РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 грудня 2024 року справа № 580/11478/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши правилами спрощеного письмового провадження в залі суду адміністративну справу за позовом адвоката Батюка О.О. від ОСОБА_1 до Міністерства освіти і науки України, Державного підприємства Інфоресурс про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
19.11.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд позов адвоката Батюка О.О. від ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивач) подав до Міністерства освіти і науки України (01135, м.Київ, пер.Берестейський, буд.10; код ЄДРПОУ 38621185) (далі відповідач 1), Державного підприємства Інфоресурс (03057, м.Київ, вул.О. Довженка, буд.3; код ЄДРПОУ 37533381) (далі відповідач 2) про:
визнання неправомірною бездіяльності відповідачів, яка полягає у невнесенні змін до Єдиної державної електронної бази з питань освіти;
зобов`язання відповідача 1 та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти відповідача 2 внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти (далі - ЄДЕБО) щодо порушення ним черговості здобуття освіти, визначеної ст.10 Закону України Про освіту, а саме у розділі На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст.10 ЗУ Про освіту - вказати Так, не порушує.
Обґрунтовуючи зазначив, що відповідачі всупереч вимог чинного законодавства допустили бездіяльність та не внесли вказаних вище змін до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. Просив урахувати, що позивач навчався у Свердловському професійному гірничому ліцеї, яке припинив змушено із-за окупації Луганської області та переїхав у місто Черкаси, зарахований із 26.08.2024 в Державний навчальний заклад «Черкаське професійне училище будівельних технологій» на денну форму навчання. З відповідей на адвокатські запити дізнався про некоректність даних ЄДЕБО, які добровільно відповідачі не відкоригували. Як наслідок, позивач позбавлений права на відстрочку від призову на військову службу.
Ухвалою від 25.11.2024 суд позовну заяву прийняв до розгляду, відкрив провадження у справі, вирішив розглянути справу на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) правилами спрощеного провадження та надав відповідачам строк 15 днів для подання відзивів та доказів. Копія ухвали доставлена в електронні кабінети відповідачів 25.11.2024. Правом надати відзиви відповідачі не скористалися з невідомих суду причин.
Оскільки обґрунтовані клопотання від учасників спору про розгляд справи у судовому засіданні з їх викликом суду не надходили, зважаючи на відсутність необхідності призначити у справі експертизу або викликати та допитати свідків, суд дійшов висновку розглянути справу без виклику сторін у судове засідання за наявними письмовими доказами.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Довідкою від 05.12.2021 №0000429278 підтверджується взяття позивача, ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_2 , - на облік внутрішньо переміщеної особи за адресою: АДРЕСА_3 .
В Інформації про поточне здобуття освіти, відображеної в Довідці про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти вказано, що позивач, ІНФОРМАЦІЯ_2 , навчається в ДНЗ «Черкаське професійне училище будівельних технологій» на денній формі навчання за рівнем освіти «Кваліфікований робітник» та професією «7122 Муляр, 7212 Електрозварник ручного зварювання» з 02.09.2024 до 30.06.2027 згідно з наказом про зарахування від 26.08.2024 №2 «З-УДЗ». У графі щодо поточного здобуття освіти вказано, що ні, порушує послідовність, визначеної ч.2 ст.10 Закону України «Про освіту» В Інформації щодо документів про освіту зазначено про наявність свідоцтва про базову середню освіту серії НОМЕР_2 від 01.06.2012, виданого Калінінською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Свердловської міської ради Луганської області.
Адвокат позивача неодноразово звертався запитами до відповідача-1 для отримання інформації про підстави внесення в ЄДЕБО інформації, що навчання позивача в ДНЗ «Черкаське професійне училище будівельних технологій» порушує послідовність, визначену ч.2 ст.10 Закону України «Про освіту».
Листами від 06.11.2024, 08.11.2024 відповідач-2 на запити повідомив, що інформація про відрахування позивача із закладу освіти (Свердловський професійний гірничий ліцей) та інших студентів, як навчалися у вищих і професійно-технічних закладів освіти, що не перемістилися з тимчасово окупованої території та з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, в інші регіони України внесена на підставі доповідної записки від 22.07.2015 №4639/01.01-12 відповідача-2, погодженої відповідачем-1. Її складання обґрунтоване відсутністю можливості в закладу освіти, до якого переводиться або зараховується студент (учень, слухач), відобразити в ЄДЕБО переведення такої особи на денну форму навчання із-за встановленого обмеження щодо одночасного навчання на двох та більше денних формах. При цьому вона не є тим документом, на підставі якого відбувається відрахування студента. Заповнення в довідці про здобувача освіти за даними ЄДЕБО за формою, визначеною в додатку 9 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, щодо дотримання послідовності навчання формується автоматично за алгоритмом, вказаним у листі відповідача-1 від 03.06.2024 №1/9758-24. Відповідно до підп.1 п.8 розділу IV Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, суб`єкти освітньої діяльності вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному актуальному та достовірному стані інформацію за переліком, визначеним у пунктах розділу ІІІ цього Положення. Внесення змін до ЄДЕБО стосовно інформації про особу, на підставі якої визначається порушення чи відсутність порушення послідовності здобуття освіти, не відноситься до компетенції підприємства.
Довідкою від 12.11.2024 вих.№01-15/472 підтверджується, що позивач навчається в ДНЗ «Черкаське професійне училище будівельних технологій» на денній формі навчання (другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти за професією: «Муляр; електрозварник ручного зварювання» з 02.09.2024 до 30.06.2027 згідно з наказом про зарахування від 26.08.2024 №2 «З-УДЗ».
Листом від 22.11.2024 №5/1345-24 Директорат професійної освіти відповідача-1 повідомив вказаному адвокату, що для заповнення інформації про здобувача освіти стосовно того, чи порушує послідовність поточне здобуття освіти здобувачем, використовується наступний алгоритм. Якщо в даних здобувача освіти, наявних в ЄДЕБО, є чинний документ про освіту з рівнем, однаковим або вищим, ніж рівень поточного навчання за денною або дуальною формою, в полі зазначається «ні, порушує». В іншому випадку здійснюється перевірки даних усіх записів. Якщо наявна інформація про навчання, рівень якого однаковий або вищий рівня поточного навчання, у згаданому полі зазначається «ні, порушує», а якщо інформація про незавершені рівні навчання відсутня «так, порушує». Оскільки позивач вступив у 2012 році до Свердловського професійного гірничого ліцею на освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник», а на сьогодні є здобувачем освіти того самого рівня в ДНЗ «Черкаське професійне училище будівельних технологій», то в довідці зазначено «ні, порушує». Для того, щоб послідовність не була порушена, позивачу необхідно вступити на навчання на освітньо-професійний ступінь «фаховий молодший бакалавр», оскільки «кваліфікований робітник» відповідає 4-му рівню Національної рамки кваліфікацій, а «фаховий молодший бакалавр» - 5-му рівню.
Вважаючи невірною інформацію про послідовність здобуття навчання, позивач звернувся в суд.
Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскільки передумови позову позивач обґрунтовує очікуванням права на відстрочку, суд урахував п.1 ч.3 ст.23 Закону України 21 жовтня 1993 року №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» (далі ЗУ №3543-XII), відповідно до якого призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.
Тобто, вказане право стосується тих осіб призовного віку, які навчаються в освітніх закладах визначених рівнів та формою навчання.
Позивачу на дату судового розгляду справи виповнилося 27років.
Згідно з ч.5 ст.23 ЗУ №3543-XII не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов`язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 10-1 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
Тобто, позивач досяг призовного віку.
Перелік документів, що подаються військовозобов`язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації відповідно до підстав, зазначених у статті 23 Закону України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію затверджений додатком 5 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року №560 (далі - Порядок №560). Ним передбачено, що здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти, у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України Про освіту, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури мають надати Довідку про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти, що затверджена додатком 9 до нього.
Як свідчать вказані вище документи, освіту в професійному училищі позивач розпочав у 2012 році освітньому закладі, розташованому в Луганській області, та не закінчив. Загальновідомим є факт, що 27.04.2014 на окупованій частині Луганської області створено ЛНР і саме на цій території перебував вказаний заклад освіти. Позивач зареєструвався як внутрішньо переміщена особа через 3 роки у 2017році, а навчання здобувачем професійно-технічної освіти продовжив з осені 2024 року. При цьому наказ Свердловського професійного гірничого ліцею щодо підстав його відрахування відсутні. Тобто, здобування освіти в ДНЗ «Черкаське професійне училище будівельних технологій» за рівнем кваліфікованого робітника є продовженням його навчання.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти регулює Закон України 5 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» (далі ЗУ №2145-VIII).
Складники та рівні освіти визначені в ст.10 ЗУ №2145-VIII. Зокрема, невід`ємними складниками системи освіти є: дошкільна освіта, повна загальна середня освіта, позашкільна освіта, спеціалізована освіта, професійна (професійно-технічна) освіта, фахова передвища освіта, вища освіта, освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта.
Рівнями освіти є: дошкільна освіта, початкова освіта, базова середня освіта, профільна середня освіта, перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти, другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти, третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти, фахова передвища освіта, початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти, перший (бакалаврський) рівень вищої освіти, другий (магістерський) рівень вищої освіти, третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.
У системі позашкільної освіти та освіти дорослих (включно із післядипломною освітою) можуть здобуватися часткові кваліфікації.
Відповідно до ст.33 ЗУ №2145-VIII основою для розроблення освітньої програми є стандарт освіти відповідного рівня (за наявності).
Освітня програма містить:
вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою;
перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність;
загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Освітні програми розробляються закладами освіти, науковими установами, іншими суб`єктами освітньої діяльності та затверджуються відповідно до цього Закону та спеціальних законів. Також вони повинні передбачати освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти.
Заклади освіти можуть використовувати типові або інші освітні програми, які розробляються та затверджуються відповідно до цього Закону та спеціальних законів.
Заклади спеціалізованої освіти, освітні об`єднання та заклади освіти, що здійснюють освітню діяльність на різних рівнях освіти, можуть використовувати наскрізні освітні програми, які охоплюють різні рівні освіти та розробляються, затверджуються (акредитуються) відповідно до цього Закону та спеціальних законів.
Освітні програми можуть мати корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
То ж, продовження навчання за тим же освітнім рівнем не стосується змін будь-якої послідовності навчання, про яку вказує позивач.
Категорії учасників освітнього процесу вказані в ст.52 ЗУ №2145-VIII. Зокрема, учасниками освітнього процесу є: здобувачі освіти, педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники, батьки здобувачів освіти, фізичні особи, які провадять освітню діяльність, інші особи, передбачені спеціальними законами та залучені до освітнього процесу у порядку, що встановлюється закладом освіти.
Відповідно до ч.1 ст.53 ЗУ №2145-VIII здобувачі освіти мають право на:
навчання впродовж життя та академічну мобільність;
індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, закладів освіти і запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
якісні освітні послуги;
справедливе та об`єктивне оцінювання результатів навчання;
відзначення успіхів у своїй діяльності;
свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці;
повагу людської гідності;
захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров`ю здобувача освіти;
проходження відповідної програми для осіб, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження;
користування бібліотекою, навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою інфраструктурою закладу освіти та послугами його структурних підрозділів у порядку, встановленому закладом освіти відповідно до спеціальних законів;
доступ до інформаційних ресурсів і комунікацій, що використовуються в освітньому процесі та науковій діяльності;
забезпечення стипендіями у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
трудову діяльність у позанавчальний час;
збереження місця навчання на період проходження строкової військової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період;
особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом освіти;
самостійну або через своїх законних представників реєстрацію на державних інформаційних ресурсах та державних веб-платформах дистанційного навчання;
інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення.
До органів управління у сфері освіти відповідно до ч.1 ст.62 ЗУ №2145-VIII належать:
Кабінет Міністрів України;
центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки;
центральний орган виконавчої влади із забезпечення якості освіти;
постійно діючий колегіальний орган у сфері забезпечення якості вищої освіти;
державні органи, яким підпорядковані заклади освіти;
Верховна Рада Автономної Республіки Крим;
Рада міністрів Автономної Республіки Крим;
органи місцевого самоврядування.
Повноваження відповідача-1, як центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, визначені в ст.64 вказаного Закону:
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти і науки;
розробляє стратегію розвитку освіти України, інші стратегічні документи, державні цільові програми у сфері освіти і науки та бере участь у їх реалізації;
здійснює нормативно-правове забезпечення функціонування системи освіти в межах повноважень, визначених законом;
організовує збір та обробку освітньої статистики, крім офіційної державної статистичної інформації про систему освіти і ринок праці, здійснює її аналіз та прогнозує розвиток системи освіти;
затверджує порядок, види та форми проведення моніторингу якості освіти;
забезпечує функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти та інших державних інформаційних систем освіти;
організовує розроблення і затверджує стандарти освіти у випадках, визначених цим Законом та спеціальними законами, оприлюднює їх на своєму офіційному веб-сайті;
організовує і здійснює наукове та методичне забезпечення освіти у межах, визначених спеціальними законами;
організовує проведення наукових досліджень у сфері освіти, необхідних для формування та реалізації державної політики у сфері освіти;
організовує здійснення експертизи та апробації навчальної літератури для закладів дошкільної та загальної середньої освіти, а також в інших випадках, визначених цим Законом та спеціальними законами, визначає види навчальної літератури, що підлягають експертизі та апробації;
з урахуванням пропозицій центрального органу виконавчої влади з питань формування і реалізації державної політики у сфері захисту прав і свобод людини та громадянина, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань сім`ї та дітей, розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу (цькування), порядок застосування заходів виховного впливу;
узагальнює та оприлюднює інформацію про випадки булінгу (цькування) в закладах освіти;
здійснює міжнародне співробітництво у сфері освіти і науки;
затверджує порядок визнання здобутих в іноземних закладах освіти документів про освіту;
затверджує форму і зміст документів про освіту державного зразка;
формує пропозиції про обсяг освітніх субвенцій, державного фінансування середньої, професійної, вищої освіти та стипендійного фонду;
розподіляє освітні субвенції та державне фінансування середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та стипендійний фонд закладів освіти, що перебувають у сфері його управління;
надає методичні рекомендації щодо освітньої діяльності та управління закладами освіти;
за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері економічного розвитку, подає на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції про державні пріоритети з підготовки фахівців, педагогічних, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів у розрізі галузей знань;
розробляє та затверджує умови прийому до закладів освіти;
розробляє ліцензійні умови провадження освітньої діяльності та подає їх на затвердження Кабінету Міністрів України;
здійснює ліцензування освітньої діяльності та нагляд (контроль) за додержанням вимог ліцензійних умов у сферах, визначених Кабінетом Міністрів України;
формує та забезпечує функціонування системи сертифікації педагогічних працівників, забезпечує умови для підвищення їх кваліфікації, затверджує положення про акредитацію центрів сертифікації педагогічних працівників;
забезпечує розвиток фізичного виховання та спорту в закладах освіти;
затверджує порядки проведення інституційного аудиту та позапланових перевірок закладів освіти;
затверджує типові освітні програми;
затверджує порядок проведення акредитації освітніх програм, інших заходів щодо здійснення контролю якості освіти, визначених законами України;
затверджує вимоги до рівня володіння українською мовою як іноземною та порядок проведення сертифікаційного іспиту з української мови;
затверджує порядок акредитації та ведення реєстру громадських фахових об`єднань та інших юридичних осіб, що здійснюють незалежне оцінювання якості освіти та освітньої діяльності закладів освіти (крім закладів вищої освіти), порядок ведення їх реєстру;
бере участь у формуванні державної політики у сфері інноваційної діяльності, здійснює нормативно-правове забезпечення інноваційної діяльності у сфері освіти, організовує та координує інноваційну діяльність у сфері освіти;
за дорученням і в межах, встановлених Кабінетом Міністрів України, здійснює повноваження засновника щодо державних закладів освіти;
затверджує положення про власні постійні або тимчасові консультативні, дорадчі та інші допоміжні органи;
здійснює інші повноваження, передбачені Конституцією, цим Законом та іншими законами України.
Акти центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки, прийняті в межах його повноважень, є обов`язковими до виконання державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, до сфери управління яких належать заклади освіти, а також закладами освіти незалежно від форми власності.
Згідно з положеннями ст.74 ЗУ №2145-VIII у системі освіти функціонує інтегрована інформаційна система - Єдина державна електронна база з питань освіти (далі - Електронна база), що містить такі складові: Реєстр суб`єктів освітньої діяльності, Реєстр здобувачів освіти, Реєстр документів про освіту, Реєстр сертифікатів зовнішнього незалежного оцінювання, Реєстр студентських (учнівських) квитків, Реєстр педагогічних, науково-педагогічних працівників, Реєстр сертифікатів педагогічних працівників (далі - публічні електронні реєстри у сфері освіти). Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти та порядок її ведення затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Інформація, що міститься в Електронній базі, крім інформації з обмеженим доступом, є відкритою, у тому числі у форматі відкритих даних, та з урахуванням потреб осіб з порушенням зору. Особа має повний безоплатний доступ до всіх відомостей про себе, що містяться в Електронній базі.
Доступ осіб до інформації, що міститься в Електронній базі, здійснюється через:
офіційні веб-сайти держателя Електронної бази та адміністратора Електронної бази;
Єдиний державний веб-портал електронних послуг.
Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов`язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.
Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Адміністратор Електронної бази:
здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Електронної бази;
відповідає за технічне і технологічне забезпечення Електронної бази, збереження та захист інформації (даних), що містяться в Електронній базі;
забезпечує надання та анулювання доступу до Електронної бази;
проводить навчання для роботи з Електронною базою;
здійснює інші заходи, передбачені законом.
Створення, ведення та адміністрування Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти здійснюються відповідно до цього Закону та законів України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах", "Про захист персональних даних", "Про авторське право і суміжні права" та "Про публічні електронні реєстри".
Суб`єктами ведення Електронної бази є:
держатель та адміністратор Електронної бази;
органи управління у сфері освіти;
суб`єкти освітньої діяльності;
підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління держателя Електронної бази.
Відомості про фізичних осіб, що містяться в Електронній базі, можуть бути використані центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову та бюджетну політику, під час здійснення верифікації державних виплат виключно за наявності добровільної згоди реципієнтів таких виплат, у якій зазначається обсяг відомостей, право на оброблення яких надається.
Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти затверджене наказом Міністерства освіти і науки України 08 червня 2018 року № 620, що зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2018 року за № 1132/32584 (далі Положення про ЄДЕБО).
Вказаним Положенням визначено уповноважених суб`єктів - розпорядник ЄДЕБО, технічний адміністратор ЄДЕБО, державні органи, органи управління у сфері освіти, Державна служба якості освіти України, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, Український центр оцінювання якості освіти, суб`єкти освітньої діяльності, підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління розпорядника ЄДЕБО, інші особи, яким надається доступ до ЄДЕБО або окремих її складових у порядку та обсягах, визначених законодавством.
Крім того, ЄДЕБО є інтегрованою інформаційно-телекомунікаційною системою, технічні засоби якої перебувають в межах території України, яка складається з комплексу автоматизованих робочих місць, об`єднаних в єдину інформаційну систему захищеними каналами зв`язку з використанням технології віддаленого доступу, має підключення до мереж зв`язку загального користування з розмежуванням прав доступу, забезпечує захист від порушень цілісності інформації, забезпечує різні види доступності (блокування) відкритої інформації та інформації з обмеженим доступом, вимогу щодо захисту якої встановлено законами. Захист інформації в ЄДЕБО забезпечується шляхом створення комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю.
В ЄДЕБО діє електронна ідентифікація через інтегровану систему електронної ідентифікації з дати, визначеної технічним адміністратором ЄДЕБО.
Згідно з нормами розділу ІІ Положення про ЄДЕБО головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.
ЄДЕБО функціонує з метою забезпечення:
1) електронного ліцензування освітньої діяльності (оформлення, подання документів до органу ліцензування та отримання відповідного рішення у електронному вигляді), органом ліцензування яких є розпорядник ЄДЕБО, відповідно до ліцензійних умов на провадження освітньої діяльності, затверджених у встановленому законодавством порядку;
2) акредитації освітніх програм, спеціальностей, напрямів підготовки у встановленому законодавством порядку;
3) супроводження прийому на навчання до закладів освіти у порядку, встановленому законодавством, у тому числі: можливості подання вступниками заяв про допуск до участі в конкурсному відборі до закладів освіти в електронній формі через Інтернет (електронний вступ); формування рейтингових списків вступників та списків вступників, рекомендованих до зарахування до закладів освіти; забезпечення адресного розміщення державного та регіонального замовлення;
4) інформування громадськості про перебіг вступних кампаній до закладів освіти через веб-сайт ЄДЕБО та відкриті інформаційні системи;
5) формування, реєстрації та обліку інформації для видачі суб`єктами освітньої діяльності документів у сферах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти (документів про освіту та наукові ступені і вчені звання, студентських (учнівських) квитків державного зразка, а також для видачі суб`єктам освітньої діяльності ліцензій на провадження освітньої діяльності, сертифікатів про акредитацію освітніх програм, спеціальностей, напрямів підготовки, свідоцтв про атестацію суб`єктів освітньої діяльності у встановленому законодавством порядку;
6) перевірки достовірності документів про освіту (наукові ступені і вчені звання), студентських (учнівських) квитків державного зразка, факту навчання для здобуття професійної (професійно-технічної) освіти за освітньо-кваліфікаційними рівнями «кваліфікований робітник» та «молодший спеціаліст» (починаючи з 2014 року), фахової передвищої освіти, а також вищої освіти (починаючи з 2012 року), сертифікатів, виданих педагогічним працівникам, які успішно пройшли сертифікацію;
7) інформування громадськості про видані, анульовані суб`єктам освітньої діяльності ліцензії на провадження освітньої діяльності, розширення, звуження їхньої освітньої діяльності, сертифікати про акредитацію освітніх програм, спеціальностей, напрямів підготовки, а також свідоцтва про атестацію суб`єктів освітньої діяльності, інституційну акредитацію закладів вищої освіти, інституційний аудит закладів освіти, інформація про які міститься в ЄДЕБО;
8) формування статистичних звітів у сферах дошкільної, позашкільної, повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти;
8-1) моніторингу досягнення цільових показників діяльності закладу вищої освіти, які визначені у контракті з обраним керівником закладу вищої освіти;
9) моніторингу працевлаштування випускників закладів освіти в порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО;
10) інших потреб у галузі освіти, визначених законодавством.
Згідно з п.1 розділу ІІІ Положення доступ до ЄДЕБО уповноваженим суб`єктам надається технічним адміністратором ЄДЕБО на договірній основі за заявою уповноваженого суб`єкта, що обов`язково містить відомості про нього або його територіально відокремлений структурний підрозділ (відокремлений підрозділ), дані його працівників, яким забезпечується доступ до ЄДЕБО, визначені підпунктом п`ятим пункту 6 цього розділу. Форма заяви про організацію доступу до ЄДЕБО визначається технічним адміністратором ЄДЕБО.
Доступ до ЄДЕБО забезпечується користувачам ЄДЕБО з робочих станцій або локальних обчислювальних мереж (інформаційно-телекомунікаційних систем), що мають узгоджені з технічним адміністратором ЄДЕБО комплексні системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю, з дати, визначеної технічним адміністратором ЄДЕБО.
Для доступу до ЄДЕБО уповноваженому суб`єкту створюється обліковий запис уповноваженого суб`єкта.
Користувач ЄДЕБО отримує право доступу до ЄДЕБО після проходження авторизації.
Доступ користувача ЄДЕБО до ЄДЕБО припиняється у разі звільнення користувача ЄДЕБО, ліквідації уповноваженого суб`єкта та в інших випадках, передбачених договором між уповноваженим суб`єктом та технічним адміністратором ЄДЕБО.
Згідно з п.6 розділу ІІІ Положення в ЄДЕБО вносяться такі дані про фізичних осіб:
1) щодо вступників до закладів освіти - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; номер телефону (за наявності); адреса електронної пошти; інформація про сертифікат зовнішнього незалежного оцінювання (рік видачі та номер, PIN-код, прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) учасника зовнішнього незалежного оцінювання), результати зовнішнього незалежного оцінювання та інша інформація про проведення зовнішнього незалежного оцінювання (тип, серія (за наявності), номер документа, на підставі якого особу зареєстровано для участі в зовнішньому незалежному оцінюванні; коди навчальних предметів, з яких особа складає зовнішнє незалежне оцінювання); інформація про вступні випробування, що проводяться з використанням організаційно-технологічних процесів здійснення зовнішнього незалежного оцінювання для вступу на другий (магістерський) рівень вищої освіти (рік видачі та номер екзаменаційного листка; прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), дата народження вступника; код вступних випробувань або блоку вступного випробування; результат складання вступного випробування/блоку вступного випробування; тип, серія (за наявності) та номер документа, що посвідчує особу вступника; реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності)); участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які рівні, спеціальності, спеціалізації, освітні програми, форми навчання особа подавала заяви); спеціальні умови участі в конкурсному відборі на здобуття вищої та фахової передвищої освіти, визначені умовами прийому до закладів освіти, затвердженими у порядку, визначеному Законом; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); цифрова фотографія;
2) щодо здобувачів освіти - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); про зарахування, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення за спеціальністю, спеціалізацією, професією; рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, що здобувається, освітня програма; джерело фінансування здобуття освіти; назва факультету (відділення), структурного підрозділу; форма навчання; курс навчання; навчальна група; серія, номер, ким і коли виданий студентський (учнівський) квиток державного зразка особи з інформацією про назву факультету (відділення), структурного підрозділу, номер групи, форму навчання, дату видачі та строк дії квитка, цифрова фотографія (за наявності);
3) щодо власників документів про освіту (наукові ступені та вчені звання) - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, якій не виповнилось 14 років - свідоцтво про народження; для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); стать; серія, номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація); серія, номер, ким і коли виданий документ про вчене звання з інформацією про повне найменування закладу вищої освіти (наукової установи), рішенням вченої ради якого (якої) і яке саме присвоєно вчене звання;
4) щодо працівників уповноважених суб`єктів (керівника, педагогічних, науково-педагогічних та/або наукових працівників) - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); дата народження; тип, серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ, що посвідчує особу (для особи, яка звернулася із заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, і не має документів, що посвідчують особу - довідка про звернення за захистом в Україні); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) або серія (за наявності) та номер паспорта (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); громадянство; стать; серія (за наявності), номер, ким і коли виданий документ про освіту (науковий ступінь) особи з інформацією про здобуті нею рівень (освітньо-кваліфікаційний (кваліфікаційний) рівень), ступінь освіти, професію, спеціальність та спеціалізацію (у деяких випадках зазначаються напрям підготовки, освітня програма, професійна кваліфікація), тема дисертації; серія, номер, ким і коли виданий документ про вчене звання з інформацією про повне найменування закладу вищої освіти (наукової установи), рішенням вченої ради якого (якої) і яке саме, за якою кафедрою (спеціальністю) присвоєно вчене звання; місце роботи з інформацією про найменування посади, факультет (відділення, інститут), кафедру (науковий підрозділ), кваліфікаційна категорія за посадою, трудовий статус посади, стаж, у тому числі безперервний, науково-педагогічної та/або наукової, та/або педагогічної роботи, дата початку роботи; навчальні дисципліни, закріплені за викладачем, кількість лекційних годин з кожної; відомості про підвищення кваліфікації, державні нагороди та почесні звання, наукову діяльність;
5) щодо користувачів ЄДЕБО - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) або серія (за наявності) та номер паспорта (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності); номер телефону; адреса електронної пошти; місце роботи, посада;
6) щодо педагогічних працівників, які мають сертифікат про успішне проходження сертифікації педагогічних працівників,- прізвище, ім`я, по батькові (за наявності), посада, номер сертифіката, номер та дата протоколу засідання комісії, що визначає результати сертифікації, дата видачі та кінцевий строк дії сертифіката.
Відповідно до підп.1 п.1 розділу ІV розпорядник ЄДЕБО вживає організаційних заходів, пов`язаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО. У пункті 3 вказаного розділу зазначено, що органи управління у сфері освіти (органи управління освіти засновників закладів освіти) в межах компетенції:
1) вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному, актуальному та достовірному стані з накладанням кваліфікованого електронного підпису:
інформацію за переліком, визначеним у пунктах 6-9 розділу III цього Положення (крім інформації про сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання, результати зовнішнього незалежного оцінювання, участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які професії, спеціальності, спеціалізації, рівні, форми навчання особа подавала заяви в електронній формі) та інформації, визначеної в підпункті 6 пункту 6), про підпорядковані заклади дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти;
облікові дані про рух бланків документів про професійну (професійно-технічну) освіту державного зразка, що видають підпорядкованим суб`єктам освітньої діяльності;
2) контролюють своєчасність внесення підпорядкованими суб`єктами освітньої діяльності до ЄДЕБО повної, актуальної та достовірної інформації про здобувачів освіти, іншої інформації, визначеної законодавством;
3) здійснюють в ЄДЕБО інші дії у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.
Згідно з п.8 розділу ІV Положення про ЄДЕБО суб`єкти освітньої діяльності та їх територіально відокремлені структурні підрозділи (відокремлені підрозділи), що надають освітні послуги у сфері дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти, засновники яких не мають органів управління освітою (суб`єкти освітньої діяльності приватної форми власності), а також професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти:
1) вносять до ЄДЕБО та підтримують в повному, актуальному та достовірному стані інформацію за переліком, визначеним у пунктах 6-9 розділу III цього Положення (крім інформації про сертифікати зовнішнього незалежного оцінювання, результати зовнішнього незалежного оцінювання, участь у вступних кампаніях до закладів освіти (коли, до яких закладів освіти, на які професії, спеціальності, спеціалізації, рівні, форми навчання особа подавала заяви в електронній формі) та інформації, зазначеної в підпункті 6 пункту 6) для таких суб`єктів освітньої діяльності;
2) підтверджують зазначену в ЄДЕБО інформацію про себе один раз на рік, якщо інше не визначено розпорядником ЄДЕБО;
3) здійснюють в ЄДЕБО інші дії у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.
Інші уповноважені суб`єкти, згідно з п.11 вказаного розділу, вносять до ЄДЕБО інформацію та здійснюють в ЄДЕБО інші дії у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.
Керівники уповноважених суб`єктів, відповідно до п.10 розділу ІV вказаного Положення, забезпечують достовірність, точність та повноту інформації, що міститься в ЄДЕБО, своєчасність її внесення, якісне та своєчасне виконання в ЄДЕБО інших дій, визначених законодавством.
Тобто, заповнення даних вказаного Реєстру здійснюють уповноважені суб`єкти в межах своїх повноважень. Інформація про відстрочку в ньому не вказується, але використовується для з`ясування достовірності визначених фактів освітнього процесу осіб.
Згідно абзацом першим п.62 Порядку №560 здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України Про освіту, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.
Відомості довідки з додатку 9 мають графу щодо дотримання послідовності здобуття освіти. Відповідно, запис у ній проводиться виключно щодо дотримання або недотримання послідовності та третього варіанта заповнення не має. У цьому контексті суд врахував, що продовження навчання позивачем за тим же освітнім рівнем свідчить про відсутність послідовності, позаяк вона не виникає, а лише продовжується (завершується) факт навчання. У позивача відсутня послідовність здобуття рівней освіти, але графи про таку інформацію нормативно закріплена форми вказаної довідки не містить. Для правовідносин позивача формально має місце порушення послідовності, оскільки йде мова про навчання в іншому навчальному закладі за тим же рівнем кваліфікації. Тому іншого виду інформації, аніж про наявність порушення послідовності навчання, відповідач-2 не мав повноважень вносити. Водночас вказані вище нормативно визначені повноваження відповідача-1 також поза межами заявлених позовних вимог.
До внесення змін у формі вказаної довідки (тобто, в Порядок №560) точність обставин здобування освіти позивачем, а саме про продовження навчання в закладі освіти того ж рівня за тією кваліфікацією, відсутні підстави вважати, що відповідачі порушують права позивача.
Оскільки позивач продовжує навчання і не здобуває наступний його рівень для виникнення факту послідовності здобування освіти, а перевірка підстав щодо надання військовозобов`язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення згідно з ч.ч.7, 8 ст.23 ЗУ №3543-XII здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, відповідачі не порушили права позивача на відстрочку, яке він обґрунтовує очікуванням застосування ч.3 ст.23 ЗУ №3543-XII.
Відповідачі в межах встановлених обставин діяли з дотриманням встановленого зазначеними нормами права порядку та способу дій, позовні вимоги не обґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Зважаючи на результати вирішеного спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України
Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. Відмовити повністю у задоволенні адміністративного позову адвоката Батюка О.О. від ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Міністерства освіти і науки України (01135, м.Київ, пер.Берестейський, буд.10; код ЄДРПОУ 38621185), Державного підприємства Інфоресурс (03057, м.Київ, вул.О. Довженка, буд.3; код ЄДРПОУ 37533381) про:
визнання неправомірною бездіяльності, яка полягає у невнесенні змін до Єдиної державної електронної бази з питань освіти;
зобов`язання внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення ним черговості здобуття освіти, визначеної ст.10 Закону України Про освіту, а саме у розділі На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст.10 ЗУ Про освіту - вказати Так, не порушує.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя Анжеліка БАБИЧ
Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 25.12.2024.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124082275 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Анжеліка БАБИЧ
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні