Рішення
від 25.12.2024 по справі 440/3769/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/3769/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава , в якому просив:

- визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава (ідент. код юридичної особи 08377170) щодо відмови у підготовці списку надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направлення указаного списку, підписаного начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України;

- зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Полтава (ідент. код юридичної особи НОМЕР_2 ) вчинити дії, передбачені пунктами 3-7 розділу VII «Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями», затвердженої наказом Міністра оборони України від 31.07.2018 № 380, а саме: підготувати список надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направити указаний список, підписаний начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання та копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 у справі №440/10127/23 військова частина НОМЕР_1 направила на адресу Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава наказ про надання ОСОБА_1 житлового приміщення для постійного проживання, затверджений командиром військової частини протокол засідання житлової комісії військової частини від 18.05.2023 №6 та облікову справу ОСОБА_1 для підготовки списку надання житлової площі для постійного проживання направлення указаного списку, підписаного начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця на розгляд Комісії з контролю забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України. Однак, відповідач, розглянувши всі подані військовою частиною НОМЕР_1 документи щодо зняття статусу службового з житла, в якому проживає ОСОБА_1 , відмовив у складанні відповідного списку та направленні документів на розгляд Комісії з контрою за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України, що є протиправним та порушує його конституційні права на житло та гарантії, передбачені Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".

2. Стислий зміст заперечень відповідача

У наданому до суду відзиві на позовну заяву /а.с. 38 - 40/ представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні у повному обсязі, посилаючись на те, що КЕВ м. Полтава не володіє владно управлінськими функціями, та не здійснює делеговані повноваження органів державної влади. Також зазначив, що попереду позивача на квартирному обліку перебувають інші особи, які мають рівнозначні пільги або ж інші пільги, визначені відповідно до рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №2551/3/5, тому надати позивачу житло (шляхом виключення його з числа службових) раніше них немає законних підстав. В іншому разі відбудеться порушення прав цих осіб, які потребують забезпечення житлом, а також до порушення ст. 24 Конституції України щодо рівності громадян перед законом, та порушення прав осіб, які перебувають в інших списках черговості забезпечення житлом.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою суду від 03.04.2024 позовну заяву залишено без руху.

08.04.2024 позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15.04.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Військову частина НОМЕР_3 .

14.05.2024 від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив /а.с. 50-51/, в якій останній заперечував проти доводів, викладених у відзиві на позовну заяву.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

Позивач проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 , що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_4 /а.с. 12/.

Учасниками справи не заперечується, що ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку військовослужбовців ЗСУ, які потребують поліпшення житлових умов.

Згідно з листом Головного квартирно-експлуатаційного управління Збройних Сил України від 06.01.2015 №303/4/16/28 квартира 50 за адресою: АДРЕСА_1 має статус "службового житла" /а.с. 64/.

Відповідно до спеціального ордеру №38, виданого 06.04.2015 КЕВ м. Полтава, у зв`язку з переобладнанням гуртожитку у житловий будинок, що належить до фонду Міністерства оборони України, ОСОБА_1 та членам сім`ї зі складом: ОСОБА_2 - дружина, ОСОБА_3 - дочка, ОСОБА_4 - син, надано службове приміщення за адресою: АДРЕСА_2 , розміром 23,80 кв.м. (2-х кімнатна) /а.с. 56/.

04.05.2023 позивач звернувся до житлової комісії військової частини НОМЕР_1 із заявою щодо вирішення питання реалізації права на забезпечення житлом для постійного проживання шляхом виключення займаної ним разом з сім`єю квартири зі списку службового житла /а.с. 30/.

Згідно з витягом з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 18.05.2023 №6 /а.с. 32 зворотній бік - 33/ житлова комісія військової частини НОМЕР_1 вирішила:

- вважати доцільним виключити з числа службових 2-х кімнатну квартиру жилою площею 23,8 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 та надати її для постійного проживання сім`ї штаб-сержанта ОСОБА_5 , складом 4 (чотири) особи, з залишенням військовослужбовця та членів його сім`ї на квартирному обліку. Вислуга на військовій службі 23 роки;

- матеріали (документи) для виключення з числа службових однокімнатної квартири жилою площею 23,8 кв.м. за адресою: АДРЕСА_2 та надання її для постійного проживання надіслати до КЕВ м. Полтава після зняття обмежень, визначених в рішенні заступника Міністра оборони України №12551/з/5 від 04.11.2022, листі КЕВ м. Полтава №542/1628 від 18.11.2022 та протоколі засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями №142 від 16.11.2022;

- надіслати лист військовослужбовцю з рекомендаціями про особисте звернення до начальника КЕВ м. Полтави щодо порушення питання зняття обмежень, визначених у рішенні заступника Міністра оборони України №12551/з/5 від 04.11.2022, листі КЕВ м. Полтава №542/1628 від 18.11.2022 та протоколі засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями №142 від 16.11.2022.

Вказаний протокол житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 18.05.2023 №6 затверджено командиром військової частини НОМЕР_1 полковником ОСОБА_6 18.05.2023.

19.05.2023 військова частина НОМЕР_1 листом №601/1173 /а.с. 32/ повідомила ОСОБА_1 про те, що документи його облікової справи розглянуто та прийнято рішення про зміну статусу службової двокімнатної квартири жилою площею 23,8 м2 за адресою: АДРЕСА_2 , виключення її з числа службових та надання її в якості постійного житла для сім`ї ОСОБА_1 , з залишенням на квартирному обліку. Водночас повідомлено, що відповідно до рішення заступника МОУ від 04.11.2022 №12551/з/5, листа КЕВ м. Полтави № 542/1628 від 18.11.2022, протоколу засідання Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями № 142 від 16.11.2022, документи з питань забезпечення постійним житлом шляхом зняття статусу службового на розгляд Комісії з контролю надаються винятково на членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 15.02.2024 по справі №440/10127/23 /а.с. 68-71/ адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_5 ) до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава (вул. Сінна, буд. 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000), Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 щодо не видання наказу командира військової частини про надання ОСОБА_1 житлового приміщення для постійного проживання, не направлення цього наказу разом із затвердженим командиром військової частини протоколом засідання житлової комісії військової частини від 18.05.2023 № 6 та обліковою справою до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава. Зобов`язано Військову частину НОМЕР_1 видати наказ про надання ОСОБА_1 житлового приміщення для постійного проживання та направити цей наказ разом із затвердженим командиром військової частини протоколом засідання житлової комісії військової частини від 18.05.2023 № 6 та обліковою справою ОСОБА_1 до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

На виконання рішення суду Військова частина НОМЕР_1 направила на адресу Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава наказ про надання ОСОБА_1 житлового приміщення для постійного проживання, затверджений командиром військової частини НОМЕР_1 .

Листом Квартирно-експлуатаційного відділу міста Полтава від 29.02.2024 № 542/433 /а.с. 11/ повернуто на адресу Військової частини НОМЕР_1 облікову справу штаб-сержанта ОСОБА_1 без реалізації. Зазначено, що до квартирно-експлуатаційного відділу міста Полтава для керівництва в роботі пов`язаної з виключенням житла із числа службового надійшло рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №12551/з/5, що оформлене протоколом Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Комісія з контролю) від 16.11.2022 №142, в якому зазначені категорії осіб, на яких можуть надаватись на розгляд Комісією з контролю документи стосовно зміни статусу житла - військовослужбовець та члени його сім`ї до зазначених категорій не відноситься. Під час забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями для постійного проживання шляхом виключенні квартир із складу службового фонду Міністерства оборони України застосовуються норми жилої площі відповідно статей 47, 48 Житлового кодексу України та додатку Постанови Полтавського облвиконкому і облрадпрофу від 25.12.1984 №510, тобто на одного члена сім`ї в місті Полтава жиле приміщення громадянам надається у межах від 7,8 м2 до 13,65 м2. Військовослужбовець ОСОБА_1 перебуває на квартирному обліку із складом 4-х членів сім`ї (він, дружина, дочка, син), які разом проживають в 2-о кімнатній квартирі АДРЕСА_5 з житловою площею 24,0 м2 але для всіх членів сім`ї військовослужбовця мінімальна житлова площа повинна складати не менше 7,8 м2 Х 4= 31,2 м2. Також під час забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями для постійного проживання шляхом виключенні квартир із числа службових враховується положення вимог абзацу 2 статті 50 Житлового кодексу України, а саме - при наданні жилих приміщень не допускається заселення однієї кімнати особами різної статі, старшими за дев`ять років, крім подружжя. У військовослужбовця є дочка 2009 р.н. і син 2012 р.н. та у зв`язку з тим, що квартира АДРЕСА_6 двокімнатна, проживання дітей в одній кімнаті не допускається, для сім`ї військовослужбовця ОСОБА_1 потрібна трьохкімнатна квартира.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у підготовці списку надання житлової площі для постійного проживання та направлення указаного списку з обліковою справою, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Статтею 47 Конституції України передбачено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

Відповідно до статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.

За приписами частини другої статті 2 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" квартири, віднесені у встановленому порядку до числа службових, не підлягають приватизації. Лише після вирішення питання про зняття з такого житла статусу службового, воно може бути приватизоване на умовах і в порядку, передбаченому Законом.

Основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначає Закон України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Відповідно до абзаців 1, 3, 4 частини 1 статті 12 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців і членів їх сімей" держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення на підставах, у межах норм і відповідно до вимог, встановлених Житловим кодексом Української РСР, іншими законами, в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) та члени їх сімей, які проживають разом з ними, забезпечуються службовими жилими приміщеннями, що повинні відповідати вимогам житлового законодавства.

Військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надаються жилі приміщення для постійного проживання або за їх бажанням грошова компенсація за належне їм для отримання жиле приміщення. Такі жилі приміщення або грошова компенсація надаються їм один раз протягом усього часу проходження військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 10 цієї статті.

Статтею 125 Житлового кодексу України передбачено, що без надання іншого жилого приміщення у випадках, зазначених у статті 124 цього Кодексу, не може бути виселено осіб, які пропрацювали на підприємстві, в установі, організації, що надали їм службове жиле приміщення, не менш як десять років.

Порядком забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житловими приміщеннями, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2006 №1081 (далі - Порядок №1081), а саме, пунктом 3 встановлено, що військовослужбовцям, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, та членам їх сімей надається житло для постійного проживання. Забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей житлом для постійного проживання проводиться шляхом надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого, виключеного з числа службового, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб, надання кредиту для спорудження (купівлі) житла.

Отже, Порядком №1081 на сьогодні передбачено по суті чотири способи забезпечення житлом військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше: 1) наданням один раз протягом усього часу проходження військової служби житла новозбудованого; 2) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла, виключеного з числа службового; 3) надання один раз протягом усього часу проходження військової служби житла, вивільненого або придбаного у фізичних чи юридичних осіб; 4) надання кредиту для спорудження (купівлі) житла (абзац 3 пункту 3 Порядку №1081).

Наказом Міністерства оборони України від 31.07.2018 №380 затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями (далі - Інструкція №380, у редакції, чинній на час спірних правовідносин), яка визначає зміст та методику забезпечення жилими приміщеннями військовослужбовців Збройних Сил України (крім військовослужбовців строкової служби), а також осіб, звільнених в запас або відставку, що залишилися перебувати після звільнення з військової служби на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання жилих приміщень для постійного проживання (далі - військовослужбовці), та членів їх сімей, у тому числі членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли), зникли безвісти під час проходження військової служби, що перебувають на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов (далі - члени їх сімей).

Пунктом 1 розділу VІІ Інструкції №380 визначено, що особи, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлових приміщень для постійного проживання, забезпечуються жилим приміщенням згідно з чергою у військовій частині, що визначається часом зарахування на облік (включення до списків осіб, які користуються правом першочергового одержання житлових приміщень, або до списків осіб, які користуються правом позачергового одержання житлових приміщень) за рішенням житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), яке затверджується наказом командира військової частини.

Відповідно до пункту 3 розділу VІІ Інструкції №380 для прийняття рішення про надання житлових приміщень для постійного проживання житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) розглядає документи облікових справ військовослужбовців.

Після розгляду документів облікової справи житлова комісія військової частини (об`єднана житлова комісія) приймає рішення про надання житлового приміщення для постійного проживання.

Затверджений командиром військової частини протокол засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) разом з обліковою справою направляється військовою частиною до КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, що є підставою для видання наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Згідно з пунктом 4 розділу VІІ Інструкції №380 на підставі отриманих документів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району готує список надання житлової площі для постійного проживання (далі - Список надання постійного житла) (додаток 23).

Список надання постійного житла, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) направляється до ГКЕУ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.

Пунктом 5 розділу VІІ Інструкції №380 визначено, що для розгляду Списку надання постійного житла Комісією з контролю на її засідання можуть запрошуватися голови житлових комісій військових частин (об`єднаних житлових комісій).

За результатами розгляду Списку надання постійного житла Комісія з контролю приймає рішення окремо щодо кожного військовослужбовця про: погодження надання постійного житла; відмову в погодженні надання постійного житла із зазначенням причини такої відмови.

Рішення Комісії з контролю оформлюється протоколом.

У разі прийняття Комісією з контролю рішення щодо відмови в погодженні надання постійного житла воно підлягає новому розподілу у встановленому цією Інструкцією порядку протягом одного місяця та є підставою для скасування наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Рішення Комісії з контролю є обов`язковим для виконання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, військовими комісаріатами та військовими частинами.

Згідно з пунктом 6 розділу VІІ Інструкції №380 ГКЕУ на підставі рішення Комісії з контролю готує Список надання постійного житла у Збройних Силах України, що подається на затвердження заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов`язків).

Відповідно до пункту 7 розділу VІІ Інструкції №380 затверджений Список надання постійного житла у Збройних Силах України є підставою для оформлення протягом десяти робочих днів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району та подання до виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради документів для видачі ордеру на постійну житлову площу, який є єдиною підставою для вселення в надане житлове приміщення.

До виконавчих органів районної, міської, районної у місті ради КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району надає облікову справу військовослужбовця разом з витягом із Списку надання постійного житла у Збройних Силах України, копію протоколу житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії), витяг із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання.

Відповідно до пункту 10 розділу VІІ Інструкції №380 військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, а також особи, звільнені з військової служби за станом здоров`я, віком, у зв`язку із скороченням штатів, особи з інвалідністю І чи ІІ групи, члени сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку та в порядку, визначеному пунктами 3-7 цього розділу.

Виключення квартир з числа службових для забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей здійснюється на підставі клопотання КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району за встановленим порядком.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Виходячи із системного аналізу норм законодавства військовослужбовці, які мають вислугу на військовій службі 20 років і більше, під час проходження військової служби, що забезпечені службовими житловими приміщеннями незалежно від місця його знаходження, мають право на виключення цього житла з числа службового та забезпечення ним для постійного проживання за умови перебування на обліку.

Учасниками справи визнаються ті обставини, що позивач проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 , має вислугу років 23 років, перебуває на квартирному обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов та не має у власності іншого нерухомого майна.

Таким чином, позивачем виконані всі умови для зміни статусу отриманого житла зі службового на постійне.

Згідно з наявним у матеріалах справи витягом з протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 18.05.2023 №6, житлова комісія військової частини НОМЕР_1 вирішила вважати доцільним виключити з числа службових 2-х кімнатну квартиру жилою площею 23,8 кв.м, за адресою: АДРЕСА_2 та надати її для постійного проживання сім`ї штаб-сержанта ОСОБА_5 , складом 4 (чотири) особи, з залишенням військовослужбовця та членів його сім`ї на квартирному обліку. Вислуга на військовій службі 23 роки.

Зазначений протокол житлової комісії військової частини НОМЕР_1 від 18.05.2023 №6 затверджено командиром військової частини НОМЕР_1 полковником ОСОБА_6 18.05.2023.

Посилання відповідача на рішення заступника Міністра оборони України від 04.11.2022 №12551/з/5 (вірний номер №2551/з/5), як на підставу для не направлення на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України списку надання жилої площі для постійного проживання з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини, судом оцінюються критично, оскільки зазначене рішення заступника Міністра оборони України за своєю суттю має рекомендаційний характер та за змістом цього листа лише пропонується подавати до квартирно-експлуатаційних відділів (частин районів) пропозиції щодо надання житла для постійного проживання шляхом виключення з числа службових членам сімей військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісті, як виняток у зв`язку із неможливістю надання іншого житла.

Вказаний лист не містить будь-яких заборон щодо розгляду пропозицій щодо надання житла військовослужбовцям та членам їх сімей для постійного проживання шляхом виключення з числа службових.

У відповідності до статті 15 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" Міністерство у межах своїх повноважень, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, які підписує міністр.

Лист заступника міністра не є наказом міністра, який обов`язковий до виконання. Крім того, його зміст жодним чином не забороняє відповідачу виконати вимоги Інструкції №380 для виключення наданого позивачу житла з числа службового в постійне проживання.

Також суд наголошує, що Інструкцією № 380 взагалі не передбачено повноважень КЕВ щодо повернення документів про надання військовослужбовцю житлового приміщення для постійного проживання, отриманих від військової частини.

Пункт 4 розділу VІІ Інструкції №380 імперативно визначає, що на підставі отриманих документів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району готує список надання житлової площі для постійного проживання (далі - Список надання постійного житла) (додаток 23).

Посилання відповідача на вимоги статтей 47, 48, абзацу 2 статті 50 Житлового кодексу України є безпідставними, оскільки ці положення стосуються надання вільного житлового приміщення для заселення. В даному випадку позивач з членами своєї сім`ї проживає у квартирі, тобто, законодавством прямо передбачено право військовослужбовців самостійно визначатись, яким способом (шляхом) вони бажають реалізувати своє право на забезпечення житлом для постійного проживання. Реалізація забезпечення постійним житлом шляхом його виключення з числа службових жодним чином не пов`язується законодавством, що передбачає надання вільного житла.

Відтак, суд доходить висновку, що не підготувавши список надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та не направивши указаний список, підписаний начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання та копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України, відповідач діяв не у спосіб, встановлений законом, а з порушенням вимог Інструкції №380, чим порушив права позивача.

Обираючи належний спосіб захисту прав позивача, суд бере до уваги, що пункт 4 розділу VII Інструкції № 380 згідно з Наказом Міністерства оборони № 404 від 19.06.2024 (набрав чинності 24.07.2024) викладено у такій редакції: "На підставі отриманих документів КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району протягом п`яти робочих днів з дня їх надходження готує список надання жилої площі для постійного проживання (додаток 23) (далі - список надання постійного житла), який затверджується командиром військової частини.

Список надання постійного житла, підписаний начальником КЕУ, КЕВ (КЕЧ) району, з обліковою справою військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини (об`єднаної житлової комісії) невідкладно в межах строку, визначеного абзацом першим цього пункту, направляються до ЦУІІЗ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю".

Таким чином, суд дійшов висновку, що належним способом захисту позивача буде саме визнання протиправними дій Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови у підготовці списку надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направлення указаного списку, підписаного начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України; та зобов`язання Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава вчинити дії, передбачені пунктом 4 розділу VII Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністра оборони України від 31.07.2018 № 380, а саме: підготувати список надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направити указаний список, підписаний начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання та копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 до Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_1 для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України.

Отже, позовні вимоги у цій частині підлягають задоволенню.

Водночас позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача вчинити дії, передбачені пунктами 5 - 7 розділу VII Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністра оборони України від 31.07.2018 № 380, не підлягають задоволенню, оскільки відповідні пункти Інструкції не врегульовують дії відповідача.

Також не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов`язання відповідача направити документи безпосередньо на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України, адже пункт 4 розділу VII Інструкції № 380 передбачає алгоритм, за яким документи направляються до ЦУІІЗ для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю.

Таким чином позов належить задовольнити частково.

Суд відхиляє доводи відповідача про те, що КЕВ м. Полтава не володіє владно управлінськими функціями, та не здійснює делеговані повноваження органів державної влади, а відтак не є суб`єктом владних повноважень, тому справа підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Суд враховує, що Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29.09.2020 у справі № 712/5476/19 для забезпечення єдності судової практики щодо визначення юрисдикції суду з розгляду спорів про оскарження відмови у забезпеченні жилим приміщенням або у призначенні грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей і про зобов`язання надати такі приміщення чи компенсацію відступила від висновку, сформульованого у постанові від 18квітня 2018року у справі №806/104/16, щодо необхідності розгляду таких спорів за правилами цивільного судочинства, зазначивши, що означені спори належать до юрисдикції адміністративних судів, оскільки стосуються проходження публічної (військової) служби, у зв`язку з якою держава передбачила відповідні соціальні гарантії (пільги), а також призначення та надання таких гарантій (пільг).

З урахуванням правової позиції Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 712/5476/19, беручи до уваги те, що позивач проходить військову службу в Збройних Силах України, відповідно має певні соціальні гарантії, набуті за час проходження служби, суд дійшов висновку, що спір пов`язаний з реалізацією цих гарантій та є частиною умов проходження публічної служби, у зв`язку із чим цей спір має розглядатися за правилами адміністративного судочинства.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача витрати зі сплати судового збору в розмірі 605,60 грн (1211,2 /2).

Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , рнокпп НОМЕР_5 ) до Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава (вул. Сінна, буд. 36,м. Полтава, Полтавська область, 36000), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_4 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава щодо відмови у підготовці списку надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направленні указаного списку, підписаного начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання, копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України.

Зобов`язати Квартирно-експлуатаційний відділ м. Полтава вчинити дії, передбачені пунктом 4 розділу VII Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, затвердженої наказом Міністра оборони України від 31.07.2018 № 380, а саме: підготувати список надання житлової площі для постійного проживання - квартири, в якій проживає ОСОБА_1 , та направити указаний список, підписаний начальником КЕВ м. Полтава, з обліковою справою цього військовослужбовця, витягом із наказу командира військової частини НОМЕР_1 про надання військовослужбовцю жилого приміщення для постійного проживання та копією протоколу засідання житлової комісії військової частини НОМЕР_1 до Центрального управління інженерно-інфраструктурного забезпечення ІНФОРМАЦІЯ_1 для узагальнення та внесення на розгляд Комісії з контролю за забезпеченням військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями Міністерства оборони України.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Квартирно-експлуатаційного відділу м. Полтава на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 605,60 грн (шістсот п`ять гривень 60 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2024
Оприлюднено27.12.2024
Номер документу124050472
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо публічної житлової політики

Судовий реєстр по справі —440/3769/24

Рішення від 25.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні