Рішення
від 27.12.2024 по справі 320/37534/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 грудня 2024 року № 320/37534/24

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Державного підприємства "Спеціалізоване будівельне управління

Служби безпеки України"

до Головного управління ДПС у м.Києві

Державної податкової служби України

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Державне підприємство "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" із позовом до Головного управління ДПС у м.Києві, Державної податкової служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у м.Києві щодо зняття з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нарахованих штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн.;

- зобов`язати Головне управління ДПС у м.Києві та Державну податкову службу України зняти з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нараховані штрафні санкції в розмірі 510 112,00 грн.

Позовні вимоги мотивовано протиправною бездіяльність щодо незняття з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нарахованих штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн. Наголошено на наявності підстав для зняття помилково самостійно нарахованих штрафних санкцій, адже відповідно до підпункту 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідачів позовних вимог не визнав. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що чинним законодавством не передбачено можливості скасування або виправлення нарахованої штрафної санкції з ПДВ, що відображена у рядку 18.1 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з ПДВ контролюючим органом, оскільки: сума штрафу, нарахована платником самостійно у зв`язку з виправленням помилки, не є показником декларації; платник самостійно обчислив та нарахував сум відповідно до поданого уточнюючого розрахунку, відтак сума штрафної санкції вважається узгодженою.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій наголошено про визнання Головним управлінням ДПС у м.Києві права на зняття самостійно помилково нарахованих штрафних санкцій підприємством.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

15 лютого 2024 року під час подання позивачем уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2022 року, державним підприємством "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" було самостійно нараховано 3% штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн.

Сума нарахованого штрафу відображена у графі 6 рядка 18.1 уточнюючого розрахунку , що призвело до виникнення податкового боргу позивача в розмірі 510 112,00 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що стаття 67 Конституції України визначає, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (далі - ПК України).

Пунктом 15.1, 15.2 ст.15 ПК України встановлено, що платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Кожний з платників податків може бути платником податку за одним або кількома податками та зборами.

Відповідно до п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платники податків зобов`язані сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Відповідно до п.п.16.1.3, 16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний:

- подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів;

- сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Пунктом 46.1 ст.46 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.

Податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків (п.49.1 ст.49 ПК України).

Порядок внесення змін до податкової звітності регулюється ст.50 ПК України, згідно з якою у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених ст.102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Платник податків, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов`язання минулих податкових періодів, зобов`язаний, за винятком випадків, установлених пунктом 50.2 цієї статті:

а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;

б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов`язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п`яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов`язання з цього податку.

Відповідно до підпункту 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №2102-IX, у разі самостійного виправлення платником податків з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених статтею 50 цього Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов`язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафних санкцій, передбачених пунктом 50.1 статті 50 цього Кодексу, та пені.

В умовах дії пп. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ, платники мають право не заповнювати рядок в уточнюючій податковій звітності з відповідного податку, який передбачає самостійне нарахування штрафної санкції.

22 лютого 2024 року Державне підприємство "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" звернулось до Головного управління ДПС у м.Києві з листом, в якому просило зняти помилково нараховані 3% штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн.

Листом від 22.03.2024 №26870/6/26-15-04-13-08 відповідач повідомив, що вживає заходи у відповідності до пункту 69.38 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

01 серпня 2024 року позивач звернувся до Головного управління ДПС у м.Києві з запитом на отримання інформації про хід виконання заходів щодо зняття з останнього помилково нарахованих 3% штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн.

Листом від 02 серпня 2024 рок №508/ЗПІ/26-15-04-13-10 відповідач зазначив, що в умовах дії пп. 69.38 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК задекларовані платником суми штрафу в уточнюючих розрахунках вважаються самостійно узгодженими платником. Кодексом не передбачено можливості скасування або виправлення нарахованої штрафної санкції з ПДВ, що відображена в рядку 18.1 уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з ПДВ. Роз`яснено право оскарження до суду відповіді.

Суд звертає увагу, що за обставинами даної справи відповідачем не заперечується право на зняття з державного підприємства "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" помилково нарахованих 3% штрафних санкцій в сумі 510 112,00 грн. Додатково зазначається про вжиття заходів у відповідності до пункту 69.38 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ.

Проте, станом на момент розгляду даної адміністративної справи, відповідачем не надано доказів щодо вжиття заходів у відповідності до пункту 69.38 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ, при цьому зауважено на відсутності можливості скасування чи виправлення нарахованої штрафної санкції, що відображена в уточнюючому розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість за грудень 2022 року.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про протиправну бездіяльність Головного управління ДПС у м.Києві щодо зняття з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нарахованих штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн..

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати Головне управління ДПС у м.Києві та Державну податкову службу України зняти з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нараховані штрафні санкції в розмірі 510 112,00 грн.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог статті 78 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про необхідність задоволення поданого адміністративного позову.

Відповідно до статті 139 КАС України підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Головного управління ДПС у м.Києві, сплачений позивачем судовий збір.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 250, Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державного підприємства "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у м.Києві щодо зняття з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нарахованих штрафних санкцій в розмірі 510 112,00 грн.;

Зобов`язати Головне управління ДПС у м.Києві та Державну податкову службу України зняти з державного підприємства «Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України» помилково самостійно нараховані штрафні санкції в розмірі 510 112,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м.Києві на користь Державного підприємства "Спеціалізоване будівельне управління Служби безпеки України" сплачений при подачі позову судовий збір в сумі 3028,00 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124120527
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —320/37534/24

Рішення від 27.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні