Рішення
від 19.12.2024 по справі 906/660/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" грудня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/660/24

Господарський суд Житомирської області у складі: судді Кравець С.Г.

секретаря судового засідання: Круглецької А.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Попова Л.І. - довіреність від 30.01.2024, розпорядження №19-к від

23.01.2024, посадова інструкція,

від відповідача: Костюкевич-Тарнавська О.В. - адвокат, ордер серія АМ №1091232 від

17.06.2024,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Семенівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області

до Фізичної особи-підприємця Пер`яна Олексія Васильовича

про стягнення 358 867,06 грн.

Процесуальні дії по справі.

Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області звернулася з позовом до суду про стягнення з Фізичної особи-підприємця Пер`яна Олексія Васильовича 358 867,06грн безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721.

Ухвалою суду від 18.06.2024 вказану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 09.07.2024.

Ухвалою суду від 09.07.2024 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 02.09.2024. Роз`яснено право позивачу надати відповідь на відзив у строк, встановлений ухвалою суду від 18.06.2024 про відкриття провадження у справі.

У судовому засіданні 02.09.2024 оголошено перерву до 16.09.2024.

Ухвалою суду від 16.09.2024 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/660/24 до судового розгляду по суті на 16.10.2024.

Ухвалою суду від 16.10.2024 поновлено Семенівській сільській раді Бердичівського району Житомирської області строк для подачі доказів та приєднано до матеріалів справи клопотання №606 від 02.10.2024 з додатками. Відкладено розгляд справи по суті на 05.11.2024.

Ухвалою суду від 05.11.2024 продовжено строк розгляду справи по суті на підставі статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод та відкладено розгляд справи по суті на 29.11.2024. Зобов`язано Головному управлінню Дергеокадастру у Житомирській області надати господарському суду інформацію щодо того, який розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 був у період з 05.02.2022 по 30.09.2022 і згідно з якими документами. Вказану інформацію надати завчасно до судового засідання, яке призначене на 29.11.2024.

В судових засідання оголошувалась перерва з 29.11.2024 по 06.12.2024 та з 06.12.2024 по 19.12.2024.

10.12.2024 на адресу суду від представника відповідача надійшла заява про відшкодування витрат з доказами понесених витрат на правничу допомогу та їх надіслання іншій стороні.

11.12.2024 на адресу суду від представника відповідача надійшли письмові пояснення з доказами надіслання їх іншій стороні.

Представник позивача при розгляді справи по суті в судовому засіданні 19.12.2024 позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав викладених у позовній заяві №386 від 10.06.2024, відповіді на відзив №445 від 08.07.2024, запереченнях щодо висновку експерта №560 від 12.09.2024, письмових поясненнях №747 від 05.12.2024 (а.с.1-9, 62-64. 124), просила їх задовольнити.

Представник відповідача при розгляді справи по суті в судовому засіданні 19.12.2024 проти позову заперечила, просила у позові відмовити з підстав, зазначених у відзиві на позов від 02.07.2024 та письмових поясненнях від 11.12.2024 (а.с.53-55).

В судовому засіданні 19.12.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду.

Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.

В обґрунтування позовних вимог Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області посилається на те, що Пер`яну О.В. на праві власності належить об`єкт нерухомого майна: нежитлова будівля, комора-накриття мінеральних добрив, загальною площею 2197.5 кв.м., що знаходиться за адресою: Житомирська область, м. Бердичів, вул. Семенівська (вул. Шелушкова), буд. 116. Рішенням виконавчого комітету Семенівської сільської ради №87 від 15.09.2022 змінено адресу об`єкту вищевказаного нерухомого майна з "Житомирська область, м. Бердичів, вул. Семенівська, буд. 116" на "Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №25". Нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721, площею 1,6308 га, яка зареєстрована в ДЗК 04.02.2022. Дана земельна ділянка утворилась внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:005:0854, площею 2,6846 га, згідно рішень Семенівської сільської ради №403 від 28.10.2021 та №556 від 13.07.2022. Враховуючи викладене, відповідач користується земельною ділянкою комунальної форми власності з моменту набуття права власності на нерухоме майно. 25.10.2022 на адресу Семенівської сільської ради від ФОП Пер`яна О.В. надійшла заява про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки (кадастровий номер 1820882400:03:000:0721) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), яка розташована за адресою: Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, комплекс будівель та споруд №25; та про передачу в оренду земельної ділянки, на якій знаходяться будівлі та споруди, що перебувають у власності, терміном на 49 років. Семенівською сільською радою 02.11.2022 прийнято рішення №591 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з метою передачі в оренду ФОП Пер`ян О.В.", а також рішення №593 "Про передачу в оренду земельної ділянки ФОП Пер`ян О.В.". На підставі даного рішення, позивачем надано відповідачу для підписання два примірники проекту Договору оренди землі. Однак, даний договір власником нежитлової будівлі не підписано. Отже, з моменту набуття права власності на нерухоме майно, відповідач фактично користувався земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та без сплати орендної плати. 09.02.2024 між Пер`яном О.В. та ТОВ "ШИНАУТІЛЬ" укладено договір купівлі-продажу нежитлової будівлі, згідно з якого відповідачем було продано ТОВ "ШИНАУТІЛЬ" нежитлову будівлю - комору-накриття мінеральних добрив, про що у Державному реєстрі речових прав 09.02.2024 внесено відповідний запис. Відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 внесені до ДЗК 04.02.2022. Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.09.2022 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 становить 1 946 862,09грн. Враховуючи наведене, Семенівська сільська рада просить суд стягнути з ФОП Пер`яна О.В. 358 867,06грн безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 за період з 05.02.2022 по 09.02.2024 (включно).

Представник ФОП Пер`яна О.В. у відзиві на позовну заяву вважає даний позов безпідставним та необґрунтованим. Зазначає, що відповідач був власником нежитлової будівлі, комори-накриття мінеральних добрив, загальною площею 2197,5 кв.м., що розташована за адресою: м. Бердичів, вул. Семенівська, будинок, 116. Враховуючи те, що майно відповідача розташоване у м. Бердичів, укладання будь-яких договорів оренди земельної ділянки з Семенівською сільською радою не є необхідним. Зазначає, що твердження позивача про те, що відповідач ніби-то користується земельною ділянкою не підтверджене жодними доказами. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 1 946 862,09грн станом на 30.09.2022. Рішення дев`ятнадцятої сесії VIII скликання Семенівської сільської ради №593 про передачу в оренду земельної ділянки ФОП Пер`яну О.В. приймалось 02.11.02022. Однак, дане майно 09.02.2024 було реалізоване відповідачем на користь ТОВ "ШИНАУТІЛЬ". Посилається на те, що розрахунок боргу складено та підписано начальником відділу фінансів Семенівської сільської ради, яка не наділена, відповідно до ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваженнями на складання розрахунку, а також відсутні докази проведення засідань комісії та затвердження її відповідних висновки або затвердження розміру збитків позивача на відповідній сесії. Доводить, що проект Договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 ФОП Пер`яну О.В. не направлявся. Враховуючи наведене та посилаючись на встановлені експертом у висновку обставини відповідача вважає, що у позивача відсутні підстави заявляти позов про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою за період з 05.02.2022 по 09.02.2022. Враховуючи наведене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову та стягнути з Семенівської сільської ради Бердичівського району Житомирської області понесені відповідачем судові витрати.

Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області у відповіді на відзив вказує, що на підставі рішень Семенівської сільської ради №403 від 28.10.2021 та №556 від 13.07.2022 земельна ділянка з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 утворилась внаслідок поділу земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:005:0854, право комунальної власності на яку зареєстровано 08.09.2021, про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Враховуючи той факт, що земельна ділянка з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721, утворилась внаслідок поділу земельної ділянки комунальної власності, внесена до ДЗК 04.02.2022, зареєстрована у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно то вона вважається такою, що перебувала у комунальній власності Семенівської сільської ради з дати присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації в ДЗК. Зазначає, що розрахунок боргу з платежу "Орендна плата з фізичних осіб" по ФОП Пер`ян О.В. за період з 05.02.2022 по 09.02.2024 (включно) виконано заступником начальника відділу фінансів Семенівської сільської ради Мариною Царапаєвою, яка наділена такими повноваженнями, згідно своєї посадової інструкції. Розрахунок підписано та належно завірено начальником відділу, яка здійснює керівництво діяльністю відділу. Позивач наголошує на тому, що між сторонами виникли кондикційні відносини, тому при обґрунтуванні обсягу безпідставно збережених коштів позивачу не потрібно посилатись на постанову КМУ від 19.04.1993 №284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", оскільки цією постановою врегульовано порядок розрахунку збитків дійсної шкоди, завданої деліктним правопорушенням. Кошти ж, що стягуються відповідно до розділу 83 ЦК України (стаття 1212), не є по своїй природі шкодою, а є свого роду недотриманим прибутком. Тому посилання відповідача на необхідність проведення засідань комісії та затвердження її відповідних висновків або затвердження розміру збитків позивача на відповідній сесії безпідставне. Зазначає, що витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

З матеріалів справи вбачається, що 26.02.2020 між Мельник В.І. та Пер`ян О.В. було укладено договір купівлі-продажу нежитлової будівлі, за умовами пункту 1.2 якого, за даним договором відчужується нежитлова будівля, комора-накриття мінеральних добрив, під літерою "1-1" із залізобетонних стовпів, загальною площею 2197,5 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.20).

Пунктом 1.3 договору сторони передбачили, що земельна ділянка, кадастровий номер 1820882400:03:005:0854, на якій розташована нежитлова будівля, передана Бердичівською районною державною адміністрацією Житомирської області в оренду Продавцю згідно договору оренди земельної ділянки №616 від 29.01.2008 року.

28.10.2021 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №403 "Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності за межами населених пунктів" вирішила виготовити технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності, площею 2,6846га з кадастровим номером: 1820882400:03:005:0854 (землі промисловості), на якій розташовані об`єкти нерухомого майна що перебувають у власності громадян та знаходиться за межами населеного пункту с.Семенівка Бердичівського району, Житомирської області, на орієнтовній площі: 1,3000га, 0,6000га та 0,7846га (а.с.29).

04.02.2022 Семенівська сільська рада зареєструвала право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 1820882400:03:000:0721, площею 1,6308га, цільове призначення: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (а.с.18).

13.07.2022 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №556 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населених пунктів", серед іншого, затвердила технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності кадастровий номер 1820882400:03:000:0721, площею 1,6308га (а.с.30-31).

13.07.2022 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №559 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо розроблення нормативної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності" надала дозвіл Фізичній особі підприємцю Пер`яну Олексію Васильовичу на розробку технічної документації щодо розроблення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,6308га., кадастровий номер 1820882400:03:000:0721 "Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості" (код КВЦПЗД 11.02), за адресою: "Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №18" (а.с.17).

23.08.2022 ФОП Пер`ян О.В. звернувся до Житомирської філії "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", в якій просив виконати роботи по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, загальною площею 1,6308 га, яка надається в оренду ФОП Пер`ян О.В. для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості і розміщена за адресою: Семенівська територіальна громада, комплекс будівель і споруд №18, Бердичівського району Житомирської області (за межами населеного пункту)(а.с.15).

23.08.2022 між Житомирською філією "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та ФОП Пер`ян О.В. було укладено договір №95 на виконання робіт, за умовами пункту 1.1 якого, Замовник доручає, а Виконавець бере на себе виконання комплексу проектно-вишукувальних робіт по виготовленню технічного звіту з нормативної грошової оцінки земельної ділянки яка надається в оренду ФОП Пер`яну Олексію Васильовичу, загальною площею 1,6308 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних приміщень та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02), яка розташована за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №18 (а.с.27-28).

15.09.2022 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №87 "Про внесення змін" вирішила внести зміни до рішення виконавчого комітету від 17.02.2022 №25 "Про зміну адреси" виклавши пункт 1 рішення у наступній редакції "1. Змінити адресу об`єкту нерухомого майна - нежитлова будівля комора-накриття мінеральних добрив (реєстраційний номер - 2040180618104), загальною площею - 2197,5 м2, який розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 з - "Житомирська область, Бердичівський район, вулиця Семенівська, будинок 116" на " АДРЕСА_2 " (а.с.16, 38).

25.10.2022 ФОП Пер`ян О.В. звернувся з заявою до Семенівського сільського голови, в якій просив затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,6308га., кадастровий номер 1820882400:03:000:0721, оціночна вартість 1 946 862,09грн для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, яка розташована за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, комплекс будівель та споруд №25 (а.с.32).

02.11.2022 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №591 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з метою передачі в оренду ФОП Пер`ян О.В." затвердила Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код по КВЦІЗ 11.02) з метою передачі в оренду фізичній особі підприємцю Пер`ян Олексію Васильовичу, площею 1,6308га., нормативно грошова оцінка становить - 1946862 грн. 09 коп., кадастровий номер: 1820882400:03:000:0721 яка розташована за адресою: Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №25 (а.с.33).

02.11.2022 Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області рішенням №593 "Про передачу в оренду земельної ділянки ФОП Пер`ян О.В." вирішила передати в оренду фізичній особі підприємцю Пер`ян Олексію Васильовичу земельну ділянку комунальної форми власності, яка розташована за адресою: Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №25, площею 1,6308га., кадастровий номер 1820882400:03:000:0721, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код по КВЦПЗ 11.02) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, терміном на 49 (Сорок дев`ять) років; встановлено розмір орендної плати в розмірі 12 (Дванадцять) % від діючої нормативно грошової оцінки землі в рік (а.с.35).

09.02.2024 між Пер`ян Олексієм Васильовичем та Товариством з обмеженою відповідальністю "ШИНАУТІЛЬ" було укладено договір купівлі-продажу нежитлової будівлі, за умовами пункту 1.1 якого Пер`ян О.В. передає у власність, а ТОВ "ШИНАУТІЛЬ" приймає у власність нежитлову будівлю, комору накриття мінеральних добрив, загальною площею 2197,5 кв.м, що знаходиться на вулиці Семенівська, №116, в місті Бердичеві Житомирської області (а.с.39-40).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідач, набувши право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці комунальної форми власності, у період з 04.02.2022 року по 09.02.2024 року належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою, орендні платежі за володіння та користування земельною ділянкою не сплачував. Відтак, позивач вважає, що відповідач зберіг без достатньої на те правової підстави кошти в розмірі 358 867,06грн орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою, що перебуває у комунальній власності.

На підставі викладеного, позивач звернувся до господарського суду з вимогою про стягнення з відповідача 358 867,06грн безпідставно збережених коштів за фактичне користування земельною ділянкою, кадастровий номер 1820882400:03:000:0721, без правовстановлюючих документів.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Відповідно до ч.2 ст.152 ЗК України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. При цьому згідно з п."д" ч.1 ст.156 ЗК України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

За змістом указаних приписів чинного законодавства, відшкодування шкоди (збитків) є заходом відповідальності, зокрема, за завдану шкоду майну чи за порушення прав власника земельної ділянки.

Шкода, завдана майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ч.1 ст.1166 ЦК України). Підставою для відшкодування є наявність таких елементів складу цивільного правопорушення, як: шкода; протиправна поведінка її заподіювача; причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою заподіювача; вина. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає. Особа, яка завдала шкоду, звільняється від обов`язку її відшкодовувати, якщо доведе, що шкоди заподіяно не з її вини (ч. 2 ст. 1166 ЦК України).

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.

У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.

За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.

Таким чином, обов`язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте (збережене) майно чи відшкодувати його вартість не є заходом відповідальності, оскільки набувач зобов`язується повернути тільки майно, яке безпідставно набув (зберігав), або вартість цього майна (постанова ВП ВС від 20.11.2018 № 922/3412/17; постанова ВП ВС від 13.02.2019 № 320/5877/17; постанова КГС ВС від 28.02.2020 у справі № 913/169/18; постанова КГС ВС від 27.02.2019 у справі № 913/661/17).

Велика Палата Верховного Суду вважає, що немає підстав для застосування до спірних правовідносин приписів чинного законодавства України про відшкодування шкоди (збитків) власникам земельних ділянок, оскільки до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними (постанова ВП ВС від 20.11.2018 №922/3412/17; постанова ВП ВС від 13.02.2019 №320/5877/17).

З огляду на викладене відповідач як фактичний користувач земельної ділянки, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України.

Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі №629/4628/16-ц (провадження №14-77цс18), а також у постановах Верховного Суду України від 30 листопада 2016 року у справі №922/1008/15 (провадження № 3-1271гс16), від 07 грудня 2016 року у справі №922/1009/15 (провадження № 3-1348гс16), від 12 квітня 2017 року у справах №922/207/15 (провадження № 3-1345гс16) і №922/5468/14 (провадження № 3-1347гс16).

Відповідно до ст.206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 статті 14 Податкового кодексу України в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.72, 14.1.136 п.14.1 статті 14 Податкового кодексу України у вказаній редакції).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з абз.3 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, зокрема, комунальної власності.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями п.288.5.1 ст.288 ПК України (правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду від 10.09.2018 по справі №920/739/17, а також у постанові КГС ВС від 14.02.2019 у справі №922/1019/18).

Обов`язковими для визначення орендної плати є відомості у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (постанова ВП ВС від 23.05.2018 року у справі №629/4628/16-ц).

Із витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 30.09.2022 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1820882400:03:000:0721 станом на 30.09.2022 становить - 1 946 862,09грн.

Виходячи із зазначеної нормативної грошової оцінки позивач проводив нарахування безпідставно збережених коштів за період з 05.02.2022 по 09.02.2024.

Так, за період з 05.02.2022 по 09.02.2024 позивачем нараховано до сплати відповідачу 358 867,06грн, які визначено у наступний спосіб:

- для нарахування безпідставно збережених коштів (розпочато з 05.02.2022 (з наступного дня після реєстрації нерухомого майна за відповідачем) по 14.11.2022 застосована ставка 3% від нормативної грошової оцінки в розмірі 1 946 862,09грнх 1,15 = 2 238 891,40грн складає 52 187,51грн;

- для нарахування безпідставно збережених коштів у період з 15.11.2022 по 31.12.2022 застосована ставка 12% від нормативної грошової оцінки в розмірі 1 946 862,09грн х 1,15 = 2 238 891,40грн складає 34 329,66грн;

- для нарахування безпідставно збережених коштів у період з 01.01.2023 по 31.12.2023 застосована ставка 12% від нормативної грошової оцінки в розмірі 2 238 891,40грн х 1,051 = 2 353 074,87грн складає 245 538,24грн;

- для нарахування безпідставно збережених коштів у період з 01.01.2024 по 09.02.2024 застосована ставка 12% від нормативної грошової оцінки в розмірі 2 353 074,87грн складає 26 811,65грн (а.с.42).

Відповідач заперечуючи проти позову, посилається на те, що при визначеннінормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 може бути застосована конкретна нормативна грошова оцінка земельної ділянки, затверджена рішенням 19 сесії 8 скликання Семенівської сільської ради Бердичівського району від 02.11.2022 року №591 лише з моменту набрання чинності - з 01.01.2024 року.

Надаючи оцінку правомірності проведених позивачем нарахувань, суд дійшов висновку, що розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 1,6308 кв.м. за адресою: Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, комплекс будівель та споруд №25, кадастровий номер 1820882400:03:000:0721 (цільове призначення для будівництва та обслуговування будівель кредитно-фінансових установ) здійснено невірно з огляду на наступне.

Статтею 12 Закону України "Про оцінку земель" у редакції, чинній на час вирішення спору судом, регламентовано, що нормативно-правові акти з проведення оцінки земель затверджуються Кабінетом Міністрів України. Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земель проводиться обов`язково (стаття 13 цього Закону). Нормативно-грошова оцінка земельних ділянок у межах населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5- 7 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з положеннями частини 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Так, результатом нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки є технічна документація на неї, а надання витягу з технічної документації є послугою компетентного органу (Держгеокадастру та його територіальних органів), який веде відповідний облік згідно з Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051 (далі - Порядок №1051).

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки - це роздруковані за допомогою програмного забезпечення актуальні дані про земельну ділянку, які є у Державному земельному кадастрі та технічній документації з нормативної грошової оцінки земель станом на певну дату. Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки може бути доказом проведення такої оцінки та визначати дані про таку оцінку як на момент його видачі, так за попередній період за умови, що нормативно-грошова оцінка земельної ділянки була сталою та не зазнала змін у цей період.

Отже, технічна документація на конкретну земельну ділянку, яка виготовляється на замовлення землекористувача (власника), відповідно до статті 20 Закону України "Про оцінку земель", є джерелом інформації про нормативну грошову оцінку певної земельної ділянки.

При цьому власник (землекористувач) може використати технічну документацію на обґрунтування нормативної грошової оцінки, надавши суду її оригінал або належно засвідчену копію. Так, технічна документація, виготовлена на конкретну земельну ділянку уповноваженим органом, може бути належним доказом на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка набула статусу об`єкта цивільних прав.

Водночас у пункт 162 Порядку №1051 визначено відомості, які можуть бути надані державними кадастровими реєстраторами у формі: 1) витягу з Державного земельного кадастру про об`єкт Державного земельного кадастру; 2) довідки, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою згідно з додатком 41; 3) викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); 4) копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Витяги, довідки, викопіювання та копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру, в паперовій та електронній формі відповідно до Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" мають однакову юридичну силу.

З огляду на те, що земельне законодавство і Податковий кодекс України не обмежують можливості подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом із Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка із Державного земельного кадастру, витяг із Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України "Про оцінку земель". Частинами першою, третьою та четвертою цієї статті передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру. Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Податковим законодавством визначено особливість строку початку застосування рішення місцевого самоврядування, що стосуються нормативно грошової оцінки або змін до неї.

Так, пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Таким чином, якщо рішення місцевої ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок прийнято та офіційно оприлюднено відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липні поточного року, норми такого рішення застосовуються з 1 січня наступного бюджетного року (з початку планового періоду), а якщо після 15 липня, то норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Судом встановлено, Семенівською сільською рада Бердичівського району Житомирської області02.11.2022 року прийнято рішення №591 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості з метою передачі в оренду ФОП Пер`ян О.В.", яким затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код по КВЦІЗ 11.02) з метою передачі в оренду фізичній особі підприємцю Пер`ян Олексію Васильовичу, площею 1,6308га., нормативно грошова оцінка становить - 1 946 862 грн. 09 коп., кадастровий номер: 1820882400:03:000:0721 яка розташована за адресою: Україна, Житомирська область, Бердичівський район, Семенівська територіальна громада, Комплекс будівель та споруд №25 (а.с.33).

За інформацією, наданою Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області №9-6-0.332-4541/2-24 від 25.11.2024 на запит Господарського суду Житомирської області, у Державному фонді документації із землеустрою, обліковується технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 1820882400:03:000:0721, затверджена рішенням 19 сесії 8 скликання Семенівської сільської ради Бердичівського району від 02.11.2022 №591, яка згідно вимог статті 271 Податкового кодексу України набрала чинності з 01 січня 2024 року При цьому, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повідомило, що не має можливості надати інформацію про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки за період з 05.02.2022 по 30.09.2022 року.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що оскільки технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 було затверджено рішенням Семенівської сільської ради Бердичівського району №591 лише 02.11.2022 (тобто після 15 липня року, що передує бюджетному періоду), то її застосування для нарахування безпідставно збережених коштів за фактичне користування земельною ділянкою, кадастровий номер 1820882400:03:000:0721можливе лише у період з 01.01.2024 по 09.02.2024.

У період з 05.02.2024 до 31.12.2023 застосування позивачем при визначенні суми безпідставно збережених коштів нормативної грошової оцінки земельної ділянки виходячи з суми 1 946 862,09грн, суд вважає помилковим.

Посилання позивача на висновки Верховного Суду, які викладені у постановах №905/1680/20 та №804/1184/16 судом відхиляються, оскільки вказані постанови були прийняті за інших правовідносин та фактичних обставин справ, тому не можуть братися судом до уваги в даній справі.

При визначенні розміру заборгованості відповідача, суд зобов`язаний належним чином дослідити подані стороною докази (у цьому випадку - зроблений позивачем розрахунок), перевірити їх, оцінити в сукупності та взаємозв`язку з іншими наявними у справі доказами, а в разі незгоди з ними повністю бо частково - зазначити правові аргументи на їх спростування та навести в рішенні свій розрахунок.

З огляду на те, що земельним законодавством та ПК України не обмежується можливість подання доказів щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності для цілей сплати орендної плати виключно витягом з Державного земельного кадастру, належними доказами на обґрунтування нормативної грошової оцінки земельної ділянки можуть бути: технічна документація на спірну земельну ділянку, виготовлена компетентним органом для оформлення договору оренди, довідка з Державного земельного кадастру, витяг з Державного земельного кадастру, а також висновок судової експертизи про встановлення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, наданий відповідно до статей 98 - 103 ГПК України, які містять інформацію щодо предмета спору в цій справі (п. 7.28 постанови Великої Палати ВС від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20).

Позивачем до справи було надані лише витяг з нормативної грошової оцінки станом на 30.09.2022, яка, як встановлено судом, набрала чинності та може бути застосована лише з 01.01.2024. Інших перелічених вище документів, на підставі яких би суд мав можливість встановити нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки у період з 05.02.2022 по 31.12.2023 матеріали справи не містять, у зв`язку з чим, суд враховує, що відповідно до статті 277 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Постановою Кабінету Міністрів України №1147 від 03.11.2021 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земельних ділянок, згідно з п.18 якої, у разі застосування відповідно до законодавства нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області приймається згідно з додатком 15.

Нормативна грошова оцінка ріллі по Житомирській області згідно з Додатком 15 до Методики, визначена у розмірі 21411,00грн за 1 га на 2022 -2023 роки.

Пунктом 9 підрозділу 6 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 30.11.2021 № 1914-ІХ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень") встановлено, що індекс споживчих цін, який використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням 100 відсотків: - за 2017-2022 роки - для сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ та перелогів); - за 2017-2020 роки - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.

Відповідно значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок за 2021 рік становить: - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0; - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення -1,1.

Значення коефіцієнта індексації за певний рік застосовується в наступному році, яке йде за роком, за який його встановлено, шляхом помноження розміру орендної плати на його значення.

Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік становить 1,15.

Отже, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 у 2022 році становить 34917,06грн, у 2023 році становить 36697,83грн, а у 2024 році становить 1 946 862,09грн.

З урахуванням наведеного, згідно здійсненого судом розрахунку, розмір безпідставно збережених відповідачем коштів за користування земельною ділянкою з кадастровим номером кадастровий номер 1820882400:03:000:0721 без правовстановлюючих документів за період з 05.02.2022 по 09.02.2024 складає 32562,10грн:

- за 2022 рік у період з 05.02.2022 по 14.11.2022 нараховані безпідставно збережені кошти в розмірі 811,30грн виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 34 917,06грн, визначена місячна орендна плата в розмірі 87,29грн (орендна плата за лютий склала 72,24грн; за березень - жовтень склала 698,32грн, за 14 днів листопада становить 40,74грн);

- за 2022 рік у період з 15.11.2022 по 31.12.2022 нараховані безпідставно збережені кошти в розмірі 535,41грн виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 34917,06грн, враховуючи встановлений розмір орендної плати в розмірі 12 % від діючої нормативно грошової оцінки землі в рік, визначена місячна орендна плата в розмірі 349,17грн (орендна плата за 16 днів листопада становить 186,24грн, орендна плата за грудень склала 349,17грн);

- за 2023 рік нараховані безпідставно збережені кошти в розмірі 4 403,74грн виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 36697,83грн, враховуючи встановлений розмір орендної плати в розмірі 12 % від діючої нормативно грошової оцінки землі в рік та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1,051;

- за 2024 рік у період з 01.01.2024 по 09.02.2024 нараховані безпідставно збережені кошти в розмірі 26 811,65грн виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 1 946 862,09грн, враховуючи встановлений розмір орендної плати в розмірі 12 % від діючої нормативно грошової оцінки землі в рік та коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1,051. Загальна сума нарахованих безпідставно збережених коштів складає 32562,10грн

Позовні вимоги в частині стягнення з відповідача, як власника об`єктів нерухомого майна, безпідставно збережених коштів у розмірі 32562,10грн (811,30грн+535,41грн+4403,74грн+26 811,65грн) за фактичне користування земельною ділянкою без належних на те правових підстав, на якій ці об`єкти розташовані, є обґрунтованими та підлягають задоволенню. В частині стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у розмірі 326 304,96грн (358 867,06грн - 32562,10грн ) вимоги позивача є безпідставними, а тому у їх задоволенні суд відмовляє.

Твердження відповідача про користування меншою площею земельної ділянки, а саме лише тією, на якій розташована нежитлова будівля, суд вважає недоречними, оскільки спір стосується користування вже сформованою земельною ділянкою яка є об`єктом цивільних прав і відповідач не надав доказів на підтвердження формування у встановленому порядку за спірною адресою земельної ділянки меншої площі для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі. Отже, розмір земельної ділянки, якою користується відповідач, доведений, обґрунтований і підтверджений достатніми доказами.

Враховуючи наведене, суд не приймає до уваги висновок експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи №350/06-2024 від 20.08.2024, в якому серед іншого встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721, в межах якої знаходиться нежитлова будівля, комора-накриття мінеральних добрив, не має під`їзду (проїзду) до земель загального користування та не має сполучення з землями загального користування; земельна ділянка з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721 не межує та не прилягає до земель загального користування; земельна ділянка з кадастровим номером 1820882400:03:000:0721, тривалий період не використовується за цільовим призначенням, оскільки зроблені експертом висновки не спростовують підставності заявлених позивачем вимог.

Суд критично оцінює доводи відповідача про те, що розрахунок боргу складено позивачем та підписано начальником відділу фінансів Семенівської сільської ради, яка не наділена повноваження на складання розрахунку, оскільки такі доводи по своїй суті також не спростовують заявлені позивачем вимоги.

Як визначає ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст.74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За змістом статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача 32562,10грн безпідставно збережених коштів. В іншій частині позову суд відмовляє.

Представник відповідача просив стягнути з позивача витрати на надання правової допомоги у розмірі 35500,00грн.

Учасники справи мають право користуватися правничою допомогою (ч.1 ст.16 ГПК України).

Відповідно ч.3 ст.123 ГПК України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Представництво у суді, як вид правничої допомоги, здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога), крім випадків, встановлених законом (ч.2 ст.16 ГПК України).

Пунктом 1 частини 1статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" визначено, що адвокат - це фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені цим Законом.

На підтвердження повноважень адвоката Костюкевич-Тарнавської О.В. надано ордер серії АМ №10911232 про надання правничої (правової) допомоги від 17.06.2024 ( а.с.58).

Адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги (ч.1 ст.26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність").

Відповідно до п.4 ч.1 ст.1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.

Відповідно до частини 3статті 30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" при встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.

Статтею 123 ГПК України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема витрати на професійну правничу допомогу.

Згідно з положеннями статті 126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.

Тобто, визначаючи розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації гонорару адвоката іншою стороною, суди мають виходити з встановленого у договорі розміру та/або порядку обчислення таких витрат, що узгоджується з приписами статті 30 Закону України "Про адвокатуру і адвокатську діяльність".

Судом встановлено, що 17.06.2024 між ФОП Пер`ян О.В. та Адвокатом Костюкевич-Тарнавською О.В. укладено договір про надання послуг представника, відповідно до п.1.1 якого відповідно до даного договору, укладеного згідно з нормами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Господарського процесуального кодексу України, Адвокат бере на себе зобов`язання щодо виконання функції представника та наданий юридичної допомоги для захисту прав, свобод і законних інтересів Клієнта, у суді (судах) в тому числі Господарському суді Житомирської області по справі Nє906/660,24 за позовом Семенівська сільська рада Бердичівського району Житомирської області до Клієнта про стягнення безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельної ділянкою в сумі 358867,06 грн., а також Клієнт просить стягнути судові витрати на професійну правничу допомогу, а Клієнт зобов`язується виплатити Адвокату винагороду за надання юридичних послуг захисника за представника в Господарському суді Житомирської області, інших.

За умовами пункту 4.1 договору, за надання юридичної допомоги клієнт зобов`язується виплати адвокату гонорар:

1) за консультування щодо характеру правовідносин, вивчення та правовий аналіз письмових документів, підготовку та подання відзиву на позов по справі №906/660.24, представлення інтересів Клієнта в апеляційному суді, у розмірі 40000,00 (тисяч гривень). які в наступному порядку сплачуються шляхом перерахування коштів Адвокату за реквізитами, зазначеними в Договорі, в наступному порядку:

- 28000,00 грн. (70% гонорару) протягом 5-ти днів з моменту укладання Договору:

- 12000,00 грн. (30% гонорару) протягом 5-ти днів з моменту набрання законної сили рішенням суду, прийнятим на користь Клієнта: судове засідання.

2) за участь у судових засіданнях - 1500,00 грн. (Одна тисяча п?ятсот гривень) за кожне судове засідання.

Відповідно до пункту 6.1 договору, цей договір діє з моменту підписання та діє до виконання клієнтом та адвокатом всіх своїх зобов`язань по цьому договору.

За актами здачі приймання-надання послуг: від 19.06.2024 на суму 28000,00грн, від 02.09.2024 на суму 1500,00грн, від 16.09.2024 на суму 1500,00грн, від 16.10.2024 на суму 1500,00грн, від 29.11.2024 на суму 1500,00грн, від 06.12.2024 на суму 1500,00грн, до договору між ФОП Пер`ян О.В. та Адвокатом Костюкевич-Тарнавською О.В. погодили, що загальна вартість наданих послуг складає 35 500,00грн (а.с.149-152).

Згідно з позицією, яка викладена у постановах Верховного Суду у справах №923/560/17, №329/766/18, №178/1522/18, витрати на надану професійну правничу допомогу у разі підтвердження обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості підлягають розподілу за результатами розгляду справи незалежно від того, чи їх уже фактично сплачено стороною/третьою особою чи тільки має бути сплачено.

Адвокатський гонорар може існувати в двох формах - фіксований розмір та погодинна оплата. Вказані форми відрізняються порядком обчислення - при зазначенні фіксованого розміру для виплати адвокатського гонорару не обчислюється фактична кількість часу, витраченого адвокатом при наданні послуг клієнту, і навпаки, підставою для виплати гонорару, який зазначено як погодинну оплату, є кількість годин помножена на вартість такої години того чи іншого адвоката у залежності від його кваліфікації, досвіду, складності справи та інших критеріїв (аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 07.09.2020 у справі №910/4201/19).

Відповідно до ст.126 ГПК України за результатами розгляду справи, витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами із іншими судовими витратами.

Факт понесених позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 35 500,00грн підтверджується платіжними інструкціями: №55 від 09.07.2024 на суму 1500,00грн, №102 від 17.10.2024 на суму 1500,00грн,№91 від 19.09.2024 на суму 1500,00грн, №85 від 04.09.2024 на суму 1500,00грн, №41 від 19.06.2024 на суму 28000,00грн, вхідними платежами №128 від 09.12.2024 на суму 1500,00грн та №127 від 02.12.2024 на суму 1500,00грн, а також банківськими виписками за період з 09.07.2024 по 10.07.2024 за період з 01.09.2024 по 22.10.2024 (а.с.148, 153-154,158).

Враховуючи наведене, беручи до уваги юридичну кваліфікацію правовідносин у даній справі, обсяг та обґрунтованість підготовлених та поданих до суду представником відповідача документів, а також те, що заявлений до стягнення розмір витрат на оплату послуг адвоката в цілому є співмірним із складністю справи, ціною позову та виконаною адвокатом роботою і обсягом наданих послуг, суд дійшов висновку про обґрунтованість розміру вимог на професійну правничу допомогу в сумі 35500,00грн.

Водночас, при розподілі судових витрат суд враховує те, що лише частина вимог (у розмірі 32562,10грн) судом задоволена, тому у відповідності з ст.129 ГПК України, витрати на оплату послуг адвоката відповідача підлягають задоволенню пропорційно розміру вимог у яких відмовлено.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про часткове задоволення заяви представника відповідача та стягнення з позивача витрат на професійну правничу допомогу на користь відповідача в сумі 32 280,15грн. Решта витрат покладається на відповідача.

Судові витрати за результатами розгляду справи.

Згідно з ч. 1, 2, ст.123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст.129 ГПК України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Стягнути зФізичної особи-підприємця Пер`яна Олексія Васильовича ( АДРЕСА_3 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) на користь Семенівської сільської ради(13372, Житомирська область, Бердичівський район, с.Семенівка, вул. Героїв Майдану, буд. 4; ідентифікаційний код 04345463):

- 32562,10грн безпідставно збережених коштів,

- 488,43грн витрат по сплаті судового збору.

3. В іншій частині позову відмовити.

4. Стягнути з Семенівської сільської ради(13372, Житомирська область, Бердичівський район, с.Семенівка, вул. Героїв Майдану, буд. 4; ідентифікаційний код 04345463) на користь Фізичної особи-підприємця Пер`яна Олексія Васильовича ( АДРЕСА_3 ; ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) 32 280,15грн витрат на надання правничої допомоги.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення складено: 26.12.24

Суддя Кравець С.Г.

Надіслати:

1- Семенівській сільській раді - "Електронний суд",

2 - ФОП Пер`яну О.В. та представнику відповідача - "Електронний суд".

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено30.12.2024
Номер документу124124817
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу

Судовий реєстр по справі —906/660/24

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 16.10.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні