенні пічного опалення та/або кухонного вогнища на твердому паливі:
починаючи з 1 грудня 2022 р. - до органів Пенсійного фонду України.
Для отримання пільги на придбання твердого палива і скрапленого газу заява подається щороку.
Заяви з необхідними документами та/або відомостями приймаються від заявників:
органами Пенсійного фонду України - починаючи з 1 грудня 2022 р., у тому числі у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, мобільний додаток Пенсійного фонду України, веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або Портал Дія).
Вимогами абз. 1, 2 п. 7 Порядку № 373 визначено, що виплата розрахованої суми пільги здійснюється у грошовій безготівковій формі шляхом перерахування коштів на рахунок Мінсоцполітики в АТ Ощадбанк на підставі укладеного між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк договору (далі - рахунок для виплати пільг).
За заявою пільговика, поданою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення до 15 жовтня (15 травня), але не пізніше 15 жовтня 2022 р., у якій зазначаються виплатні реквізити, виплата пільги здійснюється у грошовій готівковій формі з початку опалювального (неопалювального) сезону.
Пільговики, яким надається пільга у грошовій формі, зобов`язані сплачувати щомісяця вартість фактично спожитої послуги з урахуванням суми пільги, перерахованої управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг або виплаченої таким пільговикам готівкою.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці, у яких зазначається форма отримання пільги, та дані про облікові записи пільговиків, що ведуться АТ Ощадбанк відповідно до пункту 9 цього Порядку.
Починаючи із січня 2023 р. органи Пенсійного фонду України надають щомісяця до 27 числа управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг списки пільговиків, яким нараховано пільгу на оплату житлово-комунальних послуг у поточному місяці.
У спірних відносинах заява подана до ГУ ПФУ в Харківській області у серпні 2023 року.
Відповідачем вказану заяву позивача не розглянуто, рішення за вказаною заявою не прийнято, доказів зворотнього суду не надано.
Доводи відповідача щодо відсутності згідно із даними програмного комплексу ІКІС ПФУ Підсистеми «Призначення та виплати деяких соціальних виплат» мігрованої справи ОСОБА_1 не є належним обґрунтуванням нерозгляду заяви пенсійним органом, оскільки відсутність такої справи з урахуванням, що дані позивача з 2020 року включені до Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, що мають право на пільги, не впливає на можливість виконання ГУПФУ в Харківській області обов`язку щодо розгляду заяви позивача та призначення субсидії.
Колегія суддів також зазначає, що хоча заявником не укладено прямих власних договорів із виконавцями комунальних послуг у розумінні ч.2 ст.6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", але у разі подання до відповідача достовірної, документально підтвердженої та достатньої для обчислення пільги інформації іншою особою - суб`єктом господарювання, котрий здійснює утримання чи обслуговування багатоквартирного житлового будинку, то зазначене не може слугувати підставою для втрати позивачем права на отримання пільги або не можливості реалізації ним такого права.
Жодних доводів та посилань на нормативно-правові акти щодо підстав нерозгляду заяви позивача відповідачем у відзиві на позовну заяву не зазначено, доказів наявності фактичних підстав для нерозгляду такої заяви відповідачем до суду не надано.
Колегія суддів зазначає, що позивач як учасник бойових дій має право на субсидію відповідно до п.п.4-5 ч.1 ст.12 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", таке право позивача законом не ставиться у залежність від наявності будь-яких умов, окрім наявності статусу «Учасника бойових дій», яке у позивача підтверджено та не оспорюється сторонами.
З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог.
Крім того, задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 пільги учасника бойових дій у грошовій готівковій формі за спожиті комунальні послуги з 01.12.2022 не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача.
Згідно з Рекомендаціями Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Постановою Верховного Суду від 18.10.2018 у справі №806/1316/18 також визначено, що дискреційними є повноваженнями суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною.
З викладеного вбачається, що «власний розсуд» органів державної влади та місцевого самоврядування або осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування це вибір між двома або більше альтернативами рішеннями, коли кожне відповідне рішення є законним, або юридично допустимим (правомірним). З цього випливає, що у разі якщо відсутня законна альтернатива прийняття правомірного рішення, не може йтися про прийняття рішення органом державної влади та місцевого самоврядування або особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування «на власний розсуд».
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач не мав можливості прийняти будь-яке інше законне альтернативне рішення, яке було б відмінним від рішення про нарахування та виплати субсидії з 01.12.2022, оскільки, з огляду на визначену законом безумовність надання такої субсидії учасникам бойових дій та пов`язаність права позивача на субсидію виключно з наявністю статусу «Учасника бойових дій», з урахуванням того, що дані позивача з 2020 року включені до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, що мають право на пільги, єдиним правомірним рішенням відповідача у даному випадку мало бути нарахування та виплата субсидії позивачу.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як вбачається з ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає першої інстанції належним чином оцінив надані докази і на підставі встановленого, обґрунтовано відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Відповідно до ч.1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Колегія суддів вважає, що рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.04.2024 року по справі № 520/7193/24 відповідає вимогам ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог відповідача.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 26.04.2024 по справі № 520/7193/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.О. Кононенко Судді(підпис) (підпис) О.М. Мінаєва В.А. Калиновський
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124025536 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Кононенко З.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні