Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"25" грудня 2024 р. Справа153/1990/24
Провадження2/153/478/24-ц
Ямпільський районний суд Вінницької області у залі судових засідань у приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області у місті Ямпіль Могилів-Подільського району Вінницької області
у складі головуючого судді Гаврилюк Т. В.
за участю секретаря судового засідання Сарафімовської Т. О.
справа №153/1990/24
сторони та інші учасники справи: позивач ОСОБА_1 , представник позивача адвокат Жук А.А., представник відповідача Струць І.Т.
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Ямпільської міської ради Вінницької області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору Вінницька обласна військова адміністрація, ОСОБА_2 як законний представник неповнолітніх дітей спадкодавця ( ОСОБА_3 ) ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , про визнання права оренди в порядку спадкування за заповітом, визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернулася до суду з вищевказаним позовом. Свої вимоги мотивує наступним: ІНФОРМАЦІЯ_1 помер ОСОБА_3 . За життя ОСОБА_3 було здійснено заповіт на неї. Ще за життя ОСОБА_3 було укладено договір оренди водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018. Відповідним договором було передано в оренду ставок площею 45.0101 га. та ставок площею 21.1370 га. Відповідні водні об`єкти ставки було передано згідно актів прийому передач за кадастровим номером 05255683800:02:004:0460 та за кадастровим номером 0525684000:05:003:0060. Відповідно до рішення Ямпільського районного суду Вінницької області від 28.02.2024 по справі №153/238/24 було встановлено факт, що має юридичне значення, а саме, що ОСОБА_1 з 07.12.2017 проживала однією сім`єю, як чоловік та дружина без реєстрації шлюбу з ОСОБА_3 , до дня його смерті, яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 в місті Ямпіль Могилів-Подільського району Вінницької області. Позивач звертає увагу суду, що судом встановлено факт проживання з 2017 року, а договір оренди водних об`єктів (який протиправно розірвано) було укладено 24.04.2018, тобто договір було укладено після того як вони почали спільно проживати. Отже відповідно до ст.1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Позивач також вказує, що згідно зі ст.1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинялися внаслідок його смерті. Статтею 1268 ЦК України передбачено, що спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її. Не допускається прийняття спадщини з умовою чи із застереженням. Відповідно до ст.51 Водного кодексу України встановлено порядок користування водним об`єктами на умовах оренди. Так, у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначенимиЗемельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства. Також позивач посилається на практику Верховного суду України який в аналогічних правовідносинах визначив, що за наявності договору оренди землі, який містив в собі неоднозначні положення у своїй правовій позиції, яка викладена в постанові від 16.12.2015 у справі №6-375 цс15 зазначив наступне: Якщо умовами договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами, не передбачається заборона переходу права на оренду в порядку спадкування, то спадкодавці орендаря (фізичної особи-підприємця) після смерті останнього, можуть успадкувати право на оренду земельної ділянки, яка є предметом цього договору. Аналогічна позиція викладена у постанові ВС у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду по справі 390/73/21 провадження №61-5991св22. Також, випадок переходу права на оренду за універсальним правонаступництвом визначений ст..7 Закону України «Про оренду землі». Право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи орендаря до спадкоємців, якщо інше не передбачене договором, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями. Будь-яких прямих заборон не існує, відповідач достеменно знає про наявність правонаступника, але безпідставно відмовляє. Зазначає, що вона як спадкодавець неодноразово зверталася до відповідача із питанням укладення додаткової угоди до Договору оренди водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018, адже вона як спадкоємець має на це право. Але неодноразово, листами, зокрема листом №02-11/436 від 30.04.2024 заявниці було безпідставно відмовлено. Вказує, що Верховний Суд у постанові від 02.06.2021 у справі №351/1785/19 зазначив, що якщо умовами договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами, не передбачається заборона переходу права на оренду в порядку спадкування, то спадкоємці орендаря (фізичної особи підприємця) після його смерті можуть успадкувати право на оренду земельної ділянки, яка є предметом цього договору. Із правового аналізу вищенаведеного випливає, що при вирішенні спору про визнання права оренди в порядку спадкуванням, судам слід з`ясувати: наявність спадкоємців у орендаря (фізичної особи-підприємця), чи передбачено умовами договору оренди перехід права на оренду в порядку спадкування, наявність осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечить вимогам ЗК України. Зазначає, що вона не відмовилася від оренди земельної ділянки, яка перебувала в оренді ОСОБА_3 і фактично приступила до виконання його прав та обов`язків, як орендаря, у зв`язку з чим має право на оренду після смерті особи в порядку спадкування. Також вона прийняла спадщину, що зазначено рішенням Ямпільського районного суду Вінницької області від 09.09.2024 по справі 153/1050/24. Вказала, що в якості третьої особи ставить ОСОБА_2 , як законного представника неповнолітніх дітей ОСОБА_4 та ОСОБА_4 , адже на момент смерті у покійного наявні неповнолітні діти, які також мають відповідне право. Зазначає, що указаним договором оренди не передбачено заборони переходу права оренди спадкоємцям і це не суперечить чинному законодавству. Враховуючи вищевикладене та те, що договір оренди укладений з ОСОБА_6 не сплив, його умовами та законодавством не передбачено заборони переходу права оренди в порядку спадкування. Проте рішенням Ямпільської міської ради Вінницької області 55 сесії 8 скликання від 30.08.2024 №2140 було припинено дії договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2018. Позивач вважає, що рішення Ямпільської міської ради Вінницької області 55 сесії 8 скликання від 30.08.2024 №2140 є протиправним та має бути скасовано судом, адже відповідачу достеменно було відомо про бажання позивача укласти відповідну додаткову угоду як правонаступник, адже її укладення не суперечить судовій практиці, а також тексту самому договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2018. Позивач зазначає, що рішення відповідача є упереджене, незаконне та таке, яке прийнято з порушення норм матеріального права, яким також порушено право позивача на оренду земельної ділянки. З наведених підстав позивач просить суд визнати за нею в порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 загальною площею 45.0101 га з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, строк оренди двадцять років з дня набуття чинності цього договору, за Договором оренди №525683800-1водних об`єктів, укладеного 24 квітня 2018 року між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачука М.Ф. та приватним підприємцем Мельник Володимиром Федоровичем та право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 загальною площею 21.1370 га з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, строк оренди двадцять років з дня набуття чинності цього договору, за Договором оренди №525683800-1 водних об`єктів, укладеного 24 квітня 2018 року між Вінницькою обласною державною адміністрацією в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачука М.Ф. та приватним підприємцем Мельник Володимиром Федоровичем; визнати незаконним та скасувати рішення Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області №2140 від 30.08.2024 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів».
Позивач ОСОБА_1 заявлені позовні вимоги підтримала у повному об`ємі, просить суд їх задовольнити.
Представник позивача адвокат Жук А.А., який діє на підставі Ордеру серії АВ №1171686 від 16.12.2024 заявлені позовні вимоги підтримав, просить суд їх задовольнити.
Представник відповідача Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області Струць І.Т., яка діє на підставі виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та довіреності №02-12/1043 від 25.12.2024 заявлені позовні вимоги не визнала. Вказала, що рішення 55 сесії 8 скликання Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області №2140 від 30.08.2024 є законним. Просила суд у задоволенні позовних вимог відмовити..
13 грудня 2024 року за вхід.№7868 від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач зазначає наступне: у позовній заяві позивач просить суд визнати за нею в порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 05825683800:02:004:0460 загальною площею 45,0101 га цільове призначення якої для рибогосподарських потреб та право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 05825684000:05:003:0060 загальною площею 21,1370 га цільове призначення якої для рибогосподарських потреб. Із змісту позовної заяви очевидним є те, що позивач бажає набути право оренди в порядку спадкування за заповітом на цілісні вище зазначенні земельні ділянки. Згідно ст.1216 Цивільного кодексу України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Із аналізу вказаної статті випливає, що після смерті особи її права та обов`язки можуть переходити як до однієї особи (спадкоємця) так і до декількох осіб (спадкоємців) у разі їх наявності. Після смерті ОСОБА_3 , яка настала ІНФОРМАЦІЯ_1 , позивач звернулася до нотаріуса із заявою про прийняття спадщини. 15 лютого 2024 року приватний нотаріус Могилів-Подільського районного нотаріального округу Вінницької області Горбоконь О.Г. винесла постанову за №33/02-31 про відмову у вчиненні нотаріальної дії, згідно якої відмовила ОСОБА_1 у видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом на майно після смерті ОСОБА_3 у зв`язку з наявністю інших спадкоємців, які мають право на спадкове майно. Копію цієї постанови 30.05.2024 сама позивач надала міській раді. Іншими спадкоємцями являються неповнолітні діти померлого ОСОБА_3 - ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . У відповідності до ст.1241 ЦК України малолітні, неповнолітні, повнолітні непрацездатні діти спадкодавця, непрацездатна вдова (вдівець) та непрацездатні батьки спадкують, незалежно від змісту заповіту, половину частки, яка належала б кожному з них у разі спадкування за законом (обов`язкова частка). Розмір обов`язкової частки у спадщині може бути зменшений судом з урахуванням відносин між цими спадкоємцями та спадкодавцем, а також інших обставин, які мають істотне значення. До обов`язкової частки у спадщині зараховується вартість речей звичайної домашньої обстановки та вжитку, вартість заповідального відказу, встановленого на користь особи, яка має право на обов`язкову частку, а також вартість інших речей та майнових прав, які перейшли до неї як до спадкоємця. Будь-які обмеження та обтяження, встановлені у заповіті для спадкоємця, який має право на обов`язкову частку у спадщині, дійсні лише щодо тієї частини спадщини, яка перевищує його обов`язкову частку. Матір`ю неповнолітніх дітей ОСОБА_7 та ОСОБА_5 є ОСОБА_2 , яка в силу положень ч.1 ст.242 ЦКУ являється їх законним представником. Позивач у своїй позовній заяві вказала ОСОБА_2 третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору. При цьому позивач не надала підтверджуючих документів про відмову законного представника неповнолітніх дітей ОСОБА_4 та ОСОБА_4 від прийняття обов`язкової частки у спадщині після смерті батька, про усунення їх від права на спадкування згідно ст.1224 ЦКУ, про зменшення розміру їхньої обов`язкової частки у спадщині на підставі рішення суду. Отже, не встановленим та не підтвердженим документально є той факт, чи дійсно ОСОБА_2 як законний представник своїх неповнолітніх дітей, які мають право на обов`язкову частку у спадщині, не заявляє самостійних вимог на предмет спору. Очевидним є той факт, що ОСОБА_4 та ОСОБА_4 мають право на обов`язкову частку у спадщині після смерті батька ОСОБА_3 . Право на обов`язкову частку у спадщині не залежить від згоди інших спадкоємців, волі спадкодавця та не пов`язане зі спільним проживанням спадкодавця й осіб, які мають право на обов`язкову частку. Правило про обов`язкову частку у спадщині є встановленою законом поправкою до заповідального розпорядження. У зв`язку з цим позивач не може набувати прав на оренду цілісних земельних ділянок з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб з кадастровими номерами 05825683800:02:004:0460 та 05825684000:05:003:0060 в порядку спадкування за заповітом так як є інші спадкоємці. Також відповідач звертає увагу суду на те, що 04.04.2024 за вхід. №294/02-11 до Ямпільської міської ради надійшла заява ОСОБА_1 про надання дозволу на заміну сторони у договорі водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018 у зв`язку з тим, що вона прийняла спадщину після смерті орендаря ОСОБА_3 . Заява ОСОБА_1 датована 02.04.2024. У своїй заяві ОСОБА_1 стверджувала, що інших спадкоємців на даний час немає і це при тому, що вона 15.02.2024 отримала примірник постанови нотаріуса, у якій вказувалось про наявність інших спадкоємців. Такі дії позивача мали на меті ввести в оману Ямпільську міську раду. Ямпільською міською радою було відмовлено в задоволенні зазначеної заяви, оскільки позивачем не було надане свідоцтво про право на спадщину за заповітом. Згідно ч.1 ст.1297 ЦК України спадкоємець, який прийняв спадщину, у складі якої є майно та/або майнові права, які обтяжені, та/або нерухоме майно та інше майно, щодо якого здійснюється державна реєстрація, зобов`язаний звернутися до нотаріуса або в сільських населених пунктах до уповноваженої на це посадової особи відповідного органу місцевого самоврядування за видачею йому свідоцтва про право на спадщину на таке майно. Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Згідно ст.126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме та їх обтяжень". 08.07.2024 державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань проведена державна реєстрація припинення підприємницької діяльності ОСОБА_3 у зв`язку зі смертю. 30 серпня 2024 року 55 сесія Ямпільської міської ради 8 скликання прийняла рішення №2140 про припинення дії договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2018, укладеного між Вінницькою обласною державною адміністрацією та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_3 у зв`язку з його смертю та припиненням підприємницької діяльності. 11.09.2024 на підставі вищевказаного рішення Ямпільської міської ради державним реєстратором виконавчого комітету Вінницької міської ради в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно проведена державна реєстрація припинення права оренди земельних ділянок з кадастровими номерами 05825683800:02:004:0460 та 05825684000:05:003:0060 згідно договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2018. У зв`язку з цим на даний час відсутні права оренди земельних ділянок під водними об`єктами з кадастровими номерами 05825683800:02:004:0460 та 05825684000:05:003:0060 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб. Не може бути предметом розгляду питання про визнання за спадкоємцем (в даному випадку за заповітом) права на відсутнє речове право. Ураховуючи викладене позовні вимоги щодо визнання за позивачем в порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 05825683800:02:004:0460 загальною площею 45,0101 га цільове призначення якої для рибогосподарських потреб та право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 05825684000:05:003:0060 загальною площею 21,1370 га цільове призначення якої для рибогосподарських потреб є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Також щодо вимоги про визнання незаконним та скасування рішення №2140 55 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання від 30.08.2024 відповідач зазначає наступне: Оспорюваним рішенням припинено дію договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2028, укладеного між Вінницькою обласною державною адміністрацією та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 у зв`язку з його смертю та припиненням підприємницької діяльності. Позивач стверджує, що оскаржуване рішення є протиправним, прийнятим «на швидку руку» упереджено. Оскаржуваним рішенням порушено право позивача на оренду земельних ділянок, воно прийняте з порушенням норм матеріального права та має бути скасовано. Відповідач вважає, що оскаржуване позивачем рішення прийняте у спосіб встановлений законодавством з додержанням умов чинного законодавства. Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Пунктом 34 статті 26 Закону №280/97-ВР встановлено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Згідно з пунктами «а» «г» ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належать розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування. Отже, органи місцевого самоврядування у вказаних правових відносинах є суб`єктами владних повноважень, які виконують владні управлінські функції (нормотворчу, координаційну, дозвільну, реєстраційну, розпорядчу). Отже суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб. З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення (можливого порушення), невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Відтак суд повинен установити чи були порушені (чи існує можливість порушення), не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого - вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні. Згідно ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити, які права та інтереси позивача порушені, невизнані або оспорювані відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду. При оцінці поданого позивачем способу захисту потрібно врахувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права. 24 квітня 2018 року Вінницька обласна державна адміністрація в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачука Миколи Федоровича, що діяв на підставі Положення про Департамент агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА та розпорядження голови обласної державної адміністрації від 26 вересня 2017 року №663 «Про укладення договору оренди водних об`єктів» та фізична особа-підприємець ОСОБА_3 уклали договір оренди водних об`єктів №525683800-1 строком на 20 років для рибогосподарських потреб. Згідно п.2 Договору об`єктами оренди є: водні об`єкти та земельні ділянки під водними об`єктами, а саме: земельна ділянка площею 45,0101 га кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 і водний простір площею 31,5753 га, що знаходяться на території колишньої Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області та земельна ділянка площею 21,1370 га кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 і водний простір площею 17,3760 га, що знаходяться на території колишньої Порогівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області. Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 площею 41,0101 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав Державним реєстратором Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області 25.06.2018, номер запису про інше речове право 26852683. Право оренди земельної ділянки кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 площею 21,137 га зареєстровано в Державному реєстрі речових прав Державним реєстратором Ямпільської районної державної адміністрації Вінницької області 25.06.2018, номер запису про інше речове право 26852185. На момент укладення Договору земельна ділянка кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 та земельна ділянка кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 перебували у державній власності в особі Вінницької обласної державної адміністрації, що підтверджується витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №1293378976 та №129358443 відповідно. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та регуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 №1423-IX (набрав чинності 27.05.2021) розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу доповнено пунктом 24, згідно із яким з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. 22.08.2022 право власності на земельну ділянку кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 та земельну ділянку кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 зареєстровано в Державному реєстрі прав на нерухоме майно - власник Ямпільська міська рада, код ЄДРПОУ 03772660. Таким чином, з 22.08.2022 відбувся перехід права власності на земельні ділянки під водними об`єктами з кадастровими номерами 0525683800:02:004:0460 та 0525684000:05:003:0060 від Вінницької обласної державної адміністрації до Ямпільської міської ради. Під час укладення Договору, в п.39 сторони погодили підстави для його припинення, зокрема: - закінчення строку, на який його було укладено; викуп земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку встановленому законом; ліквідації юридичної особи орендаря або припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця. Дія договору припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Згідно з ч.1 ст.202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. У ч.1 ст.627 ЦК України зазначено, що відповідно ст.6 цього Кодексу сторони є вільними при укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахування цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Тобто, діючи свідомо, з власної волі Орендар у статусі фізичної особи-підприємця на дату укладення договору розумів значення своїх дій та погодився щодо однієї із умов припинення договору - а саме у разі припинення підприємницької діяльності фізичної особи -підприємця. ІНФОРМАЦІЯ_3 орендар ФОП ОСОБА_3 помер, що підтверджується свідоцтвом про смерть серія НОМЕР_1 виданого Ямпільським відділом ДРАЦС у Могилів-Подільському районі Вінницької області Центрально-Західного управління Міністерства юстиції (м. Київ), а підприємницька діяльність припинена від 08.07.2024, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 10.07.2024. Відповідач вказує що, не виключеним є той факт, що об`єкти оренди з дня смерті Орендаря не використовуються за цільовим призначенням, орендна плата та інші обов`язкові платежі не сплачуються. До бюджету Ямпільської міської ради не надходять кошти від оренди об`єктів, а це в свою чергу не сприяє належному вирішенню соціально-економічних питань Ямпільської територіальної громади. З метою належного здійснення повноважень щодо розпорядження землями у порядку ст.12 Земельного кодексу України, Ямпільська міська рада прийняла рішення №2140 від 30.08.2024 року «Про припинення дії договору №525683800-1 оренди водних об`єктів». Зі змісту договору встановлено, що позивач не є стороною цього Договору, за вказаним договором у позивача не виникали цивільні права та обов`язки, зобов`язання по ньому не порушують прав позивача. Виконання або припинення дії договору, не впливає на реалізацію цивільних прав позивача. Отже, оспорюване позивачем рішення 55 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання від 30.08.2024 № 2140 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів» є не упередженим, прийняте з дотриманням усіх процедурних норм та на цілком законних підставах. З огляду на зазначене позовні вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення 55 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання від 30 серпня 2024 року №2140 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів» є безпідставними та такими, що не можуть бути задоволені судом. Отже, враховуюче вищезазначене, відповідач вважає вимоги позивача безпідставними, не обґрунтованими та такими що не підлягають задоволенню.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Вінницької обласної військової адміністрації у судове засідання не з`явився, про день та час розгляду справи повідомлявся належним чином. 05.12.2024 за вхід.№7727 надійшло письмове пояснення, в якому останній просить суд розгляд справи здійснювати за відсутності представника Вінницької ОВА. А тому, у відповідності із ст..223 ЦПК України суд має підстави для розгляд справи в його відсутність.
05 грудня 2024 року за вхід.№7727 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Вінницької обласної військової адміністрації надійшло пояснення щодо позову або відзиву на позовну заяву, а саме представник Вінницької ОДА вказує, що відповідно до розпорядження голови Вінницької ОДА від 26 вересня 2017 року №663 «Про укладання договору оренди водних об`єктів» між Вінницькою ОДА в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачук М.Ф. та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 укладено договір оренди водних об`єктів від 24 квітня 2018 року №525683800-1. Відповідно до п.1 Договору, предметом договору є водний об`єкт для рибогосподарських потреб: ставок площею 17,3760 га, розташований за межами села Добрянка на території Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області та ставок площею 31,5753 га, розташований за межами села Добрянкана території Порогівської та Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області. Об`єктами оренди, відповідно до п.2 Договору є, зокрема земельні ділянки з кадастровим номером 052568400:05:003:0060 площею 21,137 га та 0525683800:02:004:0460 площею 45,0101 га. Представник Вінницької ОДА вказує, що Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28 квітня 2021 року, розділ Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено п.24, відповідно до якого землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом (27.05.2021). Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору. Отже, на підставі вищевказаних змін до законодавства, Департаментом правового забезпечення ОВА 07 вересня 2021 року складено Акт прийому-передачі документів щодо земель водного фонду, розташованих на території Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району, відповідного до якого Ямпільській міській раді було передано зокрема договір оренди водних об`єктів від 24 квітня 2018 року №525683800-1, паспорти водних об`єктів площею 17,3760 га та площею 31,5753 га, технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для рибогосподарських потреб. Також представник Вінницької ОДА вказує, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка з кадастровим номером 0525684000:05:003:0060 площею 21.137 га та 0525683800:02:004:0460 площею 45,0101 га перебувають у комунальній власності Ямпільської міської ради. Дата державної реєстрації права комунальної власності 22 серпня 2022 року. Отже, враховуючи вище викладене, з 22 серпня 2022 року обласна військова адміністрація не є органом уповноваженим розпоряджатися земельними ділянками, які є об`єктами оренди відповідно до договору від 24 квітня 2018 року №525683800-1. Саме тому на думку обласної військової адміністрації, рішення суду в даній справі жодним чином не вплине на права та інтереси обласної військової адміністрації. Що стосується визнання незаконним та скасування рішення чергової 55 сесії 8 скликання Ямпільської міської ради від 30 серпня 2024 року №2140 варто зазначити наступне: Представник Вінницької ОДА посилаючись на ст.ст.15, 16, 21 Цивільного кодексу України вказує, якщо порушення своїх прав особа вбачає у наслідках, спричинених рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень, які вона вважає неправомірними, і ці наслідки призвели до виникнення, зміни чи припинення цивільних правовідносин, мають майновий характер або пов`язаний з реалізацією її майнових або особистих немайнових інтересів, то визнання незаконними (протиправними) таких рішень є способом захисту цивільних прав та інтересів.
Третя особа,яка незаявляє самостійнихвимог щодопредмета спору ОСОБА_2 як законнийпредставник неповнолітніхдітей спадкодавця( ОСОБА_3 ) ОСОБА_4 та ОСОБА_4 усудове засіданняне з`явилася,про деньта часрозгляду справиповідомлялася належним чином судовими повістками із рекомендованим повідомленнями №0610211626863,«0610216051117, які повернулися із відмітками «адресат відсутній за вказаною адресою», тому суд вважає, що вона належним чином була повідомлені про день та час розгляду справи, про причини неявки суд не повідомила клопотань провідкладення розглядусправи чирозгляд справив їївідсутність досуду ненадійшло. Відповідно до п.1 ч.3 ст.223 ЦПК Україниякщо учасник справи був належним чином повідомлений про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі неявки в судове засідання учасника справи без поважних причин або без повідомлення причин неявки. Тому суд має підстави для розгляду справи в її відсутність.
24 грудня 2024 року за вхід.№8034 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій позивачкою зазначено, що в матеріалах позовної заяви за життя, ОСОБА_3 було здійснено заповіт на позивачку. Ще за життя, покійним ОСОБА_3 було укладено договір оренди водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018 року. Відповідним договором було передано в оренду ставок площею 45.0101 га та ставок площею 21.1370 га. Відповідні водні об`єкти ставки було передано згідно актів прийому передач за кадастровим номером 0525683800:02:004:0460 га за кадастром номером 0525684000:05:003:0060. Відповідно до ст.1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Відповідно до ст.1217 ЦК України спадкування здійснюється за заповітом або за законом. Згідно зі ст.1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися в наслідок його смерті. Статтею 1268 ЦК України передбачено, що спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її. Не допускається прийняття спадщини з умовою чи із застереженням. Відповідно до ст.51 Водного кодексу України встановлено порядок користування водними об`єктами на умовах оренди. Так, у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми. Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою. Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч.2 ст.792 ЦК України). Відповідно до ст.1 ЗУ «Про оренду землі» оренда землі - це засноване строкове платне володіння і користування земельною ділянкою (необхідною для проведення підприємницької та інших видів діяльності). Відповідно до ст.6 ЗУ «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Відповідно до ч.5 ст.93 ЗК України право оренди ділянки може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, передаватися у заставу, спадщину, вноситися до статутного капіталу власником земельної ділянки на строк до 50 років, крім випадків, визначених законом. Згідно зі ст.31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі припиняється, у тому числі, в разі смерті фізичної особи орендаря та відмови осіб, зазначених у ст.7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки. Також позивач вказує, що відповідно до судової практики, Верховний суд України в аналогічних правовідносинах визначив, що за наявності договору оренди землі, який містив в собі неоднозначні положення у своїй правовій позиції, яка викладена в постанові від 16.12.2015 року у справі № 6-375 цс 15 зазначив наступне: Якщо умовами договору оренди земельної ділянки, укладеного сторонами, не передбачається заборона переходу права на оренду в порядку спадкування, то спадкодавці орендаря (фізичної особи підприємця) після смерті останнього, можуть успадковувати право на оренду земельної ділянки, яка є предметом цього договору. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду по справі 390/73/21, провадження № 61-5991св 22. Також, випадок переходу права на оренду за універсальним правонаступництвом визначений ст.7 Закону України «Про оренду землі». Право на оренду земельної ділянки переходить після смерті фізичної особи орендаря до спадкоємців, якщо інше не передбачено договором, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємців - до осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями. Також позивач повідомляє, що будь яких прямих заборон не існує, відповідач достеменно знає про наявність правонаступника, але безпідставно відмовляє. Стосовно права на оренду третіх осіб, то позивач думає, що неповнолітні діти та їх законний представник самостійно повідомлять чи вони мають бажання брати в оренду земельну ділянку з водними об`єктами. Про це свідчить зокрема і те, що треті особи навіть не зверталися із заявою до органів нотаріату, а також не зверталися до Ямпільської міської ради із відповідним питанням. Стосовно введення в оману відповідача, то позивач повідомляє, що про наявність неповнолітніх дітей (третіх осіб) відповідачу було відомо і раніше, коли позивачем було надано заяву і постанову про відмову у вчиненні нотаріальних дій, де приватним нотаріусом було зазначено, що у покійного ОСОБА_3 наявні неповнолітні діти. Своїми протиправними діями, відповідач не хоче аби позивач могла скористатися своїм правом на укладення додаткової угоди, адже ні договором, ні жодним нормативно правовим актом (зокрема рішенням суду) не заборонено скористатися своїм правом на укладення відповідної додаткової угоди. В зв`язку з вище викладеним позивач просить суд її позовну заяву задовольнити повністю.
Заяви, клопотання: заява позивача про усунення недоліків (а.с.50), пояснення третьої особи щодо позову або відзиві (а.с.58-68), відзив на позовну заяву від 13.12.2024(а.с.69-88), відповідь на відзив (а.с.106-110).
Інші процесуальні дії у справі: залишення позовної заяви без руху (а.с.44-45), відкриття провадження у справі і призначення підготовчого судового засідання на 17.12.2024 (а.с.51-54), закриття підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду по суті на 25.12.2024 (а.с.95-96), про що постановлено ухвали окремими процесуальними документами.
Судом встановлені такі фактичні обставини та зміст спірних правовідносин:
Із досліджених судом письмових доказів, що є у справі копії паспорта громадянина України на ім`я ОСОБА_1 (а.с.11-12) судом встановлено, що позивач ІНФОРМАЦІЯ_4 , народилася в селі Русава Ямпільського району Вінницької області. Зареєстрована по АДРЕСА_1 .
Із копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_2 виданого 01.08.2023 (а.с.13) судом встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , помер ІНФОРМАЦІЯ_3 в місті Ямполі Могилів-Подільського району Вінницької області , актовий запис № 318.
Із копії заповіту складеного 02.06.2023 у місті Ямполі Могилів-Подільського району Вінницької області (а.с.14) судом встановлено, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , зробив таке розпорядження: на випадок своєї смерті все майно, де б воно не було і з чого б воно не складалось, у тому числі все те, що буде належати йому на день смерті і на що він матиме право за законом, заповів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_7 .
Із копії Договору №525683800-1 оренди водних об`єктів від 24.04.2018, який укладений орендодавцем Вінницька ОДА в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачука М.Ф. та орендарем фізична особапідприємець ОСОБА_3 , Акту прийому-передачі межових знаків на зберігання від 04.10.2017, Акту встановлення (погодження) в натурі (на місцевості) меж земельної ділянки (земельних ділянок) від 20.07.2011 та Акту прийому-передачі об`єкта оренди від 05.07.2018 (а.с.15-27) судом встановлено, що сторони 24.04.2018 підписали договір оренди водних об`єктів, а саме ставок площею 17.3760 га розташований за межами села Добрянка на території Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, який розташовується за межами села Добрянка на території Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, річка Русава ліва притока річки Дністер (басейн річки Дністер) та ставок площею 31.5753 га, розташований за межами села Добрянка на території Порогівської та Писарівської сільських рад Ямпільського району Вінницької області, який розташовується за межами села Добрянка на території Порогівської та Писарівської сільських рад Ямпільського району Вінницької області, річка Русава - ліва притока річка Дністер (басейн річки Дністер), розмір річної орендної плати за воду (водний простір) - 24294 грн. 10 коп., розмір річної орендної плати за земельні ділянки площею 45.0101 га (Писарівська сільська рада) у сумі 28449 грн. 96 коп. та площею 21.1370 га (Порогівська сільська рада) у сумі 14037 грн. 05 коп., договір укладено на двадцять років. Відповідно до п.19 передача об`єкта оренди орендарю здійснюється протягом 10 робочих днів після державної реєстрації цього договору згідно з актом приймання передачі.
Із копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №382822685 від 13.06.2024 (а.с.28-29) судом встановлено, що об`єкт: Земельна ділянка кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 площею 21.137 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, яка знаходиться за адресою: Вінницька область Ямпільського району Порогівська сільська рада; власник - Ямпільська міська рада, орендар ОСОБА_3 - орендує земельну ділянку кадастровий номер 0525684000:05:003:0060; строк дії: двадцять років з правом пролонгації; Орендодавець, Вінницька ОДА код ЄДРПОУ 20089290.
Із копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №382822277 від 13.06.2024 (а.с.30-31) судом встановлено, що об`єкт: Земельна ділянка кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 площею 45.0101 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб яка знаходиться за адресою: Вінницька область Ямпільського району Писарівська сільська рада; власник - Ямпільська міська рада, орендар ОСОБА_3 - орендує земельну ділянку кадастровий номер 0525683800:02:004:0460; строк дії: двадцять років з правом пролонгації; Орендодавець, Вінницька ОДА код ЄДРПОУ 20089290.
Із копії супровідного листа № 02-12/768 від 17.09.2024 та Рішення Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області №2140 від 30.08.2024 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів» (а.с.32-34) судом встановлено, що на звернення ОСОБА_8 їй повідомлено, що 55 сесія Ямпільської міської ради, яка відбулася 30.08.2024, прийняла рішення №2140 про припинення договору оренди №525683800-1 водних об`єктів укладеного 24.04.2018 між Вінницькою ОДА та ФОП ОСОБА_3 , у зв`язку з його смертю та припиненням підприємницької діяльності.
Із копії заяви ОСОБА_1 до міського голови Гаджука С. про надання дозволу на заміну сторони у договорі оренди земельної ділянки водного фонду від 04 квітня 2024 (а.с.35-38, 82-85) судом встановлено, що ОСОБА_1 посилаючись на ст.1218 ЦПК України просить укласти з нею як єдиним спадкоємцем за заповітом орендаря «Додаткову угоду до договору оренди водного об`єкта №525683800-1 для рибогосподарських потреб площею17.3760 га. Ставок розташований за межами села Добрянка на території Писарівського старостинського округу Ямпільської територіальної громади Могилів-Подільського району Вінницької області річка Русава ліва притока річки Дністер (басейн річки Дністер) - в частині наділення її правами та обов`язками орендаря».
Із копії інформації наданої на звернення ОСОБА_1 від 30.04.2024 №02-11/436 (а.с.39) судом встановлено, що секретар міської ради В. Семенюк повідомив про наступне, оскільки документом, що підтверджує права спадкоємців на спадкове майно отримане у встановленому законом порядку свідоцтво про право на спадщину, яке не було додане Заявником до заяви від 04.04.2024, тому повідомляє, що вирішення питання щодо укладання з ОСОБА_1 . Додаткової угоди до договору оренди водних об`єктів №525683800-1 можливе після надання свідоцтва про право на спадщину, яке підтвердить перехід до заявниці прав та обов`язків згідно договору оренди водних об`єктів №525683800-1 від ОСОБА_3 .
Із інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 20.11.2024 (а.с.40) та Свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця (а.с.41) судом встановлено, що ОСОБА_1 з 03.02.2009 є фізичною особоюпідприємцем.
Із копіїінформації Департаментуправового забезпеченняВінницької ОДАвід 07.09.2021№13.01-12/520(а.с.63-64) судом встановлено, що Департамент правового забезпечення облдержадміністрації в межах компетенції відповідно до п.24 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та регуляції у сфері земельних відносин» яким визначено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, підготовлено для передачі матеріали справ про надання в оренду земельних ділянок водного фонду з водними об`єктами для подальшого укладання та поновлення договорів оренди водних об`єктів територіальною громадою, розташованих на території Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області.
Із копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №397832625 від 04.10.2024 (а.с.65) судом встановлено, що власником земельної ділянки із кадастровим номером 0525683800:02:004:0460 є Ямпільська міська рада, код ЄДРПОУ 03772660.
Із копії інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №397832025 від 04.10.2024 (а.с.66) судом встановлено, що власником земельної ділянки із кадастровим номером 0525684000:05:003:0060 є Ямпільська міська рада, код ЄДРПОУ 03772660.
Із копії Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 10.07.2024 (а.с.74-77) судом встановлено, що державна реєстрація припинення підприємницької діяльності фізичної особи підприємця ОСОБА_3 , у разі її смерті, дата ІНФОРМАЦІЯ_8 , номер запису 2001730070005001023.
Із копії постанови про відмову у вчиненні нотаріальної дії виданої приватним нотаріусом Могилів-Подільського районного нотаріального округу Вінницької області Горбоконь О.Г. вих.№33/02-31 від 15.02.2024 (а.с.80-81) судом встановлено, що ОСОБА_1 було відмовлено у видачі свідоцтва про право на спадщину за заповітом на майно після смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , на підставі п.9 ст.49 Закону України «Про нотаріат», п.1 Глави 13 розділу 1 «Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України», затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 №296/5.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши зібрані в судовому засіданні докази, вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав:
Судом встановлено, що відповідно до Договору №525683800-1орендиводних об`єктів укладеного 24.04.2018 року між Вінницькою ОДА в особі директора Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА Ткачука М.Ф. та приватним підприємцем Мельник В.Ф., останньому передано у користування ставок площею 17.3760 га розташований за межами села Добрянка на території Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області який розташовується за межами села Добрянка на території Писарівської сільської ради Ямпільського району Вінницької області, річка Русава ліва притока річки Дністер (басейн річки Дністер) та ставок площею 31.5753 га, розташований за межами села Добрянка на території Порогівської та Писарівської сільських рад Ямпільського району Вінницької області, який розташовується за межами села Добрянка на території Порогівської та Писарівської сільських рад Ямпільського району Вінницької області, річка Русава - ліва притока річка Дністер (басейн річки Дністер),договір укладено на двадцять років.
Відповідно до ч.1 ст.1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинились внаслідок його смерті.
Згідно з ч.1 ст.7 Закону України «Про оренду землі» право на оренду земельної ділянки переходило після смерті фізичної особи-орендаря, якщо інше не було передбачено договором оренди, до спадкоємців, а в разі їх відмови чи відсутності таких спадкоємцівдо осіб, які використовували цю земельну ділянку разом з орендарем і виявили бажання стати орендарями в разі, якщо це не суперечило вимогам Земельного кодексу України та цього Закону.
Відповідно до ч.1 ст.1217 ЦК України спадкування здійснюється за заповітом або законом.
Згідно з ч.1 ст.1223 ЦК України право на спадкування мають особи, визначені у заповіті.
Відповідно до ч.2 ст.1223 ЦК України у разі відсутності заповіту, визнання його недійсним, неприйняття спадщини або відмови від її прийняття спадкоємцями за заповітом, а також у разі неохоплення заповітом усієї спадщини право на спадкування за законом одержують особи, визначені у статтях 1261,1265 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.1269 ЦК України спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу або в сільських населених пунктахуповноваженій на це посадовій особі відповідного органу місцевого самоврядування заяву про прийняття спадщини.
Згідно з ч.1 ст.1270 ЦК України для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини.
ОСОБА_1 є спадкоємцем за заповітом, так як подала нотаріусу заяву про прийняття спадщини, не відмовилась від прийняття спадщини, а навпаки її прийняла, а тому, їй переходять усі права та обов`язки спадкодавця. А тому, вона має право на всі права та обов`язки за договором оренди водних об`єктів, яким був наділений орендар за даним договором ОСОБА_3 .
Відповідно до п.«г» ч.3 ст.152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
По-скільки ОСОБА_1 є спадкоємцем ОСОБА_3 , до неї перейшли всі його права та обов`язки, тому рішення 55 сесії 8 скликання Ямпільської міської ради №2140 від 30.08.2024 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів», є прийнятим передчасно, і таким, що порушує права ОСОБА_1 .
Посилання відповідача на те, що позивач не є спадкоємцем після смерті ОСОБА_3 , так як не отримала свідоцтво про право на спадщину, є помилковим, оскільки позивач є спадкоємцем за заповітом, подала вчасно заяву про прийняття спадщини після смерті ОСОБА_3 , і не відмовилась від неї, тому вважається такою, що прийняла спадщину.
Окрім того, позивач неодноразово зверталась до відповідача із заявами, як спадкоємець ОСОБА_3 , про укладення додаткової угоди до договору оренди водного об`єкта №525683800-1, однак їй листами (згідно із Законом України «Про звернення громадян») було відмовлено, із посиланням на те, що позивач не є спадкоємцем. І відповідно, дані заяви не були враховані відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення.
Враховуючи вище викладене, суд приходить до переконання, що доводи ОСОБА_1 є доведеними та обґрунтованими, тому суд з метою відновлення порушеного права позивача вважає за необхідне визнати за ОСОБА_1 право на оренду земельних ділянок кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 площею 45.0101 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб та кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 площею 21.137 з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, а також визнати незаконним та скасувати рішення Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області №2140 від 30.08.2024 «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів».
Відповідно доч.1ст.141ЦПК Українисудовий збірпокладається насторони пропорційнорозміру задоволенихпозовних вимог. ОСОБА_1 сплатила судовийзбір усумі 3633гривні 30копійок.Ця обставинапідтверджується квитанціями№27від 25листопада 2024року та№3від 27листопада 2024року (а.с.1,48). Пред`явлений позов задоволений в повному обсязі. Отже, суд вважає, що з Ямпільської міської ради на користь позивача слід стягнути понесені судові витрати по оплаті судового збору у сумі 3633 гривні 30 копійок.
Керуючись ст.ст.12, 13, 81, 141, 223, 258, 259, 263, 264, 265, 268, 351, 352, 354, 355 ЦПК України, суд
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення 55 сесії 8 скликання Ямпільської міської ради Могилів-Подільського району Вінницької області №2140 від 30 серпня 2024 року «Про припинення дії договору оренди водних об`єктів».
Визнати за ОСОБА_1 у порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 0525683800:02:004:0460 загальною площею 45.0101 га з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, згідно договору оренди водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018.
Визнати за ОСОБА_1 у порядку спадкування за заповітом після смерті ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_3 , право на оренду земельної ділянки кадастровий номер 0525684000:05:003:0060 загальною площею 21.1370 га з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб, згідно договору оренди водних об`єктів №525683800-1 від 24.04.2018.
Стягнути з Ямпільської міської ради Вінницької області (код 03772660) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) понесені судові витрати по оплаті судового збору у сумі 3633 гривні 60 копійок.
Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Вінницького апеляційного суду шляхом подачі в тридцяти денний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги, а особами, які не були присутні при проголошенні судового рішення, в той самий строк з часу отримання копії цього рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлено 25 грудня 2024 року.
Головуючий Т. В. Гаврилюк
Суд | Ямпільський районний суд Вінницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 26.12.2024 |
Номер документу | 124041560 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: що виникають з договорів оренди |
Цивільне
Ямпільський районний суд Вінницької області
Гаврилюк Т. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні