ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 грудня 2024 року Справа № 160/27591/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Юркова Е.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Нікопольської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
16 жовтня 2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Нікопольської міської ради з вимогами:
-визнати дії виконкому Нікопольської міської ради щодо залишення моєї заяви стосовно передачі у власність земельної ділянки в АДРЕСА_1 , площею 0,0732 га, кадастровий номер 1211600000:03:005:0031 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) без руху незаконними;
-скасувати рішення виконкому нікопольської міської ради про залишення моєї заяви щодо передачі у власність земельної ділянки по АДРЕСА_1 , площею 0, 0732 га, кадастровий номер 1211600000:03:005:0031, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарчих будівель і споруд (присадибна ділянка), оформлене листом за № ЦН15/24 від 24.04.2024 року;
-зобов`язати виконком Нікопольської міської ради повторно розглянути мою заяву про передачу у власність земельної ділянки по АДРЕСА_1 , площею 0, 0732 га, кадастровий номер 1211600000:03:005:0031, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарчих будівель і споруд (присадибна ділянка) та надати дозвіл на передачу її мені у власність.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, щовін є власником житлового будинку з надвірними спорудами по АДРЕСА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.09.2023 року. У зв`язку з чим звернувся до відповідача із заявою щодо стосовно передачі у власність земельної ділянки з кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, площею площею 0,0732 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Листом від 24.04.2024 року вих.№ ЦН 15/24 відповідач повідомив позивача про те, що його заява була залишена без руху. Позивач дані дії вважає незаконними, оскільки земельна ділянка, на якій розташований житловий будинок АДРЕСА_1 , був виділений під забудову 15 травня 1945 року ОСОБА_2 (першому власнику зазначеного житлового будинку) згідно умови на право забудови, тому просить суд задовольнити позовні вимоги.
Позов не відповідав вимогам ст.161 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.10.2024 був залишений без руху. На виконання вимог ухвали позивач 25.10.2024 надав відповідну заяву та виправив вказані недоліки у встановлений судом строк.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.10.2024 відкрито провадження у адміністративній справі та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачу було направлено копію ухвали суду від 29.10.2024 про відкриття провадження у справі в його електронний кабінет, що підтверджується довідкою відповідального працівника суду від 29.10.2024; правом на подання відзиву на позов відповідач не скористався.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 є власником житлового будинку з надвірними спорудами по АДРЕСА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.09.2023 року, посвідченого приватним нотаріусом Нікопольського районного нотаріального округу Максименко О.В. Вказаний житловий будинок позивач отримав після смерті батька - ОСОБА_3 .
Після набуття у власність нерухомого майна, позивач звернувся до органу місцевого самоврядування з приводу приватизації земельної ділянки площею 0,0732 га, на якій розташований житловий будинок АДРЕСА_1 та 12.12.2023 року отримав витяг з Державного земельного кадастру, згідно якого земельній ділянці площею 0,0732 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель та споруд присвоєний кадастровий номер 1211600000:03:005:0031.
Також була виготовлена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та передачі її у власність.
Листом Виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 24.04.2024 року вих.№ ЦН 15/24 «Про залишення заяви без руху» повідомлено позивача про те, що «…Опрацювавши надані Ваші матеріали, а саме: Технічну документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, встановлено, що бажана земельна ділянка розташована в межах червоної лінії АДРЕСА_2 , частина якої не підлягає приватизації згідно пункту 4 статті 83 Земельного кодекс України (висновок управління містобудування та архітектури (від 22.02.2024 № 39/17-08).
Відповідно до пункту 4 етапі 83 Земельного кодексу України визначено, що до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);
Вам необхідно звернутись до розробника документації із землеустрою з метою доопрацювання вказаної документації, а саме: визначити площу земельної ділянки з врахуванням червоної лінії АДРЕСА_2 .
На підставі приписів стані 43 Закону України «Про адміністративну процедуру» Ваша заява залишена без руху та встановлюється строк для усунення виявлених недоліків 60 календарних днів з дати отримання цього повідомлення.».
Крім того, з висновку до проекту рішення «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)» управління містобудування та архітектури № 39/17-08 від 22.02.2024 вбачається, що - «Розглянувши проект рішення міської ради «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та передачу у власність громадянину ОСОБА_1 земельної ділянки на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)», управління містобудування та архітектури повідомляє.
Земельна ділянка розташована в межах червоної лінії АДРЕСА_2 , яка не підлягає приватизації згідно вимог п. 4 ст. 83 Земельного Кодексу України».
Позивач не погоджуючись з діями відповідача щодо передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до п. «г» ч. 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм у власність земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.
Розмір земельної ділянки, що передається безоплатно громадянину у власність у зв`язку з набуттям ним права власності на жилий будинок, не може бути меншим, ніж максимальний розмір земельної ділянки відповідного цільового призначення, встановлений частиною першою цієї статті (крім випадків, якщо розмір земельної ділянки, на якій розташований будинок, є меншим) (ч. 3 статті 121 Земельного кодексу України).
Згідно ч. 1 статті 122 Земельного кодексу України - сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 1 статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.
Згідно ч. 1, 2 статті 52 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.
2. Виконавчий комітет ради:
1) попередньо розглядає та схвалює проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, прогноз місцевого бюджету, проект місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради;
2) координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників;
3) має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
Відповідно до статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення місцевої ради приймаються у формі відповідних рішень, прийнятих на сесії місцевої ради та рішень виконавчого комітету. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, орган місцевого самоврядування вирішує питання про передачу або відмову в передачі у власність земельної ділянки шляхом прийняття відповідного рішення. При цьому, зважаючи на норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", таке рішення приймається на пленарних засіданнях ради.
Як уже судом встановлено, ОСОБА_1 є власником житлового будинку з надвірними спорудами по АДРЕСА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 19.09.2023 року, посвідченого приватним нотаріусом Нікопольського районного нотаріального округу Максименко О.В. Вказаний житловий будинок позивач отримав після смерті батька - ОСОБА_3 .
Після набуття у власність нерухомого майна, позивач звернувся до органу місцевого самоврядування з приводу приватизації земельної ділянки площею 0,0732 га, на якій розташований житловий будинок АДРЕСА_1 та 12.12.2023 року отримав витяг з Державного земельного кадастру, згідно якого земельній ділянці площею 0,0732 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель та споруд присвоєний кадастровий номер 1211600000:03:005:0031.
Також була виготовлена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі та передачі її у власність.
Листом Виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 24.04.2024 року вих.№ ЦН 15/24 «Про залишення заяви без руху» повідомлено позивача про те, що «…Опрацювавши надані Ваші матеріали, а саме: Технічну документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, встановлено, що бажана земельна ділянка розташована в межах червоної лінії АДРЕСА_2 , частина якої не підлягає приватизації згідно пункту 4 статті 83 Земельного кодекс України (висновок управління містобудування та архітектури (від 22.02.2024 № 39/17-08).
Відповідно до пункту 4 етапі 83 Земельного кодексу України визначено, що до земель комунальної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать: землі загального користування населених пунктів (майдани, вулиці, проїзди, шляхи, набережні, пляжі, парки, сквери, бульвари, кладовища, місця знешкодження та утилізації відходів тощо);
Вам необхідно звернутись до розробника документації із землеустрою з метою доопрацювання вказаної документації, а саме: визначити площу земельної ділянки з врахуванням червоної лінії АДРЕСА_2 .
На підставі приписів стані 43 Закону України «Про адміністративну процедуру» Ваша заява залишена без руху та встановлюється строк для усунення виявлених недоліків 60 календарних днів з дати отримання цього повідомлення.».
Проте суд зазначає, що саме рішення на пленарному засідання сесії Нікопольської міської ради Дніпропетровської області щодо передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 за заявою ОСОБА_1 , не було прийнято.
Тобто, відмова щодо передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) повинна була бути у формі рішенням прийнятим на пленарному засіданні сесії, а лист Виконавчого комітету Нікопольської міської ради від 24.04.2024 року вих.№ ЦН 15/24 «Про залишення заяви без руху» не є рішенням органу місцевого самоврядування і не свідчить про розгляд заяви по суті.
Аналогічна позиція міститься у постанові Верховного Суду України у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 27.03.2018 року справа №463/3375/15-а, адміністративне провадження №К/9901/15205/18.
Отже, суд дійшов висновку про наявність протиправної бездіяльності відповідача, що полягає у неприйнятті відповідного рішення за результатами розгляду заяви позивача.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Нікопольської міської ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 по суті на пленарному засіданні сесії Нікопольської міської ради і неприйняття рішення щодо можливості передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, площею 0,0732 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Таким чином, суд вважає, що належним та допустимим захистом порушеного права позивача буде зобов`язати Виконавчий комітет Нікопольської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 по суті на пленарному засіданні сесії Нікопольської міської ради і прийняти рішення щодо можливості передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, площею 0,0732 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно ч. 1ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 1211,20 грн., що документально підтверджується квитанцією від 08.10.2024 року.
Отже, у зв`язку з частковим задоволенням позову, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 605,60 грн. підлягає стягненню з Виконавчого комітету Нікопольської міської ради за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст.ст. 9, 72-77, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; ПН НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Нікопольської міської ради (вул. Електрометалургів, буд. 3, м. Нікополь, Нікопольський р-н, Дніпропетровська обл.,53200; ІК в ЄДРПОУ 04052198) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Нікопольської міської ради щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 по суті на пленарному засіданні сесії Нікопольської міської ради і неприйняття рішення щодо можливості передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, площею 0,0732 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Зобов`язати Виконавчий комітет Нікопольської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 по суті на пленарному засіданні сесії Нікопольської міської ради і прийняти рішення щодо можливості передачі у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за адресою: АДРЕСА_1 з кадастровим номером 1211600000:03:005:0031, площею 0,0732 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ; ПН НОМЕР_1 ) з Виконавчого комітету Нікопольської міської ради (вул. Електрометалургів, буд. 3, м. Нікополь, Нікопольський р-н, Дніпропетровська обл.,53200; ІК в ЄДРПОУ 04052198) за рахунок бюджетних асигнувань понесені витрати з оплати судового збору в сумі 605,60 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 25 грудня 2024 року.
Суддя Е.О. Юрков
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 27.12.2024 |
Номер документу | 124048388 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні