Рішення
від 23.12.2024 по справі 904/3029/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.12.2024м. ДніпроСправа № 904/3029/24

За позовом Комунальне підприємство "ЖОВТОВОДСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" Дніпропетровської обласної ради, м. Жовті Води, Дніпропетровська обл.

до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ХМЕЛЬНИЦЬКОГО-34", м. Жовті Води, Дніпропетровська обл.

про встановлення сервітуту

Суддя Золотарьова Я.С.

Секретар судового засідання Мошинець Ю.О.

Представники:

від позивача Михайлов Д.В., адвокат

від відповідача не з`явився

ПРОЦЕДУРА

Комунальне підприємство "Жовтоводський водоканал звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хмельницького-34" та просить суд встановити Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал Дніпропетровської обласної ради постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку №34 по вул. Хмельницького в м. Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.

Позовні вимоги обґрунтовані не допуском бригади Комунального підприємства "Жовтоводський водоканалДніпропетровської обласної ради до підвального приміщення, за адресою: м.Жовті Води, вул.Хмельницького, 34, для встановлення вузла комерційного обліку.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 15.07.2024 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 21.08.2024.

29.07.2024 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

29.07.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про витребування доказів у Комунального підприємства "ЖОВТОВОДСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" Дніпропетровської обласної ради, а саме: посадові інструкції, накази про призначення на посади та інші документи, що надають повноваження діяти без довіреності від імені Комунального підприємства Жовтоводський водоканал Дніпропетровської обласної ради у відносинах з іншими юридичними особами головному інженеру Сергію Степурі, начальнику відділу збуту Наталі Кошик, начальнику виробничо-технічного відділу Ларисі Поляковій, головному юрисконсульту Тетяні Кучугурі, Буряку Андрію Олександровичу (посада в документах Позивача не зазначена), діловоду Мартинко Валерії Петрівні.

29.07.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про визнання про визнання доказу недопустимим.

15.08.2024 від відповідача надійшла заява про виклик свідка.

16.08.2024 від представника позивача надійшла відповідь на відзив.

19.08.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про залишення без розгляду відповіді на відзив позивача.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 21.08.2024 клопотання Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хмельницького-34" про витребування доказів залишено без задоволення. У задоволенні клопотанні Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Хмельницького-34" про виклик свідка відмовлено. Відкладено підготовче засідання на 01.10.2024.

05.09.2024 від представника відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

12.09.2024 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення по справі та заперечення на клопотання (заяву).

17.09.2024 від представника відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.

Протокольною ухвалою від 01.10.2024 закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 19.11.2024.

У судовому засіданні 19.11.2024 розпочато розгляд справи по суті: заслухано виступ представника позивача. Відповідач в судове засідання не з`явився, заявив клопотання про відкладення судового засідання у зв`язку з відсутністю електроенергії та неможливістю прийняти участь у режимі відеоконференції. Клопотання відповідача було задоволено.

Протокольною ухвалою від 19.11.2024 відкладено розгляд справи на 04.12.2024.

У судовому засіданні 04.12.2024 відповідач заявив клопотання про відкладення судового засідання у зв`язку з відсутністю електроенергії та неможливістю прийняти участь у режимі відеоконференції. Клопотання відповідача було задоволено, але явка в наступне судове засідання була визнана судом обов`язковою, викликано представників сторін для участі в судовому засіданні.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 04.12.2024 відкладено судове зсідання 23.12.2024.

У судовому засіданні 23.12.2024 продовжено розгляд справи по суті: під час судових дебатів представник позивача просив позов задовольнити з підстав, викладених у заявах по суті.

У судове засідання 23.12.2024 представник відповідача не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.

У судовому засіданні 23.12.2024 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частини.

АРГУМЕНТИ СТОРІН

Узагальнена позиція позивача

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку №34 по вулиці Хмельницького в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з позовом про встановлення сервітуту щодо частини будівлі, в якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Позивач не погоджується із запереченнями відповідача та вказує, що оснащення вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання багатоквартирного будинку по вул.Хмельницького, 34 має відбуватись за рахунок коштів Дніпропетровської обласної ради, тому такі витрати відносно відображення їх у складі тарифу на відповідну послугу складають нуль гривень. Таким чином, повідомлення про оснащення вузлом комерційного обліку повністю відповідає вимогам, як Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання, так і порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку. Прийняття рішення органами місцевого самоврядування про виділення коштів не ставить в залежність від наявності або відсутності у отримувача коштів певних інвестиційних програм. Факт обізнаності відповідача про намір встановлення вузла комерційного обліку підтверджується копією протоколу зборів співвласників, на якому прийнято рішення про заборону доступу позивачу до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги з водопостачання у підвальному приміщенні. Відповідач вказує на те, що уповноваженими представниками позивача складено акт про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку від 02.07.2024. Враховуючи норми Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання співвласникам не надано право забороняти, обмежувати або встановлювати додаткові умови для доступу у допоміжні приміщення багатоквартирних будинків виконавців комунальних послуг або їхніх представників для встановлення і зміни, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань засобів вимірювальної техніки.

Узагальнена позиція відповідача

Відповідач проти позову заперечує та просить у задоволенні позову відмовити, з таких підстав.

Відповідач зазначає, що підвал будинку не є зручним, сухим місцем, він не захищений від підтоплення, витоків каналізаційних стоків і інших шкідливих впливів, крім того він не захищений від несанкціонованого доступу тощо і відповідно вузол комерційного обліку централізованого водопостачання не може бути там встановлений з дотриманням норм і правил, визначених законодавчими актами.

Твердження позивача про відсутність можливості виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку ОСББ "Хмельницького-34" у м. Жовті Води вузлом комерційного обліку не відповідають дійсним обставинам справи і є тільки припущенням позивача та небажанням встановити вузол комерційного обліку в інших місцях, передбачених проектом. Проект № 1Е/130423 Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області відповідачем не погоджувався. Докази погодження проекту відповідачем відсутні у матеріалах справи. Підстави, відповідно до яких була розроблена така проектна документація, в матеріалах справи відсутні, відсутня у проекті точка розподілу зовнішніх і внутрішніх комунікацій та підписанти цього проекту. Відповідно наданий як доказ проект не можна вважати належним доказом. Позивач не надав допустимих доказів того, що відповідач був ознайомлений з розміщеною на його сайті інформацією.

Також, відповідач вказує, що в порушення вказаного закону в повідомленні про встановлення вузла комерційного обліку позивачем не вказана вартість встановлення вузла комерційного обліку. Рішенням співвласників 11.06.2024 заборонено надавати доступ до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги з водопостачання у підвальному приміщенні без дозволу співвласників. Позивачем не надано доказів звернення до співвласників ОСББ з пропозицією укладення договору про встановлення сервітуту.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУЮТЬ

Комунальне підприємство Жовтоводський водоканал Дніпропетровської обласної ради (далі - КП ЖВК ДОР, позивач) надає послуги централізованого водопостачання та водовідведення населенню та іншим споживачам на підставі ліцензії Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (рішення №1643 від 09.12.2010р. (переоформлено рішенням від 03.11.2015р. №2701)), керуючись нормами діючого законодавства.

КП ЖВК ДОР (код ЄДРПОУ 32182594) внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

КП ЖВК ДОР створене для задоволення потреб територіальної громади міста Жовті Води шляхом здійснення господарської діяльності, пов`язаної з транспортуванням, підготовкою, знезаражуванням та реалізацією споживачам води питної якості та потреб фізичних та юридичних осіб.

02.08.2017 вступив в силу Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання № 2119-VIII від 22.06.2017 (далі - Закон №2119).

КП ЖВК ДОР виступає оператором зовнішніх інженерних мереж, основним обов`язком якого є оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим Законом були приєднані до його зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим Законом вийшли з ладу (пункт 2 Розділу IV Прикінцеві та перехідні положення Закону №2119).

Згідно з ч.1 ст.3 Закону №2119 оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Абзацом 1 ч.3 ст.3 Закону №2119 встановлено, що оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж: (за своїм вибором) про:

- згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах;

- намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до п.4 Порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.2018 №444 (далі - Порядок), повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Так на виконання вимог Закону №2119 та Порядку, 03.04.2024 року на офіційному сайті КП ЖВК ДОР https://www.evk.dp.ua було розміщено інформацію щодо наміру Позивача здійснити обладнання вузлом комерційного обліку централізованого водопостачання будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Хмельницький, буд. 34.

З метою здійснення оснащення будинку № 10 по Козацької Слави міста Жовті Води Дніпропетровської області, вузлом комерційного обліку, підприємством було погоджено робочий проект 1Е/130423 Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області за адресою: м. Жовті Води, вул. Хмельницький, буд. 34.

Позивач зазначив, що в порушення вимог абзацу 1 ч.3 ст.3 Закону № 2119 відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах (не надав відповіді на Повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку від 03.04.2024), про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку не повідомив.

З огляду на те, що відповідач письмових заперечень стосовно встановлення вузла комерційного обліку не надав, позивачем 28.06.2024 року на адресу ОСББ "Хмельницького-34" було направлено повідомлення вих. №2045 про те, що 28.06.2024 року за адресою вулиця Хмельницький, будинок №34 буде встановлено комерційний вузол обліку.

28 червня 2024 року на адресу м. Жовті Води, вул. Хмельницький, буд. 34 з метою встановлення вузла комерційного обліку прибула бригада КП ЖВКДОР. У час зазначений у повідомленні від 28.06.2024 року вих.№2073 ніхто з представників ОСББ "Хмельницького-34" не з`явився, на телефонний дзвінок голова ОСББ "Хмельницького-34" не відповіла. Враховуючи вищезазначене, представниками КП ЖВК ДОР складено АКТ про недопуск до підвального приміщення для встановлення вузла комерційного обліку.

Станом на 09.07.2024 вузол комерційного обліку на будинок № 34 по вулиці Хмельницького в місті Жовті Води Дніпропетровської області не встановлений.

Комерційний вузол обліку холодної води повинен бути встановлений в належному технічному підвальному приміщенні будівлі. Монтаж лічильника повинен виконуватися у відповідності до проекту на вузол обліку та експлуатаційної документації на обладнання, яке входить до складу лічильника.

Вузол обліку холодної води повинен бути розташований у зручному, окремому приміщенні, сухому місці та повинен бути захищений від несанкціонованого доступу сторонніх, відповідно до схематичного зображення, наведеного в Схемі підключення, яке додається до Проекту.

Позивач зазначає, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку.

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік : у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди для встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.

Як зазначає позивач, у нього відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинку № 34 по вулиці Хмельницького в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення будинку АДРЕСА_1 , що і стало підставою для звернення до суду.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Пунктом 2 частини 1 статті 395 Цивільного кодексу України визначено, що речовими правами на чуже майно є право користування (сервітут).

Відповідно до частини 1 статті 401 Цивільного кодексу України право користування чужим майном (сервітут) може бути встановлене щодо земельної ділянки, інших природних ресурсів (земельний сервітут) або іншого нерухомого майна для задоволення потреб інших осіб, які не можуть бути задоволені іншим способом.

Частиною 1 статті 402 Цивільного кодексу України унормовано, що сервітут може бути встановлений договором, законом, заповітом або рішенням суду.

У разі недосягнення домовленості про встановлення сервітуту та про його умови спір вирішується судом за позовом особи, яка вимагає встановлення сервітуту (частина 3 статті 402 Цивільного кодексу України).

Згідно частин 1, 2, 5 статті 403 Цивільного кодексу України сервітут визначає обсяг прав щодо користування особою чужим майном. Сервітут може бути встановлений на певний строк або без визначення строку. Сервітут не позбавляє власника майна, щодо якого він встановлений, права володіння, користування та розпоряджання цим майном.

За змістом частин. 1, 3 статті 404 Цивільного кодексу України право користування чужою земельною ділянкою або іншим нерухомим майном полягає у можливості проходу, проїзду через чужу земельну ділянку, прокладання та експлуатації ліній електропередачі, зв`язку і трубопроводів, забезпечення водопостачання, меліорації тощо. Право користування чужим майном може бути встановлено щодо іншого нерухомого майна (будівлі, споруди тощо).

Аналіз норм чинного законодавства свідчить, що метою сервітуту є задоволення потреб заінтересованої особи для ефективного використання належного їй майна; умовою встановлення сервітуту є неможливість задовольнити такі потреби в інший спосіб.

Речове право у вигляді сервітуту дає змогу власникові повною мірою реалізувати надані йому правомочності щодо належного цій особі майна і забезпечити його ефективне використання, а також передбачає право на задоволення немайнових інтересів інших осіб, речове право яких на чужу річ не пов`язано зі здійсненням майнових прав.

Відтак, однією з основних ознак сервітуту, який має бути встановлено за рішенням суду, є неможливість задоволення інтересів особи у будь-який інший спосіб у ситуації, коли власник і потенційний сервітуарій не можуть досягти згоди щодо встановлення сервітуту або способу його здійснення, плати тощо. Умовою встановлення сервітуту у такий спосіб є те, що позивач має довести у суді, що нормальне функціонування його господарства чи задоволення його інтересів при використанні свого майна неможливе без встановлення сервітуту.

02.08.2017 вступив в силу Закон України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання № 2119-VIII від 22.06.2017.

Згідно пункту 2 розділу IV Прикінцевих та перехідних положень цього Закону КП ЖВК ДОР виступає оператором зовнішніх інженерних мереж, основним обов`язком якого є оснащення вузлами комерційного обліку будівель, що на день набрання чинності цим законом були приєднані до його зовнішніх інженерних мереж і не були оснащені такими вузлами обліку, або якщо такі вузли обліку на день набрання чинності цим законом вийшли з ладу.

Оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг. (ч. 1 ст.3 Закону)

Відповідно до частини 3 статті 3 вказаного Закону оператор зовнішніх інженерних мереж не менш як за два місяці до встановлення вузлів комерційного обліку повідомляє власників (співвласників) будівлі про намір встановити такий вузол та вартість такого встановлення. Порядок такого інформування визначається Кабінетом Міністрів України.

Власник (співвласники) будівлі протягом двох місяців з дня отримання такого повідомлення має право повідомити оператору зовнішніх інженерних мереж (за своїм вибором) про: згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах; намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до пункту 4 порядку інформування оператором інженерних мереж власників (співвласників) будівлі про намір встановлення вузла комерційного обліку, затвердженого постановою КМУ від 06.06.18р. №444, повідомлення доводиться до відома власників (співвласників) будівлі шляхом розміщення на офіційному веб-сайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого веб-сайту - на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування; у загальнодоступному місці інформаційних стендах у під`їздах будівлі.

Днем отримання повідомлення власниками (співвласниками) будівлі є дата розміщення повідомлення на офіційному вебсайті оператора зовнішніх інженерних мереж, а у разі відсутності такого вебсайту - на офіційному вебсайті органу місцевого самоврядування (п. 5 порядку).

Матеріалами справи підтверджується належне та своєчасне повідомлення відповідача про намір встановлення вузла комерційного обліку.

Згідно частини 1 статті 3 вищевказаного Закону оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнанням інженерних систем для забезпечення такого обліку здійснюється відповідно до проектної документації з дотриманням будівельних норм і правил у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Таке оснащення та відповідна проектна документація не потребують видачі технічних умов та інших вимог до встановлення вузла комерційного обліку, погодження з державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, операторами зовнішніх інженерних мереж, виконавцями комунальних послуг.

Процедуру оснащення будівель вузлами комерційного обліку затверджено Наказом Мінрегіону №206 від 09.08.2018 Про затвердження Порядку оснащення будівель вузлами комерційного обліку та обладнаннями інженерних систем для забезпечення такого обліку.

Відповідно до пункту 13 цього Порядку вузлами комерційного обліку обладнуються усі вводи зовнішніх інженерних мереж у житлових та нежитлових будівлях.

Вузол комерційного обліку встановлюється на стороні споживача на межі майнової належності у точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж відповідних внутрішньобудинкових інженерних систем будівлі, а в разі неможливості встановлення - в іншому місці якомога ближче до точки приєднання.

Для споживача комунальних послуг, якому послуга з постачання теплової енергії та/або гарячої води постачається зовнішніми інженерними мережами для групи нежитлових будівель та/або споруд, що є єдиним майновим комплексом, зовнішніми інженерними мережами, що належать споживачу, вузол комерційного обліку встановлюється на межі майнової належності на стороні споживача в кожній точці приєднання (вводу) до зовнішніх інженерних мереж. У разі неможливості встановлення вузла комерційного обліку на межі майнової належності вузол комерційного обліку встановлюється за домовленістю сторін в іншому місці якомога ближче до межі майнової належності.

Вузол комерційного обліку встановлюється в окремому приміщенні, що відповідає вимогам, установленим пунктом 15 цього Порядку, державним будівельним нормам і правилам, вимогам експлуатації засобу вимірювальної техніки, визначеним у супровідній документації до нього (за наявності), а вузол комерційного обліку теплової енергії - в приміщенні індивідуального теплового пункту.

Матеріалами справи підтверджується, що з метою здійснення оснащення будинку № 34 по вул. Хмельницький в місті Жовті Води Дніпропетровської області вузлом комерційного обліку підприємством погоджено робочий проект 1Е/130423 Реконструкція вводів зовнішніх інженерних мереж водопостачання у будинки з оснащенням вузлами комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання в Жовтоводській територіальній громаді, Кам`янського району, Дніпропетровської області за адресою: м. Жовті Води, вул. Хмельницького, буд. 34.

Комерційний вузол обліку холодної води повинен бути встановлений в належному технічному підвальному приміщенні будівлі. Монтаж лічильника повинен виконуватися у відповідності до проекту на вузол обліку та експлуатаційної документації на обладнання, яке входить до складу лічильника.

Вузол обліку холодної води повинен бути розташований у зручному, окремому, сухому місці та повинен бути захищений від несанкціонованого доступу сторонніх, відповідно до схематичного зображення, наведеного в схемі підключення В1, який додається до проекту.

Як зазначає позивач, що в порушення вимог абзацу 1 ч. ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання відповідач у встановлений законодавством строк не надав згоду на встановлення вузла комерційного обліку на запропонованих оператором зовнішніх інженерних мереж умовах (не надав відповіді на повідомлення про намір встановити вузол комерційного обліку від 03.04.2024р.), а про намір самостійно обладнати будівлю вузлом комерційного обліку не повідомив.

Абзацами 3, 4 ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання визначено, що у разі якщо протягом двох місяців з дня отримання повідомлення власник (співвласники) не повідомив оператора зовнішніх інженерних мереж про намір погодити з ним відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку в установленому законодавством порядку, а також у разі якщо власник (співвласники) повідомив про намір погодити відмінні від запропонованих умови встановлення вузла комерційного обліку або про намір самостійно обладнати будівлю вузлами комерційного обліку в установленому законодавством порядку, але не зробив цього протягом чотирьох місяців з дня повідомлення оператором про намір встановити вузли комерційного обліку, оснащення будівлі вузлами комерційного обліку здійснює оператор зовнішніх інженерних мереж.

У разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди встановленню вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку. У такому разі порядок відшкодування витрат на оснащення будівлі вузлами комерційного обліку, встановлений цією статтею, не змінюється.

Щодо заперечень відповідача, господарський суд вказує таке.

Згідно ч. 2 ст. 1 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку об`єднання співвласників багатоквартирного будинку це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна. Статтею 15 цього Закону на співвласників покладено обов`язок дотримуватися вимог правил утримання житлового будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм.

Відповідно ч. 1 до ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України передбачено, що спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 10 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків. До повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про розпорядження спільним майном багатоквартирного будинку, встановлення, зміну та скасування обмежень щодо користування ним.

Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства № 17.05.2005 № 76: утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Таким чином, ОСББ створюється для забезпечення належного утримання та використання спільного майна, передбачених законодавством та статутними документами. ОСББ повинно забезпечити належне утримання спільного майна співвласників, а тому доводи відповідача про те, що приміщення підвалу знаходиться в неналежному технічному стані судом відхиляються, оскільки це є обов`язок відповідача забезпечити належний стан таких приміщень.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що ним здійснено усі залежні від нього дії з метою погодження з володільцем будівлі порядку та способу встановлення вузла комерційного обліку водопостачання, проте відповідач згоди позивачу на встановлення відповідного вузла не надав, самостійно вузол комерційного обліку теплової енергії у строки, передбачені законом не встановив, що не заперечується відповідачем, а тому у позивача відсутня можливість виконати вимоги чинного законодавства щодо оснащення будинків вузлами комерційного обліку іншим способом, аніж встановлення сервітуту щодо технічного підвального приміщення у будинку.

В матеріалах справи наявний протокол загальних зборів багатоквартирного будинку за адресою: м. Жовті Води, вул. Хмельницький, буд. 34 від 26.06.2024, яким погоджено заборону в доступі до спільного майна співвласників об`єднання з метою встановлення вузла комерційного обліку комунальної послуги централізованого водопостачання у підвальному приміщенні; затверджений розмір плати за користування сервітутом у розмірі 1500,00 грн. за 1кв.м. та розмір орендної плати 2000,00 грн. за 1 кв.м. за місяць.

Згідно абз. 4 ч. 3 ст. 3 Закону України Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання: у разі якщо власник (співвласники) будівлі не дає згоди або створює перешкоди встановленню вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю, оператор зовнішніх інженерних мереж, до яких приєднана (приєднується) будівля, може вимагати встановлення судом сервітуту щодо частини будівлі, в/на якій обладнується вузол комерційного обліку, для встановлення та обслуговування такого вузла обліку.

Враховуючи те, що з моменту повідомлення співвласників багатоквартирного будинку шляхом розміщення відповідного оголошення на сайті позивача будь-яких рішень з самостійного встановлення вузла комерційного обліку в місцях вводу зовнішніх інженерних мереж у будівлю відповідачем не прийнято, суд погоджується з доводами позивача щодо виникнення у останнього обов`язку з його встановлення згідно вищенаведених приписів Закону. Таким чином, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (статті 76-79 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням вказаного, суд зазначає, що інші доводи, міркування учасників процесу, судом розглянуті, але на результат вирішення спору не впливають.

Враховуючи викладене господарський суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.

СУДОВІ ВИТРАТИ

Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Тому судовий збір у розмірі 3 028,00 грн слід покласти на відповідача.

Керуючись статями 2, 73, 74, 76, 77 79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Встановити Комунальному підприємству "Жовтоводський водоканал Дніпропетровської обласної ради постійний безоплатний сервітут щодо технічного підвального приміщення будинку №34 по вул. Хмельницького в м. Жовті Води Дніпропетровської області для встановлення та обслуговування вузла комерційного обліку централізованого водопостачання.

Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ХМЕЛЬНИЦЬКОГО-34" (52206, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Хмельницького, 34; ідентифікаційний код - 40340180) на користь Комунального підприємства "ЖОВТОВОДСЬКИЙ ВОДОКАНАЛ" (52204, Дніпропетровська область, м. Жовті Води, вул. Березнева, 40а; ідентифікаційний код - 32182594) судовий збір у розмірі 3 028,00 грн.

Видати наказ після набрання рішення законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 26.12.2024

Суддя Я.С. Золотарьова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124068470
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/3029/24

Рішення від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 04.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 06.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 21.08.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Золотарьова Яна Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні