Рішення
від 26.12.2024 по справі 903/890/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

26 грудня 2024 року Справа № 903/890/24

Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участю секретаря судового засідання Ведмедюка М.П., розглянувши за правилами загального позовного провадження справу №903/890/24

за позовом Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньелектрозбут, м. Луцьк

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 140098,58 грн.,

за участю представників:

від позивача: н/з,

від відповідача: Розгон О.В. діє в порядку самопредставництва,

в судовому засіданні взяла участь Коломий О.О. - прокурор відділу Волинської обласної прокуратури (службове посвідчення №071846 від 01.03.2023),

в с т а н о в и в:

21.10.2024 документ сформовано в системі Електронний суд, а 22.10.2024 зареєстровано в Господарському суді Волинської області позовну заяву №52-4403вих-24 від 21.10.2024 Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради, в якій Керівник Ковельської окружної прокуратури просить:

- визнати недійсними додаткові угоди: №2 від 22.10.2021, №3 від 03.11.2021, №4 від 16.11.2021, №5 від 22.11.2021, №6 від 23.11.2021, № 7 від 20.12.2021, №8 від 22.12.2021 укладені до договору №23-21/381/49 від 17.02.2021;

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньелектрозбут на користь Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради кошти в сумі 140098,58 грн.

Ухвалою суду від 28.10.2024 було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 13.11.2024; встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст.165 ГПК України до 11.11.2024.

07.11.2024 через систему Електронний суд від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволені позову.

11.11.2024 через систему Електронний суд від Керівника Ковельської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив№52-4704вих.24 від 11.11.2024.

В судове засідання 13.11.2024 представник позивача не з`явився. Ухвала суду від 28.10.2024 була надіслана до електронного кабінету позивача.

В судовому засіданні 13.11.2024 прокурор та представник відповідача висловили думку про можливість закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.

Ухвалою суду від 13.11.2024 було закрито підготовче провадження, призначено справу до розгляду по суті на 18.12.2024.

У судовому засіданні оголошено перерву з 18.12.2024 до 26.12.2024, сторін у справі про оголошення перерви повідомлено шляхом надіслання ухвали суду від 18.12.2024 до їх електронних кабінетів.

Позивач повноважного представника у судове засідання 26.12.2024 не направив.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Неявка в судове засідання представника позивача не перешкоджає розгляду справи по суті, оскільки позивач належним чином шляхом доставки ухвали суду від 18.12.2024 до його електронного кабінету був повідомлений про судовий розгляд, а тому на підставі статті 202 Господарського процесуального кодексу України спір було вирішено судом за відсутності представника позивача за наявними матеріалами.

Позовна вимога Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради про визнання недійсними додаткових угод №2 від 22.10.2021, №3 від 03.11.2021, №4 від 16.11.2021, №5 від 22.11.2021, №6 від 23.11.2021, № 7 від 20.12.2021, №8 від 22.12.2021, укладених до договору №23-21/381/49 від 17.02.2021, обгрунтована і підлягає до задоволення.

18.01.2021 на веб - порталі електронної системи публічних закупівель «Ргогогго» Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради оприлюднило оголошення UA-2021-01-18-004734-а про проведення переговорної процедури на закупівлю електричної енергії (ДК 021:2015:09130000-5), зокрема, 375665 кВт з терміном поставки товарів до 31.12.2021 з очікуваною вартістю закупівлі 939 162,00 грн.

За результатами проведеної процедури закупівлі переможцем визнано Товариство з обмеженою відповідальністю «Волиньелектрозбут», з яким 17.02.2021 укладено договір № 23-21/381/49 про постачання електричної енергії споживачу (надалі - договір).

Відповідно до п. 2.3. договору кількість (обсяг) електричної енергії, яка постачається за цим договором, визначено у додатку 1 та відповідає очікуваному обсягу закупівлі послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у оператора системи.

Згідно з додатком 1 постачальник зобов`язується передати (поставити) покупцю електричну енергію обсягом 375665 кВт.

Згідно з п. 5.1. договору загальна ціна (сума) договору становить 912 865,95 грн., у т.ч. ПДВ -152 144 грн. 33 коп.

Ціна за одиницю товару визначена у специфікації, що є невід`ємною частиною договору, та становить - 2,43 грн./кВт/ год з ПДВ, ціна електричної енергії як товару (без ПДВ) - 1,73107.

Пунктом 5.3. договору узгоджено, що ціна за одиницю товару за цим договором може змінюватись з дотримуванням сторонами норм, передбачених частиною п`ятою статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», що оформляється додатковою угодою, у порядку, визначеному у додатку 3 до цього договору. До зміни ціни за одиницю товару постачальник зобов`язаний постачати електричну енергію за ціною, яка зазначена у договорі у чинній редакції.

Відповідно до п. п. 6 - 7 додатку 3 до договору істотні умови договору не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених п.п. 1 - 8 ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ.

Істотні умови договору можуть змінюватись у випадку зміни ціни за одиницю товару (електричної енергії) не більше ніж 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку, за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі. У цьому випадку зміна ціни за одиницю електричної енергії допускається за умови надання стороною, яка пропонує зміни, документального підтвердження факту коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні «ОЕС України». Таким документальним підтвердженням можуть бути офіційні дані про ціну, обсяги купівлі-продажу електричної енергії на ринку «на добу наперед» на внутрішньому ринку та інші показники, які склались у відповідному розрахунковому періоді в торговій зоні «ОЕС України» та оприлюднені на офіційному сайті ДП «Оператор ринку» за адресою в мережі Інтернет htts://www.oree.com.ua - згідно з частиною шостою статті 67 Закону України «Про ринок електричної енергії».

На момент підписання договору сторонами погоджені всі істотні умови договору, а саме: предмет, ціну та строк виконання зобов`язань відповідно до вимог Господарського кодексу України та Закону України «Про публічні закупівлі».

В подальшому до Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради надійшли листи-пропозиції ТОВ «Волиньелектрозбут» від 11.08.2021 №01-8/2728; від 09.09.2021 № 01-8/2878, від 05.10.2021 № 01-8/3083, від 05.10.2021 № 01-8/3383, від 09.11.2021 № 01-8/3347, від 16.12.2021 №01-8/3802 про укладення додаткових угод до договору, у яких ТОВ «Волиньелектрозбут» посилалося на коливання цін на ринку та підвищення у зв`язку з цим ціни на постачання електричної енергії за договором.

Після цього сторони договору уклали додаткові угоди, якими збільшено ціну електричної енергії за 1 кВт/год, зокрема:

1)додатковою угодою №1 від 01.09.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 01.09.2021 збільшено з 2,43 грн/кВт/год до 2,637521 грн/кВт/год (на 8,54% від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 1,904004 грн/кВт/год (на 9,99% від ціни обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

2)додатковою угодою №2 від 22.10.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 01.10.2021 збільшено з 2,637521 грн/кВт/год до 2,865773 грн/кВт/год (на 9,39 % або на 17,93% від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 2,094214 грн/кВт/год (на 10,99 % або на 20,98% від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

3)додатковою угодою №3 від 03.11.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 11.10.2021 збільшено з 2,865773 грн/кВт/год до 3,116827 грн/кВт/год (на 10,33 % або на 28,26% від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 2,303426 грн/кВт/год (на 12,09 % або на 33% від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

4)додатковою угодою №4 від 16.11.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 01.11.2021 збільшено з 3,116827 грн/кВт/год до 3,392962 грн/кВт/год (на 11,64 % або на 39,63 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 2,533538 грн/кВт/год (на 13,29 % або на 46,36 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

5)додатковою угодою №5 від 22.11.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 11.11.2021 збільшено з 3,392962 грн/кВт/год до 3,696682 грн/кВт/год (на 12,49 % або на 52,13 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 2,786638 грн/кВт/год (на 14,62 % або на 60,9 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

6)додатковою угодою №6 від 23.11.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 12.11.2021 збільшено з 3,696682 грн/кВт/год до 4,030744 грн/кВт/год (на 13,75 % або на 65,87 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 3,065023 грн/кВт/год (на 16,08 % або на 77,06 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

7)додатковою угодою №7 від 20.12.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 01.12.2021 збільшено з 4,030744 грн/кВт/год до 4,398179 грн/кВт/год (на 15,12 % або на 80,99 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 3,371219 грн/кВт/год (на 17,69 % або на 94,75 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021);

8)додатковою угодою №8 від 22.12.2021 - ціну за одиницю електроенергії (з урахуванням величини регульованих тарифів та ПДВ) з 06.12.2021 збільшено 4,398179 грн/кВт/год до 4,802321 грн/кВт/год (на 16,63 % або на 97,63 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021), при цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено до 3,708004 грн/кВт/год (на 19,45% або на 114,2 % від ціни, обумовленої у договорі закупівлі від 17.02.2021).

30.12.2021 між сторонами укладено додаткову угоду № 9, згідно з п. 1 якої передбачено зменшити суму договору на 142515 грн., виклавши п.5.1. розділу 5 "Ціна, порядок, облік та оплати електричної енергії" в наступній редакції: "5.1. Загальна ціна (сума) цього договору становить 770350, 01 грн., в тому числі ПДВ 128391,67 грн."

З наведеного вбачається, що до договору № 23-21/381/49 від 17.02.2021 у період його виконання 8 разів вносились зміни щодо вартості одиниці електричної енергії у сторону збільшення.

На підтвердження наявності підстав для укладення додаткових угод, якими збільшено договірну ціну на електроенергію, ТОВ «Волиньелектрозбут» надало інформації із сайту ДП «Оператор ринку» або цінові довідки Харківської торгово- промислової палати, у яких наведено відомості з офіційного сайту ДП «Оператор ринку» про середньозважені ціни купівлі-продажу на РДН та ВДР з серпня по грудень 2021 року.

Аналізом інформації щодо кількості постачання електричної енергії під час дії договору поставки встановлено, що ТОВ «Волиньелектрозбут» у 2021 році передано Управлінню гуманітарної політики Ратнівської селищної ради 249658 кВт електричної енергії, що підтверджується актами приймання- передачі електричної енергії, а саме:

- акт № 105/535-067000/2/1 від 28.02.2021 - 13585 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/3/1 від 31.03.2021 - 37239 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/4/1 від 30.04.2021 - 27191 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/5/1 від 09.06.2021 - 25047 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/6/1 від 30.06.2021 - 15071 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/7/1 від 31.07.2021 - 5313 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/8/1 від 31.08.2021 - 12576 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/9/1 від 30.09.2021 - 18161 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/10/1 від 31.10.2021 - 23521 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/11/1 від 06.12.2021 - 34917 кВт/год;

- акт № 105/535-067000/12/1 від 23.12.2021 - 37037 кВт/год.

За передану на підставі вказаних актів приймання-передачі електричну енергію позивач сплатив 770 349, 91 грн., з них:

- за актом № 105/535-067000/2/1 від 28.02.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за лютий 2021 року сплачено 33011,62 грн (платіжні доручення №22 від 04.03.2021 на суму 723,17 грн; №23 від 04.03.2021 на суму 4031,38 грн; №84 від 04.03.2021 на суму 4847,86 грн; №8 від 05.03.2021 на суму 2063,08 грн; №28 від 05.03.2021 на суму 192,84 грн; №30 від 05.03.2021 на суму 289,27 грн; №118 від 05.03.2021 на суму 20864,02 грн);

- за актом № 105/535-067000/3/1 від 31.03.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за березень 2021 року сплачено 90490,86 грн (платіжні доручення №46 від 06.04.2021 на суму 6177,08 грн; №177 від 06.04.2021 на суму 16730,56 грн; №40 від 06.04.2021 на суму 55200,96 грн; №38 від 06.04.2021 на суму 1530,90 грн; №38 від 06.04.2021 на суму 184,68 грн; №50 від 08.04.2021 на суму 2296,36 грн; №51 від 08.04.2021 на суму 2491,18 грн; №68 від 08.04.2021 на суму 1564,92 грн; №15 від 08.04.2021 на суму 3875,42 грн; №299 від 08.04.2021 на суму 50118,80 грн);

- за актом № 105/535-067000/4/1 від 30.04.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за квітень 2021 року сплачено 66074,24 грн (платіжні доручення №74 від 14.05.2021 на суму 4246,31 грн; №71 від 14.05.2021 на суму 1902,69 грн; №114 від 14.05.2021 на суму 286,74 грн; №86 від 14.05.2021 на суму 972 грн; №538 від 14.05.2021 на суму 13020,83 грн; №53 від 14.05.2021 на суму 837,25 грн; №25 від 14.05.2021 на суму 1858,95 грн; №58 від 14.05.2021 на суму 155,52 грн; №86 від 14.05.2021 на суму 1458 грн; №328 від 14.05.2021 на суму 26355 грн; №271 від 14.05.2021 на суму 14980,95 грн);

- за актом № 105/535-067000/5/1 від 09.06.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за травень 2021 року сплачено 60864,32 грн (платіжні доручення №81 від 09.06.2021 на суму 483,57 грн; №75 від 09.06.2021 на суму 726,57 грн; №22 від 09.06.2021 на суму 148,23 грн; №445 від 09.06.2021 на суму 41171,49 грн; №90 від 09.06.2021 на суму 252,72 грн; №371 від 10.06.2021 на суму 11664 грн; №96 від 10.06.2021 на суму 2021,76 грн; №107 від 10.06.2021 на суму 3658,24 грн; №71 від 10.06.2021 на суму 526,33грн; №77 від 10.06.2021 на суму 211,41 грн);

- за актом № 105/535-067000/6/1 від 30.06.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за червень 2021 року сплачено 36622,62 грн (платіжні доручення №118 від 09.07.2021 на суму 199,26 грн; №134 від 09.07.2021 на суму 170,10 грн; №98 від 09.07.2021 на суму 303,75 грн; №138 від 09.07.2021 на суму 1492,02 грн; №427 від 09.07.2021 на суму 11263,05 грн; №28 від 09.07.2021 на суму 148,23 грн; №261 від 09.07.2021 на суму 21960 грн; №90 від 09.07.2021 на суму 75,33 грн; №116 від 09.07.2021 на суму 675,54 грн; №77 від 09.07.2021 на суму 335,34 грн);

- за актом № 105/535-067000/7/1 від 31.07.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за липень 2021 року сплачено 12910,7 грн (платіжні доручення №565 від 10.08.2021 на суму 7443,20 грн; №118 від 10.08.2021 на суму 228,42 грн; №133 від 10.08.2021 на суму 575,91 грн; №52 від 10.08.2021 на суму 476,28 грн; №86 від 10.08.2021 на суму 165,24 грн; №40 від 10.08.2021 на суму 151,68 грн; №452 від 10.08.2021 на суму 1640,25 грн; №134 від 10.08.2021 на суму 150,66 грн; №157 від 10.08.2021 на суму 177,39 грн; №104 від 10.08.2021 на суму 72,90 грн; №164 від 10.08.2021 на суму 1828,77 грн);

- за актом № 105/535-067000/8/1 від 30.08.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за серпень 2021 року сплачено 30559,72 грн (платіжні доручення №180 від 08.09.2021 на суму 243 грн; №618 від 08.09.2021 на суму 20958,79 грн; №39 від 08.09.2021 на суму 243 грн; №97 від 08.09.2021 на суму 608,06 грн; №121 від 08.09.2021 на суму 191,97 грн; №538 від 08.09.2021 на суму 5185,62 грн; №162 від 08.09.2021 на суму 559,10 грн; №146 від 08.09.2021 на суму 838,64 грн; №53 від 08.09.2021 на суму 1488,54 грн; №155 від 08.09.2021 на суму 243 грн);

- за актом № 105/535-067000/9/1 від 30.09.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за вересень 2021 року сплачено 47900,03 грн (платіжні доручення №62 від 06.10.2021 на суму 3446,81 грн; №180 від 06.10.2021 на суму 328,35 грн; №211 від 06.10.2021 на суму 211,38 грн; №164 від 06.10.2021 на суму 492,53 грн; №132 від 06.10.2021 на суму 52,75 грн; №642 від 06.10.2021 на суму 13627,96 грн; №171 від 06.10.2021 на суму 2189,13 грн; №107 від 06.10.2021 на суму 432,24 грн; №742 від 06.10.2021 на суму 27118,78 грн);

- за актом № 105/535-067000/10/1 від 31.10.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за жовтень 2021 року сплачено 73310,9 грн (платіжні доручення №76 від 10.11.2021 на суму 6243,90 грн; №186 від 10.11.2021 на суму 1727,96 грн; №153 від 10.11.2021 на суму 763,60 грн; №59 від 10.11.2021 на суму 857,12 грн; №738 від 10.11.2021 на суму 18333,20 грн; №211 від 10.11.2021 на суму 1151,97 грн; №246 від 10.11.2021 на суму 651,41 грн; №195 від 10.11.2021 на суму 4930,83 грн; №124 від 10.11.2021 на суму 1258,30 грн; №855 від 10.11.2021 на суму 37392,61 грн);

- за актом № 105/535-06700011/1 від 01.12.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за листопад 2021 року сплачено 140741,46 грн (платіжні доручення №839 від 08.12.2021 на суму 32286,25 грн; №917 від 08.12.2021 на суму 72412,30 грн; №235 від 08.12.2021 на суму 2535,34 грн; №131 від 08.12.2021 на суму 2757,03 грн; №272 від 08.12.2021 на суму 1721,13 грн; №212 від 08.12.2021 на суму 6811,96 грн; №202 від 08.12.2021 на суму 3800,99 грн; №171 від 08.12.2021 на суму 342,61 грн; №65 від 08.12.2021 на суму 6852,26 грн; №88 від 08.12.2021 на суму 11221,59 грн;

- за актом № 105/535-067000/12/1 від 23.12.2021 приймання-передачі обсягу реалізованої електричної енергії за грудень 2021 року сплачено 177863,54 грн (платіжні доручення №920 від 25.12.2021 на суму 26186,45 грн; №143 від 25.12.2021 на суму 2624,10 грн; №189 від 28.12.2021 на суму 360,15 грн; №314 від 28.12.2021 на суму 3491,05 грн; №262 від 28.12.2021 на суму 2406,50 грн; №1042 від 28.12.2021 на суму 105241,60 грн; №95 від 28.12.2021 на суму 9981,91 грн; №232 від 28.12.2021 на суму 10284,46 грн; №299 від 28.12.2021 на суму 13667,92 грн; №225 від 28.12.2021 на суму 3619,40 грн).

Відповідно до частини першої статті 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно із частиною першою статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою статті 203 цього Кодексу.

Частиною третьою статті 215 ЦК України передбачено, що якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із частиною першою статті 628, статтею 629 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

За змістом частини другої статті 189 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) ціна є істотною умовою господарського договору.

Згідно з частиною першою статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини першої статті 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Згідно із частинами третьою, четвертою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Сторони не мають права вимагати повернення того, що було виконане ними за зобов`язанням до моменту зміни договору, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов`язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов`язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із частинами першою, другою статті 334 ЦК України право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом. Переданням майна вважається вручення його набувачеві або перевізникові, організації зв`язку тощо для відправлення, пересилання набувачеві майна, відчуженого без зобов`язання доставки.

Відповідно до частини четвертої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, діючій на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, газу та електричної енергії.

Із системного тлумачення наведених норм ЦК України, ГК України та Закону статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.

Зміна ціни товару в бік збільшення до передачі його у власність покупця за договором про закупівлю можлива у випадку збільшення ціни такого товару на ринку, якщо сторони договору про таку умову домовились. Якщо сторони договору про таку умову не домовлялись, то зміна ціни товару в бік збільшення у випадку зростання ціни такого товару на ринку можлива, лише якщо це призвело до істотної зміни обставин, в порядку статті 652 ЦК України, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

У будь-якому разі ціна за одиницю товару не може бути збільшена більше ніж на 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, незалежно від кількості та строків зміни ціни протягом строку дії договору. Тобто, під час дії договору про закупівлю сторони можуть неодноразово змінювати ціну товару в бік збільшення за наявності умов, встановлених у статті 652 ЦК України та пункті 2 частини п`ятої статті 41 Закону № 922-УІІІ, проте загальне збільшення такої ціни не повинно перевищувати 10 % від тієї ціни товару, яка була визначена сторонами при укладенні договору за результатами процедури закупівлі.

Такі правові висновки викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.01.2024 у справі № 922/2321/22.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №2 від 22.10.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Укладаючи додаткову угоду № 2 від 22.10.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 17,93 % від тієї ціни, яка була визначена під час укладання договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 2,865773 грн/кВт/год).

При цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 20,98 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 2,094214 грн/кВт), що суперечить вимогам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), оскільки ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами у договорі за результатами процедури закупівлі.

Разом з цим, у додатковій угоді № 2 від 22.10.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 01.10.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії упродовж жовтня 2021 року (до 22.10.2021) сторони в порушення вимог ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі товару у власність покупця.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №3 від 03.11.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Укладаючи додаткову угоду № 3 від 03.11.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 28,26 % від тієї ціни, яка була визначена під час укладення договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 3,116827 грн/кВт/год).

При цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 33 % від тієї ціни, яка була визначена при укладенні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 2,303426 грн/кВт). Таким чином, ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, що суперечить вимогам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Разом з цим, у додатковій угоді № 3 від 03.11.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 11.10.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 11.10.2021 по 03.11.2021, сторони в порушення вимог ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №4 від 16.11.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Укладаючи додаткову угоду № 4 від 16.11.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 39,63 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 3,392962 грн/кВт/год).

При цьому, ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 46,36 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 2,533538 грн/кВт), що суперечить приписам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), оскільки ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури.

Разом з цим, у додатковій угоді № 4 від 16.11.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 01.11.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 01.11.2021 до 16.11.2021 сторони в порушення приписів ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі товару у власність покупця.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №5 від 22.11.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Укладаючи додаткову угоду № 5 від 22.11.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 52,13 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 3,696682 грн/кВт/год).

При цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 60,9 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 2,786638 грн/кВт), що суперечить приписам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), оскільки ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури.

Разом з цим, у додатковій угоді № 5 від 22.11.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 11.11.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 11.11.2021 до 22.11.2021 сторони в порушення приписів ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №6 від 23.11.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Разом з цим, укладаючи додаткову угоду № 6 від 23.11.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 65,87 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 4,030744 грн/кВт/год).

При цьому, ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 77,06 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 3,065023 грн/кВт), що суперечить приписам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин), оскільки ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури.

Також у додатковій угоді № 6 від 23.11.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 12.11.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 12.11.2021 до 23.11.2021 сторони в порушення приписів ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі товару у власність покупця.

На підтвердження коливання ціни електроенергії на ринку при ініціюванні укладення додаткової угоди №6 від 23.11.2021 ТОВ «Волиньелектрозбут» надало цінову довідку Харківської торгово-промислової палати: від 18.11.2021 № 2939/21, у якій порівняно середньозважені ціни на РДН в ОЕС України за жовтень (01.10-31.10) 2021 року та за 1 листопада 2021 року та зазначено, що відсоток коливання ціни склав +25 %.

Довідка Харківської торгово-промислової палати не підтверджує коливання ціни на ринку на електроенергію безпосередньо станом на 23.11.2021 - дату укладання додаткової угоди № 6, оскільки у довідці зазначено про коливання ціни електроенергії за 1 листопада 2021 року у порівнянні з жовтнем 2021 року, тобто за період, який значно передує даті укладання додаткової угоди, а відповідач повинен був довести факт коливання ціни товару на ринку в сторону збільшення за період з 22.11.2021, тобто з дати укладання попередньої додаткової угоди № 5 по 23.11.2021.

Згідно з аналізом цін на електроенергію за листопад 2021 року середньозважена ціна на РДН за 3 декаду листопада 2021 року склала 3193,21 грн/МВт./год,, що на 4,49% нижче, ніж середньозважена ціна 3343,41 грн/МВт./год на РДН за 2 декаду листопада 2021 року, яка в свою чергу на 0,93% нижча ніж середньозважена ціна 3374,95 грн/ МВт./год за 1 декаду листопада 2021 року, що свідчить про динаміку зменшення ціни на електроенергію упродовж листопада 2023 року.

З наведеного випливає, що станом на дату укладення додаткових угод №4 від 16.11.2021, №5 від 22.11.2021 та №6 від 23.11.2021 ТОВ «Волиньелектрозбут» обґрунтовувало наявність факту коливання ціни на електричну енергію у бік збільшення без врахування наявного аналізу середньозваженої ціни на РДН за листопад 2021 року, згідно з яким коливання ціни впродовж вказаного періоду відбувалось у сторону зменшення.

Таким чином, загалом упродовж листопада 2021 року, не враховуючи середньозважену ціна на РДН за листопад 2021 року, яка склала 3,30965 грн/кВт/год, та наявність постійної динаміки до зменшення ціни на електроенергію упродовж листопада 2021 року, додатковими угодами № 4, 5, 6 до договору № 23-21/381/49 від 17.02.2021 ціну збільшено на 29,3 % (з 3,116827 грн/кВт/ год до 4,030744 грн/кВт/ год).

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №7 від 20.12.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Разом з цим, укладаючи додаткову угоду № 7 від 20.12.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 80,99 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 4,398179 грн/кВт/год).

При цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 94,75 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 3,371219 грн/кВт).

Отже, ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами в договорі за результатами процедури закупівлі, що суперечить приписам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Разом з цим, у додатковій угоді № 7 від 20.12.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 01.12.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 01.12.2021 до 20.12.2021 сторони в порушення положень ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі товару у власність покупця.

Підстави визнання недійсною додаткової угоди №8 від 22.12.2021.

Згідно з пунктом 2 частини п`ятої статті 41 Закону Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин) істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку збільшення ціни за одиницю товару до 10 % пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю.

Разом з цим, укладаючи додаткову угоду № 8 від 22.12.2021, сторони збільшили ціну за одиницю електроенергії на 97,63 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 2,43 грн/кВт/год до 4,802321 грн/кВт/год).

При цьому ціну електричної енергії як товару (без ПДВ) збільшено на 114,2 % від тієї ціни, яка була визначена при укладанні договору на закупівлю (з 1,73107 грн/кВт до 3,708004 грн/кВт).

Отже, ціну товару збільшено більше як на 10% від ціни товару, яка була визначена сторонами у договорі за результатами процедури закупівлі, що суперечить приписам пункту 2 частини п`ятої статті 41 Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст. 632 ЦК України ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається.

Разом з цим, у додатковій угоді №8 від 22.12.2021 зазначено, що змінена ціна електроенергії у бік збільшення застосовується з 06.12.2021.

З наведеного випливає, що після фактичної передачі продавцем - ТОВ «Волиньелектрозбут» електроенергії покупцю, а також після спожиття покупцем електроенергії у період з 06.12.2021 до 22.12.2021 сторони в порушення положень ст. 632 ЦК України змінили ціну товару після виконання продавцем зобов`язання з передачі товару у власність покупця.

Окрім цього, ТОВ «Волиньелектрозбут», укладаючи додаткові угоди від 20.12.2021 № 7 та від 22.12.2021 № 8, не надало належних доказів на підтвердження коливання ціни електроенергії у сторону збільшення.

На підтвердження коливання ціни електроенергії на ринку при ініціюванні укладення додаткової угоди №8 від 22.12.2021 ТОВ «Волиньелектрозбут» надало цінову довідку Харківської торгово-промислової палати: від 15.12.2021 № 3139/21, у якій порівняно середньозважені ціни на РДН в ОЕС України за 5 днів грудня з 01.12.2021 по 05.12.2021 та за 06 грудня 2021 року та зазначено, що відсоток коливання ціни склав +12,75 %.

У п. 7 додатку 3 до договору визначено, що у якості документального підтвердження даних про коливання ціни електричної енергії на ринку в торговій зоні «ОЕС України», передбачених цим підпунктом, сторонами визнаються наступні документи: завірені належним чином копії (роздруківки з вебсайту) звітів про результати роботи РДН/ВДР та про діяльність ОР за відповідний календарний місяць, які оприлюднюються відповідно до законодавства ДП «Оператор ринку».

Надані ТОВ «Волиньелектрозбут» документи - цінові довідки торгово- промислової палати за своїм змістом та суттю є лише документами довідково - інформаційного характеру, а тому не можуть слугувати належним доказом факту коливання ціни на електричну енергію, оскільки не містять відомостей про динаміку ціни на електроенергію, в них відсутній аналіз вартості ціни станом на дату укладення договору та кожної з додаткових угод чи будь-які інші відомості, які б підтверджували коливання ціни електроенергії на ринку у звітному періоді.

У зв`язку з цим надані відповідачем цінові довідки торгово- промислової палати не могли бути підставою для зміни істотних умов договору згідно із п. 2. ч. 5 ст. 41 Закону України «Про публічні закупівлі».

Крім цього, довідка Харківської торгово-промислової палати від 15.12.2021 № 3139/21 не підтверджує коливання ціни на ринку на електроенергію безпосередньо станом на дату укладання додаткової угоди № 8 від 22.12.2021, оскільки зазначене у довідці коливання ціни електроенергії надається за 06 грудня 2021 року в порівнянні з 5 днями грудня 2021 року (з 01 по 05), тобто за період, який значно передує даті укладання додаткової угоди, а відповідач повинен був довести факт коливання ціни товару на ринку в сторону збільшення за період з 20.12.2021, тобто з дати укладання попередньої додаткової угоди № 7 по 22.12.2021.

Взяття відповідачем до уваги факту коливання ціни електроенергії за 06 грудня 2021 року у порівнянні з 5 днями грудня 2021 року (з 01 по 05) для укладання 22.12.2021 додаткової угоди № 8 є необґрунтованим, оскільки не свідчить про коливання ціни станом на дату укладання додаткової угоди - 22.12.2021.

Разом з цим, з аналізу інформації з офіційного сайту ДП «Оператор ринку» за грудень 2021 року вбачається, що середньозважена ціна на РДН за 1 декаду грудня 2021 року склала 3082,72 грн/МВт.год, що нижче на 8,65% ніж середньозважена ціна 3374,95 грн/МВт.год на РДН за 1 декаду листопада 2021 року та нижче на 3,46 % ніж середньозважена ціна 3193,21 грн/МВт.год на РДН за 3 декаду листопада 2021 року. Також з аналізу показників за грудень 2021 року вбачається, що середньозважена ціна на РДН за 2 декаду грудня 2021 року склала 3238,88 грн/МВт.год, що нижче на 3,13 % ніж середньозважена ціна 3343,41 грн/МВт.год на РДН за 2 декаду листопада 2021 року, а також нижча на 2,13% у порівнянні середньозваженої ціни 3309,65 грн/МВт.год на РДН за листопад 2021 року загалом.

Тобто, станом на дату укладення додаткових угод від 20.12.2021 № 7 та від 22.12.2021 № 8 ТОВ «Волиньелектрозбут» обгрунтовувало наявність факту коливання ціни на електричну енергію в бік збільшення документами за минулі періоди, які не містили інформацію про середньозважену ціну на РДН на час укладення вищевказаних угод та укладались без врахування об`єктивного аналізу середньозваженої ціни на РДН за грудень 2021 року, згідно з яким коливання ціни упродовж перших двох декад грудня 2021 року у порівнянні з листопадом 2021 року відбувалось у сторону зменшення.

Допущені під час укладення додаткових угод №2 від 22.10.2021, №3 від 03.11.2021, №4 від 16.11.2021, №5 від 22.11.2021, №6 від 23.11.2021, № 7 від 20.12.2021, №8 від 22.12.2021 до договору №23-21/381/49 від 17.02.2021 порушення вимог законодавства є підставою для задоволення позову Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради та визнання недійсними цих додаткових угод.

Позовна заява містить також вимогу про стягнення з відповідача 140 098,58 грн.

Згідно із частиною першою статті 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до частини першої статті 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно з пунктом 1 частини третьої статті 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються також до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином.

ТОВ «Волиньелектрозбут» після укладення 22.10.2021 додаткової угоди № 2 до договору закупівлі № 23-21/381/49 передало позивачу у жовтні 23521 кВт електричної енергії за ціною 3,116827 грн/кВт/год з ПДВ.

Позивач за отриману електроенергію сплатив 73310,9 грн з ПДВ, а саме: 23521 кВт х 3,116827 грн/кВт/год = 73310,9 грн. (фактично сплачено 73310,9 грн)

Вартість електричної енергії у разі поставки її за цінами, що визначені додатковою угодою №1 від 01.09.2024, становила б 62037,13 грн з ПДВ, а саме: 23521 кВт х 2,637521 грн/кВт/год = 62037,13 грн.

Таким чином, сума надмірно сплачених коштів за додатковою угодою від 22.10.2021 № 2 до договору закупівлі становить: 73310,9 грн - 62037,13 грн = 11273,77 грн.

ТОВ «Волиньелектрозбут» відповідно до акту приймання-передачі електричної енергії за листопад 2021 року у листопаді передало позивачу 34917 кВт електричної енергії за ціною 4,03074319 грн/кВт/год з ПДВ згідно з ціною, обумовленою у додатковій угоді від 23.11.2021 № 6 до договору.

Позивач сплатив за електроенергію 140741,46 грн з ПДВ, а саме: 34917 кВт х 4,03074319 грн/кВт/год = 140741,46 грн.

Вартість електричної енергії у разі поставки її за цінами, що визначені додатковою угодою №1 від 01.09.2024, становила б 92094,32 грн з ПДВ, а саме: 34917 кВт х 2,637521 грн/кВт/год = 92094,32 грн.

Таким чином, сума надмірно сплачених коштів у листопаді 2021 року становить: 140741,46 грн - 92094,32 грн = 48647,14 грн.

ТОВ «Волиньелектрозбут» відповідно до акту приймання-передачі електричної енергії за грудень 2021 року у грудні передало позивачу 37037 кВт електричної енергії за ціною 4,80232038 грн/кВт/год з ПДВ згідно з ціною, обумовленою у додатковій угоді №8 від 22.12.2021.

Позивач за передану електричну енергію сплатив 177863,54 грн з ПДВ, а саме: 3703721 кВт х 4,80232038 грн/кВт/год = 177863,54 грн.

Вартість електричної енергії у разі поставки її за цінами, що визначені додатковою угодою №1 від 01.09.2021, становила б грн з ПДВ, а саме: 37037 кВт х 2,637521 грн/кВт/год = 97685,87 грн.

Таким чином, сума надмірно сплачених коштів у грудні 2021 року становить: 177863,54 грн - 97685,87 грн = 80177,67 грн.

Всього за результатами виконання правочину ТОВ «Волиньелектрозбут» на підставі укладених додаткових угод № 2, №3, №4, №5, №6, №7, №8 до договору, якими збільшено договірну ціну, безпідставно отримало бюджетних коштів у розмірі 140 098,58 грн (11273,77 грн + 48647,14 грн + 80177,67 грн).

Грошові кошти у розмірі 140 098,58 грн є такими, що безпідставно набуті ТОВ «Волиньелектрозбут», підстава їх набуття відпала, а тому відповідач зобов`язаний повернути їх до бюджету, що відповідає приписам статей 216, 1212 ЦК України.

У зв`язку з цим підлягає до задоволення вимога Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради про стягнення із ТОВ «Волиньелектрозбут» 140 098,58 грн.

Доводи відповідача, наведені ним у відзиві на позов, не спростовують наведених висновків суду, а тому не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позову.

Обґрунтування підстав для представництва прокурором інтересів держави у суді.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Як передбачено ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Отже, прокурор здійснює представництво інтересів держави у суді за наявності двох елементів: порушення або загрози порушення інтересів держави; нездійснення чи неналежного здійснення захисту таких інтересів відповідним суб`єктом владних повноважень, а також у разі його відсутності.

У спірних правовідносинах відбулось протиправне витрачання Управлінням гуманітарної політики Ратнівської селищної ради грошових коштів, що належать Ратнівській територіальній громаді, тобто порушено права територіальної громади на майно, зокрема, на грошові кошти.

У свою чергу ТОВ «Волиньелектрозбут» безпідставно набуло грошові кошти територіальної громади.

У постанові від 15.09.2020 у справі № 469/1044/17 Велика Палата Верховного Суду вказала на те, що прокурор може представляти інтереси територіальної громади і це є сумісним з вимогами частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

У постанові Верховного Суду від 04.11.2022 у справі № 420/18905/21 зазначено, що хоча у Конституції України не йдеться про захист прокурором інтересів суспільства, але інтерес держави є насамперед інтересом більшості членів суспільства, якому вона служить. Отже, інтерес держави охоплює суспільні (публічні) інтереси. Тому прокурор може захищати і суспільні інтереси, зокрема, громад з тих самих підстав, що й інтереси держави. Відтак, позов прокурора в інтересах громади прирівнюється до позову прокурора в інтересах держави.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21 (п. 10.3) зазначила, що орган місцевого самоврядування є особою, уповноваженою на вжиття заходів представницького характеру щодо захисту інтересів територіальної громади, інтереси якої є складовою інтересів держави.

За таких обставин позов Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Волиньелектрозбут про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 140098,58 грн. спрямований на захист інтересів держави в частині повернення територіальній громаді коштів, які безпідставно набуло ТОВ «Волиньелектрозбут».

Другим елементом, який становить невід`ємну частину підстав представництва прокурором інтересів держави, є нездійснення чи неналежне здійснення захисту порушених інтересів відповідним суб`єктом владних повноважень, а також його відсутність.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Аналіз положень ст. 53 ГПК України у взаємозв`язку зі змістом ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках:

- якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження;

- у разі відсутності такого органу.

Відповідно до правових висновків, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 та від 08.11.2023 у справі № 607/15052/16-ц, прокурор, реалізуючи представницькі повноваження, виконує субсидіарну роль та замінює в судовому провадженні компетентний орган, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту інтересів держави або робить це неналежно.

Бездіяльність компетентного органу означає, що такий суб`єкт знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для представництва інтересів держави в суді у спірних правовідносинах.

Ковельською окружною прокуратурою листом № 52/2-345-вих22 від 27.04.2021 повідомлено Ратнівську селищну раду, як орган місцевого самоврядування та орган, якому підпорядковується Управління гуманітарної політики, про встановлені порушення вимог чинного законодавства, а також висловлено прохання про надання інформації щодо того, чи вживатиме селищна рада заходи до усунення порушень. За наслідками розгляду цього листа окружної прокуратури Ратнівська селищна рада самостійно не надала відповідь на лист, а скерувала його для розгляду до Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради, як до сторони правочину та розпорядника бюджетних коштів, який закупляв електроенергію.

Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради листом від 02.05.2022 повідомило, що не заперечує проти пред`явлення Ковельською окружною прокуратурою позову про визнання недійсними додаткових угод та стягнення коштів.

Лист аналогічного змісту Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради надіслало також Ковельській окружній прокуратурі 29.04.2024, у якому також повідомило, що не вживало будь-яких заходів про визнання недійсними додаткових угод та стягнення коштів.

Таким чином, впродовж розумного строку після отримання повідомлень від прокурора Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради самостійно не звернулось з позовом до суду в інтересах держави, а тому у прокурора є підстави для представництва інтересів держави у суді.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 15.10.2019 по справі № 903/129/18 (п.6.43) зазначила, що сам факт незвернення уповноваженого суб`єкта владних повноважень до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захисти порушені державні інтереси, свідчить про те, що вказаний суб`єкт неналежно виконує свої повноваження, у зв`язку з чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів держави та звернення до суду з позовом, що відповідає нормам національного законодавства.

На виконання вимог ч. 4 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» Ковельська окружна прокуратура 08.10.2024 повідомила позивача про намір подати позов до суду та роз`яснила право на оскарження суб`єктом владних повноважень підстав для представництва.

У зв`язку із задоволенням позову на відповідача на підставі ст.129 ГПК України слід покласти витрати Волинської обласної прокуратури по справі, пов`язані з оплатою судового збору у розмірі 19379,20 грн.

Керуючись ст.ст.73, 74, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсними додаткові угоди від 22.10.2021 №2, від 03.11.2021 №3, від 16.11.2021 № 4, від 22.11.2021 № 5, від 23.11.2021 № 6, від 20.12.2021 № 7, від 22.12.2021 №8, укладені до договору від 17.02.2021 № 23-21/381/49.

3. Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньелектрозбут» (вул. Назарія Яремчука, 11А, м. Луцьк, 43026, код ЄДРПОУ 42159289) на користь Управління гуманітарної політики Ратнівської селищної ради (вул. Центральна, 19, смт Ратне, Ковельського району, Волинської області, 44101, ЄДРПОУ 44079017) 140 098 грн 58 коп.

4. Стягнути із Товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньелектрозбут» (вул. Назарія Яремчука, 11А, м. Луцьк, 43026, код ЄДРПОУ 42159289) на користь Волинської обласної прокуратури (код ЄРДПОУ 02909915, 43000, Волинська область, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15) 19379 грн. 20 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено і підписано 27.12.2024.

Суддя І. О. Якушева

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення26.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124101059
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —903/890/24

Рішення від 26.12.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 18.12.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 13.11.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 28.10.2024

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні