Постанова
від 18.12.2024 по справі 340/5211/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

18 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 340/5211/24Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро

апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2024 року

у справі №340/5211/24

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області, Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області

про визнання протиправними заборонних приписів та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області, Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати терміновий заборонний припис стосовно кривдника серії АА № 369186, винесений ОСОБА_1 13 березня 2024 року інспектором сектору реагування патрульної поліції Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського РВП ГУНП в Кіровоградській області Уманським Володимиром Борисовичем;

- визнати протиправним та скасувати терміновий заборонний припис стосовно кривдника серії АА № 369265, винесений ОСОБА_1 , 05 травня 2024 року поліцейським сектору реагування патрульної поліції Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського РВП ГУНП в Кіровоградській області Сидяком Богданом Сергійовичем;

- зобов`язати Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського районного відділу поліції ГУНП в Кіровоградській області зняти ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з профілактичного обліку категорії Кривдник, про що внести відомості до інформаційної підсистеми Облік кривдника інформаційно-комунікаційної системи Інформаційний портал Національної поліції України.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2024 року у справі №340/5211/24 адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області, Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського районного відділу поліції Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області про визнання протиправними заборонних приписів та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Судом зазначено, що у разі звернення постраждалої особи із заявою щодо вчинення домашнього насильства поліцейський уповноваженого підрозділу поліції повинен здійснити перевірку інформації, що зазначена у відповідній заяві, встановити форму домашнього насильства, а також пересвідчитися у тому, що таке дійсно створило безпосередню загрозу життю чи здоров`ю постраждалої особи. Проте, вказані дії позивача підтверджено лише заявами дружини позивача. Матеріали, на підставі яких складено терміновий заборонний припис стосовно кривдника, не містять жодного доказу в підтвердження вжиття заходів задля здійснення перевірки інформації щодо наявності підстав для винесення спірних термінових заборонних приписів. Окрім цього, такі матеріали не містять доказів існування безпосередньої загрози життю чи здоров`ю постраждалої особи, що є обов`язковою передумовою для вжиття такого заходу, як складення термінового заборонного припису. Відтак, терміновий заборонний припис винесений лише на підставі інформації, що наведена у заяві дружини позивача. Суд дійшов висновку, що працівником поліції при складанні спірних термінових заборонних приписів не дотримано вимог Закону України Про запобігання та протидію домашньому насильству, ст. 2 КАС України, не здійснено належну перевірку відповідної інформації, приписи винесено без відповідних підстав.

Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням Національної поліції в Кіровоградській області подано апеляційну скаргу, згідно якої скаржник просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2024 року у справі №340/5211/24, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Скаржник зазначає, що працівник уповноваженого підрозділу поліції при заповненні форми оцінки ризиків домашнього насильства та складанні термінового заборонного припису відносно позивача діяв відповідно до вимог «Порядку проведення оцінки ризиків вчинення домашнього насильства», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства внутрішніх справ України 13 березня 2019 року №369/180 та «Порядку винесення уповноваженими підрозділами органів Національної поліції України термінового заборонного припису стосовно кривдника» затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 01 серпня 2018 року №654.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, у відповідності до вимог ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстави для задоволення апеляційної скарги, та зазначає:

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з 01 вересня 2006 року перебувають у зареєстрованому шлюбі.

Інспектором сектору реагування патрульної поліції Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського РВП ГУНП в Кіровоградській області Пісковому Миколі Вікторовичу 13.03.2024 винесено терміновий заборонний припис стосовно кривдника серії АА № 369186 у зв`язку із вчиненням домашнього насильства психологічного та фізичного характеру стосовно своєї дружини ОСОБА_2 . Застосовано захід термінового заборонного припису стосовно кривдника у виді заборони в будь-який спосіб контактувати з постраждалою особою строком на 3 доби з 21 год. 00 хв. 13.03.2024 до 21 год. 00 хв. 16.03.2024.

Поліцейським сектору реагування патрульної поліції Відділення поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського РВП ГУНП в Кіровоградській області Пісковому Миколі Вікторовичу 05.05.2024 винесено терміновий заборонний припис стосовно кривдника серії АА № 369265 у зв`язку із вчиненням домашнього насильства психологічного характеру стосовно своєї дружини ОСОБА_2 . Застосовано захід термінового заборонного припису стосовно кривдника у виді заборони в будь-який спосіб контактувати з постраждалою особою строком на 3 доби з 14 год. 10 хв 05.05.2024 до 14 год. 10 хв 08.05.2024.

На підставі винесеного термінового заборонного припису стосовно кривдника серії АА № 369186 від 13.03.2024 року ОСОБА_1 поставлений на профілактичний облік у Відділенні поліції № 1 (м. Світловодськ) Олександрійського РВП ГУНП в Кіровоградській області та віднесений до категорії Кривдник, про що внесені відомості до інформаційної підсистеми Облік кривдника інформаційно-комунікаційної системи Інформаційний портал Національної поліції України (далі - ІП Облік кривдника).

На підставі винесеного припису серії АА № 369265 від 05.05.2024 строк перебування ОСОБА_1 на обліку в ІП Облік кривдника продовжено на 1 рік.

Не погоджуючись із вказаними приписами, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Відповідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Організаційно-правові засади запобігання та протидії домашньому насильству, основні напрями реалізації державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, спрямовані на захист прав та інтересів осіб, які постраждали від такого насильства, визначає Закон України Про запобігання та протидію домашньому насильству від 07.12.2017 № 2229-VIII (далі Закон № 2229-VIII).

Відповідно до пунктів 3, 14, 16 частини 1 статті 1 Закону, домашнє насильство - діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім`ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім`єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь.

Психологічне насильство - форма домашнього насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали шкоди психічному здоров`ю особи.

Терміновий заборонний припис стосовно кривдника - спеціальний захід протидії домашньому насильству, що вживається уповноваженими підрозділами органів Національної поліції України як реагування на факт домашнього насильства та спрямований на негайне припинення домашнього насильства, усунення небезпеки для життя і здоров`я постраждалих осіб та недопущення продовження чи повторного вчинення такого насильства.

Відповідно до статті 24 Закону №2229-VIII, до спеціальних заходів щодо протидії домашньому насильству належать: 1) терміновий заборонний припис стосовно кривдника; 2) обмежувальний припис стосовно кривдника; 3) взяття на профілактичний облік кривдника та проведення з ним профілактичної роботи; 4) направлення кривдника на проходження програми для кривдників.

Згідно із частинами 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11 статті 25 Закону №2229-VIII терміновий заборонний припис виноситься кривднику уповноваженими підрозділами органів Національної поліції України у разі існування безпосередньої загрози життю чи здоров`ю постраждалої особи з метою негайного припинення домашнього насильства, недопущення його продовження чи повторного вчинення.

Терміновий заборонний припис може містити такі заходи: 1) зобов`язання залишити місце проживання (перебування) постраждалої особи; 2) заборона на вхід та перебування в місці проживання (перебування) постраждалої особи; 3) заборона в будь-який спосіб контактувати з постраждалою особою.

Терміновий заборонний припис виноситься за заявою постраждалої особи, а також за власною ініціативою працівником уповноваженого підрозділу органів Національної поліції України за результатами оцінки ризиків.

Терміновий заборонний припис виноситься строком до 10 діб.

Терміновий заборонний припис вручається кривднику, а його копія - постраждалій особі або її представнику.

Особа, стосовно якої винесено терміновий заборонний припис, може оскаржити його до суду в загальному порядку, передбаченому для оскарження рішень, дій або бездіяльності працівників уповноважених підрозділів органів Національної поліції України.

Терміновий заборонний припис виноситься в порядку, затвердженому Міністерством внутрішніх справ України.

Відповідно до п.1 наказу Міністерства внутрішніх справ України "Про затвердження Порядку винесення уповноваженими підрозділами органів Національної поліції України термінового заборонного припису стосовно кривдника" від 01.08.2018 №654 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.08.2018 за № 965/32417 (далі - Порядок № 654) терміновий заборонний припис стосовно кривдника (далі - припис) виноситься кривднику уповноваженими підрозділами органів Національної поліції України (далі - уповноважений підрозділ поліції) у разі існування безпосередньої загрози життю чи здоров`ю постраждалої особи з метою негайного припинення домашнього насильства, недопущення його продовження чи повторного вчинення.

Відповідно до статті 25 Закону № 2229 та п. 4 розділу II Порядку № 654 припис може містити такі заходи: зобов`язання залишити місце проживання (перебування) постраждалої особи; заборона на вхід та перебування в місці проживання (перебування) постраждалої особи; заборона в будь-який спосіб контактувати з постраждалою особою.

Згідно з пунктами 6, 7 Порядку №654 терміновий заборонний припис стосовно кривдника (додаток 1) складається на бланку, виготовленому друкарським способом згідно з технічним описом бланка термінового заборонного припису стосовно кривдника (додаток 2), на якому проставлено відповідні серію та номер.

Усі реквізити припису заповнюються державною мовою, розбірливим почерком, чорнилом чорного або синього кольору.

У разі якщо особа, щодо якої виноситься припис, не володіє українською мовою, припис складається за участю перекладача.

Суб`єктами, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству визначено уповноважені підрозділи органів Національної поліції України, до повноважень яких віднесено, зокрема: прийом і розгляд заяв та повідомлень про вчинення домашнього насильства, у тому числі розгляд повідомлень, що надійшли до кол-центру з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі та насильству стосовно дітей, вжиття заходів для його припинення та надання допомоги постраждалим особам з урахуванням результатів оцінки ризиків у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, спільно з Національною поліцією України; винесення термінових заборонних приписів стосовно кривдників (стаття 10 цього Закону).

Процедуру проведення оцінки вірогідності продовження чи повторного вчинення домашнього насильства, настання тяжких або особливо тяжких наслідків його вчинення, а також смерті постраждалої особи, з метою визначення ефективних заходів реагування, спрямованих на припинення такого насильства та попередження його повторного вчинення визначає Порядок проведення оцінки ризиків вчинення домашнього насильства, затверджений спільним наказом Мінсоцполітики України та МВС України від 13.03.2019 № 369/180, згідно пунктів 4, 5 розділу І якого оцінку ризиків проводить поліцейський уповноважений підрозділ органу Національної поліції України (далі - уповноважений підрозділ поліції) за фактом вчинення домашнього насильства. Результати оцінки ризиків враховує поліцейський уповноваженого підрозділу поліції під час винесення термінового заборонного припису стосовно кривдника, вжиття інших заходів для припинення такого насильства, недопущення його продовження чи повторного вчинення та надання допомоги постраждалим особам у порядку, визначеному законодавством.

Оцінка ризиків проводиться шляхом спілкування/бесіди з постраждалою від такого насильства особою або її представником, з`ясування обставин конфлікту та виявлення чинників і умов, які створюють або можуть створювати небезпеку для цієї особи. За результатами заповнення форми оцінки ризиків вчинення домашнього насильства поліцейський уповноваженого підрозділу поліції визначає рівень небезпеки, який враховується під час винесення термінового заборонного припису стосовно кривдника, вжиття інших заходів для припинення такого насильства, недопущення його продовження чи повторного вчинення, надання допомоги постраждалим особам.

Форма оцінки вчинення домашнього насильства складається із 27 питань, на які поліцейський має відповісти "так", "ні", "без відповіді" / "невідомо". Питання стосуються безпосередньо безпеки постраждалої особи: чи кривдник погрожував її вбити, чи застосовував фізичне насильство, чи перебував кривдник у стані алкогольного чи наркотичного сп`яніння (має алкогольну чи наркотичну залежність) та ін.

Відбираючи від постраждалої особи відповіді на такі запитання, поліцейський визначає таким чином рівень небезпеки: високий, середній або низький. І, що важливо, відмова або небажання постраждалої особи спілкуватися із правоохоронними органами може розцінюватися представниками поліції як високий рівень небезпеки. Тобто, якщо на всі запитання отримано відповіді "Без відповіді/Невідомо", поліцейський уповноваженого підрозділу поліції на свій розсуд може оцінити ситуацію як таку, що має високий рівень небезпеки.

Якщо рівень небезпеки оцінюється як низький або середній, а інші чинники/обставини, що можуть вплинути на рівень небезпеки, відсутні - терміновий заборонний припис стосовно кривдника виноситься на розсуд поліцейського уповноваженого підрозділу поліції. У разі високого рівня небезпеки поліцейський уповноваженого підрозділу поліції обов`язково виносить терміновий заборонний припис стосовно кривдника.

Під час вирішення питання про винесення припису пріоритет надається безпеці постраждалої особи. Зазначена вимога поширюється також на місце спільного проживання (перебування) постраждалої особи та кривдника незалежно від їхніх майнових прав на відповідне житлові приміщення. При винесенні припису працівник уповноваженого підрозділу поліції отримує пояснення від кривдника, постраждалої особи (її представника), свідка(ів) (у разі наявності).

Вищенаведені положення Закону України "Про запобігання та протидії домашньому насильству" у випадках звернення до органів поліції із заявами щодо домашнього насильства зобов`язують відповідні органи для підтвердження факту домашнього насильства чи його спростування щонайменше здійснити перевірку відповідної інформації.

За змістом Порядку №654 якщо рівень небезпеки оцінюється як низький або середній, а інші чинники/ обставини, що можуть вплинути на рівень небезпеки, відсутні - терміновий заборонний припис стосовно кривдника виноситься на розсуд поліцейського уповноваженого підрозділу поліції.

Під час вирішення питання про винесення припису пріоритет надається безпеці постраждалої особи. Зазначена вимога поширюється також на місце спільного проживання (перебування) постраждалої особи та кривдника незалежно від їхніх майнових прав на відповідне житлові приміщення. При винесенні припису працівник уповноваженого підрозділу поліції отримує пояснення від кривдника, постраждалої особи (її представника), свідка(ів) (у разі наявності).

Як вбачається з термінового заборонного припису АА № 369186 від 13.03.2024, останній винесений у зв`язку із вчиненням домашнього насильства фізичного та психологічного характеру. Разом з тим, форма оцінки ризиків вчинення домашнього насильства, складена уповноваженою особою 13.03.2024 та відібрані пояснення не підтверджують факт вчинення фізичного насильства.

Крім цього, Закон № 2229 чітко визначає підставу для винесення припису, де зазначено, що поліцейський повинен дійти висновку про існування безпосередньої загрози життю чи здоров`ю постраждалої особи від кривдника, тому застосування термінового заборонного припису спрямоване на негайне припинення домашнього насильства або недопущення його продовження чи повторного вчинення.

Разом з тим, надані сторонами конфлікту пояснення, викликають сумніви, щодо наявності загрози з боку позивача до його дружини.

Також з дослідженого відеозапису нагрудної камери поліцейського, вбачається, що 05.05.2024 (день винесення заборонного припису серії АА № 369265) поліцейським, ще до відібрання пояснень у подружжя, повідомлено позивача, що відносно нього буде винесено заборонний припис. Зазначене свідчить про неналежне з`ясування уповноваженою особою обставин, які слугували підставою для винесення заборонного припису.

Суд звертає увагу, що у формах оцінки ризиків вчення домашнього насильства від 13.03.2024 та від 05.05.2024 на всі питання зазначена відповідь «ні», що хоча й не виключає можливості винесення заборонного припису, проте, з урахуванням наданих сторонами конфлікту пояснень, ставить під сумнів наявність факту скоєння позивачем домашнього насильства.

При цьому, Закон України Про запобігання та протидію домашньому насильству у випадках звернення до органів поліції із заявами щодо домашнього насильства зобов`язує відповідні органи для підтвердження факту домашнього насильства чи його спростування здійснити перевірку відповідної інформації.

Так, у разі звернення постраждалої особи із заявою щодо вчинення домашнього насильства поліцейський уповноваженого підрозділу поліції повинен здійснити перевірку інформації, що зазначена у відповідній заяві, встановити форму домашнього насильства, а також пересвідчитися у тому, що таке дійсно створило безпосередню загрозу життю чи здоров`ю постраждалої особи.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, матеріали, на підставі яких складено термінові заборонні приписи стосовно позивача, не містять жодного доказу в підтвердження вжиття заходів задля здійснення перевірки інформації щодо наявності підстав для винесення спірних термінових заборонних приписів. Такі матеріали також не містять доказів існування безпосередньої загрози життю чи здоров`ю постраждалої особи, що є обов`язковою передумовою для вжиття такого заходу, як складення термінового заборонного припису

Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що застосування запобіжного заходу було непропорційним встановленим обставинам, що не спростоване заявником апеляційної скарги, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку про необхідність визнання протиправними та скасування оскаржуваних термінових заборонних приписів.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Національної поліції в Кіровоградській області - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 вересня 2024 року у справі №340/5211/24 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.

Головуючий - суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

суддяЯ.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124025785
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/5211/24

Постанова від 18.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 12.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 01.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 07.08.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні