Справа № 761/21684/24
Провадження № 3/761/5187/2024
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 листопада 2024 року місто Київ
Суддя Шевченківського районного суду м. Києва Ковтуненко В.О., розглянувши матеріали, які надійшли від Координаційно-моніторингової митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України
У С Т А Н О В И В:
Як убачається з протоколу про порушення митних правил № 0098/126000/24 від 09 травня 2024 року, з 17.11.2021 по 06.07.2022 до Одеської митниці відповідно до митного режиму експорт подано електронні митні декларації типу ЕК РР:
- від 17.11.2021 № UА500130/2021/215653 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «кукурудза...» загальною вагою 11 000 000 кг, загальною вартістю 66 000 000 грн;
- від 24.11.2021 № UА500090/2021/206606 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «пшениця...» загальною вагою 11 000 000 кг, загальною вартістю 2 744 500 дол. США;
- від 04.12.2021 № UА500130/2021/217794 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «пшениця...» загальною вагою 11 000 000 кг, загальною вартістю 2 744 500 дол. США;
- від 15.12.2021 № UА500090/2021/207661 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «кукурудза...» загальною вагою 11 000 000 кг, загальною вартістю 66 000 000 грн;
- від 04.07.2022 № UА500370/2022/2444 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «соєві боби...», загальною вагою 5 500 000 кг, загальною вартістю 69 850 000 грн;
- від 06.07.2022 № UА500530/2022/2536 для проведення митного контролю та митного оформлення товару «кукурудза...», загальною вагою 25 300 кг, загальною вартістю 151 800 гривень.
Відправник товарів ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (адреса на момент митного оформлення та переміщення товару через митний кордон України вул. Садова, буд. 1 офіс 207, м. Миколаїв, Миколаївська обл., поштовий індекс 54001, код ЄДРПОУ 44573433), одержувач - «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8. I. em. 2., Hungary).
Товар вивозився за межі митної території України морськими суднами «LBC NATURE», «SARITA NAREE», «TZOUMAZ», «NORD COLORADO», «CHRISTINA В», «EPTALOFOS», «TAI HUNTER», «TULPAR», «SARAH H», «MED ISLAND», «WADI ALKARNAK», «SEA BIRD», «WADI ALYARMOUK», «DS-1838», «ESRA NUR» на підставі рахунків-фактури від 30.11.2021 № 1, від 07.12.2021 № 2, від 13.12.2021 № 1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 № 10, від 03.03.2022 № 1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1 виставлених на виконання зовнішньоекономічних контрактів від 08.11.2021 № CO/081121/С-1, від 22.11.2021 № CO/221121/W-5, від 22.11.2021 № CO/221121/С-4, від 22.11.2021 № CO/221121/W-6, від 27.06.2022 № CO/270622/S-14 укладених ТОВ «КАТІРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 з компанією «The Mark Global kft» (Угорщина) в особі директора ОСОБА_7.
З метою виконання вимог ст. 261 Митного кодексу України в період з 02.12.2021 ло 02.09.2022 ТОВ «КАПРАЛ-ОІ1Т» (код ЄДРПОУ 44573433) до Одеської митниці подано додаткові митні декларації типу ЕК 10 ДР:
- від 02.12.2021 № UА500130/2021/217672 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 217 389 кг, загальною вартістю 1 304 334 грн;
- від 12.01.2022 № UА500130/2022/968 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 576 605 кг, загальною вартістю 3 459 630 грн;
- від 12.01.2022 № UА500130/2022/973 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 744 513 кг, загальною вартістю 4 467 078 грн;
- від 08.02.2022 № UA500130/2022/4354 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 497 593 кг, загальною вартістю 2 985 558 грн;
- від 09.12.2021 № UА500130/2021/218405 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 384 933 кг, загальною вартістю 2 309 598 грн;
- від 13.12.2021 № UА500090/2021/207493 на товар «пшениця 2-го та/або 3-го та/або 4-го класу врожаю 2021 р....», загальною вагою 421 724 кг, загальною вартістю 105 220,14 дол. США (вартість товару на дату переміщення через митний кордон України (09.12.2021) становить 2 863 744,98 грн);
- від 16.12.2021 № UА500130/2021/219055 на товар «кукурудза 3-го класу, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 49 402 кг, загальною вартістю 296 412 грн;
- від 21.12.2021 № UА500130/2021/219687 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 29 274 кг, загальною вартістю 175 644 грн;
- від 11.01.2022 № UА500090/2022/305 на товар «кукурудза 3 класу насипом, для кормових цілей, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 624 243 кг, загальною вартістю 3 745 458 грн;
- від 24.01.2022 № UА500130/2022/2580 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 47 172 кг, загальною вартістю 283 032 грн;
- від 04.02.2022 № UА500090/2022/1495 на товар «кукурудза 3 класу насипом, для кормових цілей, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 1 055 185 кг, загальною вартістю 6 331 110 грн;
- від 18.02.2022 № UА500130/2022/5626 на товар «кукурудза 3-го класу, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 138 112 кг, загальною вартістю 828 672 грн;
- від 22.02.2022 № UА500130/2022/6107 на товар «кукурудза, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 80 956 кг, загальною вартістю 485 736 грн;
- від 10.03.2022 № UA500130/2022/6709 на товар «пшениця, українського походження врожаю 2021 р....», загальною вагою 667 542 кг, загальною вартістю 166 551,73 дол. США (вартість товару на дату переміщення через митний кордон України (25.02.2022) становить 4 872 454,21 грн);
- від 19.07.2022 № иА500530/2022/2880 на товар «кукурудза Зго класу, не насіннєва, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 25 300 кг, загальною вартістю 151 800 грн;
- від 02.09.2022 № UА500370/2022/4302 на товар «соєві боби, не для сівби, українського походження, врожаю 2021 року...», загальною вагою 454 170 кг, загальною вартістю 5 767 959 гривень.
Відповідно до гp. 2 МД - відправником товарів зазначено ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433), відповідно до гр. 8 МД - одержувач «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8.1. em. 2., Hungary).
Декларування товарів здійснювалось митними брокерами TOB «СМТ ЮЖНИЙ ЛТД» (код ЄДРПОУ 20937387) ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ТОВ «ТЕП ТРАНСКО» (код ЄДРГІОУ 32291375) ОСОБА_5 та агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_6 на підставі договорів доручення від 08.11.2021 № РБ/166-21, від 22.11.2021 № 2021-305 та від 28.06.2022 № 1 укладеного з ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433), відповідно до ст. 417 Митного кодексу України.
ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в межах повноважень, наданих ст. 417 Митного кодексу України, подали до митного оформлення вищевказані митні декларації та документи, зазначені в графі 44.
Разом з митними деклараціями від 02.12.2021 № UA500130/2021/217672, від 12.01.2022 № UA500130/2022/968, від 12.01.2022 № UA500130/2022/973, від 08.02.2022 № UA500130/2022/4354, від 09.12.2021 № UA500130/2021/218405, від 13.12.2021 № UA500090/2021/207493, від 16.12.2021 № UA500130/2021/219055, від 21.12.2021 № UA500130/2021/219687, від 11.01.2022 № UA500090/2022/305, від 24.01.2022 № UA500130/2022/2580, від 04.02.2022 № UA500090/2022/1495, від 18.02.2022 № UA500130/2022/5626, від 22.02.2022 № UA500130/2022/6107, від 10.03.2022 № UA500130/2022/6709, від 19.07.2022 № UA500530/2022/2880, від 02.09.2022 № UA500370/2022/4302 в якості підстави для митного оформлення товарів подано наступні документи: 1) зовнішньоекономічні контракти від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № CO/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № CO/221121/W-6, від 27.06.2022 № CO/270622/S-14 укладені ТОВ «КАГІРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 з компанією «The Mark Global kft» (Угорщина) в особі директора ОСОБА_7; 2) рахунки-фактури виставлені директором ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) ОСОБА_1 для компанії - покупця «The Mark Global kft» (Угорщина): від 30.11.2021 № 1 на суму 1 304 334 грн; від 07.12.2021 № 2 на суму 2 309 598 грн; від 13.12.2021 № 1 на суму 105 220,14 дол. США (вартість товару на дату переміщення (09.12.2021) через митний кодон України 2 863 744,98 грн); від 10.12.2021 № 3 на суму 296 412 грн; від 20.12.2021 № 4 на суму 175 644 грн; від 10.01.2022 № 1 на суму 3 745 458 грн; від 06.01.2022 № 6 на суму 3 459 630 грн; від 06.01.2022 № 5 на суму 4 467 078 грн; від 18.01.2022 № 7 на суму 283 032 грн; від 01.02.2022 № 2 на суму 6 331 110 грн; від 03.02.2022 № 8 на суму 2 985 558 грн; від 14.02.2022 № 9 на суму 828 672 грн; від 16.02.2022 № 10 на суму 485 736 грн; від 03.03.2022 № 1 на суму 166 551,73 дол. CLIJA (вартість товару на дату переміщення (25.02.2022) через митний кодон України 4 872 454,21 грн); від 17.07.2022 № 11 на суму 151 800 грн; від 30.08.2022 № 1 на суму 5 767 959 гривень. 3) та інші, необхідні для здійснення митного контролю та митного оформлення окументи, які зазначені в гр. 44 митної декларації.
Координаційно-моніторинговою митницею під час здійснення перевірки дотримання законодавства України з питань митної справи при вивезенні за межі території України сільськогосподарської продукції ТОВ «КРАУН ЛЮКС» код ЄДРПОУ 43752128) встановлено, що відповідно до інформації з відкритих даних реєстрів Міністерства юстиції Угорщини (https://www.e-cegiegyzek.hu/7cegadatlap/0109338087/TaroltCegkivonat) комгіанія-одержувач «The Mark Global kfT», з якою у TOB «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) укладені зовнішньоекономічні контракти від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № CO/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 №CO/221121/W-6. від 27.06.2022 № CO/270622/S-14, оголошена ліквідованою - 02.07.2021.
07.12.2023 Координаційно-моніторинговою митницею з метою перевірки вказаної інформації направлено запит (вих. від 07.12.2023 № 7.9-1/7.9-24-1/13/3986) до Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України щодо встановлення факту реєстрації та здійснення фінансово-господарської діяльності компанії-нерезидента «The Mark Global kft» (Budapest, Honved u. 8. I. em. 2., Hungary) на території Угорщини, а також щодо осіб, які її очолюють, вид діяльності, статус та дату її реєстрації/ліквідації.
23.02.2024 на адресу Координаційно-моніторингової митниці надійшов лист від Департаменту міжнародного поліцейського співробітництва Національної поліції України № 29776-2024 з копією відповідей правоохоронних органів Угорщини.
Відповідно до відповіді правоохоронних органів Угорщини, компанія «The Mark Global kft» (Hungary) 02.07.2021 оголошена ліквідованою. Дата набрання чинності за рішенням суду № Cgt.01-21-010747/3 - 22.07.2021.
До митного контролю, в якості підстави для переміщення товарів через митний кордон України подано рахунки-фактури (інвойси) від 30.11.2021 № 1, від 07.12.2021 № 2, від 13.12.2021 № 1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 № 10, від 03.03.2022 № 1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1, які виставлені на виконання зовнішньоекономічних контрактів від 08.11.2021 № CO/081121/С-1, від 22.11.2021 № CO/221121/W-5, від 22.11.2021 № CO/221121/С-4, від 22.11.2021 № CO/221121/W-6, від 27.06.2022 № CO/270622/S-14, відповідно до яких продавцем та відправником товару є ТОВ «КАПРАЛ-ОГІТ» (код ЄДРПОУ 44573433), одержувачем - компанія «The Mark Global kft» (Угорщина), яка 02.07.2021 оголошена ліквідованою.
На рахунках-фактури (інвойсах) від 30.11.2021 № 1, від 07.12.2021 № 2, від 13.12.2021 № 1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4. від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 № 10, від 03.03.2022 № 1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1, містяться посилання на контракти від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № СО/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № СО/221121/W-6, від 27.06.2022 № СО/270622/S- 14.
За результатом здійсненої митницею перевірки встановлено, що на дату укладання контрактів від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № СО/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № СО/221121/W-6. від 27.06.2022 № СО/270622/S-14 та виставлених рахунків-фактури (інвойсів) від 30.11.2021 № 1, від 07.12.2021 № 2, від 13.12.2021 № 1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 № 10, від 03.03.2022 № 1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1, компанія «The Mark Global kft» вже була оголошена ліквідованою. Незважаючи на це, керівником ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433), в особі ОСОБА_1 , який станом на дату укладання контрактів перебував на посаді директора даного підприємства, укладено відповідні зовнішньоекономічні договори, а саме контракти від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № СО/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № СО/221121/W-6 від 27.06.2022 № СО/270622/S-14 та виставлені рахунки-фактури (інвойси) від 30.11.2021 №1, від 07.12.2021 № 2, від 13.12.2021 № 1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 № 6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 № 10, від 03.03.2022 № 1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1.
Таким чином, за результатом здійсненої митницею перевірки встановлено, що станом на дату виставлених рахунків-фактури (інвойсів) від 30.11.2021 № 1, від 07.12.2021 №2, від 13.12.2021 №1, від 10.12.2021 № 3, від 20.12.2021 № 4, від 10.01.2022 № 1, від 06.01.2022 №6, від 06.01.2022 № 5, від 18.01.2022 № 7, від 01.02.2022 № 2, від 03.02.2022 № 8, від 14.02.2022 № 9, від 16.02.2022 №10, від 03.03.2022 №1, від 17.07.2022 № 11, від 30.08.2022 № 1 на виконання контрактів від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № CO/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № CO/221121/W-6, від 27.06.2022 № CO/270622/S- 14, компанія «The Mark Global kft» (Hungary) 02.07.2021 оголошена ліквідованою, дата набрання чинності за рішенням суду № Cgt.01-21-010747/3 - 22.07.2021, тобто ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРГІОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 укладено контракти та виставлені рахунки-фактури (інвойси) з компанією, яка не здатна до такого укладання та, відповідно, не може бути одержувачем товару.
У зв`язку з встановленими обставинами, 09 травня 2024 року Координаційно-моніторинговою митницею у відношенні ОСОБА_1 , складено протокол про порушення митних правил № 0098/126000/24 за ознаками ч. 1 ст. 483 МК України.
У судовому засідання представник Державної митної служби України просила визнати ОСОБА_1 винним за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Присутня у судовому засіданні захисник ОСОБА_1 просила закрити провадження у справі у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення.
Заслухавши пояснення учасників розгляду, дослідивши матеріали справи про адміністративне правопорушення, суд дійшов висновку про наступне.
Відповідно до положень ст. 458 Митного кодексу України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно зі ст. 489 Митного кодексу України та ст. 280 КУпАП, при розгляді справи підлягають з`ясуванню такі обставини: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують її відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно положень ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
За змістом ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх органам доходів і зборів для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на органи доходів і зборів цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Згідно зі ст. 9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
За змістом ст. 483 МК України об`єктивна сторона складу даного правопорушення характеризується діями, що направлені на переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Таким чином, основним безпосереднім об`єктом порушення митних правил є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні злочину чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.
При цьому, відповідно до пункту 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03 червня 2005 року № 8, судам необхідно враховувати, що підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів. Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Згідно ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до роз`яснень, наведених у постанові Пленуму Верховного Суду України від 03 червня 2005 року №8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» порушення митних правил, відповідальність за яке встановлена ст. 483 МК України, може бути вчинене лише умисно.
Не можна розглядати як порушення митних правил дії особи, яка, переміщуючи товари через митний кордон України, надала митним органам супровідні документи з відомостями, що не відповідають дійсності, без умислу порушити митні правила, передбачені чинним законодавством України (п. 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03.06.2005 року № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил»).
Згідно зі ст.ст. 245, 251, 252, 280 КУпАП при розгляді адміністративної справи органом (посадовою особою) повинно бути вжито всіх необхідних заходів для повного, всебічного і об`єктивного дослідження доказів та з`ясовано: чи було вчинено правопорушення, чи винна дана особа у його вчиненні, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно з правилами ст. 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Згідно з ч. 4 ст. 266 МК України у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант.
Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант (ч. 5 ст. 266 МК України).
Таким чином, власник товару підлягає відповідальності лише у тому випадку, коли він здійснював декларування товару або з метою приховування від митного контролю особисто вчиняв будь-які дії, що складають об`єктивну сторону такого порушення. При цьому таке діяння за суб`єктивною стороною характеризується прямим умислом на подання митному органу документів, що містять неправдиві дані.
Диспозиція ст. 483 МК України містить вичерпний перелік відомостей, за неправдивість яких передбачена відповідальність.
Проте, митний орган передчасно та безпідставно прийшов до висновку про порушення, не надавши беззаперечних доказів вчинення ОСОБА_1 дій, що мають ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України.
Так, суб`єктивна сторона для кваліфікації дій за ст. 483 МК України характеризується умисною формою вини. Однак, достовірних даних про наявність суб`єктивної сторони в діях ОСОБА_1 як складової адміністративного правопорушення, матеріали справи не містять.
Відповідно до частини 3 і 5 ст. 65 ГК України, для керівництва господарською діяльністю підприємства власник (власники) або уповноважений ним орган призначає (обирає) керівника підприємства. Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.
У даному випадку декларантом при здійсненні митного оформлення товару виступав не ОСОБА_1 , а агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_6 .
У такому випадку ОСОБА_1 не міг подати митному органу документи, які містять неправдиві дані.
Відповідно до ст. 62 Конституції України, вина особи, яка притягується до відповідальності, має бути доведена належним чином, а не ґрунтуватися на припущеннях.
При цьому, ЄСПЛ у справі «Аллене де Рібермон проти Франції» підкреслив, що сфера застосування принципу презумпції невинуватості є значно ширшою: він обов`язковий не лише для кримінального суду, який вирішує питання про обґрунтованість обвинувачення, а й для всіх інших органів держави.
Верховний Суд України у п. 39 своєї постанови від 08 липня 2020 року у справі № 463/1352/16-а (провадження №К/9901/21241/18) зазначив, що у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.
Всупереч вимогам ст. 486 Митного кодексу України, провадження у справі про порушення митних правил здійснено неповно та без об`єктивного з`ясування всіх обставин. Уповноваженою особою митного органу не встановлено достовірних беззаперечних фактичних даних в підтвердження ознак як об`єктивного, так і суб`єктивного складу адміністративного правопорушення: вчинення ОСОБА_1 умисних дій, спрямованих на переміщення товару через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання як підстави для переміщення товарів документів, що містять неправдиві відомості, тобто порушення митних правил, передбачених ст. 483 МК України.
Крім того, протокол про порушення митних правил, та інші докази, які містяться в матеріалах справи не дають підстави для висновку про доведеність наявності у ОСОБА_1 суб`єктивної сторони у формі прямого умислу на переміщення товару через митний кордон України товарів з використанням при цьому документів, які є підробленими чи одержані незаконним шляхом, або містять неправдиві дані.
Митним органом не доведено, що ОСОБА_1 було подано документи, які він отримав незаконним шляхом або ж є підробленими.
При цьому митними органами не досліджувалося, чи було відомо ОСОБА_1 про завершення процесу ліквідації одержувача товару - «The Mark Global kft» (Угорщина), станом на день укладення зовнішньоекономічних контрактів від 08.11.2021 № СО/081121/С-1, від 22.11.2021 № СО/221121/W-5, від 22.11.2021 № СО/221121/С-4, від 22.11.2021 № СО/221121/W-6 від 27.06.2022 № СО/270622/S-14, укладених ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ» (код ЄДРПОУ 44573433) в особі директора ОСОБА_1 та компанією «The Mark Global kft» (Угорщина) в особі директора ОСОБА_7, та чи міг ОСОБА_1 самостійно дізнатися дану інформацію з публічних джерел.
Переконливих фактичних даних, які б свідчили про умисне надання особою митним органам відомостей, які містяться в товаросупровідних документах на переміщення товарів на територію України, тобто за дії, що були спрямовані на приховування від митного контролю та які б утворювали об`єктивну та суб`єктивну сторону правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, митним органом суду не надано.
Частина 1 ст. 7 КУпАП передбачає, що ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановленому законом.
Оцінюючи належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності суд приходить до висновку, що в суді не доведена наявність в діях особи об`єктивної та суб`єктивної сторони адміністративного правопорушення, умислу на порушення митних правил, передбачених законодавством. За таких обставин провадження у справі необхідно закрити за відсутністю складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю: за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Отже, розглянувши справу в межах протоколу про адміністративне правопорушення, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх належними та допустимими доказами, суд дійшов висновку про відсутність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, що є підставою для закриття провадження, у зв`язку відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 9-11, 221, 247, 252, 256, 280, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. ст. 483, 527, 528, 529 Митного кодексу України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Провадження у справі відносно ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, директора ТОВ «КАПРАЛ-ОПТ», закрити у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення, передбаченого за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
На постанову суду по справі про адміністративне правопорушення може бути подана скарга до Київського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її винесення. У разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено органом (посадовою особою), правомочним розглядати скаргу.
Суддя В.О. Ковтуненко
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124115610 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Шевченківський районний суд міста Києва
Ковтуненко В. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні