ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
18 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/9116/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2024 року
у справі №160/9116/24
за позовом Приватного акціонерного товариства Криворізький центральний рудоремонтний завод
до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство Криворізький центральний рудоремонтний завод звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в якому просило визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення №0408420412 від 28.12.2023 року.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2024 року адміністративний позов Приватного акціонерного товариства Криворізький центральний рудоремонтний завод до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено.
Приймаючи рішення, суд зазначив, що ПАТ КЦРЗ сформовано та надіслано на реєстрацію податкову накладну №10 від 31.07.2022 (граничний строк реєстрації 20.08.2022) 19.08.2022 о 17:18, що підтверджується документом повідомленням, проте квитанцію №1 реєстраційний № 9163592968 щодо реєстрації отримано - 22.08.2022. Отже позивачем виконано дії щодо реєстрації податкової накладної №10 від 31.07.2022 у встановлені податковим законодавством терміни. Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників №84 від 31.07.2022 ПАТ КЦРЗ отримано для реєстрації - 11.08.2022, що підтверджується повідомленням про отримання. Подано на реєстрацію 15.08.2022 та 19.08.2022 17:16 повторно направлено на реєстрацію розрахунок коригування, що підтверджується документом - надання до реєстрації. Квитанцію щодо реєстрації отримано - 22.08.2022, що підтверджується квитанцією №1 реєстраційний №9163479809.
Отже, ПАТ КЦРЗ своєчасно подавало на реєстрацію розрахунок коригування протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку отримувачем згідно абзаців 14-17 пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу.
Суд першої інстанції, приймаючи рішення по справі, дійшов висновку, що позивач, відправивши на реєстрацію податкову накладну та розрахунок коригування, виконав обов`язок щодо своєчасної їх реєстрації, а тому накладення штрафу є протиправним.
Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, згідно якої відповідач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2024 року у справі №160/9116/24, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Скаржник вказує, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права полягає в тому, що судом не прийнято до уваги визначений пунктом 201.10 статті 201 ПК України доказ дати і часу направлення на реєстрацію податкової накладної квитанції з ЄРПН та даних з баз електронної звітності (серверів контролюючого органу). Вважає, що надані ПАТ «КЦРЗ» доказ направлення з використанням спеціалізованого програмного забезпечення комп`ютерної програми «М.Е.Dос» на реєстрацію в ЄРПН податкової накладної та розрахунку коригування не підтверджують їх своєчасного направлення протягом операційного дня та доставлення до поштової скриньки ДПС України. Також зазначає, що ПК України не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг, тому подання на реєстрацію розрахунку коригування №84 від 31.07.2022, протягом 15 календарних днів з дня його отримання від постачальника (11.08.2022) свідчить про порушення граничних термінів його подання.
Розгляд справи у суді апеляційної інстанції призначено у відповідності до ст. 311 КАС України у письмовому провадженні.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, Приватне акціонерне товариство Криворізький центральний рудоремонтний завод перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, Криворізька Північна ДПІ (Саксаганський район, м.Кривий Ріг).
ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку приватного акціонерного товариства Криворізький центральний рудоремонтний завод з питань дотримання порядку реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами перевірки складено акт від 21.11.2023 року №43092/04-36-04-12/00190940 щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в ЄРПН.
В акті зазначено, що позивачем порушено строк реєстрації зазначених податкової накладної та розрахунку коригування до податкової накладної в ЄРПН оскільки, відповідно до пунктом 201.10 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції, а в наданих квитанціях №1 зазначено дату - 22.08.2022; по-друге, згідно з даними баз АІС АРХІВ ЗВІТНОСТІ підсистеми ЖУРНАЛ ПРИЙОМУ в терміни 19.08.2022 та 15.08.2022 зазначені ПН та РК, відповідно, позивачем на реєстрацію не подавалися. Натомість, факт порушення ПАТ КЦРЗ терміну реєстрації спірних ПН та РК і подачу їх на реєстрацію лише 22.08.2022 підтверджено даними ЄРПН.
Перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН зведеної податкової накладної від 31.07.2022 року №10 та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31.07.2022 року №84 (зменшено суму компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), реєстрація яких відбулась 22.08.2022 року.
За результатами розгляду акта перевірки відповідачем, прийнято податкове повідомлення-рішення від 28.12.2023 року №0408420412 про застосування штрафних санкцій у загальній сумі 284461,61 грн.
ПАТ КЦРЗ оскаржило податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку до ДПС України, яка своїм рішенням від 15.03.2024 №7356/6/99-00-06-03-01-06 залишила його без змін, а скаргу - без задоволення.
Вважаючи спірне податкове повідомлення-рішення протиправним та безпідставним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.
Переглядаючи рішення суду в межах доводів апеляційної скарги колегія суддів виходить із такого.
Згідно з приписами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1. статті 1 ПК України).
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
Як вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, позивачем складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну №10 від 31.07.2022 та розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №84 від 31.07.2022.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, звіряння даних, що містяться у виданих платникам ПДВ - отримувачам товарів (послуг) податковій накладній та/або розрахунку коригування, з відомостями, які містяться у Реєстрі, визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).
У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні: операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
Відповідно до пункт 3 Порядку №1246 операційний день триває в робочі дні з 08:00 години до 20:00 години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Відповідно до пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку/коригування в електронній формі та надсилає їх ДПС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 14 Порядку №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС.
З аналізу зазначених норм Податкового кодексу України та Порядку №1246 слідує, що прийняття чи неприйняття податкових накладних, надісланих засобами електронного зв`язку, відбувається на автоматичному рівні з урахуванням особливостей електронного документообігу у межах операційного дня, який відповідно до Порядку №1246 триває у робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Податковий орган в будь-якому випадку зобов`язаний протягом операційного дня надіслати платнику податку одну з квитанцій: або про прийняття податкової накладної, або про її неприйняття із зазначенням відповідних причин, або зупинення реєстрації податкової накладної.
Оскільки законодавством встановлено чіткі та обмежені строки для реєстрації податкових накладних, задля уникнення порушення платником податків граничних строків для реєстрації податкових накладних у випадку, коли гранична дата припадає на вихідний чи святковий день, положеннями Порядку №1246 та пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до даних програми M.E.Doc, розділу Властивості документа щодо податкової накладної та розрахунку коригування, вбачається, що вони направлені ПАТ Криворізький центральний рудоремонтний завод у законодавчо встановлений строк та у день їх безпосереднього надіслання до ЄРПН мали статус очікується доставка, проте відповідно до квитанцій №1 вказані податкова накладна та розрахунок корегування отримані контролюючим органом на наступний операційний день.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зазначені податкова накладна та розрахунок корегування направлені позивачем на реєстрацію вчасно, тобто у відведений для цього законодавством строк, тому податковий орган мав направити позивачу квитанції в електронній формі щодо прийняття вказаних податкових накладних протягом операційного дня, однак податкові накладні не були зареєстровані ГУ ДПС у Дніпропетровській області того ж дня, а зареєстровані на наступний операційний день, що свідчить про відсутність порушення з боку позивача.
Крім того, відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
Разом з тим, як зазначає податковий орган, ПК України не передбачено механізм фіксації дати отримання покупцем розрахунку коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг, а тому, на його думку варто керуватись роз`ясненнями ДПС України викладеними у листі від 29.08.2023 року №2740/ІПК/99-00-21-03-02-06, та зазначено, що, з метою уникнення непорозумінь при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних / розрахунків коригування, ДПС рекомендує для розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг визначати такі терміни відповідно до норм абзаців 15 - 16 пункту 201.10 статті 201 ПК України, а для розрахунків коригування, складених починаючи з 16 січня 2023 року - відповідно до норм абзаців 2 - 3 пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України.
Колегія суддів апеляційного суду вважає необґрунтованими такі доводи апеляційної скарги, оскільки, по-перше роз`яснення ДПС України не є нормативно-правовим актом який може відміняти норми Податкового кодексу України, по-друге під час проведення перевірки податковий орган має встановити дату отримання покупцем розрахунку коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг та визначити наявність чи відсутність дотримання строків реєстрації такого розрахунку.
За таких обставин, вина позивача в порушенні граничного строку реєстрації зазначених податкової накладної та розрахунку корегування є відсутньою, що, відповідно, виключає протиправність діянь платника податку, та як наслідок, притягнення його до відповідальності, оскільки штраф, передбачений п.120-1.1 ст.120-1 Податкового кодексу України, за своєю правовою природою є фінансовою відповідальністю платника податків за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної, а відтак, може бути застосований виключно за умови наявності його вини.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що податкове повідомлення-рішення №0408420412 від 28.12.2023, винесене Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, не є обґрунтованим та прийнятим з урахуванням усіх обставин, що мали значення, а тому підлягає скасуванню.
Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 червня 2024 року у справі №160/9116/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124025777 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні