Справа № 727/8814/24
Провадження № 2/727/1761/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
(заочне)
27 грудня 2024 року Шевченківський районний суд м.Чернівці в складі:
головуючого судді Танасійчук Н.М.
за участю секретаря Бордіяна А.В.,
розглянувши позовну заяву Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених бюджетних коштів.
В обґрунтування позову позивач вказує, що 11.06.2015 до управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці звернулася ОСОБА_1 із заявою про призначення їй соціальної допомоги, компенсацій та пільг, в якій просила призначити державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю, а саме на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Згідно рішення управління соціального захисту населення від 19.06.2021 призначено ОСОБА_1 державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам на
період з 10.06.2015 по 09.06.2020 у розмірі 1180,30 грн. щомісячно. Розпорядженнями Управління на перерахунок допомоги Відповідачці, а саме: 01.05.2016 по 30.11.2016 в сумі 1405,00 грн.; 01.12.2016 по 30.04.2017 в сумі 1550,40 грн.; 01.05.2017 по 30.11.2017 в сумі 1631,40 грн.; 01.12.2018 по 15.10.2019 в сумі 1860,40 грн.; 16.10.2019 по 30.11.2019 в сумі 2064,40 грн.; 01.12.2019 по 09.06.2020 в сумі 2255,60 грн. щомісячно.
15.02.2021 року ОСОБА_1 звернулася із заявою до Управління в якій просила припинити виплату допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, у зв`язку з тим, що під час проходження ОСОБА_2 медичного огляду в травні 2020 року, статус дитини з інвалідністю не підтвердився та медичний висновок не видали. Переплачені надміру бюджетні кошти зобов`язувалася повернути.
Розпорядженням управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці від 26.02.2021 року відповідачці припинено виплату допомоги та проведено перерахунок раніше призначеної допомоги за період з 10.06.2020 по 28.02.2021, за підсумками якого поверненню підлягають кошти в сумі 19623,72 грн.
Департамент соціальної політики Чернівецької міської ради направляв відповідачці повідомлення про відшкодування коштів по переплачених державних соціальних допомогах.
28.07.2022 року відповідачка подала до Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради заяву про укладення угоди на поступове повернення надміру виплаченої їй допомоги, на загальну суму 19623,72 грн. терміном на 12 календарних місяців.
18.01.2023 року Департаментом було надіслано відповідачці попередження про відшкодування коштів по переплачених державних соціальних допомогах, оскільки відповідачка не дотримувалася укладеної угоди від 28.07.2022 року.
Відповідачкою частково повернуто зайве отримані кошти, а саме: 02.03.2023 року в сумі 2000,00 грн., 14.08.2023 року в сумі 2000,00 грн., 21.09.2023 року в сумі 2000,00 грн.
Однак, в повному обсязі надміру отримані кошти допомоги відповідач не повернула Департаменту.
Загальна сума надмірну отриманих державних коштів станом на 16.08.2024року складає 13623,72 грн.
Для врегулювання в досудовому порядку спору Департаментом соціальної політики Чернівецької міської ради направлялися відповідачці неодноразово письмові повідомлення про необхідність повернення безпідставно отриманої допомоги від 10.08.2023року , від 20.09.2023 року, від 02.01.2024 року, від 11.07.2024 року на загальну суму 13623,72 грн., та що у разі невиконання вказаних умов, питання про стягнення надміру виплачених коштів буде вирішуватися в судовому порядку.
Однак, до цього часу безпідставно отримані бюджетні кошти відповідачкою не повернуті.
У зв`язку із наведеним позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - 13623,72 грн. надміру виплачених бюджетних коштів та стягнути з відповідача на користь позивача 2422,40 гривень, понесених судових витрат.
Сторони по справі у судове засідання не з`явилися.
Представник позивача надіслала до суду заяву про розгляд даної справи у її відсутність, позов підтримує.
Відповідач про день, час та місце судового засідання повідомлялася належним чином, однак до суду не з"явилася, відзиву на позов не подала.
У зв`язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, суд, у відповідності з ч.2 ст.247 ЦПК України, ухвалив здійснювати судове засідання без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Згідно ч. 8 ст. 178 ЦПК України - у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений законом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно ч. 1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Відповідно до положень ст.ст.12, 13, 81 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках, а кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених цим Кодексом.
Пунктом першим статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка ратифікована Законом від 17.07.97 року "Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів N 2,4,7 та 11 Конвенції" і є частиною національного законодавства України, встановлено, що кожен при вирішенні питання щодо його цивільних прав та обов`язків... має право на справедливий і відкритий розгляд упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Відповідно до ч.1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
В тому числі, суд враховує вимоги ст.80 ЦПК України, зокрема достатність доказів для вирішення справи, наданих до суду.
Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо даних про права та взаємовідносини сторін, суд вважає можливим вирішити справу на підставі наявних у ній матеріалів та ухвалити заочне рішення, у зв`язку з неподанням відповідачем відзиву, та у зв`язку з відсутністю заперечень позивача щодо заочного розгляду справи, що відповідає положенням п. 3, п. 4 ч. 1 ст. 280 ЦПК України.
Суд, виходячи з даних вимог закону, вивчивши матеріали справи, розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно дослідивши і оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вважає, що по справі слід ухвалити заочне рішення та позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 11.06.2015 року до управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці звернулася ОСОБА_1 із заявою про призначення соціальної допомоги, компенсацій та пільг, в якій просила призначити державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю, а саме на доньку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 12)
До заяви від 11.06.2015 року також надала копії: паспорта та реєстраційного номера платника податків, копію трудової книжки НОМЕР_1 , довідку про склад сім`ї від 11.06.2015, копію свідоцтва про народження дитини ОСОБА_2 , довідку з управління Пенсійного фонду України в м.Чернівцях № 6526 від 11.06.2015, заяву про виплату пенсії або грошової допомоги, крім того, ОСОБА_1 подала медичний висновок №70/81 на дитину (підлітка) інваліда з дитинства в віці до 18 років направляється в організацію праці та соціального захисту населення за місцем проживання батьків усиновителів(я), опікунів(а), піклувальників(а) від 11.06.2015 на ОСОБА_2 , якій встановлена інвалідність з дитинства до 10 червня 2020, дата переогляду 10 травня 2020. (а.с.14-17)
Згідно рішення управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці від 19.06.2021 ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам на період з 10.06.2015 по 09.06.2020 у розмірі 1180,30 грн. щомісячно (зворот а.с.19) Та розпорядженнями Управління ОСОБА_1 здійснювався перерахунок допомоги, а саме: 01.05.2016 по 30.11.2016 в сумі 1405,00 грн.; 01.12.2016 по 30.04.2017 в сумі 1550,40 грн.; 01.05.2017 по 30.11.2017 в сумі 1631,40 грн.; 01.12.2018 по 15.10.2019 в сумі 1860,40 грн.; 16.10.2019 по 30.11.2019 в сумі 2064,40 грн.; 01.12.2019 по 09.06.2020 в сумі 2255,60 грн. щомісячно (а.с.20-21).
Згідно заяви від 15.02.2021 року ОСОБА_1 звернулася до управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці в якій просила припинити виплату допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, у зв`язку з тим, що під час проходження ОСОБА_2 медичного огляду в травні 2020 року, статус дитини з інвалідністю не підтвердився та медичний висновок не видали. Переплачені надміру бюджетні кошти відповідачка зобов`язувалась повернути. (зворот а.с.22)
Встановлено, що розпорядженням управління соціального захисту населення Шевченківської районної ради у місті Чернівці від 26.02.2021 року ОСОБА_1 припинено виплату допомоги та проведено перерахунок раніше призначеної допомоги за період з 10.06.2020 по 28.02.2021, за підсумками якого поверненню підлягають кошти в сумі 19623,72 грн.(а.с.23).
Згідно повідомлень від 26.02.2021 року, 19.07.2021 року, 08.10.2021 року та 27.06.2022 року Департамент соціальної політики Чернівецької міської ради направляв ОСОБА_1 повідомлення про необхідність відшкодування коштів по переплачених державних соціальних допомогах. (а.с.24-25)
У відповідності до заяви від 28.07.2022 року ОСОБА_1 звернулася до Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради з проханням про укладення угоди на поступове повернення надміру виплаченої їй допомоги, на загальну суму 19623,72 грн терміном на 12 календарних місяців (а.с. 26). Та 28.07.2022 року між сторонами укладено Угоду №7 про поступове повернення надміру отриманих державних коштів допомоги, термін дії якої закінчувався в липні 2023 (зворот а.с.26-27).
Згідно повідомлень від 20.09.2023 року, 02.01.2024 року, 1107.2024 року Департаментом соціальної політики Чернівецької міської ради було надіслано ОСОБА_1 попередження про відшкодування коштів по переплачених державних соціальних допомогах, оскільки остання не дотримувалася укладеної угоди від 28.07.2022 року. ( зворот а.с.27-28, 30)
Правові засади надання державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства і дітям з інвалідністю визначає Закон України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» від 16.11.2000 № 2109-III. Та відповідно до п. 4 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 79, причина, група інвалідності, строк, на який встановлюється інвалідність особам з інвалідністю з дитинства, визначаються медико-соціальною експертною комісією закладу охорони здоров`я. Перелік медичних показань, що дають право на одержання державної соціальної допомоги на дітей з інвалідністю віком до 18 років, визначається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 5 Порядку право на державну соціальну допомогу мають особи з інвалідністю з дитинства та діти з інвалідністю віком до 18 років. Надбавка на догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років призначається одному з батьків, усиновлювачів, опікуну, піклувальнику, які не працюють, не навчаються в закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (крім заочної форми здобуття освіти), не проходять військову службу, не займають виборну посаду і фактично здійснюють догляд за дитиною з інвалідністю віком до 18 років.
Відповідно до п. 26 Порядку, якщо отримувачем приховано чи подано недостовірні дані або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та визначення їх розміру, що призвело до надмірних виплат коштів, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги, надбавки на догляд та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану отримувача; повідомляють отримувачу про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.
Управлінням було визначено обсяг надміру виплачених коштів за період з 10.06.2020 року по 28.02.2021 року в розмірі 19623,71 грн.
Відповідачу достовірно відомо про існування надміру виплачених коштів, однак повернення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги в добровільному порядку відбулося не в повному розмірі, зокрема повернуті були тільки 6000 грн. Залишок боргу складає 13623,72 грн.
Зі змісту вище вказаних норм права вбачається, що обов`язковими умовами утримання надміру виплачених сум допомоги є наявність зловживань з боку отримувача такої допомоги, а саме: приховання або навмисне подання недостовірних даних про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру. Отже, повернення надміру сплачених сум допомоги передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини одержувача допомоги.
Відповідно до ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 81 ЦПК України передбачено, що докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Відповідно до статті 89 ЦПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Судом встановлено, що відповідачу ОСОБА_1 з травня 2020 року було відомо про те, що її донька ОСОБА_3 , в зв"язку непідтвердженням медичного діагнозу , втратила статус дитини з інвалідністю. Відповідач , однак повідомила позивача про дану обставину тільки 15.02.2021 року. В зв`язку із наведеним ОСОБА_1 були надмірно виплачені кошти в сумі 19623,71 грн. за період з 10.06.2020 по 28.02.2021 р. допомоги на дитину з інвалідністю.
Аналізуючи наведене, суд приходить до висновку , що позовні вимоги департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради є обгрунтованими, доведеними та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст.141 ЦПК України з відповідача ОСОБА_1 на користь позивача підлягають стягненню судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2422.40 грн.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 15-16, 1212 ЦК України, ст. ст. 4, 12-13, 81, 141, ч. 4 ст. 223, ч. 2 ст. 247, 258-259, 263-266, 280, 282-284, 289, 354 ЦПК України,
УХВАЛИВ:
Позов Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , (РНОКПП НОМЕР_2 ), яка проживає за адресою АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - 13623,72 грн. (тринадцять тисяч шістсот двадцять три гривні сімдесят дві копійки) надміру виплачених бюджетних коштів на рахунок: UA618201720343170020000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , (РНОКПП НОМЕР_2 ) яка проживає за адресою в АДРЕСА_1 на користь Департаменту соціальної політики Чернівецької міської ради - 2422,40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок) понесених позивачем судових витрат на рахунок: UA668201720344200009000149181 в ДКСУ м. Київ, ЄДРПОУ 44161525.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Чернівецького апеляційного суду.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача.
Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Суддя: Н.М. Танасійчук
Суд | Шевченківський районний суд м. Чернівців |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124116944 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Цивільне
Шевченківський районний суд м. Чернівців
Танасійчук Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні