ДЗЕРЖИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КРИВОГО РОГУ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 210/5908/24
Провадження № 2/210/1830/24
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
16 грудня 2024 року м. Кривий Ріг
Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області в складі:
головуючої судді: Вікторович Н.Ю.,
за участі:
секретаря судового засідання Біди А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження, в порядку ч.2ст.247ЦПК України цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради про встановлення факту невикористання житлових чеків на приватизацію державного житлового фонду, -
ВСТАНОВИВ:
09 жовтня 2024 року позивач звернулася до суду з позовом до Виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради про встановлення факту невикористання житлових чеків на приватизацію державного житлового фонду та просила суд встановити факт, що має юридичне значення, а саме про те, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 , не використовувала житлові чеки для приватизації за період з 27.11.2009 року по 29.07.2013 року.
В обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначила, що вона зареєстрована та проживає разом з двома неповнолітніми дітьми ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 за адресою: АДРЕСА_1 та, маючи намір отримати вказану квартиру у приватну власність на підставі приватизації, звернулася до відповідача. Проте, рішенням виконкому Металургійної районної в місті ради №382 від 19.06.2024 їй було відмовлено в передачі квартири в приватну власність через відсутність довідок органу приватизації, що підтверджують невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду у період з 27.11.2009року по 29.07.2013 роки. Позивач стверджує, що з 01.12.1995 року по 08.06.1999 року вона була зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , з 29.06.1999 року по ІНФОРМАЦІЯ_4 за адресою: АДРЕСА_3 , з 14.09.2001 року по 09.01.2009 року за адресою: АДРЕСА_2 та з 29.07.2013 року по 12.12.2023 року за адресою: АДРЕСА_4 . Довідку про використання/невикористання приватизаційних чеків видає саме орган місцевого самоврядування за кожним окремим місцем проживання/реєстрації заявника. Згідно відповіді Акціонерного товариства «Ощадбанк» від 09.08.2024 року банк не може надати відомості щодо використання житлових чеків позивачем, у зв`язку з відсутністю списків громадян, які мають право прийняти участь в приватизації державного житлового фонду за адресами її реєстрації. У зв`язку з тим, що позивачем були проведені всі можливі дії щодо поновлення свого права на приватизацію житла, але діючим законодавством не визначено іншого порядку встановлення такого факту, вона вимушена звернутися до суду з цим позовом.
Ухвалою судді від 10 жовтня 2024 року відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, роз`яснено учасникам справи їх право, порядок та строки на подачу заяв по суті справи.
Ухвалою суду від 11 листопада 2024 року закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті.
Позивач ОСОБА_1 до суду не з`явилася, надала письмову заяву про розгляд справи за її відсутності, позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.
Представник відповідача виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради в судове засідання не з`явився, однак, 25 листопада 2024 року від керуючого справами виконкому районної у місті ради Петренко С. надійшов лист вих. №14/01.02-11-4228 від 12.11.2024 року в якому просив розглянути справу без участі представника відповідача та прийняти рішення згідно чинного законодавства з урахуванням зібраних по справі доказів.
Статтями 43, 211 Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України) передбачено, що прийняття участі в судовому засіданні є правом сторони, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
З огляду на вищевикладене, суд розглядає справу в порядку статті 211 ЦПК України за наявними в ній доказами.
З досліджених судом письмових доказів встановлено наступне.
Рішенням виконавчого комітету Металургійної районної в місті ради від 19.06.2024 № 382 «Про відмову в приватизації кімнати АДРЕСА_5 » відмовлено ОСОБА_1 в передачі у приватну власність кімнати АДРЕСА_5 , у зв`язку з наданням неповного пакету документів, а саме документа, що підтверджує невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду за період з 27.11.2009 по 29.07.2013 (а.с. 15).
На підставі ордеру на жилу площу в гуртожитку АДРЕСА_6 , виданого в.о. голови виконавчим комітетом Металургійної районної у місті ради П. Гавель від 29 листопада 2023 року, ОСОБА_1 надано право зайняття з сім`єю з трьох осіб жилої площі розміром 17,4 кв.м. в гуртожитку за адресою АДРЕСА_1 . Ордер видано на підставі рішення виконкому Металургійної районної у м. Кривому Розі ради від 15.11.2023 №466. Склад сім`ї ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 син, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 - донька . (а.с. 17).
Відповідно до Довідки за підписом адміністратора Центру адміністративних послуг «Віза» виконавчого комітету Криворізької міської ради О.Капустіної, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_2 , у період з 01.12.1995 р. по 08.06.1999 р. та з 14.09.2001 р. по 09.01.2009 р. (а.с. 29)
Відповідно до Довідки за підписом адміністратора Центру адміністративних послуг «Віза» виконавчого комітету Криворізької міської ради Д. Світличної, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , у період з 29.06.1999 р. по 17.07.2001 р. та за адресою: АДРЕСА_7 з 29.07.2013 р. по 12.12.2023 р. (а.с. 30)
Згідно з листом від 09.08.2024 року № 127286/103.40/547-05-2024 зазначено, що Філія-Дніпропетровське обласне управління АТ «Ощадбанк» не має можливості надати ОСОБА_1 інформацію щодо використання/невикористання житлових чеків за адресою: АДРЕСА_8 Домнобудівників, буд. 6, корп. 1, кімн. 935, у зв`язку з відсутністю списків громадян, які мають право прийняти участь в приватизації державного житлового фонду за зазначеною адресою (а.с. 26).
Частинами третьою, четвертою статті 9ЖК України визначено, що громадяни мають право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду, житлових приміщень у гуртожитках, які перебувають у власності територіальних громад, або придбання їх у житлових кооперативах, на біржових торгах, шляхом індивідуального житлового будівництва чи одержання у власність на інших підставах, передбачених законом. Ніхто не може бути виселений із займаного жилого приміщення або обмежений у праві користування жилим приміщенням інакше як з підстав і в порядку, передбачених законом.
Статтею 345 ЦК України, передбачено, що фізична або юридична особа може набути право власності у разі приватизації державного майна та майна, що є в комунальній власності. У результаті придбання єдиного майнового комплексу державного (комунального) підприємства у процесі приватизації до покупця переходять всі його права та обов`язки. Приватизація здійснюється у порядку, встановленому законом.
Правовідносини, які виникли між сторонами, регулюються Законом України«Про приватизаціюдержавного житловогофонду» та Положенням № 396.
Закон України«Про приватизаціюдержавного житловогофонду» передбачає, що метою приватизації державного житлового фонду є створення умов для здійснення права громадян на вільний вибір способу задоволення потреб у житлі, залучення громадян до участі в утриманні і збереженні існуючого житла та формування ринкових відносин.
Частиною першою статті 1Закону України«Про приватизаціюдержавного житловогофонду» визначено, що приватизація державного житлового фонду - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.
Згідно із частиною 1 статті 3 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», приватизація здійснюється шляхом безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю.
Статтями 3, 5Закону України«Про приватизаціюдержавного житловогофонду» визначено, що приватизація здійснюється шляхом безоплатної передачі наймачу та членам його сім`ї квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках у межах визначеної норми. При цьому, до членів сім`ї наймача включаються громадяни, які постійно проживають в квартирі (будинку) разом з наймачем або за якими зберігається право на житло.
Відповідно до частини четвертої статті 5зазначеного Закону право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду з використанням житлових чеків одержують громадяни України, які постійно проживають в цих квартирах (будинках) або перебували на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до введення в дію цьогоЗакону.
Право на приватизацію житлових приміщень у гуртожитку з використанням житлових чеків одержують громадяни України, які на законних підставах проживають у них.
Кожний громадянин України має право приватизувати займане ним житло безоплатно в межах номінальної вартості житлового чеку або з частковою доплатою один раз (частина п`ята статті 5 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду»).
Згідно з частинами другою, третьою, п`ятою статті 8Закону України«Про приватизаціюдержавного житловогофонду» передача квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках здійснюється в спільну сумісну або часткову власність за письмовою згодою всіх повнолітніх членів сім`ї, які постійно мешкають у цій квартирі (будинку), житловому приміщенні у гуртожитку, в тому числі тимчасово відсутніх, за якими зберігається право на житло, з обов`язковим визначенням уповноваженого власника квартири (будинку), житлового приміщення у гуртожитку. Передача квартир (будинків) у власність громадян здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина. Передача житлових приміщень у гуртожитках у власність мешканців гуртожитків здійснюється відповідно до закону. Передача квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках у власність громадян з доплатою, безоплатно чи з компенсацією відповідно до статті 5цього Закону оформляється свідоцтвом про право власності на квартиру (будинок), житлове приміщення у гуртожитку, яке реєструється в органах приватизації і не потребує нотаріального посвідчення.
Відповідно до Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» та з метою приведення у відповідність до законодавства нормативно-правових актів наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16 грудня 2009 року № 396 було затверджено Положення «Про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян» (далі Положення № 396), яке встановлює процедуру передачі квартир у приватну власність громадян та зразки документів, які оформляються згідно з процедурою, визначеною цим Положенням, в тому числі й рішенням органу приватизації.
Положення № 396 визначає порядок передачі квартир багатоквартирних будинків, одноквартирних будинків (далі - квартири (будинки)), жилих приміщень у гуртожитках, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - кімнати у комунальних квартирах), які використовуються громадянами на умовах найму, у власність громадян.
Відповідно до пункту 4 Положення № 396 передача займаних квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках, кімнат у комунальних квартирах здійснюється в приватну (спільну сумісну, спільну часткову) власність за письмовою згодою всіх повнолітніх членів сім`ї, які постійно мешкають у цих квартирах (будинках), жилих приміщеннях у гуртожитку, кімнатах у комунальній квартирі, у тому числі тимчасово відсутніх, за якими зберігається право на житло, з обов`язковим визначенням уповноваженого власника.
Відповідно до пункту 14 Положення № 396, передача жилих приміщень в гуртожитках, які на момент набрання чинності Законом України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків» перебували у державній власності, у власність громадян здійснюється на підставі рішень органів місцевого самоврядування, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина (після передачі/прийняття гуртожитку у власність відповідної територіальної громади). При цьому орган місцевого самоврядування відповідно до статті 5 Закону України «Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків» має прийняти рішення щодо залишення цілісного майнового комплексу (будівлі, будинку) у статусі «гуртожиток» та дозволити приватизацію його жилих та нежилих приміщень.
Громадяни, які проживають у гуртожитках, що перебувають у власності підприємств, установ, організацій, утворених у процесі корпоратизації чи приватизації, набувають право на приватизацію займаних жилих приміщень після передачі таких гуртожитків у комунальну власність та за умови, що вони фактично проживають у таких гуртожитках на правових підставах і тривалий час (не менше п`яти років).
Абзацом першим пункту 23 Положення № 396 визначено, що орган приватизації приймає рішення про передачу квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках, кімнат у комунальних квартирах у власність громадян. На підставі вказаного рішення орган приватизації видає свідоцтво про право власності та реєструє його у спеціальній реєстраційній книзі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках, кімнат у комунальних квартирах, що належать громадянам на праві приватної (спільної сумісної, спільної часткової) власності.
Отже, передача квартир у власність громадян у процесі їх приватизації здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації і оформляється свідоцтвом про право власності на квартиру.
Між тим, пунктом 18 Положення визначено порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, №396 від 16.12.2009 року, громадянином до органу приватизації подаються: оформлена заява на приватизацію квартири (будинку), жилого приміщення у гуртожитку, кімнати у комунальній квартирі; довідка про склад сім`ї та займані приміщення; копія ордера про надання жилої площі (копія договору найму жилої площі у гуртожитку); документ, що підтверджує невикористання ним житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; копія документа, що підтверджує право на пільгові умови приватизації; заява - згода тимчасово відсутніх членів сім`ї наймача на приватизацію квартири (будинку), жилих приміщень у гуртожитку, кімнат у комунальній квартирі.
При цьому, згідно з пунктом 20 Положення, документом, що підтверджує невикористання громадянином житлових чеків для приватизації державного житлового фонду, є довідка з попередніх місць проживання (після 1992 року) щодо невикористання права на приватизацію державного житлового фонду.
Згідно з Постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.93 № 305 «Про випуск в обіг приватизаційних житлових чеків» останні підлягають випуску у вигляді приватизаційних депозитних рахунків, порядок відкриття яких та здійснення з них платежів регулювалось Положенням «Про порядок відкриття приватизаційних депозитних рахунків і здійснення з них платежів», затвердженим наказом Національного банку України від 15 березня 1993 року № 30, яке втратило чинність з моменту введення в дію постанови Правління Національного банку України від 27 квітня 2000 року № 179 «Про затвердження Положення про порядок відкриття приватизаційних депозитних рахунків за житловими чеками та здійснення з них платежів».
Відповідно до вказаної постанови житлові чеки - це приватизаційні папери, які засвідчують право власника на безоплатне одержання в процесі приватизації частки державного житлового фонду. З метою використання житлових чеків за їх призначенням в установах Ощадбанку України відкриваються приватизаційні депозитні рахунки, на які зараховується повна номінальна вартість житлових чеків громадян.
У процесі приватизації громадянами займаного житла відбувається списання коштів з їх приватизаційних депозитних рахунків на підставі приватизаційного платіжного доручення, яке підтверджує, що громадяни України або особа, яка має на це повноваження, доручає установі банку здійснити переказ належної суми зі свого депозитного рахунку на позабалансовий рахунок відповідного позабюджетного фонду приватизації.
В п. 3.3 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України № 15-рп/2010 від 10 червня 2010року зазначено, що право громадянина України на приватизацію державного житлового фонду вважається реалізованим один раз у повному обсязі, якщо він повністю використав житловий чек та у його власність передано загальну площу житла, що не перевищує встановлену санітарну норму і відповідно, номінальну вартість житлового чека, незалежно від того, відповідає ця площа одній квартирі (будинку) чи кільком. Таким чином тільки повне використання житлових чеків є фактом реалізації один раз права на безоплатну приватизацію житла, передбаченого ч. 5 ст. 5 ЗУ «Про приватизацію».
Відповідно до положеньпостанови КабінетуМіністрів Українивід 26квітня 1993року №305«Про випускв обігприватизаційних житловихчеків» та Положення про порядок відкриття приватизаційних депозитних рахунків за житловими чеками та здійснення з них платежів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 27 серпня 2000 року № 179, з метою використання житлових чеків за їх призначенням в установах Ощадбанку України відкриваються приватизаційні депозитні рахунки, на які зараховується повна номінальна вартість житлових чеків громадян. Облік операцій за депозитними рахунками в установах банку здійснюється за позабалансовими рахунками відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 11 вересня 2017 року № 89 (зі змінами).
Отже, єдиним розпорядником інформації про залишки житлового чеку на відповідному позабалансовому рахунку є Ощадбанк, який надає інформацію про наявність/відсутність особи у списках на приватизацію, атому довідка Ощадбанку сама по собі є достатнім документом на підтвердження невикористання права на приватизацію державного житлового фонду.
Реєстрація проживання або перебування фізичних осіб на території України регулюється Закону України«Про свободупересування тавільний вибірмісця проживанняв Україні» та постановою Кабінету міністрів України від 07 лютого 2022 року № 265 «Деякі питання декларування і реєстрації місця проживання та ведення реєстрів територіальних громад», якою затверджено порядок декларування та реєстрації місця проживання (перебування) (далі по тексту - Порядок).
Відповідно до ст.2Закону України«Про свободупересування тавільний вибірмісця проживанняв Україні» громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені цим Законом.
Таким чином, для приватизації квартири необхідне дотримання двох умов: постійне проживання у приміщенні, яке підлягає приватизації, та особисте звернення до органів приватизації.
Згідно зі статтею 74 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Відповідно до статті 61 ЖК (у відповідній редакції) користування жилим приміщенням у будинках державного і громадського житлового фонду здійснюється відповідно до договору найму жилого приміщення. Договір найму жилого приміщення в будинках державного і громадського житлового фонду укладається в письмовій формі на підставі ордера на жиле приміщення між наймодавцем житлово-експлуатаційною організацією (а в разі її відсутності відповідним підприємством, установою, організацією) і наймачем громадянином, на ім`я якого видано ордер. Типовий договір найму жилого приміщення, правила користування жилими приміщеннями, утримання жилого будинку і придомової території затверджуються Радою Міністрів Української РСР. Умови договору найму жилого приміщення, що обмежують права наймача та членів його сім`ї порівняно з умовами, передбаченими законодавством Союзу РСР, цим Кодексом, Типовим договором найму жилого приміщення та іншими актами законодавства Української РСР, є недійсними.
Згідно з пунктом 17 Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затвердженого наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16 грудня 2009 року № 396, громадянин, який виявив бажання приватизувати займану ним і членами його сім`ї на умовах найму квартиру (будинок), жиле приміщення в гуртожитку, кімнату в комунальній квартирі, звертається в орган приватизації, де одержує бланк заяви та необхідну консультацію.
Аналіз вищевикладених норм права свідчить про те, що встановлене законом право громадянина на житло, у тому числі і на приватизацію житла гарантується державою і підлягає захисту у разі його порушення. Вказані висновки викладено у постанові Верховного Суду від 12 травня 2021 року у справі № 750/2176/17.
Згідно із частиною 11 статті 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» спори, що виникають при приватизації квартир (будинків) та житлових приміщень у гуртожитках, вирішуються судом. Житлові права охороняються законом, за винятком випадків, коли вони здійснюються в суперечності з призначенням цих прав чи з порушенням прав інших громадян або прав державних і громадських організацій.
Як вбачається із матеріалів справи, позивачем не надано районній у місті раді, як органу який приймає рішення про приватизацію державного житлового фонду, належних доказів невикористання житлових чеків за спірний період, матеріали справи не містять доказів звернення до відповідача з проханням надати довідки про невикористання житлових чеків, позивачем не надав суду доказів відмову уповноваженого органу у наданні вказаної довідки, а також доказів того, що перед зверненням до суду вона зверталася до уповноваженого органу за отриманням документа для підтвердження необхідного їй факту.
Довідка про невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду оформлюється та надається через Центр адміністративних послуг «Віза» виконкому Криворізької міської ради, разом з тим доказів звернення позивача до Центру адміністративних послуг «Віза» виконкому Криворізької міської ради з метою отримання довідки про невикористання житлових чеків для приватизації державного житлового фонду матеріали справи не містять.
Крім того, Лист від 09.08.2024 року № 127286/103.40/547-05-2024 зазначено, що Філія-Дніпропетровське обласне управління АТ «Ощадбанк» на який позивач посилається як на підставу для задоволення заявлених позовних вимог, не містить взагалі відомостей щодо використання житлових чеків за адресою АДРЕСА_3 , за якою була зареєстрована позивач в період з 29.06.1999 року по 17.07.2001 рік.
У зв`язку з тим, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами факт невикористання житлових чеків на приватизацію державного житлового фонду, зокрема, відсутність відомостей звернення до уповноваженого органу Центру адміністративних послуг «Віза» виконкому Криворізької міської ради та відсутність інформації в Листі від 09.08.2024 року № 127286/103.40/547-05-2024 Філія-Дніпропетровське обласне управління АТ «Ощадбанк» інформації за адресою АДРЕСА_3 , а тому в задоволенні позову слід відмовити.
На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 4, 12, 13, 43, 76-82, 211, 263-265, 315 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Металургійної районної у місті ради про встановлення факту невикористання житлових чеків на приватизацію державного житлового фонду залишити без задоволення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана учасниками справи до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя: Н. Ю. Вікторович
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2024 |
Оприлюднено | 27.12.2024 |
Номер документу | 124058935 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із житлових відносин, з них |
Цивільне
Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу
Вікторович Н. Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні