Рішення
від 23.12.2024 по справі 917/1707/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.12.2024 Справа № 917/1707/24

Суддя Господарського суду Полтавської області Дмитро Сірош, розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом

Керівника Глобинської окружної прокуратури, 39000, вул. Центральна, 191, м. Глобине, Кременчуцький район, Полтавська область в інтересах держави в особі Глобинської міської ради, вул. Центральна, 285, м. Глибине, 39000

в інтересах держави в особі Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, вул. Остроградського, буд. 75/15, смт Козельщина, Кременчуцький р-н, Полтавська обл., 39100

до ПАТ «Козельщинський райагропостач», вул. Котляревського, буд. 17, село Лутовинівка, Козельщинський район, Полтавська область, 39132

про стягнення суми основного боргу

без виклику представників сторін.

Обставини справи: Керівник Глобинської окружної прокуратури звернувся з позовом інтересах держави в особі Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області до ПАТ «Козельщинський райагропостач» про стягнення заборгованості з орендної плати в розмірі 690 185,98 грн.

Звернення прокурора до суду із цим позовом обумовлено встановленням факту невиконання істотних умов договору оренди землі № 1 від 23.01.2012 ПАТ «Козельщинський райагропостач» в частині систематичної несплати орендної плати за земельну ділянку комунальної власності площею 4,6266 га в тому числі: землі промислового призначення, кадастровий номер земельної ділянки 5322082501:01:005:0039.

Відповідач у відзиві на позов (вх. № 14952 від 07.11.2024) проти позову заперечує, посилаючись на відсутністю у керівника Глобинської окружної прокуратури підстав для представництва. Вважає, що Козельщинська селищна рада не позбавлена можливості самостійно звернутися до суду з позовом з метою захисту інтересів держави. Тобто, прокурором не доведено, що позивач не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження із захисту державних інтересів; не доведено і факт порушення або загрози порушення інтересів держави.

Також, відповідач зазначає, що витягів з технічної документації із зазначеним в позові розміром нормативної грошової оцінки не надано. Тобто, не підтверджено сум з яких здійснювались розрахунки. Договір оренди підписаний сторонами, є чинним й будь-яких змін до нього, в установленому законом порядку, сторони не вносили; Орендар виконав перед орендодавцем свої обов`язки щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до умов Договору в повному обсязі; відсутнє офіційне оприлюднення Козельщинською селищною радою рішення щодо нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки; наголошує на тому, що саме рішення не додано до матеріалів позовної заяви, не додано доказів дати оприлюднення рішення адже воно є підставою для здійснення розрахунку з орендної плати.

19.11.2024 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (вх. № 15645), в яких зазначає, що прокурором не підтверджено, що нова чи нові (з огляду на розрахунок) грошова оцінка землі є легітимною та може використовуватися при обрахунку орендної плати, не зрозуміло за який період. Орендар виконав перед орендодавцем свої обов`язки щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до умов Договору в повному обсязі.

Прокурор у відповіді на відзив (вх. № 15373 від 14.11.2024) заперечує проти доводів відповідача, посилаючись на автоматичну зміну прав і обов`язків сторін Договору оренди в частині розміру орендної плати на підставі висновку Великої Палати Верховного Суду у Постанові від 05.06.2024 у справі 914/2848/22, зазначає, що несплачена орендна плата підлягає стягненню з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 10.10.2024 суд залишив позовну заяву без руху на підставі частини 1 статті 174 Господарського процесуального кодексу України, встановив спосіб усунення недоліків позовної заяви та строк усунення недоліків позовної заяви - 10 днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху.

Прокурор, у встановлений судом строк, усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 03.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі; розгляд справи постановлено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

07.11.2024 від відповідача надійшла заява проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження (вх. №14957), посилаючись на те, що позивач не надав доказів на підтвердження заборгованості з орендної плати. Просить перейти до розгляду справи № 917/1707/24 за правилами загального позовного провадження.

Відповідно до частини 4 статті 250 Господарського процесуального кодексу України якщо відповідач в установлений судом строк подасть заяву із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, суд залежно від обґрунтованості заперечень відповідача постановляє ухвалу про: 1) залишення заяви відповідача без задоволення; 2) розгляд справи за правилами загального позовного провадження та заміну засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Слід зазначити, що наведені відповідачем у клопотанні підстави для розгляду справи за правилами загального позовного провадження не є достатніми та не обґрунтовують необхідність для переходу до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, справа є незначної складності, пов`язана зі стягненням заборгованості з орендної плати, визнана судом малозначною. З огляду на викладене, суд не вбачає підстав для переходу до розгляду справи за правилами загального позовного провадження

Згідно з частиною 13 статті 8 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Відповідно до частини 2 статті 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

Згідно зі статтею 248 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У зв`язку з тим, що необхідних для вирішення спору доказів, наявних у матеріалах справи достатньо, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Відповідно до частини 2 статті 233 Господарського процесуального кодексу України рішення прийнято, складено та підписано в нарадчій кімнаті.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення (частина 5 статті 240 Господарського процесуального кодексу України).

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

23.01.2012 Лутовинівська сільська рада Козельщинського району (Орендодавець) та Приватне акціонерне товариство «Козельщинський райагропостач» (Орендар) уклали Договір оренди землі № 1, право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17.09.2013 (номер запису про інше речове право: 2818882).

Відповідно до пункту 1 Договору оренди землі від 23.01.2012, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться по АДРЕСА_1 .

Відповідно до пункту 2 Договору в оренду передається земельна ділянка площею 4,6266 га в тому числі: землі промислового призначення, кадастровий номер земельної ділянки 5322082501:01:005:0039.

Згідно з пунктом 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 407 141 грн 00 коп.

Договір укладено терміном на 15 років (пункт 8 Договору).

Пунктом 9 Договору визначено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 4 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 16 285,14 грн на рік.

Відповідно до пункту 10 Договору обчислення розміру орендної плати на земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням індексації.

Пунктом 13 Договору визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на три роки.

Відповідно до пункту 36 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

10.01.2018 І сесією 7 скликання Козельщинської селищної ради прийнято рішення про реорганізацію Лутовинівської сільської ради шляхом її приєднання до Козельщинської селищної ради. Козельщинську селищну раду визнано правонаступником всього майна, прав та обов`язків Лутовинівської сільської ради.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (діє з 01.01.2017) змінено коефіцієнти, що застосовуються для розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

27.06.2019 рішенням 17 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради затверджено технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель с. Лутовинівка, яку введено в дію з 01.01.2020.

Вказане рішення офіційно оприлюднене на вебсайті Козельщинської селищної ради https://kozelshchynska-gromada.gov.ua/ в розділі «Рішення селищної ради 7 скликання».

19.05.2020 до сесії Козельщинської селищної ради із заявою (вх №764) із пропозицією укласти додаткову угоду до Договору оренди землі № 1 від 23.01.2012 звернувся директор ПАТ «Козельщинський райагропостач» Вовк С. В.

Вказана заява була розглянута 23.07.2020 на 27 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради. Керуючись вимогами Земельного кодексу України та Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про оренду землі», «Про землеустрій» сесія вирішила:

1. Внести зміни до договору оренди землі від 23.01.2012 № 1, укладеного між Лутовинівською сільською радою Козельщинського району Полтавської області та ПАТ „КОЗЕЛЬЩШСЬКИЙ РАЙАГРОПОСТАЧ на земельну ділянку площею 4,6266 га, з кадастровим номером 5322082501:01:005:0039 (далі - Договір):

1.1. Замінити назву сторони Договору „Орендодавець - Лутовинівська сільська рада Козельщинського району Полтавської області на Козельщинська селищна рада Козельщинського району Полтавської області, код ЄДРПОУ 21063513, юридична адреса: 39100, вулиця Остроградського, 75/15, селище Козельщина, Козельщинський район Полтавська область;

1.2. Замінити назву сторони Договору „Орендар публічне акціонерне товариство „КОЗЕЛЬЩИНСЬКИЙ РАЙАГРОПОСТАЧ, ідентифікаційний код 00906516, в особі голови правління Трубки Олександра Івановича на приватне акціонерне товариство „КОЗЕЛЬЩИНСЬКИЙ РАЙАГРОПОСТАЧ, код ЄДРПОУ 00906516, в особі директора Вовка Сергія Володимировича;

1.3. Пункт 5 Договору викласти в такій редакції: „5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 632 373,13 грн;

1.4. Пункт 9 Договору викласти в такій редакції: „9. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі у розмірі 4 % (чотири відсотки) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 225 294,93 грн в рік на розрахунковий рахунок Козельщинської селищної ради.

2. Козельщинському селищному голові Троцькому O. A. укласти з директором ПрАТ „КОЗЕЛЬЩИНСЬКИЙ РАЙАГРОПОСТАЧ Вовком С. В. додаткову угоду до Договору оренди землі від 23.01.2012 № 1 із урахуванням зазначених змін.

3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію селищної ради з питань земельних відносин, інфраструктури, транспорту, комунального господарства, комунальної власності, благоустрою, екології, будівництва та перспективного планування.

25.01.2021 проєкт додаткової угоди, підписаний Козельщинською селищною радою, отриманий особисто під підпис директором ПАТ «Козельщинський райагропостач» Вовк С. В., однак, як зазначає позивач, Орендарем не підписаний та на адресу Козельщинської селищної ради не повернутий.

25.03.2024 Козельщинська селищна рада повторно листом № 02-13/645 звернулась до ПАТ «Козельщинський райагропостач» із вимогою підписати та повернути екземпляр додаткової угоди до договору оренди землі №1 від 23.01.2012 та сплатити заборгованість з орендної плати у розмірі 690 185, 98 грн.

Згідно з інформацією з реєстру речових прав на нерухоме майно зміни в Договір з моменту укладення не вносились, розмір орендної плати не переглядався.

Відповідно до розрахунку, наданого виконавчим комітетом Козельщинської селищної ради місцевим бюджетом недоотримано коштів на загальну суму 690 185,98 грн, яка розрахована як різниця між розміром орендної плати із застосуванням вартості земельної ділянки, зазначеної у Договорі та розміром орендної плати виходячи із нормативної грошової оцінки до технічної документації із нормативної грошової оцінки.

Відповідно до інформації Виконавчого комітету Козельщинської селищної ради оплата за користування спірною земельною ділянкою фактично здійснювалася на рахунок виконавчого комітету Козельщинської селищної ради та складала у 2021 році - 30 897 грн, 2022 - 33 987 грн, 2023 - 39 085 грн, а загальний розмір сплаченої за 2021-2023 рік орендної плати ПАТ «Козельщинський райагропостач» за вказаний період часу становив 103 969 грн.

Отже, за розрахунком позивача, з ПАТ «Козельщинський райагропостач» на користь місцевого бюджету Козельщинської селищної ради підлягає до стягнення недоотримана орендна плата за користування земельною ділянкою площею 4,6266 га в тому числі землі промислового призначення, кадастровий номер земельної ділянки 5322082501:01:005:0039 у розмірі 690 185,98 за 2021- 2023 роки.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам господарський суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, та свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Статтею 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Частинами першою та третьою статті 626 ЦК України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору.

У статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини першої статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно з частинами першою - третьою статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягай згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства (частини перша та друга статті 648 Цивільного кодексу України).

Відповідно до частин першої - третьої статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Згідно з частиною першою статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання.

Відповідно до статті 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України «Про оренду землі» вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до частин першої та другої статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно з частиною другою статті 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Частиною третьою статті 22 Закону України «Про оренду землі» визначено, що розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

За змістом частини четвертої статті 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення.

Для визначення розміру орендної плати за землі державної та комунальної власності базою для обрахунку є нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок встановлено Законом України «Про оцінку земель».

Відповідно до частини п`ятої статті 5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно до абзацу другого частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з частиною першою статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

За змістом статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України «Про оцінку земель». Частинами першою, третьою та четвертою цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Отже, нормативна грошова оцінка земель встановлюється шляхом затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка здійснюється відповідною сільською, селищною, міською радою. Зазначене імперативне регулювання унеможливлює встановлення нормативної грошової оцінки земельних ділянок договором, зокрема договором між органом місцевого самоврядування і орендарем.

Водночас обов`язковість врахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності під час визначення розміру орендної плати встановлена законом (абзац другий частини першої статті 13 Закону України «Про оцінку земель»).

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної та комунальної власності змінюється також розмір орендної плати. Зазначене відповідає положенням частини другої статті 632 Цивільного кодексу України, відповідно до якої зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Велика Палата Верховного Суду у Постанові від 05.06.2024 у справі 914/2848/22 дійшла висновку, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України нового розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, якщо він визначений у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки.

Нормативне регулювання визначення розміру орендної плати за оренду земельних ділянок державної або комунальної власності відбувається за імперативно встановленою формулою множення нормативної грошової оцінки на коефіцієнт, який погоджується сторонами в договорі, але у законодавчо встановлених межах. Розмір нормативної грошової оцінки згідно з наведеними вище законодавчими нормами встановлюється відповідним органом місцевого самоврядування.

Орендодавець у випадку зміни розміру орендної плати у зв`язку зі зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної чи комунальної власності вправі вимагати від орендаря сплати орендної плати у зміненому розмірі, в тому числі і шляхом звернення до суду з позовом про стягнення спірної суми.

Належному способу захисту орендодавця у такому випадку відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.

Із системного аналізу приписів Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про оцінку земель», Податкового кодексу України слідує висновок, що зміна нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності призводить до зміни розміру орендної плати.

Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується, затверджує орган місцевого самоврядування відповідним рішенням. В органу місцевого самоврядування відсутній обов`язок узгоджувати таке рішення з орендарем земельної ділянки.

Натомість в орендаря земельної ділянки державної або комунальної власності з моменту введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки.

З огляду на наведене, Велика Палата Верховного Суду конкретизувала свій висновок щодо застосування у сукупності статей 5, 13 Закону України «Про оцінку земель», статті 21 Закону України «Про оренду землі», пункту статті 271 Податкового кодексу України, викладений у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19, про те, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Натомість Велика Палата Верховного Суду виснувала, що з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної або комунальної власності автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.

За подібних обставин належному способу захисту орендодавця відповідає позовна вимога про стягнення орендної плати, не сплаченої орендарем. Водночас несплачена орендна плата підлягає стягненню за весь період прострочення з моменту початку застосування відповідно до пункту статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності.

Частиною 1 статті 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» встановлено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Відповідно до інформації виконавчого комітету Козельщинської селищної ради нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складала у 2021 році - 5 632 373,13 грн, у 2022 році - 6 195 610,44 грн, у 2023 році 8 025 890,63 грн.

Заборгованість відповідача з орендної плати за користування земельною ділянкою площею 4,6266 га за 2021 2023 роки складає 690 185,98 грн.

Доводи відповідача щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до умов Договору в повному обсязі суд відхиляє, оскільки 27.06.2019рішенням 17 сесії 7 скликання Козельщинської селищної ради затверджено технічну документацію із нормативної грошової оцінки земель с. Лутовинівка, яку введено в дію з 01.01.2020. Несплачена орендна плата підлягає стягненню з моменту початку застосування відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення ради щодо зміни розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності, автоматично змінюються і права та обов`язки сторін договору оренди в частині розміру орендної плати, визначеної у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки. У таких правовідносинах відсутній обов`язок сторін вносити зміни до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди, оскільки обов`язок сплачувати орендну плату відповідно до зміненої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виникає в орендаря з моменту початку застосування такої нормативної грошової оцінки.

Зазначений правовий висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду у Постанові від 05.06.2024 у справі 914/2848/22.

Твердження відповідача про відсутністю у керівника Глобинської окружної прокуратури підстав для представництва, суд відхиляє, виходячи з наступного.

Велика Палата Верховного Суду у своїй постанові від 26.05.2020 за № 912/2385/18 вказує, що невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливості подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.

З метою надання можливості Козельщинській селищній раді вжити відповідних заходів реагування самостійно, Глобинською окружною прокуратурою 04.03.2024 листом № 50/1-887вих-24, 06.05.2024 листом 50/1 - 1808вих-24 повідомлено останню про порушення вимог законодавства в частині систематично несплати орендної плати та необхідність вжиття відповідних заходів реагування.

06.03.2024 та 10.05.2024 Козельщинською селищною радою проінформовано прокуратуру, що заходи позовного характеру селищною радою не вживались та не вживаються, оскільки немає можливості звернутися до суду із відповідною позовною заявою. Селищна рада не заперечує проти звернення прокуратури з відповідним позовом до суду з метою стягнення заборгованості з орендної плати ПАТ «Козельщинський райагропостач».

Отже, органом місцевого самоврядування фактично упродовж травня - вересня 2024 року не вжито заходів щодо стягнення орендної плати при її систематичній несплаті.

У діях органу місцевого самоврядування має місце не здійснення захисту інтересів держави, що проявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень, який усвідомлюючи факт порушення інтересів держави та за наявності відповідних повноважень для їх захисту, не вжив заходів щодо стягнення несплаченої орендної плати в розмірі 690 185, 98 грн, що стало підставою згідно зі статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» для представництва прокуратурою інтересів держави в суді.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 129, 232 - 233, 237 - 238 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Козельщинський райагропостач» (вул. Котляревського, буд. 17, село Лутовинівка, Козельщинський район, Полтавська область, 39132, код ЄДРПОУ 00906516) на користь Козельщинської селищної ради (39100, вул. Остроградського,75/15, смт Козельщина, Кременчуцький район Полтавська область, код ЄДРПОУ 21063513) 690 185, 98 грн заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою площею 4,6266 га з кадастровим номером 5322082501:01:005:0039.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Козельщинський райагропостач» (39132, Полтавська обл., Кременчуцький район, с. Лутовинівка, вул. Котляревського, 17 код ЄДРПОУ 00906516) на користь Полтавської обласної прокуратури (вул. 1100-річчя Полтави, 7. м. Полтава) р/р UA118201720343130001000006160, ДКСУ м. Київ 820172 код ЄДРПОУ 02910060) 10 352,79 грн судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.

Суддя Дмитро СІРОШ

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124038428
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —917/1707/24

Рішення від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 22.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні