Рішення
від 23.12.2024 по справі 904/4003/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.12.2024м. ДніпроСправа № 904/4003/24Суддя Господарського суду Дніпропетровської області Новікова Р.Г. за участю секретаря судового засідання Губи К.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали

за позовом Кропивницької міської ради м. Кропивницький

до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України м. Дніпро

про скасування рішення адміністративної колегії Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 по справі №54/46-24

Представники:

від позивача: Сніцар О.П. в порядку самопредставництва

від відповідача: Солодухін М.В. в порядку самопредставництва

СУТЬ СПОРУ: Кропивницька міська рада звернулась до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України з позовом про скасування рішення адміністративної колегії Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 по справі №54/46-24.

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те, що спірне рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи, порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Позивач вказав, що у договорах на проведення експертної грошової оцінки №26 на від 16.09.2021, №40 від 02.12.2021, №41 від 10.12.2021, №27 від 16.09.2021, №6 від 18.01.2022, №5 від 18.01.2022, №39 від 12.12.2022, №29 від 20.07.2023, №27 від 18.07.2023 Кропивницька міська рада не виступала замовником. Тому твердження відповідача про порушення Закону України «Про захист економічної конкуренції» в цій частині є таким, що прийнято з неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи.

Позивач повідомив, що Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради є уповноваженим органом Кропивницької міської ради у галузі земельних відносин, тому воно замовляло проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки. Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради у спірних правовідносинах застосовувало положення Закону України «Про публічні закупівлі» та направляло на адресу ТОВ «Біном-Груп», ТОВ «Гранд-Інформ Плюс» та ТОВ «Тектореал» листи про надання цінових пропозицій щодо розроблення експертно грошової оцінки земельних ділянок. Розробники направляли комерційну пропозицію, за результатами розгляду яких з найбільше економічно вигідним розробником укладався договір на розроблення експертно грошової оцінки.

Позивач зазначив, що пункт 11 Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 №381, застосовується лише в разі купівлі земельної ділянки з розстроченням платежу.

Позивач звернув увагу, що частина 8 статті 128 Земельного кодексу України не передбачає визначення суб`єкта оціночної діяльності на конкурентних засадах та не визначає, яка саме це буде процедура та кількість учасників під час вибору суб`єктів оціночної діяльності для закупівлі послуг з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки.

Позивач зазначив, що Закон України «Про Антимонопольний комітет України» не наділяє останнього повноваженнями самостійно змінювати або встановлювати нові процедури продажу земельних ділянок.

Позивач вказав, що оспорюване рішення від 27.07.2024 №54/46-24 стосується Кропивницької міської ради, яке не була стороною договорів, що досліджувались територіальним відділенням Антимонопольного комітету України. Законодавством врегульований конкурентний відбір виключно щодо купівлі земельних ділянок з розстроченням платежів. Тому рішення Південно-східного міжобласного територіального відділення підлягає скасуванню в порядку статті 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції».

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 16.09.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 08.10.2024.

На адресу суду 27.09.2024 надійшов сформований в системі "Електронний суд" відзив відповідача про незгоду із позовними вимогами.

Відповідач вказав, що у разі виникнення у власника нерухомого майна бажання викупити земельну ділянку комунальної власності із розстроченням платежу відповідно до частини дев`ятої статті 128 Земельного кодексу України та на підставі Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності, обов`язковість визначення на конкурентних засадах суб`єкта оціночної діяльності у сфері оцінки земель для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки чітко встановлена законодавством (зокрема, Порядком).

Відповідач пояснив, що на етапі проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки з метою її викупу орган місцевого самоврядування не може передбачити чи скористається власник нерухомого майна в подальшому правом викупу земельної ділянки з розстроченням платежу. Враховуючи зобов`язання органів місцевого самоврядування сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію, останні, виступаючи замовниками послуг з проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок комунальної власності, повинні здійснювати відбір суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель із дотриманням конкурентних засад.

Відповідач послався на відомості з Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, розміщеного на офіційному вебсайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (https://land.gov.ua/), на сайті https://data.gov.ua/dataset/0bf49f6b-c986-433d-8dbe-777b7fdebb88, та вказав, що у Кіровоградській області мали діюче кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок станом на: грудень 2021 ріку 30 осіб; грудень 2022 рік 32 особи; грудень 2023 ріку 29 осіб; 20 червня 2024 року 17 осіб.

Відповідач зазначив, що для проведення експертної оцінки земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності та були продані, залучались лише два суб`єкти оціночної діяльності - ТОВ «Тектоареал» та ТОВ «Біном-Групп».

На думку відповідача, направлення лише певним (в той час як тільки у Кіровоградській області нараховувалось близько 30 оцінювачів, які мали діюче кваліфікаційне свідоцтво з експертної грошової оцінки земельних ділянок), обраним органом місцевого самоврядування на власний розсуд, розробникам документації із землеустрою, що мають чинне кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, запитів на отримання інформації щодо орієнтовної вартості послуги (експертної грошової оцінки та рецензування звіту) та вибір серед розробників, які надали відповідь, суб`єкта оціночної діяльності того, який надавав найменшу вартість на визначену послугу не є конкурсним відбором. Невизначення на конкурентних засадах суб`єкта господарювання для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки може обмежувати право певних осіб, які мали (мають, могли мати) бажання, можливість та намір взяти участь у такому конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної господарської діяльності на ринку надання послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок. Обмеженість доступу до інформації щодо необхідності проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, за певних умов може бути бар`єром входження на ринок суб`єктів господарювання.

Відповідач вказав, що згідно з рішеннями від 25.11.2021 №1048, 04.02.2022 №1195, 04.02.2022 №1194, 15.11.2022, №1406, 26.05.2023 №1629, 26.05.2023 №1628, 04.05.2023 №1611, 27.02.2024 №1913, 27.02.2024 №1914 продаж земельних ділянок комунальної власності у всіх випадках здійснено Кропивницькою міською радою. Повноваження щодо визначення на конкурентних засадах суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності законодавством покладено на Кропивницьку міську раду.

Відповідач вказав, що укладення договорів на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища Кропивницької міської ради не виключає обов`язку Кропивницької міської ради як уповноваженого органу, що здійснює продаж земельних ділянок комунальної власності, визначати суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок на конкурентних засадах. Визначення суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при здійсненні в 2021, 2022, 2023 роках та січні травні 2024 року продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, відбувалось не на конкурентних засадах. Положенням про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради передбачено право Управління залучати спеціалістів та незалежних експертів для проведення перевірок і підготовки висновків з питань, що входять до їх компетенції, а не проводити конкурентний відбір з визначення суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 08.10.2024 суд задовольнив клопотання представника позивача про участь в судових засіданнях в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, відклав підготовче засідання до 23.10.2024.

На адресу суду 11.10.2024 надійшла сформована в системі "Електронний суд" відповідь позивача на відзив.

Позивач наполягав на тому, що винесення рішення про порушення Кропивницькою міською радою Закону України «Про захист економічної конкуренції» є таким, що прийнято з неповним з`ясуванням обставин, які мають значення для справи та недоведенням того, що міська рада вчинила порушення в договорах про проведення експертно грошової оцінки земельних ділянок.

Позивач вказав, що лише у разі купівлі земельної ділянки з розстроченням платежу потрібно застосовувати п. 11 Порядку, який зазначає, що уповноважений орган визначає на конкурентних засадах юридичну або фізичну особу, яка є суб`єктом оціночної діяльності в розумінні статті 6 Закону України «Про оцінку земель».

На думку позивача, позиція відповідача не ґрунтується ані на нормах матеріального права, ані на доказах, поданих міською радою на вимогу відповідача.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 23.10.2024 суд відклав підготовче засідання до 06.11.2024.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 06.11.2024 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 18.11.2024.

Ухвалами Господарського суду Дніпропетровської області від 18.11.2024, від 10.12.2024, занесеними до протоколів судового засідання від 18.11.2024, від 10.12.2024, суд оголошував перерву у судовому засіданні до 10.12.2024 та до 23.12.2024.

З`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, заслухавши пояснення представників сторін, що надавались під час розгляду справи, суд установив таке.

Розпорядженням адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 20.05.2024 №54/47-рп/к розпочатий розгляд справи №54/46-24 за ознаками вчинення Кропивницькою міською радою порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді дій які полягають у визначенні суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при здійсненні в 2021, 2022, 2023 роках продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, не на конкурентних засадах.

Південно - східне міжобласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України надсилало до Кропивницької міської ради вимоги від 15.04.2024 №54- 02/586е та від 27.05.2024 №54-02/1143е про надання інформації.

Листами від 29.04.2024 №3144/15 (вх. від 30.04.2024 №54-01/1184) та від 05.06.2024 №3970/15 (вх. від 06.06.024 №54-01/1609) Виконавчий комітет Кропивницької міської ради надавав інформацію щодо продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, та визначення суб`єкта оціночної діяльності у сфері оцінки земель для проведення експертної грошової оцінки таких земельних ділянок у 2021 - 2024 роках.

Згідно з рішеннями міської ради міста Кропивницького від 08.09.2020 №3456 «Про надання Герко О.А. дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (шляхом викупу) по вул. Соборна, 17», Кропивницької міської ради від 07.09.2021 №805 «Про затвердження ТОВ «Євротрак-Р» проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки шляхом зміни цільового призначення для подальшої передачі у власність (шляхом викупу) по вул. Дворцова, 25», міської ради міста Кропивницького від 26.04.2018 №1684 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Брестській, 3-а», Кропивницької міської ради від 20.05.2021 №510 «Про надання дозволу на розроблення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Преображенській, 88-6», Кропивницької міської ради від 12.10.2021 №885 «Про надання дозволу на проведення експертно грошової оцінки земельної ділянки по вул. Волкова, 11-г», Кропивницької міської ради від 08.07.2021 №684 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Вокзальній, 14-б», Кропивницької міської ради від 25.11.2021 №1047 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Пацаєва (біля магазину Анталія)», Кропивницької міської ради від 12.10.2021 №884 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по АДРЕСА_1 », міської ради Кропивницького від 10.09.2019 №2881 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Бєляєва, 7-д» міська рада доручала Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради забезпечити роботу з виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки.

Між Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тектореал» (виконавець) були укладені договори на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки №26 від 16.09.2021, №40 від 02.12.2021, №41 від 10.12.2021, №39 від 12.12.2022, №29 від 20.07.2023, №27 від 18.07.2023 щодо земельних ділянок, зазначених у рішеннях міської ради від 08.09.2020 №3456, від 07.09.2021 №805, від 26.04.2018 №1684, від 25.11.2021 №1047, від 12.10.2021 №884, від 10.09.2019 №2881.

Також між Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Біном-Груп» (виконавець) були укладені договори на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки №27 від 16.09.2021, №6 від 18.01.2022, №5 від 18.01.2022 щодо земельних ділянок, зазначених у рішеннях міської ради від 20.05.2021 №510, від 12.10.2021 №885, від 08.07.2021 №684.

У рішенні адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 було вказано, що протягом січня 2021року травня 2024року Кропивницька міська рада прийняла рішення від 25.11.2021 №1048, від 04.02.2022 №1195, від 04.02.2022 №1194, від 15.11.2022 №1406, від 26.05.2023 №1629, від 26.05.2023 №1628, від 04.05.2023 №1611, від 27.02.2024 №1913, від 27.02.2024 №1914 про продаж земельних ділянок з кадастровими номерами №3510100000:33:325:0002, №3510100000:29:221:0020, №3510100000:03:014:0003, №3510100000:38:317:0051, №3510100000:37:306:0116, №3510100000:23:141:0087, №3510100000:37:316:0162, №3510100000:48:432:0070, №3510100000:32:216:0042. Кропивницькою міською радою були укладені договори купівлі-продажу від 20.01.2022 (зареєстрований в реєстрі за №146), від 04.07.2022(зареєстрований в реєстрі за №1363), від 18.10.2023 (зареєстрований в реєстрі за №567), від 18.10.2023 (зареєстрований в реєстрі за №566), від 18.10.2023 (зареєстрований в реєстрі за№565), від 29.05.2024 (зареєстрований в реєстрі за №640), від 29.05.2024 (зареєстрований в реєстрі за№638).

Також у рішенні адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 було зазначено, що листом від 29.04.2024 №3144/15 (вх. 30.04.2024 №54-01/1184) Виконавчий комітет Кропивницької міської ради повідомив, що:

- Кропивницькою міською радою конкурсний відбір суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель, який проводив експертну грошову оцінку кожної земельної ділянки, не відбувався;

- Кропивницькою міською радою не приймалось рішення, яким затверджено порядок (процедуру) конкурсного відбору суб`єктів оціночної діяльності для проведення експертної оцінки земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, які підлягають продажу;

- Департаментом містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради здійснюється моніторинг пропозицій надавачів послуг та виконавців робіт щодо формування очікуваної вартості предмета закупівлі з розроблення експертної грошової оцінки земельної ділянки та рецензування звіту;

- розробникам документації із землеустрою розсилаються запити на отримання інформації щодо орієнтовної вартості послуги, а саме експертної грошової оцінки та рецензування звіту. Серед розробників документації, які надали відповідь, обираються ті, які надали найменшу вартість на вищезазначену послугу.

Листом від 06.05.2024 №3970/15 (вх. від 06.06.2024 №54-01/1609) Виконавчий комітет Кропивницької міської ради надав до Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України копії запитів, направлених до суб`єктів оціночної діяльності на отримання інформації щодо орієнтовної вартості послуги з експертної грошової оцінки та рецензування звіту та копії відповідей на ці запити.

У рішенні адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 було вказано, що Управління земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища Кропивницької міської ради протягом 2021 - 2023 років направляло запити на адреси суб`єктів оціночної діяльності - ТОВ «Тектоареал», ТОВ «Біном-Груп», ТОВ «Гранд-Інформ Плюс». Винятком є направлення запитів до ТОВ «Тектоареал», ТОВ «Гранд-Інформ Плюс» та Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» щодо земельної ділянки за рішенням міської ради від 25.11.2021 №1047.

При цьому у рішенні адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 було зазначено, що згідно з відомостями Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, розміщеного на офіційному вебсайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (далі Реєстр) за посиланням https://land.gov.ua/ та на сайті https://data.gov.ua/dataset/0bf49f6b-c986-433d-8dbe- 777b7fdebb88, в Кіровоградській області мали діюче кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок станом на: грудень 2021 ріку 30 осіб; грудень 2022 рік 32 особи; грудень 2023 ріку 29 осіб; 20.06.2024 17 осіб. Згідно з відомостями Реєстру, станом на день прийняття цього рішення всього зареєстровано 1073 фізичні особи, що мають чинне кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок. У законодавстві відсутні обмеження щодо надання послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок суб`єктами оціночної діяльності, що діють в інших регіонах України. Отже, надавачами послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок можуть виступати й суб`єкти господарювання, що діють в інших регіонах України. Таким чином ринок надання послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок є конкурентним, відкритим та налічує значну кількість його учасників, а отже між суб`єктами господарювання наявна конкуренція.

На підставі викладених обставин та посилаючись на частини 8, 9 статті 128 Земельного кодексу України, пункт 11 Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності, відповідач дійшов висновку, що дії Кропивницької міської ради, які полягають у визначенні суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при здійсненні в 2021, 2022, 2023 роках та січні травні 2024 року продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, не на конкурентних засадах, є антиконкурентними.

Рішенням адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 дії Кропивницької міської ради, які полягають у визначенні суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при здійсненні в 2021, 2022, 2023 роках та січні - травні 2024року продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, не на конкурентних засадах, визнані порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, які можуть призвести до обмеження конкуренції. Зобов`язано Кропивницьку міську раду припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення у двомісячний строк з дня отримання рішення.

Супровідним листом №54-02/1541 від 03.07.2024 рішення адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24 надіслано на адресу Кропивницької міської ради та отримане позивачем 09.07.2024.

Відповідно до статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями) заявник, відповідач, третя особа мають право повністю або частково оскаржити рішення, розпорядження органу Антимонопольного комітету України, передбачені статтями 36 і 48 цього Закону, до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення, розпорядження.

Не погодившись з рішенням адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24, Кропивницька міська рада 09.09.2024 направила до господарського суду позов про скасування рішення адміністративної колегії Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 у справі №54/46-24. Позивач звернувся до господарського суду в межах двомісячний строк з дня одержання рішення.

Стверджуючи про наявність підстав для визнання недійсним рішення адміністративної колегії Південно - східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 №54/44-р/к у справі №54/46-24, позивач зазначив, що

- Закон України «Про Антимонопольний комітет України» не наділяє останнього повноваженнями самостійно змінювати або встановлювати нові процедури продажу земельних ділянок;

- оспорюване рішення стосується Кропивницької міської ради, яка не була стороною договорів на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, що досліджувались територіальним відділенням Антимонопольного комітету України;

- законодавством врегульований конкурентний відбір суб`єктів оціночної діяльності виключно у разі купівлі земельних ділянок з розстроченням платежів.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.1993 №3659-XII (із змінами та доповненнями) Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції у підприємницькій діяльності та у сфері публічних закупівель.

Пунктом 1 статті 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.1993 №3659-XII (із змінами та доповненнями) визначено, що одним із завдань Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб`єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобігання, виявлення і припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно з пунктами 1, 2, 4, 5 частини першої статті 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.1993 №3659-XII (із змінами та доповненнями) у сфері здійснення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції Антимонопольний комітет України має повноваження:

- розглядати заяви і справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та проводити розслідування за цими заявами і справами;

- приймати передбачені законодавством про захист економічної конкуренції розпорядження та рішення за заявами і справами, перевіряти та переглядати рішення у справах, надавати висновки щодо кваліфікації дій відповідно до законодавства про захист економічної конкуренції;

- перевіряти суб`єкти господарювання, об`єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю щодо дотримання ними вимог законодавства про захист економічної конкуренції та під час проведення розслідувань за заявами і справами про порушення законодавства про захист економічної конкуренції;

- при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб`єктів господарювання, об`єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями) цим Законом регулюються відносини органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю із суб`єктами господарювання; суб`єктів господарювання з іншими суб`єктами господарювання, із споживачами, іншими юридичними та фізичними особами у зв`язку з економічною конкуренцією.

Статтею 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями) визначено, що державна політика у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму в господарській діяльності, здійснення заходів щодо демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб`єктів господарювання, які сприяють розвитку конкуренції, здійснюється органами державної влади, органами місцевого самоврядування та органами адміністративно-господарського управління та контролю.

Суб`єкти господарювання, органи влади, органи місцевого самоврядування, а також органи адміністративно-господарського управління та контролю зобов`язані сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких неправомірних дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію.

Державний контроль за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, захист інтересів суб`єктів господарювання та споживачів від його порушень здійснюються органами Антимонопольного комітету України.

Таким чином Антимонопольний комітет України та його органи для реалізації основних завдань, визначених у статті 3 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.1993 №3659-XII (із змінами та доповненнями) в межах своїх дискреційних повноважень, визначених у статті 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями), здійснює державний контроль та вчиняє відповідні дії з метою додержання законодавства про захист економічної конкуренції, захисту інтересів суб`єктів господарювання та споживачів від його порушень у підприємницькій діяльності.

Частиною 8 статті 128 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III встановлено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки. Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

У частині 9 статті 128 Земельного кодексу України вказано, що розрахунки за придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше ніж на п`ять років. Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу визначається Кабінетом Міністрів України.

На виконання статті 128 Земельного кодексу України постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 №381 затверджений Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з пунктом 1 Порядку здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання земельної ділянки державної та комунальної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2009 №381, що цей Порядок визначає механізм здійснення розрахунків з розстроченням платежу за придбання громадянами та юридичними особами (далі - покупці) земельних ділянок державної та комунальної власності (далі - земельна ділянка).

В пункті 11 вказаного Порядку зазначено, що уповноважений орган визначає на конкурентних засадах юридичну або фізичну особу, яка є суб`єктом оціночної діяльності в розумінні статті 6 Закону України «Про оцінку земель». Вартість проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки не може бути більшою ніж авансовий внесок покупця такої ділянки.

Стаття 5 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (із змінами та доповненнями) встановлює, що експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (із змінами та доповненнями) суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель, зокрема, є:

- органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок;

- юридичні особи - суб`єкти господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, що мають у своєму складі оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у частині виконання робіт з експертної грошової оцінки земельних ділянок);

- фізичні особи - підприємці, які отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у частині виконання робіт з експертної грошової оцінки земельних ділянок).

Статтею 19 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (із змінами та доповненнями) передбачено, що експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до вимог цього Закону, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні», а також інших нормативно-правових актів та норм і правил.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV (із змінами та доповненнями) правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них.

Згідно зі статтею 10 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 №2658-III (із змінами та доповненнями) оцінка майна проводиться на підставі договору між суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання та замовником оцінки або на підставі ухвали суду про призначення відповідної експертизи щодо оцінки майна.

Якщо законодавством передбачена обов`язковість проведення незалежної оцінки майна, органи державної влади та органи місцевого самоврядування виступають замовниками проведення такої оцінки майна шляхом укладання договорів з суб`єктами оціночної діяльності - суб`єктами господарювання, визначеними на конкурсних засадах у порядку, встановленому законодавством.

Під час укладання органами державної влади та органами місцевого самоврядування договорів на проведення оцінки майна застосовуються обмеження, зазначені в статті 8 цього Закону. Не допускається встановлення інших обмежень щодо участі суб`єктів оціночної діяльності в проведенні оцінки майна, крім тих, що визначені умовами конкурсного відбору відповідно до законодавства.

У статті 3 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 №2658-III (із змінами та доповненнями) зазначено, що незалежною оцінкою майна вважається оцінка майна, що проведена суб`єктом оціночної діяльності - суб`єктом господарювання.

Як зазначалось раніше, частиною 8 статті 128 Земельного кодексу України встановлено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Тобто передбачена обов`язковість проведення незалежної оцінки майна.

З огляду на положення статті 10 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 №2658-III (із змінами та доповненнями) суб`єкт господарювання, який є суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель, що на замовлення органу місцевого самоврядування проводитиме експертну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до частини 8 статті 128 Земельного кодексу України, повинен визначатись умовами конкурсного відбору.

Під час розгляду справи №54/46-24 Південно-східним міжобласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України на підставі відомостей Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, розміщеного на офіційному вебсайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру за посиланням https://land.gov.ua/ та на сайті https://data.gov.ua/dataset/0bf49f6b-c986-433d-8dbe- 777b7fdebb88, було встановлено, що у Кіровоградській області мали діюче кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок станом на: грудень 2021 ріку 30 осіб; грудень 2022 рік 32 особи; грудень 2023 ріку 29 осіб; 20.06.2024 17 осіб. Станом на день прийняття оспорюваного рішення було зареєстровано 1073 фізичні особи, що мали чинне кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

При цьому у законодавстві відсутні обмеження щодо надання послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок суб`єктами оціночної діяльності, що діють в інших регіонах України. Отже, надавачами послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок можуть виступати й суб`єкти господарювання, що діють в інших регіонах України.

Згідно з рішеннями міської ради міста Кропивницького від 26.04.2018 №1684, від 10.09.2019 №2881, від 08.09.2020 №3456 та рішеннями Кропивницької міської ради від 20.05.2021 №510, від 08.07.2021 №684, від 07.09.2021 №805, від 12.10.2021 №884, від 12.10.2021 №885, від 25.11.2021 №1047 міська рада доручала Управлінню земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради забезпечити роботу з виготовлення експертної грошової оцінки земельної ділянки.

Управління земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища Кропивницької міської ради протягом 2021 - 2023 років направляло запити на адреси трьох суб`єктів оціночної діяльності - ТОВ «Тектоареал», ТОВ «Біном-Груп», ТОВ «Гранд-Інформ Плюс». Винятком є направлення запитів до ТОВ «Тектоареал», ТОВ «Гранд-Інформ Плюс» та Кіровоградської регіональної філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» щодо земельної ділянки за рішенням міської ради від 25.11.2021 №1047.

Між Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Тектореал» (виконавець) було укладено 6 договорів на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (№26 від 16.09.2021, №40 від 02.12.2021, №41 від 10.12.2021, №39 від 12.12.2022, №29 від 20.07.2023, №27 від 18.07.2023) щодо земельних ділянок, зазначених у рішеннях міської ради від 08.09.2020 №3456, від 07.09.2021 №805, від 26.04.2018 №1684, від 25.11.2021 №1047, від 12.10.2021 №884, від 10.09.2019 №2881.

Також між Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Біном-Груп» (виконавець) було укладено 3 договори на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (№27 від 16.09.2021, №6 від 18.01.2022, №5 від 18.01.2022) щодо земельних ділянок, зазначених у рішеннях міської ради від 20.05.2021 №510, від 12.10.2021 №885, від 08.07.2021 №684.

Фактично лише два суб`єкта господарювання (ТОВ «Тектоареал», ТОВ «Біном-Груп»), які є суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель, протягом 2021 2023років проводили експертну грошову оцінку земельних ділянок на замовлення органу місцевого самоврядування.

Враховуючи мету проведення конкурсних процедур, оптимальною схемою проведення конкурсу є створення таких умов його проведення, які б забезпечили найбільш широке коло його учасників та їх добросовісну конкуренцію.

Умови конкурсу мають забезпечувати реальну конкуренцію між його учасниками, завдяки якій стати переможцем конкурсу можливо лише за умови представлення найбільш економічно привабливої пропозиції.

Невизначення на конкурентних засадах суб`єкта господарювання для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки може обмежувати право певних осіб, які мали (мають, могли мати) бажання, можливість та намір взяти участь у такому конкурсі, змагатися за право здійснення відповідної господарської діяльності на ринку надання послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

Суб`єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель, які мають намір надавати послуги з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, можуть бути потенційними учасниками конкурсу і можуть конкурувати тільки під час участі у конкурсі.

Обмеженість доступу до інформації щодо необхідності проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки, за певних умов може бути бар`єром входження на ринок суб`єктів господарювання.

Інші суб`єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель (яким не направлялись запити Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради) були позбавлені можливості запропонувати свої послуги.

Суд погоджується з висновком відповідача про те, що направлення лише певним, обраним органом місцевого самоврядування на власний розсуд, розробникам документації із землеустрою, що мають чинне кваліфікаційне свідоцтво оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, запитів на отримання інформації щодо орієнтовної вартості послуги (експертної грошової оцінки та рецензування звіту) та вибір серед розробників, які надали відповідь, суб`єкта оціночної діяльності того, який надавав найменшу вартість на визначену послугу не є за своєю суттю конкурсним відбором.

Згідно із частиною 3 статті 18 Господарського кодексу України органам влади та органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам забороняється приймати акти та вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим конкурентам у підприємницькій діяльності, чи запроваджують обмеження на ринку, не передбачені законодавством. Законодавством можуть бути встановлені винятки із цього правила з метою забезпечення національної безпеки, оборони та інших загальносуспільних інтересів.

Відповідно до статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади та органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб`єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб`єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. У разі порушення цієї вимоги органи державної влади, до повноважень яких належить контроль та нагляд за додержанням антимонопольно-конкурентного законодавства, а також суб`єкти господарювання можуть оспорювати такі акти в установленому законом порядку.

Уповноважені органи державної влади і органи місцевого самоврядування повинні здійснювати аналіз стану ринку і рівня конкуренції на ньому і вживати передбачених законом заходів щодо упорядкування конкуренції суб`єктів господарювання.

Згідно зі статтею 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями) антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

Антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, зокрема, визнаються:

заборона або перешкоджання створенню нових підприємств чи здійснення підприємництва в інших організаційних формах у будь-якій сфері діяльності, а також встановлення обмежень на здійснення окремих видів діяльності, на виробництво, придбання чи реалізацію певних видів товарів;

пряме або опосередковане примушення суб`єктів господарювання до вступу в асоціації, концерни, міжгалузеві, регіональні чи інші форми об`єднань або здійснення узгоджених дій концентрації суб`єктів господарювання в інших формах;

пряме або опосередковане примушення суб`єктів господарювання до пріоритетного укладення договорів, першочергової поставки товарів певному колу споживачів чи першочергового їх придбання у певних продавців;

будь-яка дія, спрямована на централізований розподіл товарів, а також розподіл ринків між суб`єктами господарювання за територіальним принципом, асортиментом товарів, обсягом їх реалізації чи закупівель або за колом споживачів чи продавців;

встановлення заборони на реалізацію певних товарів з одного реґіону країни в іншому або надання дозволу на реалізацію товарів з одного реґіону в іншому в певному обсязі чи за виконання певних умов;

надання окремим суб`єктам господарювання або групам суб`єктів господарювання пільг чи інших переваг, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів, що призводить або може призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції;

дія, внаслідок якої окремим суб`єктам господарювання або групам суб`єктів господарювання створюються несприятливі чи дискримінаційні умови діяльності порівняно з конкурентами;

дія, якою встановлюються не передбачені законами України заборони та обмеження самостійності підприємств, у тому числі щодо придбання чи реалізації товарів, ціноутворення, формування програм діяльності та розвитку, розпорядження прибутком.

Вчинення антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.

Частиною 1 статті 25 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що державне регулювання у сфері оцінки земель полягає в забезпеченні об`єктивності та законності проведення оцінки земель, контролю у цій сфері, впровадження в практику оціночної діяльності міжнародних норм та правил, створення конкурентного середовища для суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель і серед навчальних закладів, що здійснюють професійну підготовку оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, а також у забезпеченні суспільних інтересів з питань оцінки земель.

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 №2658-III (із змінами та доповненнями) органи місцевого самоврядування зобов`язані дотримуватися вимог цього Закону в частині майна, майнових прав, що є у комунальній власності, в тому числі забезпечити єдність нормативно-правових вимог проведення оцінки зазначеного майна, передбачених цим Законом, сприяти створенню конкурентного середовища серед суб`єктів оціночної діяльності суб`єктів господарювання.

Кропивницька міська рада не проводила конкурсний відбір суб`єктів оціночної діяльності у сфері оцінки земель, для проведення експертної грошової оцінки кожної земельної ділянки.

Також Кропивницька міська рада не розробляла та не затверджувала порядок (процедуру) конкурсного відбору суб`єктів оціночної діяльності для проведення експертної оцінки земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, які підлягають продажу.

Під обмеженням конкуренції розуміється поведінка органу місцевого самоврядування, яка обмежує чи взагалі не дає можливості учасникам ринку конкурувати між собою на відповідному ринку.

Тобто, внаслідок застосування Кропивницькою міською радою антиконкурентних умов може обмежуватися дія конкурентних механізмів на ринку послуг з експертної грошової оцінки земельних ділянок, суб`єкти яких здійснюють відповідну господарську діяльність, та створюються негативні умови для конкуренції.

Відповідно до пункту 1.2 Положення про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницькою міської ради від 12.05.2022 №1241, Управління є підзвітним та підконтрольним у своїй діяльності міській раді, а з питань здійснення делегованих йому повноважень органів виконавчої влади підпорядкованим і підконтрольним виконавчому комітету міської ради, міському голові, заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради згідно з розподілом функціональних повноважень.

Відповідно до пункту 2.1 Положення про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницькою міської ради від 12.05.2022 №1241, одним із завдань Управління є забезпечення реалізації повноважень міської ради у галузі земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища відповідно до Земельного кодексу України та чинного законодавства.

Згідно з підпунктами 2.2.1, 2.2.2, 2.2.5 пункту 2.2 Положення про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницькою міської ради від 12.05.2022 №1241, до основних функцій Управління віднесено, зокрема:

- внесення на розгляд міської ради та її виконавчого комітету пропозиції з питань, що відносяться до їх компетенції в галузі регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища.

- підготовка проектів рішень міської ради щодо передачі земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до Земельного кодексу України;

- здійснення перевірки проектів договорів купівлі-продажу, підготовка та оформлення договорів купівлі-продажу земельних ділянок, земельних ділянок несільськогосподарського призначення, оренди (суборенди) землі, договорів про встановлення земельних сервітутів, що укладаються між міською радою та фізичними і юридичними особами.

В пунктах 3.1, 3.4 Положення про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницькою міської ради від 12.05.2022 №1241, Управлінню надано право залучати спеціаліста підприємств, установ і організації незалежно від форми власності і підпорядкування для розгляду питань, що належать до його компетенції, а також залучати на договірних умовах незалежних експертів, спеціалізованих організацій для проведення перевірок і підготовки висновків з питань, що входять до їх компетенції.

Тотожні за змістом пункти наявні у Положенні про Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницькою міської ради від 02.02.2021 №61, та у Положенні про Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради, затвердженого рішенням Кропивницької міської ради від 28.09.2023 №1692. Департамент містобудування та земельних ресурсів Кропивницької міської ради є правонаступником прав та обов`язків Управління земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Кропивницької міської ради.

Укладення договорів на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки Управлінням земельних відносин та охорони навколишнього природнього середовища Кропивницької міської ради не виключає обов`язку Кропивницької міської ради як уповноваженого органу, що здійснює продаж земельних ділянок комунальної власності, визначати суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок на конкурентних засадах.

Саме на Кропивницьку міську раду покладені повноваження з визначення на конкурентних засадах суб`єкта оціночної діяльності для проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок при продажу земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності.

Відповідно до пункту 3 статті 50 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю.

Частиною 1 статті 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції» визначено, що за результатами розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції органи Антимонопольного комітету України приймають рішення, в тому числі про визнання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Згідно зі статтею 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 №2210-III (із змінами та доповненнями) підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з`ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; заборона концентрації, узгоджених дій відповідно до Закону України «Про санкції»; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Порушення або неправильне застосування норм процесуального права може бути підставою для зміни, скасування чи визнання недійсним рішення тільки за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.

Позивач не довів належними та допустимими доказами наявність визначених частиною першою статті 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» підстав для визнання недійсним та скасування повністю або частково оспорюваного рішення, не довів порушення або неправильного застосування відповідачем норм матеріального чи процесуального права.

Враховуючи викладене, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог про скасування рішення адміністративної колегії Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 по справі №54/46-24.

На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору, у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, покладаються на позивача.

Керуючись нормами Закону України «Про захист економічної конкуренції» №2210-III від 11.01.2011 (із змінами та доповненнями), Закону України «Про Антимонопольний комітет України» №3659-XII від 26.11.1993 (із змінами та доповненнями), Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III, Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 №1378-IV, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 №2658-III, Господарського кодексу України, статтями 3, 4, 13, 14, 20, 41, 42, 46, 74, 76, 77, 78, 86, 91, 129, 237, 238, 240, 241, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позовних вимог Кропивницької міської ради до Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про скасування рішення адміністративної колегії Південно-східного міжобласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 27.06.2024 по справі №54/46-24.

В судовому засіданні 23.12.2024 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення підписаний 30.12.2024.

Суддя Р.Г. Новікова

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення23.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124149785
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо застосування антимонопольного та конкурентного законодавства

Судовий реєстр по справі —904/4003/24

Рішення від 23.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 06.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 23.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 16.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні