Постанова
від 17.12.2024 по справі 280/3811/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

17 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 280/3811/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро

апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року

у справі №280/3811/23

за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю

до Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ

про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені, за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, -

ВСТАНОВИВ:

Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звернулось до суду з адміністративним позовом до Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ, у якому просило стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНТУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ на користь Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році у розмірі 153258, 75 грн.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі №280/3811/23 адміністративний позов Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені, за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році задоволено.

Судом зазначено, що відповідно до листа Запорізької філії Запорізького обласного центру зайнятості від 13.06.2023, з грудня 2021 по грудень 2022 товариство Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ до центру зайнятості звіти за формою 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування осіб з інвалідністю не надавало. Судом встановлено, що відповідачем не вжито заходів спрямованих на працевлаштування осіб з інвалідністю, що свідчить про правомірність застосування до відповідача штрафних санкцій.

Не погодившись з рішенням суду, Товариство з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ подало апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі №280/3811/23, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Скаржник вказує, що з його боку відсутні вина та причинно-наслідковий зв`язок із стягнутими санкціями, оскільки виконання обов`язку із працевлаштування осіб з інвалідністю об`єктивно унеможливлено у зв`язку із суттєвим зменшенням штатної чисельності працівників, починаючи з ІІІ кварталу 2022 року. З серпня 2022 року кількість працівників Товариства була меншою за 8 осіб, що виключає необхідність додержання квоти тобто обов`язок з працевлаштування взагалі не виникає в такому періоді. Крім того, скаржник вказує на те, що наданий розрахунок не підтверджується актами перевірки Держпраці, що свідчить про його незаконність. Вважає що сам по собі факт неподання відповідної форми звітності не є підставою для притягнення до відповідальності та не вказує на наявність всіх обов`язкових елементів правопорушення. Також зазначає, що не був повідомлений про розгляд справи а тому не міг подати до суду першої інстанції заперечення на адміністративний позов.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вбачає підстави для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, товариство з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ перебуває на обліку в Запорізькому обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю.

Позивач склав розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій за 2022 рік, що підлягають сплаті товариству Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ за 2022 рік, відповідно до якого середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу осіб за рік склала 13; середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0; норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця, округлені до цілого значення), одиниць - 1.

У зв`язку з невиконанням, на думку позивача, відповідачем нормативу щодо кількості штатних працівників осіб з інвалідністю, позивачем здійснено розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, яким до відповідача застосовано адміністративно-господарські санкції в розмірі 147933,00 грн. та нараховано пеню в розмірі 5325,75 грн.

Відповідачем у добровільному порядку не здійснено сплату адміністративно-господарських санкції та пені, що зумовило звернення з даним позовом до суду.

Переглядаючи в апеляційному порядку оскаржуване у цій справі рішення суду першої інстанції, колегія суддів звертає увагу на те, що чинне законодавство про зайнятість населення та інші нормативно-правові акти не передбачають фінансових санкцій для роботодавців чи адміністративної відповідальності для посадових осіб за неподання звітності про вакансії, зокрема, за не звітування роботодавців по формі 3-ПН, метою подання яких є лише оперативне вирішення питання добору персоналу та пришвидшення укомплектування вакансій.

Колегія суддів звертає увагу на те, що відповідно до положень п.4 ч.3 ст.50 Закону України «Про зайнятість населення» (далі Закон - № 5067-VI), а також приписів Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), затверджувався на реалізацію вказаної норми Закону № 5067-VI наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013 (діючий до липня 2022 року та втратив чинність 07.07.2022) і наказом Міністерства економіки № 827-22 від 12.04.2022 (у редакції, на момент виникнення спірних правовідносин) - на роботодавців покладено обов`язок подавати до відповідного центру зайнятості звітність форми №3-ПН лише за наявності попиту на робочу силу (вакансії).

При цьому, колегія суддів акцентує увагу на тому, що періодичність подачі роботодавцем звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено тільки, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію (робоче місце) на яку не працевлаштовано осіб з інвалідністю. Тому, якщо роботодавець має вакансію (не зайняте робоче місце), та одноразово подав звітність форми №3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він вважається таким, що виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Відповідно, самостійне працевлаштування роботодавцем на створене ним робоче місце особи з інвалідністю, навіть без подання звіту за формою 3-ПН, також вважається належним вжиттям учасником господарських відносин залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення. Аналогічна правова позиція викладалася неодноразово у постановах Верховного Суду, зокрема, у постановах: від 20.05.2019 у справі № 820/1889/17, від 11.09.2020 у справі № 440/2010/19 від 03.08.2023 у справі № 120/4975/22 та від 29.11.2023 у справі № 200/5659/21.

Як вбачається з матеріалів справи відповідно до листа Запорізької філії Запорізького обласного центру зайнятості від 13.06.2023, з грудня 2021 по грудень 2022 товариство Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ до центру зайнятості звіти за формою 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) для працевлаштування осіб з інвалідністю не надавало.

Разом з тим, з наданих відповідачем доказів вбачається, що наприкінці 2021 року в Товаристві працевлаштована 1 особа з інвалідністю - ОСОБА_1 , 3 група інвалідності (довідка до акту огляду медико-соціальною комісією серії 12ААВ № 078717), але трудові відносини припинені через смерть вказаної особи 07.11.2021 року.

Таким чином, у відповідача виник обов`язок щодо подання звіту за формою 3-ПН у листопаді 2021 року. Доказів неподання товариством такого звіту позивачем не надано.

На думку апеляційного суду заслуговує уваги у даному випадку те, що на обґрунтування підстав для розрахунку відповідачу сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у позовній заяві спирається лише на окремо визначені ним частини змісту ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі Закон № 875-ХІІ), зокрема позивачем процитовано:

- ч.6 ст.19 цього Закону, відповідно якої Пенсійний фонд надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію: про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

- та ч.11 ст.19 цього Закону, за якою Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону.

Разом з тим, позивач у цій справі звертаючись до суду, не взяв до уваги інші положення ст.19 Закону № 875-ХІІ, якими врегульовано порядок виявлення порушень, а саме, якими чітко визначено, що отримана від Пенсійного фонду України інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю (ч.7), а перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю здійснює Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч.9).

Отже, при отриманні від Пенсійного фонду України інформації , яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, Фонд зобов`язаний повідомити територіальний орган Держпраці, який у межах позапланової перевірки встановлює дотримання чи недотримання роботодавцем виконання вимог законодавства зі створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, оскільки після затвердження постановою Кабінету міністрів України №466 від 5 червня 2019 року Порядку перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю та внесення змін до статті 19 Закону № 875-Х1І Фонд захисту прав інвалідів не має права проводити перевірки роботодавців щодо: реєстрації у Фонді; подання звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів; виконання нормативу робочих місць.

Так, відповідачем надано пояснення та докази, які свідчать про те, що через фактичну ситуацію в країні та введення з 24.02.2022 року правового режиму воєнного стану в Україні товариством з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ 23.08.2022 звільнено 12 працівників, 30.09.2022 звільнено 4 працівника, 31.10.2022 звільнено 1 працівника, 30.11.2022 звільнено 1 працівника.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Разом з тим, штатна чисельність працівників відповідача в 3 кварталі 2022 року (зокрема, з серпня 2022 року) була менша 8 осіб, що виключає обов`язок по створенню робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Наведене вище свідчить, що позивачем не доведено та не підтверджено інформацію про середньооблікову чисельність штатних працівників відповідача за 2022 рік у кількості 13 осіб і обов`язок створення відповідачем робочих місць для осіб з інвалідністю за нормативом згідно ч.1 ст.19 Закону № 875-ХІІ. На переконання колегії суддів , суд першої інстанції у цій справі припустився надмірного формалізму та однобічно вирішив спір у цій справі на підставі неналежної оцінки обставин, які ґрунтуються лише на недоведеній доказово позиції позивача про вчинення відповідачем правопорушення за яке передбачена господарсько-правова відповідальність згідно ст.218 Господарського кодексу України.

Колегія суддів звертає увагу на те, що Закон № 875-ХІІ встановлює саме дві норми, які є обов`язковими і за невиконання яких суб`єкти господарювання повинні нести адміністративно-господарську відповідальність, тобто: не виконання роботодавцем обов`язку із створення відповідної кількості робочих місць для інвалідів; а також не виконання обов`язку сплачувати відповідні санкції за робочі місця для інвалідів, створені у меншій кількості, і за вакантні робочі місця.

У даному спірному випадку позивачем заявлено вимоги про стягнення з товариство з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ суми адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік у розмірі 153258,75 грн.

Тобто, предметом спору, який підлягає перевірці в судовому порядку є: порушення відповідачем нормативу створення робочих місць для інвалідів (як за не створення встановленої кількості робочих місць, так і за створені робочі місця, але не зайняті інвалідами); та правильність розрахунку позивачем суми адміністративно-господарських санкцій, застосованих до відповідача.

Разом з тим, перевірити вказані питання спираючись на доводи позивача колегія суддів позбавлена можливості, оскільки позивачем у цій справі не надано суду доказів того, що Розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні ним складено з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності, також як і не здійснено документального обґрунтування складання Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, обчислених відповідно до ст.20 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні.

Підсумовуючи встановлені колегією суддів обставини у сукупності, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що не доведення позивачем належними доказами недотримання відповідачем нормативу працевлаштування інвалідів у 2022 році чи порушення ним вимог ст.19 Закону №875-XII свідчать, що нарахування позивачем відповідачеві адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2022 році, згідно розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю є безпідставним та необґрунтованим.

Судом першої інстанції надано неналежну оцінку встановленим по справі обставинам, що призвело до неправильного вирішення справи по суті спору, та у відповідності до приписів ст.317 КАС України є підставою для скасування оскаржуваного судового рішення та прийняття нової постанови про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст. ст. 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю Редакція газети ИНДУСТРИАЛЬНОЕ ЗАПОРОЖЬЕ задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року у справі №280/3811/23 скасувати та прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124025741
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі зайнятості населення, з них зайнятості осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —280/3811/23

Постанова від 17.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 17.10.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 30.06.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні