ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.12.2024м. ДніпроСправа № 904/4297/24Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Курінової О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтекст Інвест", м. Дніпро
про стягнення заборгованості у сумі 2 376 546 грн 89 коп.
Представники:
від позивача: Прядка Т.М., довіреність, адвокат;
від відповідача: не з`явився.
СУТЬ СПОРУ:
Акціонерне товариство "Акціонерний комерційний банк "Конкорд" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "АКБ"Конкорд" Федорченка А.В. звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, в якому просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтекст Інвест" комісійну винагороду, яка виникла за договором інтернет-еквайрингу № 95.15.001742 від 07.09.2022 на підставі Акту наданих послуг № 310723/2668 від 31.07.2023 за звітній період з 01.07.2023 по 31.07.2023 в розмірі 2 261 640 грн 95 коп., та на підставі Акту наданих послуг № 030823/2668 від 03.08.2023 за звітній період з 01.08.2023 по 02.08.2023 в розмірі 114 905 грн 94 коп.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за спірним договором.
Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.
Ухвалою господарського суду від 07.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 05.11.2024.
Ухвалою суду від 05.11.2024 підготовче засідання відкладено на 28.11.2024.
У підготовче засідання 28.11.2024 відповідач явку повноважного представника не забезпечив. Про причини неявки суд не повідомив, витребувані судом документи не надав, будучи належним чином повідомленим.
У судовому засіданні 28.11.2024 представник позивача не заперечувала щодо закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті.
Ухвалою господарського суду від 28.11.2024 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 17.12.2024.
У призначене судове засідання 17.12.2024 відповідач явку повноважного представника не забезпечив, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, відзив на позов не надав.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд вважає, що в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
У матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній документами без участі представника відповідача.
У судовому засіданні 17.12.2024 представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, просив їх задовольнити.
В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Предметом доказування у цій справі є обставини, пов`язані з наявністю/відсутністю підстав для стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтекст Інвест" комісійної винагороди, яка виникла за договором інтернет-еквайрингу № 95.15.001742 від 07.09.2022.
На підставі рішення Правління Національного банку України М265-рш від 01.08.2023 року було прийнято рішення відкликати банківську ліцензію та ліквідувати АТ«АКБ «КОНКОРД».
Рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб від 01.08.2023року № 932, розпочато процедуру ліквідації ЛТ «АКБ «КОНКОРД» строком на три роки з 02.08.2023 до 01.08.2026року включно.
Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з делегуванням усіх повноважень ліквідатора АТ «АКБ «КОНКОРД», визначених Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі - Закон), зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 521, 53 Закону, в тому числі з підписання всіх договорів, пов`язаних з реалізацією активів банку у порядку, визначеному Законом, окрім повноважень в частині організації реалізації активів банку, та звернення з вимогами та позовами про відшкодування шкоди (збитків), зазначеними у частинах п`ятій та десятій статті 52 Закону, призначено провідного професіонала з управління активами та ліквідації відділу організації процедур ліквідації банків департаменту ліквідації банків Грошову Світлану Василівну строком на три роки з 02.08.2023 до 01.08.2026.
Рішенням Виконавчої дирекції Фонду від 15.01.2024 № 63, уповноважена особа Фонду на ліквідацію АТ «АКБ «КОНКОРД», змінена. З 18.01.2024 уповноваженою особою Фонду на ліквідацію АТ «АКБ «КОНКОРД» з делегуванням всіх повноважень ліквідатора АТ «АКБ «КОНКОРД», визначених Законом України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» (далі - Закон), зокрема, статтями 37, 38, 47-52, 521, 53 Закону, призначений провідний юрисконсульт відділу стратегії задоволення вимог кредиторів департаменту ліквідації банків Федорченко Андрій Володимирович.
Під час дії процедури ліквідації Уповноважена особа Фонду виконує дії із забезпечення виведення банку з ринку, обов`язково керуючись приписами норм чинного законодавства, в тому числі Закону, який є спеціальним відносно інших законодавчих актів України у цих правовідносинах, Положенням «Про виведення неплатоспроможного банку з ринку», затвердженого рішенням Виконавчої дирекції Фонду від 05 липня 2012 № 2 (надалі - Положення № 2), Положенням «Про порядок складання і ведення реєстру акцептованих вимог кредиторів та задоволення вимог кредиторів банків, що ліквідуються», затвердженого рішенням Виконавчої дирекції Фонду від 21 серпня 2017 року №3711 (далі - Положення № 3711), та інших нормативних документів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Відповідно до ч. 2 спи 46 Закону та п. 2.3. Положення №2, з дня початку процедури ліквідації банку, припиняються всі повноваження органів управління банку та органів контролю. Згідно до ст. 48 Закону та п. 2.6. Положення № 2, Уповноважена особа здійснює повноваження органів управління банку.
Так, 07.09.2022 між Акціонерним товариством "Акціонерний комерційний банк "Конкорд" (далі - еквайр) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтекст Інвест" (далі торговець) укладено договір інтернет-еквайрингу з торговцем № N95.15.001742, відповідно до п. 2.1 якого, в порядку та на умовах, визначених договором, торговець зобов`язується через сайт приймати до оплати ПК Платіжних систем, перелік яких визначений у додатку № 2 до договору, а еквайр зобов`язується забезпечити проведення розрахунків за операціями, які здійснені через сайт між торговцем та держателями з використанням ПК.
Виконання Сторонами Договору та надання еквайром послуг здійснюється з дотриманням вимог законодавства України, Правил платіжних систем та інших документів/розпоряджень від Платіжних систем, а також умов Договору. Еквайр забезпечує інформаційну підтримку Торговця з питань виконання Договору через Службу клієнтської підтримки (п. 2.2, 2.3 договору).
Еквайр зобов`язується відповідно до п. 3.1.1. договору забезпечити цілодобове проведення Авторизації в режимі реального часу (Оn-lіnе Авторизацію) операцій з використанням ПК, що здійснюються держателями через сайт торговця. Здійснювати переказ грошових коштів по операціям, що здійснюються держателями з використанням ПК на сайті торговця на рахунок торговця, що зазначений у розділі 14 цього договору, у валюті України та в термін впродовж наступного робочого дня з моменту здійснення платежу.
Згідно з п. 3.1.3 договору еквайр надає торговцю щоденно в електронному вигляді звіт за проведеними та відшкодованими операціями з інформацією про суму операції та суму нарахованої комісії Еквайра на електронну скриньку та додаткові звіти у відповіді.
Відповідно до п. 3.1.4 договору щомісяця до 10 (десятого) числа поточного місяця скласти акт наданих послуг в електронній формі або на папері (додаток №3) до договору, далі - акт) та передати його торговцю на узгодження, та подальше підписання у порядку, визначеному Розділом 5 цього Договору.
Згідно з п. 3.2.1 договору банк має право отримувати від торгівця та перевіряти інформацію, необхідну в межах договору.
Відповідно до п. 3.2.2 договору вимагати від торговця повернення суми коштів у наступних випадках:
- суми списані з еквайра за розпорядженнями Міжнародної платіжної системи /Національної платіжної системи або банків-емітентів за операціями, здійсненими на Сайті Торговця з використанням ПК;
- суми, що були повторно або помилково зараховані на рахунок торговця;
- суми за недійсними операціями;
- повні суми кредитових зарахувань, що с результатом операцій з повернення коштів (кредитування рахунка власника в результаті помилкових операцій або операцій, що виникли не з вини власника рахунку);
- суми, списані з еквайра за розпорядженнями МПС/НПС, як штрафи МПС/НПС,
накладені на еквайра по операціям, здійсненим на сайті торговця.
Зі своєї сторони, торговець, у відповідності до п. 3.3.1 договору зобов`язаний дотримуватись положень договору та правил Міжнародної платіжної системи/Національної платіжної системи щодо предмету цього договору.
За пунктом 3.3.4. торговець зобов`язаний безумовно виконувати вимоги законодавства України, договору, Правил платіжних систем, а також вимоги еквайра, у тому числі вимоги, які ґрунтуються на документах/розпорядженнях, отриманих еквайром від Платіжних систем.
Відповідно до п.3.3.5. договору торговець повинен використовувати для здійснення через сайт операцій з використанням ПК лише технологію проведення платежів, яка дозволена цим договором, а також способи взаємодії з системами еквайра, протоколи та специфікації, що попередньо узгоджені з еквайром.
Здійснення операції з використанням ПК через сайт (а також до надання послуги або відправки/відвантаження товару), одержувати код авторизації виключно через платіжний сервер визначеної еквайром процесингової установи (п. 3.3.6 договору).
Торговець відповідно до п. 3.3.21 договору зобов`язаний щомісяця до 20 (двадцятого) числа поточного місяця, узгодити згідно порядку, визначеному розділом 5 договору, з еквайром, акт за звітний період, підписати його в електронній формі або на папері, повернути один примірник акту еквайру в разі підписання акту на папері та сплатити комісію еквайру.
Пунктом 4.1 договору передбачено, розрахунки між еквайром та торговцем за здійснені через сайт з використанням ПК операції проводяться виключно в національній валюті України на підставі файлів.
Згідно з п. 5.1 договору, за послуги еквайра за договором торговець сплачує еквайру комісійну винагороду (комісію). Розмір комісійної винагороди (комісії) еквайра визначається Додатком №2 сторони дійшли згоди та встановили тарифи на надання послуг, на підставі додаткової угоди №1 від 29.11.2022 року, які в новій редакції склали: MasterCard- 1,35% від суми операції; Visa- 1,35% від суми операції; ПРОСТІР- 1,35% від суми операції.
Комісія нараховується банком від суми кожної успішної операції з використанням ПК, здійсненої Держателем на сайті торговця (п. 5.2. договору).
Сплата комісії здійснюється торговцем щомісячно у строк передбачений п. 5.4 - протягом 5 (п`яти) робочих днів після підписання сторонами акту шляхом перерахування відповідної суми за реквізитами відповідно до Договору.
Підставою для оплати торговцем комісії еквайру є підписаний сторонами акт, який складається та затверджується у відповідності до умов договору.
Відповідно до п. 5.3.1. еквайр не пізніше 10 числа місяця, що слідує за звітнім періодом (календарний місяць) за допомогою сервісу електронного документообігу «Вчасно» та/або інших сервісів, які будуть використовуватись сторонами цього договору, створює та відправляє торговцю акт за формою, визначеною в додатку №3 до цього договору. За погодженням сторін (в тому числі, але не виключно, засобами електронної пошти тощо) акт за формою визначеною в Додатку №3 до цього договору, за відповідний звітний період може бути підписаний на папері. В цьому випадку, еквайр не пізніше 10 (десятого) числа місяця, що слідує за звітним періодом, готує та відправляє для погодження на електронну адресу Торговця: lvtorg@avias.ua проект акту.
Згідно п.10.3 договору у разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань, встановлених договором. сторони несуть відповідальність згідно законодавства України та положень договору.
За пунктом 10.4 договору, у випадку несвоєчасного виконання сторонами будь-яких грошових зобов`язань за договором, винна сторона сплачує на вимогу іншої сторони пеню в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період прострочення за кожен день прострочення платежу.
Відповідно до п. 10.5 договору торговець зобов`язаний відшкодувати еквайру будь-які збитки, майнові витрати, заподіяні неподанням або поданням недостовірної та/або невідповідної (неналежної) інформації чи документів, наданням недостовірних засвідчень та гарантій, зазначених в договорі, порушенням чи недотриманням засвідчень та гарантій, а також спричинені порушенням умов договору.
Згідно з п. 12.3 договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами та скріплення печатками і діє протягом одного року. Якщо за 20 календарних днів до закінчення строку дії Договору, цей договір жодна із сторін письмово не повідомить іншу сторону про намір припинити дію цього договору, цей договір автоматично пролонгується на кожний наступний календарний рік, без обмеження кількості таких пролонгацій. Зобов`язання, які залишились невиконаними на момент припинення дії договору продовжують свою дію до моменту їх остаточного та повного виконання.
Відповідно до п. 12.5 договору кожна зі сторін має право достроково розірвали договір, письмово повідомивши про це іншу Сторону. Повідомлення про розірвання договору має бути надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручено особисто на копії листа про його одержання.
Пунктом 12.6 договору сторони визначили, що у випадку розірвання цього договору сторони зобов`язані в шестимісячний термін з дати припинення здійснення операцій з використанням платіжних карт цілком здійснити всі взаєморозрахунки і платежі.
Відповідно до додаткового договору №1 від 29.11.2022 року до договору інтернет-еквайрингу № 95.15.001742 від 07.09.2022 року сторони дійшли згоди та змінили тарифи на надання послуг, які в новій редакції склали: MasterCard -1,35% від суми операції; Visa -1,35% від суми операції; ПРОСТІР- 1,35% від суми операції.
На виконання умов спірного договору, за результатами наданих послуг, еквайр склав акти наданих послуг № 310723/2668 від 31.07.2023 року за звітний період з 01.07.2023 року по 31.07.2023 року включно, № 030823/2668 від 03.08.2023 року за звітний період з 01.08.2023 року по 02.08.2023 року включно та направив торговцю за допомогою сервісу електронного документообігу «Вчасно», у відповідності до умов п. 13.11 договору.
У відповідності до розділу 5 договору, торговець повинен був протягом 5 (п`яти) робочих днів, або підписати акти наданих послуг, або надати еквайру протягом 5 (п`яти) робочих днів мотивовану відмову від підписання актів наданих послуг.
Крім того, згідно до вищезазначених актів, торговець повинен був протягом 5 (п`яти) робочих днів сплатити еквайру на зазначені в акті банківські реквізити суму комісії, яка склала 2 261 640 грн 95 коп. за актом № 310723/2668 від 31.07.2023, та 114 905 грн 94 коп. за актом № 030823/2668 від 03.08.2023 року, що підтверджується виписками по рахунку № НОМЕР_1 , які були складені на підставі реєстрів операцій та розрахунків між сторонами.
Акти наданих послуг №310723/2668 від 31.07.2023 року на суму 2 261 640, 95 грн., № 310723/2668 від 31.07.2023 на суму 114 905 грн 94 коп. було відправлено еквайром 09.08.2023 року на електронну адресу, яка зазначена торговцем у договорі tov.inteks@gmail.com., 28.08.2023 позивачем було повторно направлено вказані акти на електронну адресу відповідача.
02.09.2024 позивачем на адресу відповідач була надіслана вимога № 1638 від 30.08.20254 (а.с. 38-40), з вимогою сплатити заборгованість у сумі 2 376 546 грн 89 коп.
Матеріали справи не містять доказів в підтвердження сплати відповідачем позивачу заборгованості у сумі 2 376 546 грн 89 коп., згідно направленої вимоги.
Вказані обставини і стали причиною виникнення спору.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Відносини, що виникли між сторонами у справі на підставі договору інтернет-еквайрингу № 95.15.001742 від 07.09.2022, є господарськими зобов`язаннями, тому, згідно положень ст.ст. 4, 173-175 і ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України, до цих відносин мають застосовуватися відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Відповідно до ст. 6 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно зі ст. 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
За нормами ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
На час розгляду спору доказів погашення відповідачем заборгованості у сумі 2 376 546 грн 89 коп. господарському суду не надано, обставин наведених позивачем у позовній заяві не спростовано.
З урахуванням умов договору строк оплати комісійної винагороди є таким, що настав.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 ГПК України).
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відповідно до частини 1 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Пункт 3 частини 2 статті 129 Конституції України визначає одним із принципів судочинства змагальність сторін та свободу в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Згідно з частинами 1, 3 статті 74, частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Отже, обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.
Враховуючи вищевикладене, надавши відповідну юридичну оцінку всім доказам наявним в матеріалах справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 236-238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтекст Інвест" (49600, м. Дніпро, вул. Мандриківська, буд. 47, оф. 206/2, код ЄДРПОУ 39821153) на користь Акціонерного товариства "Акціонерний комерційний банк "Конкорд" (49000, м. Дніпро, пл. Троїцька, 2 код ЄДРПОУ 34514392) комісійну винагороду, яка виникла за договором інтернет-еквайрингу № 95.15.001742 від 07.09.2022 на підставі Акту наданих послуг № 310723/2668 від 31.07.2023 за звітній період з 01.07.2023 по 31.07.2023 в розмірі 2 261 640 грн 95 коп., та на підставі Акту наданих послуг № 030823/2668 від 03.08.2023 за звітній період з 01.08.2023 по 02.08.2023 в розмірі 114 905 грн 94 коп., та 35 648 грн 19 коп. судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 27.12.2024.
Суддя І.А. Рудь
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124101088 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні