Справа № 393/570/24
пров. 2/393/273/24
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2024 року селище Кам`янець
Новгородківський районний суд Кіровоградської області в складі:
головуючогосудді Рачкелюка Ю.В.,
при секретарі судового засідання Шупрудько К.А.,
за участю представника позивача адвоката Цапенко О.М.,
представника відповідача Шербини В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду селища Кам`янець в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про скасування державної реєстрації земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 через свого представника адвоката Цапенка О.М. звернувся до суду з позовом до відповідача про скасування державної реєстрації земельної ділянки в Державному земельному кадастрі від 24.09.2020 року та в Реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09.04.2021 року. В обґрунтування позовних вимог зазначив, що земельна ділянка загальною площею 6,60 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, перебуває у приватній власності ОСОБА_1 , з 12.07.1999 року відповідно до Державного акту на право приватної власності на землю, серія КР № 0178, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 179, переданої на підставі рішення Новгородківської районної ради від 23.10.1998 № 27 Новгородківського району Кіровоградської області. Відповідно до розробленого технічного звіту по передачі земельної частки (паю) в натурі в приватну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ОСОБА_1 із земель СФГ «Кривенко» на території Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області, міститься акт про встановлення та погодження меж в натурів від 24.03.1999 року, з якого вбачається, що ОСОБА_1 в присутності представників Новгородківської селищної ради М.Трикули, Новгородківського районного відділу земельних ресурсів Ю.Ігната, представників суміжних землекористувачів, встановлено в натурі межі земельної ділянки площею 6,60 га. Чинність Державного акта на право приватної власності на землю, серія КР № 0178, який зареєстровано в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 179, підтверджується листом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 17.10.2024 № 29-11-0.223-4254/2-24 та фотокопією з Книги реєстрації державних актів на право приватної власності на земельну ділянку по Новгородківському району щодо реєстрації Державного акту на ім`я ОСОБА_1 . Земельні ділянки, які були надані у власність та оформленні державним актом про право власності до 2013 року та не були внесені відомості до Державного земельного кадастру, які не відображаються у Публічній кадастровій карті України на даний час не позбавляють власників таких земельних ділянок права власності. Відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 24.01.2020 № 11-1412/14-20-СГ «Про проведення державної інвентаризації» проведено державну інвентаризацію земель на території Кіровоградської області, в т.ч на території Новгородківської селищної ради, несформованих земельних ділянок державної власності відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, шляхом формування земельних ділянок для наповнення Державного земельного кадастру. Внаслідок інвентаризації та реєстрації у Державному земельному кадастрі спірну земельну ділянку віднесено, як землі запасу сільськогосподарського призначення державної власності, за видом цільового призначення земельної ділянки 16.00, землі запасу, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, тобто фактично відбулося її вилучення, в односторонньому та позасудовому порядку, з перевищенням наданих законом повноважень. 09.04.2021 р. Новгородківська селищна рада, зареєструвала за собою право на земельну ділянку кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, цільове призначення землі запасу, підстава реєстрації акт приймання-передачі нерухомого майна, виданий ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 10.12.2020: лист Новгородківської селищної ради № 01-16/623 від 26.11.2020, наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 38-ОТГ від 09.12.2020. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, державним реєстратором Новгородківської селищної ради Вишневським І.В., вчинено запис про право реєстрацію права власності на земельну ділянку за № 41486767, дата та час державної реєстрації 09.04.2021 на земельну ділянку площею 6,5403 га, кадастровий номер 3523455100:02:001:0121. Тобто, земельний масив на якому розташована в тому числі і земельна ділянка позивача, яка перебуває у його приватній власності, передається та реєструється в Державному земельному кадастрі з подальшою реєстрацією в Реєстрі речових прав на нерухоме майно право комунальної власності, чим позбавлено позивача права власності на його земельну ділянку.
Ухвалою судді Новгородківського районного суду Кіровоградської області від 04.11.2024 року по вищевказаній цивільній справі відкрито провадження та справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження на підготовче засідання. Крім цього, відповідачу визначено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву. Третій особі визначено десятиденний строк з дня вручення даної ухвали для подання пояснень на позовну заяву.
Копія зазначеноїухвали буланадіслана учасникамсправи. Також відповідачута третійособі разомз ухвалоюнадіслано копіюпозовної заявиз доданимидо неїдокументами.
18.11.2024 року стороною відповідача, а саме представником ОСОБА_2 через систему «Електронний суд» було надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити в задоволенні позовних вимог позивача в повному обсязі. Оскільки селищна рада не є суб`єктом, який може скасовувати реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі на підставі ч.10 ст.24 ЗУ «Про державний земельний кадастр» і пункту 114 Порядку ведення земельного кадастру № 1051. Обов`язок виконати дану вимогу належить третій особі, але не селищній раді за відсутності у неї таких повноважень. Щодо тверджень позивача про те, що відповідач не мав законних прав та повноважень на земельну ділянку площею 6,5403 га, кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, просить суд врахувати те, що відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Відповідач зареєстрував за собою право комунальної власності на земельну ділянку площею 6,5403 га кадастровий номер 3523455100:02:001:0121 у відповідності до вимог чинного законодавства України, а отже, підстави для скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права комунальної власності за відповідачем на вищевказану земельну ділянку, відсутні. Позовна заява містить факти та обставини, які повністю підтверджують наявність протиправних дій саме третьої особи, а не відповідача як при проведенні інвентаризації земельних ділянок так і при формуванні вищезгаданої земельної ділянки. Крім того, позивач у позовній заяві не наводить та не надав до суду належних та допустимих доказів того, що причиною накладення вищевказаної земельної ділянки на земельну ділянку, яка перебуває у приватній власності позивача, є помилки, які допущені при розроблені технічної документації саме відповідачем.
25.11.2024 року стороною позивача, а саме адвокатом Цапенко О.М. надано відповідь на відзив, в якому остання зазначила, що перед тим як скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Державному земельному кадастрі необхідно скасувати зареєстровані речові права, в органах, що здійснюють їх реєстрацію (визначених у ч.1 ст.6 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»). Отже, у разі задоволення судом позовних вимог рішення суду в частині скасування Державної реєстрації в реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 09.04.2021 р. не буде виконано. Відповідачем не було враховано, що Державний акт на право приватної власності на землю, серія КР № 0178, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 179, складено у двох примірниках, з яких перший видано ОСОБА_1 , другий зберігається у Новгородківській районній Раді народних депутатів. Як суб`єкт владних повноважень орган місцевого самоврядування Кам`янецька селищна рада вирішує питання в галузі земельних відносин в межах закону. Однак Кам`янецькою селищною радою не враховано, що спірна земельна ділянка перебуває у власності позивача, якому у відповідності до ч.1 ст.317 ЦК України належить право володіння, користування та розпорядження своїм майном. Разом із тим, реєстрація права за відповідачем порушує права та законні інтереси позивача на розпорядження власною земельною ділянкою, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Відповідно до ч.4 ст.25 ЗУ №Про державний земельний кадастр» поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Тому, обраний позивачем спосіб захисту шляхом скасування державної реєстрації є ефективним, а задоволення позову в цій частині забезпечить реальне відновлення порушеного права позивача.
25.11.2024 року представник відповідача Щербина В.С. через систему «Електронний суд» подав заперечення, де вказав, що позивач у відповіді на відзив не спростував доводи відповідача, викладені у відзиві на позовну заяву, тому просив відмовити в задоволенні позовних вимог позивача в повному обсязі.
Ухвалою Новгородківського районного суду Кіровоградської області від 12.12.2024 р. підготовче провадження закрито та справу призначено до судового розгляду по суті на 23.12.2024 р.
Представник позивача ОСОБА_3 у судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі з підстав викладених у позові та наполягала на їх задоволенні. Крім того просила стягнути з відповідача судові витрати по справі, а саме: судовий збір та витрати на професійну правничу допомогу.
Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні позовні вимоги не визнав та заперечував щодо їх задоволення з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. Також просив відмовити у задоволенні заяви про стягнення з відповідача судових витрат.
Позивач та представник третьої особи в судове засідання не з`явилися про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином. З заявами та клопотаннями про відкладення розгляду справи до суду не зверталися.
Вислухавши пояснення сторони позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, письмові докази, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Так, судом встановлено,що відповідно до Державного акту на право приватної власності на землю, серія КР № 0178 від 12.07.1999 р., який зареєстровано в книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 179, ОСОБА_1 на підставі рішення сесії Новгородківської районної ради від 23.10.1998 № 27 передано у приватну власність земельну ділянку площею, 6,60 гектарів в межах згідно з планом, яка розташована на території Новгородківської селищної ради, землю передано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Державний акт складено у двох примірниках, з яких перший видано ОСОБА_1 , другий зберігається у Новгородківській районній Раді народних депутатів (том 1 а.с.21-22).
В 1999 році було розроблено технічний звіт по передачі земельної частини (паю) в натурі в приватну власність для ведення товарного сілсьськогосподарського виробництва ОСОБА_1 із земель СФГ «Кривенко» на території Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області, в якому міститься акт від 24.03.1999 р. про встановлення та погодження в натурі меж земельної ділянки площею 6.60 га, в якому свої підписи поставили представники районного відділу земельних ресурсів та селищної ради ( том 1 а.с.23-37).
На запит представника позивача, ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, 17.10.2024 р. за вих.29-11-0.223-4254/2-24 повідомило, що за інформацією Відділу № 2 Управління забезпечення реалізації державної політики у сфері земельних відносин ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області станом на 01.01.2013 р. ОСОБА_1 видано державний акт на право приватної власності на землю серії КР № 0178, загальною площею 6,60 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новгородківської селищної ради, який зареєстровано у Книзі реєстрації державних актів на право приватної власності на землю Новгородківського району за № 179 від 12.07.1999, без визначення кадастрового номеру земельної ділянки. Відомостей про скасування вищевказаного державного акту не виявлено. З 01.01.2013р. згідно норм чинного на той час законодавства повноваження територіальних органів Держземагенства у частині державної реєстрації прав на земельні ділянки припинено. Відповідно до даних Державного земельного кадастру вищевказана земельна ділянка не була перенесена в автоматизованому порядку до Державного земельного кадастру у 2013 році, оскільки не була зареєстрована у Державному реєстрі земель. Земельна ділянка з кадастровим номером 3523455100:02:001:0121 була сформована на підставі Наказу ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 24.01.2020 № 11-1412/14-20-СГ «Про проведення державної інвентаризації земель» та технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів) на території Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області, розробленої Кропивницькою філією державного підприємства «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Також Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 09.12.2020 № 38-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» передано Новгородківській селищній раді Новгородківського району Кіровоградської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності. Відповідно до наявних у Відділі архівних документів встановлено, що земельна ділянка, яка належить ОСОБА_1 на підставі державного акту на право в приватної власності на землю серія КР № 0178 від 12.07.1999 р. знаходиться в межах ділянки з кадастровим номером 3523455100:02:001:0121. У зв`язку з виявленою помилкою рекомендували звернутися до Новгородківської селищної ради за якою зареєстровано право власності на земельну ділянку. У разі недосягнення згоди з органом місцевого самоврядування, спір вирішується у судовому порядку (том 1 а.с.38-41).
Згідно Витягу з Книги реєстрації державних актів на право приватної власності на землю по Новгородківському районі вбачається, що ОСОБА_1 видано державний акт на право приватної власності на землю серії КР № 0178, загальною площею 6,60 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території смт Новгородка, який зареєстровано у Книзі реєстрації державних актів на право приватної власності на землю Новгородківського району за № 179 від 12.07.1999, без визначення кадастрового номеру земельної ділянки. Відомостей про скасування вищевказаного державного акту не виявлено ( том 1 а.с.42-44).
Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 252622852 від 14.04.2021 року, актуальна інформація про об`єкт нерухомого майна, а саме земельна ділянка площею 6,5403 га, кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, тип права власності: право власності; форма власності: комунальна, яка розташована на території Новгородківської селищної ради, Кіровоградської області, Новгородківський район, здійснена на підставі рішення державного реєстратора Новгородківської селищної ради Вишневського І.В. від 14.04.2021, індексний номер: 57633223 (номер запису про право власності 41486767, дата державної реєстрації 09.04.2021). Підстави для державної реєстрації: акт приймання-передачі нерухомого майна, виданий 10.12.2020 р. ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області: лист Новгородківської селищної ради № 01-16/623 від 26.11.2020, наказ ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області № 38-ОТГ від 09.12.2020 ( том 1 а.с.45).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 24.01.2020 р. № 11-1412/14-20-СГ «Про проведення державної інвентаризації земель» було наказано провести Державну інвентаризацію земель на території Кіровоградської області ( том 1 а.с.46).
У 2020 році була розроблена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів) площею 42,9725 га на території Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області ( том 1 а.с.47-186).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області від 07.10.2020 р. було затверджено вищевказану технічну документацію, у тому числі земельну ділянку кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, площею 6,5403 га рілля (том 1 а.с.187-188);
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер витягу НВ-9947554472024 від 04.09.2024 року з додатками, відомості про земельну ділянку кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, місце розташування: Кіровоградська область, Новгородківський район, Новгородківська селищна рада, категорія земель -землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки 16.00, площа земельної ділянки, 6,5403 гектарів (том 1 а.с.189-199).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області 38-ОТГ від 09.12.2020, передано Новгородківській селищній раді Новгородківського району Кіровоградської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 6414,2850 га, які розташовані на територіях, що увійшли до складу Новгородківської селищної ради Новгородківського району Кіровоградської області (в тому числі земельну ділянку кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, площею 6,5404 га, місце розташування: Кіровоградська область, Новгородківський район, Новгородківська селищна рада, цільове призначення: 16.00 землі запасу) том 1.а.с.200-203.
Листом Новгородківського селищного голови Сириці О.А. від 26.11.2020 р. було повідомлено першого заступника начальника ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області про те що селищна рада дає згоду отримати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність шляхом підписання акту приймання-передачі (том 1 а.с.204).
ТОВ «ГРАНД-ІНФОРМ ПЛЮС» була розроблена технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 за адресою: Кіровоградська область, Кропивницький район, на території Новгородківської селищної ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, на підставі заяви останнього та державного акту на право приватної власності на землю від 12.07.1999 року серії КР № 0178 зареєстрованого за № 179 (том 1 а.с.206-232).
Проте рішенням державного кадастрового реєстратора № РВ-6100087402024 від 25.09.2024 року ОСОБА_1 було відмовлено у внесені відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру згідно заяви від 24.09.2024 року реєстраційний номер ЗВ-9202604962024, так як земельна ділянка зареєстрована (том 1 а.с.233).
Відповідно до правового змісту положень ст.ст.12,81,82 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести ті обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Об`єктом захисту є порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес. Порушення права пов`язане з позбавленням його володільця можливості здійснити (реалізувати) своє право повністю або частково. При оспорюванні або невизнанні права виникає невизначеність у праві, спричинена поведінкою іншої особи.
Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду. При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.
Земля є унікальним обмеженим природним ресурсом. Земля є базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства.
Отже, розподіл землі є особливо чутливим має здійснюватися з дотриманням принципів справедливості, розумності і добросовісності (пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України).
Статтею 328 ЦК України передбачено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.
Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (частина перша статті 122 ЗК України).
Відповідно частин першої - п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); за затвердженими комплексними планами просторового розвитку території територіальних громад, генеральними планами населених пунктів, детальними планами території.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Водночас, пунктом 2 «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про Державний земельний кадастр» передбачено, що земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. Їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Відповіднодо п.10ст.24Закону України«Про державнийземельний кадастр»Державна реєстраціяземельної ділянкискасовується Державнимкадастровим реєстратором,який здійснюєтаку реєстрацію,у разі:ухвалення судомрішення проскасування державноїреєстрації земельноїділянки.
Відповідно до вимогст. 25 ч. 4 цьогож Законупоземельна книгазакривається уразі скасуваннядержавної реєстраціїземельної ділянки.
Згідно з приписами статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно доч.13ст.79-1ЗК Україниземельна ділянкаприпиняє існуванняяк об`єктцивільних прав,а їїдержавна реєстраціяскасовується вразі скасуваннядержавної реєстраціїземельної ділянкина підставісудового рішеннявнаслідок визнаннянезаконною такоїдержавної реєстрації.Ухвалення судомрішення проскасування державноїреєстрації земельноїділянки допускаєтьсявиключно зодночасним припиненнямтаким рішеннямусіх речовихправ,їх обтяжень,зареєстрованих щодотакої земельноїділянки (занаявності такихправ,обтяжень).Аналогічну нормумістить частина10статті 24Закону України«Про державнийземельний кадастр».
Таким чином, оскільки під час проведення державної інвентаризації земель та розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності на території Новгородківської селищної ради Кіровоградської області у 2020 році не було враховано наявність на території цієї ж селищної ради належної позивачу ОСОБА_1 земельної ділянки, право власності яким у встановленому законом порядку він набув у 1999 році, тому внаслідок такої помилки була неправильно сформована земельна ділянка кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, площею 6,5404 га, місце розташування: Кіровоградська область, Новгородківський район, Новгородківська селищна рада, цільове призначення: 16.00 землі запасу), та проведена її державна реєстрація.
Проте згідно норм чинного законодавства ніхто не може бути незаконно позбавленим приватної власності, а право власності оформлене за Новгородківською селищною радою Кропивницького району Кіровоградської області порушує право власності ОСОБА_1 на належну йому земельну ділянку. З урахуванням вищевказаного суд приходить до висновку, що вимога позивача про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за Новгородківською селищною радою (код ЄДРПОУ 04367111), країна реєстрації: Україна, право власності на земельну ділянку площею 6,5403 га, кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, форма власності: комунальна, яка розташована на території Новгородківської селищної ради, Кіровоградської області, Новгородківський район, здійснену на підставі рішення державного реєстратора Новгородківської селищної ради Вишневського І.В. від 14.04.2021, індексний номер: 57633223 (номер запису про право власності 41486767, дата державної реєстрації 09.04.2021), підлягає задоволенню.
Крім того, заперечення сторони відповідача щодо того, що він не є належним відповідачем по справі суд не бере до уваги, оскільки, спірна земельна ділянка зареєстрована за відповідачем, а тому Кам`янецькаселищна рада Кропивницького району Кіровоградської області є належним відповідачем по справі, що узгоджується з висновком викладеним упостанові Великої Палати Верховного Суду від 01 квітня 2020 року у справі № 520/13067/17 (провадження № 14-397цс19) де вказано, що ''спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації речового права на нерухоме майно треба розглядати як спір, пов`язаний із порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване речове право на це майно''.
Оскільки, так як позовна вимога про скасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки за відповідачем є похідною від вимоги про скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності земельної ділянки, тому її також потрібно задовольнити для забезпечення повноти захисту права власності позивача на спірну земельну ділянку, задовольнивши вимоги позивача у повному обсязі.
Інші доводи сторін не спростовують висновки суду.
Крім того, на підставіст.141 ЦПК Українивраховуючи, що позов задоволено у повному обсязі, суд вважає, що з відповідача потрібно стягнути на користь позивача понесені ним при зверненні до суду судові витрати, а саме: судовий збір у розмірі 2422,40 грн.
Щодо вимоги сторони позивача про стягнення з відповідача на користь ОСОБА_1 витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 80000,00 грн, потрібно зазначити наступне.
Так, відповідно до ч. 8 ст.141 ЦПК Українирозмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Згідно положень ст. 133 ЦПК Українисудові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.
Статтею 137 ЦПК встановлено, що витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
У разі недотримання вимог частини четвертої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
При визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує ЄСПЛ, присуджуючи судові витрат на підставі статті 41 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Зокрема, у рішеннях від 12 жовтня 2006 року у справі «Двойних проти України» (пункт 80), від 10 грудня 2009 року у справі «Гімайдуліна і інших проти України» (пункти 34-36), від 23 січня 2014 року у справі «East/West Alliance Limited» проти України», від 26 лютого 2015 року у справі «Баришевський проти України» (пункт 95) зазначено, що заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим.
У рішенні ЄСПЛ від 28 листопада 2002 року у справі «Лавентс проти Латвії» зазначено, що відшкодовуються лише витрати, які мають розумний розмір.
На підтвердження понесення ОСОБА_1 витрат на правничу допомогу адвокатом Цапенко О.М. суду надано:
- ордер серії ВА № 1095106 від 30.10.2024 року на надання правничої допомоги ОСОБА_1 у Новгородківському районному суді Кіровоградської області адвокатом Цапенко О.М.;
- договір про надання правничої допомоги № 3 від 29.07.2024 року згідно якого адвокат Цапенко О.М. та ОСОБА_1 уклали цей договір з питань захисту прав на земельну ділянку, яка перебуває у приватній власності відповідно до державного акту на право приватної власності на землю від 12.07.1999 р., серія КР № 0178. Клієнт зобов`язується оплатити послуги адвоката у порядку і на умовах передбачених договором;
- додаткову угоду № 1 до договору про надання правничої допомоги № 3 від 06.08.2024 року, в якій сторони узгодили фіксований гонорар у розмірі 80 000 грн за надання послуг адвокатом;
- рахунок № 4 від 06.08.2024 року, в якому адвокат зазначила банківській реквізити для сплати гонорару;
- три копії квитанцій до платіжних інструкцій на загальну суму 80 000 грн, платник Кривенко М.Т., отримувач Цапенко О.М;
- акт наданих послуг від 12.12.2024 року до Договору про надання правничої допомоги № 3 від 29.07.2024 року на загальну суму 80 000 грн;
- детальний опис наданих послуг адвокатом Цапенко О.М. при розгляді Новгородківським районним судом Кіровоградської області у справі № 393/570/24, розмір гонорару становить 80 000 грн.
Врахувавши критерії реальності, розумності та співмірності розміру витрат на оплату послуг адвоката із складністю справи і виконаних адвокатом робіт (наданих послуг) на підставі наданих стороною позивача доказів, а також взявши до уваги те, що сторона відповідача в судовому засіданні заперечувала щодо відповідності заявлених витрат критеріям, що виключає ініціативу суду з приводу зменшення відшкодування витрат на професійну правничу допомогу одній із сторін без відповідних дій з боку іншої сторони, суд дійшов висновку про доведеність позивачем понесених витрат на оплату професійної правничої допомоги в суді.
Враховуючи викладене, принцип співмірності та розумності судових витрат, задоволення позову, наявність заперечень від сторони відповідача щодо заявлених судових витрат, суд вважає, що заява адвоката Цапенко О.М. про стягнення з відповідача на користь ОСОБА_1 судових витрат, понесених на оплату правничої допомоги, підлягає частковому задоволенню.
Вимоги заяви щодо розміру відшкодування витрат на правничу допомогу є обґрунтованими і доведеними відповідними доказами, тому з урахуванням складності справи та фінансового стану учасників справи позивачу необхідно компенсувати за рахунок відповідача 20000 грн витрат на професійну правничу допомогу.
Керуючись статтями ст.ст. 4-5,12-13,76-82, 89, 95, 110, 141, 209,258-259,263-265,354-355ЦПК України на підставі ст.19 Конституції України, ст.ст.3,15,328 ЦК України, ст.79-1, 116, 122 ЗК України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 ) до Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (місцезнаходження: селище Кам`янець вул. Криворізька, 11, Кропивницького району Кіровоградської області), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (місцезнаходження: м.Кропивницький, вул.Княгині Ольги, 2 Кіровоградська область) про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за Новгородківською селищною радою (код ЄДРПОУ 04367111), країна реєстрації: Україна, право власності на земельну ділянку площею 6,5403 га, кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, форма власності: комунальна, яка розташована на території Новгородківської селищної ради, Кіровоградської області, Новгородківський район, здійснену на підставі рішення державного реєстратора Новгородківської селищної ради Вишневського І.В. від 14.04.2021, індексний номер: 57633223 (номер запису про право власності 41486767, дата державної реєстрації 09.04.2021).
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 3523455100:02:001:0121, загальною площею 6,5403 га, яка розташована на території Новгородківської селищної ради, Кіровоградської області, Новгородківський район, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, вид цільового призначення земельної ділянки: 16.00.
Стягнути з Кам`янецької селищної ради Кропивницького району Кіровоградської області (місцезнаходження: селище Кам`янець вул. Криворізька, 11, Кропивницького району Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04367111) на користь ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 (зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 ) судові витрати у виді судового збору у розмірі 2422,40 (дві тисячі чотириста двадцять дві гривні сорок копійок) грн та у виді витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 20 000 (двадцять тисяч) гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Датою ухвалення рішення є дата складання повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 30.12.2024р.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другійстатті 358 ЦПК України.
Копію рішення вручити (направити) учасникам справи.
Суддя Ю. РАЧКЕЛЮК
Суд | Новгородківський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2024 |
Оприлюднено | 31.12.2024 |
Номер документу | 124138126 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: спори про припинення права власності на земельну ділянку |
Цивільне
Новгородківський районний суд Кіровоградської області
Рачкелюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні