Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2024 року Справа№200/7944/24
Суддя Донецького окружного адміністративного суду Давиденко Т.В.
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення
(виклику) сторін адміністративний позов ОСОБА_1
до відповідача Головного управління ДПС у Донецькій області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) про визнання протиправними та скасування:
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030457-2417-0522-UA14120090000098500 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 6278,40 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030452-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 967,68 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030454-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2578,61 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030494-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2456,71 грн.
Доводи позовної заяви обґрунтовує тим, що, як вважає позивач, податкові повідомлення рішення, які оскаржуються, винесені відповідачем з перевищенням повноважень та не у спосіб, визначений чинним законодавством з питань оподаткування.
Зазначає, що за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об`єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Вказує, що наказом від 22.12.2022 року за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 та затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у якому зазначено, зокрема, що з 24.02.2022 року територія Краматорська міська територіальна громада відноситься до території можливих бойових дій (п. 1 розділу І). Вказаний перелік визначав територіями, на яких ведуться (велися) бойові, як території можливих бойових дій, так і території активних бойових дій, з огляду на що Краматорська та Слов`янську міські територіальні громади віднесено до території, на яких з 24.02.2022 року ведуться бойові дії.
Вважає, за нормами ПК України, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин та були чинні на момент виникнення спірних правовідносин, єдиною умовою для ненарахування та несплати зазначених податкових зобов`язань є розташування відповідних об`єктів нерухомого майна на території, на якій ведуться (велися) бойові дії.
Враховуючи наведене, просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
У відзиві на позовну заяву відповідач вказав на її безпідставність та зазначив, що відповідно до Переліку територій, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309, території м. Слов`янська та м. Краматорськ Донецької області з 24.02.2022 віднесено до території можливих бойових дій.
Рішення щодо звільнення від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2021 рік від Слов`янської та Краматорської військових адміністрацій не надходили.
Вважає, що ППР з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2021 рік по коду платежу 18010300 № 0030457-2417-0522-UA14120090000098500 на суму 6278,4 грн., по коду платежу 18010200 № 0030452-2417-0522-UA14120210000056793 на суму 967,68 грн., № 0030454-2417-0522-UA14120210000056793 на суму 2578,61 грн., № 0030494-2417-0522-UA14120210000056793 на суму 2456,71 грн. ОСОБА_1 не вручались, відсутній предмет оскарження.
Враховуючи наведене, просить в задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.
Відповідно до ч. 5ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Враховуючи відсутність клопотань сторін щодо розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення сторін.
Дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви, відзиву, суд з`ясував наступні обставини справи.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , закордонний паспорт громадянина України НОМЕР_2 .
27.06.2023 року ГУ ДПС у Донецькій області винесене податкове повідомлення - рішення №0030457-2417-0522- НОМЕР_3 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання за об`єкт нерухомості - нежитлову будівлю площею 523,20 кв.м. ( АДРЕСА_2 ) з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 6278,40 грн.
27.06.2023 року ГУ ДПС у Донецькій області винесене податкове повідомлення - рішення №0030452-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання за об`єкт нерухомості - будинок площею 51,60 кв.м. (Донецька обл., м.Словянськ, вул. Тургенева,31) з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 967,68 грн.
27.06.2023 року ГУ ДПС у Донецькій області винесене податкове повідомлення - рішення №0030454-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання за об`єкт нерухомості - житловий будинок площею 137,5 кв.м. ( АДРЕСА_3 ) з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2578,61 грн.
27.06.2023 року ГУ ДПС у Донецькій області винесене податкове повідомлення - рішення №0030494-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання за об`єкт нерухомості - житловий будинок площею 131,0 кв.м. (Донецька обл., м.Словянськ, вул. Орденоносців,15) з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2456,71 грн.
21.08.2024 року ОСОБА_1 звернулась до Державної податкової служби України з адміністративною скаргою про скасування податкових повідомлень-рішень від 27.06.2023 №0030457-2417-0522- UA14120090000098500 (форма «Ф»), від 27.06.2023 №0030452-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), від 27.06.2023 №0030454-2417-0522- UA14120210000056793 (форма «Ф»), від 27.06.2023 №0030494-2417-0522- UA14120210000056793 (форма «Ф»).
Листом Державної податкової служби України від 04.11.2024 року вказані податкові повідомлення-рішення залишені без змін, скаргу без задоволення.
Між сторонами немає розбіжностей щодо обставин справи, встановлених судом, позивач просить адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Відповідно до п.п. 41.1.1 п.41.1 ст.41 Податкового кодексу України контролюючими органами щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби є органи державної податкової служби.
Таким чином, відповідач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції стосовно контролю у сфері податкових взаємовідносин.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначаєПодатковий кодекс України.
Відповідно до ч. 1ст. 67 Конституції Україникожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно підпункту54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.
Податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю (статті 265 Податкового кодексу України).
Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості (підпункт 266.1.1. пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України).
Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка (підпункт 266.2.1. пункту 266.2. статті 266 Податкового кодексу України).
Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (підпункт 266.3.1. пункту 266.3. статті 266 Податкового кодексу України).
Згідно підпункту 266.6.1. пункту 266.6. статті 266 Податкового кодексу України базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року.
Відповідно до підпункту 266.7.2. пункту 266.7. статті 266 Податкового кодексу України податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, разом з детальним розрахунком суми/сум податку, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеномустаттею 42цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).
Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити, визначені в абзаці першому цього підпункту, що надсилаються платнику податку, повинні містити щодо кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, зокрема, але не виключно, інформацію про адресу місцезнаходження об`єкта житлової та/або нежитлової нерухомості, його площу, ставки та надані фізичним особам пільги зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Платниками земельного податку є зокрема власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) (підпункт 269.1.1.1 пункту 269.1.1. статті 269 Податкового кодексу України), а об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності (стаття 270 Податкового кодексу України).
Базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (стаття 285 Податкового кодексу України).
Підставною для нарахування земельного податку є : а) дані державного земельного кадастру; б) дані Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; в) дані державних актів, якими посвідчено право власності або право постійного користування земельною ділянкою (державні акти на землю); г) дані сертифікатів на право на земельні частки (паї); ґ) рішення органу місцевого самоврядування про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв); д) дані інших правовстановлюючих документів, якими посвідчується право власності або право користування земельною ділянкою, право на земельні частки (паї); е) даніПереліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначеного у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку (пункт 286.1. статті 286 Податкового кодексу України).
Пунктом 286.5 статті 286 Податкового кодексу України встановлено, що нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеномустаттею 42цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеномустаттею 58цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1ст. 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим воєнного стану»введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб.
У подальшому строк дії воєнного стану продовжувався відповідними Указами Президента України та діє натепер.
У зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Верховною Радою України 15.03.2022 року був прийнятийЗакон України № 2120-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу Українибув доповнений, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту:
«69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України».
Пунктом 4 цьогоЗакону Кабінету Міністрів Українидоручено невідкладно забезпечити перегляд та приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
З аналізу підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу Українивбачається, що не підлягає нарахуванню та сплаті до бюджету плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності):
за земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб та:
1) розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або
2) на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації;
за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Разом з цим, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, Верховною Радою України 24.03.2022 року був прийнятийЗакон України № 2142-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства в період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу Українибув доповнений, зокрема, підпунктом 69.22 такого змісту:
«За 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об`єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії та територій тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок визнання об`єктів житлової нерухомості такими, що непридатні для проживання у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначається Кабінетом Міністрів України.»
З аналізу підпункту 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу Українивбачається, що не підлягає нарахуванню та сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, що розташовані на територіях:
1) на яких ведуться (велися) бойові дії,
2) на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації,
3)за об`єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 затверджений Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), у якому станом на 10 грудня 2022 року перебувала Краматорська міська територіальна громада.
Відповідно доПостанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 року №1364визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - Перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Відповідно до пункту 1постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією»до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом від 22.12.2022 року № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 та затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, у якому зазначено, зокрема, що з 24.02.2022 року територія Краматорська міська територіальна громада відноситься до території можливих бойових дій (п. 1 розділу І).
Вказаний перелік визначав територіями, на яких ведуться (велися) бойові, як території можливих бойових дій, так і території активних бойових дій, з огляду на що Краматорська міська територіальна громада віднесена до території, на якій з 24.02.2022 року ведуться бойові дії.
Як встановлено судом, що контролюючим органом на підставі підпункту54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України, підпункту 266.7.2 пункту 266.7 статті 266 Податкового кодексу України прийняті податкові повідомлення-рішення форми «Ф» від 27.06.2024 року, якими позивачу визначена сума податкового зобов`язання за платежем: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачене фізичними особами, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості.
У вищезазначених податкових повідомленнях рішеннях вказано, що земельні ділянки розташовані у м. Краматорськ та м. Слов`янськ Донецької області, які входять до складу Краматорської міської територіальної громади та Слов`янської міської територіальної громади відповідно.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку, що з моменту набуття чинностіЗаконом № 2142-ІХ, позивач набув право на застосування податкової пільги, передбаченої підпунктом 69.22 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»ПК України, зокрема, на момент визначення позивачу податкового зобов`язання.
Щодо зворотної дії Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ, суд враховує наступне.
За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України.
Так, згідно висновків щодо тлумачення змісту ст.58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Єдиний виняток з даного правила, закріплений у ч. 1ст. 58 Конституції України, складають випадки, коли закони та інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Таким чином, зміст правовідносин, зокрема, прав та обов`язків особи, не може змінюватися зі зміною законодавчих норм. До події, факту застосовується закон (інший нормативно-правовий акт), під час дії якого вони настали або мали місце.
Суд вважає, що положенняПодаткового кодексу України, застосовані податковим органом при нарахуванні позивачу податкового зобов`язання за період січень грудень 2023 року не можуть застосовуватись до подій (правовідносин), що виникли до набрання ними чинності, адже закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі відповідно положеньстатті 58 Конституції України.
Тобто, Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» від 11.04.2023 № 3050-ІХ не має зворотної дії в часі.
У рішенні ЄСПЛ від 20 січня 2012 року у справі «Рисовський проти України» підкреслено особливу важливість принципу «належного урядування». Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (пункт 70).
За практикою ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платників податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа «Серков проти України», заява № 39766/05, пункт 43).
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що податкові повідомлення рішення, які оскаржуються, прийняті протиправно, тому підлягають скасуванню.
Згідно ч. 1ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Згідно ч. 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не надано суду жодного доводу правомірності податкових повідомлень-рішень, які оскаржуються, в розумінні зазначеної норми закону.
Оскільки під час розгляду справи встановлена протиправність висновків органу владних повноважень про порушення позивачем норм чинного законодавства з питань оподаткування, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючисьКонституцією України,Податковим кодексом України, Кодексом адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) про визнання протиправними та скасування:
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030457-2417-0522-UA14120090000098500 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 6278,40 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030452-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 967,68 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030454-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2578,61 грн.;
-податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Донецькій області від 27.06.2023 №0030494-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2456,71 грн. - задовольнитиповністю.
Податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС України у Донецькій області від 27.06.2023 №0030457-2417-0522-UA14120090000098500 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 6278,40 грн. визнати протиправним та скасувати.
Податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС України у Донецькій області від 27.06.2023 №0030452-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 967,68 грн. визнати протиправним та скасувати.
Податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС України у Донецькій області від 27.06.2023 №0030454-2417-0522-UA14120210000056793 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2578,61 грн. визнати протиправним та скасувати.
Податкове повідомлення - рішення Головного управління ДПС України у Донецькій області від 27.06.2023 №0030494-2417-0522- НОМЕР_4 (форма «Ф»), яким визначено ОСОБА_1 зобов`язання з податку на нерухомість, від`ємну від земельної ділянки за 2021 рік в сумі 2456,71 грн. визнати протиправним та скасувати.
Стягнути з Головного управління ДПС у Донецькій області (ЄДРПОУ 44070187, юридична адреса: 87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Італійська, 59) (за рахунок бюджетних асигнувань) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) витрати, пов`язані зі сплатою судового збору, в сумі 968 грн. 96 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Т.В. Давиденко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2024 |
Оприлюднено | 30.12.2024 |
Номер документу | 124124303 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Давиденко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні