Справа № 760/26864/24
Провадження №3/760/7685/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 листопада 2024 року м. Київ
Суддя Солом`янського районного суду міста Києва Аксьонова Н.М. з участю представника Київської митниці Державної митної служби України Келеберденка В.В., захисника особи, що притягується до відповідальності - адвоката Єфимченко І. В., розглянувши матеріали, які надійшли від Київської митниці Державної митної служби України,
про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, митного брокера, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , код РНОКПП НОМЕР_1 ,
за порушення митних правил, передбачене ст. 472 МК України,
В С Т А Н О В И В :
До Солом`янського районного суду м. Києва від Київської митниці Державної митної служби України надійшли матеріали за протоколом про порушення митних правил № 0741/10000/24 від 30.08.2024 щодо ОСОБА_2 .
Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0741/10000/24 від 30.08.2024, 07.08.2024, з метою митного оформлення та випуску у вільний обіг товарів, що надійшли з Німеччини «FREY+LAU GMBH» на адресу ТОВ «ЕССЕНТІ» (ЄДРПОУ 20028785) декларантом з митного оформлення вантажів ФОП « ОСОБА_2 », ОСОБА_2 згідно договору доручення №АР-0108 від 25.03.2022 (про надання послуг з декларування ти митного оформлення товарів і транспортних засобів) до відділу митного оформлення № 3 митного поста «Ліски» Київської митниці шляхом електронного декларування подано митну декларацію типу ІМ/40/ДЕ, якій було присвоєно реєстраційний № MRN 24UA100200111245U2.
Разом з ЕМД в електронному вигляді до неї додані наступні документи: Договір купівлі продажу № 6 від 03.04.2020, додатку до договору № 6 від 03.04.2020 № 80 від 31.07.2024, CMR А24025101 від 01.08.2024; Інвойси від 31.07.2024 № 42411516; № 42411518, пакувальний лист від 01.08.2024, декларації щодо маркування смаку, експортна митна декларація Німеччини MRN 24DE615639460668B9, заява декларанта ОСОБА_2 .
На додаткову вимогу митниці, щодо проведення ідентифікації речовин, що входять в склад ароматизаторів декларантом додано до документів паспорти безпеки на продукцію торгової марки «FREYLAU» на кожен артикул товару.
Виходячи з відомостей вказаної вище митної декларації, заявлений до митного контролю та оформлення товар: №1 «Продукти, що являють собою суміші запашних речовин: АРОМАТИЗАТОРИ, що не містять молочних жирів та призначені для використання при виробництві напоїв, та містять усі ароматизуючи компоненти, які надають смак чи аромат, що характеризують напій арт. Р0651927 Wild Strawberry Flavour Ароматизатор Суниця - 25 кг; арт. Р0615758 Raspberry Flavour Granules Ароматизатор Малина гранули - 75 кг; арт. Р0614688 Bergamote Flavour Ароматизатор Бергамот - 300 кг; арт. Р0605456 Vanilla Flavour Ароматизатор Ваніль - 50 кг; арт. Р0614410 Grape Flavour Ароматизатор Виноград - 500 кг; арт. Р0616456 Mango Flavour Ароматизатор Манго - 50 кг; арт. Р0650166 Raspberry Flavour Granules Ароматизатор Малина гранули - 200 кг; арт. Р0612835 Wild Strawberry Ароматизатор Суниця - 500 кг; арт. Р0607004 Blueberry Flavour Ароматизатор Чорниця - 50 кг; арт. Р0650042 Apple Flavour Ароматизатор Яблуко - 100 кг; арт. Р0605745 Pineapple Flavour Ароматизатор Ананас - 25 кг; арт. Р0613612 Chocolate Flavour Ароматизатор Шоколад - 25 кг; арт. Р0614559 Soursop Flavour Ароматизатор Саусеп - 25 кг; арт. Р0608995 Wild Strawberry Nat. Flavour Granules Ароматизатор Суниця гранули нат. - 25 кг. Країна виробництва DE. Торговельна марка "FREY + LAU". Виробник FREY + LAU GMBH.
В паспортах безпеки (Safety data sheet) виробника «FREYLAU» (надруковано 07.08.2024, оновлено 07.08.2024 версія № 91;92;34;79), що супроводжує товар: артикул; Р0605456 «Vanilla Flavour»; артикул: Р0614410 «Grape Flavour»; артикул: Р0650042 «Apple Flavour»; артикул: P0613612 «Chocolate Flavour» в розділі З (Composition) зазначено інформацію про вміст речовини Piperonal . CAS 120-57-0 з вмістом від 0,1-2,5%.
Вказана речовина відноситься до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю.
08.08.2024 проведено митний огляд товарів, за результатами якого складено Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу №24UA100200111245U2. Під час проведення огляду здійснено відбір проб (зразків) товару № 1 артикул: Р0605456 «VanillaFlavour»; Р0614410 «GrapeFlavour»; P0650042 «Apple Flavour»; P0613612 «Chocolate Flavour» та направлено запит про проведення дослідження (аналізу, експертизи) від 09.08.2024 № 7.8-6/20-03/7/14977).
Відповідно до висновку СЛЕД Держмитслужби від 21.08.2024 № 142000-3203-0140 в результаті проведених досліджень встановлено, що у складі всіх проб підтверджено наявність геліотропіну (піпероналю), який згідно з "Переліком наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 770 (із змінами і доповненнями), віднесений до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю (Таблиця IV Список № 1)».
Відповідно до ст. 24 Закону України від 15.02.1995 № 60/95-ВР «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори»: частина 1 - «Ввезення на територію України наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів здійснюється за наявності дозволу на право ввезення (вивезення) чи транзиту наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів, виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу»; частина 7 - «Митні органи здійснюють митні формальності, необхідні для пропуску через митний кордон України, випуску у відповідний митний режим кожної партії наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів, на підставі відповідного дозволу, отриманого від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу, з використанням механізму «єдиного вікна» відповідно до Митного кодексу України»; частина 13 -«Партія наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів, що ввозиться на територію України чи вивозиться з території України без відповідного дозволу на ввезення, вивезення наркотичних засобів, психотропних речовин або прекурсорів, підлягає затриманню та конфіскації в порядку, встановленому законом».
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.1997 № 146 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на право ввезення на територію України, вивезення з території України або транзиту через територію України наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів» встановлено: п. 2. Імпорт та експорт наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів здійснюються підприємствами за умови одержання дозволу на кожну окрему операцію, який видається Держлікслужбою. Видача дозволу здійснюється за узгодженням з СЬУ; п 8. Наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори, що ввозяться в Україну або вивозяться з України без дозволу, підлягають затриманню відповідними митницями України; п. 9. Підприємства та фізичні особи, які порушують правила здійснення імпорту та експорту наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, встановлені відповідними актами законодавства та цим Порядком, несуть відповідальність згідно із законодавством України.
Відповідно до ст. 196 Митного кодексу України (далі - МК України) не можуть бути пропущені через митний кордон України:1) товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено законом; 2) товари, на пропуск яких відповідно до закону погрібні дозволи інших державних органів, за відсутності цих дозволів; 3) товари, що переміщуються через митний кордон України з порушенням вимог МК України та інших законів України, крім випадків, передбачених МК України.
Згідно з частиною 1 статті 257 МК України, декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою точних відомостей про товари, мету ї: переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. Частиною 8 статті 257 МК України визначено, що декларування здійснюється шляхом заявлення зі встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. Митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, в тому числі у вигляді кодів, зокрема відомості про: - про товари: найменування, звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, код товару згідно з УКТЗЕД; - що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України;- відомості про документи, передбачені частиною третьою статті 335 цього Кодексу: у встановленому Митним кодексом України порядку в митній декларації декларантом або уповноваженою ним особою зазначаються відомості про документи, що підтверджують дотримання заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Відповідно до статті 266 МК України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого Митним кодексом України; надати митному органу передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей; сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату. Відповідно до пункту 8 статті 264 МК України, з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації. Відповідно до частини 1 статті 266 МК України, декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
В поданій до митного оформлення, митній декларації ІМ 40 ДЕ MRN №24UA100200111245U2 від 07.08.2024 декларантом ОСОБА_2 не заявлено за встановленою формою точних та достовірних відомостей про наявність у складі товарів: «Суміші запашних речовин - ароматизатори, артикул: Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; P0650042 «Apple Flavour»; P0613612 «Chocolate Flavour» торгової марки «FREYLAU» речовини геліотропіну (піпероналю), що відноситься до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю. Прекурсори в разі їх переміщення через митний кордон України підлягають обов`язковому декларуванню митному органу з наданням дозвільних документів Держлікслужби на їх переміщення.
Враховуючи те, що товар: «суміші запашних речовин - ароматизатори» це рідкі речовини, що мають складну композицію із сумішей ароматичних речовин і вони супроводжуються необхідними документами від виробника, а саме паспортами безпеки (Safety data sheet) які характеризують їх склад та вказують на вміст речовин, тому декларант повинен заздалегідь бути обізнаним за вміст цих речовин і їх відношення до контрольних речовин та здійснити їх митне оформлення з вимогами законодавства.
Отже, на думку митного органу, в діях громадянина України, декларанта з митного оформлення вантажів ФОП « ОСОБА_2 » ОСОБА_2 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ст. 472 Митного кодексу України. Вартість предметів правопорушення становить 465848,24 гри. Вага нетто - 675 кг.
В судовому засіданні представник Київської митниці вважав обставини, викладені в протоколі про порушення митних правил, доведеними та просив притягнути громадянина України ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил за ст.472 МК України.
Захисник просив закрити провадження у справі за відсутністю в діях громадянина України ОСОБА_2 складу порушення митних правил, передбаченого ст.472 МК України, з підстав, викладених у письмових поясненнях, де, серед іншого зазначив, що ОСОБА_2 , як митний брокер під час декларування товарів в гр. 31 зазначав відомості щодо опису товару, які були в наявності, а саме вказані в комерційних документах виданих продавцем та виробником товарів - компанією «FREY+LAU GmbH», які були отримані від одержувача - ТОВ «ЕССЕНТІ», тобто додержано порядок декларування, визначений Митним кодексом України та Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа.
Відповідність заявленого товару за описом, маркуванням та кількістю встановлено за результатами проведеного митного огляду, а також не спростовано висновком СЛЕД Держмитслужби № 142000-3203-0140;
Під час декларування товарів за МД № 24UA100200111245U2 ОСОБА_2 не заявляв недостовірної інформації та не подавав документів, які б містили таку інформацію, а відомості щодо товару внесені виключно з отриманих комерційних документів;
Під час декларування товарів за МД № 24UA100200111245U2 ОСОБА_2 не мав підстав сумніву у повноті та достовірності відомостей, наявних у документах виробника, оскільки попередні неодноразові митні оформлення подібних сумішей, ввезених на підставі контракту з компанією «FREY+LAU GmbH», проведені без будь-яких зауважень з боку митного органу та без застосування заходів нетарифного регулювання;
Відповідно до Договору доручення від 25.03.2022 № АР-0108 ТОВ «ЕССЕНТІ» несе повну особисту відповідальність за вірогідність інформації в наданих з метою митного декларування та оформлення документах, та за автентичність цих документів
Відповідно до ч.2 ст.2 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» щодо препаратів, що містять малі кількості наркотичних засобів, психотропних речовин, включених до таблиць II і III Переліку, та (або) прекурсорів, включених до таблиці IV Переліку, і тому ризику зловживання ними немає або він незначний, і з яких зазначені засоби чи речовини не можна вилучити легкодоступними способами в кількості, за якої можливе зловживання, можуть вилучатися із сфери дії деяких заходів контролю.
Гранично допустима кількість наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що міститься в препаратах, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу.
Постановою КМ України від 03.06.2009 № 589, якою затверджено Порядок провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за їх обігом заходи контролю встановлюються лише у випадку перевищення гранично допустимої кількості, при цьому Постановою КМ України від 10.10.2007 № 1203 гранично допустимої кількості піпероналю не визначено.
Відповідно до положень Регламентів (ЄС) № 273/2004 та Ради (ЄС) № 111/2005 діяльність, пов`язана з обігом сумішей, що містять «спискові речовини», з яких такі речовини не можна легко використати або видобути не підпадає під ліцензування, та, відповідно є дозволеною.
Відповідно до Вимог до харчових ароматизаторів, які затверджені Наказом МОЗ України від 08.01.2024 № 45 харчові ароматизатори дозволені до використання можуть бути в обігу та використовуватись в харчових продуктах за умови їх відповідності їх реєстрації в Європейському Союзі.
Відповідно до положень ст. 31-1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», об`єкти санітарних заходів можуть бути в обігу та використовуватись в харчових продуктах за умови їх реєстрації в Європейському Союзі.
Законодавством Євросоюзу щодо ароматизаторів та деяких харчових інгредієнтів з ароматизованими властивостями, що застосовуються в харчових продуктах, які затверджені для використання в продуктах харчування (Регламент ЄС № 1334/2008) піперональ віднесено до переліку допущених харчових ароматизаторів, при чому жодних обмежень з використання або граничних кількостей для піпероналю не встановлено.
Заслухавши представника митного органу, захисника, дослідивши та оцінивши письмові докази, суд приходить до наступного висновку.
Відповідно до ст.280 КУпАП, орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
У відповідності до ч.1 ст.486 МК України завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Згідно ст.487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтею 9 КУпАП передбачено, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ч.1 ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Статтею 472 МК України передбачена відповідальність за недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, тобто незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей (наявність, найменування або назва, кількість тощо) про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.
Об`єктивна сторона зазначеного правопорушення характеризується дією (недостовірне декларування), або ж бездіяльністю (недекларування). Тобто, це незаявлення за встановленою письмовою, усною, або будь-якою іншою формою відомостей або заявлення недостовірних відомостей про товари.
Відповідно до ч.2 ст.459 МК України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Із суб`єктивної сторона правопорушення, передбачене ст.472 МК України, може бути вчинено як умисно так і з необережності.
Відповідно до ст.10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Статтею 11 КУпАП визначено, що адміністративне правопорушення визнається вчиненим з необережності, коли особа, яка його вчинила, передбачала можливість настання шкідливих наслідків своєї дії чи бездіяльності, але легковажно розраховувала на їх відвернення або не передбачала можливості настання таких наслідків, хоч повинна була і могла їх передбачити.
Отже, відповідальність за ст. 472 МК України може наступати лише у випадку, коли особі відомі усі необхідні реквізити товару, що підтверджуються відповідними документами, однак особа їх не декларує за встановленою формою.
Як встановлено судом, 30.08.2024 Київською митницею відносно митного брокера - ОСОБА_2 , складено протокол про порушення митних правил № 741/10000/24, за ознаками ст. 472 МК України, з приводу, на думку митного органу, вчинення дій, які полягали у незаявленні у митній декларації № 24UA100200111245U2 за встановленою формою точних та достовірних відомостей про наявність у складі товарів: «Суміші запашних речовин - ароматизатори, артикул: Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; Р0650042 «Apple Flavour»; Р0613612 «Chocolate Flavour» торгової марки «FREYLAU» речовини геліотропіну (піпероналю), що відноситься до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю.
ОСОБА_2 , як фізична особа - підприємець надає послуги з декларування на підставі дозволу Державної фіскальної служби серія АА№000059 від 23.10.2015 на здійснення посередницької діяльності митного брокера.
25.03.2022 між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ «ЕССЕНТІ» (ЄДРПОУ 20028785) укладено договір № AP-0108 про надання послуг з декларування та митного оформлення товарів і транспортних засобів, відповідно до якого ОСОБА_2 , як митний брокер надає послуги пов`язані з митним декларуванням та оформленням у митниці товарів, транспортних засобів, та інших предметів ТОВ «ЕССЕНТІ», що переміщуються через митний кордон України.
Відповідно до п.2.3.2 та п.2.3.3. Договору доручення від 25.03.2022 № АР-0108 про надання послуг з декларування та митного оформлення товарів і транспортних засобів ТОВ «ЕССЕНТІ» зобов`язано надавати ФОП ОСОБА_2 вірогідну інформацію, потрібну для підготовки документів з контролю доставки вантажу (Попередніх повідомлень, Попередніх декларацій, листів-узгоджень і т. п.), необхідних для перетину Товарами кордону, а також всі необхідні вірогідні документи, що потрібні для складання кожної митної декларації.
Відповідно до п. 2.3.5 Договору ТОВ «ЕССЕНТІ» несе повну особисту відповідальність за вірогідність інформації в наданих ФОП ОСОБА_2 з метою наступного митного декларування та оформлення у митниці відповідних Товарів, документах, та за автентичність цих документів.
07.08.2024 на підставі документів, отриманих від ТОВ «ЕССЕНТІ», митним брокером ОСОБА_2 з метою митного оформлення та випуску у вільний обіг до Київської митниці подано митну декларацію МД типу ІМ40ДЕ № 24UA100200111245U2, відповідно до якої заявлено товари «Продукти, що являють собою суміш запашних речовин: ароматизатори…» код УКТ ЗЕД 3302104000 та «Суміш ароматичних речовин та натуральних ефірних олій, парфумерна композиція…» код УКТЗЕД 3302909000, усього 16 артикулів, торгівельна марка та виробник «FREY+LAU» (Німеччина), загальною вартістю 36 466,25 Євро
Разом з митною декларацією до митного оформлення серед інших подано інвойси від 31.07.2024 №42411513 - №42411519, пакувальний лист, СМR від 01.08.2024 № А24025101, сертифікат здоров`я.
Зазначені товари ввезені на виконання контракту від 03.04.2020 № 6, укладеного між ТОВ «ЕССЕНТІ» та компанією «FREY+LAU GmbH» (Німеччина), яка також є і виробником товарів.
Відповідно до пункту 5.1 контракту від 03.04.2000 № 6 між ТОВ «ЕССЕНТІ» та компанією «FREY+LAU GmbH» прийомка-здача товару здійснюється за кількістю відповідно до товаросупровідних документів: міжнародної автотранспортної накладної та рахунку, за якістю - відповідно до сертифіката якості, пунктом 6.3 визначено, що маркування на тарі має містити відомості щодо найменування продавця, місце призначення, найменування товару, вагу брутто та нетто.
При цьому, положення контракту не передбачають супроводження товару, що поставляється такими документами як паспорти безпеки, а також не містить вимог щодо надання інформації щодо складу продукту тоді як інформація щодо відповідності продукту Регламенту ЄС 1334/2008 зазначено в сертифікатах здоров`я, що були додані до митного оформлення
07.08.2024 о 09:39 ОСОБА_2 від митниці отримав електронне повідомлення про те, що «згідно спрацювання АСУР з метою вивчення та перевірки наведеної у ЕМД інформації, прошу Вас у відповідності до п.2 ст.264 МКУ надіслати (приєднати до МД) у електронному вигляді відскановані копії документів, що є підставою для проведення митного оформлення вантажу, та оригіналів документів, зазначених у митній декларації, або засвідчених в установленому порядку їх копій, які підтверджують коди товарів згідно з УКТ ЗЕД товар 2», а також в телефонному режимі Паспорти безпеки щодо ароматизаторів, заявлених в МД як товар № 1.
07.08.2024 з метою надання витребуваних документів ОСОБА_2 звернувся до керівника ТОВ «ЕССЕНТІ» Дробиняка Тараса, який, в свою чергу електронною поштою звернувся до представника компанії «FREY+LAU GmbH» та отримав необхідні документи.
07.08.2024 отримані від ТОВ «ЕССЕНТІ» документи ОСОБА_2 додано до митної декларації, зокрема технічні специфікації та паспорти безпеки на суміші, заявлені як товар № 1.
08.08.2024 проведено митний огляд товару, за результатами якого складено Акт про проведення огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу (далі: Акт огляду).
За результатами проведеного огляду встановлено відповідність товару за кількістю, описом та маркуванням, про що свідчать позначки «Х» проставлені в стовпці «так» графи 8.3.3 Акту огляду.
Окрім того, відібрано зразки товару № 1, а саме: артикули: Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; Р0650042 «Apple Flavour»; Р0613612 «Chocolate Flavour».
09.08.2024 Київською митницею на адресу СЛЕД Держмитслужби направлено запит про проведення дослідження (аналізу, експертизи) № UA 7.8-6/20-03/7/14977.
За результатами проведених експертних досліджень (висновок СЛЕД Держмитслужби від 22.08.2024 № 142000-3203-0140) у складі всіх проб підтверджено наявність геліотропіну (піпероналю), який, згідно з Переліком наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 770 (зі змінами і доповненнями), віднесено до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю (Таблиця IV, Список №1).
Також у висновку зазначено, що піперональ (геліотропін) є ароматичним альдегідом, що міститься в стручках ванілі, квітках геліотропу, бузку та деяких ефірних маслах.
Крім того зазначено, що експериментально визначити кількісний вміст піпероналю у складі всіх проб не видається можливим через відсутність хроматографічного стандартного зразка відповідної речовини.
Відповідно до ч.1 ст.266 МК України декларант зобов`язаний здійснити декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
Відповідно до ст.257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Перелік відомостей, що підлягають внесенню до митних декларацій, обмежується лише тими відомостями, які є необхідними для цілей справляння митних платежів, формування митної статистики, а також для забезпечення додержання вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до ч. 8 ст. 257 МК України митне оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється митними органами на підставі митної декларації, до якої декларантом залежно від митних формальностей, установлених цим Кодексом для митних режимів, та заявленої мети переміщення вносяться такі відомості, у тому числі у вигляді кодів: 1) заявлений митний режим, тип декларації та відомості про особливості переміщення; 2) відомості про декларанта, уповноважену особу, яка склала декларацію, відправника, одержувача, перевізника товарів і сторони зовнішньоекономічного договору (контракту) або іншого документа, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), а в разі якщо зовнішньоекономічний договір (контракт) укладено на підставі посередницького договору, - також про іншу, крім сторони зовнішньоекономічного договору (контракту), сторону такого посередницького договору; 3) відомості про найменування країн відправлення та призначення; 4) відомості про транспортні засоби комерційного призначення, що використовуються для міжнародного перевезення товарів та/або їх перевезення митною територією України під митним контролем, та контейнери; 5) відомості про товари: а) найменування; б) звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар; в) торговельна марка та виробник товарів (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); г) код товару згідно з УКТ ЗЕД; ґ) назва країни походження товарів (за наявності); д) опис упаковки (кількість, вид); е) кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру; є) фактурна вартість товарів; ж) митна вартість товарів та метод її визначення; з) відомості про уповноважені банки декларанта; и) статистична вартість товарів; 6) відомості про нарахування митних та інших платежів, а також про надання забезпечення сплати митних платежів: а) ставки митних платежів; б) застосування пільг зі сплати митних платежів; в) суми митних платежів; г) офіційний курс валюти України до іноземної валюти, у якій складені рахунки, визначений відповідно до статті 3-1 цього Кодексу; ґ) спосіб і особливості нарахування та сплати митних платежів; д) спосіб забезпечення сплати митних платежів (у разі надання забезпечення сплати митних платежів); 7) відомості про зовнішньоекономічний договір (контракт) або інший документ, що використовується в міжнародній практиці замість договору (контракту), та його основні умови; 8) відомості, що підтверджують дотримання встановлених законодавством заборон та обмежень щодо переміщення товарів через митний кордон України; 9) відомості про документи, передбачені статті 335 цього Кодексу; 10) довідковий номер декларації (за бажанням декларанта).
Відповідно до Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.08.2012 за № 1372/21684) при заповненні графи 31 «Паковання та опис товарів - Марковання та номери - Номер контейнера (номери контейнерів) - Кількість і вид» - під номером 1 зазначаються найменування та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар (фізичні характеристики товару в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, у кількості знаків, визначеній правилами заповнення графи 33 МД для відповідного митного режиму та особливостей переміщення): наприклад, комплектність або завершеність (зібраний/незібраний), кількісний та якісний склад (матеріал, речовина, суміш, сполука тощо), основні властивості товару (призначення, розмір, розфасування, пакування тощо).
Якщо у графі 33 МД код товару згідно з УКТ ЗЕД зазначається на рівні десяти знаків, то у графі 31 в окремих полях електронної МД або у разі використання МД на паперовому носії - електронної копії МД на паперовому носії без зазначення у паперовому примірнику зазначаються за формою «електронного інвойсу» в розрізі кожного найменування товару відомості, необхідні для ідентифікації товарів, що є в наявності: найменування товару (згідно з рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару); артикул (марка, модель, сорт, тип, тощо); найменування торговельної марки (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах) (зазначається повністю без будь-яких скорочень; якщо оригінальне написання найменування торговельної марки виконується мовою, в якій використовується латинський алфавіт, в графі таке найменування зазначається латинськими літерами); виробник (за наявності у товаросупровідних та комерційних документах); літерний код альфа-2 країни виробництва товару (за бажанням Декларанта); кількість (в одиницях виміру згідно з рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару); код одиниці виміру за рахунком або іншим документом, що визначає вартість товару, згідно з класифікатором одиниць вимірювання та обліку, що використовуються у процесі оформлення МД; ціна за одиницю товару (у валюті, в якій складено рахунок або інший документ, який визначає вартість товару); вартість задекларованої кількості одиниць (у валюті, в якій складено рахунок або інший документ, який визначає вартість товару); для товарів, щодо яких законодавством визначена інформація, необхідна для ідентифікації та/або класифікації таких товарів,- передбачена відповідними актами законодавства інформація про товар, у тому числі у вигляді кодів.
Отже, Порядком визначено, що відомості щодо товару, зокрема його найменування та опис, вносяться декларантом до митної декларації на підставі відомостей, наявних у товаросупровідних документах, одночасно, чинним митним законодавством України не встановлено обов`язку декларанта здійснювати перевірку повноти та достовірності відомостей, зазначених у товаросупровідних документах.
Як вбачається з матеріалів справи та не спростовано представником митного органу, найменування товару та звичайний торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, фізичні характеристики товару (його склад) в обсязі, достатньому для однозначного віднесення його до коду згідно з УКТ ЗЕД, заявлено ОСОБА_2 у відповідності до наявних товаросупровідних документів, отриманих від ТОВ «ЕССЕНТІ», що, в свою чергу, підтверджено. результатами проведеного митного огляду, та не спростовано висновком Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби № 142000-3203-0140.
Інформація щодо наявності в складі частини товару речовини - піперональ, ОСОБА_2 до гр. 31 МД № 24UA100200111245U2 не вносилась, оскільки в наданих ТОВ «ЕССЕНТІ» документах, така інформація була відсутня.
Отже, ОСОБА_2 , як митним брокером, під час декларування товарів до гр. 31 МД № 24UA100200111245U2, внесено відомості щодо опису товару, які були в наявності, а саме вказані в комерційних документах, отриманих від одержувача товарів - ТОВ «ЕССЕНТІ», тобто додержано порядок декларування, визначений Митним кодексом України та Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа.
Окрім зазначеного, суд зважує на наявність неодноразових митних оформлень подібних сумішей, в тому числі Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; Р0650042 «Apple Flavour»; Р0613612 «Chocolate Flavour» в Київській митниці за МД від 29.03.2024 № 24UA100200104489U0, від 18.04.2024 № 24UA100200105592U2, від 09.05.2024 № 24UA100200106652U5, від 24.06.2024 № 24UA100200108941U0, від 05.07.2024 № 24UA100200109496U6, під час якого митницею не витребовувались паспорти безпеки, а митне оформлення проведено без будь-яких зауважень з боку митного органу та без застосування заходів нетарифного регулювання, а також результати митного огляду, якими встановлено відповідність товару за описом, маркуванням та кількістю, та результати експертного дослідження, якими не спростовано відповідність опису, свідчать про відсутність підстав у ОСОБА_3 для сумніву у повноті та достовірності відомостей щодо складу товару, наявних у документах виробника, отриманих від ТОВ «ЕССЕНТІ».
Ураховуючи вищевикладені обставини, а також те, що декларування громадянином України ОСОБА_2 ввезеного на митну територію України товару проведено з дотриманням норм МК України, Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 № 651, а також ураховуючи відсутність доказів, що декларантом було подано недостовірні документи та/або інформація про товар, свідчить про відсутність в діях ОСОБА_2 суб`єктивної ознаки складу правопорушення, передбаченого статтею 472 МК України, оскільки при митному оформленні товару були подані всі документи, передбачені як обов`язкові, які були оформлені у встановленому чинним законодавством порядку та містили всі реквізити, необхідні для ідентифікації товару, а також обставини та характер вчинених ним дій з митного оформлення товару не дозволяють стверджувати про вчинення останнім дій, спрямованих на недекларування чи неправильне / неповне декларування товару.
Відповідно до ч. 1 ст. 356 МК України взяття проб (зразків) товарів здійснюється посадовими особами органу доходів і зборів в рамках процедур митного контролю та митного оформлення з метою встановлення характеристик, визначальних, зокрема, для встановлення належності товарів до наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, прекурсорів, сильнодіючих чи отруйних речовин.
Проте експертами не дано чіткої відповіді чи належать суміші запашних речовин Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; Р0650042 «Apple Flavour»; Р0613612 «Chocolate Flavour» до наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів та прекурсорів.
У висновку зазначено лише, що у складі наданих проб виявлено піперональ, який згідно з Переліком наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженим постановою КМУ від 06.05.2000 року № 770, віднесений до прекурсорів, обіг яких обмежено і стосовно яких встановлюються заходи контролю.
Визначення кількісного вмісту піпероналю не видається можливим через відсутність хроматографічного стандартного зразка відповідної речовини.
Крім того, під час проведення експертизи не досліджувалась можливість легкодоступного вилучення з сумішей Р0605456 «Vanilla Flavour»; Р0614410 «Grape Flavour»; Р0650042 «Apple Flavour»; Р0613612 «Chocolate Flavour» речовини піперональ в кількості, за якої можливе зловживання.
При цьому самим же експертом зазначено, що піперональ (геліотропін) є ароматичним альдегідом, що міститься в стручках ванілі, квітках геліотропу, бузку та деяких ефірних маслах.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» щодо препаратів, що містять малі кількості наркотичних засобів, психотропних речовин, включених до таблиць II і III Переліку, та (або) прекурсорів, включених до таблиці IV Переліку, і тому ризику зловживання ними немає або він незначний, і з яких зазначені засоби чи речовини не можна вилучити легкодоступними способами в кількості, за якої можливе зловживання, можуть вилучатися із сфери дії деяких заходів контролю.
Заходи контролю за обігом зазначених препаратів та порядок їх застосування встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Гранично допустима кількість наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що міститься в препаратах, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2009 № 589 затверджено Порядок провадження діяльності, пов`язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та контролю за їх обігом.
Згідно п. 5 Порядку діяльність, пов`язана з обігом засобів і речовин, включених до списку 1 таблиці IV переліку, препаратів, що містять прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, провадиться суб`єктами господарювання на підставі ліцензії, виданої Держлікслужбою.
Ввезення на територію України, вивезення з її території та транзит через територію України засобів і речовин, включених до списку 1 таблиці IV переліку, препаратів, що містять прекурсори в кількості, що перевищує гранично допустиму, здійснюється суб`єктами господарювання на підставі дозволу, виданого Держлікслужбою (п. 7 Порядку).
Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2007 № 1203 затверджено гранично допустиму кількість наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, що містяться в препаратах, згідно з додатком.
Однак, в Додатку до Постанови Кабінету Міністрів України від 10.10.2007 № 1203 інформація щодо допустимого вмісту про піпероналю відсутня.
Отже, з огляду на зазначене, сам по собі обіг речовин, що містить прекурсори, не заборонено, заходи контролю встановлюються лише у випадку перевищення гранично допустимої кількості.
Враховуючи те, що на даний час гранично допустима кількість прекурсору «піперональ», що міститься в препаратах, законодавчо не визначена, відповідно не визначені і заходи контролю за обігом препаратів з вмістом піпероналю.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» законодавство про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори складається з цього Закону, інших законів України і прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади приймають нормативно-правові акти щодо обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів лише у випадках, передбачених законами України.
Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори, то застосовуються правила міжнародного договору.
Регламент (ЄС) № 273/2004 Європейського Парламенту та Ради від 11.02.2004 про прекурсори наркотичних засобів в Преамбулі зазначає, що (13) значна кількість інших речовин, багато з яких продаються легально у великих кількостях, були визначені як прекурсори для незаконного виробництва синтетичних наркотиків і психотропних речовин.
Відповідно до Додатку 1 Регламенту Піперонал, CAS № 120-57-0 віднесено до Категорії 1
Статтею 1 визначено, що цей Регламент встановлює узгоджені заходи контролю та моніторингу в межах Співтовариства певних речовин, які часто використовуються для незаконного виробництва наркотичних засобів або психотропних речовин, з метою запобігання витоку таких речовин.
Стаття 2 визначає поняття, що застосовуються. Так, для цілей цього Регламенту (a) «занесена до списку речовина» означає будь-яку речовину, зазначену в Додатку I, включаючи суміші та натуральні продукти, що містять такі речовини.
Це виключає лікарські засоби, як визначено Директивою 2001/83/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 6 листопада 2001 року про Кодекс Співтовариства щодо лікарських засобів для використання людиною (13), фармацевтичних препаратів, сумішей, натуральних продуктів та інших препаратів містять занесені до списку речовини, складені таким чином, що їх неможливо легко використати або видобути легкозастосовними чи економічно життєздатними засобами;
Регламент Ради (ЄС) № 111/2005 від 22.12.2004 встановлює правила моніторингу торгівлі прекурсорами наркотиків між Співтовариством і третіми країнами.
Додатком до Регламенту визначені Спискові речовини Категорії 1, до яких віднесено Піперонал, CAS № 120-57-0.
Відповідно до статті 6 Регламенту оператори, засновані в Співтоваристві, крім митних агентів і транспортників, які діють виключно в цій якості, залучені до імпорту, експорту або посередницької діяльності, пов`язаної з речовинами, переліченими в Категорії 1 Додатку, повинні мати ліцензію.
При цьому, відповідно до статті 2 (а) Регламенту Для цілей цього Регламенту застосовуються такі визначення: «занесена до списку речовина» означає будь-яку речовину, перераховану в Додатку, включаючи суміші та натуральні продукти, що містять такі речовини, але за винятком лікарських засобів, як визначено в Директиві 2001/83/ЄС Європейського Парламенту та Ради, фармацевтичних препаратів, сумішей, натуральні продукти та інші препарати, що містять зазначені речовини, складені таким чином, що такі речовини не можна легко використати або видобути легкозастосовними чи економічно життєздатними засобами.
Отже, з огляду на положення Регламентів (ЄС) № 273/2004 та Ради (ЄС) № 111/2005 діяльність, пов`язана з обігом сумішей, що містять «спискові речовини», з яких такі речовини не можна легко використати або видобути не підпадає під ліцензування, та, відповідно є дозволеною.
Відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, яку ратифіковано Законом № 1678-VII від 16.09.2014, кожна Сторона надає національний режим товарам іншої Сторони відповідно до Статті III ГАТТ 1994, зокрема її приміток щодо тлумачення. Із цією метою Статтю III ГАТТ 1994 та її примітки щодо тлумачення включено до цієї Угоди, і вони є її невід`ємною частиною (Статтею 34 «Національний режим» Нетарифні заходи)
Статтею 35 Угоди «Обмеження експорту або імпорту» (Нетарифні заходи) визначено, що жодна Сторона не повинна запроваджувати або зберігати в силі будь-які заборони чи обмеження або заходи еквівалентної дії щодо імпорту будь-якого товару іншої Сторони або експорту чи продажу для експорту будь-якого товару, призначеного для території іншої Сторони, за винятком випадків, передбачених в цій Угоді або відповідно до Статті XI ГАТТ 1994 та її приміток щодо тлумачення. Із цією метою Статтю XI ГАТТ 1994 та її примітки щодо тлумачення включено до цієї Угоди, і вони є її невід`ємною частиною.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.10.2017 № 1106 «Про виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони» затверджено план заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Виконання плану заходів передбачає внесення змін до нормативно-правових актів та розроблення нових з метою наближення законодавства України до права Європейського Союзу відповідно до зобов`язань в рамках Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, в тому числі приведення процедур використання ароматизаторів у харчових продуктах у відповідність із законодавством ЄС, зокрема і Регламенту (ЄС) № 1334/2008 (п. 239).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 № 228-р схвалено Всеохоплюючу стратегію імплементації Глави IV (Санітарні та фітосанітарні заходи) Розділу IV «Торгівля і питання, пов`язані з торгівлею» Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
На виконання Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, та пунктів 236, 237, 239, 241-243 плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони Наказом Міністерством охорони здоров`я України від 08.01.2024 № 45 затверджено Вимоги до харчових ароматизаторів, відповідно до яких харчові ароматизатори та вихідні матеріали, дозволені до використання відповідно до вимог частини першої статті 31-1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», можуть бути в обігу та використовуватись в харчових продуктах за умови їх відповідності цим Вимогам та вимогам, встановленим при їх державній реєстрації та/або реєстрації в Європейському Союзі.
Відповідно до ст. 31-1 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператори ринку мають право здійснювати обіг та використовувати об`єкти санітарних заходів (далі - об`єкти), зазначені в частині другій цієї статті, виключно за умови, що такі об`єкти пройшли державну реєстрацію та включені до державного реєстру об`єктів та/або отримали реєстрацію (визнані безпечними) в Європейському Союзі.
Заходи, які застосовуються щодо ароматизаторів визначені Регламентом Європейського Парламенту та Ради (ЄС) № 1334/2008 від 16.12.2008 щодо ароматизаторів та деяких харчових інгредієнтів з ароматизованими властивостями, що застосовуються в харчових продуктах, та щодо внесення змін до Регламенту Ради (ЄС) № 1601/91, Регламентів (ЄС) № 2232/96 і № 110/2008 та Директиви 2000/13/ЄС та в Регламенті Комісії (ЄС) № 234/2011 від 10.03.2011 щодо виконання Регламенту Європейського Парламенту та Ради (ЄС) № 1331/2008, яким запроваджується спільний порядок надання дозволів на харчові добавки, харчові ферменти та харчові ароматизатори
Регламентом № 1334/2008 (стаття 1) встановлюються правила щодо ароматизаторів, харчових інгредієнтів з ароматичними властивостями для використання в та на продуктах харчування з метою гарантування ефективного функціонування внутрішнього ринку, тим самим забезпечуючи високий рівень захисту здоров`я людей та прав споживачів, та чесні практики в торгівлі продуктами харчування, беручи до уваги, де це можливо, захист навколишнього природного середовища.
Для цих цілей, цим Регламентом передбачено: (a) перелік ароматизаторів і вихідних матеріалів Співтовариства, ухвалених для використання в та на продуктах харчування, що встановлені в Додатку I (надалі йменується як - "перелік Співтовариства"). (b) умови використання ароматизаторів та харчових інгредієнтів з ароматичними властивостями в та на продуктах харчування; (c) правила маркування ароматизаторів.
В Додатку I Регламенту № 1334/2008 наведено Перелік ароматизаторів та вихідних матеріалів Співтовариства, що затверджені для використання в продуктах харчування.
Таблиця 1 окрім іншого містить встановлені обмеження використання (колонка 7): «Використання смакових речовин дозволено у відповідності з належною виробничою практикою, якщо не вказано конкретне обмеження у цій колонці. Допускаються лише смакові речовини з обмеженнями використання до перелічених категорій харчових продуктів та за вказаних умов використання».
Зазначеним переліком для піпероналю жодних обмежень щодо використання та граничних кількостей не встановлено.
Отже законодавством Євросоюзу щодо ароматизаторів та деяких харчових інгредієнтів з ароматизованими властивостями, що застосовуються в харчових продуктах, які затверджені для використання в продуктах харчування, жодних обмежень з використання або граничних кількостей для піпероналю не встановлено.
За приписами ст.1 МК України визначено, що 1. Законодавство України з питань митної справи складається з Конституції України, цього Кодексу, інших законів України, що регулюють питання, зазначені у статті 7 цього Кодексу, з міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також з нормативно-правових актів, виданих на основі та на виконання цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Якщо міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені цим Кодексом та іншими законами України, застосовуються правила міжнародного договору України.
Відповідно до ч.4 ст.3 МК України у разі якщо норми законів України чи інших нормативно-правових актів з питань митної справи допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків підприємств і громадян, які переміщують товари, транспортні засоби комерційного призначення через митний кордон України або здійснюють операції з товарами, що перебувають під митним контролем, чи прав та обов`язків посадових осіб митних органів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення як на користь таких підприємств та громадян, так і на користь митного органу, рішення повинно прийматися на користь зазначених підприємств і громадян.
Відповідно до п.3 ч.1 ст.8 МК України державна митна справа здійснюється на основі принципів: законності та презумпції невинуватості.
Згідно ст.7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу, в зв`язку з адміністративним правопорушенням, інакше як на підставах і в порядку встановлених законом. Провадження в справах про адміністративне правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності.
Статтею 62 Конституції України встановлено, що особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.
Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях.
Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.
Як убачається з п.4.1. Рішення Конституційного Суду України від 22.12.2010 №23-рп/2010, Конституційний Суд України на підставі наведеного дійшов висновку, що адміністративна відповідальність в Україні та процедура притягнення до адміністративної відповідальності ґрунтуються на конституційних принципах та правових презумпціях, які зумовлені визнанням і дією принципу верховенства права в Україні.
Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України).
Елементами верховенства права є принципи рівності і справедливості, правової визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі (абзац другий підпункту 5.4 пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005) .
Принцип правової визначеності означає, що "обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки" (абзац третій підпункту 3.1 пункту 3 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 29 червня 2010 року N 17-рп/2010).
Наведені конституційні засади враховуються Конституційним Судом України у процесі перевірки на відповідність Конституції України положень статті 14-1, частини шостої статті 258 Кодексу.
Така позиція Конституційного Суду України відповідає і правовим позиціям Європейського суду з прав людини.
Як вбачається з п. 65 рішення по справі «Коробов проти України» (Заява №39598/03) від 21.10.2011 року, суд також повторює, що при оцінці доказів Суд, як правило, застосовує критерій доведення «поза розумним сумнівом» (див. рішення від 18 січня 1978 року у справі «Ірландія проти Сполученого Королівства» (Ireland v. the United Kingdom), n. 161, Series А заява № 25). Проте, така доведеність може випливати зі співіснування достатньо переконливих, чітких і узгоджених між собою висновків чи схожих неспростовних презумпцій факту.
На підставі викладеного, суд вважає, що в матеріалах справи відсутні належні докази стосовно того, що ОСОБА_2 , митним брокером, вчинено винні дії щодо незаявлення за встановленою формою точних та достовірних відомостей про товари, транспортні засоби комерційного призначення, які підлягають обов`язковому декларуванню у разі переміщення через митний кордон України.
Таким чином, вищевикладені обставини свідчать про відсутність в діях громадянина України ОСОБА_2 , складу адміністративного правопорушення, а висновок митних органів про вину останнього у вчинені правопорушення, передбаченого ст.472 МК України, є припущенням.
Згідно ст.487 МК України, провадження у справах про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушенням.
Відповідно до п.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Таким чином, суд приходить до висновку, що провадження відносно громадянина України ОСОБА_2 за ст.472 МК України підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
Керуючись ст.247, 251-252 КУпАП, ст. 3, 95, 458-459, 470, 472, 495, 522, 527 Митного кодексу України,
П О С Т А Н О В И В :
Провадження в справі про притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, передбачених ст.472 МК України, закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення.
Вилучені згідно протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0741/10000/24 від 02.09.2024, товари, а саме суміши запашних речовин - ароматизатори артикули: Р0605456 «Vanilla Flavour» - 50 кг; Р0614410 «Grape Flavour» - 500 кг.; Р0650042 «Apple Flavour» - 100 кг; Р0613612 «Chocolate Flavour» - 25 кг повернути власнику або його уповноваженому представнику.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Апеляційна скарга подається до Київського апеляційного суду через Солом`янський районний суд м. Києва протягом десяти днів з дня винесення постанови.
Суддя Солом`янського
районного суду м. Києва Н.М. Аксьонова
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124114564 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення |
Адмінправопорушення
Солом'янський районний суд міста Києва
Аксьонова Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні