ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/10094/24
Головуючий суддя І інстанції Олійник В.М.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Іванова С.М. (доповідач),
суддів: Чередниченка В.Є., Шальєвої В.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 року в адміністративній справі №160/10094/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області:
- рішення від 15.03.2024 року №10726217/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 19.12.2023 року;
- рішення від 26.03.2024 року №10780608/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 30.11.2023 року;
- рішення від 03.04.2024 року №10837668/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 26.12.2023 року;
- рішення від 04.04.2024 року №10845798/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №10 від 26.12.2023 року;
- рішення від 27.03.2024 року №10791432/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 26.12.2023 року;
- рішення від 15.03.2024 року №10726218/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 29.11.2023 року;
- рішення від 28.03.2024 року №10798615/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №8 від 26.12.2023 року;
- рішення від 01.04.2024 року №10817642/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 26.12.2023 року.
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №2 від 19.12.2023 року; №4 від 30.11.2023 року; №9 від 26.12.2023 року; №10 від 26.12.2023 року; №11 від 26.12.2023 року; №3 від 29.11.2023 року; №8 від 26.12.2023 року; №12 від 26.12.2023 року, датою їх фактичного отримання.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРОМБУДСНАБ ЛТД" було задоволено.
Визнано протиправними та скасовано рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:
- №10726217/43396000 від 15.03.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 19.12.2023 року;
- №10780608/43396000 від 26.03.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 30.11.2023 року;
- №10837668/43396000 від 03.04.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 26.12.2023 року;
- №10845798/43396000 від 04.04.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №10 від 26.12.2023 року;
- №10791432/43396000 від 27.03.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 26.12.2023 року;
- №10726218/43396000 від 15.03.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 29.11.2023 року;
- №10798615/43396000 від 28.03.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №8 від 26.12.2023 року;
- №10817642/43396000 від 01.04.2024 року, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 26.12.2023 року.
Зобов`язано Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: №2 від 19.12.2023 року; №4 від 30.11.2023 року; №9 від 26.12.2023 року; №10 від 26.12.2023 року; №11 від 26.12.2023 року; №3 від 29.11.2023 року; №8 від 26.12.2023 року; №12 від 26.12.2023 року, складені товариством з обмеженою відповідальністю «Промбудснаб ЛТД» (код ЄДРПОУ 43396000), датою їх подання.
Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДПС у Дніпропетровській області, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати вищезазначене рішення, як незаконне та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що спірні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних були прийняті відповідачем з дотриманням приписів чинного законодавства, оскільки позивачем були подані не всі документи, які б підтверджували факт здійснення господарських операцій.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження.
Перевіривши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги та правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права в межах доводів останньої, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як було встановлено судом першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю «Промбудснаб ЛТД» - позивач, код ЄДРПОУ 43396000, місце реєстрації: вул. Надії Алексєєнко, буд.25, місто Дніпро, 49006.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Промбудснаб ЛТД» зареєстроване в якості юридичної особи 09.12.2019 року за кодом ЄДРПОУ 43396000.
Основним видом економічної діяльності за КВЕД є 43.21 - Електромонтажні роботи, до інших видів господарської діяльності належить, зокрема 43.99 - інші спеціалізовані будівельні роботи, н.в.і.у.
Щодо податкової накладної №2 від 19.12.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Вінницяобленерго» (код ЄДРПОУ 00130694) №5852 від 15.03.2023 року, предметом якого є технічне переоснащення кл - 10 кВ., ТП - 596, ТП - 644,ТП - 614, ТП-596,ТП - 696, ТП - 644, ТП - 557, ТП - 644, ТП - 557, ТП - 696 по вул. Тараса Шевченка, вул. Заболотного, вул. Дачна, вул. Польова, вул. Агата Кримського , вул. Івана Миколайчука у місті Вінниця, Вінницької області на загальну суму 19 080 595,00 грн. в т.ч. ПДВ (20%) - 3 180 099,17 грн.
Згідно договору підряду №5852 від 15.03.2023 року АТ «Вінницяобленерго»була здійснена попередня оплата на р/р UА253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі:
1) 4 770 148,72 грн. (платіжне доручення №0003402169 від 28.09.2023), у т.ч. ПДВ - 795 024,79 грн. зареєстрована (реєстраційний номер № 9272366818);
2) 12 402 386,75 грн. (платіжне доручення №0003406723 від 27.10.2023), у т.ч. ПДВ - 2 067 064,46 грн. зареєстрована (реєстраційний номер №9309908837).
3) 1 908 059,50 грн. (платіжне доручення №0003414739 від 19.12.2023), у т.ч. ПДВ -318 009,92 грн. (реєстраційний номер №9355644219).
Згідно пункту 5.1 договору підряду, початок виконання Робіт - не пізніше 5 (п`ять) робочих днів з дати передачі замовником проектної документації та надання підряднику будівельного майданчика (фронту робіт).
Відповідно до акта приймання - передачі проектної документації, 06 листопада 2023 року було передано проектну документацію, та сформовано наказ на відрядження працівників від 06.11.2023 року №19В.
Під час виконання робіт працівники використовують машини орендовані, а саме екскаватор-навантажувач CATERPILLAR432F та ГАЗ 66 спеціалізований самоскид, cпеціальний вантажний самоскид МАH ТОА 26.480 та інструменти що належать товариству: болгарки, зварювальні інвертори, машинки для монтажу стрічки СІП, ножиці кабельні, що відображено в рахунках.
Відповідно пункту 6.15 договору акт виконаних робіт складається за результатами виконання певного обсягу робіт.
Роботи на дільниці виконанні, акт виконаних робіт підписаний 29.12.2023 року.
Щодо податкової накладної №4 від 30.11.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) №5543 від 20.06.2022 року, предметом якого є: реконструкція КЛ 10 кВ РП - 7 - ТП - 467 в м.Чернігів, Чернігівської області на суму 3 136 730,00 грн., в т.ч. ПДВ ( 20%) - 522 788,33 грн.
23 серпня 2022 року складена додаткова угода №1 про зміну ціни Договору підряду.
09 грудня 2022 року складена додаткова угода №2 про перенесення строків виконання та закінчення всіх видів робіт до 31.12.2023 року.
Згідно договору підряду №5543 від 20.06.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена попередня оплата на р/р UА253052990000026007050515079 - ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 2 195 711,00 грн. (платіжне доручення №0003392043 від 27.07.2023 року).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
У межах даного договору було підписано акт виконання робіт підписаний 30.11.2023 року на суму 3 136 730,00 грн.
26 грудня 2024 року була здійснена оплата на р/р UА253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 941 019,00 грн. (платіжне доручення №0003416433 від 26.12.2023).
Картку рахунку №361 з 20.06.2022 - 31.12.2023 по контрагенту АТ «Чернігівобленерго» за договором №5543 від 20.06.2022 року.
Щодо податкової накладної №9 від 30.11.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) №5535 від 20.06.2022 року, предметом якого є: реконструкція ПЛ 0,4 кВ КТП 368 - 7 Л-1, Л-2 ,Л-3 в с.Євминка, Козелецького району Чернігівської області на суму 6 931 364,00 грн. в т.ч. ПДВ ( 20%) - 1 155 227,33 грн.
27 липня 2023 року згідно договору підряду №5535 від 20.06.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA 253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 4 438 486,00 грн. (платіжне доручення №0003392042 від 27.07.2023).
31 серпня 2023 року згідно договору підряду №5535 від 20.06.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 413 468,80 грн. (платіжне доручення №0003397303 від 31.08.2023).
26 грудня 2023 року згідно договору підряду №5535 від 20.06.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 2 079 409,20 грн. (платіжне доручення №0003416434 від 26.12.2023).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
Щодо податкової накладної №10 від 26.12.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) №5635 від 08.07.2022 року, предметом якого є: технічне переоснащення ПЛ 10 Кв «Олишівка-Топчаївка» з заміною проводу на ізольований в Чернігівському районі, Чернігівської області на суму 7 122 001,00 грн. в т.ч. ПДВ ( 20%) - 1 187 000,17 грн.
Згідно додатковій угоді №1 від 23.08.2022 року сума договору змінилась і складає 6 733 530,00 грн. в т.ч. ПДВ (20%) - 1 122 255,00 грн.
Згідно додаткової угоди №2 від 09.12.2022 роботи виконуються до 31.12.2023 року.
Згідно договору підряду №5635 від 08.07.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 4 713 471,00 грн. (платіжне доручення №0003390906 від 25.07.2023).
26 грудня 2023 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 2 020 059,00 грн. (платіжне доручення №0003416437 від 26.12.2023).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
Щодо податкової накладної №11 від 26.12.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ - 22815333) №5561 від 01.07.2022 року, предметом якого є: технічне переоснащення ПЛ 10 Кв «Іванівка-Лікарня» з улаштуванням резервної перемички в Чернігівському районі Чернігівської області на суму 3 470 683,00 грн. в т.ч. ПДВ ( 20%) - 578 447,17 грн.
Згідно з пунктом 5.2 договору підряду строки виконання та закінчення всіх видів робіт до 31.12.2022року.
09 грудня 2022 року підписана додаткова Угода №1 від 09.12.2022 року про зміни в пункті 5.2, де визначаються строки виконання робіт в будь-якому випадку до 31.12.2023 року.
Згідно договору підряду №5561 від 01.07.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 2 429 478,10 грн. (платіжне доручення №0003398329 від 07.09.2023).
Згідно з пунктом 5.1 договору Початок виконання Робіт - не пізніше 5 робочих днів з дати передачі замовником проектної документації.
За результатом виконаних робіт сторонами було підписано Акт прийому - передачі проектної документації від 20.09.2023 року.
Згідно Наказу про відрядження працівників №25В від 20.09.2023 року роботи розпочаті 09.10.2023 року.
26 грудня 2023 року була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 1 041 204,90 грн. (платіжне доручення №0003416435 від 26.12.2023 року).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
Щодо податкової накладної №3 від 29.11.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ - 22815333) №6013 від 15.08.2023 року, предметом якого є: будівництво зовнішньої мережі електропостачання військового містечка за адресою: Чернігівська обл. / Чернігівський р-н, с/рада Киїнська, кадастровий номер земельної ділянки 7425583400:04:000:3510 на суму 1 804 690,00 грн. в т.ч. ПДВ (20%) - 300 781, 67 грн.
Згідно договору підряду №6013 від 15.08.2023 року АТ «Чернігівобленерго» (покупець, код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 1 263 283,00 грн. (платіжне доручення №0003395010 від 21.08.2023 року).
Згідно Наказу про відрядження працівників №9В від 29.09.2023 року роботи розпочаті 02.10.2023 року.
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
Щодо податкової накладної №8 від 26.12.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) №5636 від 08.07.2022 року, предметом якого є: технічне переоснащення ПЛ 10 Кв «Гончарівськ-Смолин» з улаштуванням резервної перемички в Чернігівському районі Чернігівської області на суму 5 760 394,00 грн., в т.ч. ПДВ (20%) - 960 065, 67 грн.
09 грудня 2022 року складена додаткова угода №1 про перенесення строків виконання та закінчення всіх видів робіт до 31.12.2023 року.
Згідно договору підряду №5636 від 08.07.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 4 032 275,80 грн. (платіжне доручення №0003390907 від 25.07.2023 року).
26 грудня 2023 року була здійснена оплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 1 728 118,20 грн. (платіжне доручення №0003416438 від 26.12.2023 року).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
Щодо податкової накладної №12 від 26.12.2023 року.
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» було укладено договір підряду з АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) №5578 від 06.07.2022 року, предметом якого є: технічне переоснащення (реконструкція) ПЛ 10 Кв Л-1 «Ріпки-РП-1» з заміною проводу на ізольований в Ріпкинському районі Чернігівської області на суму 8 814 575,00 грн., в т.ч. ПДВ (20%) - 1 469 095,83 грн.
23 серпня 2022 року була підписана додаткова угода №1 до договору підряду, про зміну суми договору на суму 8 095 090,00 грн. в т.ч. ПДВ (20%) -1 349 181,67 грн.
Згідно пункту 5.2 договору підряду строки виконання та закінчення всіх видів робіт до 31.12.2022 року.
09 грудня 2022 року підписана додаткова угода №2 від 09.12.2022 року про зміни в пункті 5.2 де визначається строки виконання робіт в будь-якому випадку до 31.12.2023 року.
Згідно договору підряду №5578 від 06.07.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 5 666 563,00 грн. (платіжне доручення №0003398330 від 07.09.2023 року).
26 грудня 2023 року згідно договору підряду №5578 від 06.07.2022 року АТ «Чернігівобленерго» (покупець, код ЄДРПОУ 22815333) була здійснена передплата на р/р UA253052990000026007050515079 ТОВ «Промбудснаб ЛТД» в розмірі 2 428 527,00 грн. (платіжне доручення №0003416436 від 26.12.2023 року).
Відповідно пункту 6.16 замовник розглядає та підписує Акт КБ - 2в, Довідку КБ-3 протягом 5 робочих днів з моменту отримання від підрядника змонтованого обладнання.
З урахуванням укладених договір підряду ТОВ «Промбудснаб ЛТД» з АТ «Чернігівобленерго» та АТ «Вінницяобленерго» та відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, товариством з обмеженою відповідальністю «Промбудснаб ЛТД» було складено податкові накладні: №2 від 19.12.2023 року; №4 від 30.11.2023 року; №9 від 26.12.2023 року; №10 від 26.12.2023 року; №11 від 26.12.2023 року; №3 від 29.11.2023 року; №8 від 26.12.2023 року; №12 від 26.12.2023 року та направлено їх на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
З матеріалів справи видно, що наведені податкові накладні були прийняті, але їх реєстрацію ПН/РК зупинено, відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
У квитанціях було зазначено, що «Обсяг постачання товару/послуги 43.29, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, додатково запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, додатково повідомлено про показник «D» = 3.1891%, «P поточ» = 0 ».
ТОВ «Промбудснаб ЛТД» на виконання пункту 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 подало пояснення та копії документів, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій по податковим накладним, реєстрацію яких зупинено.
Однак, за результатами дослідження додаткових документів, Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області прийняла рішення про відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: рішення від 15.03.2024 року №10726217/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 19.12.2023 року; рішення від 26.03.2024 року №10780608/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 30.11.2023 року; рішення від 03.04.2024 року №10837668/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №9 від 26.12.2023 року; рішення від 04.04.2024 року №10845798/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №10 від 26.12.2023 року; рішення від 27.03.2024 року №10791432/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 26.12.2023 року; рішення від 15.03.2024 року №10726218/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 29.11.2023 року; рішення від 28.03.2024 року №10798615/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №8 від 26.12.2023 року; рішення від 01.04.2024 року №10817642/43396000, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №12 від 26.12.2023 року, з причини наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.
Не погодившись з правомірністю прийняття наведених рішень, позивач звернувся до суду з метою захисту своїх порушених прав та інтересів.
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позові вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржені у справі рішення не відповідають вимогам та принципам управлінської діяльності, закріпленим у ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, позаяк прийняті необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, недобросовісно, всупереч повноваженням та вимогам законодавства.
Суд апеляційної інстанції погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі Порядок № 1165).
Згідно додатку №3 до Порядку № 1165 затверджено критерії ризиковості здійснення операцій, а саме:
1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.
3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.
4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).
5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.
6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216 (далі Порядок № 520).
Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вбачається зі змісту спірних рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в них проставлено позначки у відповідних пунктах стосовно підстав для відмови у реєстрації податкових накладних, а саме в пункті «надання платником копій документів, складених з порушенням законодавства».
В розділі «додаткова інформація» зазначено «відсутні документи на придбання матеріалів, згідно локального кошториса та акту КБ 2, документи на транспортування спецтехніки на об`єкт, тощо, наявність ризикових операцій ».
Колегія суддів апеляційного суду зазначає, що саме лише зазначення про відсутність документів та наявність ризикових операцій не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, оскільки контролюючим органом повинні бути зазначені об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів, при цьому, обов`язково повинна бути надана оцінка тим документам, що фактично подано платником податку.
Також, за приписами ст. 2 КАС України, які фактично визначають вимоги, зокрема до рішень суб`єктів владних повноважень, визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В даному випадку, як було встановлено судом, оскаржувані рішення було прийнято відповідачем необґрунтовано, оскільки останнім не було наведено жодних обставин, які б обумовлювали підстави їх прийняття.
Крім того, суд також звертає увагу на те, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Також, слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.
Відтак, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильності висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку про помилкове застосування судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, яке призвело б до неправильного вирішення справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. 243, ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24.06.2024 року в адміністративній справі №160/10094/24 залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду за наявності підстав, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддяС.М. Іванов
суддяВ.Є. Чередниченко
суддяВ.А. Шальєва
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124082820 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Іванов С.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні