Рішення
від 20.12.2024 по справі 523/18043/21
СУВОРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 523/18043/21

Провадження №2/523/7430/24

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" грудня 2024 р. м.Одеса

Суворовський районний суд міста Одеси, в складі:

головуючого судді Дяченко В.Г.

за участю секретаря судового засідання Томілко М.В.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ПрАТ СК «ЄВРОІНС Україна», ПАТ НАСК «ОРАНТА» про відшкодування завданої матеріальної шкоди,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом до ПАТ НАСК «ОРАНТА» про стягнення матеріальної шкоди в сумі 26885,42 грн. та стягнення з ПрАТ СК «ЄВРОІНС Україна» матеріальної шкоди в сумі 50648,00 грн. та солідарне стягнення з відповідачів витрат на правову допомогу в сумі 3000 грн.

Позов мотивується тим, що 13.10.2018 р. мала місце дорожньо-транспортна пригода (ДТП), в якій було пошкоджено автомобіль марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 який належить позивачу.

Даний факт підтверджується постановою Суворовського районного суду міста Одеса від 13.11.2018 р., відповідно до якої винним у скоєнні ДТП визнано ОСОБА_2 , водія автомобіля марки ТОУОТА, номер державної реєстрації НОМЕР_2 , та постановою Суворовського районного суду міста Одеси від 15.02.2019 р. відповідно до якої винним у скоєнні ДТП визнано ОСОБА_3 водія автомобіля марки NISSAN LEAF номер державної реєстрації НОМЕР_3 , з виправленнями (постанова Суворовського районного суду міста Одеса від 11.09.2019 р.

Оскільки відповідальність заподіювача шкоди ОСОБА_2 згідно полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів застраховано у ПАТ НАСК «ОРАНТА» позивачем була подана заява про виплату відшкодування та ряд інших документів. Дані документи були прийняті працівником ПАТ НАСК «ОРАНТА».

30 жовтня 2018 року позивачем було замовлене проведення незалежної оцінки матеріального збитку завданого майну, що належить позивачу, а саме автомобіля марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , про що було повідомлено письмово страхову компанію ПАТ НАСК «ОРАНТА».

Згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП матеріальний збиток нанесений об`єкту оцінки - автомобілю MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП, яка відбулася 13.10.2018 року, визначається рівною

130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

29 грудня 2018 року позивач звернувся з заявою до ПАТ НАСК «ОРАНТА» в якої просив здійснити виплату страхового відшкодування, розрахованою згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП у розмірі 130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

Згідно платіжного доручення №1663 від 09.01.2019 р. позивачу було перераховано

7995,56 грн.

З цією сумою виплати позивач не згоден, тому направив заяву про надання інформації, коли буде перерахована решта частина страхового відшкодування 21 лютого

2019 року до ПАТ НАСК «ОРАНТА». Після цього згідно платіжного доручення №21327 від 16.04.2019 р. позивачу було перераховано додатково 21707,66 грн.

Не погоджуючись з даними виплатами позивач знову подав заяву до ПАТ НАСК «ОРАНТА» чому була виплачена сума у розмірі 29703,22 грн. а не згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків , нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER , номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП у розмірі - 130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

03 червня 2019 року ПАТ НАСК «ОРАНТА» надала позивачу відповідь в якій вказується, що «ДТП 13.10.2018 року відбулася внаслідок порушення п.12.1 та 13.1 ПДР України водіїв ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Відповідно до поданої вами заяви про страхове відшкодування, Страховиком 09.01.2019р. та 16.04.2019р. було здійснено виплату страхового відшкодування у загальному розмірі 29703,22 грн. ( 63406,43/2 (обопільна вина) - 2000,00 грн. франшиза).

З даною виплатою позивач не згоден.

27.09.2019 року оскільки відповідальність другого заподіювача шкоди ОСОБА_3 згідно полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів застраховано у ПрАТ «СК «Євроіне Україна» позивачем була подана заява про виплату відшкодування. Дані документи були прийняті працівником ПАТ НАСК «ОРАНТА».

Позивач отримаввід ПрАТ«СК «ЄвроінсУкраїна» листвих.№467/ДВЗвід 11грудня 2019року вякій вказується,що уПрАТ «СК«Євроінс Україна»відсутні документи,на підставіяких Страховикможе прийнятирішення посправі щодовиплати найого користьстрахове відшкодуваннявнаслідок пошкодженнямого транспортногозасобу «MITSUBISHI LANCER», реєстраційний номер НОМЕР_4 в результаті ДТП, що мала місце 13.10.2018 р. Враховуючи це Товариство не має правових підстав та вимушене відмовити позивачу у виплаті страхового відшкодування по вищевказаному випадку.

З цим позивач не згоден.

Відповідно до п. 2.1. ст. 2 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-

правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (надалі за текстом -

Закон України «Про ОСЦПВВНТЗ») відносини у сфері обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про страхування», цим та іншими законами України і нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до них.

Відповідно до. п. 33-1.1. ст. 33-1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», Страхувальник, інша особа, відповідальність якої застрахована, водій транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди, особа, яка має право на отримання

відшкодування (потерпілий), зобов`язані сприяти страховику та МТСБУ в розслідуванні причин та обставин дорожньо-транспортної пригоди, а саме: надати для огляду належний

їй транспортний засіб або інше пошкоджене майно, повідомити страховика (у випадках передбачених статтею 41 цього Закону, - МТСБУ) про всі відомі їй обставини та надати для огляду та копіювання наявні у неї документи щодо цієї дорожньо-транспортної пригоди протягом семи робочих днів з дня отримання нею відповідної інформації або документа.

В п. 33.2 ст. 33 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» зазначається, що учасники дорожньо-транспортної пригоди зобов`язані зберегти транспортний засіб чи пошкоджене майно в такому стані, в якому воно знаходилося після дорожньо-транспортної пригоди, до

тих пір, доки їх не огляне призначений страховиком аварійний комісар або експерт.

30 жовтня 2018 року позивач надав заяву до Судового Експерта Крутих Є.О. Згідно заяви Судовий Експерт зробив висновок №130-18 від 26 листопада 2018 року, в якій зазначено, що матеріальний збиток завданий власнику транспортного засобу «MITSUBISHI LANCER», реєстраційний номер НОМЕР_1 в результаті ДТП, що мала місце 13.10.2018 р. склав 130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.)

За зверненням позивача НАСК «ОРАНТА» здійснила виплату у розмірі 29703,22грн. (страхова справа №18-15-13811), згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 року, який позивач надав разом с заявою про страхове відшкодування 29. листопада 2018 року. Тобто справа про страхове відшкодування №18-15-13811 від 29 листопада 2018 року знаходиться в повному обсязі в НАСК «ОРАНТА». Тобто позивачу не зрозумілі дії ПрАТ «СК «Євроінс Україна», які могли вилучити всі документи письмово у НАСК «ОРАНТА» необхідні для розгляду його заяви вх. №1074 від 27 вересня 2019 року.

Крім того, відповідно п 35.2. ст.35 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», до заяви додаються:

а) паспорт громадянина, а в разі його відсутності інший документ, яким відповідно до законодавства України може посвідчуватися особа заявника, якщо заявником є фізична особа;

б) документ, що посвідчує право заявника на отримання страхового відшкодування (довіреність, договір оренди, свідоцтво про право на спадщину), у разі якщо заявник не є потерпілим або його законним представником;

в) довідка про присвоєння одержувачу коштів ідентифікаційного номера платника податку (за умови його присвоєння), якщо заявником є фізична особа;

г) документ, що підтверджує право власності на пошкоджене майно на день вимоги.

Тому посилання на довіреність від 29.11.2018 р., посвідчена приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Білик В.В. та зареєстрована в реєстрі за №1974,

закінчила свою дію 29.07.2019 р. і станом на день надання до підготовки листа від ПрАТ «СК «Євроінс Україна» лист вих. №467/ДВЗ від 11 грудня 2019 року, довіреність від 29.11.2018 р. за №1974 втратила свою чинність, та відповідно не надає мені повноважень щодо отримання страхового відшкодування, вважаю безпіставним.

Відповідно до п. 37.1.3 ст. 37 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» - підставою для

відмови у здійсненні страхового відшкодування (регламентної виплати) може бути невиконання потерпілим або іншою особою, яка має право на отримання відшкодування, своїх обов`язків, визначених цим Законом, якщо це призвело до неможливості страховика

(МТСБУ) встановити факт дорожньо-транспортної пригоди, причини та обставини її настання або розмір заподіяної шкоди. Вважаю, що я виконав всі дії що встановлюють факт дорожньо-транспортної пригоди, причини та обставини її настання або розмір заподіяної шкоди, яка сталася 13.10.2018 р.

Крім того, згідно п. 1.6. ст. 1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», власники транспортних засобів - юридичні та фізичні особи, які відповідно до законів України є власниками або законними володільцями (користувачами) наземних транспортних засобів

на підставі права власності, права господарського відання, оперативного управління; на основі договору оренди або правомірно експлуатують транспортний засіб на інших законних підставах.

На день скоєння ДТП 13.10.2018 р. згідно довіреність від 29.11.2018 р., посвідчена

приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Білик В.В. та зареєстрована в реєстрі за №1974 я мав право розпорядження та експлуатування транспортного засобу «MITSUBISHI LANCER», реєстраційний номер НОМЕР_1 у тому числі одержувати належні мені гроші страхового відшкодування.

Згідно ст. 979 ЦК України за, договором страхування одна сторона (страховик)

зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити другій стороні

(страхувальникові) або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші

умови договору.

Представник відповідача ПАТ «НАСК «ОРАНТА» надав відзив в якому зазначає:

ПАТ «НАСК «ОРАНТА» з правовою оцінкою обставин справи, наданою Позивачем, не погоджується, позовні вимоги не визнає і вважає доводи, викладені у позовній заяві, безпідставними з огляду на наступне.

Транспортний засіб Toyota Corolla д.р.н. НОМЕР_5 на момент ДТП був забезпеченим транспортним засобом відповідно до договору 5765707 від 21.02.2018 року, укладеного між ПАТ «НАСК «ОРАНТА» та ОСОБА_4 .

Відповідно до п. 2.1 ст. 2 ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (далі Закон № 1961-IV) відносини у сфері обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів регулюються Конституцією України, Цивільним

кодексом України, Законом України "Про страхування", цим та іншими законами України

нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них. Якщо норми цього Закону передбачають інше, ніж положення інших актів цивільного законодавства України, то застосовуються норми цього Закону.

Статтею 22.1 Закону № 1961-IV встановлено, що у разі настання страхового випадку страховик у межах страхових сум, зазначених у страховому полісі, відшкодовує у

встановленому цим Законом порядку оцінену шкоду, заподіяну внаслідок дорожньо- транспортної пригоди життю, здоров`ю, майну третьої особи.

Відповідно до п. 36.2 ст. 36 Закону № 1961-IV визначено, що якщо у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджують розмір заявленої шкоди, страховик (МТСБУ)

не може оцінити її загальний розмір, виплата страхового відшкодування (регламентна виплата) здійснюється у розмірі шкоди, оціненої страховиком (МТСБУ).

У зв`язку із тим, що на момент огляду пошкодженого транспортного засобу представником ПАТ «НАСК «ОРАНТА» Позивачем не було надано ані висновку експертного автотоварознавчого дослідження № 130-18 від 26.11.2018 року, ані інших документів що підтверджували розмір шкоди, ПАТ «НАСК «ОРАНТА» був самостійно, на підставі огляду пошкодженого транспортного засобу, встановлений розмір страхового

відшкодування, що було сплачене у сумі 7995,56 грн.

Також підтверджуємо, що Позивачем дійсно був наданий до ПАТ «НАСК

Також хочемо звернути увагу на положення ст. 30 Закону № 1961-IV, де зазначено, що транспортний засіб вважається фізично знищеним, якщо його ремонт с технічно неможливим чи економічно необґрунтованим. Ремонт вважається економічно необґрунтованим, якщо передбачені згідно з звітом (актом) чи висновком про оцінку, виконаним оцінювачем або експертом відповідно до законодавства, витрати на відновлювальний ремонт транспортного засобу перевищують вартість транспортного засобу до дорожньо-транспортної пригоди. Якщо транспортний засіб вважається знищеним, його власнику відшкодовується різниця між вартістю транспортного засобу до та після дорожньо-транспортної пригоди, а також витрати на евакуацію транспортного засобу з місця дорожньо-транспортної пригоди.

Дані положення підтверджуються і самим експертним висновком наданим Позивачем, у якому експерт у п.п. 1.1, 1.3, 1.6 надає інформацію про те, що вартість відновлювального ремонту складає 145645,83 грн., а ринкова вартість досліджуваного транспортного засобу на момент ДТП складає 130 619,97 грн.

Таким чином, вимога Позивача щодо відшкодування йому витрат на відновлювальний ремонт транспортного засобу не має нічого спільного з вимогами закону.

Щодо сплати страховою компанією ПАТ «НАСК «ОРАНТА» 50 відсотків страхового відшкодування.

Відповідно до ч. 1 ст. 1187 ЦК України, джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов`язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, механізмів по обладнання, використанням, зберіганням хімічних, радіоактивних, вибухо- і

вогненебезпечних та інших речовин, утриманням диких звірів, службових собак та собак бійцівських порід тощо, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює, та інших осіб.

Враховуючи, що до настання ДТП призвели дії двох водіїв транспортних засобів, а

саме ОСОБА_2 (забезпечений в ПАТ «НАСK «ОРАНТА» транспортний засіб Toyota Corolla д.р.н. НОМЕР_2 ) та ОСОБА_3 (забезпечений в ПрАТ «СК «ЄВРОІНС УКРАЇНА» транспортний засіб NISSAN LEAF д.р.н. НОМЕР_3 ) можна стверджувати, що дана ДТП сталася за участю двох джерел підвищеної небезпеки, а Позивач є постраждалим-третьою особою.

Згідно до положень ЦК України, в саме ч. 2 ст. 1188, внаслідок взаємодії джерел підвищеної небезпеки було завдано шкоди іншим особам, особи, які спільно завдали шкоди, зобов`язані її відшкодувати незалежно від їхньої вини.

Посилаючись на положення п. 36.3 ст. 36 ЗУ «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», слід зауважити, що у разі якщо відповідальними за заподіяння неподільної шкоди взаємопов`язаними, сукупними діями є декілька осіб, розмір страхового відшкодування (регламентної виплати) за кожну з таких осіб визначається шляхом поділу розміру заподіяної шкоди на кількість таких осіб.

Таким чином, ПАТ «НАСК «ОРАНТА» як страхова компанія, в якій застраховано один з двох транспортних засобів-учасників ДТП, через зіткнення яких нанесено шкоди третій особі - Позивачу, відшкодувала нанесену шкоду у розмірі 50 відсотків, а тому у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна страхова компанія «ОРАНТА» про стягнення матеріальної шкоди слід відмовити у повному обсязі.

Представник відповідача ПрАТ «СК «ЄВРОІНС УКРАЇНА» надав відзив в якому зазначає:

Відповідач ПрАТ «СК «Євроінс Україна» вважає заявлені до нього вимоги незаконними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.

05.04.2018 між ПрАТ «СК «Євроінс Україна» та ТОВ «ЛК «Еко Лізинг» був укладений договір обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № АК/8494028-58. Забезпеченим транспортним засобом згідно договору страхування №АК/8494028-58 виступає Nissan Leaf, реєстраційний номер НОМЕР_3 .

27.09.2019 ОСОБА_1 звернувся до ПрАТ «СК «Євроінс Україна» із заявою про виплату страхового відшкодування внаслідок пошкодження транспортного засобу Mitsubishi Lancer, реєстраційний номер НОМЕР_1 , в результаті ДТП, що мала місце 13.08.2018.

Відповідно до п. 1.3 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», потерпілі юридичні та фізичні особи, життю, здоров`ю та/або майну яких заподіяна шкода внаслідок дорожньо- транспортної пригоди з використанням транспортного засобу подає страховику відповідну заяву.

Згідно п. 1.6. ст. 1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», власники транспортних засобів

- юридичні та фізичні особи, які відповідно до законів України є власниками або законними володільцями (користувачами) наземних транспортних засобів на підставі права власності, права господарського відання, оперативного управління, на основі договору оренди або правомірно експлуатують транспортний засіб на інших законних підставах.

Відповідно до п.п. г) п. 35.2. ст. 35 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» до заяви додається документ, що підтверджує право власності на пошкоджене майно на день скоєння дорожньо-транспортної пригоди, у разі вимоги заявника про відшкодування шкоди, заподіяної майну.

Згідно п.36.4 ст. 36 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» виплата страхового відшкодування (регламентна виплата) здійснюється безпосередньо потерпілому (іншій особі, яка має право на отримання відшкодування) або погодженим з ним особам, які надають послуги з ремонту пошкодженого майна, сплатили страхове відшкодування за договором майнового страхування.

Позивачем було надано до ПрАТ «СК «Євроінс Україна» копію довіреності від 29.11.2018, посвідчену приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Білик В.В. та зареєстрована в реєстрі за №1974.

Проте, звертаємо увагу, що довіреність від 29.11.2018, посвідчена приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Білик В.В. та зареєстрована в реєстрі за №1974, закінчила свою дію 29.07.2019 року.

Отже, станом на дату подачі заяви про виплату страхового відшкодування, довіреність від 29.11.2018 року за №1974 втратила свою чинність, та відповідно не надає Позивачу повноважень щодо отримання страхового відшкодування.

Також, відповідно до п. 33-1.1 ст. 33-1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ» - страхувальник, інша особа, відповідальність якої застрахована, водій транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди, яка має право на отримання відшкодування (потерпілий), зобов`язанні сприяти страховику та МТСБУ в розслідуванні причин та обставин дорожньо-транспортної пригоди.

В свою чергу, Відповідач 1 не мав можливості оцінити шкоду в спосіб, передбачений законодавством, оскільки, а ні власником пошкодженого транспортного засобу Mitsubishi Lancer, реєстраційний номер НОМЕР_4 , а ні Позивачем, на вимогу ст. 33.1.4. ст. 33.3, 33-1.1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», не повідомлялося ПрАТ «СК «Євроінс Україна» про дату та місце огляду пошкодженого автомобіля. Крім того, на момент подачі заяви на виплату страхового відшкодування, автомобіль Mitsubishi Lancer, реєстраційний номер НОМЕР_1 був відремонтований та проданий, про що повідомив сам Позивач.

Отже, Позивачем не було виконано вимог Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», що

стосуються кола обов`язків, яких повинна дотримуватись особа, яка претендує на страхове

відшкодування. А саме, не вжито заходів щодо збереження пошкодженого майна в такому

стані, в якому воно знаходилося після ДТП, до тих пір, доки його не оглянув призначений

страховиком аварійний комісар або експерт.

Тим самим Відповідач 1 був позбавлений права Страховика виконати дії відповідно до п. 34.2. ст. 34 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», згідно якого Страховик протягом 10 робочих днів з дня отримання повідомлення про дорожньо-транспортну пригоду страховик (у випадках, передбачених статтею 41 цього Закону, МТСБУ) зобов`язаний направити свого представника (працівника, аварійного комісара або експерта) на місце настання страхового випадку та/або до місцезнаходження пошкодженого майна для визначення причин настання страхового випадку та розміру збитків, тобто оглянути пошкоджений Mitsubishi Lancer реєстраційний номер НОМЕР_1 .

Згідно з ч. 2 ст. 999 ЦК до відносин, що випливають з обов`язкового страхування, застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено актами цивільного законодавства. Водночас як передбачено частиною третьою ст. 985 ЦК, особливості укладення договору страхування на користь третьої особи встановлюються законом.

Оскільки спеціальним законом, який визначає порядок визначення та розрахунку суми страхового відшкодування на користь потерпілої особи та строки його виплати є Закон України «Про ОСЦПВВНТЗ», то саме цей закон підлягає застосуванню.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Верховного Суду України від 16.01.2016р. у справі № 6-3084ц15, згідно з якою при розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному.

На підставі вищевикладеного, 11.09.2019 ПрАТ «СК «Євроінс Україна» було прийнято рішення про відмову у виплаті та складено Акт про відмову № B-26272/19(додається), про що повідомлено Позивача в листі №467/ДВЗ від 11.09.2019.

Беручи до уваги вищевикладене, позовні вимоги Позивача є безпідставними та необґрунтованими, які Відповідач 1 не визнає у повному обсязі.

Сторони не зявились в судове засідання. Заяв та клопотань не надано.

Верховний Суд у постанові від 01.10.2020 у справі № 361/8331/18 зазначив про те, що якщо учасники судового процесу не з`явилися в судове засідання, а суд вважає, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи та ухвалення законного і обґрунтованого рішення, не відкладаючи розгляду справи, він може вирішити спір по суті. Основною умовою відкладення розгляду справи є не відсутність у судовому засіданні сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Судом встановлено:

13.10.2018 р. мала місце дорожньо-транспортна пригода (ДТП), в якій було пошкоджено автомобіль марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 який належить ОСОБА_5 та керувався позивачем.

Даний факт підтверджується постановою Суворовського районного суду міста Одеса від 13.11.2018 р., відповідно до якої винним у скоєнні ДТП визнано ОСОБА_2 , водія автомобіля марки ТОУОТА, номер державної реєстрації НОМЕР_2 , та постановою Суворовського районного суду міста Одеси від 15.02.2019 р. відповідно до якої винним у скоєнні ДТП визнано ОСОБА_3 водія автомобіля марки NISSAN LEAF номер державної реєстрації НОМЕР_3 , з виправленнями (постанова Суворовського районного суду міста Одеса від 11.09.2019 р.

29.11.2018 року ОСОБА_5 надала ОСОБА_1 довіреність на представлення інтересів, розпорядження, експлуатування автомобілем марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , з правом одержувати належні їй гроші, в тому числі страхове відшкодування. Довіреність дійсна до 29.07.2019 року.

Оскільки відповідальність заподіювача шкоди ОСОБА_2 згідно полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів застраховано у ПАТ НАСК «ОРАНТА» позивачем 29.11.2018 року була подана заява про виплату відшкодування та ряд інших документів. Дані документи були прийняті працівником ПАТ НАСК «ОРАНТА».

30 жовтня 2018 року позивачем було замовлене проведення незалежної оцінки матеріального збитку завданого майну, що належить позивачу, а саме автомобіля марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , про що було повідомлено письмово страхову компанію ПАТ НАСК «ОРАНТА».

Згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП матеріальний збиток нанесений об`єкту оцінки - автомобілю MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП, яка відбулася 13.10.2018 року, визначається рівною

130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

29 грудня 2018 року позивач звернувся з заявою до ПАТ НАСК «ОРАНТА» в якої просив здійснити виплату страхового відшкодування, розрахованою згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП у розмірі 130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

Згідно платіжного доручення №1663 від 09.01.2019 р. позивачу було перераховано

7995,56 грн.

Згідно платіжного доручення №21327 від 16.04.2019 р. позивачу було донараховано додатково 21707,66 грн.

Не погоджуючись з даними виплатами позивач 13.05.2019 року подав заяву до ПАТ НАСК «ОРАНТА» чому була виплачена сума у розмірі 29703,22 грн. а не згідно висновку №130-18 від 26 листопада 2018 р. з оцінки вартості матеріальних збитків , нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER , номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП у розмірі - 130619,97 (сто тридцять тисяч шістсот дев`ятнадцять грн. 97 коп.).

03 червня 2019 року ПАТ НАСК «ОРАНТА» надала позивачу відповідь в якій вказується, що «ДТП 13.10.2018 року відбулася внаслідок порушення п.12.1 та 13.1 ПДР України водіїв ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Відповідно до поданої вами заяви про страхове відшкодування, Страховиком 09.01.2019р. та 16.04.2019р. було здійснено виплату страхового відшкодування у загальному розмірі 29703,22 грн. ( 63406,43/2 (обопільна вина) - 2000,00 грн. франшиза).

З наданого доказу судом встановлено, що страховик здійснював розрахунок страхового відшкодування на підставі висновку №130-18, зробленого за заявою позивача, отже страховик визнав оцінку вартості матеріальних збитків нанесених власнику автомобіля MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , пошкодженого внаслідок ДТП у розмірі 130619,97 обґрунтованою та здійснив часткову виплату. Однак у відповіді зазначено інший транспортний засіб та сума страхового відшкодування яка не відповідає 50% заподіяної шкоди. Зазначене суд розцінює як помилка страховика у розрахунку страхового відшкодування та, не виходячи за межі позовних вимог, вважає позовні вимоги до ПАТ НАСК «ОРАНТА» обґрунтованими та такими що підлягають задоволенню.

27.09.2019 року, позивачем була подана заява до ПрАТ «СК «Євроінс Україна» про виплату відшкодування.

Позивач отримаввід ПрАТ«СК «ЄвроінсУкраїна» листвих.№467/ДВЗвід 11грудня 2019року вякій вказується,що уПрАТ «СК«Євроінс Україна»відсутні документи,на підставіяких Страховикможе прийнятирішення посправі щодовиплати найого користьстрахове відшкодуваннявнаслідок пошкодженнямого транспортногозасобу «MITSUBISHI LANCER», реєстраційний номер НОМЕР_4 в результаті ДТП, що мала місце 13.10.2018 р. Враховуючи це Товариство не має правових підстав та вимушене відмовити позивачу у виплаті страхового відшкодування по вищевказаному випадку.

Відповідно до п. 2.1. ст. 2 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-

правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» (надалі за текстом -

Закон України «Про ОСЦПВВНТЗ») відносини у сфері обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Законом України «Про страхування», цим та іншими законами України і нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до них.

Відповідно до. п. 33-1.1. ст. 33-1 Закону України «Про ОСЦПВВНТЗ», Страхувальник, інша особа, відповідальність якої застрахована, водій транспортного засобу, причетного до дорожньо-транспортної пригоди, особа, яка має право на отримання

відшкодування (потерпілий), зобов`язані сприяти страховику та МТСБУ в розслідуванні причин та обставин дорожньо-транспортної пригоди, а саме: надати для огляду належний

їй транспортний засіб або інше пошкоджене майно, повідомити страховика (у випадках передбачених статтею 41 цього Закону, - МТСБУ) про всі відомі їй обставини та надати для огляду та копіювання наявні у неї документи щодо цієї дорожньо-транспортної пригоди протягом семи робочих днів з дня отримання нею відповідної інформації або документа.

Враховуючи, що позивач звернувся до ПрАТ «СК«Євроінс Україна» провиплату страховоговідшкодування 27.09.2019року,тобто післязакінчення строкудії довіреностівласника пошкодженого автомобіля марки MITSUBISHI LANCER, номер державної реєстрації НОМЕР_1 , тому вимоги в цій частині не обґрунтовані та задоволенню не підлягають.

За змістом ст. 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки).

Відповідно до ст. 1166 ЦК України, шкода завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Відповідно до ч.2 ст.1187ЦК Українишкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.

Відповідно дост.1194 ЦК Україниособа, яка застрахувала свою цивільну відповідальність, у разі недостатності страхової виплати (страхового відшкодування) для повного відшкодування завданої нею шкоди зобов`язана сплатити потерпілому різницю між фактичним розміром шкоди і страховою виплатою (страховим відшкодуванням).

Щодо витрат на правову допомогу, то вони не підтверджені жодним доказом, а тому задоволенню не підлягають.

Судовий збір підлягає стягненню на користь позивача в частині задоволених вимог в розмірі 454,00 грн.

Керуючись ст. ст. 5,6,10, 263,354 ЦПК України,

УХВАЛИВ:

Задовольнити частково позов ОСОБА_1 до ПрАТ СК «ЄВРОІНС Україна», ПАТ НАСК «ОРАНТА» про відшкодування завданої матеріальної шкоди.

Стягнути з ПАТ НАСК «ОРАНТА» (код ЄДРПОУ 00034186, інд.02081, м. Київ, вул. Здолбунівська, буд. 7А, корп.Г) на користь ОСОБА_1 (інд. АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ), матеріальну шкоду у сумі 26 885,42 (двадцять шість тисяч вісімсот вісімдесят п`ять гривень 42 коп.).

Стягнути з ПАТ НАСК «ОРАНТА» (код ЄДРПОУ 00034186 інд.02081, м. Київ, вул. Здолбунівська, буд. 7А, корп.Г) на користь ОСОБА_1 ( інд. АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_6 ), судові витрати в розмірі 454,00 гривень.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено позивачем до Одеського апеляційного суду через Суворовський районний суду м. Одеси шляхом подання апеляційної скарги в 30 денний строк з дня проголошення рішення.

Суддя

СудСуворовський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення20.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124115259
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої внаслідок ДТП

Судовий реєстр по справі —523/18043/21

Ухвала від 19.11.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Дяченко В. Г.

Рішення від 20.12.2024

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Дяченко В. Г.

Ухвала від 17.04.2022

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Дяченко В. Г.

Ухвала від 08.10.2021

Цивільне

Суворовський районний суд м.Одеси

Дяченко В. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні