Справа № 164/2843/24
п/с 2/164/880/2024
З А О Ч Н Е Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 року Маневицький районний суд Волинської області
в складі: головуючого судді Ониска Р.В.,
при секретарі Наумик Н.В.,
розглянувши у судовому засіданні в селищі Маневичі справу за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок негативного впливу на навколишнє середовище, -
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція у Волинській області звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок негативного впливу на навколишнє середовище.
Позов обґрунтовано тим, що на адресу Державної екологічної інспекції у Волинській області 14.02.2023 надійшли матеріали справи Відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції ГУНП у Волинській області по факту виявлення незаконної порубки громадянином ОСОБА_1 (далі Гр. ОСОБА_1 ) жителем АДРЕСА_1 двадцяти двох дерев породи сосна, поблизу с. Грабове Ковельського (колишнього Старовижівського) району Волинської області для перевірки в газузі охорони природи та використання природних ресурсів.
Рапортом від 03.02.2023, а саме фабулою Єдиного обліку №272 (Далі Фабула ЄО) встановлено наступне: 03.02.2023 0 12:35 надійшло повідомлення зі служби 102 про те, що 03.02.2023 о 12:35 за адресою: Старовижівський район с. Грабове, вулиця., на землях сільської ради біля кладовища проводиться незаконна вирубка деревини, стоїть причеп з маніпулятором завантажений деревиною, державний номер НОМЕР_1 , за словами заявниці можливо причеп загруз і тому його залишили. Маркер місця події умовний. Заявник: ОСОБА_2 .
В ході опрацювання даного повідомлення було встановлено, що ФОП ОСОБА_1 згідно договору із фірмою «Агріхол» здійснював зачистку територій для використання її по цільовому призначенні в ході чистки вийшли за межі земельної ділянки, яка належить фірмі «Ангріхол» та очистили частину земельної ділянки, яка перебуває на балансі Сереховичівської ОТГ. На місці події було зібрано матеріали, а саме відібрано пояснения в гр. ОСОБА_3 , гр. ОСОБА_1 , гр. ОСОБА_2 , гр. ОСОБА_4 , копії договорів, витяг з держгеокадастру. В діях вбачаються ознаки адміністративного правопорушення, тому матеріали будуть скеровані для прийняття рішення в державну екологічну інспекцію. Фотографування проводилося на службовий планшет марки самсунг та проводилася відео фіксація на нагрудну бодікамеру номер 001,002.
При виїзді ГРПП на місці події було виявлено причіп д.н.з НОМЕР_2 з маніпулятором завантажений деревиною породи сосна. Зі слів заявниці належних документів на це не мають.
Інспектор СРПП відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції ГУНП у Волинській області, капітан поліції Сергій Поліщук згідно вимог ч. 8 ст. 95 КПК України, відібрав письмове пояснения від Гр. ОСОБА_1 . Так, Гр. ОСОБА_1 пояснив наступне: в кінці січня 2023 року він заключив договір з ТОВ «Агріход» про розчистку сільськогосподарських земель, які перебувають у їх оренді, зокрема в с. Грабове Сереховичівської ОТГ Ковельського району. Перед розчисткою він заїхав до Сереховичівської ОТГ і повідомив, що починає розчистку землі та при цьому надав копію договору, який заключений з ТОВ «Агріхол». На місце чистки ніхто з ОТГ не виїжджав, і він орієнтувався на кладовище с. Грабове. Оскільки не було доїзду до території орендованої землі ТОВ «Агріхол» він та працівники мали зачищувати біля кладовища. Під час зачистки на територію приїжджав ОСОБА_3 . 03.02.2023 року йому стало відомо, що він зачистив територію земель, яка не входила в оренду ТОВ «Агріхол». Де саме починалася орендована земля ТОВ «Агріхол» йому ніхто з ОТГ с. Серховичі не показував.
Поліцейський СРПП відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції ГУНП у Волинській області, сержант поліції Зубчик Андрій Олексійович згідно вимог ст. 95 КПК України, відібрав письмове пояснення від гр. ОСОБА_3 . Так, гр. ОСОБА_3 пояснив наступне: працює на посаді виконавчого директора ТОВ «Агріхол», земельну ділянку з кадастровим номером 0725084802:06:000:9966 взяли в оренду в Сереховичівської ОТГ терміном на 10 років не в належному стані для того щоб вирощувати сільськогосподарські культури. Після чого заключили договір з ФОП для здійснення чистки вказаної земельної ділянки. ФОП з яким уклали договір на чистку ОСОБА_1 . Перед початком чистки території на місці подій разом із ФОП та лісничим на ім`я ОСОБА_5 було здійснено огляд території. 03.02.2023 йому стало відомо, що зрізана частина ділянки, яка не входила в оренду ТОВ «Агріхол», це здійснено для проїзду техніки до території, яка є в оренді.
Поліцейський СРПП відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції ГУНП у Волинській області, сержант поліції Зубчик Андрій Олексійович згідно вимог ч. 8 ст. 95 КПК України, відібрав письмове пояснения під гр. ОСОБА_2 Так, гр. ОСОБА_2 пояснила наступне на базарі в с. Грабове вона дізналася про те, що біля кладовища проводиться вирізка лісодеревини. Після чого було викликано заступника сільської голови села Сереховичі Дзеблюка та землевпорядника Ірину Олександрівну Оніщук. Вони разом приїхала на місце рубки, де землевпорядник відрахувала 250 метрів від кладовища, на даній території виявлено зрізані дерева породи сосна, хто саме здійснював вирубку не знає, в поліцію звернулася для інформування та фіксації даного факту.
Інспектор СРПП відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного управління поліції ГУНП у Волинській області, капітан поліції Сергій Поліщук згідно вимог ч. 8 ст. 95 КПК України, відібрав письмове пояснення від гр. ОСОБА_4 . Так, Гр. ОСОБА_4 пояснив наступне: в квітні 2021 року ОТГ с. Сереховичі склала договір оренди землі з ТОВ «Агріхол» в с Грабове площею 17.4990 га. для ведения товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 0725084802:06:000:9966 на підставі відкритих торгів з права оренди земельної ділянки. Що і коли вони мали там робити фірма не повідомляла. Податки сплачувала вчасно. 03.02.2023 року йому стало відомо від жителів с. Грабове, що здійснено незаконну зачистку землі поблизу кладовища вищевказаного села. Оскільки його на місці не було, жителі самі зателефонували в поліцію. В подальшому було встановлено, що здійснено зачистку території землі, яка не входила в оренду ТОВ «Агріхол». Про те, щоб встановити межі орендованої землі до нього ніхто не звертався. Розчищения ділянки землі проводилося для того, щоб розчистити її від чагарників. Чому вони почали розчистку не на орендованій землі йому не відомо, дозвіл на це Сереховичівська ОТГ не надавала. Яка сума завданих збитків йому не відомо. Відомо лише, що розчистку проводив ФОП ОСОБА_1 , який брав у нього дозвіл на вивезення дров.
Оскільки в ході перевірки не було встановлено фактів, які б вказували на наявність кримінального правопорушення, матеріали перевірки скеровано до Державної екологічної інспекції у Волинській області.
Відповідно до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004 № 264, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області Савчуком Андрієм Михайловичем за фактом вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 153 КУпАП. складено протокол від 10.03.2023 № 000101 про адміністративне правопорушення відносно Гр. ОСОБА_1 , та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 10.03.2023 № 000101 у вигляді штрафу в розмірі 408,00 грн (чотириста вісім гривень 00 копійок).
Вищевказану постанову від 10.03.2023 № 000101 про накладення адміністративного стягнення, Гр. ОСОБА_1 виконав та сплатив 10.03.2023 штраф, що підтверджується квитанцією № 38.
Водночас, державі завдано майнової шкоди внаслідок порушення гр. ОСОБА_1 законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Заподіяна шкода полягає у самовільній порубці двадцяти двох сироростучих дерев породи «сосна звичайна» до ступеня припинення росту без будь-яких дозвільних документів в межах населеного пункту села Грабове Сереховичівської ТГ Ковельського району, на землях сільськогосподарського призначення комунальної власності Сереховичівської сільської ради, що є порушенням Постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 року №1045 «Про затвердження порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах».
Обчислення розміру завданої шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, у тому числі зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників, передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1999 № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів».
Ці Такси застосовуються державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища при обчисленні розмірів шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів, які виявлені за результатами державного нагляду (контролю).
Інспекцією, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.1999 № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» та Додатку 1 «Такса для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників», здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок незаконної порубки двадцяти двох сироростучих дерев породи «сосна звичайна», за яким загальна сума збитків становить 20 739,00 грн. (двадцять тисяч сімсот тридцять дев`ять гривень 00 копійок).
З метою стягнення заподіяної шкоди, Інспекцією вжито заходів досудового врегулювання спору шляхом направления претензії від 05.04.2023 № 5-2/922 гр. ОСОБА_1 , якою запропоновано сплатити нанесені державі збитки на суму 20 739,00 грн.
Гр. ОСОБА_1 претензію отримав, що підтверджується повідомленням про вручення, постанову про накладення адміністративного стягнення він не оскаржував, чим визнав свою вину у вчиненні вказаного адміністративного правопорушення. До теперішнього часу збитки, заподіяні державі внаслідок порушення Гр. ОСОБА_1 законодавства про рослинний світ у розмірі 20 739.00 грн, не сплачено та залишаються невідшкодованими, що й стало підставою для звернення держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області до суду із цим позовом.
Посилаючись на викладене, позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користьдержавивособіДержавноїекологічноїінспекціїу Волинській області 20 739 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та на користь Державної екологічної інспекції у Волинській області - 3028 грн сплаченого судового збору.
Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про час і місце розгляду справи, про причини неявки суд не повідомив, заяви про розгляд справи за його відсутності та відзиву на позов не подав.
Враховуючи нормист. 280 ЦПК України, суд ухвалив провести заочний розгляд справи та ухвалити рішення на підставі наявних у справі доказів.
Проаналізувавши матеріали справи, суд вважає позов підставним і таким, що підлягає до задоволення.
Згідно з частинами 1, 5ст. 10 Закону України «Про рослинний світ»спеціальне використання природних рослинних ресурсів здійснюється за дозволом юридичними або фізичними особами для задоволення їх виробничих та наукових потреб, а також з метою отримання прибутку від реалізації цих ресурсів або продуктів їх переробки. Спеціальне використання природних рослинних ресурсів місцевого значення здійснюється за дозволом, що видається в порядку, який визначається Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Суд встановив, що на адресу Державної екологічної інспекції у Волинській області 14.02.2023 надійшли матеріали справи Відділу поліцейської діяльності №1 (сел. Стара Вижівка) Ковельського районного районного управління поліції ГУНП у Волинській області по факту виявлення незаконної порубки громадянином ОСОБА_1 жителем АДРЕСА_1 двадцяти двох дерев породи сосна, поблизу с. Грабове Ковельського (колишнього Старовижівського) району Волинської області для перевірки в газузі охорони природи та використання природних ресурсів.
В ході опрацювання даного повідомлення було встановлено, що ФОП ОСОБА_1 згідно договору із фірмою «Агріхол» здійснював зачистку територій для використання її по цільовому призначенні. В ході чистки вийшов за межі земельної ділянки, яка належить фірмі «Ангріхол» та було очищено частину земельної ділянки, яка перебуває на балансі Сереховичівської ОТГ.
Відповідно до Інструкції з оформлення Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 05.07.2004 № 264, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області Савчуком Андрієм Михайловичем за фактом вчинення адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 153 КУпАП. складено протокол від 10.03.2023 № 000101 про адміністративне правопорушення відносно гр. ОСОБА_1 , та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 10.03.2023 № 000101 у виді штрафу в розмірі 408,00 грн (чотириста вісім гривень 00 копійок).
Вищевказану постанову від 10.03.2023 № 000101 про накладення адміністративного стягнення гр. ОСОБА_1 виконав та сплатив 10.03.2023 штраф, що підтверджується квитанцією № 38.
Водночас, державі завдано майнової шкоди внаслідок порушення Гр. ОСОБА_1 законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Заподіяна шкода полягає у самовільній порубці двадцяти двох сироростучих дерев породи «сосна звичайна» до ступеня припинення росту без будь-яких дозвільних документів в межах населеного пункту села Грабове Сереховичівської ТГ Ковельського району, на землях сільськогосподарського призначення комунальної власності Сереховичівської сільської ради, що є порушенням Постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2006 року №1045 «Про затвердження порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах».
Обчислення розміру завданої шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, у тому числі зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників, передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1999 № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів».
Інспекцією, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.1999 № 559 «Про такси для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів» та Додатку 1 «Такса для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок знищення або пошкодження дерев і чагарників», здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок незаконної порубки двадцяти двох сироростучих дерев породи «сосна звичайна», за яким загальна сума збитків становить 20 739,00 грн. (двадцять тисяч сімсот тридцять дев`ять гривень 00 копійок).
З метою стягнення заподіяної шкоди, Інспекцією вжито заходів досудового врегулювання спору шляхом направления претензії від 05.04.2023 № 5-2/922 гр. ОСОБА_1 , якою запропоновано сплатити нанесені державі збитки на суму 20 739,00 грн.
Гр. ОСОБА_1 претензію отримав, що підтверджується повідомленням про вручення, постанову про накладення адміністративного стягнення він не оскаржував, чим визнав свою вину у вчиненні вказаного адміністративного правопорушення. До теперішнього часу збитки, заподіяні державі внаслідок порушення гр. ОСОБА_1 законодавства про рослинний світ у розмірі 20 739.00 грн, не сплачено та залишаються невідшкодованими.
Відповідач по справі не надав доказів помилковості чи неправильності такого розрахунку, в зв`язку в чим суд вважає його достовірним та обґрунтованим.
Відповідно дост. 66 Конституції Україникожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Згідно зіст. 40 Закону України «Про рослинний світ»порушення законодавства про рослинний світ тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законами України. Відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ, зокрема, несуть особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об`єктів рослинного світу.
Відповідно до частин 4, 5 ст.68, ч. 1 ст.69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Пунктом 2постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами справ за позовами про відшкодування шкоди» №6 від 27 березня 1992 рокуроз`яснено, що, розглядаючи позови про відшкодування шкоди, суди повинні мати на увазі, що шкода, заподіяна особі і майну громадянина або заподіяна майну юридичної особи, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи.
За загальним правилом, встановленим ч. 1ст. 1166 ЦК Українимайнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Вирішуючиспірніправовідносинисудвраховуєтакож,приписиЗакону України «Про охорону навколишнього природного середовища», зокрема статті 12, 40 та 69, відповідно до яких громадяни України зобов`язані: а) берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища; б) здійснювати діяльність з додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів; в) не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб`єктів; г) вносити штрафи за екологічні правопорушення; д) компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням та іншим негативним впливом на навколишнє природне середовище (ч. 1 ст. 12 Закону).
Використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища (ч. 1 ст. 40 Закону).
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишньогоприродногосередовища,підлягає компенсації в повному обсязі (ч. 1 ст. 69 Закону).
Позивач на адресу відповідача направив претензію про необхідність відшкодування шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, та розрахунок розміру шкоди, які ОСОБА_1 отримав, що вбачається з рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, проте на час судового розгляду шкоду в розмірі 20 739 грн. відповідач не відшкодував.
Оскільки постановадержавного інспектора з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області Савчука А.М. № 000101 від 10 березня 2023 року, якою встановлена вина ОСОБА_1 , який, не маючи дозволу, вчинив незаконну порубку двадцяти двох сироростучих дерев породи «сосна звичайна», у результаті чого було заподіяно шкоду навколишньому природному середовищу, набрала законної сили, тому саме з відповідача, як з винної особи, слід стягнути майнову шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища у вказаному вище розмірі.
У відповідності дост. 141 ЦПК Українисуд, задовольняючи позовні вимоги повністю, стягує з відповідача на користь позивача понесені ним витрати на сплату судового збору.
Керуючись статтями12,81,89,141,263-265,280 Цивільного процесуального кодексу України,статтею 1166 Цивільного кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (ГУК у Волин.обл/с. Сереховичі/24062100; рахунок отримувача UA038999980333129331000003526; банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат); код отримувача 38009371) шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 20 739,00 грн. (двадцять тисяч сімсот тридцять дев`ять гривень 00 копійок).
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Державної екологічної інспекції у Волинській області (рахунок отримувача UA268201720343100003000081139; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); ЄДРПОУ 38009738) 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень судового збору.
Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Волинського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Заочне рішенняможе бутипереглянуте Маневицькимрайонним судомВолинської областіза письмовоюзаявою відповідача,поданою протягомтридцяти днівз дняйого проголошення.Заочне рішеннянабирає законноїсили,якщо протягомстроків,встановлених цимКодексом,не поданізаява проперегляд заочногорішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.
Учасник справи,якому повнезаочне рішеннясуду небуло врученеу деньйого проголошення,має правона поновленняпропущеного строкуна поданнязаяви пройого перегляд-якщо таказаява поданапротягом двадцятиднів здня врученняйому повногозаочного рішеннясуду. Строк на подання заяви про перегляд заочного рішення може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин.
Позивач:Державна екологічнаінспекція уВолинській області місцезнаходження: 43025, м. Луцьк, вул. Степана Бандери, б. 20, Волинської області, код ЄДРПОУ 38009738.
Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер НОМЕР_3 .
Суддя Маневицького районного суду
Волинської області Ониско Р.В.
Суд | Маневицький районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 31.12.2024 |
Номер документу | 124139460 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища |
Цивільне
Маневицький районний суд Волинської області
Ониско Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні