Постанова
від 12.12.2024 по справі 521/9190/24
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження: 33/813/2778/24

Номер справи місцевого суду: 521/9190/24

Головуючий у першій інстанції Поліщук І.О.

Доповідач Журавльов О. Г.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.12.2024 року м. Одеса

Суддя Одеського апеляційного суду - Журавльов О.Г., за участі - секретаря судового засідання Хангельдян К.С., представника Одеської митниці Ревенко Т.А., представника особи яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 Ізовіта А.М., розглянувши апеляційну скаргу представника Одеської митниці Ревенко Т.А. на постанову судді Малиновського районного суду м. Одеси від 29.10.2024, відносно:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце роботи - ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (44659929), посада або рід занять - директор, місце проживання - Україна, Україна, Чернівецька область, Новоселицький район, с. Костичани, паспорт НОМЕР_1 від 16.04.1996 виданий Новоселицьким РВ УМВС України в Чернівецькій області, ідентифікаційний код НОМЕР_2 ,

провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України, закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП за відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення,

встановив:

Зміст оскаржуваного судового рішення і встановлених обставин судом першої інстанції.

Постановою судді Малиновського районного суду м. Одеси від 29.10.2024 провадження по справі про притягнення до адміністративної відповідальності гр. України ОСОБА_1 закрито, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил вбачається, що в рамках зовнішньоекономічного контракту від 18.08.2022 №CT-0822, укладеному між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929), в особі директора ОСОБА_1 та компанією «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX), на умовах поставки «СPT UA Одеса» до зони діяльності Одеської митниці Держмитслужби з Туреччини прибув автотранспортний засіб №AB2755BX/AB8890XP з товаром «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…», загальною вагою 18961,57 кг брутто/18327,64 кг нетто.

06.09.2022 декларантом ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) ОСОБА_1 була підготовлена та подана митному органу митна декларація (далі МД) в режимі «ІМ40ДЕ», яка була прийнята та зареєстрована за номером №UA500020/2022/015595.

Разом з митною декларацією надано передбачені ст. 335 МК України документи серед яких: контракт від 18.08.2022 №CT-0822, інвойс від 01.09.2022 №220079, пакувальний лист від 01.09.2022 №б/н та інші товаросупровідні та комерційні документи.

Відповідно до інформації, зазначеної у МД та товаросупровідних документах встановлено, що продавцем товару є компанія «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX), відправником товару є компанія «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI» (A.NAFIZ GURMAN MAH. LALEBAHCE SOK. CANKAYA APT. NO:11/5 GUNGOREN, ISTANBUL, TURKEY), а покупцем та одержувачем є ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) (УКРАЇНА, 08134, КИЇВСЬКА ОБЛАСТЬ, БУЧАНСЬКИЙ РАЙОН, М. ВИШНЕВЕ ВУЛ. ЗАЛІЗНИЧНА, БУД. 33, КВ. (ОФІС) 7).

Відповідно до граф МД №UA500020/2022/015595 було заявлено товар «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…», загальною вагою 18961,57 кг брутто/18327,64 кг нетто.

Згідно інвойсу компанії «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX) від 01.09.2022 №220079 вартість товарів становить 75 757,88 дол. США, митна вартість товарів за МД від 06.09.2022 № UA500020/2022/015595 становить 2 770 359,62 грн.

Митні платежі до Державного бюджету України сплачено у розмірі 747 922,25 грн.

06.09.2022 після здійснення митного оформлення за МД № UA500020/2022/015595 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

06.03.2024 до Одеської митниці листом Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 06.03.2024 №26/26-04/7.10/628 надійшла відповідь митних органів Туреччини на запит про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи під час ввезення на митну територію України товарів «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…» від турецької компанії- відправника «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI» (A.NAFIZ GURMAN MAH. LALEBAHCE SOK. CANKAYA APT. NO:11/5 GUNGOREN, ISTANBUL, TURKEY), що поставлялась за контрактом від 18.08.2022 №CT-0822, укладеному між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929), в особі директора ОСОБА_1 та компанією «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX).

Вказаним листом Державної митної служби України до Одеської митниці серед інших спрямовано турецькі експортні декларації №22341300EX712649, №22341300EX00715300, №22341300EX00714475, №22341300EX00715781 що стосується товару «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…» переміщеного у транспортному засобі №AB2755BX/AB8890XP.

В ході опрацювання інформації, що міститься в документах, наданих турецькою стороною та наявних в митниці, встановлено невідповідності у відомостях щодо відправника товару, умов поставки, вагових характеристик та фактурної вартості товару.

Так, в наданих митними органами Турецької Республіки митних деклараціях №22341300EX712649 умови поставки- (EXW Istanbul), №22341300EX00715300 умови поставки- (FOB Istanbul), №22341300EX00714475 умови поставки- (FOB Istanbul), №22341300EX00715781 умови поставки- (EXW Istanbul) зазначено відправників товару «ALIZE PAZARLAMA TEKSSAN. VE TIC. LTD. STI», «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI», «BARAN TEKSTIL TASIMACILIC GIDA TICARET LIMITED SIRKETI», вага товару-18633,5/брутто, 18685,5/нетто, вартість товару складає 106 806,54 дол. США.

Проте в наданих до Одеської митниці документах, згідно МД № UA500020/2022/015595 від 06.09.2022 та інвойсу компанії «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX) від 01.09.2022 №220079 товари поставлялись на митну територію України на умовах поставки CPT UA Odessa, вага товару складає 18961,57/брутто, 18327,64/нетто, вартість товарів становить 75 757,88 дол. США.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично вартість товарів згідно експортних декларацій №22341300EX712649, №22341300EX00715300, №22341300EX00714475, №22341300EX00715781 складала 106 806,54 доларів США (3 905 765,64 грн. згідно курсу НБУ на день митного оформлення).

Тобто, різниця вартості товару складає 31 048,66 доларів США (1 135 406,03 грн.).

Відповідно до норм Митного кодексу України та Податкового кодексу України, базою оподаткування товарів при ввезенні їх на митну територію України є митна вартість цього товару.

Так, за результатами опрацювання інформації наданої митними органами Турецької Республіки стосовно законності ввезення на митну території України товарів на адресу української компанії ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) встановлено, що відомості, зазначені у наданих до Одеської митниці Держмитслужби товаросупровідних документах та митній декларації, не відповідають даним зазначеним в експортних митних документах при вивезенні товарів з Туреччини та є недостовірними стосовно відправника товарів, умов поставки, вагових характеристик та їх вартості.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані про вартість товару.

Покупцем та одержувачем вказаного товару є ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) в особі гр. України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Таким чином, митний орган вважає, що, директором ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) гр. України ОСОБА_1 були вчинені дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 3 905 765,64 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митниці, як підстави для переміщення товарів, документи, які містять неправдиві відомості щодо вартості товарів, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України. Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

На підставі вищевказаних обставин посадовою особою митниці було складено протокол про порушення митних правил № 0376/50000/24 від 29 березня 2024 року відносно ОСОБА_1 за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Вимоги наведені в апеляційній скарзі та узагальнення доводів особи яка її подала.

На дану постанову представник Одеської митниці Ревенко Т.А. подала апеляційну скаргу в якій просить постанову суду скасувати та постановити нову, якою ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України та накласти адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 100 відсотків вартості товарів, що становить 3905765,64грн.

Доводи обґрунтовує тим, що листом Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 06.03.2024 №26/26-04/7.10/628 направлено на адресу Одеської митниці відповідь митних органів Туреччини на запит з питань митної справи під час ввезення на митну територію України товарів «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа...» від турецької компанії- відправника «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAVI VE TICARET LIMITED SIRKETI», що поставлялась за контрактом від 18.08.2022 №СТ-0822, укладеному між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929), в особі директора ОСОБА_1 та компанією «AKTOGAY LLP».

В ході опрацювання інформації, що міститься в документах, наданих турецькою стороною та наявних в митниці, встановлено невідповідності у відомостях щодо відправника товару, умов поставки, вагових характеристик та фактурної вартості товару.

Погоджуючись з рішенням районного суду представник особи яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 Ізовіта А.М подала заперечення на апеляційну скаргу у яких зазначила, що постанова суду першої інстанції є законною та вмотивованою, а тому у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Перевіривши доводиапеляційної скаргита матеріалисправи про адміністративне правопорушення, заслухавши представника Одеської митниці Ревенко Т.А, яка підтримала апеляційну скаргу, представника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 Ізовіта А.М., який заперечував проти її задоволення, прихожу до висновків про таке.

Мотиви суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ст. 1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.

Згідно ст. 7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.

Відповідно до ч. 7 ст. 294 КУпАП - апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги.

Згідно ст.280КУпАП орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 статті 458 МК України встановлено, що порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Відповідно до ст. 486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Згідно ст. 487 МК України провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

З аналізу вказаних правових норм статей 486 та 487 МК України, а також статей 2, 9, 11 КУпАП підставою для визнання особи винною в порушенні митних правил, як різновиду адміністративного правопорушення, є встановлення у вчиненому нею діянні всіх ознак складу такого правопорушення, в тому числі ознак суб`єктивної та об`єктивної сторони складу правопорушення.

Усі вказані елементи складу адміністративного правопорушення є неподільним цілим. Наявність цих елементів обов`язкова для кваліфікації конкретного діяння, як адміністративного проступку. Якщо хоча б один з них відсутній, або не відповідає вимогам, що передбачені відповідною статтею глави 68 МК України, вказане діяння не є порушенням митних правил.

При цьому наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.

Відповідно до ст. 491 МК України підставами для порушення справи про порушення митних правил є: 1) безпосереднє виявлення посадовими особами митного органу порушення митних правил; 2) офіційні письмові повідомлення про вчинення особою порушення митних правил, отримані від правоохоронних органів, а також органів, що проводять заходи офіційного контролю; 3) офіційні письмові повідомлення про вчинення порушення митних правил, отримані від митних та правоохоронних органів іноземних держав, а також від міжнародних організацій.

За змістом положень ч. 1 ст. 495 МК України доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються: 1) протоколом про порушення митних правил, протоколами процесуальних дій, додатками до зазначених протоколів; 2) поясненнями свідків; 3) поясненнями особи, яка притягується до відповідальності; 4) висновком експерта; 5) іншими документами (належним чином завіреними їх копіями або витягами з них) та інформацією, у тому числі тими, що перебувають в електронному вигляді, а також товарами - безпосередніми предметами порушення митних правил, товарами із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, транспортними засобами, що використовувалися для переміщення безпосередніх предметів порушення митних правил через митний кордон України.

Згідно ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що в рамках зовнішньоекономічного контракту від 18.08.2022 №CT-0822, укладеному між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929), в особі директора ОСОБА_1 та компанією «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX), на умовах поставки «СPT UA Одеса» до зони діяльності Одеської митниці Держмитслужби з Туреччини прибув автотранспортний засіб №AB2755BX/AB8890XP з товаром «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…», загальною вагою 18961,57 кг брутто/18327,64 кг нетто.

06.09.2022 декларантом ТОВ "КЕРОЛ ТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 44659929) ОСОБА_1 була підготовлена та подана митному органу митна декларація (далі МД) в режимі «ІМ40ДЕ», яка була прийнята та зареєстрована за номером №UA500020/2022/015595.

Разом з митною декларацією надано передбачені ст. 335 МК України документи серед яких: контракт від 18.08.2022 №CT-0822, інвойс від 01.09.2022 №220079, пакувальний лист від 01.09.2022 №б/н та інші товаросупровідні та комерційні документи.

Відповідно до інформації, зазначеної у МД та товаросупровідних документах встановлено, що продавцем товару є компанія «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX), відправником товару є компанія «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI» (A.NAFIZ GURMAN MAH. LALEBAHCE SOK. CANKAYA APT. NO:11/5 GUNGOREN, ISTANBUL, TURKEY), а покупцем та одержувачем є ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) (УКРАЇНА, 08134, КИЇВСЬКА ОБЛАСТЬ, БУЧАНСЬКИЙ РАЙОН, М. ВИШНЕВЕ ВУЛ. ЗАЛІЗНИЧНА, БУД. 33, КВ. (ОФІС) 7).

Відповідно до граф МД №UA500020/2022/015595 було заявлено товар «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…», загальною вагою 18961,57 кг брутто/18327,64 кг нетто.

Згідно інвойсу компанії «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX) від 01.09.2022 №220079 вартість товарів становить 75 757,88 дол. США, митна вартість товарів за МД від 06.09.2022 № UA500020/2022/015595 становить 2 770 359,62 грн.

Митні платежі до Державного бюджету України сплачено у розмірі 747 922,25 грн.

06.09.2022 після здійснення митного оформлення за МД № UA500020/2022/015595 вищевказані товари було випущено у вільний обіг.

06.03.2024 до Одеської митниці листом Департаменту міжнародної взаємодії Державної митної служби України від 06.03.2024 №26/26-04/7.10/628 надійшла відповідь митних органів Туреччини на запит про надання взаємної адміністративної допомоги у проведенні перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи під час ввезення на митну територію України товарів «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…» від турецької компанії- відправника «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI» (A.NAFIZ GURMAN MAH. LALEBAHCE SOK. CANKAYA APT. NO:11/5 GUNGOREN, ISTANBUL, TURKEY), що поставлялась за контрактом від 18.08.2022 №CT-0822, укладеному між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929), в особі директора ОСОБА_1 та компанією «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX).

Вказаним листом Державної митної служби України до Одеської митниці серед інших спрямовано турецькі експортні декларації №22341300EX712649, №22341300EX00715300, №22341300EX00714475, №22341300EX00715781 що стосується товару «трикотажне полотно, текстильні вироби, взуття, білизна, ковдри, пряжа…» переміщеного у транспортному засобі №AB2755BX/AB8890XP.

В ході опрацювання інформації, що міститься в документах, наданих турецькою стороною та наявних в митниці, встановлено невідповідності у відомостях щодо відправника товару, умов поставки, вагових характеристик та фактурної вартості товару.

Так, в наданих митними органами Турецької Республіки митних деклараціях №22341300EX712649 умови поставки- (EXW Istanbul), №22341300EX00715300 умови поставки- (FOB Istanbul), №22341300EX00714475 умови поставки- (FOB Istanbul), №22341300EX00715781 умови поставки- (EXW Istanbul) зазначено відправників товару «ALIZE PAZARLAMA TEKSSAN. VE TIC. LTD. STI», «VEGATEKS TEKSTIL URUNLERI ITHALAT IHRACAT SANAYI VE TICARET LIMITED SIRKETI», «BARAN TEKSTIL TASIMACILIC GIDA TICARET LIMITED SIRKETI», вага товару-18633,5/брутто, 18685,5/нетто, вартість товару складає 106 806,54 дол. США.

Проте в наданих до Одеської митниці документах, згідно МД № UA500020/2022/015595 від 06.09.2022 та інвойсу компанії «AKTOGAY LLP» (128 City Road, London, United Kingdom, EC1V 2NX) від 01.09.2022 №220079 товари поставлялись на митну територію України на умовах поставки CPT UA Odessa, вага товару складає 18961,57/брутто, 18327,64/нетто, вартість товарів становить 75 757,88 дол. США.

Згідно отриманої відповіді державних органів Туреччини встановлено, що фактично вартість товарів згідно експортних декларацій №22341300EX712649, №22341300EX00715300, №22341300EX00714475, №22341300EX00715781 складала 106 806,54 доларів США (3 905 765,64 грн. згідно курсу НБУ на день митного оформлення).

Тобто, різниця вартості товару складає 31 048,66 доларів США (1 135 406,03 грн.).

Відповідно до норм Митного кодексу України та Податкового кодексу України, базою оподаткування товарів при ввезенні їх на митну територію України є митна вартість цього товару.

Так, за результатами опрацювання інформації наданої митними органами Турецької Республіки стосовно законності ввезення на митну території України товарів на адресу української компанії ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) встановлено, що відомості, зазначені у наданих до Одеської митниці Держмитслужби товаросупровідних документах та митній декларації, не відповідають даним зазначеним в експортних митних документах при вивезенні товарів з Туреччини та є недостовірними стосовно відправника товарів, умов поставки, вагових характеристик та їх вартості.

Таким чином, переміщення товарів через митний кордон України на адресу ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) здійснено шляхом надання до митниці в якості підстави для переміщення товарів, документів які містять неправдиві дані про вартість товару.

Покупцем та одержувачем вказаного товару є ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) в особі гр. України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства та в розумінні п.43 ст. 4 МК України є посадовою особою цього підприємства.

Таким чином, митний орган вважає, що, директором ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 44659929) гр. України ОСОБА_1 були вчинені дії, спрямовані на переміщення товарів на суму 3 905 765,64 грн. через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання до митниці, як підстави для переміщення товарів, документи, які містять неправдиві відомості щодо вартості товарів, чим скоєно порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України. Зазначені дії мають ознаки порушення (порушень) митних правил, передбаченого (передбачених) частиною 1 статті 483 Митного кодексу України.

На підставі вищевказаних обставин посадовою особою митниці було складено протокол про порушення митних правил № 0376/50000/24 від 29 березня 2024 року відносно ОСОБА_1 за ознаками правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

З матеріалів справи вбачається, що митному органу до митна декларація (далі МД) в режимі «ІМ40ДЕ», яка була прийнята та зареєстрована за номером №UA500020/2022/016164 на загальну суму 3 126 853,73 гривень, були подані передбачені ст. 335 МК України, документи серед яких: контракт від 18.08.2022 №CT-0822, інвойс від 14.09.2022 №220082/1, пакувальний лист від 14.09.2022 №б/н та інші товаросупровідні та комерційні документи.

Відповідно до ст. 198 МК України «Подання документів та відомостей митним органам у пунктах пропуску через державний кордон України» передбачено, що митному органу в пункті пропуску через державний кордон України, згідно із статтею 335 цього Кодексу, подаються документи, що містять відомості про товари, достатні для їх ідентифікації та необхідні для прийняття рішення про пропуск їх через митний кордон України.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 335 МК України встановлено вичерпний перелік документів, які декларант, уповноважена ним особа або перевізник надають митному органу в паперовій або електронній формі під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України автомобільним транспортом: 1) при перевезенні автомобільним транспортом : документи на транспортний засіб, зокрема ті, що містять відомості про його державну реєстрацію (національну належність); транспортні (перевізні) документи (міжнародні товаротранспортні накладні); визначений актами Всесвітнього поштового союзу документ, що супроводжує міжнародні поштові відправлення (за їх наявності); комерційні документи (за наявності) на товари, що перевозяться, які містять відомості, зокрема, про найменування та адресу перевізника, найменування країни відправлення та країни призначення товарів, найменування та адреси відправника (або продавця) та отримувача товарів; відомості про кількість вантажних місць та вид упаковки; найменування товарів; вага брутто товарів (у кілограмах) або об`єм товарів (у метрах кубічних), крім великогабаритних вантажів.

Апеляційний суд зазначає, що контракт, є підробленими або такими, що містить недостовірну інформацію щодо відправника товару, умов поставки, ваги або фактурної вартості товару, матеріали справи не містять.

Крім цього, Контракт № СТ-0822 від 18.08.2022 року є основним документом, на підставі якого підприємство ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» імпортовано товари, та на підставі якого видавались інвойси та здійснювались взаєморозрахунки з контрагентом.

Зовнішньоекономічний контракт № СТ-0822 від 18.08.2022 року підписано в письмову вигляді між ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» та підприємством «AKTOGAY LLP» з актуальними реквізитами, в ньому визначені права, обов`язки та відповідальність сторін, строк дії договору тощо.

Апеляційним судом встановлено, що відповідно до пункту 6 контракту Поставка Товару може здійснюватися морським та автомобільним транспортом. Умови поставки згідно цього Контракту обмовляються сторонами для кожної окремої поставки в інвойсі до Контракту згідно з правилами Інкотермс 2020. За дорученням Продавця безпосереднім відправником Товару може бути інша фірма. Відправник Товару та конкретні умови вказуються в інвойсах.

Отже, викладене свідчить про те, що за умовами зазначеного контракту, комерційні інвойси за кожну партію товарів виставлялись саме продавцем цих товарів, а саме інвойс від 14.09.2022 № 220082/1 із вартістю товарів 85 506,52 доларів США., виставлений підприємством «AKTOGAY LLP».

Враховуючи положення правил Інкотермс 2020, пунктів 5.2 та 6.1, 6.2, 6.3 контракту № СТ-0822 від 18.08.2022 року, укладеного між підприємством «AKTOGAY LLP» (Продавець) та ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» (Покупець), а також інформацію, яка вказана в інвойсі від 14.09.2022 № 220082/1 встановлено, що: 1) ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД» є покупцем товару, та жодних дій щодо складення, підписання товаросупровідних, комерційних документів, документів, пов`язаних із експортом товарів та їх перевезенням, не вчиняло та не мало обов`язку вчиняти. 2) Документи, що подавались в зоні діяльності Одеської митниці для митного оформлення товарів видані продавцем товарів - підприємством «AKTOGAY LLP». 3) В рамках зовнішньоекономічного контракту № СТ-0822 від 18.08.2022 року умови поставки «CPT UA Одеса», тобто Продавцем фрахт/перевезення оплачені до м. Одеси.

При цьому, жодна сторона, яка приймала участь у виконанні контракту, як продавець, відправник та покупець, із наданих до митниці документів, не заявила про відображення в будь-яких із вище зазначених документах недостовірних даних, або їх викривлення, або взагалі відсутність контракту на поставку товару ТОВ «КЕРОЛ ТРЕЙД».

Перевезення товарів здійснювалось на підставі міжнародної автомобільної накладної (CMR) від 08.09.2022 № 191101.

Факт переміщення товарів через митний кордон України за вказаними документами підтверджується наявністю відтисків штампів Одеській митниці «Під митним контролем».

На виконання вимог пункту 3.4 Розділу III Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженим наказом Міністерства фінансів № 1066 від 09.10.2012 та пункту 1 частини першої статті 335 Митного кодексу України, відповідно до відомостей зазначених в міжнародній автотранспортній накладній (CMR), перевізнику товарів, для здійснення перевезення було передано інвойс від 14.09.2022 № 220082/1 виставлений підприємством «AKTOGAY LLP».

Викладене, у своїй сукупності, свідчить про те, що інвойс від 14.09.2022 № 220082/1 із вартістю товарів 85 506,52 доларів США виставлений підприємством «AKTOGAY LLP» слідував разом із товарами та під час переміщення через митний кордон України подавався до Одеській митниці перевізником товарів.

Після того як перевізником було подано в пункті пропуску посадовій особі митниці всі документи, даний вантаж був поданий до митного оформлення директором TOB «КЕРОЛ ТРЕЙД».

З матеріалів справи вбачається, що при митному оформленні товару декларантом були подані всі документи, передбачені як обов`язкові, які були оформлені у встановленому чинним законодавством порядку та містили всі реквізити, необхідні для ідентифікації товару, в тому числі рахунок-фактура (інвойс). Подані документи, зокрема, інвойс, не містили розбіжностей, ознак підробки та містили всі відомості, що підтверджують числові значення складових митної вартості товарів та відомості щодо ціни, що була фактично сплачена за ці товари. Крім того, в наявних у справі про порушення митних правил матеріалах не відображено обставин, які характеризують інкриміноване ОСОБА_1 правопорушення - способу, місця та інших особливостей його вчинення.

Частиною 1 стаття 337 МК України передбачена перевірка документів та відомостей, які відповідно до статті 335 цього Кодексу подаються митним органам під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, здійснюється візуально, із застосуванням інформаційних технологій (шляхом проведення формато-логічного контролю, контролю співставлення, контролю із застосуванням системи управління ризиками) та в інші способи, передбачені цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1 ст. 338 МК України огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення, пред`явлених митному органу (у тому числі для перерахунку та зважування), проводиться в можливо короткий строк після прийняття рішення про його проведення.

Водночас, ч. 2 ст. 338 МК України, що передбачає за результатами застосування системи управління ризиками огляд товарів, транспортних засобів комерційного призначення може бути ідентифікаційним - без розкриття пакувальних місць і без обстеження транспортного засобу, частковим - з розкриттям до 20 відсотків пакувальних місць і вибірковим обстеженням транспортного засобу та повним - з розкриттям до 100 відсотків пакувальних місць та поглибленим обстеженням транспортного засобу.

Натомість, митними органами жодних дій щодо перевірки за вказаними митними деклараціями проведено не було. Тобто, на момент переміщення через митний кордон України жодних підозр щодо будь-яких порушень та невідповідностей поданим документам не виявлено.

Після чого, відповідно до ст. 74 МК України, після сплати всіх митних платежів, встановлених законами України на імпорт цих товарів, та виконання усіх необхідних митних формальностей товар, зазначений в митній декларації за номерами UA500020/2022/016164 та інвойсах до них, був випущений у вільний обіг на митній території України.

Отже, будь-які дії ОСОБА_1 , які б були спрямовані на подання митному органу документів, що містять неправдиві відомості необхідні для визначення митної вартості товару та утворювали б об`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, відсутні та апеляційному суду не надані.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про міжнародні договори України», ст. 17 України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини», стала практика Європейського суду з прав людини є частиною національного законодавства та обов`язкова до застосування судами як джерело права.

Частина 1 статті 6 Конвенції передбачає, що «кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення». Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конвенції, «кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення, вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному порядку». А згідно з положеннями ч. 3 ст. 6 Конвенції, кожний обвинувачений у вчиненні кримінального правопорушення має щонайменше такі права: мати час і можливості, необхідні для підготовки свого захисту; захищати себе особисто чи використовувати юридичну допомогу захисника, вибраного на власний розсуд, або за браком достатніх коштів для оплати юридичної допомоги захисника одержувати таку допомогу безоплатно, коли цього вимагають інтереси правосуддя, тощо.

У рішенні у справі «Карелін проти Росії» («Karelin v. Russia», заява №926/08, рішення від 20.09.2016 р.) ЄСПЛ розглянув ситуацію, коли національний суд при розгляді справи про адміністративне правопорушення без участі сторони обвинувачення, що цілком відповідало нормам російського законодавства, ініціював дослідження доказів обвинувачення та за результатами дослідження доказів притягнув особу до відповідальності, уточнивши в судовому рішенні фабулу правопорушення, усунувши певні розбіжності та неточності, які мали місце в протоколі про адміністративне правопорушення. При цьому, за логікою ЄСПЛ, за умови відсутності сторони обвинувачення та при наявності певної неповноти чи суперечностей, суду не залишилося нічого іншого, як взяти на себе функції сторони обвинувачення, самостійно відшукуючи докази винуватості особи, що становить порушення ч. 1 ст. 6 Конвенції в частині дотримання принципу рівності сторін і вимог змагального процесу (за цих умов особа позбавлена можливості захищатися від висунутого проти нього обвинувачення перед незалежним судом, а навпаки вона має захищатися від обвинувачення, яке, по суті, судом підтримується).

У пункті 110 рішення Європейського суду з прав людини «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» (Vastberga taxi Aktiebolag and Vulic v. Sweden №36985/97) Суд визначив, що «…адміністративні справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення штрафних санкцій має саме суб`єкт владних повноважень».

Аналогічна правова позиція також викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 31.01.2019 року у справі №760/10803/15-а (адміністративне провадження №К/9901/19074/18) в якої зазначено, що один з основних принципів забезпечення вирішення спорів у публічно-правовій сфері, зокрема, між суб`єктом приватного права і суб`єктом владних повноважень, який передбачає, що останній зобов`язаний забезпечити доведення в суді правомірності свого рішення, дії або бездіяльності, оскільки, в протилежному випадку, презюмується, що вони є протиправними.

Докази, надані Одеською митницею до цієї справи на підтвердження вини ОСОБА_1 викликають розумнісумніви,а наявністьсумнівів неузгоджується із стандартомдоказування «позарозумним сумнівом»(рішеннявід 18січня 1978року у справі«Ірландія протиСполученого Королівства»(Irelandv.theUnitedKingdom), п.161, Series A заява №25), який застосовується при оцінці доказів, а також докази можуть «випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожихнеспростовних презумпції факту».

В силупринципу презумпціїневинуватості,що підлягаєзастосуванню усправах про адміністративніправопорушення,всі сумнівищодо подіїпорушення тавинності особи,що притягуєтьсядо відповідальності,тлумачаться наїї користь.Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

Згідно ст. 487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Згідно з п. 1 ст. 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Доводи апеляційної скарги зводяться до незгоди з висновками суду, особистого тлумачення норм матеріального і процесуального права та не впливають на фактичні обставини справи, які встановлені судом відповідно до законодавства та на законність судового рішення.

Відповідно до положень п. 1 ч. 8 ст. 294 КУпАП - за наслідками розгляду апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову без змін.

Керуючись статтями 7, 293, 294 КУпАП, статтями 472, 529, 530 МК України, апеляційний суд,

постановив:

Апеляційну скаргу представника Одеської митниці Ревенко Т.А. залишити без задоволення.

Постановусудді Малиновського районного суду м. Одеси від 29.10.2024, якою закрито провадження у справі у відношенні ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, в зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною й оскарженню не підлягає.

Суддя Одеського апеляційного суду О.Г. Журавльов

СудОдеський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124110833
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —521/9190/24

Постанова від 12.12.2024

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Постанова від 12.12.2024

Адмінправопорушення

Одеський апеляційний суд

Журавльов О. Г.

Постанова від 29.10.2024

Адмінправопорушення

Малиновський районний суд м.Одеси

Поліщук І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні