Рішення
від 26.12.2024 по справі 280/4219/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 грудня 2024 року Справа № 280/4219/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., розглянувши за правилами спрощеного, в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )

до 1. ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 )

2. Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 )

3. Військово-лікарської комісії Комунального підприємства «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, 34)

про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування висновку та наказів,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до 1. ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач 1), 2. Військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач 2), в якій позивач просить суд:

визнати протиправними дії відповідача 1 щодо постановки на військовий облік в ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_1 , 2000 року народження;

визнати протиправними дії відповідача 1 щодо направлення ОСОБА_1 на проходження військово-лікарської комісії;

визнати незаконним та скасувати висновок ІНФОРМАЦІЯ_3 КНП «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради, який оформлений довідкою BЛK від 14.09.2024 № 582;

визнати протиправним та скасувати наказ начальника відповідача 1 від 14.03.2024 щодо призову ОСОБА_1 , 2000 року народження на військову службу під час мобілізації та направлення для проходження військової служби до Військової частини НОМЕР_1 ;

визнати протиправним та скасувати наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 15.03.2024 № 75 в частині призначення та зарахування ОСОБА_1 , 2000 року народження до списків особового складу Військової частини НОМЕР_1 та приступлення до виконання службових обов`язків за посадою.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що при проведенні процедури мобілізації та при проходженні ОСОБА_1 військово-лікарської комісії і оформленні її результатів відповідачами допущені значні порушення. Так, позивач 07.04.2017 був поставлений на військовий облік у ІНФОРМАЦІЯ_4 , при цьому із заявою про зняття з обліку не звертався. Отже, у ІНФОРМАЦІЯ_1 відсутні підстави для постановки позивача на військовий облік та направлення на ВЛК. Стосовно процедури проходження військово-лікарської комісії зазначає, що не отримував направлення на аналізи крові на ВІЛ, гепатит В, гепатит С, антитіла до блідої трепонеми; направлення на ЕКГ; загальні аналізи сечі та крові проведені не в повному обсязі. Крім того, позивач знаходиться на обліку в Запорізькому обласному протитуберкульозному клінічному диспансері, де періодично лікується. Однак, даний факт не взятий до уваги. Звертає увагу, що на момент мобілізації позивачу було 23 роки. Отже, враховуючи, що зарахування до особового складу військової частини відбулося на підставі протиправного висновку ВЛК, наказ командира Військової частини НОМЕР_1 від 15.03.2024 № 75 в частині, що стосується позивача, також є протиправним. Вважає позовні вимоги обґрунтованими та просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 13.05.2024 відкрито провадження в адміністративній справі № 280/4219/24; ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Відповідач 2 позов не визнав, у поданому відзиві (вх. від 20.05.2024 № 23628) послався на те, що 15.03.2024 наказом командира в/ч НОМЕР_1 № 75 позивач прийнятий на військову службу та зарахований до списків в/ч НОМЕР_1 , а отже є військовослужбовцем. Звертає увагу, що матеріали позовної заяви не містять доказів підтвердження того, що станом на 15.03.2024 позивач заявляв про не бажання бути прийнятим на службу до Військової частини НОМЕР_1 через висновок військоволікарської комісії, що опосередковано свідчить про його згоду бути прийнятим на військову службу та згоду щодо її проходження. В період проходження служби позивач отримував належне грошове забезпечення. Видання на думку позивача спірного наказу створило нові правовідносини проходження військової служби, особливості яких визначаються Законом № 2232-ХІІ та Положенням № 1153/2008. Даними актами законодавства не передбачено скасування наказів про призов та про призначення до військової частини. Ці накази вже реалізовані, а тому їх скасування без прийняття відповідного рішення про звільнення з військової служби не відновить початковий стан. З урахуванням викладеного просить відмовити у задоволенні позову.

Відповідач 1 позов також не визнав, у поданому відзиві (вх. від 31.05.2024 № 25805) зазначив, що позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_5 із заявою від 14.03.2024 про постановку на військовий облік та видачу військово-облікового документу. Згідно відомостей ІНФОРМАЦІЯ_5 , рішенням призовної комісії ІНФОРМАЦІЯ_6 від 23.01.2017 ОСОБА_1 звільнено від призову на строкову військову службу та зараховано у запас для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період. Позивача направлено на медичний огляд військово-лікарської комісії Комунального некомерційного підприємства «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради (далі - ВЛК). За результатами медичного огляду від 14.03.2024, ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби. Рішення про придатність до військової служби оформлено довідкою військово-лікарської комісії від 14.03.2024 № 582. Звертає увагу, що позивач не був позбавлений права надати лікарям ВЛК свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють подальше проходження ним військової служби за станом здоров`я, а також не був позбавлений права оскаржувати прийняте рішення до ВЛК вищого рівня та клопотати про проведення його медичного огляду лікарями Центральної ВЛК. Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями ВЛК, а тому суд не вправі перебирати на себе повноваження цього органу. Просить у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 27.06.2024 залучено до участі у справі в якості співвідповідача Військово-лікарську комісію Комунального підприємства «Міська лікарня № 6» Запорізької міської ради (далі відповідач 3); розгляд адміністративної справи розпочато спочатку.

Відповідач 3 позов не визнав, подав відзив (вх. від 02.08.2024 № 35888), відповідно до якого 12.03.2024 -14.03.2024 ВЛК КНП «Міська лікарня №6» проведено медичний огляд ОСОБА_1 за письмовим направленням начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 . Перед оглядом позивача йому проводився загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), СНІД, реакція мікропреципітації з кардіоліпіновиv антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW) (від 13.03.2024 № 807); визначена група крові та резус-належність, проводилось рентгенологічне обстеження органів грудної клітки (12.03.2024 № 72226-N), електрокардіографічне дослідження. Під час медичного огляду позивач пройшов огляд наступними спеціалістами: терапевт, хірург, невропатолог, офтальмолог, ЛОР, дерматовенеролог, психіатр, стоматолог, що підтверджується наданою копією картки обстеження та медичного огляду, на якій міститься особистий підпис позивача. Таким чином ВЛК КНП «Міська лікарня № 6» ЗМР виконано вимоги наказу Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 щодо порядку проведення медичного огляду. На підставі протоколу від 14.03.2024 № 54 позивачу надана довідка військово-лікарської комісії від 14.03.2024 № 582, в якій зазначається, що ОСОБА_1 здоровий, на підставі графи II розкладу хвороб, графи 1-10 ТДВ Б додаток до наказу МОУ від 2008 року № 402 - придатний. Повідомляє також, що дані ЕСОС відносно ОСОБА_1 досліджені - жодних захворювань, що виключають його придатність до військової служби, в електронній системі не зазначено. Доводи позивача про те, що при винесені постанови не враховано рішення лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_7 , яким визнано позивача непридатним до служби у військовий час за ст. 2 в ГР 1 згідно Тимчасового посвідчення військовозобов`язаного, виданого 15.12.2017, лише підтверджують наявність у позивача захворювань станом на 2017 рік. Повторний огляд ВЛК проведено більш ніж через шість років. Стан людини не є сталим та постійно змінюється. Станом на час проведення нового огляду (14.03.2024) прийнято нове рішення про придатність позивача до військової служби. Щодо твердження про захворювання туберкульозом, зауважує, що згідно доданих до позову документів позивач хворів у 2014-20115 роках. 12.03.2024 позивачу зроблено рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, яке не виявило жодних патологій. Крім того, під час проходження медичного огляду позивач не надав лікарям комісії наявні у нього відомості на підтвердження того, що його стан здоров`я незадовільний, що в свою чергу викликало б сумніви щодо придатності позивача до військової служби в особливий період та слугувало підставою для прийняття ВЛК відповідного рішення. У задоволенні позову просить відмовити.

Позивачем пред`явлено вимогу, яка згідно пункту 10 частини шостої статті 12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) належить до справ незначної складності та підлягає розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

Частиною п`ятою статті 262 КАС України встановлено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Враховуючи приписи ч. 5 ст. 262 КАС України справа розглядалася за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд звертає увагу на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, ОСОБА_1 направлений начальником ІНФОРМАЦІЯ_5 до Військово-лікарської комісії Комунального підприємства «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради для встановлення придатності до проходження військової служби за станом здоров`я у зв`язку із призовом на військову службу під час мобілізації, в особливий період.

Згідно довідки Військово-лікарської комісії Комунального підприємства «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради від 14.03.2024 № 582, ОСОБА_1 на підставі графи ІІ Розкладу хвороб, графи 1-10 ТДВБ визнано придатним до військової служби.

Відповідно до витягу із наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.03.2024 № 100 (з основної діяльності) наказано призвати та направити для проходження військової служби під час мобілізації, в особливий період резервістів і військовозобов`язаних відповідно до поіменного списку резервістів і військовозобов`язаних, які призвані і відправлені в складі команди НОМЕР_1 , в т.ч. солдата ОСОБА_1 , 2000 р.н.

Наказом командира в/ч НОМЕР_1 від 15.03.2024 № 75 (по стройовій частині) солдата ОСОБА_1 призначено на посаду курсанта навчального взводу навчальної роти навчального батальйону в/ч НОМЕР_1 Десантно-штурмових військ Збройних Сил України , з 15.03.2024 зараховано до списків частини та на всі види забезпечення.

Наведені обставини зумовили звернення ОСОБА_1 до суду з даною позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступними мотивами.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби визначено Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII (далі - Закон № 2232-XII; тут та надалі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 1 Закону № 2232-XII захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Згідно з частинами другою, третьою статті 1 Закону № 2232-XII військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом (ч. 5 ст. 1 Закону № 2232-XII).

Згідно з частиною першою статті 2 Закону № 2232-XII, військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Отже, військова служба передбачає професійну діяльність саме придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України.

Відповідно до частини десятої статті 2 Закону № 2232-XII та з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, яке зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800 (далі - Положення № 402; у чинній на момент виникнення спірних правовідноси редакції).

Згідно із пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу І Положення № 402, військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Військово-лікарська експертиза - це:

медичний огляд призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України);

визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом;

установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.

Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення № 402, для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі). Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.

Підпунктом 2.5.1 пункту 2.5 глави 2 розділу І Положення № 402 визначено, що до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.

Відповідно до підпункту 2.5.2 пункту 2.5 глави 2 розділу І Положення № 402 позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК, ВЛК ТЦК та СП не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК - терапевта, хірурга, невропатолога, офтальмолога, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК (ЛЛК) можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).

Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).

Абзацем другим пункту 3.2 глави 3 розділу II Положення № 402 передбачено, що кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.

Відповідно до пункту 3.3 глави 3 розділу II Положення № 402 військовозобов`язані, визнані непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, повторно оглядаються ВЛК районних, міських ТЦК та СП за місцем перебування на військовому обліку після додаткового обстеження. Направляє на обстеження лікар - член ВЛК районного, міського ТЦК та СП, про що вносить відповідний запис у реєстр ЕСОЗ. Медичний огляд цієї категорії громадян проводиться за графою II додатку 1 до цього Положення, а тих, які мають офіцерські звання,- за графою III додатку 1 до цього Положення.

За правилами пункту 3.4 глави 3 розділу II Положення № 402 перед оглядом військовозобов`язаних їм проводиться загальний аналіз крові, загальний аналіз сечі, серологічний аналіз крові на: антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), реакція мікропреципітації з кардіоліпіновим антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW); визначається група крові та резус-належність, проводяться рентгенологічне обстеження органів грудної клітки, ЕКГ. Особам старшим 40 років обов`язково проводиться вимір внутрішньоочного тиску, дослідження крові на цукор. Інші дослідження проводяться за показаннями.

Лікарі, які включаються до складу ВЛК із закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, під час проведення медичного огляду ознайомлюються з медичними записами в ЕСОЗ та з іншими медичними документами, які надає військовозобов`язаний, що характеризують його стан здоров`я, а також вносять до ЕСОЗ відповідні медичні записи на підставі отриманої інформації.

Згідно пункту 3.8 глави 3 розділу ІІ Положення № 402, після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов: "Придатний до військової служби"; "Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)"; "Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку"; "Обмежено придатний до військової служби".

Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4 до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.

У спірному випадку позивач пройшов медичний огляд лікарями-спеціалістами Військово-лікарської комісії Комунального підприємства «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради, за результатами якого винесено постанову, оформлену довідкою ВЛК від 14.03.2024 (а не від 14.09.2024, як помилково зазначено у прохальній частині позовної заяви) № 582. Зі змісту довідки встановлено, що згідно графи ІІ Розкладу хвороб, графи 1-10 ТДВБ позивача визнано придатним до військової служби.

Обґрунтовуючи протиправність такого висновку ВЛК, позивач наполягає на допущенні відповідачем 3 процедурних порушень при проведенні військово-лікарської експертизи.

Слід зазначити, що згідно з усталеною судовою практикою, при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються рішення ВЛК, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певної постанови, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності постанови ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Отже, суди вправі перевіряти законність постанови ВЛК лише в межах дотримання процедури її прийняття.

З огляду на викладене, суд перевіряє правомірність спірної постанови військово-лікарської комісії виключно в межах дотримання процедури її ухвалення.

Позивач вважає, що медичне обстеження проведено не в повному обсязі, зокрема, він не отримував направлення на аналізи крові на ВІЛ, гепатит В, гепатит С, антитіла до блідої трепонеми; направлення на ЕКГ; загальні аналізи сечі та крові проведені не в повному обсязі. Крім того, позивач знаходиться на обліку в Запорізькому обласному протитуберкульозному клінічному диспансері, де періодично лікується. Однак, даний факт не взятий до уваги.

Водночас, зазначені твердження спростовуються наявними у матеріалах справи доказами. Так, відповідно до аналізу крові від 13.03.2024 № 807, позивачу проведено аналіз крові на антитіла до вірусу імунодефіциту людини (ВІЛ), поверхневий антиген до вірусу гепатиту «В» (HbsAg), загальні антитіла до вірусу гепатиту «С» (anti-HCV), СНІД, реакція мікропреципітації з кардіоліпіновиv антигеном або загальні антитіла до блідої трепонеми (RW), результат негативний.

Крім того, 13.03.2024 позивачу проведено загальний аналіз крові та загальний аналіз сечі, що підтверджується відповідними довідками. Покликання на те, що аналізи проведено не в повній мірі, суд відхиляє, оскільки надані до справи бланки аналізів містять заповнені графи основних показників крові та сечі.

Посилання на те, що лікарями ВЛК не враховано медичні записи в ЕСОЗ та інші медичні документи відносно позивача, в т.ч. і висновок ВЛК 2017 року, згідно якого позивач визнаний непридатним до військової служби, суд вважає недоведеними, з огляду на те, що до справи не надано жодного доказу наявності даних в ЕСОЗ щодо ОСОБА_1 , а також доказів повідомлення позивачем військово-лікарської комісії про наявність захворювань, із наданням підтверджуючих документів. Зокрема, до суду не надано доказів того, що позивач надавав відповідачу 3 виписку стаціонарного хворого від 24.06.2015 ТБ 09 № 1108, відповідно до якої він лікувався у КУ «Запорізький обласний протитуберкульозний диспансер» ЗМР у період з 26.11.2014 по 24.06.2015 з діагнозом ЗЗТБ (12.2014). В той же час, 12.03.2024 позивачу проведено флюрографію грудної клітини, згідно якої патологій не виявлено. Також, попередню військово-лікарську комісію позивач проходив у 2017 році, відповідно, стан його здоров`я міг змінитися, як і зазнав змін Роклад хвороб, на підстав якого приймаються постанови ВЛК.

Судом досліджено картку обстеження та медичного огляду військовозобов`язаного та установлено, що позивач оглядався терапевтом, хірургом, невропатологом, офтальмологом, оториноларингологом (ЛОР), дерматовенерологом, психіатром, стоматологом. Також, йому проведено ЕКГ (підтвердження містяться в матеріалах справи) та встановлено групу та резус-фактор крові.

Наведені обставини у сукупності підтверджують, що медичний огляд ОСОБА_1 проведено в повному обсязі у відповідності до вимог Положення № 402 (в редакції, чинній на час проведення огляду).

Звідси, позовні вимог, заявлені до відповідача 3, задоволенню не підлягають.

Стосовно постановки позивача на військовий облік ІНФОРМАЦІЯ_8 та направлення на ВЛК відповідачем 1 слід зазначити наступне.

Відповідно до частини сьомої статті 1 Закону № 2232-XII виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

Частиною 10 статті 1 Закону № 2232-XII установлено, що громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:

прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень призовника, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;

проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України;

проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі;

виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.

В силу пункту 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 154 ( у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Указом Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативна-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

За змістом п. 56 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 21.03.2002 № 352, у триденний строк після набрання чинності Указом Президента України про проведення призову громадян України на строкову військову службу керівники районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки видають накази про проведення призову громадян України на строкову військову службу за формою згідно з додатком 16.

Матеріалами справи підтверджується, що позивач звернувся до відповідача 1 із заявою від 01.03.2024, в якій просив поставити його на військовий облік та видати військовий документ. У заяві зазначено, що позивач перебував на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_9 .

При цьому, згідно відповіді ІНФОРМАЦІЯ_10 від 27.03.2024 № 114/1762, ОСОБА_1 взятий на військовий облік військовозобов`язаних з 07.04.2017.

Наведене свідчить про відсутність порушення відповідачем 1 прав, свобод або інтересів позивача на момент його звернення до суду, оскільки постановка ОСОБА_1 на військовий облік у ІНФОРМАЦІЯ_2 відбулася на підставі його заяви від 01.03.2024. При цьому, позивач є військовозобов`язаним, військово-облікова спеціальність 957032А, отже його покликання, що на момент направлення на ВЛК йому було 23 роки, судом відхиляються.

Отже, як вже встановлено судом, відповідачі 1, 3 не допустили порушення прав, свобод або інтересів позивача на момент його звернення до суду. Таким чином, відповідач 2, здійснюючи зарахування ОСОБА_1 до складу військової частини на підставі наданого ОТЦК іменного списку, діяв правомірно, що зумовлює висновок суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, заявлених до в/ч НОМЕР_1 .

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи викладене у сукупності, позовні вимоги ОСОБА_1 не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 ; ІНФОРМАЦІЯ_11 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 ; код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), Військово-лікарської комісії Комунального підприємства «Міська лікарня № 6» Запорізької міської ради (69035, м. Запоріжжя, вул. Сталеварів, 34) про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування висновку та наказів відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення виготовлено та підписано 26.12.2024.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124080173
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —280/4219/24

Постанова від 09.04.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 13.03.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 17.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 03.02.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 26.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні