Рішення
від 26.12.2024 по справі 620/14000/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 грудня 2024 року Чернігів Справа № 620/14000/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» до Державної Служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

У С Т А Н О В И В:

У провадженні Чернігівського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» (далі також СТОВ «ДРУЖБА-НОВА», позивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі також ДС Укртрансбезпеки, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови від 28.08.2024 № 075036 про застосування до позивача адміністративно-господарського штрафу в розмірі 17000,00 грн.

На обґрунтування своїх вимог позивач вказав, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню, оскільки тахограф як і індивідуальна книжка, є по суті одним і тим же засобом контролю робочого часу водія. У свою чергу, під час перевірки, водій надав пояснення, в яких зазначив, що на автомобілі КАМАЗ відсутній тахограф, є індивідуальна книжка, що, на думку позивача, виключає відповідальність за абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

04.11.2024 ухвалою суду провадження у справі відкрито, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Державною службою України з безпеки на транспорті подано відзив, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки органами державного контролю на автомобільному транспорті під час рейдової перевірки встановлено відсутність у водія транспортного засобу КАМАЗ номерний знак НОМЕР_1 протоколу перевірки і адаптації тахографа до транспортного засобу, тому застосування до позивача штрафних санкцій є правомірним.

У відповіді на відзив позивач вказав, що у разі якщо транспортний засіб не обладнаний тахографом, водій веде індивідуальну контрольну книжку, яка у водія, на час проведення перевірки, була в наявності, тому застосовування штрафу у спірних правовідносинах є протиправним.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

01.08.2024 на а/д Р-67, с.Тополя посадовими особами управління Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі Укртрансбезпека) в Чернігівській області здійснено перевірку автомобіля КАМАЗ/НЕФАЗ номерний знак НОМЕР_1 / НОМЕР_2 . Власником вказаного автомобіля є позивач, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_3 / НОМЕР_4 . Водієм транспортного засобу був ОСОБА_1 .

Згідно з відомостями ТТН № 1298 від 01.08.2024, наданої під час перевірки, автомобільним перевізником зазначено СТОВ «ДРУЖБА-НОВА» , маса вантажу 32800,00 кг.

За результатами перевірки складено акт №057050 від 01.08.2024, у якому посадові особи контролюючого органу дійшли висновку про порушення позивачемст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ(даліЗакон № 2344-ІІІ), які полягають у відсутності протоколу перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу. Водій із актом перевірки ознайомлений, про що свідчить його підпис та пояснення, в яких вказано, що тахограф відсутній, є індивідуальна книжка.

Позивача повідомлено про розгляд справи про порушення, яке відбудеться 28.08.2024 з 10-00 до 11-00 год, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

На підставі акту перевірки №057050 від 01.08.2024 відділом державного нагляду (контролю) у Чернігівській області винесено постанову від 28.08.2024 № 075036, якою до позивача, відповідно до абз. 3 ч. 1ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», застосовано адміністративно-господарський штраф у сумі 17000,00 грн.

Не погодившись із постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини між автомобільними перевізниками, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень регулюютьсяЗаконом України «Про автомобільний транспорт»(далі - Закон № 2344-ІІІ).

Згідно з ч. 1 ст.34, ч. 1,2ст.39 Закону № 2344-ІІІ автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цьогоЗаконута інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів. Автомобільні перевізники, водії, пасажири повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються перевезення.

Статтею 48Закону № 2344-ІІІ передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Таким чином до переліку документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів визначених ст. 48 Закону № 2344-ІІІ віднесено також інші документи, що передбачені законодавством. Перелік документів, які повинні бути у наявності у водія під час здійснення ним перевезення вантажів не є вичерпним.

Відповідно дост. 49 Закону України «Про автомобільний транспорт», водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень, дотримуватися визначеного режиму праці та відпочинку.

Згідно з п. 1.4Інструкції з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженоїнаказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 24.06.2010 року№385,терміни вживаються у такому значенні: контрольний пристрій (тахограф) - обладнання, яке є засобом вимірювальної техніки, призначене для встановлення на транспортних засобах для показу та реєстрації в автоматичному чи напівавтоматичному режимі інформації про рух таких транспортних засобів та про певні періоди роботи їхніх водіїв; картка - картка контрольного пристрою (тахографа) з вбудованою мікросхемою, призначена для використання в цифровому тахографі; тахокарта - бланк, призначений для внесення й зберігання зареєстрованих даних, який вводять в аналоговий контрольний пристрій (тахограф) та на якому маркувальні пристрої останнього здійснюють безперервну реєстрацію інформації, що підлягає фіксуванню відповідно до положень ЄУТР (994_016).

Згідно з пунктами 2.4, 3.3, 3.6вищевказаної Інструкції, транспортні засоби, призначені для перевезення небезпечних вантажів, обладнують тахографами з урахуванням положень пунктів 2.1 - 2.3 цього розділу та відповідно до законодавства щодо встановлення вимог до конструкцій таких транспортних засобів. Водій транспортного засобу, обладнаного тахографом: забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи відповідно до інструкції виробника тахографа; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; використовує тахокарти (у разі використання аналогового тахографа) або у разі використання цифрового тахографа - особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував транспортним засобом; має при собі: протокол про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу; заповнені тахокарти у кількості, що передбачена ЄУТР (994_016), або картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом; у разі несправності або пошкодження аналогового тахографа своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці тахокарти, де нанесена сітка з відповідними графічними позначками, інформує про це відповідну посадову особу перевізника, з яким водій перебуває у трудових відносинах (для найманих водіїв); у разі несправності або пошкодження цифрового тахографа або картки до нього своєчасно записує від руки дані щодо режиму роботи та відпочинку на зворотному боці аркуша, призначеного для роздруківки даних, що використовують у даному тахографі, та забезпечує належне зберігання таких записів. Перевізники забезпечують належну експлуатацію тахографів та транспортних засобів з установленими тахографами, а також, наявності у водіїв транспортних засобів тахокарт у кількості, визначеній пунктом 3.3 цього розділу, або наявності та чинності картки для цифрового тахографа.

Згідно з п. 6.3 Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженогонаказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.06.2010 року №340, водій, що керує ТЗ, який не обладнаний тахографом, веде індивідуальну контрольну книжку водія.

Транспортний засіб повинен бути обладнаний тахографом, у разі обладнання автомобіля тахографом, повинен бути протокол перевірки та адаптації. У разі відсутності тахографа, водій зобов`язаний мати при собі та заповнювати (вносити дані) до індивідуальної книжки водія.Визначитись із дотриманням визначеного режим праці та відпочинку водія можливо з оформленої особистої картка водія та роздруківки даних роботи цифрового тахографа.

Як вже встановив суд, та не спростовано відповідачем, транспортний засіб позивача, який був предметом перевірки, не був обладнаний тахографом, проте водій транспортного засобу мав при собі індивідуальну книжку водія та пред`явив її посадовим особам Укртрансбезпеки.

При цьому суд враховує надану позивачем до матеріалів справи індивідуальну контрольну книжку водія, зокрема за 01.08.2024 по транспортному засобу НОМЕР_1 , що є допустимим та достатній доказом.

Відповідно до абз.3 ч.1ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями39та48цьогоЗакону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

При вирішенні спору, суд враховує правові позиції Верховного Суду, зокрема у постановах від 11.02.2020 року у справі №820/4624/17, від 10.05.2019 року у справі №816/124/17. Верховний Суд вказував, що положеннямист. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено необхідність наявності як у перевізника так, і у водія інших документів, передбачених законодавством, зокрема протоколу про перевірку та адаптацію тахографа до транспортного засобу, або індивідуальної контрольної книжки водія - в разі не обладнання транспортного засобу тахографом, як передбачено Інструкцією з використання контрольних пристроїв (тахографів) на автомобільному транспорті, затвердженоюНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 385 від 24.06.2010 року, та Положенням про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів, затвердженогоНаказом Міністерства транспорту та зв`язку України № 340 від 07.06.2010 року. За відсутності документів, зокрема, в даному випадку протоколу перевірки та адаптації пристрою тахографа, без оформлення індивідуальної контрольної книги водія, на підставі яких виконуються вантажні перевезення до фізичних або юридичних осіб, які здійснюють на комерційній основі чи за власний кошт перевезення вантажів транспортними засобами, застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Водночас відповідачем не доведено правомірність спірного рішення, тому суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, на користь позивача підлягає стягненню, сплачений ним при поданні позовної заяви, судовий збір в розмірі 3028,00 грн.

Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області Державної служби України з безпеки на транспорті постанову від 28.08.2024 № 075036.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» судовий збір в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень), сплачений відповідно до платіжної інструкції від 22.10.2024 №55907.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Позивач: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «ДРУЖБА-НОВА» вул. Костянтина Кропиви, 59,смт Варва,Чернігівська обл., Прилуцький р-н,17600 код ЄДРПОУ 31333767.

Відповідач: Державна Служба України з безпеки на транспорті вул. Перемоги, 14,м. Київ,03170 код ЄДРПОУ 39816845.

Повний текст рішення виготовлено 26 грудня 2024 року.

Суддя І.І. Соломко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124122374
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —620/14000/24

Рішення від 26.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

Ухвала від 04.11.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Соломко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні