Постанова
від 16.12.2024 по справі 912/1899/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16.12.2024 року м. Дніпро Справа № 912/1899/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)

суддів: Мороза В.Ф., Іванова О.Г.,

при секретарі судового засідання: Ліпинському М.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Бобринецької міської ради

на рішення Господарського суду Кіровоградської області (суддя Кабакова В.Г.) від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23

за позовом Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, вул. Шкільна, 47, с. Кетрисанівка, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27247

до відповідачів

1. Бобринецької міської ради Кіровоградської області, вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кропивницький район, Кіровоградська область, 27200

2. Кропивницької районної ради, вул. Дарвіна, 25, м. Кропивницький, 25014

за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Бобринецької районної ради Кіровоградської області, вул. Незалежності, 80, м. Бобринець, Кіровоградська область, 27200

про визнання протиправними та скасування актів місцевого самоврядування, припинення речового права , -

ВСТАНОВИВ:

Кетрисанівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області звернулась до Господарського суду Кіровоградської області з позовом до Бобринецької міської ради Кіровоградської області та Кропивницької районної ради, в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади",

- визнати протиправним та скасувати рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 року № 171 "Про затвердження акта приймання-передачі",

- визнати протиправним та скасувати Акт приймання-передачі - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84,

- припинити речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна - комплекс будівель, номер відомостей про речове право: 41729632, зареєстроване 23.04.2021 року.

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23:

- позов задоволено;

- визнано протиправним та скасовано рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади";

- визнано протиправним та скасовано рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 року № 171 "Про затвердження акта приймання-передачі";

- визнано протиправним та скасовано Акт приймання-передачі - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84;

- припинено речове право Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна - комплекс будівель, номер відомостей про речове право: 41729632, зареєстроване 23.04.2021;

- стягнуто з Кропивницької районної ради на користь Кетрисанівської сільської ради судовий збір у розмірі 4026,00 грн.;

- стягнуто з Бобринецької міської ради на користь Кетрисанівської сільської ради судовий збір у розмірі 6710,00 грн.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог місцевий господарський суд виходив з тих обставин, що у даній справі відповідачами не доведено, що спірне нерухоме майно задовольняє виключно колективні потреби Бобринецької міської територіальної громади. Також матеріали справи не містять доказів на підтвердження надання згоди Кетрисанівською сільською територіальною громадою на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна. Спосіб захисту обраний позивачем є належним, зокрема відповідає нормам ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

До Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулася Бобринецька міська рада, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23 та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог позивача відмовити в повному обсязі.

Апеляційна скарга обґрунтована тими обставинами, що відсутність порушення прав/інтересів позивача є самостійною, достатньою підставою для відмови у позові.

Матеріали справи не містять доказів перебування спірного комплексу будівель у комунальній власності Кетрисанівської сільської ради та її передачі до складу майна спільної власності територіальних громад сіл та міста колишнього Бобринецького району.

Позивачем не доведено, а господарським судом не встановлено інших підстав, на яких Кетрисанівською сільською радою набуте право власності на спірний комплекс будівель або має місце інтерес правового характеру до неї.

Передбачені законом випадки, коли вилучення об`єктів права спільної власності територіальних громад здійснюється незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області, а саме: абзацами другим-третім пункту 10 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"; пунктом 39 Розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України; абзацем четвертим пункту 10 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", не могли бути підставами виникнення у Кетрисанівської сільської ради речових/ майнових прав на майно спільної власності територіальних громад сіл та міста колишнього Бобринецького району, розташоване у м.Бобринець, з урахуванням місцезнаходження, потреб, що задовольняються, розмежування видатків між бюджетами, наявності пропозицій та переважного права.

Посилаючись у оскаржуваному рішенні на недоведення відповідачем-1 задоволення спірним комплексом будівель колективних потреб виключно міської територіальної громади господарський суд залишив поза увагою відсутність у матеріалах справи будь-яких доказів задоволення спірним комплексом будівель комунальних потреб виключно позивача.

Перебування такого майна у режимі майна спільної власності територіальних громад не тягне за собою автоматичного набуття права спільної сумісної або часткової власності на нього територіальними громадами району, області відповідно. Посилання на главу 26 ЦК України, зокрема на статтю 369, що регулює здійснення права спільної сумісної власності, не заслуговує на увагу, оскільки дані правовідносини регулюються виключно Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

У разі, якщо позивач вважає себе співвласником спірного комплексу будівель, то заявлені позовні вимоги не є ефективним способом захисту, оскільки їх задоволення не призведе до відновлення володіння ним.

Апелянт вважає, що у абзаці 3 пункту 10 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено дві самостійні підстави для вилучення у територіальних громад і передачі іншим суб`єктам права власності на об`єкти комунальної власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, а саме - перебування об`єкта на території відповідної громади або задоволення колективних потреб виключно територіальної громади.

Відповідно до абзацу 4 пункту 10 Розділу V Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відчуження об`єктів права спільної власності територіальних громад було обов`язковим. Оскаржувані рішення прийняті в межах дії та на виконання зобов`язання Кропивницької районної ради, встановленого законом, за наявності обох обов`язкових критеріїв - як щодо місцезнаходження комплексу будівель, так і щодо розмежування видатків між бюджетами місцевого самоврядування одного рівня.

При цьому, всі видатки на фінансування/утримання майна спільної власності територіальних громад колишнього Бобринецького району, в тому числі і спірного комплексу будівель, плануються та здійснюються з бюджету міської територіальної громади.

Позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує та зазначає, що Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" наділяє сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) правом мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

У даній справі відповідачами не доведено, що спірна нежитлова будівля задовольняє виключно колективні потреби Бобринецької територіальної громади. Також матеріали справи не містять доказів на підтвердження надання згоди Кетрисанівською сільською територіальною громадою на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна. Враховуючи викладене, господарський суд дійшов правильного висновку, що рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 року № 92 не відповідає нормам ч. 2 ст. 10, ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району.

Імперативною нормою Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", який регулює та визначає повноваження районних рад не передбачена можливість відчудження майна спільної власності територіальних громад без їх згоди крім єдиного випадку коли об`єкт нерухомого майна знаходиться на території певної громади і задовольняє колективні потреби виключно цієї територіальної громади.

Позивач не погоджується з висновком скаржника, що абзацом 3 п. 10 роз. V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" унормовано, що існують дві виняткові (самостійні) підстави обов`язкового відчуження районною чи обласною радою об`єктів права спільної власності територіальних громад на користь конкретної місцевої територіальної громади району оскільки такі виняткові обставини мають існувати та застосовуватися в конкретному випадку в комплексі.

Апелянт посилається на переважне право придбання майна на підставі ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", проте не враховує, що таке придбання передбачає викуп майна.

Відповідач-1 подав відповідь на відзив, у якому, окрім вищевикладених позицій додатково зазначив, що доводи відзиву містять лише загальне посилання оскаржуваного рішення на невідповідність рішення районної ради №92 частині другій статті 10, частині восьмій статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", чим, на думку Позивача, порушено його майнове право на об`єкт спільної власності територіальних громад. При цьому, зміст порушеного майнового права не розкриває ні позивач, ні суд у оскаржуваному рішенні.

Матеріали справи не містять правовстановлюючих документів на позивача, які беззаперечно підтверджують належність йому спірного комплексу будівель на праві спільної сумісної власності. Відсутні також докази набуття позивачем права такої власності на спірний комплекс будівель, коли та на якій правовій підставі це відбулося.

Оскільки місцезнаходженням Управління праці та соціального захисту населення, яке розташовано у спірному приміщенні, було місто Бобринець, спірний комплекс будівель фактично забезпечував колективні потреби виключно міської територіальної громади. Відповідно твердження позивача у відзиві про підтвердження міською радою того, що спірне майно ніколи не задовольняло колективні портеби виключно Бобринецької міської територіальної громади, не відповідає дійсності.

Матеріали справи не містять доказів того, що будь-яка інша територіальна громада, яка входила до складу колишнього Бобринецького району (крім Бобринецької міської територіальної громади) претендувала на спірний комплекс будівель та надала згоду на його передачу у свою комунальну власність (з урахуванням місцезнаходження, потреб, що задовольняються, розмежування видатків між бюджетами, наявності пропозицій та переважного права тощо).

Відповідач-2, третя особа своїм правом на подання відзиву та участі в судових засіданнях не скористалися. Про дату, час та місце проведення судових засідань повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Їх неявка не перешкоджає розгляду апеляційної скарги.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 15.05.2024р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Бобринецької міської ради на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23, розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 19.08.24р. о 11:00 год.

У зв`язку з перебуванням судді-члена колегії Коваль Л.А. на лікарняному та неможливістю проведення судового засідання 19.08.2024р., розгляд апеляційної скарги у справі № 912/1899/23 не відбувся.

На підставі розпорядження керівника апарату суду щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Коваль Л.А. - члена колегії суддів, визначеного протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.03.2024 року, та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.09.2024р., для розгляду апеляційної скарги визначено колегію суддів у складі головуючого судді - Чередка А.Є., суддів - Мороза В.Ф., Іванова О.Г.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 02.09.2024 призначено розгляд апеляційної скарги в судове засідання на 21.10.24р. о 11:00 год.

В судовому засіданні 21.10.2024р. оголошено перерву до 16.12.2024р. о 15:40 год.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів та вимог апеляційної скарги, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, судова колегія дійшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено місцевим господарським судом, формування майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району почалося у 1992 році після прийняття виконавчим комітетом Бобринецької районної ради рішення від 06.03.1992 №40 "Про розмежування майна району".

Саме на підставі Рішення райвиконкому №40 об`єкт державного майна "Побуткомбінат" став майном комунальної власності Бобринецького району (в особі райвиконкому).

Міська рада звертає увагу суду на те, що майно, передане у 1992 році до комунальної власності Бобринецького району (в особі райвиконкому), а також набуте на інших законних підставах, у 1997 році стало спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Бобринецького району, управління яким відповідно до Конституції України здійснювала Бобринецька районна рада або уповноважені нею органи.

З 1997 року всі територіальні громади колишнього Бобринецького району, в тому числі Бобринецька міська і Кетрисанівська сільська, стали співвласниками майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, переданого державою та/або набутого на інших законних підставах.

До 1997 року спірний комплекс будівель використовувався для розміщення районного комбінату побутового обслуговування населення ("Побуткомбінат"), а у 1997 році переданий на баланс Управління праці та соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації.

Відповідно до рішення Бобринецької районної ради від 07.07.2006 №33 "Про прийняття у спільну комунальну власність територіальних громад сіл та міста району майна: адмінприміщення, приміщення управління праці та соціального захисту населення", спірний комплекс будівель, який знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84, був прийнятий у спільну комунальну власність територіальних громад сіл та міста району.

Облік майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району вівся його управителем, Бобринецькою районною радою, шляхом формування переліків такого майна, які затверджувалися та/або змінювалися її рішеннями.

Так, рішенням Бобринецької районної ради від 07.12.2006 №62 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району", було затверджено Перелік підприємств, установ і організацій, приміщень спільної власності територіальних громад сіл та міста району (пункт 1), що є додатком 1 до такого рішення. Під №4 такого переліку значиться "Будівля управління праці та соціального захисту населення" за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84.

Згідно з пунктом 2 Рішення районної ради №62 затверджено перелік нерухомого майна, відчуження якого, у тому числі шляхом приватизації, забороняється, що є додатком 3 до такого рішення. Під №2 такого переліку значиться "Будівля управління праці та соціального захисту населення" за адресою: м. Бобринець, вул. Кірова, 84.

За розпорядженням Бобринецького міського голови від 19.02.2016 №28 "Про перейменування вулиць та провулків у населених пунктах Бобринецької міської об`єднаної територіальної громади" вулицю Кірова у місті Бобринець перейменовано у вулицю Каштанову.

Бобринецькою районною радою прийнято рішення від 24.03.2017 №219 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району".

Відповідно до пункту 2 Рішення Бобринецької районної ради №219 затверджено Перелік нерухомого майна (приміщень) підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад сіл та міста району, що перебувають в управлінні районної ради, який оформлено додатком 2. Під №3 у такому переліку значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

Згідно з пунктом 6 Рішення Бобринецької районної ради №219 затверджено перелік нерухомого майна, відчуження якого, у тому числі шляхом приватизації, забороняється, що є додатком 5 до такого рішення. Під №3 такого переліку значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

В свою чергу 04.07.2018 Бобринецька районна рада зареєструвала за собою право власності на комплекс будівель на підставі рішення № 219 від 24.03.2017, листа регіонального відділення фонду державного майна України по Кіровоградській області № 237-20 від 08.05.2018, технічного паспорта ОКП "Кіровоградське обласне об`єднане бюро технічної інвентаризації" від 23.10.2006 року.

У 2020 році, управляючи закріпленим майном права спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, Бобринецька районна рада прийняла рішення від 24.06.2020 №468 "Про внесення змін до рішення районної ради від 24 березня 2017 року №219 "Про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району".

Відповідно до пункту 1.2. Рішення районної ради №468 викладено у новій редакції додаток 2 "Перелік нерухомого майна (приміщень) підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад сіл та міста району, що перебувають в управлінні районної ради". У такому Переліку під №3 значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

Бобринецькою міською радою прийнято рішення від 28.01.2021 №299 "Про пропозицію щодо передачі майна із спільної власності територіальних громад району у комунальну власність міської територіальної громади", а саме комплексу будівель за адресою м. Бобринець, вул. Каштанова, 84 (т. 1 а.с. 75 на звороті, 76).

Кропивницькою районною радою, як правонаступником Бобринецької районної ради району, прийнято 26.03.2021 рішення №92 "Про передачу комплексу будівель із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади", згідно п. 1 якого передано комплекс будівель, що знаходиться з адресою: 27200, Кіровоградська область, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84, із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади (т. 1 а.с. 15).

Бобринецькою міською радою прийнято рішення від 31.03.2021 №451 "Про прийняття із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської територіальної громади комплексу будівель, що знаходиться за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84" (т. 1 а.с. 17, 18).

Комісією, утвореною виконавчим комітетом міської ради згідно з його рішенням від 04.02.2021 №20 складено Акт приймання-передачі від 22.04.2021 (т. 1 а.с. 21 - 23).

Рішенням виконавчого комітету Бобринецької міської ради від 22.04.2021 №171 "Про затвердження Акта приймання-передачі" затверджено Акт приймання-передачі від 22.04.2021 (т. 1 а.с. 19 - 20).

Відповідно до інформаційної довідки № 3481139931 право власності на комплекс будівель зареєстровано 23.04.2021 за Бобринецькою міською радою на підставі рішення Бобринецької міської ради № 451 від 31.03.2021 та рішення Бобринецької міської ради № 171 від 22.04.2021 про затвердження акту приймання-передачі.

Кетрисанівська сільська рада вважає, що відчуження комплексу будівель без її згоди є грубим порушенням прав співвласника такого майна, у зв`язку з чим і звернулась до суду.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів" у Кіровоградській області утворено Кропивницький район (з адміністративним центром у місті Кропивницький) у складі територій Аджамської сільської, Бобринецької міської, Великосеверинівської сільської, Гурівської сільської, Дмитрівської сільської, Долинської міської, Знам`янської міської, Катеринівської сільської, Кетрисанівської сільської, Компаніївської селищної, Кропивницької міської, Новгородківської селищної, Олександрівської селищної, Соколівської сільської, Суботцівської сільської, Первозванівської сільської, Устинівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України; та ліквідовано Бобринецький район.

Згідно підпунктів 1-3, 11 п. 6-2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України припинення повноважень районних рад, а також припинення районних рад як юридичних осіб у зв`язку із змінами в адміністративно-територіальному устрої України здійснюються з урахуванням таких положень:

1) повноваження районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад районів, ліквідованих Верховною Радою України (далі - ліквідовані райони), закінчуються в день набуття повноважень обраними на відповідних перших місцевих виборах районними радами районів, утворених Верховною Радою України (далі - новоутворені райони);

2) не пізніше завершення другої сесії районної ради, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, у порядку, визначеному цим пунктом, починається реорганізація районних рад ліквідованих районів шляхом приєднання до районної ради, розміщеної в адміністративному центрі новоутвореного району, а у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, - утворення районних рад як юридичних осіб;

3) районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальних громад новоутвореного району, з дня набуття нею повноважень є правонаступником всього майна, прав та обов`язків районних рад, які представляли спільні інтереси територіальних громад ліквідованих районів, території яких включені до складу новоутвореного району, якщо інше не передбачено цим Законом;

11) під час здійснення реорганізації юридичних осіб - районних рад повноваження з управління справами таких юридичних осіб здійснює комісія з реорганізації.

Рішенням Кропивницької районної ради від 22 січня 2021 року №70 "Про початок реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради" розпочато процедуру реорганізації Бобринецької районної ради шляхом приєднання до Кропивницької районної ради. Пунктом 2 такого рішення визначено, що Кропивницька районна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Бобринецької районної ради.

Бобринецька районна рада значиться в стані припинення, однак інформація про її остаточне припинення відсутня.

З вищевстановлених обставин вбачається, що спірне нерухоме майно перебувало саме у спільній власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району.

Так, відповідно до рішення Бобринецької районної ради від 07.07.2006 № 33 спірна нерухомість прийнята саме у спільну комунальну власність територіальних громад сіл та міста району.

Відповідно до пункту 2 Рішення Бобринецької районної ради №219 від 24.03.2017 затверджено Перелік нерухомого майна (приміщень) підприємств, установ і організацій спільної власності територіальних громад сіл та міста району, що перебувають в управлінні районної ради, який оформлено додатком 2. Під №3 у такому переліку значиться "Ціла нежитлова будівля (адмінприміщення)" за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

В свою чергу 04.07.2018 Бобринецька районна рада зареєструвала за собою право власності на комплекс будівель, зокрема, на підставі рішення № 219 від 24.03.2017.

Право спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району на спірну нежитлову будівлю підтверджується також численними копіями рішень Бобринецької районної ради про управління об`єктами спільної власності територіальних громад сіл та міста району, доданими до матеріалів справи.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Частинами 3, 4, 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об`єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об`єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Частиною 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно з абзацами 1, 2, 3 пункту 10 розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст. Майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу. За пропозицією сільських, селищних, міських рад районні, обласні ради повинні приймати рішення про передачу до комунальної власності відповідних територіальних громад окремих об`єктів, спільної власності територіальних громад, які знаходяться на їх території і задовольняють колективні потреби виключно цих територіальних громад.

Законом № 1009-IX від 17.11.2020 доповнено вказаний 10 пункт розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" абзацом 4, в якому зазначено, що правонаступник районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року, зобов`язаний передати у комунальну власність територіальних громад усі об`єкти спільної власності територіальних громад району, які знаходяться на території цих територіальних громад, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

У постановах від 07.06.2023 у справі № 917/183/21, від 26.03.2024 у cправі № 903/561/23 Верховний Суд виснував, що, виходячи із системного аналізу приписів пункту 10 розділу V названого Закону, вбачається два випадки передачі об`єктів спільної власності територіальних громад району у комунальну власність територіальних громад: 1) за заявницьким принципом, тобто за пропозицією сільських, селищних, міських рад рішенням, зокрема районної ради (абзац 3 пункту 10 розділу V Закону); 2) на виконання зобов`язання, встановленого Законом, правонаступником районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, після припинення відповідних районних рад як юридичних осіб, але не пізніше 1 липня 2021 року (абзац 4 пункту10 розділу V Закону).

При цьому за своїм змістом приписи абзаців 3 та 4 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" мають імперативний характер, позаяк у співвідношенні із частиною 8 статті 60 цього Закону встановлюють два випадки обов`язкової передачі районною чи обласною радою об`єктів спільної власності територіальних громад на користь конкретної територіальної громади району чи області незалежно від наявності згоди інших територіальних громад району чи області на передачу вказаних об`єктів.

У першому випадку (абзац 3 пункту 10 розділу V Закону) передачі до комунальної власності відповідних територіальних громад підлягає майно (що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст), яке знаходиться на території цих громад та задовольняє виключно їх потреби.

Тобто за заявницьким принципом (перший випадок) районна рада у прийнятті рішення про передачу об`єкта спільної власності району повинна керуватися наявністю двох обов`язкових критерієв: 1) об`єкт спільної власності територіальних громад знаходиться на території територіальної громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідний об`єкт задовольняє колективні потреби виключно тієї територіальної громади, на території якої він знаходиться.

У другому випадку (абзац 4 пункту 10 розділу V Закону) - на виконання зобов`язання, покладеного законом на правонаступника районної ради району, ліквідованого Верховною Радою України, об`єкти спільної власності району передаються за такими двома обов`язковими критеріями: 1) об`єкти спільної власності територіальних громад знаходяться на території громади (сільської, селищної, міської, об`єднаної); 2) відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Колегія суддів відхиляє посилання скаржника на абзац 4 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", як можливу підставу для передачі спірного майна відповідачу-1.

Кропивницька районна рада не могла керуватись вказаною нормою під час передачі спірного майна, оскільки умови цієї норми не виконувалися. Зазначена норма зобов`язує правонаступників районної ради виконати вказану передачу після припинення відповідних районних рад (тобто попередників) як юридичних осіб, а не пов`язує з самим лише фактом правонаступництва, який за висновками Верховного Суду, не завжди збігається з державною реєстрацією припинення попередньої юридичної особи.

Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а всієї їх сукупності. Тобто при універсальному правонаступництві до правонаступника чи правонаступників переходить усе майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать (незалежно від їх виявлення на момент правонаступництва), на підставі передавального акта. Наведені обставини передують внесенню запису до Реєстру про припинення юридичної особи, яка припиняється в результаті реорганізації.

Згідно з частинами 1 і 5 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Юридична особа - районна рада є такою, що припинилася, з дня внесення запису про її припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (п. 9 пп. 6-2 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Проте, як вказано вище, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Бобринецька районна рада значиться "в стані припинення" з 28.01.2021, однак остаточний запис про її припинення відсутній. За викладеного відсутні підстави прийти до висновку про припинення Бобринецької районної ради як юридичної особи.

Отже, колегія суддів зазначає, що за загальним правилом, передбаченим частиною 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", об`єкти права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району та області, управління якими здійснюють районні та обласні ради, не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо зазначених територіальних громад або відповідних рішень рад чи уповноважених ними органів, за винятком випадків, передбачених законом. Зокрема, але не виключно, до таких виняткових випадків, коли згода інших територіальних громад на передачу об`єктів права спільної власності не потрібна, належать передбачені абзацом 3 пункту 10 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" випадки, а саме: цілісний майновий комплекс підприємства, яке є спільною власністю територіальних громад району або області, окремі об`єкти (нерухоме майно, індивідуально визначене майно тощо) знаходяться на території конкретної місцевої територіальної громади та задовольняють виключно колективні потреби цієї територіальної громади.

Таким чином, визначати правову долю об`єктів комунальної власності, в тому числі тих, що перебувають у спільній власності сіл, селищ, міст та знаходяться в управлінні районної або обласної ради, шляхом прийняття відповідних рішень мають право безпосередньо територіальні громади сіл, селищ, міст або їх представницькі органи - відповідні місцеві ради, тоді як районна або обласна рада зобов`язана здійснювати повноваження щодо відчуження комунального майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст виключно у зазначених вище випадках, але водночас може (має право) здійснювати відповідні повноваження у випадку надання районній або обласній раді на підставі частини 2 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" таких повноважень відповідними радами, які представляють інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст". Подібні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 15.02.2021 у справі № 904/4109/21, від 23.02.2021 у справі № 903/900/21.

За положеннями ч. 2 ст. 4, ст. 6 Закону України "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом. Передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. Утворює комісію з питань передачі об`єктів та призначає її голову: виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради, якщо інше не передбачено законом, - у разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Згідно п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1998 р. № 1482 "Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності" підписуючи спірний акт приймання-передачі, передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об`єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об`єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об`єктом передачі виникає з дати затвердження органом, який створив комісію, акта приймання-передачі, а орган, уповноважений управляти державним майном, що здійснював управління об`єктом, або самоврядна організація втрачає таке право.

Згідно п. 13 ч. 1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції на дату державної реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради, державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність.

При цьому, відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії.

Частиною 1 статі 74 Господарського процесуального кодексу України установлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Частиною 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено. що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Задовольняючи позовні вимоги, господарський суд першої інстанції виходив із недоведеності відповідачами того, що нежитлова будівля задовольняє виключно колективні потреби територіальної громади Бобринецької міської ради.

Так, нежитлова будівля за адресою: м. Бобринець, вул. Каштанова,84, яка є об`єктом комунальної власності міської територіальної громади, використовується для задоволення комунально-побутових та/або соціально-культурних потреб міської територіальної громади через розміщені в ній:

а) структурні підрозділи і заклади міської ради, а саме: відділ "ЦНАП" Бобринецької міської ради; відділ земельних ресурсів, охорони навколишнього середовища та агропромислового розвитку Бобринецької міської ради; комунальний заклад "Бобринецький міський центр соціальних служб; філія №1 комунального закладу "Міська публічна бібліотека",

б) підрозділи органів виконавчої влади, а саме: територіально-відокремлений підрозділ Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації; територіально-відокремлений підрозділ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області; поліцейська станція (поліцейський офіцер міської громади).

Вказане нерухоме майно з 2000 року використовувалося з метою розміщення Управління праці та соціального захисту населення Бобринецької районної державної адміністрації, правонаступником якого в подальшому стало Управління соціального захисту населення Кропивницької районної державної адміністрації.

Крім того, місцевий господарський суд установив відсутність доказів надання згоди Кетрисанівською територіальною громадою на відчуження на користь Бобринецької міської ради спільного майна - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84.

За таких обставин господарський суд першої інстанції дійшов до вірного висновку про те, що оспорюване рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 що стосується передачі із спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району у комунальну власність Бобринецької міської ради спірної нерухомості, не відповідає вимогам частини 2 статті 10, частини 8 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", і цим порушено майнове право позивача на об`єкт спільної власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району.

Водночас суд першої інстанції зазначив, що всі інші позовні вимоги Кетрисанівської сільської ради є похідними від позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92, а тому дійшов висновку про необхідність їх задоволення.

Переглядаючи рішення господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправними та скасування оспорюваних рішень Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92, Бобринецької міської ради від 22.04.2021 року № 171, акту приймання-передачі - комплексу будівель за адресою Кіровоградська область, Кропивницький район, м. Бобринець, вул. Каштанова, 84, та припинення речового права Бобринецької міської ради на об`єкт нерухомого майна.

Так, абз. 3 ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції, чинній на момент розгляду даної справи, визначає, що у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи визнання його прийнятим з порушенням цього Закону та анулювання у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію зміни, припинення речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження повертаються у стан, що існував до відповідної державної реєстрації, шляхом державної реєстрації змін чи набуття таких речових прав, обтяжень речових прав, що здійснюється державним реєстратором або, у випадку скасування рішення Міністерства юстиції України, прийнятого відповідно до пункту 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, посадовою особою Міністерства юстиції України. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.

Пунктом 9 ч.1 ст. 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі судового рішення, що набрало законної сили, щодо набуття, зміни або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості.

Відповідно до інформаційної довідки № 3481139931 право власності на комплекс будівель зареєстровано 23.04.2021 за Бобринецькою міською радою на підставі рішення Бобринецької міської ради № 451 від 31.03.2021 та рішення Бобринецької міської ради № 171 від 22.04.2021 про затвердження акту приймання-передачі.

Поряд з тим в матеріалах реєстраційної справи, наданої Кропивницькою районною військовою адміністрацією, містяться рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92, рішення Бобринецької міської ради від 22.04.2021 № 171, акт приймання-передачі від 22.04.2021, рішення Бобринецької міської ради від 31.03.2021 № 451, які були надані для реєстрації.

Враховуючи вище наведені норми Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" факт реєстрації права комунальної власності Бобринецької міської ради на спірний об`єкт нерухомого майна на підставі оскаржуваних рішень рад та акта приймання-передачі, господарський суд вважає, що позивачем обрано ефективний спосіб захисту його права, який призведе до відновлення первинного стану сторін. Такий спосіб захисту права відповідає нормам ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З огляду на вищевикладене, колегія суддів відхиляє решту доводів апеляційної скарги.

Колегія суддів також не погоджується з доводами апелянта про відсутність порушеного права позивача, адже спірне нерухоме майно перебувало у спільній власності територіальних громад сіл та міста Бобринецького району, таким чином одним із співвласників була Кетрисанівська територіальна громада, представницьким органом якої є Кетрисанівська сільська рада.

В результаті прийняття рішення Кропивницької районної ради від 26.03.2021 № 92 без отримання згоди Кетрисанівської територіальної громади або Кетрисанівської сільської ради територіальна громада с. Кетрисанівка втратила своє право спільної власності на спірне майно. Отже, було порушено право територіальної громади с. Кетрисанівка на розпорядження майном.

Доведення у даному випадку позивачем задоволення спірним майном потреб виключно його територіальної громади для оскарження незаконно набутого відповідачем-1 речового права на спірний об`єкт нерухомості не вимагається. Визначальним у даному випадку було доведення саме відповідачем-1, особи, яка набула майно, обставин знаходження об`єкту нерухомого майна на території його громади і задоволення цим майном колективних потреб виключно цієї територіальної громади.

У свою чергу, п. 3 ч. 9 ст. 60 Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" наділяє сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) правом мати об`єкти комунальної власності за межами відповідних адміністративно-територіальних одиниць.

Враховуючи обставини даної справи, втручання у володіння майном відповідача-1 є законним, має суспільний інтерес, який полягає у відновленні прав територіальних громад розпоряджатися своїм майном у спосіб та в порядку, встановлені законом. Захід втручання є пропорційним цілям втручання. Крім того орган місцевого самоврядування, яким є апелянт, повинен бути обізнаний із порядком отримання майна із спільної власності територіальних громад та зацікавлений у дотриманні законності в Україні.

Посилання скаржника на необхідність врахування правових висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, які викладено, зокрема, у постанові від 07.09.2022 у справі № 926/3156/21, є безпідставними, оскільки висновки суду у даній справі не суперечать правовим позиціям, які викладені у цій постанові Верховного Суду.

Із постанови Верховного Суду від 07.09.2022 у справі № 926/3156/21 вбачається, що Заставнівській міській раді було відмовлено у позові про визнання протиправним та скасування рішень Заставнівської районної ради, скасування державної реєстрації, однак Верховний Суд скасував судові рішення у справі, а справу направив на новий розгляд до суду першої інстанції зазначивши, що відповідно до частини другої статті 4 ГПК України позивач має право на звернення до господарського суду за захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів, висновок судів, що позивач не довів порушення свого цивільного права на спірне майно через недоведеність звернення з відповідною пропозицією до відповідача-1 про передачу спірних об`єктів у комунальну власність Заставнівської об`єднаної територіальної громади, не нівелює наявність у позивача законного інтересу по відношенню до спірного майна. Крім того Верховним Судом у вказаній постанові було зазначено, що доводи касаційної скарги у зв`язку із ненаданням судами оцінки наявним у матеріалах справи доказам шляхом повного, всебічного та безпосереднього їх дослідження та всім доводам учасників справи, що унеможливило встановлення всіх фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, знайшли підтвердження, а тому судові рішення слід скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

З огляду на усе вищевикладене, судова колегія апеляційного суду вважає доводи апеляційної скарги необґрунтованими, а оскаржуване рішення таким, що відповідає фактичним обставинам справи та нормам чинного законодавства, тому підстави, передбачені ст. 277 ГПК України, для задоволення апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення відсутні.

Відповідно до ст. 129 ГПК України та виходячи з результатів розгляду апеляційної скарги, сплачений за її подання судовий збір слід покласти на апелянта.

З підстав наведеного та керуючись ст.ст. 264, 269, 270, 275-284, 287 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Бобринецької міської ради на рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23 - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Кіровоградської області від 13.02.2024р. у справі № 912/1899/23 - залишити без змін.

Судовий збір, сплачений за подання апеляційної скарги, покласти на Бобринецьку міську раду.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повна постанова складена та підписана 26.12.2024 року.

Головуючий суддя А.Є. Чередко

Суддя В.Ф. Мороз

Суддя О.Г. Іванов

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124101004
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо визнання незаконним акта, що порушує право власності

Судовий реєстр по справі —912/1899/23

Постанова від 16.12.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 21.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 05.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 15.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 25.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 28.03.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

Ухвала від 11.03.2024

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Кабакова В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні