Рішення
від 25.12.2024 по справі 211/4284/23
ДОВГИНЦІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРИВОГО РОГУ

Справа № 211/4284/23

Провадження № 2/211/187/24

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

25 грудня 2024 року Довгинцівський районний суд міста Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:

головуючого судді Юзефовича І.О.,

при секретарі Строгановій Е.О.,

за участю: представника Криворізької міської ради Паламарчук Є.П., представника відповідача Ліфшиць З.О., представника виконкому Довгинцівської районної у місті ради Табаровець Н.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кривому Розі цивільну справу за позовом Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Виконком Довгинцівської районної у місті ради, Управління з питань реєстрації виконавчого комітету Криворізької міської ради, про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності, -

встановив:

позивач Криворізька міська рада, в особі її представника Кудіна М.В., звернулася до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 та просить припинити право власності та скасувати державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 (на об`єкт нерухомого майна (з реєстраційним номером 6654386) - квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 38,8 кв.м.; визнати за позивачем однокімнатну квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 38,8 кв.м., яка розташована на 4 поверсі 9 поверхового будинку; стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у повному розмірі. В обґрунтування позову представник зазначив, що Органом приватизації в місті Кривому Розі визначено управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради. Свідоцтва про право власності на житло в період з березня 1993 року по 27 липня 2011 року видавались мешканцям міста на підставі їх звернень та наданого пакету документів згідно з розпорядженнями органу приватизації - управління житлово-комунального господарства виконкому міської ради (на теперішній час - Департамент розвитку інфраструктури міста виконкому Криворізької міської ради ). Рішенням Криворізької міської ради від 27.07.2011 №492 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.03.2011 №259 «Про обсяг і межі повноважень районних у місті рад та їх виконавчих органів» повноваження щодо створення органів приватизації делеговано виконкомам районних у місті рад. Так, 20.05.2004 із заявою на приватизацію квартири АДРЕСА_1 звернулася ОСОБА_1 . Відповідно до пунктів 20, 21 Положення про порядок передачі квартир (будинків) у власність громадян, затвердженого Державним комітетом України по житлово-комунальному господарству від 15.09.1992 №56 (далі - Положення), яке діяло на момент приватизації квартири у 2004 році, при оформленні заяви на приватизацію квартири (будинку) громадянин бере на підприємстві, що обслуговує жилий будинок, довідку про склад сім`ї та займані приміщення. У довідці вказуються члени сім`ї наймача, які прописані та мешкають разом з ним, а також тимчасово відсутні особи, за якими зберігається право на житло. Розмериця ОСОБА_2 , відповідно до довідки про склад сім`ї наймача ізольованої квартири від 20.05.2004 №614, виданої комунальним житловим підприємством №45, з 21.03.2003 була зареєстрована за вказаною адресою та на момент приватизації мешкала одна. Зазначеним Положенням також передбачається, що передача квартир (будинків) у власність громадян здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина. Підготовку та оформлення документів про передачу у власність громадян квартир (будинків) може бути покладено на спеціально створювані агентства, бюро та інші організації, які виконують покладені на них обов`язки на договірних умовах з органом приватизації. Передача квартир (будинків) у власність громадян з доплатою, безоплатно чи з компенсацією оформляється свідоцтвом про право власності на квартиру (будинок), яке реєструється в органах приватизації і не потребує нотаріального посвідчення. Розпорядженням органу приватизації - управлінням житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради від 28.05.2004 №Д-285, квартиру АДРЕСА_1 передано у приватну власність ОСОБА_1 . Вказане розпорядження стало підставою для видачі заявниці органом приватизації 15.06.2004 Свідоцтва про право власності на житло № НОМЕР_1 . У подальшому на підставі заяви ОСОБА_1 управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради ухвалено Розпорядження від 25.01.2005 №4, яким скасовано свідоцтво про право власності на квартиру АДРЕСА_1 , виданого згідно розпорядження Д-285 від 28.05.2004, у зв`язку з тим, іцо відповідачем поліпшено свої житлові умови. Однак, порушуючи приписи п. 5 Тимчасового положення, ОСОБА_1 не здійснено звернення до бюро технічної інвентаризації з метою скасування запису у Реєстрі прав власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності на ім`я відповідача щодо квартири АДРЕСА_1 на підставі Розпорядження управління житлово-комунального господарства від 25.01.2005 №4. Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06.06.2023 №334769179 власником однокімнатної квартири, розташованої на 4 поверсі 9 поверхового житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі свідоцтва про право власності Д-268 від 15.06.2004, виданого згідно Розпорядження управління житлово-комунального господарства від 28.05.2004 №Д-285 зареєстровано на теперішній час ОСОБА_1 . На запит виконкому Довгинцівської районної у місті ради до КП «Криворізьке РБТІ» про надання інформації щодо припинення права власності на квартиру за вищевказаною адресою отримано відповідь, що про скасування права власності на квартиру АДРЕСА_1 , відповідно до розпорядження управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради, ніхто не звертався. Через те. що відповідачем, як того вимагає п. 5 Тимчасового положення, не здійснено звернення до бюро технічної інвентаризації щодо скасування запису в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, спірна квартира формально й досі перебуває у приватній власності ОСОБА_1 , а виконком Довгинцівської районної у місті ради не може забезпечити, відповідно до делегованих повноважень, розподіл та надання житла громадянам, які потребують поліпшення житлових умов. Виконавчий комітет Криворізької міської ради був проінформований щодо наведених обставин листом №4/25-580 від 19.04.20023. Беручи до уваги, що відповідно до приписів ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді та управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування, враховуючи не вчинення відповідачем дій, передбачених імперативними приписами профільного нормативного акту щодо звернення про скасування реєстрації права власності на спірну квартиру, ОСОБА_1 порушено права та охоронювані законом інтереси територіальної громади міста Кривого Рогу, в інтересах якої діє Криворізька міська рада, щодо вільного володіння, користування та розпорядження майном, що належить громаді на праві комунальної власності.

Криворізькою міською радою 30.04.2024 до суду подано додаткові пояснення, в яких зазначила, що підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі. Вважає за необхідне зауважити, що Рішенням Криворізької міської ради від 02.03.2001 року №601 «Про згоду на прийняття від будівельної асоціації акціонерних підприємств «Кривбасбуд» до комунальної власності житлового будинку АДРЕСА_3 з інженерними мережами і об`єктами благоустрою до нього», розглянувши звернення будівельної асоціації акціонерних підприємств «Кривбасбуд», враховуючи надані документи та погодження, керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», надано згоду на прийняття від вищенаведеної асоціації акціонерних підприємств до комунальної власності міста в порядку, встановленому чинним законодавством України, 126-ти квартирного новозбудованого житлового будинку АДРЕСА_3 з інженерними мережами і об`єктами благоустрою до нього. Актом приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів від 28.03.2001 №001 прийнято житловий будинок АДРЕСА_4 ) на балансовий облік Управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради. Крім того, будівельна асоціація акціонерних підприємств «Кривбасбуд», в особі генерального директора, з одного боку, та управління містобудування та архітектури виконкому Криворізької міської ради, в особі начальника, з іншого боку, склали Акт від 28.12.2000 про те, що згідно Договору №2 від 02.02.2000 перший передав, а другий прийняв загальну житлову площу за адресою: АДРЕСА_3 , у тому числі, квартиру АДРЕСА_5 .

25.10.2024 повноважним представником позивача ОСОБА_3 скеровано до суду через систему «Електронний суд», яке доставлено 28.10.2024, додаткові пояснення. Представник ще раз звертає увагу на те, що 25.01.2005 Розмериця А.А. звернулась особисто з письмовою заявою до начальника управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради щодо зняття з приватизації квартири АДРЕСА_1 . На підставі вищенаведеного звернення відповідача, Управлінням житловокомунального господарства скасовано Свідоцтво про право власності на вищезазначену квартиру (Розпорядження від 25.01.2005 №4). Оригінали власноручної заяви ОСОБА_1 від 25.01.2005 та Розпорядження Управлінням житлово-комунального господарства від 25.01.2005 №4, додатками до листа Виконавчого комітету Криворізької міської ради №12/20/6824 від 10.10.2024 було залучено до матеріалів справи (вх. №17727/24 від 14.10.2024). Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 01.06.1995 N 24, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.06.1995 за N171/707, затверджено Тимчасове положення про порядок передачі громадянами житла, що перебуває у їх приватній власності, органу, який здійснює поліпшення житлових умов. Наголошує, що пунктом 5 наведеного Тимчасового положення закріплено імперативну норму відповідно до якої громадянин, квартира якого прийнята до комунальної чи державної власності, звертається до бюро технічної інвентаризації із заявою щодо скасування запису про реєстрацію права власності за громадянином (громадянами) на нерухоме майно. На підставі поданих документів, бюро технічної інвентаризації протягом 5 днів скасовує запис про реєстрацію права власності за громадянином (громадянами), про що заявнику надається відповідна довідка. Відповідачем здійснено звернення щодо скасування приватизації спірної однокімнатної квартири АДРЕСА_1 , що оформлено Розпорядженням Управлінням житлово-комунального господарства від 25.01.2005 №4 «Про скасування свідоцтва про право власності», з метою отримання права заняття двокімнатної квартири АДРЕСА_6 . На підставі поданого ОСОБА_1 звернення на приватизацію квартири АДРЕСА_6 , 17.05.2005 прохання відповідача задоволено та Розпорядженням органу приватизації №Д-236 наведену квартиру безоплатно передано у власність відповідача. Таким чином, задля реалізації можливості користування двокімнатною квартирою та створення передумов для її подальшого отримання безоплатно у власність, відповідачем особисто ініційовано скасування приватизації квартири АДРЕСА_1 та анулювання свідоцтва про право власності на неї. Отже, з метою захисту інтересів ОСОБА_1 , створення умов для покращення її житлових умов та набуття безоплатно у власність житлової площі більшого розміру, за зверненням відповідача, органом приватизації 25.01.2005 скасовано підставу існування у ОСОБА_1 права власності на квартиру АДРЕСА_1 . Наведене Розпорядження Управління житлово-комунального господарства від 25.01.2005 №4 «Про скасування свідоцтва про право власності» є чинним. Виходячи із вищевикладеного, 17.05.2005 оформлено Розпорядження органу приватизації №Д-236 про безоплатну передачу відповідачу у власність двокімнатної квартири АДРЕСА_6 ) та за заявою ОСОБА_1 06.06.2005, на підставі наведеного Розпорядження про приватизацію та Свідоцтва про право власності №Д265 від 27.05.2005, здійснено реєстрацію права власності за відповідачем на вищезазначену двокімнатну квартиру. Інформаційна довідка №395463658 від 18.09.2024 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек. Одночасно з цим, щодо спірної однокімнатної квартири АДРЕСА_1 на жиле приміщення від 25.02.2005 надано право заняття спірної квартири ОСОБА_4 . Таким чином, не зважаючи на вищенаведені обставини, особисте звернення ОСОБА_1 щодо скасування приватизації квартири АДРЕСА_1 та свідоцтва про право власності на неї, покращення відповідачем своїх житлових умов, всупереч імперативним приписам галузевих нормативно-правових актів, на теперішній час право власності безпідставно зареєстровано за ОСОБА_1 , не зважаючи на втрачене нею 25.01.2005 права на спірну квартиру. Наведена обставина порушує права та охоронювані законом інтереси Криворізької міської територіальної громади та обумовлює необхідність реалізації судового механізму захисту. Позовну заяву Криворізької міської ради задовольнити в повному обсязі.

23.12.2024 представником відповідача адвокатом Ліфшиць З.О. до суду через систему «Електронний суд» скеровано заяву про застосування строків позовної давності. Представник зауважує, що, оскільки позивачем не надано жодних доказів того, що позивач звертався будь-яким чином до відповідачки із вимогою або повідомленням про подання ОСОБА_1 заяви до БТІ м. Кривого Рогу про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності, вважаю, що позивачем пропущено строк позовної давності. Таким чином, на час подання позовної заяви про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності, строк позовної давності сплинув. Тому просить застосувати до вимог позивача строк позовної давності.

Ухвалою суду від 20.07.2023 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено проводити в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Ухвалою суду від 26.03.2024 здійснено перехід з розгляду в порядку спрощеного провадження цивільної справи за позовом Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Виконком Довгинцівської районної у місті ради, Управління з питань реєстрації виконавчого комітету Криворізької міської ради про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності, в розгляд справи за правилами загального позовного провадження та замінити засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.

Ухвалою суду від 26.03.2024 закрите підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду, витребувано докази у справі.

У судовому засіданні повноважний представник позивача Паламарчук Є.П. заявлені позовні вимоги підтримала в повному обсязі, з підстав викладених у позові, та просила суд їх задовольнити в повному обсязі. 25.12.2024 від представника позивача Паламарчук Є.П. надійшли додаткові пояснення в яких просила відмовити в задоволенні заяви про застосування наслідків пропуску строків позовної давності.

Представник відповідача адвокат Ліфшиць З.О. у судовому засіданні заперечувала проти позовних вимог та просила у задоволенні позову, застосувавши строк позовної давності.

Представник третьої особи Виконком Довгинцівської районної в місті ради Таборовець Н.В. у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання не з`явилася, про час та місце слухання справи повідомлялася належним чином.

Третя особа Управління з питань реєстрації виконавчого комітету Криворізької міської ради, в особі начальника управління Заклецької Т., просила провести розгляд справи без участі третьої особи.

Вислухавши представників позивача, відповідача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані у справі докази у їх сукупності, вирішуючи спір в межах заявлених позовних вимог і на підставі наданих сторонами доказів, суд прийшов до наступного.

Згідно статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч. 1 ст. 5 ЦПК України).

Згідно статті 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 142 Конституції України, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Згідно ст. 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Наведені норми сполучаються з приписами ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якої територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно та інше, а також ч. 3 ст. 16 зазначеного закону, що визначає наступне: матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, земля та інше.

Статтею 327 Цивільного кодексу України врегульовано, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Згідно ст. 391 Цивільного кодексу України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Правовідносини в галузі приватизації державного житлового фонду врегульовані профільним Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду». Беручи до уваги, що спірні правовідносини виникли у 2004 році, до них застосуються норми галузевого закону в редакції від 02.03.2004, що діяла на момент їх виникнення (далі - Закон).

Відповідно до ст. 1 Закону приватизація державного житлового фонду - це відчуження квартир (будинків), кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і та ін.) державного житлового фонду на користь громадян України. Державний житловий фонд - це житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.

Частиною 1 ст. 2 Закону визначено, що до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму.

На підставі ч. 5 ст. 5 Закону кожний громадянин України має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою доплатою один раз.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону приватизація державного житлового фонду здійснюється уповноваженими на це органами, створеними місцевою державною адміністрацією, та органами місцевого самоврядування, державними підприємствами, організаціями, установами, у повному господарському віданні або оперативному управлінні яких знаходиться державний житловий фонд.

Передача квартир (будинків) у власність громадян здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина (ч. 3 ст. 8 Закону).

Підсумовуючи зазначене вище, приватизація включає у себе комплекс дій, які вчиняються громадянами, результатом яких є набуття ними права власності на приміщення державного житлового фонду і виникнення якого оформляється органом приватизації шляхом прийняття відповідного рішення та видачі свідоцтва.

Органом приватизації в місті Кривому Розі визначено управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради. Свідоцтва про право власності на житло в період з березня 1993 року по 27 липня 2011 року видавались мешканцям міста на підставі їх звернень та наданого пакету документів згідно з розпорядженнями органу приватизації - управління житлово-комунального господарства виконкому міської ради (на теперішній час - Департамент розвитку інфраструктури міста виконкому Криворізької міської ради ).

Рішенням Криворізької міської ради від 27.07.2011 №492 «Про внесення змін до рішення міської ради від 30.03.2011 №259 «Про обсяг і межі повноважень районних у місті рад та їх виконавчих органів» повноваження щодо створення органів приватизації делеговано виконкомам районних у місті рад.

У судовому засіданні встановлено та не заперечується сторонами у справі, що 20.05.2004 із заявою на приватизацію квартири АДРЕСА_1 звернулася ОСОБА_1 .

Відповідно до пунктів 20, 21 Положення про порядок передачі квартир (будинків) у власність громадян, затвердженого Державним комітетом України по житлово-комунальному господарству від 15.09.1992 №56 (далі - Положення), яке діяло на момент приватизації квартири у 2004 році, при оформленні заяви на приватизацію квартири (будинку) громадянин бере на підприємстві, що обслуговує жилий будинок, довідку про склад сім`ї та займані приміщення. У довідці вказуються члени сім`ї наймача, які прописані та мешкають разом з ним, а також тимчасово відсутні особи, за якими зберігається право на житло.

Розмериця ОСОБА_2 , відповідно до довідки про склад сім`ї наймача ізольованої квартири від 20.05.2004 №614, виданої комунальним житловим підприємством №45, з 21.03.2003 була зареєстрована за вказаною адресою та на момент приватизації мешкала одна.

Також Положенням передбачається, що передача квартир (будинків) у власність громадян здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина. Підготовку та оформлення документів про передачу у власність громадян квартир (будинків) може бути покладено на спеціально створювані агентства, бюро та інші організації, які виконують покладені на них обов`язки на договірних умовах з органом приватизації. Передача квартир (будинків) у власність громадян з доплатою, безоплатно чи з компенсацією оформляється свідоцтвом про право власності на квартиру (будинок), яке реєструється в органах приватизації і не потребує нотаріального посвідчення.

Розпорядженням органу приватизації - Управлінням житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради від 28.05.2004 №Д-285, квартиру АДРЕСА_1 України передано у приватну власність ОСОБА_1 (а.с. 22).

Вказане розпорядження стало підставою для видачі ОСОБА_1 органом приватизації 15.06.2004 Свідоцтва про право власності на житло № НОМЕР_1 (а.с. 23, 24).

Наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству від 01.06.1995 затверджено Тимчасове положення про порядок передачі громадянами житла, що перебуває в їх приватній власності, органу, який здійснює поліпшення житлових умов (далі - Тимчасове положення).

Тимчасове положення визначає порядок передачі громадянами, у яких підійшла черга на одержання жилого приміщення і які виявили бажання одержати житло у державному чи комунальному житловому фонді на умовах, передбачених частиною II статті 48 Житлового Кодексу Української PCP, належного їм на праві приватної власності будинку (квартири і кімнати в квартирі) органу, який здійснює поліпшення їх житлових умов .

Відповідно до Тимчасового положення, встановлено, що громадяни, які виявили бажання одержати житло в межах встановленої норми жилої площі в одному населеному пункті, подають до органу, який здійснює поліпшення житлових умов заяву за встановленою формою та правовстановлюючий документ (свідоцтво про право власності, та ін.) на будинок, квартиру, кімнату в квартирі і витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно).

Громадяни, які виявили бажання одержати житло в межах встановленої норми жилої площі в одному населеному пункті, подають до органу, який здійснює поліпшення житлових умов заяву за встановленою формою (додається) та правовстановлюючий документ (свідоцтво про право власності та ін.) на будинок, квартиру, кімнату в квартирі і витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно).

Для поліпшення житлових умов особі, що передає квартиру, право власності на яку набуто шляхом її приватизації, орган, який здійснює поліпшення житлових умов, на підставі заяви цієї особи в місячний термін приймає письмове рішення про прийняття житла до комунальної чи державної власності. Про це заявнику надсилається повідомлення у п`ятиденний термін з копією зазначеного рішення.

Орган приватизації на підставі цього рішення протягом трьох днів скасовує за заявою особи, житлові умови якої поліпшуються, рішення про приватизацію житла та анулює свідоцтво про право власності па приватизовану квартиру.

Громадянин, квартира якого прийнята до комунальної чи державної власності. звертається до бюро технічної інвентаризації із заявою щодо скасування запису про реєстрацію права власності за громадянином (громадянами) на нерухоме майно в Реєстрі прав власності на нерухоме майно. До заяви додається оригінал свідоцтва про право власності на приватизовану квартиру з відміткою органу приватизації про його анулювання та копія рішення органу, який здійснює поліпшення житлових умов, щодо умов прийняття квартири до комунальної чи державної власності .

На підставі поданих документів бюро технічної інвентаризації протягом 5 днів скасовує запис у Реєстрі прав власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності за громадянином (громадянами), про що заявнику надається відповідна довідка (п. 5 Тимчасового положення).

Відповідачем 25.01.2005. здійснено звернення до Управління житлово-комунального господарства з приводу скасування приватизації спірної однокімнатної квартири АДРЕСА_1 (а.с. 197).

Керуючись вищенаведеними приписами галузевого законодавства, на підставі заяви ОСОБА_1 Управління житлово-комунального господарства виконкому Криворізької міської ради ухвалено Розпорядження від 25.01.2005 №4, яким скасовано Свідоцтво про право власності на квартиру АДРЕСА_1 , виданого згідно розпорядження Д-285 від 28.05.2004, у зв`язку з тим, що відповідачем поліпшено свої житлові умови (а.с. 196). А саме з метою отримання права заняття двокімнатної квартири АДРЕСА_6 .

На підставі поданого ОСОБА_1 звернення на приватизацію квартири АДРЕСА_6 , 17.05.2005 Розпорядженням органу приватизації №Д-236 вказану квартиру безоплатно передано у власність відповідача (а.с. 208-211).

Таким чином, задля реалізації можливості користування двокімнатною квартирою та створення передумов для її подальшого отримання безоплатно у власність, відповідачем особисто ініційовано скасування приватизації квартири АДРЕСА_1 та анулювання свідоцтва про право власності на неї.

З наведеного вбачається, що з метою захисту інтересів ОСОБА_1 , створення умов для покращення її житлових умов та набуття безоплатно у власність житлової площі більшого розміру (двокімнатної квартири АДРЕСА_6 ), ба більше за зверненням відповідача, органом приватизації 25.01.2005 скасовано підставу існування у ОСОБА_1 права власності на квартиру АДРЕСА_1 .

Одночасно з цим, Ордером на жиле приміщення від 25.02.2005 надано право заняття спірної квартири ОСОБА_4 (а.с. 209).

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 06.06.2023 №334769179 власником однокімнатної квартири, розташованої на 4 поверсі 9 поверхового житлового будинку за адресою: АДРЕСА_2 , на підставі свідоцтва про право власності Д-268 від 15.06.2004, виданого згідно Розпорядження управління житлово-комунального господарства від 28.05.2004 №Д-285 зареєстровано на теперішній час ОСОБА_1 (а.с. 20, 21).

Тобто відповідачем, у порушення приписів п. 5 Тимчасового положення, не здійснено звернення до бюро технічної інвентаризації з метою скасування запису у Реєстрі прав власності на нерухоме майно про реєстрацію права власності на ім`я відповідача щодо квартири АДРЕСА_1 на підставі Розпорядження управління житлово-комунального господарства від 25.01.2005 №4.

Суд вважає доведеним, що наразі право власності безпідставно зареєстроване за ОСОБА_1 , не зважаючи на втрачене нею 25.01.2005 право на спірну квартиру. Наведена обставина порушує права та охоронювані законом інтереси Криворізької міської територіальної громади та обумовлює необхідність реалізації судового механізму захисту.

Згідно правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 24.01.2020, Великої Палати Верховного Суду, викладеної у постанові від 12.03.2019 у справі №911/3594/17, Верховного Суду, викладеної у постановах від 27.02.2018 у справі №925/1121/17, від 17.04.2019 у справі №916/675/15, відповідно до яких за змістом статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій особа набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.

З огляду на викладене вище, суд вважає, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та доведеними, тому позов підлягає повному задоволенню.

Щодо застосування строку позовної давності.

Згідно зі статтею 256 ЦК України позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частина четверта статті 267 ЦК України). Цивільне законодавство передбачає два види позовної давності: загальну і спеціальну.

За загальним правилом перебіг загальної і спеціальної позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила (частина перша статті 261 ЦК України).

Початок перебігу позовної давності збігається з моментом виникнення у зацікавленої сторони права на позов, тобто можливості реалізувати своє право в примусовому порядку через суд.

Позовна давність це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (стаття 256 ЦК України).

Для вирішення питання про те, чи можна застосувати до спірних правовідносин позовну давність, необхідно з`ясувати, до якого різновиду позовів віндикаційного чи негаторного належить позов про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності.

Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.

Негаторний позов це позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Означений спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.

Визначальним критерієм для розмежування віндикаційного та негаторного позовів є наявність або відсутність в особи права володіння майном на момент звернення з позовом до суду.

Враховуючи правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 27.01.2021 у справі №205/4349/16-ц, територіальна громада міста Кривий Ріг, в особі Криворізької міської ради, яка фактично є власником спірного нерухомого майна, не може бути обмежена у праві звернутися до суду з позовом припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності. А тому негаторний позов може бути пред`явлений упродовж всього часу тривання відповідного правопорушення.

У застосуванні строків позовної давності слід відмовити.

Згідно частини 1 статті 141ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Позивачем заявлено вимогу про відшкодування судових витрат: судового збору в сумі 5368,00 грн. Оскільки позов підлягає задоволенню в повному обсязі, суд вважає можливим стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір у заявленому розмірі.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10, 11, 12, 13, 76, 81, 89, 141, 263-265, 280-284, 288 ,354, 355 ЦПК України, суд

ухвалив:

позов Криворізької міської ради до ОСОБА_1 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Виконком Довгинцівської районної у місті ради, Управління з питань реєстрації виконавчого комітету Криворізької міської ради про припинення права власності, скасування державної реєстрації права власності та визнання права власності - задовольнити.

Припинити право власності та скасувати державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_7 ) на об`єкт нерухомого майна (з реєстраційним номером 6654386) - квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 38,8 кв.м.

Визнати за Криворізькою міською радою право власності (код ЄДРПОУ 33874388, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, 1) на однокімнатну квартиру АДРЕСА_1 , загальною площею 38,8 кв.м., яка розташована на 4 поверсі 9 поверхового будинку.

Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання зареєстровано за адресою: АДРЕСА_7 ) на користь Криворізької міської ради (код ЄДРПОУ 33874388, юридична адреса: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, 1) в рахунок відшкодування витрат по сплаті судового збору 5368 (п`ять тисяч триста шістдесят вісім) гривень 00 копійок.

На рішення може бути подана апеляційна скарга до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя І.О. Юзефович

СудДовгинцівський районний суд м.Кривого Рогу
Дата ухвалення рішення25.12.2024
Оприлюднено26.12.2024
Номер документу124039121
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них:

Судовий реєстр по справі —211/4284/23

Рішення від 25.12.2024

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Юзефович І. О.

Ухвала від 18.09.2024

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Юзефович І. О.

Ухвала від 26.03.2024

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Юзефович І. О.

Ухвала від 20.07.2023

Цивільне

Довгинцівський районний суд м.Кривого Рогу

Юзефович І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні