ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2024 р. Справа № 520/355/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: П`янової Я.В.,
Суддів: Присяжнюк О.В. , Русанової В.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.07.2024, головуючий суддя І інстанції: Мельников Р.В., м. Харків, повний текст складено 08.07.24 у справі № 520/355/24
за позовом Приватного підприємства «Виробничо-господарська фірма «ДОН»
до Головного управління ДПС у Харківській області
про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Виробничо-господарська фірма «Дон» (далі за текстом також - позивач, ПП «ВГФ «Дон») звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі та текстом також відповідач, ГУ ДПС у Харківській області), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0/41606/0416 від 20.12.2023.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08 липня 2024 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №0/41606/0416 від 20.12.2023 Головного управління ДПС у Харківській області.
Стягнуто на користь Приватного підприємства «Виробничо-господарська фірма «Дон» сплачену суму судового збору у розмірі 3028 грн 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, з викладенням висновків, які не відповідають обставинам справи.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач звертає увагу на неврахування судом першої інстанції того, що тимчасово, на період дії воєнного стану, починаючи з 27.05.2022, привеліюють норми в частині звільнення від відповідальності за несвоєчасне виконання платником податків податкових обов`язків у випадках та за умов, передбачених п. 69 підрозд. 10 розд. XX ПК України; тому, норма п. 52 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних санкцій за порушення термінів нарахування, декларування та сплати податків і зборів на період дії карантину не застосовується з 27.05.2022 на період дії воєнного стану. Просить урахувати, що стосовно позивача відсутнє рішення податкового органу згідно з Наказом № 225, яке б свідчило про відсутність можливості підприємством своєчасно виконувати свої податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.
За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, рішення ухвалене з додержанням норм матеріального та процесуального права, з дослідженням усіх доказів та встановленням усіх обставин у справі. Звертає увагу, що твердження відповідача, наведені у апеляційній скарзі, є хибними та спростовуються положеннями чинного законодавства України. Вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Приватне підприємство «Виробничо-господарська фірма «Дон», код ЄДРПОУ 24808729, зареєстроване у відповідності до норм діючого законодавства як суб`єкт господарювання.
Посадовою особою Головного управління ДПС у Харківській області проведено камеральну перевірку Приватного підприємства «Виробничо-господарська фірма «Дон» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних за період: березень, червень, серпень 2022 року, за результатами якої складено акт від 24.11.2023 за №36569/20-40-04-16-03/24808729.
Згідно з висновками проведеної камеральної перевірки, викладеними в акті від 24.11.2023 за №36569/20-40-04-16-03/24808729, дані камеральної перевірки свідчать про порушення платником податків граничних термінів реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, чим порушено п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України.
Так, указане порушення зафіксовано щодо податкових накладних/розрахунків коригування, зокрема: №242, яка складена 31.03.2022 року, зареєстрована в ЄРПН 27.01.2023 року, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 196), сума ПДВ - 17367,34 грн; №204, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 26.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 195), сума ПДВ - 317,27 грн; №196, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 17,92 грн; №241, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 23.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 192), сума ПДВ - 381,78 грн; №205, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 751,84 грн; № 228, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 7764,83 грн; №229, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 27.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 196), сума ПДВ - 652,92 грн; №226, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 09.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 117), сума ПДВ - 167,17 грн; №225, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 27.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 196), сума ПДВ - 1602,09 грн; №197, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 169,53 грн; №234, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 509,87 грн; №191, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 99,68 грн; №224, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 376,60 грн; №239, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 6,03 грн; №233, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ- 893,09 грн; №230, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 201,95 грн; №232, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 280,58 грн; №223, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 30.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 199), сума ПДВ - 83,90 грн; №192, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 08.11.2022, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 116), сума ПДВ - 329,69 грн; №237, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 23.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 192), сума ПДВ - 196,80 грн; №238, яка складена 31.03.2022, зареєстрована в ЄРПН 23.01.2023, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 192), сума ПДВ - 585,07 грн; №206, яка складена 31.03.2022 року, зареєстрована в ЄРПН 26.01.2023 року, граничний термін реєстрації 15.07.2022 (кількість днів 195), сума ПДВ 2090,56 грн, №265, яка складена 01.06.2022 року, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 40,32 грн; №264, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 60,32 грн; №260, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 25.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 209), сума - ПДВ 9,24 грн; №263, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 330,86 грн; №252, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 50,90 грн; №248, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 392,08 грн; №256, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 296,50 грн; №257, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 291,17 грн; №259, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 31.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 215), сума ПДВ - 102,54 грн; №254, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 375,06 грн; №266, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 31.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 215), сума ПДВ - 14309,68 грн; №249, яка складена 01.06.2022, зареєстрована в ЄРПН 24.01.2023, граничний термін реєстрації 30.06.2022 (кількість днів 208), сума ПДВ - 1202,51 грн; №19, яка складена 19.08.2022, зареєстрована в ЄРПН 16.09.2022, граничний термін реєстрації 15.09.2022 (кількість днів 1), сума ПДВ - 429,59 грн.
Позивач, не погодившись із висновками акта перевірки, направив до контролюючого органу відповідні заперечення.
В подальшому, на підставі висновків камеральної перевірки контролюючим органом складено податкове повідомлення-рішення № 0/41606/0416 від 20.12.2023, яким за інформацією з Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період березень, червень, серпень 22022 року встановлено з період фінансово-господарської діяльності платника податків, при здійсненні якої вчинено ці порушення березень, червень, серпень 2022 року, порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, визначених ст. 201 Податкового кодексу України, та до позивача застосовано штраф у розмірі 20 965,81 грн.
Згідно з розрахунком штрафної санкції до вказаного податкового повідомлення-рішення до позивача як платника податків застосовано такі штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних:
- №19 від 31.08.2022 - 10% суми податку на додану вартість, зазначеної в такій податковій накладній/розрахунку коригування;
- №242 від 31.03.2022, №204 від 31.03.2022, №196 від 31.03.2022, №241 від 31.03.2022, №205 від 31.03.2022, №228 від 31.03.2022, №229 від 31.03.2022, №226 від 31.03.2022, №225 від 31.03.2022, №197 від 31.03.2022, №234 від 31.03.2022, №191 від 31.03.2022, №224 від 31.03.2022, №239 від 31.03.2022, №233 від 31.03.2022, №230 від 31.03.2022, №232 від 31.03.2022, №223 від 31.03.2022, №192 від 31.03.2022, №237 від 31.03.2022, №238 від 31.03.2022, №206 від 31.03.2022, №265 від 01.06.2022, №264 від 01.06.2022, №260 від 01.06.2022, 263 від 01.06.2022, №252 від 01.06.2022, №248 від 01.06.2022, №256 від 01.06.2022, №257 від 01.06.2022, №259 від 01.06.2022, №254 від 01.06.2022, №266 від 01.06.2022, №249 від 01.06.2022 - 40% суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування.
Стверджуючи про невідповідність оскарженого податкового повідомлення-рішення контролюючого органу приписам чинного законодавства, ПП «ВГФ «Дон» звернулося до суду з позовом про визнання його протиправним та скасування.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив із того, що на день винесення спірного податкового повідомлення-рішення (20.12.2023), тобто на день застосування штрафних санкцій, п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України не містив норми, яка припинила застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України.
Також суд першої інстанції виходив з того, що за змістом акта камеральної перевірки від 24.11.2023 за №36569/20-40-04-16-03/24808729 надіслані на реєстрацію позивачем податкові накладні складені у період з 31.03.2022 до 19.08.2022, з граничним терміном реєстрації з 15.07.2022 до 15.09.2022, фактично зареєстровані у період з 16.09.2022 до 31.01.2023, тобто правопорушення щодо їх несвоєчасної реєстрації вчинені у період дії карантину, спричиненого коронавірусом (COVID-19).
З огляду на те, що контролюючий орган не врахував положення п. 52-1 підрозд. 10 розд. ХХ Перехідні положення ПК України під час нарахування штрафу позивачу, суд дійшов висновку про невідповідність податкового повідомлення-рішення від 20.12.2023 за №0/41606/0416 критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
За приписами пункту 1.1 статті 1 Податкового кодексу України цей кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Главою 8 Податкового кодексу України визначені види перевірок контролюючих органів та порядок їх проведення. Відповідно до пунктом 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Згідно з підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом (п. 201.10 ст. 201 ПК України).
З урахуванням викладеного, в період існування спірних правовідносин ПК України передбачений обов`язок платників податку на додану вартість забезпечити своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України встановлено, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Аналіз наведеної норми ПК України свідчить, що податкове правопорушення за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної є вчиненим із моменту закінчення граничного терміну реєстрації податкової накладної, передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України. Строк затримки реєстрації має правове значення для визначення розміру штрафної санкції, а не для його кваліфікації.
18 березня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17 березня 2020 року № 533- IX (далі - Закон № 533- IX).
У зв`язку з набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX та Закону України від 13 травня 2020 року № 591-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)») підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 52-1 такого змісту:
«За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за:
порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії;
відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу;
порушення вимог законодавства в частині:
обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального;
здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку;
порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.
Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню».
Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України містив чітку вказівку на темпоральний критерій незастосування штрафних санкцій за вчиненні відповідні порушення: з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.
Законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у відповідний період.
Необхідно зазначити, що карантин Кабінет Міністрів України установив на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року.
Постановою від 27 червня 2023 року № 651 «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» Кабінет Міністрів України відмінив з 24 години 00 хвилин 30 червня 2023 року на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Разом з тим до завершення карантину Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 року в Україні введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» продовжувався та станом на час розгляду справи триває.
З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу російської федерації та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 3 березня 2022 року №2118-IX, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі - Закон № 2118-IX).
Законом №2118-IX підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі - Закон № 2260-IX).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону № 2260-IX підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».
Відтак з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон № 2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом № 2260-IX внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX (набрав чинності 03 січня 2023 року) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема відповідно до абзаців третього - п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
Законом України від 30.06.2023 за № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі - Закон від 30.06.2023 за № 3219-IX), який набрав чинності з 01 серпня 2023 року, законодавець змінив норму п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України шляхом викладення її у новій редакції.
Зокрема, законодавець виключив з п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України абзац, яким було передбачено, що «у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються».
Натомість норма п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України залишилася незмінною та чинною.
Отже, на день винесення спірного податкового повідомлення-рішення (20.12.2023), тобто на день застосування штрафних санкцій, п.п. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України не містив норми, яка припинила застосовування положень законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались п. 52-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК України.
Також зі змісту акта камеральної перевірки від 24.11.2023 за №36569/20-40-04-16-03/24808729 вбачається, що надіслані на реєстрацію позивачем податкові накладні, складені у період з 31.03.2022 до 19.08.2022, з граничним терміном реєстрації з 15.07.2022 до 15.09.2022, фактично зареєстровані у період з 16.09.2022 до 31.01.2023, тобто правопорушення щодо їх несвоєчасної реєстрації вчинені у період дії карантину, спричиненого коронавірусом (COVID-19).
На момент проведення перевірки та прийняття спірного податкового повідомлення-рішення відновлена дія приписів п. 52-1 підр. 10 розділу ХХ ПК України, якою запроваджено мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), оскільки норма п. 69.2 підр. 10 розділу ХХ ПК України з 01.08.2023 замінена нормами іншого змісту, які не надають права податковому органу застосовувати штрафні санкції до платника ПДВ за порушення строків реєстрації податкових накладних, вчинені у період дії карантину.
Позивач звільняється від відповідальності за порушення термінів реєстрації податкових накладних в силу п. 52-1 підрозділу 10 "Інші перехідні положення" розділу ХХ Податкового кодексу України.
Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30 січня 2024 року у справі №280/4484/23.
З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач не врахував положення п. 52-1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК України під час нарахування штрафу позивачу, що свідчить про невідповідність податкового повідомлення-рішення від 20.12.2023 за №0/41606/0416 критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України.
Враховуючи наведене колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог Приватного підприємства «Виробничо-господарська фірма «Дон».
З огляду на висновки суду, наведені вище, обставини відсутності рішення податкового органу згідно з Наказом № 225, яке б свідчило про відсутність можливості підприємством своєчасно виконувати свої податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, на які посилається відповідач, на спірні правовідносини не впливають та не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Суд першої інстанції в повній мірі встановив фактичні обставини справи, надав об`єктивний та обґрунтований їх аналіз з урахуванням доводів, наведених як позивачем так і відповідачем, у зв`язку з чим відсутні підстави вважати, що обставини справи встановлено неповно чи неправильно, а отже і наведені скаржником доводи в апеляційній скарзі щодо цього не спростовують правильних по суті висновків суду першої інстанції.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Зважаючи на результати апеляційного розгляду оскарженого судового рішення та положення статті 139 КАС України, у справі відсутні підстави для зміни розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.07.2024 у справі № 520/355/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді О.В. Присяжнюк В.Б. Русанова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124122542 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні