Постанова
від 12.12.2024 по справі 761/41984/23
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2024 року м. Київ

Справа №761/41984/23

Апеляційне провадження №33/824/2764/2024

Київський апеляційний суд в складі судді Соколової В.В., за участі секретаря Цюрпіти Д.О., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці на постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 26 квітня 2024 року про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , керівника Товариства з обмеженою відповідальністю «Про Лоджистік України», зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , до адміністративної відповідальності за ознаками порушення митних правил, передбачених ст. 485 МК України,

В С Т А Н О В И В

Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0121/126000/23 від 22.08.2023, 17.04.2023 до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Ліски» Київської митниці ФОП ОСОБА_2 , який діяв відповідно до договору про надання послуг з декларування товарів від 21.02.2023 №283-23, укладеного з ТОВ «Про Лоджистік Україна» (код ЄДРПОУ 44521008) подано електронну митну декларацію типу ІМ31АА №UA100180/2023/505446 на товар «залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні: 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985 рік виготовлення: 2012, 2014, 2009, тип вагонів: Хоппер, моделі вагонів: 19-7053-02, 19-7016, власник: SIA «Trans Vagon Group» Виробник: ПАО «КВСЗ» (0027) Країна виробництва: UA» (далі - Товар).

Отримувачем товару зазначено ТОВ «Про Лоджистік Україна» (код ЄДРПОУ 44521008, 01024, м. Київ, вул. Шовковична, будинок 42-44), а відправником - SIA «Trans Vagon Group» (Muitas 1b, Riga, LV-1010, Latvija).

Разом з електронною митною декларацією ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 до митного оформлення подано наступні документи: договір суборенди вантажних вагонів від 01.07.2022 № 1-2022/TVG, рахунки-проформи від 15.01.2023 №4 та №6, акти приймання-передачі від 11.04.2023 №8 та від 12.04.2023 №9, лист з поточною дислокацією вагонів від 11.04.2023 №46/316 та від 12.04.2023 №46/317, технічні паспорти на вагони, у яких власником вагонів зазначено ООО «LDZ CARGO» (Латвійська Республіка).

17.04.2023 відділом митного оформлення №1 митного поста «Ліски» Київської митниці за ЕМД ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 Товар оформлено в митний режим «тимчасового ввезення» із частковим звільненням ТОВ «Про Лоджистік Україна» від сплати митних платежів. Київською митницею встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 31.08.2023.

За результатами аналізу митних оформлень в АСМО «Інспектор» Координаційно - моніторинговою митницею (далі - Митниця) встановлено, що Товар використовувався ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ» (код ЄДРПОУ 43198533) та іншими суб`єктами ЗЕД як транспортний засіб - для перевезення вантажів, оформлених у митному режимі експорту.

Відповідно до договору суборенди від 01.07.2022 № 1-2022/TVG укладеного між ТОВ «Про Лоджистік Україна» (отримувач товару, орендар) та SIA «Trans Vagon Group (Riga, Latvija, відправник товару, орендодавець) вагони зерновози приватного парку передано у суборенду строком до 31.07.2023, що знаходяться на території України з метою перевезення вантажів територією України, Молдови, СНД та Європейського союзу, які відповідно до підпункту 3.2.13 пункту 3.2 договору суборенди заборонено здавати в суборенду без письмового дозволу орендодавця.

З метою з`ясування всіх обставин, підтвердження фінансово-господарських взаємовідносин та передачі ТОВ «Про Лоджистік Україна» вагонів в користування іншим особам, Митницею направлено запити до ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ» (код ЄДРПОУ 43198533) (лист від 01.06.2023 №7.9-2/27-2/14/1643) та до АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» (код ЄДРПОУ 40075815) (лист від 30.05.2023 № 7.9-2/27-2/14/1616)

12.06.2023 Митницею отримано лист від 09.06.2023 № 1060 ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ», яким повідомлено про те, що з ТОВ «Про Лоджистік Україна» укладений контракт на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу та надано копії наступних документів: контракт на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу від 19.09.2022 № 08/У-07-22, додатки до Контракту від 30.12.2022 №5, від 31.01.2023 №6, від 28.02.2023 №7, від 27.03.2023 №8 (Протоколи погодження ціни), акти надання послуг від 31.01.2023 №Г-001 з додатком №1, від 28.02.2023 №Г-002 з додатком №1, від 31.03.2023 №Г-003 з додатком №1, від 30.04.2023 №Г-004 з додатком №1, від 31.05.2023 №Г-005 з додатком №1.

19.06.2023 Митницею отримано лист від 16.06.2023 № УУМ-12/222АТ від АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ», яким надано інформацію щодо здійснених перевезень вантажів у період з 01.01.2023 по 05.06.2023 вищезазначеними залізничними вагонами, що були оформлені за ЕМД типу ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446.

За результатами аналізу інформації, наданої АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» щодо переміщення Товару встановлено, що відправниками, отримувачами від станцій відправлення до станцій призначення виступали інші особи, платниками тарифу при перевезенні вантажів вагонами виступало ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ».

В підпунктах 4.1, 4.4 та 4.5 пункту 4 контракту від 19.09.2022 № 08/У-07-22 зазначено, що Експедитор (ТОВ «Про Лоджистік Україна») за рахунок і за дорученням Клієнта (ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ»), надає останньому в тимчасове користування за плату рухомий склад, що належить Експедитору і/або знаходиться під відповідальністю Експедитора на підставі договорів, укладених з власниками рухомого складу, рухомий склад вважається зданим Експедитором і прийнятим Клієнтом від дати прибуття рухомого складу на узгоджену Сторонами залізничну станцію, при цьому дата прибуття визначається за даними ГІОЦ УЗ, після закінчення терміну користування Клієнт відповідно до інструкції Експедитора направляє порожній рухомий склад на зазначену в інструкції залізничну станцію.

Пунктом 2 Додатків до контракту на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу від 19.09.2022 № 08/У-07-22 визначено, що до послуг транспортно-експедиторського обслуговування належить надання залізничного рухомого складу в користування та надання інформації про пересування вагона (в робочі дні). Ставка за вагон визначена у грошовому еквіваленті за кожну добу користування.

Крім того, в актах надання послуг від 31.01.2023 №Г-001 з додатком №1, від 28.02.2023 №Г-002 з додатком №1, від 31.03.2023 №Г-003 з додатком №1, від 30.04.2023 №Г-004 з додатком №1, від 31.05.2023 №Г-005 з додатком №1, що були надані ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ» розрахунок вартості робіт було проведено виходячи з кількості вагоно/діб.

29.06.2023 листом № 7.9-2/13/1961 Митницею направлено перелік запитань керівнику ТОВ «Про Лоджистік Україна» гр. України ОСОБА_1 , зокрема щодо відповідального в компанії ТОВ «Про Лоджистік Україна» за зовнішньоекономічну діяльність, мети ввезення вагонів, яким чином здійснюється передача в тимчасове користування за плату рухомий склад та чи є письмовий дозвіл від Орендодавця щодо передачі іншим особам рухомого складу в тимчасове користування за плату.

04.07.2023 листом № 73 ТОВ «Про Лоджистік Україна» надано відповідь, що за зовнішньоекономічну діяльність відповідає керівник (директор) підприємства гр. України ОСОБА_1 , вагони використовуються виключно для надання транспортно-експедиційних послуг та не передаються в тимчасове користування. Разом з листом надано копію довіреності від 02.09.2022 № К-7.1/17 якою власник вагонів ООО «LDZ CARGO» довірив використання 198 вагонів орендарю SIA «Trans Vagon Group» та суборендарю ТОВ «Про Лоджистік Україна» для завантаження, відправки, розрахунку з перевізниками (АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ») без передачі права на здійснення будь-яких інших дій, не обумовлених у цій довіреності, у тому числі укладання договорів, наслідком яких може стати передача права власності на вагони або їх відчуження.

Виходячи з вищевикладеного ТОВ «Про Лоджистік Україна» під виглядом надання транспортно-експедиційного обслуговування з наданням рухомого складу, фактично передало Товар, оформлений в митному режимі «тимчасове ввезення» за ЕМД типу ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 у платне користування ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ».

Посадовою особою ТОВ «Про Лоджистік Україна» порушено умови митного режиму тимчасового ввезення товару, оскільки передано у тимчасове користування за плату товар без завершення митного режиму тимчасового ввезення.

Разом з тим встановлено, що на момент подачі електронної митної декларації типу ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446, Товар вже перебував у користуванні ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ» в рамках виконання умов контракту на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу від 19.09.2022 № 08/У-07-22.

Тобто, під час ввезення на митну територію України вказаного товару ТОВ «Про Лоджистік Україна» до Київської митниці надано недостовірні відомості щодо мети ввезення, цільового призначення ввезеного товару, у зв`язку з чим до товару безпідставно застосовано митний режим тимчасового ввезення та надано пільги з оподаткування.

Сума митних платежів, які підлягають обов`язковій сплаті при здійсненні митного оформлення у митний режим імпорту товару залізничні вантажні вагони за ЕМД від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 відповідно до листа Київської митниці від 04.08.2023 № 7.8-6/7.8-28.7-0/7/14535 становить 615 637,84 гривень.

Керівником ТОВ «Про Лоджистік Україна» (код ЄДРПОУ 44521008) з 13.02.2023 виступає гр. України ОСОБА_1 , який як керівник підприємства: організовує, визначає, формулює, планує, здійснює і координує діяльність підприємства в розумінні пункту 43 статті 4 Митного кодексу України є посадовою особою цього підприємства.

Таким чином, керівником ТОВ «Про Лоджистік Україна» гр. України ОСОБА_1 вчинено протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 615637,84 гривень, шляхом передачі товару - залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні: 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985 рік виготовлення: 2012, 2014, 2009, тип вагонів: Хоппер, моделі вагонів: 19-7053-02, 19-7016, оформленого у митному режимі тимчасового ввезення, у фактично платне користування третій особі, під виглядом надання транспортно-експедиційного обслуговування з наданням рухомого складу, у зв`язку з чим безпідставно заявлено митний режим «тимчасового ввезення» з подальшим наданням пільг ТОВ «Про Лоджистік Україна» з оподаткування.

Постановою Шевченківського районного суду міста Києва від 26 квітня 2024 року провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 по протоколу №0121/126000/23, закрито на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КУпАП, за відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України.

Постанова суду мотивована тим, що наявні у справі матеріали не підтверджують факт порушення ОСОБА_1 , вимог ст. 485 Митного кодексу України та відповідно наявність в його діях складу адміністративного правопорушення, що є підставою для закриття провадження у справі згідно п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП.

Не погодилась із вказаною постановою Координаційно-моніторингова митниця, представником митниці подана апеляційна скарга, в якій він вказує на те, що доводи сторони захисту про те, що ТОВ «Про Лоджистік Україна» не передавало товар - залізничні вагони у користування іншим особам, а лише надавало транспортно-експедиційні послуги іншим суб`єктам господарювання, не мають доказового підгрунтя та суперечить фактичним обставинам справи.

Зазначає, що ОСОБА_1 не надано грунтовних пояснень, з яких було б зрозуміло в чому саме полягають надані послуги ТОВ «Про Лоджистік Україна» з транспортно-експедиційного обслуговування.

Представник також вказує на те, що фактично встановлено, що ТОВ «Про Лоджистік Україна» передало за грошову оплату у користування ТОВ «ТЕП «Горизонт» товар - залізничні вантажні вагони, який перебував у митному режимі тимчасового ввезення та щодо якого було надано пільги зі сплати митних платежів, тобто ТОВ «ТЕП «Горизонт» використало даний товар у інших цілях ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Вказує, що листом від 04 липня 2023 року № 73 ТОВ «Про Лоджистік Україна» в особі директора ОСОБА_1 повідомило, що за зовнішньоекономічну діяльність відповідає директор підприємства. Також, директор ТОВ «Про Лоджистік Україна» ОСОБА_1 у даному листі пояснив, що підприємство надає вагони іншим підприємствам для транспортування вантажів.

Представник також звертає увагу на те, що посилання в оскаржуваній постанові на те, що у протоколі про порушення митних правил №0121/126000/23 зазначено два склади правопорушення, не відповідають фактичним обставинам та матеріалам справи, а саме протоколу про порушення митних правил №0121/126000/23, який складений відносно ОСОБА_1 за ст. 485 МК України за фактом вчинення протиправних дій, спрямованих на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 615637,84 грн, шляхом передачі товару - залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні №№ 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985, оформлені у митному режимі тимчасового ввезення, у фактично платне користування третій особі, під виглядом надання транспортно-експедиційного обслуговування з наданням рухомого складу, у зв'язку з чим безпідставно заявлений митний режим «тимчасового ввезення» з подальшим наданням пільг ТОВ «Про Лоджистік Україна» з оподаткуванням. Таким чином, судом першої інстанції не взято до уваги, що поряд з наведеними варіантами об`єктивної сторони ст. 485 МК України, вказаними в оскаржуваній постанові наявний ще один - інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів.

Також вказує на те, що безпідставними і такими, що не відповідають чинному законодавству, є твердження суду першої інстанції, що ОСОБА_1 не є суб`єктом вчинення даного правопорушення, адже як зазначено в самому протоколі, декларантом, тобто особою, яка вносила відповідні відомості до електронної митної декларації ІМ31АА №UA100180/2023/505446, є ФОП ОСОБА_2 . В даному випадку декларантом є ТОВ «Про Лоджистік Україна», а від імені та в інтересах даного підприємства, на підставі договору на надання митно-брокерських послуг від 21 лютого 2023 року №283-23, укладеного з ТОВ «Про Лоджистік Україна», подавав електронну митну декларацію типу ІМ31АА №UA100180/2023/505446 митний брокер - ФОП ОСОБА_2 .

З огляду на викладене, суд першої інстанції всупереч положенням ст. ст. 251, 252, 280 КУпАП прийняв рішення про закриття провадження у справі про порушення митних правил №0121/126000/23 відносно ОСОБА_1 за відсутності в його діях складу та події адміністративного правопорушення.

На підставі викладеного, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу відповідно до санкції ст. 485 МК України.

В судовому засіданні представник Координаційно-моніторингової митниці - Ясінська О.Я. підтримала апеляційну скаргу з підстав викладених у ній та просила її задовольнити.

ОСОБА_1 та його захисники Кучеренко О.В., Войтенко С.В. заперечували щодо задоволення апеляційної скарги, просили постанову суду першої інстанції залишити без змін.

Вирішуючи питання про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, апеляційний суд виходить з такого.

Судом встановлено, що 17.04.2023 до відділу митного оформлення № 1 митного поста «Ліски» Київської митниці ФОП ОСОБА_2 , який діяв відповідно до договору про надання послуг з декларування товарів від 21.02.2023 №283-23, укладеного з ТОВ «Про Лоджистік Україна» (код ЄДРПОУ 44521008) подано електронну митну декларацію типу ІМ31АА №UA100180/2023/505446 на товар «залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні: 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985 рік виготовлення: 2012, 2014, 2009, тип вагонів: Хоппер, моделі вагонів: 19-7053-02, 19-7016, власник: SIA «Trans Vagon Group» Виробник: ПАО «КВСЗ» (0027) Країна виробництва: UA» (далі - Товар).

Отримувачем товару зазначено ТОВ «Про Лоджистік Україна» (код ЄДРПОУ 44521008, 01024, м. Київ, вул. Шовковична, будинок 42-44), а відправником - SIA «Trans Vagon Group» (Muitas 1b, Riga, LV-1010, Latvija).

Разом з електронною митною декларацією ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 до митного оформлення подано наступні документи: договір суборенди вантажних вагонів від 01.07.2022 № 1-2022/TVG, рахунки-проформи від 15.01.2023 №4 та №6, акти приймання-передачі від 11.04.2023 №8 та від 12.04.2023 №9, лист з поточною дислокацією вагонів від 11.04.2023 №46/316 та від 12.04.2023 №46/317, технічні паспорти на вагони, у яких власником вагонів зазначено ООО «LDZ CARGO» (Латвійська Республіка).

17.04.2023 відділом митного оформлення №1 митного поста «Ліски» Київської митниці за ЕМД ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 Товар оформлено в митний режим «тимчасового ввезення» із частковим звільненням ТОВ «Про Лоджистік Україна» від сплати митних платежів. Київською митницею встановлено строк тимчасового ввезення товару на митну територію України до 31.08.2023.

За результатами аналізу митних оформлень в АСМО «Інспектор» Координаційно - моніторинговою митницею (далі - Митниця) встановлено, що Товар використовувався ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ» (код ЄДРПОУ 43198533) та іншими суб`єктами ЗЕД як транспортний засіб - для перевезення вантажів, оформлених у митному режимі експорту.

Відповідно до договору суборенди від 01.07.2022 № 1-2022/TVG укладеного між ТОВ «Про Лоджистік Україна» (отримувач товару, орендар) та SIA «Trans Vagon Group (Riga, Latvija, відправник товару, орендодавець) вагони зерновози приватного парку передано у суборенду строком до 31.07.2023, що знаходяться на території України з метою перевезення вантажів територією України, Молдови, СНД та Європейського союзу, які відповідно до підпункту 3.2.13 пункту 3.2 договору суборенди заборонено здавати в суборенду без письмового дозволу орендодавця.

З метою з`ясування всіх обставин, підтвердження фінансово-господарських взаємовідносин та передачі ТОВ «Про Лоджистік Україна» вагонів в користування іншим особам, Митницею направлено запити до ТОВ «ТЕП «Горизонт» (код ЄДРПОУ 43198533) (лист від 01.06.2023 №7.9-2/27-2/14/1643) та до АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» (код ЄДРПОУ 40075815) (лист від 30.05.2023 № 7.9-2/27-2/14/1616)

12.06.2023 Митницею отримано лист від 09.06.2023 № 1060 ТОВ «ТЕП «Горизонт», яким повідомлено про те, що з ТОВ «Про Лоджистік Україна» укладений контракт на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу та надано копії наступних документів: контракт на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу від 19.09.2022 № 08/У-07-22, додатки до Контракту від 30.12.2022 №5, від 31.01.2023 №6, від 28.02.2023 №7, від 27.03.2023 №8 (Протоколи погодження ціни), акти надання послуг від 31.01.2023 №Г-001 з додатком №1, від 28.02.2023 №Г-002 з додатком №1, від 31.03.2023 №Г-003 з додатком №1, від 30.04.2023 №Г-004 з додатком №1, від 31.05.2023 №Г-005 з додатком №1.

19.06.2023 Митницею отримано лист від 16.06.2023 № УУМ-12/222АТ від АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ», яким надано інформацію щодо здійснених перевезень вантажів у період з 01.01.2023 по 05.06.2023 вищезазначеними залізничними вагонами, що були оформлені за ЕМД типу ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446.

За результатами аналізу інформації, наданої АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» щодо переміщення Товару встановлено, що відправниками, отримувачами від станцій відправлення до станцій призначення виступали інші особи, платниками тарифу при перевезенні вантажів вагонами виступало ТОВ «ТЕП «Горизонт».

В підпунктах 4.1, 4.4 та 4.5 пункту 4 контракту від 19.09.2022 № 08/У-07-22 зазначено, що Експедитор (ТОВ «Про Лоджистік Україна») за рахунок і за дорученням Клієнта (ТОВ «ТЕП «Горизонт»), надає останньому в тимчасове користування за плату рухомий склад, що належить Експедитору і/або знаходиться під відповідальністю Експедитора на підставі договорів, укладених з власниками рухомого складу, рухомий склад вважається зданим Експедитором і прийнятим Клієнтом від дати прибуття рухомого складу на узгоджену Сторонами залізничну станцію, при цьому дата прибуття визначається за даними ГІОЦ УЗ, після закінчення терміну користування Клієнт відповідно до інструкції Експедитора направляє порожній рухомий склад на зазначену в інструкції залізничну станцію.

Пунктом 2 Додатків до контракту на транспортно-експедиторське обслуговування з наданням рухомого складу від 19.09.2022 № 08/У-07-22 визначено, що до послуг транспортно-експедиторського обслуговування належить надання залізничного рухомого складу в користування та надання інформації про пересування вагона (в робочі дні). Ставка за вагон визначена у грошовому еквіваленті за кожну добу користування.

Крім того, в актах надання послуг від 31.01.2023 №Г-001 з додатком №1, від 28.02.2023 №Г-002 з додатком №1, від 31.03.2023 №Г-003 з додатком №1, від 30.04.2023 №Г-004 з додатком №1, від 31.05.2023 №Г-005 з додатком №1, що були надані ТОВ «ТЕП «Горизонт» розрахунок вартості робіт було проведено виходячи з кількості вагоно/діб.

29.06.2023 листом №7.9-2/13/1961 Митницею направлено перелік запитань керівнику ТОВ «Про Лоджистік Україна» гр. України ОСОБА_1 , зокрема щодо відповідального в компанії ТОВ «Про Лоджистік Україна» за зовнішньоекономічну діяльність, мети ввезення вагонів, яким чином здійснюється передача в тимчасове користування за плату рухомий склад та чи є письмовий дозвіл від Орендодавця щодо передачі іншим особам рухомого складу в тимчасове користування за плату.

04.07.2023 листом № 73 ТОВ «Про Лоджистік Україна» надано відповідь, що за зовнішньоекономічну діяльність відповідає керівник (директор) підприємства гр. України ОСОБА_1 , вагони використовуються виключно для надання транспортно-експедиційних послуг та не передаються в тимчасове користування. Разом з листом надано копію довіреності від 02.09.2022 № К-7.1/17 якою власник вагонів ООО «LDZ CARGO» довірив використання 198 вагонів орендарю SIA «Trans Vagon Group» та суборендарю ТОВ «Про Лоджистік Україна» для завантаження, відправки, розрахунку з перевізниками (АТ «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ») без передачі права на здійснення будь-яких інших дій, не обумовлених у цій довіреності, у тому числі укладання договорів, наслідком яких може стати передача права власності на вагони або їх відчуження.

Згідно протоколу, ТОВ «Про Лоджистік Україна» під виглядом надання транспортно-експедиційного обслуговування з наданням рухомого складу, фактично передало товар, оформлений в митному режимі «тимчасове ввезення» за ЕМД типу ІМ31АА від 17.04.2023 №UA100180/2023/505446 у платне користування ТОВ «ТЕП «Горизонт».

Як вбачається з матеріалів справи, листом від 22 серпня 2023 року Координаційно-моніторинговою митницею Микуленку Ю.В. було направлено примірники протоколу про порушення митних правил, зокрема примірник протоколу №0121/126000/23 від 22 серпня 2023 року.

Заперечуючи проти вказаного протоколу, особа, яка притягується до відповідальності ОСОБА_1 надав до суду першої інстанції пояснення до яких було долучено нотаріально посвідчену заяву директора ТОВ «ТЕП «Горизонт» ОСОБА_3 , з якої вбачається, що ТОВ «Про Лоджистік Україна» надавало ТОВ «ТЕП «Горизонт» рухомий склад (вагони) у платне користування на правах транспортно-експедиторського обслуговування.

Згідно з ч.7 ст.294 КУпАП апеляційний суд переглядає справу в межах апеляційної скарги.

Відповідно до положень ст.2 КУпАП законодавство України про адміністративні правопорушення складається з цього Кодексу та інших законів України.

Згідно зі ст.487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

В силу вимог ст.486 МК України завданням провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.

Наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи встановлюється наявними у справі доказами.

Відповідно до вимог ст.ст.278, 280 КУпАП, ст.489 МК України суд першої інстанції при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення має вирішити питання про правильність складання протоколу та інших матеріалів справи, чи є необхідність у витребуванні додаткових матеріалів, а при розгляді справи зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Стаття 9 КУпАП передбачає, що адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за який законом передбачено адміністративну відповідальність.

При цьому, адміністративне правопорушення складається з об`єкту, об`єктивної сторони, суб`єкта та суб`єктивної сторони.

Відповідно до ст.458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Згідно з ст.485 МК України, заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.

Диспозицією вказаної норми Закону передбачено настання адміністративної відповідальності за заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Отже, виходячи зі змісту ст.485 МК України, можна визначити наступні об`єктивні сторони адміністративного правопорушення передбаченого вищевказаною статтею КУпАП, зокрема:

1) заявлення в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості;

2) та/або надання з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру митному органу доходів і зборів документів, що містять такі неправдиві відомості;

3) або несплата митних платежів у строк, встановлений законом;

4) або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів;

5) використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Відповідно до ст.103 МК України тимчасове ввезення - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.

Згідно з ч.2 ст.106 МК України, у разі тимчасового ввезення товарів з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами за кожний повний або неповний календарний місяць заявленого строку перебування на митній території України сплачується три відсотки суми митних платежів, яка підлягала б сплаті у разі випуску цих товарів у вільний обіг на митній території України, розрахованої на дату поміщення їх у митний режим тимчасового ввезення.

Cума митних платежів сплачується при поміщенні товарів у митний режим тимчасового ввезення та розраховується за встановлений митним органом строк дії цього митного режиму (ч.3 ст.106 МК України).

Відповідно до ч.2 ст.105 МК України, у разі порушення умов митного режиму тимчасового ввезення особа, відповідальна за дотримання режиму, зобов`язана сплатити суму податкового зобов'язання та пеню відповідно до Податкового кодексу України.

Положеннями ч.7 ст.106 МК України передбачено, що у разі випуску товарів, поміщених у митний режим тимчасового ввезення з умовним частковим звільненням від оподаткування митними платежами, у вільний обіг на митній території України або передачі таких товарів у користування іншій особі митні платежі сплачуються в обсязі, передбаченому законом для ввезення цих товарів на митну територію України у митному режимі імпорту, за відрахуванням суми, вже сплаченої на підставі умовного часткового звільнення цих товарів від оподаткування митними платежами. При цьому за період, коли застосовувалося таке звільнення, підлягають сплаті проценти з сум податкових зобов`язань, що підлягали б сплаті у разі, якщо б щодо таких сум надавалося розстрочення податкових зобов`язань відповідно до розділу II Податкового кодексу України.

Митний режим тимчасового ввезення завершується шляхом реекспорту товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, або шляхом поміщення їх в інший митний режим, що допускається цим Кодексом, а також у випадках, передбачених частиною третьою цієї статті (ч.1 ст.112 МК України).

Згідно ст. 1 Закон України «Про транспортно-експедиторську діяльність», транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажів. Транспортно-експедиторська послуга - робота, що безпосередньо пов`язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування.

Відповідно до ч. 8 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність», експедитори надають клієнтам послуги відповідно до вимог законодавства України та держав, територією яких транспортуються вантажі, згідно з переліком послуг, визначеним у правилах здійснення транспортно- експедиторської діяльності, а також інші послуги, визначені за домовленістю сторін у договорі транспортного експедирування.

Експедитори за дорученням клієнтів:

- забезпечують оптимальне транспортне обслуговування, а також організовують перевезення вантажів різними видами транспорту територією України та іноземних держав відповідно до договорів (контрактів), згідно з якими сторони мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо або у виключній формі цим та іншими законами України;

- фрахтують національні, іноземні судна та залучають інші транспортні засоби і забезпечують їх подачу в порти, на залізничні станції, склади, термінали або інші об`єкти для своєчасного відправлення вантажів;

- здійснюють роботи, пов`язані з прийманням, накопиченням, подрібненням, доробкою, сортуванням, складуванням, зберіганням, перевезенням вантажів;

- ведуть облік надходження та відправлення вантажів з портів, залізничних станцій, складів, терміналів або інших об`єктів;

- організовують охорону вантажів під час їх перевезення, перевалки та зберігання;

- організовують експертизу вантажів;

- здійснюють оформлення товарно-транспортної документації та її розсилання за належністю;

- надають в установленому законодавством порядку учасникам транспортно-експедиторської діяльності заявки на відправлення вантажів та наряди на відвантаження;

- забезпечують виконання комплексу заходів з відправлення вантажів, що надійшли в некондиційному стані, з браком, у пошкодженій, неміцній, нестандартній упаковці або такій, що не відповідає вимогам перевізників;

- здійснюють страхування вантажів та своєї відповідальності;

- забезпечують підготовку та додаткове обладнання транспортних засобів і вантажів згідно з вимогами нормативно-правових актів щодо діяльності відповідного виду транспорту;

- забезпечують оптимізацію руху матеріальних потоків від вантажовідправника до вантажоодержувача з метою досягнення мінімального рівня витрат;

- здійснюють розрахунки з портами, транспортними організаціями за перевезення, перевалку, зберігання вантажів;

- оформляють документи та організовують роботи відповідно до митних, карантинних та санітарних вимог;

- надають підготовлений транспорт, який має додаткове обладнання згідно з вимогами, передбаченими законодавством;

- надають інші допоміжні та супутні перевезенням транспортно- експедиторські послуги, що передбачені договором транспортного експедирування і не суперечать законодавству.

Даний перелік послуг не є вичерпним.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил №0121/126000/23 від 22 серпня 2023 року, який складений відносно ОСОБА_1 за ст. 485 МК України останній вчинив протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів у розмірі 615637,84 гривень, шляхом передачі товару - залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні: 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985 рік виготовлення: 2012, 2014, 2009, тип вагонів: Хоппер, моделі вагонів: 19-7053-02, 19-7016, оформленого у митному режимі тимчасового ввезення, у фактично платне користування третій особі, під виглядом надання транспортно-експедиційного обслуговування з наданням рухомого складу, у зв`язку з чим безпідставно заявлено митний режим «тимчасового ввезення» з подальшим наданням пільг ТОВ «Про Лоджистік Україна» з оподаткування.

Таким чином, об`єктивна сторона правопорушення інкримінованого ОСОБА_1 характеризується діянням спрямованим на використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.

Разом з цим, відповідно до контракту №08/У-07-22 від 19.09.2022 укладеного між ТОВ «Про Лоджистік Україна» та ТОВ «ТЕП «ГОРИЗОНТ», визначено що обов`язком ТОВ «Про Лоджистік Україна» є за винагороду i за рахунок ТОВ «ТЕП «Горизонт» виконати та/або організувати виконання транспортно-експедиторських послуг, пов`язаних з перевезенням вантажів залізничним транспортом, а також виконати інші транспортно-експедиторськi послуги з організації та переміщення внутрішніх, імпортних, експортних i транзитних вантажів, що відповідає положенням чинного законодавства.

До того ж, у контракті зазначено, що Експедитор (ТОВ «Про Лоджистік Україна») за рахунок і за дорученням Клієнта (ТОВ «ТЕП «Горизонт»), надає останньому в тимчасове користування за плату рухомий склад, що належить Експедитору і/або знаходиться під відповідальністю Експедитора на підставі договорів, укладених з власниками рухомого складу, рухомий склад вважається зданим Експедитором і прийнятим Клієнтом від дати прибуття рухомого складу на узгоджену Сторонами залізничну станцію, при цьому дата прибуття визначається за даними ГІОЦ УЗ, після закінчення терміну користування Клієнт відповідно до інструкції Експедитора направляє порожній рухомий склад на зазначену в інструкції залізничну станцію.

Також, п. 6 Контракту передбачено, що експедитор в порядку, передбаченому Положенням про систему технічного обслуговування і ремонту вантажних вагонів, допущених в обіг на залізничні колії загального користування в міжнародному сполученні і цим контрактом організовує поточний і плановий ремонт рухомого складу, який знаходиться в користуванні Клієнта. Експедитор за 30 (тридцять) календарних днів до дати початку планового ремонту направляє на адресу Клієнта інструкцію із зазначенням номерів рухомого складу, датою проведення планового ремонту і залізничної станції прийому/передачі. Клієнт за погодженням з Експедитором має право організувати поточний ремонт рухомого складу за рахунок власних коштів, при цьому Експедитор відшкодовує Клієнту понесені витрати при наданні документів, що підтверджують виконання робіт і суму витрат».

Згідно акту надання послуг № 834 від 23.05.2023 ТОВ «Про Лоджистік Україна» було проведено ремонт вагону № 95330049, що є ще одним підтвердженням надання ТОВ «Про Лоджистік Україна» саме транспортно-експедиторських послух ТОВ «ТЕП «Горизонт».

Посилання в апеляційній скарзі на те, що ТОВ «Про Лоджистік Україна» передало за грошову оплату у користування ТОВ «ТЕП «Горизонт» товар - залізничні вантажні вагони, який перебував у митному режимі тимчасового ввезення та щодо якого було надано пільги зі сплати митних платежів, тобто ТОВ «ТЕП «Горизонт» використало даний товар у інших цілях ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги, суд апеляційної інстанції до уваги не приймає, оскільки положення Контракту від 19 вересня 2022 року №08/У-07-22 базуються на основі Типового договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, розміщеного у відкритому доступі на веб-сайті «УКРЗАЛІЗНИЦЯ», відповідно до положень якого, у розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою.

В матеріалах справи, відсутній договір оренди залізничних вагонів між ТОВ «Про Лоджистік Україна» та ТОВ «ТЕП Горизонт», а також акти приймання-передачі відповідних вагонів між останніми.

Крім того, залізничні вантажні вагони несамохідні, саморозвантажувальні: 95698270, 95698957, 95872123, 95694915, 95003513, 95330049, 95846077, 95998985 рік виготовлення: 2012, 2014, 2009, тип вагонів: Хоппер, моделі вагонів: 19-7053-02, 19-7016, власник: SIA «Trans Vagon Group»,виробник: ПАО «КВСЗ» (0027), країна виробництва: UA не могли бути випущені та не є випущені у вільний обіг, оскільки знаходяться в режимі «тимчасового ввезення».

Таким чином, враховуючи ту обставину, що ОСОБА_1 не передав ТОВ «ТЕП «Горизонт» в оренду вагони і не мав умислу уникати сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також те, що фактично митними органами не доведено факту заявлення в митній декларації, в даному випадку неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості та наявність прямого умислу, то в діях ОСОБА_1 , відсутні ознаки складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України.

При цьому, митним органом не надано належних доказів на підтвердження вчинення ОСОБА_1 порушення митних правил, передбачених ст.485 МК України, за викладених у протоколі про порушення митних правил обставин, а ні до суду першої, а ні до суду апеляційної інстанції.

Стаття 62 Конституції України закріплює принцип презумпції невинуватості, відповідно до якого особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

Згідно з п.1 ч.1 ст.247 КУпАП, провадження в справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Таким чином, на переконання суду апеляційної інстанції, висновки суду першої інстанції про відсутність у діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, є обґрунтованими.

За таких обставин, оскаржене судове рішення є законним, обґрунтованим і належним чином мотивованим, внаслідок чого постанова суду першої інстанції відносно ОСОБА_1 підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга без задоволення.

Керуючись ст.ст. 458, 483 МК України, ст. 294 КУпАП,

П О С Т А Н О В И В

Апеляційну скаргу Координаційно-моніторингової митниці - залишити без задоволення.

Постанову Шевченківського районного суду міста Києва від 26 квітня 2024 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після проголошення, оскарженню не підлягає.

Суддя: Соколова В.В.

СудКиївський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124116015
СудочинствоАдмінправопорушення

Судовий реєстр по справі —761/41984/23

Постанова від 12.12.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Соколова Вікторія Вячеславівна

Постанова від 26.04.2024

Адмінправопорушення

Шевченківський районний суд міста Києва

Бугіль В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні