Справа №751/6385/23
Провадження №2/751/367/24
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 грудня 2024 року місто Чернігів
Н о в о з а в о д с ь к и й р а й о н н и й с у д м і с т а Ч е р н і г о в а
в складі: головуючого - судді Овсієнко Ю. К.
за участю секретаря Шульга В.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чернігові в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін цивільну справу за позовом Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям,
ВСТАНОВИВ:
Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 70354,87 грн., а також понесених судових витрат.
Заявлені вимоги обґрунтовує тим, що відповідач перебувала на обліку в Управління праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у м. Чернігові ради (правонаступником якої є Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради) та відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" одержувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям починаючи з квітня 2017 року.
Рішеннями Управління від 25.05.2017 p., від 27.10.2017 p., від 25.04.2018 p., від 11.10.2018 p., від 19.04.2019 p., від 01.10.2019 p., від 03.04.2020 р. та від 09.12.2020 р. і на підставі поданих документів, заяв та декларацій ОСОБА_1 від 27.04.2017 p., від 23.10.2017 p., від 23.04.2018 p., від 05.10.2018 p., від 11.04.2019 p., від 01.10.2019 p., від 01.04.2020 р. та від 01.10.2020 р. відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям відповідно на періоди: з 01.04.2017 р. по 30.04.2017 р. у розмірі 2738,77 грн.; з 01.05.2017 р. по 30.09.2017 р. у розмірі 2856,10 грн.; з 01.10.2017 р. по 31.03.2018 р. у розмірі 1510,63 грн.; з 01.04.2018 р. по 30.09.2018 р. у розмірі 2689,06 грн.; з 01.10.2018 р. по 31.03.2019 р. у розмірі 2371,48 грн.; з 01.04.2019 р. по 30.09.2019 р. у розмірі 2826,19 грн.; з 01.10.2019 р. по 17.11.2019 р. у розмірі 2830,52 грн.; з 18.11.2019 р. по 31.03.2020 р. у розмірі 3222,28 грн.; з 01.02.2020 р. по 31.03.2020 р. у розмірі 5307,96 грн.; з 01.04.2020 р. по 30.06.2020 р. у розмірі 4863,62 грн.; з 01.07.2020 р. по 30.09.2020 р. у розмірі 7512,34 грн.; з 01.10.2020 р. по 30.11.2020 р. у розмірі 3510,10 грн.; з 01.12.2020 р. по 31.03.2021 р. у розмірі 3689,55 грн.
Управлінням соціального захисту населення Новозаводського району департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради було з`ясовано, що відповідно до рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 29.09.2016 року у справі № 751/7773/16-ц за позовом ОСОБА_2 до ОСОБА_1 , треті особи - Служба у справах дітей Деснянської районної у м. Чернігові ради, Орган опіки та піклування Новозаводської районної v м. Чернігові ради про позбавлення батьківських прав ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , позбавлено батьківських прав відносно сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Отже, було встановлено, що при зверненнях за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 навала неправдиву інформацію про склад своєї родини, оскільки була позбавлена батьківських прав відносно сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Відповідачем факт позбавлення її батьківських прав було приховано від Управління. При цьому, звертають увагу суду, що при зверненнях за призначенням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям відповідач одночасно із написанням заяв заповнювала декларації у яких зазначала «Діти проживають зі мною, знаходяться на моєму утриманні», брала на себе зобов`язання та ознайомлювалась з роз`ясненням, що в разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан членів сім`ї, в тому числі і склад сім`ї, їй буде відмовлено в призначенні або припинено виплату відповідної допомоги, а також про необхідність повернення надміру нарахованих коштів. Обізнаність із цим обов`язком підтверджується у заявах та деклараціях на отримання державної соціальної допомоги за відповідний період.
Інформація про позбавлення ОСОБА_1 батьківських прав відносно її сина ОСОБА_3 не була задекларована заявницею при зверненні за призначенням допомоги, що в свою чергу вплинуло на право та розмір призначеної державної соціальної допомоги.
Враховуючи вищевказані обставини за розпорядженням Управління від було здійснено перерахунок ОСОБА_1 виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї з урахуванням виявлених обставин.
Визначено суму надміру виплачених коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям за період з 01.04.2017 р. по 30.09.2020 р. у сумі 74846,51 грн.
У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 надала недостовірні відомості при оформленні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та отримала надмірно нараховані грошові кошти, відповідача було повідомлено про це повідомленням №13 від 20.01.2021 р. про відшкодування надміру виплачених коштів за призначеною державною соціальною допомогою малозабезпечених сім`ям.
ОСОБА_1 було надано неправдиву інформацію про склад своєї родини. Вказана невідповідність є наслідком недобросовісних дій відповідачки. Внаслідок надміру отриманої державної допомоги, державі заподіяно шкоду на суму зайво виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 74846,51 грн. за період з 01 квітня 2017 року по 30 вересня 2020 року.
Про надміру виплачені кошти у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у розмірі 74846,51 грн., строки їх повернення та можливість укласти угоду на погашення суми заборгованості частками ОСОБА_1 було направлено повідомлення № 13 від 20.01.2021 р.
Сума надміру виплаченої допомоги стягувалась у розмірі 20% суми виплачуваної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з жовтня 2020 року по березень 2021 року включно. У зв`язку з закінченням терміну виплати допомоги залишок коштів, який підлягає поверненню становить 70354,87 грн.
На сьогодні, сума надміру виплачених бюджетних коштів у розмірі 70354,87 грн., на рахунок Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради Дейнеко А.В. так і не сплачена.
Добровільно повернути вказані кошти відповідач відмовилась.
На сьогодні сума надміру виплачених бюджетних коштів відповідачем так і не сплачена.
Ухвалою судді від 12.12.2024 відкрито провадження та справу призначено до судового розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
У судове засідання представник позивача не прибув, про день, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без її участі, при цьому позовні вимоги підтримує в повному обсязі, проти заочного рішення не заперечує.
Відповідач у судове засідання не прибула, про день, час та місце розгляду справи повідомлялась у встановленому законом порядку, про причини неявки в судове засідання суд не повідомила, відзив на позовну заяву не подала.
У відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав:
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебувала на обліку в управлінні праці та соціального захисту населення Новозаводської районної у місті Чернігові ради та відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» одержувала державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям починаючи з квітня 2017 року.
Допомога малозабезпеченим сім`ям призначається та виплачується відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; сім`я - це особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпеченні військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення.
Згідно пунктів 2, 3 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 250 від 24.02.2003 року (далі - Постанова № 250), державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.
Пунктом 14 Порядку № 250 передбачено, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, що затверджується Мінсоцполітики, Мінекономрозвитку, Мінфіном, Держстатом, МОНмолодьспортом.
Так, згідно пункту 9.1 та 9.2 Методики, загальна сума сукупного доходу одержувачів допомоги включає в себе суму всіх доходів кожної особи, яка враховується при наданні допомоги, визначених на підставі наданих документів про доходи за останні шість календарних місяців або два квартали, що передують місяцю звернення за призначенням соціальної допомоги, якщо інше не передбачене законодавством. Сукупний дохід включає в себе як поточні щомісячні доходи в грошовій та натуральній формі осіб, які враховуються при наданні допомоги, так і доходи, які мають нерегулярний характер.
Згідно п. 12 Порядку № 250, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця.
Відповідно до п. 28 Порядку № 250, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.
Якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Згідно ст.1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.
Тобто, безпідставно виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям підлягає примусовому стягненню із набувача за умови недобросовісності останнього, зокрема подання ним недостовірних даних для отримання такої допомоги або умисного приховання відомостей, які впливають на призначення допомоги.
Рішеннями Управління від 25.05.2017 p., від 27.10.2017 p., від 25.04.2018 p., від 11.10.2018 p., від 19.04.2019 p., від 01.10.2019 p., від 03.04.2020 р. та від 09.12.2020 р. і на підставі поданих документів, заяв та декларацій ОСОБА_1 від 27.04.2017 p., від 23.10.2017 p., від 23.04.2018 p., від 05.10.2018 p., від 11.04.2019 p., від 01.10.2019 p., від 01.04.2020 р. та від 01.10.2020 р. відповідачу було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям відповідно на періоди: з 01.04.2017 р. по 30.04.2017 р. у розмірі 2738,77 грн.; з 01.05.2017 р. по 30.09.2017 р. у розмірі 2856,10 грн.; з 01.10.2017 р. по 31.03.2018 р. у розмірі 1510,63 грн.; з 01.04.2018 р. по 30.09.2018 р. у розмірі 2689,06 грн.; з 01.10.2018 р. по 31.03.2019 р. у розмірі 2371,48 грн.; з 01.04.2019 р. по 30.09.2019 р. у розмірі 2826,19 грн.; з 01.10.2019 р. по 17.11.2019 р. у розмірі 2830,52 грн.; з 18.11.2019 р. по 31.03.2020 р. у розмірі 3222,28 грн.; з 01.02.2020 р. по 31.03.2020 р. у розмірі 5307,96 грн.; з 01.04.2020 р. по 30.06.2020 р. у розмірі 4863,62 грн.; з 01.07.2020 р. по 30.09.2020 р. у розмірі 7512,34 грн.; з 01.10.2020 р. по 30.11.2020 р. у розмірі 3510,10 грн.; з 01.12.2020 р. по 31.03.2021 р. у розмірі 3689,55 грн.
Рішенням Новозаводського районного суду м. Чернігова від 29.09.2016 року у справі № 751/7773/16-ц ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , позбавлено батьківських прав відносно сина ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
За розпорядженням позивача було здійснено перерахунок ОСОБА_1 виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї у зв`язку з наданням не правдивих відомостей про склад своєї родини. Визначено суму надміру виплачених коштів по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям за період з 01.04.2017 р. по 30.09.2020 р. у сумі 74846,51 грн.
Згідно розпорядження Управління переотриману суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям утримували у розмірі 20% з державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з жовтня 2020 року по березень 2021 року включно. Залишок надміру виплачених коштів після утримання склав 70354,87 грн.
Про залишок надміру виплачених коштів, строки їх повернення та можливість укласти угоду на погашення суми заборгованості частками ОСОБА_1 було повідомлено Повідомленням №13 від 20.01.2021 року.
У відповідності до ст. 81 ЦПК України, кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, цією статтею; доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір.
Як встановлено статтею 76 ЦПК України, доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Зі змісту наведених правових норм вбачається покладення процесуального обов`язку на кожну із сторін довести належними доказами наявність або відсутність тих обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень.
Оскільки відповідачем не надано жодних аргументів для спростування доводів позивача, суд доходить висновку про доведеність позовних вимог, а тому вважає за необхідне задовольнити позов у повному обсязі.
Відповідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається у разі задоволення позову на відповідача.
Позивачем понесені та документально підтверджені витрати по сплаті судового збору в сумі 2684 грн., які підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
Виходячи з наведеного, керуючись ст.ст. 4, 12, 13, 76-81, 95, 141, 258, 259, 263-265, 268, 280-282, 354 ЦПК України, Законом України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми», Порядком призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250, Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України в 27.12.2001 № 1751, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради (14017, м. Чернігів, вул. І. Мазепи, буд. 19, ЄДРПОУ 43649464) надміру виплачені кошти у вигляді державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 70354 (сімдесят тисяч триста п`ятдесят чотири) грн. 87 коп.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Департаменту соціальної політики Чернігівської міської ради (14017, м. Чернігів, вул. І.Мазепи, буд. 19, ЄДРПОУ 43649464) 2684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн. 00 коп. судового збору.
Заочне рішення може бути переглянуто судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Чернігівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом встановлених строків, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Головуючий - суддя Ю. К. Овсієнко
Суд | Новозаводський районний суд м.Чернігова |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124086938 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Інші справи позовного провадження |
Цивільне
Новозаводський районний суд м.Чернігова
Овсієнко Ю. К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні