Рішення
від 18.09.2024 по справі 503/1125/23
КОДИМСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 503/1125/23

Провадження № 2/503/124/24

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2024 року м. Кодима

Кодимський районний суд Одеської області у складі:

головуючого суддіКалашнікової Т.О.,

за участю секретаря судових засідань -Поліковської О.І.,

прокурорів Баюша В.В. та Сосонського О.В.,

представника ГУ Держгеокадастру в Одесській області Невської С.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кодима цивільну справу за позовом заступника керівника Одеської обласної прокуратури Максима Раковича, який діє в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, до ОСОБА_1 та Фермерського господарства «АГАТ» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації у власність держави та припинення права користування земельними ділянками,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Одеської обласної прокуратури Ракович М. звернувсядо Кодимського районного суду Одеської області із вищевказаним позовом, в якому просить припинити право приватної власності відповідача ОСОБА_1 на земельні ділянки із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0413 площею 1,5656 га та відповідно площею 1,5386 га, розташовані на території Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського (на даний час Подільського) району Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянки № НОМЕР_2 та відповідно №1501 шляхом конфіскації земельних ділянок у власність держави. Крім того, просить припинити договори оренди земельних ділянок, що розташовані натериторії Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського (на даний час Подільського) району Одеської області,масив № НОМЕР_1 , ділянки № НОМЕР_2 та відповідно №1501 для сільськогосподарських потреб площею 1,5656га та відповідно площею1,5386га, укладені 10.02.2017року між ОСОБА_1 та ФГ«АГАТ» (кодЄДРПОУ 31358695),зареєстровані у Державному реєстрі речових прав 13.06.2017 року, номер запису про інше речове право: 20968452 та 20953643. Також просить припинити право Фермерського господарства «АГАТ» (код ЄДРПОУ 31358695) на користування земельною ділянкою із кадастровим номером 5122582200:01:002:0412 площею 1,5656 га, розташовану на території Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_2 , шляхом скасування державної реєстрації права оренди (номер запису про інше речове право: 20968452 від 13.06.2017); припинити право Фермерського господарства «АГАТ» (код ЄДРПОУ 31358695) на користування земельною ділянкою із кадастровим номером 5122582200:01:002:0413 площею 1,5386 га, розташовану на території Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_3 , шляхом скасування державної реєстрації права оренди (номер запису про інше речове право: 20968452 від 13.06.2017).

В обгрунтування позову прокурор зазначив, що ОСОБА_1 , який є громадянином Республіки Молдова, володіє на праві приватної власності земельними ділянками сільськогосподарського призначення із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0413 площею 1,5656 га та відповідно площею 1,5386 га, розташовані на території Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського (на даний час Подільського) району Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянки № НОМЕР_2 та відповідно №1501. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 19.06.2017 року державним реєстратором Кодимської районної державної адміністрації Бабчук І.В., прийнято рішення за № 35732231 про реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0412, площею 1, 5656 га (номер запису про право власності 20968367). Крім того, 16.06.2017 року вищезазначеним державним реєстратором прийнято рішення за № 35717819 про реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0413, площею 1, 5386 га (номер запису про право власності 20953755). Підставою для реєстрації за ОСОБА_3 права приватної власності на вказані земельні ділянки стало рішення Кодимського районного суду Одеської області від 08.11.2016 року у справі №503/912/16-ц, яким за ОСОБА_1 в порядку спадкування за законом було визнано право приватної власності: на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва №20/1501 площею 1,54 га, яка розташована в межах Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області та відповідно до втраченого державного акту на право приватної власності на землю серії І-ОД №084685, виданого 06 квітня 2004 року Кодимською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до розпорядження №94 від 06 лютого 2004 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №13, належала ОСОБА_4 , померлій ІНФОРМАЦІЯ_1 ; на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва №20/1500 площею 1,57 га, яка розташована в межах Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області та відповідно до втраченого державного акту на право приватної власності на землю серії ЯА №266066, виданого 06 липня 2005 року Кодимською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до розпорядження №19 від 14 січня 2005 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №1529, належала ОСОБА_5 , померлому ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

Окрім того, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 10.02.2017 року ОСОБА_1 уклав договори оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0413, із Фермерським господарством «АГАТ». Відповідно до пунктів 3.1. вказаних договорів оренди земельних ділянок, ОСОБА_1 передав у платне строкове користування ФГ «АГАТ» вищевказані земельні ділянки на 10 років.

Як наслідок, державним реєстратором відділу надання адміністративних послуг Кодимської районної державної адміністрації Одеської області Бабчук І.В. 19.06.2017 року прийнято рішення №35732231 про державну реєстрацію права оренди ФГ «АГАТ» на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0412, площею 1, 5656 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (номер запису про інше речове право:20968452 від 13.06.2017).

Крім того. вищевказаним державним реєстратором 16.06.2017 року прийнято рішення №3573 про державну реєстрацію права оренди ФГ «АГАТ» на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0413, площею 1, 5386 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (номер запису про інше речове право:20953643 від 13.06.2017).

Разом з тим, Одеською обласною прокуратурою виявлено порушення статей 13,14,41 Конституції України, статей 80,81,145 Земельного кодексу України, зокрема щодо володіння на праві приватної власності громадянином Республіки Молдова ОСОБА_1 зазначеними земельними ділянками, розташованих на території України, передання її у користування фермерському господарству та отримання прибутку, що на думку позивача є підставою для припинення права власності відповідача на вказані земельні ділянки шляхом їх конфіскації на користь держави та припинення договорів оренди та права користування земельними ділянками. Наведені обставини стали підставою для звернення до суду.

В судовому засіданні прокурор та представник Головного управління Держгеокадастру в Одеській області позовні вимоги підтримали у повному обсязі та наполягали на їх задоволенні.

Представник ФГ «АГАТ» в судове засідання не з`явився, однак надав до суду заяву, в якій позовні вимоги визнав та просив проводити розгляд справи у його відсутність.

Відповідач ОСОБА_1 у судове засідання також не з`явивсяв судове повторно без поважних причин. Про час та місце розгляду справи належним чином повідомлявся шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 10ст. 187 ЦПК). Відзив у визначений судом строк відповідач не подав. А тому суд приходить до переконання про можливість розглянути справи у відсутності вказаного відповідача згідно вимог ч. 1 ст.280 ЦПКта ухвалює заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, що відповідає положенням ст. 223 ЦПК України.

Оскільки сторони в судове засідання не з`явились, то відповідно до вимог ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Суд, вивчивши матеріали справи, встановивши факти та відповідні до них правовідносини, прийшов до наступного висновку.

Судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 , який є громадянином Республіки Молдова (паспорт громадянина Республіки Молдова серія та номер НОМЕР_4 , виданий 21.12.2010 року 00 Кишинів володіє на праві приватної власності земельними ділянками сільськогосподарського призначення із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0413 площею 1,5656 га та відповідно площею 1,5386 га, розташовані на території Кодимської міської ради Подільського району (ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського (на даний час Подільського) району Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянки № НОМЕР_2 та відповідно №1501. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 19.06.2017 року державним реєстратором Кодимської районної державної адміністрації Бабчук І.В., прийнято рішення за № 35732231 про реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0412, площею 1, 5656 га (номер запису про право власності 20968367). Крім того, 16.06.2017 року вищезазначеним державним реєстратором прийнято рішення за № 35717819 про реєстрацію права приватної власності ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0413, площею 1, 5386 га (номер запису про право власності 20953755). Підставою для реєстрації за ОСОБА_3 права приватної власності на вказані земельні ділянки стало рішення Кодимського районного суду Одеської області від 08.11.2016 року у справі №503/912/16-ц, яким за ОСОБА_1 в порядку спадкування за законом було визнано право приватної власності: на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва №20/1501 площею 1,54 га, яка розташована в межах Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області та відповідно до втраченого державного акту на право приватної власності на землю серії І-ОД №084685, виданого 06 квітня 2004 року Кодимською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до розпорядження №94 від 06 лютого 2004 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №13, належала ОСОБА_4 , померлій ІНФОРМАЦІЯ_1 ; на земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва №20/1500 площею 1,57 га, яка розташована в межах Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області та відповідно до втраченого державного акту на право приватної власності на землю серії ЯА №266066, виданого 06 липня 2005 року Кодимською районною державною адміністрацією Одеської області відповідно до розпорядження №19 від 14 січня 2005 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №1529, належала ОСОБА_5 , померлому ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

Окрім того, відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 10.02.2017 року ОСОБА_1 уклав договори оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0412, із Фермерським господарством «АГАТ». Відповідно до пунктів 3.1. вказаних договорів оренди земельних ділянок, ОСОБА_1 передав у платне строкове користування ФГ «АГАТ» вищевказані земельні ділянки на 10 років.

Підставою звернення до суду з позовом про припинення права приватної власності на земельну ділянку шляхом її конфіскації є на думку позивача виявлені факти порушення статей 13,14,41 Конституції України, статей 80,81,145 Земельного кодексу України при володінні ОСОБА_1 спірною земельною ділянкою.

Щодо позовної вимоги про припинення права приватної власності ОСОБА_1 на земельні ділянки, судом встановлено наступне:

Положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Суб`єктами права приватної власності на землю згідно зі статтею 80 Земельного кодексу України визначено громадян України та юридичних осіб. Проте з урахуванням змісту частини другої статті 81 та інших норм Земельного кодексу України суб`єктами права приватної власності на землю визнаються також іноземні громадяни та особи без громадянства.

Зокрема, іноземні громадяни та особи без громадянства відповідно до частини другої статті 81 Земельного кодексу України можуть набувати права власності на земельні ділянки несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, а також на земельні ділянки несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві приватної власності.

Згідно із частиною третьою статті 81 Земельного кодексу України іноземці та особи без громадянства можуть набувати права власності на земельні ділянки відповідно до частини другої цієї статті у разі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) викупу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать їм на праві власності; в) прийняття спадщини.

Відповідно до частини п`ятої статті 22 Земельного кодексу України набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення здійснюється з урахуванням вимог статті 130 цього Кодексу, а саме: іноземцям, особам без громадянства та юридичним особам заборонено набувати частки у статутному (складеному) капіталі, акції, паї, членство у юридичних особах (крім як у статутному (складеному) капіталі банків), які є власниками земель сільськогосподарського призначення. Одночасно за змістом частини четвертої статті 81 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

У разі невиконання цієї вимоги настають наслідки, передбачені частинами другою,четвертою статті 145 Земельного кодексу України, а саме, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду. Позов про конфіскацію земельної ділянки подається до суду органом, що здійснює державний контроль за використанням та охороною земель. Конфіскована земельна ділянка за рішенням суду підлягає продажу на земельних торгах.

Пунктом 10 частини першої статті 346 Цивільного кодексу України визначено конфіскацію як одну з підстав припинення права власності.

Згідно із статтею 356 Цивільного кодексу України до особи може бути застосовано позбавлення права власності на майно за рішенням суду як санкція за вчинення правопорушення (конфіскація) у випадках, встановлених законом. Конфісковане майно переходить у власність держави безоплатно, крім випадків, визначених законом. Обсяг та порядок конфіскації майна встановлюються законом.

Частиною п`ятою статті 41 Конституції України визначено, що конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із частиною 1 «Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) зокрема, в агропромисловому комплексі в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Таким чином, враховуючи зазначені положення законодавства саме Головне управління Держгеокадаструв Одеській області є уповноваженим органом щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності та в даному випадку, з урахуванням частин другої та четвертої статті 145 Земельного кодексу України, звернення до суду із позовом про конфіскацію земельної ділянки.

Так, статтею 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави.

В даному випадку порушення інтересів держави полягає в тому, що ОСОБА_1 , який є громадянином Республіки Молдова, порушив визначану визначену статтями 13, 14, 41 Конституції України, статтями 80, 81, 145 Земельного кодексу України процедуру використання земельних ділянок сільськогосподарського призначення та як іноземний громадянин не відчуживїї упродовж року після набуття права власності.

На даний час відповідач без перешкод володіє спірними земельними ділянками на території України.

Правовий висновок щодо застосування частини третьої статті 23 Закону України «Про прокуратуру» викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18.

Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права (ч. 6 ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

Так, за пунктами 76-77 зазначеної постанови Великої Палати Верховного Суду прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу. Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Згідно із пунктом 80 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 по справі № 912/2385/18 невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

У зв`язку із вищезазначеним, в даному випадку представництво інтересів держави в суді здійснюється прокурором, який виконує субсидіарну роль, щоб ці інтереси не залишились незахищеними.

Зазначене повністю відповідає практиці Європейського суду з прав людини та узгоджується із правовими позиціями Верховного суду.

Щодо позовної вимоги про припинення договорів оренди земельних ділянок та права користування судом встановлено наступне.

Судом встановлено, що відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 10.02.2017 року ОСОБА_1 уклав договори оренди земельних ділянок із кадастровими номерами 5122582200:01:002:0412 та 5122582200:01:002:0412, із Фермерським господарством «АГАТ». Відповідно до пунктів 3.1. вказаних договорів оренди земельних ділянок, ОСОБА_1 передав у платне строкове користування ФГ «АГАТ» вищевказані земельні ділянки на 10 років.

Як наслідок, державним реєстратором відділу надання адміністративних послуг Кодимської районної державної адміністрації Одеської області Бабчук І.В. 19.06.2017 року прийнято рішення №35732231 про державну реєстрацію права оренди ФГ «АГАТ» на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0412, площею 1, 5656 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (номер запису про інше речове право:20968452 від 13.06.2017).

Крім того, вищевказаним державним реєстратором 16.06.2017 року прийнято рішення №3573 про державну реєстрацію права оренди ФГ «АГАТ» на земельну ділянку із кадастровим номером 5122582200:01:002:0413, площею 1, 5386 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (номер запису про інше речове право:20953643 від 13.06.2017).

Пунктом 7 частиною 2 статті 16 Цивільного кодексу України передбачено, що способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, припинення правовідношення.

Частиною 2 ст. 412 ЦК України визначено, що право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб може бути припинене за рішенням суду в інших випадках, встановлених законом.

Приписами абз. б ст. 141 ЗК України передбачено, що підставами для припинення права користування земельною ділянкою є вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.

Абзацом в ст. 143 Земельного кодексу України передбачено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі конфіскації земельної ділянки.

Згідно ч.1, ч.2 ст.145 Земельного кодексуУкраїни, якщо до особи переходить право власностіна земельну ділянку, яка за цим Кодексом не може належати їй на праві власності, ця ділянка підлягає відчуженню її власником протягом року з моменту переходу такого права. У разі якщо відповідно до закону власник земельної ділянки зобов`язаний відчужити її протягом певного строку і земельна ділянка не була відчужена ним протягом такого строку, така ділянка підлягає конфіскації за рішенням суду.

Окрім того, відповідно до ч.1 ст. 148-1 ЗК України до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.

Водночас, ч. 5 ст. 148-1 ЗК України встановлено, що вимоги цієї статті поширюються на випадки переходу повноважень з розпорядження земельними ділянками державної власності від одного органу до іншого, а також при переході права власності на земельні ділянки від держави до територіальної громади і навпаки та при переході права власності на земельні ділянки від однієї територіальної громади до іншої.

Тобто, цією нормою передбачено виключний перелік підстав переходу прав на землю, серед яких конфіскація земельної ділянки за рішенням суду - не передбачена.

Окрім того, ст. 31 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його було укладено, викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом, поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря, смерті фізичної особи-орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону, від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки, ліквідації юридичної особи-орендаря. Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 9 ч. 1ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Враховуючи заявлену прокурором позовну вимогу про конфіскацію земельних ділянок, що належать на праві приватної власності громадянину Республіки Молдова ОСОБА_1 , та які, у подальшому, підлягають продажу на земельних торгах, права попереднього власника та обов`язки третіх осіб на цю землю (право оренди ФГ «АГАТ» не можуть перейти до нового власника земельної ділянки, а тому підлягають припиненню за рішенням суду.

Щодо правомірності та пропорційності втручання прокурора у право власності відповідача необхідно враховувати наступне.

Відповідно до ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, «Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів».

У практиці ЄСПЛ (зокрема рішення у справах «Спорронг і Льоннрот проти Швеції» від 23.09.1982, «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» від 21.02.1986 року, «Щокін проти України» від 14.10.2010 року, «Сєрков проти України» від 07.07.2011 року, «Колишній король Греції та інші проти Греції» від 23.11.2000 року, «Булвес» АД проти Болгарії» від 22.01.2009 року, «Трегубенко проти України» від 02.11.2004 року, «East/West Alliance Limited» проти України» від 23.01.2014 року) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав і основних свобод людини (далі Перший протокол), а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно «суспільний», «публічний» інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.

Так, звернення прокурора з вказаним позовом є законним, оскількист. 131-1 Конституції України,ст. 23 Закону України «Про прокуратуру`наділено прокурора правом на звернення до суду за захистом інтересів держави у випадку коли захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Оскільки ГУ Держгеокадастру у Одеській області, яке здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, самостійно не реалізувало процесуальне право на подання позову про конфіскацію земельної ділянки, то наявні підстави для представництва прокурором інтересів держави в суді, що узгоджується з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 26.05.2020 року по справі №912/2385/18.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення «суспільний», «публічний» інтерес, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися «значною свободою (полем) розсуду».

Звернення прокурора з вказаним позовом до суду беззаперечно переслідує «суспільний», «публічний» інтерес, оскільки реагування прокурора у даному випадку спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності використання іноземним громадянином земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яке відбувається з порушенням вимог чинного законодавства.

Окрім того, втручання держави шляхом пред`явлення прокурором цього позову та ухвалення судом відповідного рішення відповідає принципу «пропорційності», який передбачає дотримання справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними із втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання (рішення ЄСПЛ у справах «Спорронг і Льоннрот проти Швеції» від 23.09.1982 року, «Новоселицький проти України» від 11.03.2003 року, «Федоренко проти України» від 01.06.2006 року).

Отже, за відсутності добровільного відчуження громадянином Республіки Молдова ОСОБА_1 , протягом року після набуття права власності та по теперішній час земельних ділянок сільськогосподарського призначення, право власності на неї підлягає припиненню шляхом її конфіскації за рішенням суду на користь держави.

Зазначений спосіб захисту прав відповідає положенням ч. 4 ст.81, ч.ч. 2, 4 ст.145 ЗК України.

Задоволення такого позову призведе до відновлення порушених прав та законних інтересів держави, виходячи з того, що стан збереження земель сільськогосподарського призначення має загальнонаціональне значення.

За встановлених обставин, оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги заступника керівника Одеської обласної прокуратури Максима Раковича в інтересах держави в особі: Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до ОСОБА_1 та ФГ «АГАТ» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації на користь держави, припинення права користування земельними ділянками обґрунтовані та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, із відповідачів на користь позивача підлягають стягненню понесені судові витрати по оплаті судового збору. сплаченому позивачем за звернення до суду з позовом та із заявою про забезпечення позову в розмірі 17446 грн., тобто по 8723 грн. з кожного.

Керуючись ст.ст.258, 259, 264, 268, 280, 281 ЦПК України,

У Х В А Л И В :

Позов заступника керівника Одеської обласної прокуратури Максима Раковича, який діє в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області до ОСОБА_1 та Фермерського господарства «АГАТ» про припинення права власності на земельні ділянки шляхом їх конфіскації у власність держави та припинення права користування земельними ділянками,-задовольнити.

Припинити право власності громадянина Республіки Молдова ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків невідомий, паспорт громадянина Республіки Молдова, серія та номер: НОМЕР_4 , виданий 21.12.2010, 00 Кишинів) на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0412 площею 1,5656 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільського району(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_2 , що зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13 червня 2017 року за номером 1277904951225 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 35732231 від 19 червня 2017 року), шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Припинити право власності громадянина Республіки Молдова ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків невідомий, паспорт громадянина Республіки Молдова, серія та номер: НОМЕР_4 , виданий 21.12.2010, 00 Кишинів) на земельну ділянку з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0413 площею 1,5386 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільськогорайону(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, масив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_3 , що зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13 червня 2017 року за номером 1277142851225 (індексний номер рішення про державну реєстрацію 35717819 від 16 червня 2017 року), шляхом її конфіскації на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.

Припинити договір оренди земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0412 площею 1,5656 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільського району(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, массив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_2 , укладений 10.02.2017 року між ОСОБА_1 та Фермерським господарством «Агат» (код ЄДРПОУ 31358695), зареєстрований у Державному реєстрі речових прав 13.06.2017 року, номер запису про інше речове право: 20968452.

Припинити договір оренди земельної ділянки з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0413 площею 1,5386 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільського району(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, массив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_3 , укладений 10.02.2017 року між ОСОБА_1 та Фермерським господарством «Агат» (код ЄДРПОУ 31358695), зареєстрований у Державному реєстрі речових прав 13.06.2017 року, номер запису про інше речове право: 20953643.

Припинити право Фермерського господарства «Агат» (код ЄДРПОУ 31358695) на користування земельною ділянкою з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0412 площею 1,5656 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільського району(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, массив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_2 (рнонм 1277904951225; індексний номер рішення про державну реєстрацію 35732231 від 19 червня 2017 року), шляхом скасування державної реєстрації права оренди (номер запису про інше речове право: 20968452 від 13.06.2017).

Припинити право Фермерського господарства «Агат» (код ЄДРПОУ 31358695) на користування земельною ділянкою з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 5122582200:01:002:0413 площею 1,5386 га, що розташована на території Кодимської міської ради Подільського району(ранішеЗагнітківської сільської ради Кодимського району) Одеської області, массив № НОМЕР_1 , ділянка № НОМЕР_3 , (рнонм 1277142851225; індексний номер рішення про державну реєстрацію 35717819 від 16 червня 2017 року), шляхом скасування державної реєстрації права оренди (номер запису про інше речове право: 20953643 від 13.06.2017).

Стягнути з громадянина Республіки Молдова ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків невідомий, паспорт громадянина Республіки Молдова, серія та номер: НОМЕР_4 , виданий 21.12.2010, 00 Кишинів) на користь Одеської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 03528552, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, поштовий індекс 65026) на р/р UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172) судовий збір, сплачений позивачем за звернення до суду з позовом та із заявою про забезпечення позову у загальному розмірі 8723 (вісім тисяч сімсот двадцять три) гривні.

Стягнути з Фермерського господарства «Агат» (код ЄДРПОУ 31358695) на користь Одеської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 03528552, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, поштовий індекс 65026) на р/р UA808201720343100002000000564 в ДКСУ м. Київ, МФО 820172) судовий збір, сплачений позивачем за звернення до суду з позовом та із заявою про забезпечення позову у загальному розмірі 8723 (вісім тисяч сімсот двадцять три) гривні.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, яку може бути подано протягом тридцяти днів з дня проголошення заочного рішення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Заочне рішення може бути оскаржене у загальному порядку.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до Одеського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Суддя Т.О. Калашнікова

СудКодимський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення18.09.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124067909
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: щодо припинення права користування земельною ділянкою, з них

Судовий реєстр по справі —503/1125/23

Рішення від 18.09.2024

Цивільне

Кодимський районний суд Одеської області

Калашнікова Т. О.

Рішення від 18.09.2024

Цивільне

Кодимський районний суд Одеської області

Калашнікова Т. О.

Ухвала від 27.12.2023

Цивільне

Кодимський районний суд Одеської області

Калашнікова Т. О.

Ухвала від 13.09.2023

Цивільне

Кодимський районний суд Одеської області

Калашнікова Т. О.

Ухвала від 08.09.2023

Цивільне

Кодимський районний суд Одеської області

Калашнікова Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні