Постанова
від 26.12.2024 по справі 521/16537/24
МАЛИНОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа №521/16537/24

Номер провадження 3/521/9177/24

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 грудня 2024 року Малиновський районний суд міста Одеси у складі:

головуючого судді Поліщук І.О.,

при секретарі Коржеван В.А.,

за участю:

представника Одеської митниці Крікунової С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі справу про порушення митних правил, що надійшла з Одеської митниці ДМС України за протоколом складеним відносно громадянина Румунії ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , паспорт громадянина Румунії № НОМЕР_1 виданий 31.05.2022 органом Ilpov, реєстраційний номер НОМЕР_2 , водій автомобілю марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 ),

за ознаками порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України,

ВСТАНОВИВ:

До Малиновського районного суду м. Одеси надійшов протокол № 0976/50000/24 від 29.09.2024 року про порушення митних правил з відповідними матеріалами, у відношенні гр. ОСОБА_1 , за ознаками скоєння правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

З вищезазначеного протоколу про порушення митних правил вбачається, що 18.04.2024 до Одеської митниці з Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби надійшов лист від 18.04.2024 №20/20-02-01/7/404 разом з матеріалами перевірки щодо незаконного переміщення через митний кордон України продуктів харчування під виглядом гуманітарної допомоги (вх. митниці від 18.04.2024 №10886/4).

Відповідно отриманих матеріалів встановлено, що на протязі 2022 року громадянин Румунії ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) здійснював перевезення та декларування продуктів харчування під виглядом гуманітарної допомоги на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян-баптистів» (ЄДРПОУ 25051091).

Так, 04.05.2022 в зону митного контролю міжнародного пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці в напрямку з Румунії до України в?їхав автомобіль марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія), під керуванням гр. Румунії ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).

З метою пропуску через митний кордон України вищевказаного транспортного засобу до Одеської митниці гр. Румунії ОСОБА_1 було надано як підставу для переміщення документи, а саме: свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_5 , паспорт громадянина Румунії № НОМЕР_1 виданий 31.05.2022 органом Ilpov.

Також, для здійснення митного контролю та митного оформлення товару який знаходився у вищевказаному транспортному засобі гр. Румунії ОСОБА_1 надав особисто заповнену митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.05.2022.

Митним органом вищевказані документи були прийняті до контролю та митній декларації (далі МД) присвоєно реєстраційний номер №500420/2022/1344.

Згідно заповнених граф МД №500420/2022/1344 встановлено, що. гр. Румунії ОСОБА_1 , на транспортному засобі марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія) з Румунії до України на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян- баптистів» (ЄДРПОУ 25051091) здійснює перевезення та доставку гуманітарної допомоги продуктів харчування «консерви, м?ясо» (40 місць, 400 кг), «паста» (30 місць, 300 кг).

Після здійснення митних процедур, вищевказаний транспортний засіб з гуманітарною допомогою було пропущено на територію України.

Однак, під час здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України вищевказаної гуманітарної допомоги встановлено, що згідно листа Релігійної організації «Одеське обласне об`єднання церков євангельських христіян-баптистів» б/н (вх. Держмитслужби від 18.04.2024 №11143/14/1), дана релігійна організація, гуманітарну допомогу продуктів харчування загальною кількістю 700 кг від водія перевізника гр. Румунії ОСОБА_1 не отримувала.

Крім того, 10.09.2024 до Одеської митниці листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 10.09.2024 №26/26-04/7/2070 надійшла відповідь митних органів Румунії від 05.09.2024 №29848 із наданням експортних документів які були підставою для відправки гуманітарної допомоги з Румунії на Україну (вх. Одеської митниці від 10.09.2024 №2482/4).

В ході опрацювання інформації, яка надана у експортних документах митних органів Румунії (копія особистої митної декларації гр. Румунії ОСОБА_1 від 04.05.2022 №5080, копія інвойсу від 03.05.2022 №COT/16/05/22/0019, копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_5 , копія паспорту громадянина Румунії № НОМЕР_1 виданий 31.05.2022 органом Іlроv) встановлено, що дійсно 04.05.2022 гр. Румунії ОСОБА_1 на транспортному засобі марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія) у прикордонній митниці «Isaccea» (Румунія) здійснював оформлення гуманітарної допомоги (консерви, паста, засоби гігієни та інше) загальною вагою 1000 кг з послідуючим перевезенням на митну територію України через пункт пропуску «Орлівка» Одеської митниці на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян-баптистів» (68601, Одеський регіон, с. Корсунці, вул. Миру, 21).

Згідно отриманої копії особистої митної декларації гр. Румунії ОСОБА_1 від 04.05.2022 №5080 встановлено, що загальна вартість товару (консерви - 400 кг, паста - 300 кг, засоби гігієни - 100 кг, інші товари - 200 кг) складає 5878 Румунських лей, що на день переміщення через митний кордон України становить 36626,41 грн. (курс НБУ 1 румунський лей - 6,2311 грн.).

Так, за результатами опрацювання інформації отриманої від Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян-баптистів» та митних органів Румунії встановлено, що переміщення товарів через митний кордон України здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно одержувача гуманітарної допомоги, найменування товарів та їх кількості.

Таким чином, на думку митного органу, гр. Румунії ОСОБА_1 , в якості підстави для переміщення через митний кордон України гуманітарної допомоги, митному органу було надано документи (МД про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.05.2022 №500420/2022/1344), які містять неправдиві дані стосовно одержувача гуманітарної допомоги, найменування товарів та їх кількості чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

На підставі вищевказаних обставин посадовою особою митниці було складено протокол про порушення митних правил за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

У судове засідання гр. ОСОБА_1 07.11.2024, 03.12.2024 та 26.12.2024 не з`явився. Про місце, дату та час судового розгляду повідомлявся належним чином, а саме: шляхом виставлення інформації про час та місце судового засідання на сайті Малиновського районного суду м. Одеси. З метою дотримання прав особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, передбачених статтею 498 МК України, судові засідання відкладались неодноразово.

Відповідно до ч. 4 ст. 526 МК України неприбуття у судове засідання правопорушника не перешкоджає розгляду справи. З огляду на те, що судом вжиті необхідні заходи для забезпечення участі у судовому засіданні особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від якої не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи а також заперечення по суті протоколу про порушення митних правил, який надійшов з Одеської митниці ДМС України, у зв`язку з чим причини неявки правопорушника до суду визнані неповажними, а також беручи до уваги практику Європейського суду з прав людини, відповідно до якої сторона, яка задіяна в ході судового розгляду, зобов`язана з розумним інтервалом часу сама цікавитись провадженням у її справі, добросовісно користуватись належними їй процесуальними правам та неухильно виконувати процесуальні обов`язки, суддя вважає за можливе провести розгляд справи за його відсутності на підставі наявних матеріалів.

Представник митниці в судовому засіданні висловив думку про необхідність притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 оскільки вина останнього у вчиненні адміністративного правопорушення доведена повністю та підтверджується зібраними по справі доказами та вважає за необхідне застосувати до нього адміністративне стягнення, відповідно до санкції статті, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази у їх сукупності, вислухавши думку учасників процесу, суд вважає, що в діях особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, вбачається наявність складу порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, за кваліфікуючими ознаками: переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом подання митному органу, як підстави для переміщення товарів, документів, які містять неправдиві дані щодо одержувача товарів, найменування товарів та їх кількості.

Судом встановлено, що 18.04.2024 до Одеської митниці з Департаменту боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Держмитслужби надійшов лист від 18.04.2024 №20/20-02-01/7/404 разом з матеріалами перевірки щодо незаконного переміщення через митний кордон України продуктів харчування під виглядом гуманітарної допомоги (вх. митниці від 18.04.2024 №10886/4).

Відповідно отриманих матеріалів встановлено, що на протязі 2022 року громадянин Румунії ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) здійснював перевезення та декларування продуктів харчування під виглядом гуманітарної допомоги на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян-баптистів» (ЄДРПОУ 25051091).

Так, 04.05.2022 в зону митного контролю міжнародного пункту пропуску «Орлівка» митного поста «Орлівка» Одеської митниці в напрямку з Румунії до України в?їхав автомобіль марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія), під керуванням гр. Румунії ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ).

З метою пропуску через митний кордон України вищевказаного транспортного засобу до Одеської митниці гр. Румунії ОСОБА_1 було надано як підставу для переміщення документи, а саме: свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_5 , паспорт громадянина Румунії № НОМЕР_1 виданий 31.05.2022 органом Ilpov.

Також, для здійснення митного контролю та митного оформлення товару який знаходився у вищевказаному транспортному засобі гр. Румунії ОСОБА_1 надав особисто заповнену митну декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 04.05.2022.

Митним органом вищевказані документи були прийняті до контролю та митній декларації (далі МД) присвоєно реєстраційний номер №500420/2022/1344.

Згідно заповнених граф МД №500420/2022/1344 встановлено, що. гр. Румунії ОСОБА_1 , на транспортному засобі марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія) з Румунії до України на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян- баптистів» (ЄДРПОУ 25051091) здійснює перевезення та доставку гуманітарної допомоги продуктів харчування «консерви, м?ясо» (40 місць, 400 кг), «паста» (30 місць, 300 кг).

Після здійснення митних процедур, вищевказаний транспортний засіб з гуманітарною допомогою було пропущено на територію України.

Однак, під час здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України вищевказаної гуманітарної допомоги встановлено, що згідно листа Релігійної організації «Одеське обласне об`єднання церков євангельських христіян-баптистів» б/н (вх. Держмитслужби від 18.04.2024 №11143/14/1), дана релігійна організація, гуманітарну допомогу продуктів харчування загальною кількістю 700 кг від водія перевізника гр. Румунії ОСОБА_1 не отримувала.

Крім того, 10.09.2024 до Одеської митниці листом Департаменту міжнародної взаємодії Держмитслужби від 10.09.2024 №26/26-04/7/2070 надійшла відповідь митних органів Румунії від 05.09.2024 №29848 із наданням експортних документів які були підставою для відправки гуманітарної допомоги з Румунії на Україну (вх. Одеської митниці від 10.09.2024 №2482/4).

В ході опрацювання інформації, яка надана у експортних документах митних органів Румунії (копія особистої митної декларації гр. Румунії ОСОБА_1 від 04.05.2022 №5080, копія інвойсу від 03.05.2022 №COT/16/05/22/0019, копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_5 , копія паспорту громадянина Румунії № НОМЕР_1 виданий 31.05.2022 органом Іlроv) встановлено, що дійсно 04.05.2022 гр. Румунії ОСОБА_1 на транспортному засобі марки «Mercedes-Benz Sprinter» (д/н НОМЕР_3 , кузов № НОМЕР_4 , країна реєстрації Румунія) у прикордонній митниці «Isaccea» (Румунія) здійснював оформлення гуманітарної допомоги (консерви, паста, засоби гігієни та інше) загальною вагою 1000 кг з послідуючим перевезенням на митну територію України через пункт пропуску «Орлівка» Одеської митниці на адресу Релігійної організації «Одеське Обласне Об?єднання Церков євангельських христіян-баптистів» (68601, Одеський регіон, с. Корсунці, вул. Миру, 21).

Згідно отриманої копії особистої митної декларації гр. Румунії ОСОБА_1 від 04.05.2022 №5080 встановлено, що загальна вартість товару (консерви - 400 кг, паста - 300 кг, засоби гігієни - 100 кг, інші товари - 200 кг) складає 5878 Румунських лей, що на день переміщення через митний кордон України становить 36626,41 грн. (курс НБУ 1 румунський лей - 6,2311 грн.).

Так, за результатами опрацювання інформації отриманої від Релігійної організації «Одеське Обласне Об`єднання Церков євангельських христіян-баптистів» та митних органів Румунії встановлено, що переміщення товарів через митний кордон України здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані стосовно одержувача гуманітарної допомоги, найменування товарів та їх кількості.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2022 № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» установлено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Товари, пропуск яких здійснюється відповідно до абзацу першого цього пункту, визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.

Частиною 8 ст. 264 Митного кодексу України визначено, що з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Відповідно до п. 2 ст. 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв?язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.

Згідно з ч. 3 ст. 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу» звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється у порядку, встановленому Податковим кодексом України та Митним кодексом України.

Частиною 1 ст.287 Митного кодексу України визначено, що при ввезенні (пересиланні) на митну територію України товари, визначені відповідно до Закону України « ро гуманітарну допомогу» Комісією з питань гуманітарної допомоги при Кабінеті Міністрів України як гуманітарна допомога, звільняються від оподаткування ввізним митом.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст.292 Митного кодексу України митні платежі не сплачуються у разі, якщо відповідно до цього Кодексу, Податкового кодексу України, інших законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано.

Згідно з абзацом першим та другим підпункту 197.1.15 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України звільняються від оподаткування операції з надання благодійної допомоги, зокрема безоплатне постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб?єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації. Під безоплатним постачанням слід розуміти постачання товарів/послуг благодійним організаціям та набувачам благодійної допомоги без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації. У разі недотримання умов, визначених цим підпунктом, такі операції оподатковуються на загальних підставах.

Відповідно до ст. 336 МК України, митний контроль здійснюється шляхом проведення митного огляду та перевірки документів і відомостей, які відповідно до статті 335 МК України надаються митним органам під час переміщення товарів через митний кордон України.

Згідно з п. 6 цієї Постанови Пленуму, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. При цьому, згідно з абз. 2 цього пункту Постанови: «Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів».

Незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.

Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

Згідно з статтею 483 МК України, однією з ознак переміщення через митний кордон України товарів з приховуванням від митного контролю, є поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів одержаних незаконним шляхом та які містять неправдиві данні.

Згідно ч. 2 ст. 459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами посадові особи цих підприємств.

Відповідно до п. 43 ст. 4 МК України, 43) посадові особи підприємств - керівники та інші працівники підприємств (резиденти та нерезиденти), які в силу постійно або тимчасово виконуваних ними трудових (службових) обов`язків відповідають за додержання вимог, встановлених цим Кодексом, законами та іншими нормативно-правовими актами України, а також міжнародними договорами України, укладеними у встановленому законом порядку.

Відповідно до положень ст. 458 МК України, порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Стаття 483 МК України передбачає відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу, як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Так, матеріалами справи встановлено, що як підставу вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України та їх митне оформлення, були надані підроблені документи.

Викладені вище обставини встановлені при провадженні по даній справі та підтверджуються наступними доказами: протоколом по справі про порушення митних правил №0976/50000/24; копією листа релігійної організації «Одеське Обласне Об`єднання Церков євангельських християн-баптистів» від 18.04.2024 № 11143/14/1; копією листа релігійної організації «Одеське Обласне Об`єднання Церков євангельських християн-баптистів» від 18.04.2024 № 11143/14/1; Витягом з бази митниці «перетин»; копією митної декларації №500420/2022/1344; копією листа релігійної організації «Одеське Обласне Об`єднання Церков євангельських християн-баптистів» від 05.06.2024 № 15613/14; копією листа митних органів Румунії №29848; копією інвойсу № COT/16/05/22/0019.

Провадження у справах про порушення митних правил, згідно ст. 487 МК України, здійснюється відповідно до митного Кодексу України, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до ст. 23 КУпАП, адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

При накладені стягнення суддя враховує відповідно до ч. 2 ст. 33 КпАП: характер вчиненого правопорушення, особу порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини що пом`якшують і обтяжують відповідальність.

Обставин, що пом`якшують та обтяжують відповідальність суддею при розгляді справи не встановлено.

На момент вчинення правопорушення санкція статті 483 МК України передбачала накладення штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією цих товарів, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для переміщення товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

У той же час на момент прийняття рішення у цій справі набули чинності зміни до санкції ст. 483 МК України, яка наразі передбачає накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.

У даному випадку слід враховувати практику ЄСПЛ щодо співмірності покарання, застосованого до особи, що передбачає обов`язкове застосування штрафу та конфіскація товару, як санкції за порушення митних правил, встановлених ст. 483 Митного кодексу ("Краєва проти України" (заява № 72858/13)).

Так, ЄСПЛ у вказаній справі зазначив, що у питанні встановлення критерію справедливого балансу між інтересами суспільства та правами людини, високі судді не сприйняли аргументів представника України. Вони зазначили, що національний суд лише формально послався на характер правопорушення, дав інформацію про заявницю та її фінансове становище. Проте у тексті рішення не було дано оцінку обставинам поведінки особи, зв`язку між поведінкою та правопорушенням. І оскільки обсяг перевірки був надмірно вузьким, критерій справедливого балансу не дотримано. Крім того, згідно зі ст. 483 Митного кодексу штраф у розмірі вартості товару та конфіскація товару були обов`язковими санкціями. Відсутність дискреції для судів не залишала можливості враховувати індивідуальні обставини. Це позбавляє сенсу будь-яку оцінку. ЄСПЛ раніше зазначав, що подібна жорстка система не здатна забезпечити необхідний справедливий баланс між спільним інтересом та захистом права власності окремо взятої особи. З огляду на це ЄСПЛ дійшов висновку, що в даній справі мало місце неспіврозмірне втручання у майнові права заявника. Тому ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції була порушена.

Означену позицію висловив і Конституційний Суд України у рішенні від 05.07.2023 року № 5-р (II)/2023.

Окрім того, у рішенні ЄСПЛ від 06.11.2008 року у справі "Ісмаїлов проти Росії" встановлено, що згідно з принципом верховенства права, який закріплений в усіх статтях Конвенції, при розгляді справи та призначенні стягнення потрібно досягти справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи, щоб під час відповідного втручання був дотриманий принцип законності і воно не було свавільним, стягнення повинне бути пропорційним, відповідати тяжкості скоєного правопорушення, а також його наслідкам. У випадку, якщо суд дійде висновку, що стягнення у вигляді конфіскації майна не забезпечить балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту права власності конкретної особи, то він має право не накладати таке стягнення навіть у випадку, коли воно передбачене положеннями МК України як обов`язкове.

Відповідно до ч. 1 ст. 465 МК України конфіскація як адміністративне стягнення за порушення митних правил полягає у примусовому вилученні товарів, транспортних засобів, зазначених у пункті 3 статті 461 цього Кодексу, і безоплатній передачі їх у власність держави.

Проте у даному випадку конфіскація товарів, безпосередніх предметів вчинення адміністративного правопорушення, не може бути застосована, оскільки 04.05.2022 після здійснення митного оформлення за МД №500420/2022/1344 вищевказана гуманітарна допомога була пропущена на територію України, а тому саме накладення штрафу забезпечить той справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи, який з урахуванням практики ЄСПЛ буде достатнім заходом впливу за вчинене порушення.

З огляду на викладене, враховуючи обставини справи, вважаю за необхідне застосувати до особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів, що складає 36626,41 гривень.

Відповідно до ст. 40-1 КУпАП, судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення у разі винесення судом (суддею) постанови про накладення адміністративного стягнення сплачується особою, на яку накладено таке стягнення. Розмір і порядок сплати судового збору встановлюється законом.

Вимогами п. 5 ч. 2ст. 4 ЗУ «Про судовий збір» передбачено, що у разі ухвалення судом постанови про накладення адміністративного стягнення з правопорушника підлягає стягненню судовий збір за ставкою 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Керуючись ст. ст. 4, 458, 459, 461, 483, 487, 511 МК України, ст. ст. 23, 33, 252, 280, 283, 284 КУпАП, ст. 4 ЗУ «Про судовий збір», -

ПОСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнати винним у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти стягнення у виді штрафу в розмірі 100 відсотків вартості товарів безпосередніх предметів порушення митних правил, а саме 36 626 (тридцять шість тисяч шістсот двадцять шість) гривень 41 (сорок одна) копійка.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь держави судовий збір у розмірі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 (шістдесят) копійок

Постанова суду (судді) у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи або митним органом, який здійснював провадження у цій справі. Порядок оскарження постанови суду (судді) у справі про порушення митних правил визначається Кодексом України про адміністративні правопорушення та іншими законами України.

С У Д Д Я: І.О. Поліщук

СудМалиновський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення26.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124078888
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —521/16537/24

Постанова від 26.12.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Поліщук І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні