Рішення
від 23.12.2024 по справі 904/4330/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.12.2024м. ДніпроСправа № 904/4330/24

За позовом Фізичної особи - підприємця Зубкова Дмитра Анатолійовича, м. Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Україна", м. Дніпро

про стягнення заборгованості за договором

Суддя Золотарьова Я.С.

Секретар судового засідання Мошинець Ю.О.

Представники:

від позивача: Рижов М.Г. адвокат

від відповідача: Козарь Ю.І. адвокат

ПРОЦЕДУРА

Фізична особа - підприємець Зубков Дмитро Анатолійович звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Україна" та просить:

- стягнути заборгованість за договором перевезення, яка складається з суми основного боргу - 882 527, 52 грн, інфляційних втрат - 24 617, 70 грн, 3% річних - 9 082, 53 грн, пені - 79 199, 90 грн;

- розірвати договір перевезення вантажу №23/1873 від 05.12.2023.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 19.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Представник відповідача 21.10.2024 подав відзив на позов.

Представник відповідача 22.10.2024 подав клопотання, в якому просить суд призначити справу до розгляду у судовому засіданні.

Представник позивача 23.10.2024 подав відповідь на відзив.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 01.11.2024 призначено судове засідання на 04.12.2024.

Протокольною ухвалою від 04.12.2024 відкладено судове на 23.12.2024.

19.12.2024 позивач подав заяву про відмову від частини заявлених вимог, в якій просить суд закрити провадження у справі в частині розірвання договору перевезення вантажу №23/1873 від 05.12.2023.

У судовому засіданні 23.12.2024 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частини.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Позиція позивача

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором перевезення вантажу № 23/1873 від 05.12.2023 в частині повної та своєчасної оплати за перевезений товар.

У зв`язку із несвоєчасною сплатою за надані послуги позивачем нараховано відповідачу пеню у розмірі 79 199,90 грн, 3 % річних у розмірі 9 082,53 грн, інфляційні втрати у розмірі 24 617,70 грн.

Позиція відповідача викладена у відзиві на позовну заяву

Відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що на виконання умов 5.7 договору позивач не надав первинні документи.

Відповідач зазначає, що відповідно до поштового опису вкладення у цінний лист, що міститься в матеріалах справи, позивач направив акти на адресу, яка не належить відповідачу.

Також, в самому описі в графі найменування предметів міститься лише перелік актів, однак, ідентифікувати інші документи (рахунки, ттн, заявки), направлення яких вимагає п.5.7 договору, не має можливості. Дана обставина ставить під сумнів надсилання позивачем всіх необхідних первинних документів, що повинні підтверджувати перевезення вантажу відповідно договору.

Позиція позивача викладена у відповіді на відзив

Позивач зазначає, що умови документообігу між позивачем та відповідачем за Договором встановлено підпунктами пункту 2.13 договору, та під час його дії за вимогою відповідача сторонами застосовувався документообіг виключно у електронному вигляді.

Відтак, у відповідача наявний безперервний (як у період належного виконання умов договору обома сторонами, так і після 08.05.2024, коли односторонніми діями відповідача позивач був незаконно позбавлений доступу до документів, розміщених на платформі за посиланням https://tender.interpipe.biz (пункт 2.6 Договору) доступ до усіх документів, що складались сторонами договору під час його дії: актів приймання-передачі наданих послуг, рахунків, ТТН, заявок тощо, на які позивач посилався у своїй позовній заяві.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ

Між Фізичною особою-підприємцем Зубковим Дмитром Анатолійовичем (перевізник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Інтерпайп Україна» (клієнт) було укладено договір перевезення вантажу № 23/1873 від 05.12.2023 (арк.с.33).

Відповідно до пункту 1.1 договору в порядку та на умовах, визначених цим Договором, Клієнт доручає, а Перевізник приймає на себе зобов`язання за плату і за рахунок Клієнта надати послуги з перевезення вантажів автомобільним транспортом у міському/приміському/міжміському та/або міжнародному сполученні, відповідно до узгоджених Сторонами Додатків до Договору та/або Заявок. Перевізник зобов`язується доставляти (перевозити) автомобільним транспортом довірений йому Клієнтом вантаж з пункту (місця) відправлення до пункту (місця) призначення і видавати вантаж уповноваженій на одержання вантажу особі (одержувачеві вантажу), а Клієнт зобов`язується сплачувати за перевезення вантажу встановлену плату.

Згідно з пунктом 1.2 договору Перевізник зобов`язується здійснити перевезення вантажів Клієнта, найменування та характеристика вантажу, вага (нетто, брутто) вартість перевезення і маршрут перевезення яких зазначається у Додатках/Заявках до цього Договору.

Клієнт зобов`язується надати Перевізнику інформацію необхідну для виконання Перевізником своїх зобов`язань по даному Договору. Перелік інформації, необхідної для своєчасного надання Перевізником своїх послуг зазначається Сторонами у відповідних Додатках та/або Заявках.

Пунктом 2.1 договору передбачено, що виконання зобов`язань за цим Договором здійснюються відповідно до умов Конвенції про договір міжнародного дорожнього перевезення вантажів (CMR), Європейської угоди про режим праці та відпочинку водіїв, Конвенції про договір міжнародного дорожнього перевезення вантажів (далі - КДПГ), Митної конвенції про міжнародне перевезення вантажів із застосуванням книжки МДП (далі - МДП), Європейської угоди, що стосується екіпажів транспортних засобів, які здійснюють міжнародні автомобільні перевезення (далі - ESTR), Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПОГ), Європейської угоди про перевезення швидкопсувних вантажів, Закону України Про транспорт, Статуту автомобільного транспорту, Цивільного та Господарського кодексів України та інших чинних нормативних актів України.

Пунктами 2.4-2.5 договору сторони встановили, що на кожне перевезення Клієнт надає Перевізнику Заявку. У заявці зазначається така інформація: найменування Клієнта та Перевізника, номер та дата договору; маршрут, вартість послуг (тарифу) перевезення та умови перевезення; необхідний тип транспортного засобу (тип напівпричепа, об`єм); адреса місця завантаження, дата та час прибуття (подачі) транспортного засобу для завантаження; контактна особа, відповідальна за завантаження та її телефон; найменування та характеристика вантажу, вага вантажу (нетто, брутто); необхідні пристосування для кріплення вантажу; умови роботи з митницею, адреса і код пункту митного оформлення, складу тимчасового зберігання та інші пов`язані з цим відомості; точна адреса митниці призначення із зазначенням повного найменування складу тимчасового зберігання та/або агенції; адреса місця розвантаження (адреса і код пункту митного оформлення, складу тимчасового зберігання), дата та час прибуття (подачі) транспортного засобу для розвантаження; контактна особа, відповідальна за розвантаження та її телефон; додаткова інформація (додаткові вимоги до транспортного засобу, вимоги щодо дотримання митних правил і проходження прикордонного контролю; допоміжні та супутні послуги тощо).

Клієнт подає Заявку шляхом її розміщення на платформі за посиланням https://tender.interpipe.biz. Перевізник підтверджує прийняття Заявки до виконання шляхом її акцепту через особистий електронний кабінет Перевізника, дата акцепту Заявки є датою підтвердження виконання зобов`язань за такою Заявкою. У Заявці Перевізник зазначає номери транспортних засобів, наданих для перевезення, а також інші необхідні відомості (дані щодо водія, засоби зв`язку, тощо). Зміни до Заявки вносяться шляхом її коригування. У разі, якщо Перевізник відмовився від прийнятої заявки, Клієнт має право застосувати до Перевізника штрафні санкції, передбачені п. 6.3 цього Договору. Перевізник не вправі передавати логін та пароль від особистого електронного кабінету третім особам, а у разі їх втрати та/або виявлення факту передачі третім особам та/або будь-яке неправомірне використання зобов`язаний звернутись до адміністратора платформи та отримати нові логін та пароль. Електронна Заявка має однакову силу із оригіналом та є дійсною і законною до моменту надання Перевізником оригіналу такого документа. Перевізник надає Клієнту оригінал Заявки оформленої належним чином одночасно з Актом приймання-передачі наданих послуг (пункт 2.6 договору).

Дата прийняття вантажу до перевезення та вартість вантажу визначається відповідно до відомостей товарно-супровідних документів на вантаж (пункт 2.7 договору).

Згідно пункту 2.10 договору датою надання послуг вважається дата підписання Сторонами Акту приймання-передачі наданих послуг, за умови, надання документів, передбачених п. 5.7 цього Договору. Обов`язок складання Акту покладається на Перевізника. Після завершення надання послуг Перевізник протягом 5 (п`яти) робочих днів надає Клієнту два примірники підписаного Акту приймання-передачі наданих послуг. Клієнт протягом 10 (десяти) робочих днів з дати отримання Акту приймання-передачі наданих послуг, повинен підписати його або в цей же строк надати мотивовану відмову від його підписання.

У разі, якщо надані Перевізником документи містять недоліки та/або оформлені неналежним чином, Перевізник зобов`язаний за першою вимогою Клієнта надати виправлені документи. Строк приймання послуг, наданих Перевізником, збільшується пропорційно часу прострочення надання Перевізником всіх документів, передбачених цим Договором, в такому випадку Клієнт звільняється від відповідальності за порушення строків оплати, штрафні санкції не застосовуються, три відсотки річних та індекс інфляції не нараховується та не виплачуються Клієнтом.

Акт приймання-передачі наданих послуг, підписаний однією Стороною, вважається недійсним, та надані послуги вважаються такими, що не прийняті Клієнтом та не передавалися Перевізником. Підписанням цього Договору Сторони встановлюють, що особи, які будуть підписувати Акти приймання-передачі наданих послуг та інші документи, які стосуються виконання цього Договору, повинні мати відповідні повноваження на таке підписання. У випадку відсутності відповідних повноважень у особи, яка підписала від імені Перевізника вищезазначені документи, Клієнт має право не сплачувати за надані Перевізником послуги та відмовитися від їх приймання.

Пунктом 2.13 договору встановлено, що сторони прийшли до згоди про можливість застосування електронного документообігу при виконанні умов цього Договору, з урахуванням нижченаведених умов:

Сторони при застосуванні електронного документообігу зобов`язані дотримуватись вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг і Про електронні довірчі послуги, а також інших нормативно-правових актів, які регулюють ці правовідносини. В будь-якому випадку Сторони застосовують чинні нормативно-правові акти щодо електронного документообігу, які діють станом на момент вчинення певної дії.

Електронний документообіг між Сторонами здійснюється за допомогою онлайн-сервісу SIGNY, який розміщено в мережі Інтернет за посиланням URL: https://my.signy.online.

Сторони погодились, що документи, які видаються під час виконання умов Договору, зокрема: заявка на послуги, рахунок на оплату, акт приймання-передачі наданих послуг та транспортні документи (ТТН або інші документи, передбачені чинним законодавством України), можуть бути оформлені в електронному вигляді. При цьому, для належного оформлення транспортних документів в електронному вигляді Перевізник зобов`язаний забезпечити наявність кваліфікованого електронного підпису у осіб, які фактично будуть здійснювати перевезення вантажу.

Документи, що складені в електронному вигляді мають однакову юридичну силу з документами, складеними у паперовому вигляді. Перелік документів, які оформляються в електронному вигляді в процесі виконання умов цього Договору, може бути переглянутий за додатковим письмовим погодженням Сторін шляхом укладання відповідної угоди.

Відповідно до пунктів 5.1-5.2 договору вартість послуг (тарифу) перевезення вантажів визначається Сторонами у Додатках до цього Договору та/або Заявках.

Загальна сума цього Договору визначається як загальна вартість послуг, наданих за весь період його дії на підставі оформлених Сторонами Актів приймання-передачі наданих послуг.

Пунктом 5.6 договору встановлено, строк оплати послуг, наданих Перевізником, становить 45 календарних днів з дня підписання Сторонами Акту приймання-передачі наданих послуг та отримання Клієнтом всіх оригіналів документів, зазначених у п. 5.7 даного Договору.

Для проведення розрахунків за надані послуги, Перевізник зобов`язаний надати Клієнту наступні документи: оригінал Акту приймання-передачі наданих послуг; оригінал рахунку; оригінал ТТН (CMR) з відміткою вантажоодержувача; оригінал заявки на відповідні послуги з підписом та печаткою Перевізника; у разі наднормативного простою транспортних засобів, документи, що підтверджують простій (акти, чеки, карти простою, скрин GPS -навігатора). Всі первинні документи повинні бути підписані уповноваженою на те особою з розшифруванням її підпису та завірені печаткою Перевізника. У разі ненадання зазначених документів у повному обсязі та/або якщо надані документи оформлені неналежним чином, строк приймання та оплати послуг автоматично продовжується до моменту надання Перевізником зазначених у цьому пункті документів (пункт 5.7 договору).

Цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з дати його підписання Сторонами та скріплення їх підписів печатками Сторін, та діє до 31.12.2026 року, а в частині не виконаних зобов`язань - до повного виконання Сторонами прийнятих на себе зобов`язань (пункт 10.1 договору).

На виконання умов договору позивач здійснив перевезення вантажу на загальну суму 882 527,52 грн, що підтверджуються товарно-транспортними накладними та підписаними в односторонньому порядку з боку позивача актами надання послуг.

Як встановлено матеріалами справи, ФОП Зубков Дмитро Анатолійович направив Акти надання послуг на адресу Товариству з обмеженою відповідальність Інтерпайп Україна м. Дніпро, вул. Каштанова 34, каб. 107, що підтверджується описом вкладення у цінний лист № 6900500018863 (арк.с.26). З опису вкладення вбачається, що позивачем були направлені на адресу відповідача акти за період березень травень 2024.

Вищезазначені акти відповідач отримав 15.07.2024, що підтверджується витягом з офіційного сайту «Укрпошта».

Позивач зазначає, що з 08.05.2024 договірні відносини фактично припинені з ініціативи відповідача, оскільки позивачем було отримано від позивача сповіщення, в якому зазначено, що через невідповідність документів ваша організація внесена до "Реєстру неблагонадійних постачальників" і не зможе брати участь у закупівельних процедурах ТОВ "Інтерпайп Україна".

Матеріали справи не містять вищезазначене сповіщення.

Вищезазначені обставини і стали причиною виникнення спору.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Щодо правовідносин сторін

Відповідно до статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами). Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору перевезення вантажу.

Частиною 1 статті 916 Цивільного кодексу України передбачено, що за перевезення, зокрема, вантажу стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами.

Перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк (частина 1 статті 919 Цивільного кодексу України).

З огляду на наявний в матеріалах справи договір, між сторонами склались правовідносини надання транспортних послуг.

Щодо суми основного боргу

Відповідно до частини 1 статті 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Пунктом 11.1 Правил передбачено, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Товарно-транспортна накладна може оформлюватись суб`єктом господарювання без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

В матеріалах справи наявні товарно-транспортні накладні з відміткою вантажоотримувача про розвантаження наданого відповідачем для перевезення вантажу.

Товарно-транспортні накладні є первинними документами, які фіксують факт здійснення господарської операції, їх дійсність не спростовується відповідачем, а тому є всі підстави вважати, що між позивачем та відповідачем здійснені господарські операції за договором № 23/1873 від 05.12.2023 за зазначеними товарно-транспортними накладними.

Враховуючи викладене, надані позивачем товарно-транспортні накладні є належними та допустимими доказами надання виконавцем послуг перевезення вантажу.

При цьому, як вбачається із наявних у матеріалах справи товарно-транспортних накладних та підтверджено позивачем в позовній заяві, будь-які заперечення щодо повного та належного надання послуг, зокрема, щодо об`єму, якості та строків надання послуг перевезення, а також докази відмови від прийняття виконання або зауважень вантажоодержувача та вантажовідправника відсутні.

Надаючи правову оцінку суті договору перевезення, господарський суд доходить висновку, що підставою для виникнення у відповідача обов`язку з оплати послуг перевезення вантажу є факт перевезення вантажу, який визнається сторонами і підтверджується первинними документами.

Відповідно до договору позивачем було прийнято до перевезення автомобільним транспортом вантаж та доставлено в місце призначення, що підтверджено відповідними товарно-транспортними накладними з відмітками вантажоодержувача про отримання вантажу без зауважень.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відсутність підпису відповідача в актах надання послуг з перевезення вантажу (виходячи зі змісту товарно-транспортних накладних, рахунків) на загальну суму 882 527,52 грн не спростовує факту надання послуг позивачем відповідачу на вказану суму.

Судом також враховано, що відповідач у відзиві на позовну заяву фактично не заперечує проти наданих позивачем послуг з перевезення у розмірі 882 527,52 грн, як і не заперечує щодо кількості та якості перевезеного вантажу, а фактично заперечує проти неотримання та не підписання ним актів наданих послуг та документів відповідно до пункту 5.7 договору.

Умовами договору передбачено строки, розмір та порядок оплати наданих транспортних послуг.

Пунктом 5.6 договору встановлено, строк оплати послуг, наданих Перевізником, який становить 45 календарних днів з дня підписання Сторонами Акту приймання-передачі наданих послуг та отримання Клієнтом всіх оригіналів документів, зазначених у п. 5.7 даного Договору.

Для проведення розрахунків за надані послуги, Перевізник зобов`язаний надати Клієнту наступні документи: оригінал Акту приймання-передачі наданих послуг; оригінал рахунку; оригінал ТТН (CMR) з відміткою вантажоодержувача; оригінал заявки на відповідні послуги з підписом та печаткою Перевізника; у разі наднормативного простою транспортних засобів, документи, що підтверджують простій (акти, чеки, карти простою, скрин GPS -навігатора). Всі первинні документи повинні бути підписані уповноваженою на те особою з розшифруванням її підпису та завірені печаткою Перевізника. У разі ненадання зазначених документів у повному обсязі та/або якщо надані документи оформлені неналежним чином, строк приймання та оплати послуг автоматично продовжується до моменту надання Перевізником зазначених у цьому пункті документів (пункт 5.7 договору).

Як встановлено матеріалами справи, ФОП Зубков Дмитро Анатолійович направив Акти надання послуг на адресу Товариству з обмеженою відповідальність Інтерпайп Україна м. Дніпро, вул. Каштанова 34, каб. 107, що підтверджується описом вкладення у цінний лист № 6900500018863 (арк.с.26). З опису вкладення вбачається, що позивачем були направлені на адресу відповідача акти за період березень травень 2024.

Вищезазначені акти відповідач отримав 15.07.2024, що підтверджується витягом з офіційного сайту «Укрпошта».

Стосовно доводів відповідача про ненадання позивачем документів відповідно до пункту 5.7 договору, суд зазначає про таке.

Також, відповідно до статті 666 Цивільного кодексу України якщо продавець не передає покупцеві приналежності товару та документи, що стосуються товару та підлягають переданню разом з товаром відповідно до договору купівлі-продажу або актів цивільного законодавства, покупець має право встановити розумний строк для їх передання.

Якщо приналежності товару або документи, що стосуються товару, не передані продавцем у встановлений строк, покупець має право відмовитися від договору купівлі-продажу та повернути товар продавцеві (частина 2 статті 666 Цивільного кодексу)

Так, матеріали справи не містять доказів реалізації відповідачем своїх прав відповідно до статті 666 Цивільного кодексу України.

Крім того, у постанові Верховного Суду від 29.08.2019 у справі № 905/2245/17 було зазначено, що: "Стосовно невиставлення/ненаправлення позивачем рахунку-фактуру судова колегія вважає, що невиставлення/ненаправлення позивачем рахунку на оплату не звільняє відповідача від обов`язку оплатити послуги, надані позивачем. Так, за своєю правовою природою рахунок-фактура є документом, який містить тільки платіжні реквізити, на які потрібно перераховувати грошові кошти в якості оплати за надані послуги. Ненадання рахунку-фактури не є відкладальною умовою у розумінні приписів статті 212 ЦК України та не є простроченням кредитора у розумінні статті 613 ЦК України".

У свою чергу, відповідно до висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 29.04.2020 у справі № 915/641/19, наявність або відсутність рахунку не звільняє відповідача від обов`язку здійснити оплату, оскільки такий обов`язок виникає на підставі договору, а не на підставі рахунку (правова позиція є сталою, сформована у постановах Верховного Суду від 28.03.2018 у справі № 910/32579/15, від 22.05.2018 у справі № 923/712/17, від 21.01.2019 у справі № 925/2028/15, від 02.07.2019 у справі № 918/537/18, від 29.08.2019 у справі № 905/2245/17, від 26.02.2020 у справі № 915/400/18).

Враховуючи викладене, суд відхиляє доводи відповідача, викладені у відзиві на позов.

Частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України зазначено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Статтями 525 та 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова вiд зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином вiдповiдно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Статтею 530 Цивільного кодексу України визначено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.

Відповідно до пункту 5.6 договору, строк оплати наданих транспортних послуг є таким, що настав 29.08.2024.

Станом на час розгляду справи доказів сплати заборгованості у повному розмірі від представників сторін не надійшло.

Перевіривши розрахунок наданий позивачем, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача щодо стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 882 527,52 грн підлягають задоволенню у повному обсязі.

Щодо суми 3% річних та інфляційних втрат

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Позивач заявив вимогу про стягнення з відповідача 3 % річних за період з 02.05.2024 по 30.09.2024 у розмірі 9 082,53 грн, інфляційні втрати за період з 02.05.2024 по 30.09.2024 у розмірі 24 617,70 грн.

Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок, зазначає, що він невірний, оскільки, як встановлено судом, строк оплати наданих транспортних послуг є таким, що настав 29.08.2024, відповідно прострочення починається з 30.08.2024.

Здійснивши перерахунок, судом встановлено, що сума 3% річних за період з 30.08.2024 по 30.09.2024, яка підлягає задоволенню становить 2 314,82 грн та сума інфляційних втрат за вересень 2024, яка підлягає задоволенню становить 13 237,91 грн.

Щодо суми пені

Відповідно до положень статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема сплата неустойки.

Відповідно до статті 549 Цивільного кодексу України, неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання.

Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Відповідно до пункту 6.7 договору у разі прострочення оплати, клієнт виплачує перевізнику пеню у розмірі 0,1% від неоплаченої суми, за кожен день прострочення, але не більше облікової ставки Національного банку України, що діє за період прострочення.

У зв`язку з несвоєчасним виконанням відповідачем своїх зобов`язань щодо наданих транспортних послуг, позивачем останньому нараховано пеню у розмірі 79 199,90 грн за період з 02.05.2024 по 30.09.2024.

Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок, зазначає, що він невірний, оскільки, як встановлено судом, строк оплати наданих транспортних послуг є таким, що настав 29.08.2024, відповідно прострочення починається з 30.08.2024.

Здійснивши перерахунок, судом встановлено, що сума пені за період з 30.08.2024 по 30.09.2024, яка підлягає задоволенню становить 20 061,82 грн.

Щодо відмови позивача в частині позовних вимог про розірвання договору

Представник позивача 19.12.2024 подав до суду заяву про відмову від позову в частині позовних вимог про розірвання договору перевезення вантажу № 23/1873 від 05.12.2023.

Розглянувши подану позивачем заяву, суд зазначає таке.

Відповідно до частини 1 статті 191 Господарського процесуального кодексу України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

Пунктом 4 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд закриває провадження у справі, якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом.

Заява Зубкова Дмитра Анатолійовича про відмову від позову в частині позовних вимог про розірвання договору підписана адвокатом Рижковим Михайлом Григоровичем за допомогою електронного цифрового підпису, який відповідно до договору про надання правової допомоги від 07.08.2020, копія якого міститься в матеріалах справи, уповноважений позивачем відмовлятися від позову.

Враховуючи те, що заява про відмову від позову підписана уповноваженою особою та не порушує права чи охоронювані законом інтереси інших осіб, суд приймає відмову позивача від позову в частині позовних вимог про розірвання договору та закриває провадження у справі в цій частині, в порядку пункту 4 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України.

Суд звертає увагу, що згідно частини 3 статті 231 Господарського процесуального кодексу України, у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду із спору між тими самим сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається. Наявність ухвали про закриття провадження у зв`язку з прийняттям відмови позивача від позову не позбавляє відповідача в цій справі права на звернення до суду за вирішенням цього спору.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Тому, судовий збір у розмірі 11 017,70 грн слід покласти на відповідача.

За змістом положень частини 4, 5 статті 231 Господарського процесуального кодексу України про закриття провадження у справі, суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Згідно частини 2 статті 123 Господарського процесуального кодексу України, розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Пунктом 5 частини 1 статті 7 Закону України "Про судовий збір" визначено, що судовий збір повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду, в тому числі, у разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Відтак, суд роз`яснює, що судовий збір за вимогою про розірвання договору поверненню не підлягає.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Заяву Фізичної особи - підприємця Зубкова Дмитра Анатолійовича про відмову від позову в частині позовних вимог про розірвання договору перевезення вантажу № 23/1873 від 05.12.2023 - задовольнити.

Закрити провадження у справі № 904/4330/24 в частині позовних вимог про розірвання договору перевезення вантажу №23/1873 від 05.12.2023.

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерпайп Україна" (49005, м. Дніпро, вул. Пісаржевського, буд.1а; ідентифікаційний код 33668606) на користь Фізичної особи - підприємця Зубкова Дмитра Анатолійовича ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) основний борг у розмірі 882 527,52 грн, пеню у розмірі 20 061,82 грн, інфляційні втрати у розмірі 13 237,90 грн, 3% річних у розмірі 2 314,82 грн та судовий збір у розмірі 13 440,10 грн.

В іншій частині позову відмовити.

Видати наказ після набрання рішення законної сили.

Відповідно до частини 8 статті 129 Господарського процесуального кодексу України, строк для подання доказів щодо розміру, понесених нею судових витрат - протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.

Відповідач має право подати заперечення до 10.01.2025 включно.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено 26.12.2024

Суддя Я.С. Золотарьова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124068469
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування

Судовий реєстр по справі —904/4330/24

Рішення від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 20.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 01.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 07.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні