Рішення
від 19.12.2024 по справі 905/1310/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

19.12.2024 Справа №905/1310/24

Господарський суд Донецької області у складі судді Аксьонової К.І. за участю секретаря судового засідання Вологжаніної К.В., розглянувши справу

за позовом Краматорської міської ради, м. Краматорськ, Донецька область,

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор», м. Краматорськ, Донецька область,

про стягнення заборгованості у сумі 844835,54грн, 3% річних у сумі 32035,06грн, інфляційних втрат у сумі 77456,24грн, всього 954326,84грн,

За участю представників сторін (в режимі відеоконференції):

від позивача: Романченко Г.О.,

від відповідача: Салтисюк Ю.В.,

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, Краматорська міська рада, м. Краматорськ, Донецька область, звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор», м. Краматорськ, Донецька область, про стягнення заборгованості у сумі 844835,54грн, 3% річних у сумі 32035,06грн, інфляційних втрат у сумі 77456,24грн, всього 954326,84грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач в порушення прийнятих на себе зобов`язань за договором оренди землі №33 від 26.07.2016 (з урахуванням додаткових угод №2 від 28.04.2021 та від 26.04.2024) в повному обсязі не здійснив сплати орендних платежів за період з 01.03.2022 по 31.07.2024, внаслідок чого утворилась заборгованість у розмірі 844835,54грн, що своєю чергою стало підставою для нарахування заявлених до стягнення 3% річних та інфляційних втрат.

Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив з посиланням на звільнення його від сплати орендної плати в період з 29.04.2022 року по 05.05.2023 року як користувача земельної ділянки комунальної власності, що перебуває у зоні бойових дій в силу п. 69.14 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» №2120-IX від 15.03.2022. Крім того у спірний період через збройну агресію Російської Федерації проти держави Україна відповідач з березня 2022 фактично не використовує приміщення кінотеатру, розташованого на земельній ділянці кадастровий номер 1412900000:00:003:0671, отже вимушено не здійснює виплати з орендної плати.

Позивач у відповіді на відзив проти доводів відповідача заперечив, зазначивши, що посилання відповідача про звільнення від сплати орендної плати за землю в період з 29.04.2022 року по 05.05.2023 року є безпідставними, оскільки обставини включення території Краматорської міської територіальної громади до території можливих бойових дій в розумінні приписів п. 69.14 підрозділу 10 Розділу XX Податкового кодексу України не зумовлює звільнення відповідача від виконання договірних обов`язків у спірних правовідносинах. Своєю чергою обставини неможливості використання об`єкту оренди за договором оренди землі від №33 від 26.07.2016 як підстава звільнення зі сплати орендної плати за землю на думку позивача відповідачем не доведено.

Відповідач у запереченнях на відповідь на відзив доводи позивача не визнав з мотивів, викладених у відповіді на відзив.

Рух справи.

Провадження у справі відкрито ухвалою Господарського суду Донецької області від 10.10.2024; розгляд справи здійснено в порядку загального позовного провадження; підготовчі засідання проведені 29.10.2024 та 14.11.2024. Ухвалою від 14.11.2024 суд закрив підготовче провадження, справу призначив до судового розгляду по суті на 10.12.2024 з подальшим оголошенням перерви до 19.12.2024.

В судовому засіданні 19.12.2024 в режимі відеоконференції взяли участь представники сторін; представник позивача позов підтримав; представник відповідача проти позову заперечив.

Зважаючи на те, що під час розгляду справи судом створено сторонам необхідні умови для доведення фактичних обставин справи, зокрема, було надано достатньо часу для реалізації кожним учасником спору процесуальних прав, передбачених ст. ст.42, 46 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу по суті.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

26.07.2016 між Краматорською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» (орендарем) укладено договір оренди землі №33, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Краматорської міської ради від 25.05.2016 року № 9/VII-263 «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу земельних ділянок в оренду» надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення з кадастровим номером 1412900000:00:003:0469, що знаходиться за адресою: м. Краматорськ, вул. Академічна (Шкадінова), 49. Категорія землі за функцією використання: «землі комерційного використання» (п.1 договору).

Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,5027га. Земельна ділянка має конфігурацію багатокутника.

На земельній ділянці розташована капітальна нежитлова будівля, що знаходиться у власності орендаря на підставі договору від 22.01.2010, витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 15.02.2010, реєстраційний номер витягу 25316940 (п.3 договору). Земельна ділянка передається в оренду без об`єктів нерухомості, що перебувають у комунальній власності (п.4 договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки управління Держгеокадастру у Донецькій області № вих.-1834 від 02.06.2016 становить на час складання договору 7174132,24грн (п.5 договору).

За умовами п.п.15.16 договору земельна ділянка передається в оренду для функціонування кінотеатру з прибудовою торгівельних центрів. Цільове призначення земельної ділянки: категорія за основним цільовим призначенням «землі житлової та громадської забудови»; категорія за функцією використання «землі комерційного використання».

Відповідно до п.п.10, 11 договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. На наступні роки обчислення орендної плати за землю здійснюється орендарем самостійно, відповідно до діючого законодавства, щорічно станом на 1 січня поточного року з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі, доведеного Держкомземом України. Орендна плата вноситься щомісячно, не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати.

Розмір орендної плати переглядається, щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. В цьому випадку орендар зобов`язаний самостійно корегувати орендну плату згідно витяту з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (п.13 договору).

Згідно з п.8 договору договір укладено на 5 років (з 25.05.2016 р. дня прийняття рішення Краматорською міською радою). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк при умові належного виконання обов`язків відповідно до умов договору. Орендар повинен не пізніше, ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації (п.41 договору).

26.07.2016 сторонами договору підписаний акт приймання-передачі в оренду земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв земельну ділянку площею 0,5027га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0469 для функціонування кінотеатру з прибудовою торгівельних центрів по вул. Академічній (Шкадінова), 49 у м. Краматорську.

12.10.2017 за клопотанням відповідача (орендаря) Краматорською міською радою прийнято рішення №28/VII-394 «Про надання згоди на поділ земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор», яким відповідачу надано згоду на поділ земельної ділянки по вул.Академічній (Шкадінова), 49, площею 0,5027 га для функціонування кінотеатру (кадастровий номер 1412900000:00:003:0469); орендаря зобов`язано в місячний термін укласти договір на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок з суб`єктом господарювання, що є виконавцем робіт із землеустрою згідно із законом.

23.05.2018 Краматорською міською радою прийнято рішенням № 38/VII-252 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками», яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» погоджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки по вул.Академічній (Шкадінова), 49, площею 0,5027 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0469) для функціонування кінотеатру на земельні ділянки: площею 0,0983 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0668); площею 0,0181 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0669); площею 0,0216 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0670); площею 0,3647 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0671).

Пунктом 2 рішення № 38/VII-252 від 23.05.2018 право користування Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» земельними ділянками площею 0,0983 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0668); площею 0,0181 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0669); площею 0,0216 га (кадастровий номер 1412900000:00:003:0670) у зв`язку з добровільною відмовою орендаря припинено, ці земельні ділянки зараховані до земель запасу.

На підставі рішення Краматорської міської ради № 38/VII-252 від 23.05.2018 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками» 18.07.2018 між сторонами укладено додаткову угоду № 1 до договору оренди землі №33 від 26.07.2016, якою розділ «Предмет договору» викладено в наступній редакції: орендодавець на підставі рішення Краматорської міської ради № 9/VII-263 від 25.05.2016 «Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та передачу земельних ділянок в оренду» та рішення Краматорської міської ради № 38/VII-252 від 23.05.2018 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками» надає, а орендар приймає в строкове платне користування у зв`язку з поділом земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0469 земельні ділянки несільськогосподарського призначення з кадастровими номерами: 1412900000:00:003:0668, 1412900000:00:003:0669, 1412900000:00:003:0670, 1412900000:00:003:0671, що знаходяться за адресою: м.Краматорськ, вул. Академічна (Шкадінова), 49. Цільове призначення земельних ділянок: « 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування».

Розділ «Об`єкт оренди» викладено в редакції: в оренду передаються у зв`язку з поділом земельної ділянки загальною площею 0,5027 га з кадастровим номером 1412900000:00:003:0469, наступні земельні ділянки: земельна ділянка № 1 (кадастровий номер 1412900000:00:003:0671) площею 0,3647 га, земельна ділянка № 2 (кадастровий номер 1412900000:00:003:0670) площею 0,0216 га, земельна ділянка № 3 (кадастровий номер 1412900000:00:003:0668) площею 0,0983 га, земельна ділянка № 4 (кадастровий номер 1412900000:00:003:0669) площею 0,0181 га. Земельні ділянки, що відведені на місцевості мають конфігурацію: земельні ділянки №1,2,4 чотирикутника, земельна ділянка № 3 багатокутника. Рельєф місцевості спокійний. Відомості щодо якісних характеристик земельних ділянок в землевпорядній документації відсутні (п.2 договору в редакції додаткової угоди №1 від 18.07.2018).

На земельній ділянці № 1 знаходиться будівля кінотеатру, яка є власністю орендаря номер запису про право власності 16457027, дата державної реєстрації:14.09.2016. Відомості щодо характеристики і стану будівель та об`єктів інфраструктури відсутні (п. 3 договору в редакції додаткової угоди №1 від 18.07.2018).

За умовами п. 5 договору в редакції додаткової угоди №1 від 18.07.2018 нормативна грошова оцінка земельних ділянок відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 14.06.2018 р. №№ 2219, 2220, 2222, 2221 становить на час складання додаткової угоди: за земельну ділянку №1 5516 877,05грн; за земельну ділянку № 2 326746,76грн; за земельну ділянку № 3 1487000, 31грн; за земельну ділянку № 4 273801,69грн.

Відповідно до п.9 договору в редакції додаткової угоди №1 від 18.07.2018 орендна плата за землю сплачується орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить річна на час складання додаткової угоди загальну суму 228132,77грн, в тому числі: за земельну ділянку № 1 165506,31грн, за земельну ділянку № 2 9802,40грн, за земельну ділянку № 3 44610,01грн, за земельну ділянку № 4 8214,05грн. Орендна плата вноситься до місцевого бюджету м. Краматорська безготівковим перерахуванням через фінансові установи або готівкою через відділення банків.

За умовами п.п. 15, 16 договору в редакції додаткової угоди №1 від 18.07.2018 земельні ділянки передаються в оренду для функціонування кінотеатру. Цільове призначення земельних ділянок: « 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування»; категорія землі за основним цільовим призначенням «землі житлової та громадської забудови».

Додаткова угода № 1 від 18.07.2018 набуває чинності після підписання сторонами та державної реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства (розділ III додаткової угоди № 1 від 18.07.2018).

18.07.2018 Краматорська міська рада передала у користування Товариству з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» наступні земельні ділянки за актами приймання-передачі в оренду: земельна ділянка площею 0,0983 га, за кадастровим номером 1412900000:00:003:0668 для функціонування кінотеатру у м. Краматорську, вул. Академічній (Шкадінова), 49; земельна ділянка площею 0,0181 га, за кадастровим номером 1412900000:00:003:0669 для функціонування кінотеатру у м. Краматорську, вул. Академічній (Шкадінова), 49; земельна ділянка площею 0,0216 га, за кадастровим номером 1412900000:00:003:0670 для функціонування кінотеатру у м. Краматорську, вул. Академічній (Шкадінова), 49; земельна ділянка площею 0,3647 га, за кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 для функціонування кінотеатру у м. Краматорську, вул. Академічній (Шкадінова), 49.

Керуючись рішенням Краматорської міської ради № 38/VII-252 від 23.05.2018 «Про погодження технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, припинення права користування земельними ділянками» 19.07.2018 між орендодавцем Краматорською міською радою та орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» укладено угоди про розірвання договору оренди землі № 33 від 26.07.2016, за змістом яких припинено право користування такими земельними ділянками: земельної ділянки, що знаходиться по вул.Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську, площею 0,0181 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0669 з дня державної реєстрації угоди про розірвання договору оренди землі відповідно до чинного законодавства; земельної ділянки, що знаходиться по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську, площею 0,0983 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0668 з дня державної реєстрації угоди про розірвання договору оренди землі відповідно до чинного законодавства; земельної ділянки, що знаходиться по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську, площею 0,0216 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0670 з дня державної реєстрації угоди про розірвання договору оренди землі відповідно до чинного законодавства.

У зв`язку з добровільною відмовою Товариство з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» передало, а Краматорська міська рада прийняла та зарахувала наступні земельні ділянки до земель запасу: - земельну ділянку площею 0,0181 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0669 по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську за актом приймання-передачі земельної ділянки від 19.07.2018 року; - земельну ділянку площею 0,0983 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0668 по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську за актом приймання-передачі земельної ділянки від 19.07.2018 року; земельну ділянку площею 0,0216 га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0670 по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську за актом приймання-передачі земельної ділянки від 19.07.2018 року.

28.04.2021 Краматорською міською радою розглянуто клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» про поновлення договору оренди землі, проект додаткової угоди до договору оренди землі, прийнято рішення 8/VIII-423 «Про поновлення договору оренди землі юридичній особі», за пунктом 1 якого поновлено договір оренди землі шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі Товариству з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» по вул. Академічній, 49 площею 0,3647 га для функціонування кінотеатру строком на 5 років (кадастровий номер 1412900000:00:003:0671).

Пунктом 2 рішення № 8/VIII-423 від 28.04.2021 визначено, що з 01.01.2021 розмір орендної плати встановлено відповідно до рішення міської ради від 24.06.2020 № 70/VII-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативно грошової оцінки земельних ділянок».

28.04.2021 між Краматорською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» укладено додаткову угоду №2 до договору оренди землі № 33 від 26.07.2016 з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671, по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську.

Відповідно до розділу I додаткової угоди № 2 від 28.04.2021 сторони дійшли згоди про поновлення договору оренди землі № 33 від 26.07.2016, укладеного між Краматорською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор», строком на 5 років без права автоматичного поновлення.

У Розділі II додаткової угоди № 2 від 28.04.2021 зазначено, що згідно з пунктом 13 договору оренди землі № 33 від 26.07.2016 року і відповідно до рішення Краматорської міської ради від 24.06.2020 року №70/VII-340 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок» до договору внесені наступні зміни:

- пункт 5 розділу «Об`єкт оренди» викладено в редакції: нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міжміського управління у містах Краматорську та Дружківці головного управління Держгеокадастру у Донецькій області від 28.01.2021 № 425 становить на час складання додаткової угоди 5516877,05грн.

- абзац перший пункту 9 розділу «Орендна плата» викладено в редакції: орендна плата сплачується орендарем з 01.01.2021 виключно у грошовій формі в розмірі 6 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на рік суму: 331012,62грн.

- пункт 11 розділу «Орендна плата» викладено в редакції: орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 30 числа місяця, наступного за звітним, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати.

Додаткова угода №2 від 28.04.2021 набуває чинності після підписання сторонами та державної реєстрації змін до договору відповідно вимог чинного законодавства (Розділ IV додаткової угоди № 2).

26.04.2024 між Краматорською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» укладено додаткову угоду до договору оренди землі № 33 від 26.07.2016 з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671, по вул. Академічній (Шкадінова), 49, у м. Краматорську, якою встановлено, що згідно п.13 договору оренди землі №33 від 26.07.2016 і відповідно до розпорядження Краматорської міської військової адміністрації №100-р від 29.01.2024 «Про встановлення тимчасових ставок та пільг щодо сплати плати за землю на території Краматорської міської територіальної громади» до договору внесені такі зміни.

Згідно з п.5 договору оренди в редакції додаткової угоди від 26.04.2024 нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок дата формування витягу 15.04.2024 №НВ-1400084452024 становить на час складання додаткової угоди 7335182,53грн.

Орендна плата за землю сплачується орендарем з 01.01.2024 по 31.12.2024 виключно у грошовій формі в розмірі 3 відсотка від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на рік суму 220055,47грн (абз.1 п.9 договору оренди в редакції додаткової угоди від 26.04.2024).

Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) періоду, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати (п.11 договору оренди в редакції додаткової угоди від 26.04.2024).

Право оренди земельної ділянки за договором зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 14.03.2017 (номер запису 26660562), що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 30.05.2024 №380818670.

За відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 380818670 від 30.05.2024 року) власником земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 є Краматорська міська рада (номер відомостей про речове право 26660538). Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1578621714129.

На орендованій земельній ділянці з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 розташований об`єкт нежитлової нерухомості кінотеатр загальною площею 1900,4 кв.м. Номер об`єкта в РПВН: 1792745. Складова частина об`єкта нерухомого майна: нежитлова будівля кінотеатру «Родіна», А-2; ганок, а; тамбур, а1-1; тамбур, а2-1; прибудова, а3-1; прибудова, а4-1; навіс, а5-1; Прибудова, а6-1; сходи, а7; ганок, а8; навіс, а9; ганок, а10; ганок, а11; Підвал, А'-1. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1030378414129. За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується інформаційною довідкою № 380819192 від 30.05.2024, право власності на зазначений об`єкт зареєстровано 14.09.2016 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 222, виданий 22.01.2010, видавник: приватний нотаріус Краматорського міського нотаріального округу Донецької області Є.А. Соловйова.

Листом Головного управління ДПС у Донецькій області від 19.01.2024 № 264/5/05-99-04-09 щодо фактично сплачених сум плати за землю надано відповідь, у якій зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» (код за ЄДРПОУ 34009823) перебуває на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області (Краматорська ДПІ) у якості платника орендної плати з юридичних осіб (код БК 18010600), у зв`язку з користуванням земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 на умовах оренди. За даними інтегрованої картки платника, порядок ведення якої регламентується наказом Міністерства фінансів України від 12.01.2021 № 5 «Про затвердження Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», суми фактично сплаченого податкового зобов`язання по земельному податку з юридичних Товариством з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 складають: 2022 рік 57940грн (у т. ч. січень 27590грн, лютий 30350 грн), 2023 рік 30 348,78грн (у т. ч. листопад 30 348,78грн).

За даними ГУ ДПС у Донецькій області та фінансового управління Краматорської міської ради за 2022 рік Товариство з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» здійснило оплату орендної плати в загальній сумі 57940грн, за 2023 рік в сумі 30348,78грн, за 2024 рік в сумі 5730грн (18.05.2024 1910грн, 16.06.2024 1910грн, 15.07.2024 1910грн) за користування земельною ділянкою на підставі договору оренди №33 від 26.07.2016 з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671, без зазначення точних сум оплати та зазначення, за який період здійснені платежі. Інших оплат від відповідача не надходило.

Краматорською міською радою зі сплаченої загальної суми за 2022 2023 роки зараховані платежі відповідно до п.11 договору оренди землі як платіж за землю згідно з черговістю його виникнення, тобто за попередні періоди користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 (за грудень 2021 року, за січень 2022 року та за лютий 2022 року).

Сплачені відповідачем суми за період 2024 року зараховані як часткова оплата суми орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 за період квітень червень 2024 року.

За даними фінансового управління Краматорської міської ради, що підтверджується листом від 16.08.2024 №22.01-16-03/260, на бюджетний рахунок орендної плати за землю від ТОВ «Культурно-розважальний центр Віндзор» зараховано на код доходів бюджетної класифікації 18010600 «Орендна плата з юридичних осіб» суми 1910грн від 18.05.2024, 1910грн від 16.06.2024, 1910грн від 15.07.2024.

Викладені обставини відповідачем не оспорюються.

Позивач зазначає, що відповідач неналежним чином виконує обов`язки за договором оренди №33 від 26.07.2016 та додаткової угоди №2 від 28.04.2021 в частині здійснення орендних платежів за період з 01.03.2022 по 31.07.2024, внаслідок чого утворилась заборгованість у розмірі 844835,54грн та виникли підстави для нарахування 3% річних, інфляційних втрат

Доказів сплати відповідачем орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.07.2024 у заявленому до стягнення розмірі 844835,54грн матеріали справи не містять, що відповідач не спростовує.

З метою здійснення заходів досудового врегулювання спору позивач 29.11.2023 на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор», з використанням послуг АТ «Укрпошта» цінним листом направив претензію №22/23 (№ 01-26/2755 від 29.11.2023) про відшкодування заборгованості зі сплати орендної плати, інфляційних втрат та 3 відсотків річних від простроченої суми заборгованості по сплаті орендної плати за землю відповідно до договору оренди №33 від 26.07.2016 року та додаткової угоди № 2 від 28.04.2021 (кадастровий номер земельної ділянки 1412900000:00:003:0671), яка залишена відповідачем без відповіді.

Розглядаючи спір по суті позовних вимог та надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

За приписами ст. ст. 2, 3 Земельного кодексу України земельні відносини це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Спірні правовідносини є господарськими та пов`язані зі сплатою орендної плати за земельну ділянку комунальної форми власності.

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до Закону.

Відповідно до ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послуги, платити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст.11 Цивільного кодексу України.

Пунктом 1 ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України встановлено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір.

Відповідно до ч.1 ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно з ч.1 ст.628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Як визначено ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим до виконання сторонами.

Відповідно до ч.1 ст.638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Як встановлено ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Згідно зі ст.2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч.1 ст.93 Земельного кодексу України, ст.1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі визначено як договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом (ст.17 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно з п.3 ч.1 ст.15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Частиною 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Таким чином основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

За змістом ст.ст. 15, 20, 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки як нормативна грошова оцінка. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру є обов`язковим. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.2 ст.20, ч.3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до ч.1 ст.206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка.

Орендною платою за землю є платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ст.21 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю є обов`язковим платежем у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Пунктом 288.5 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У відповідності до п.288.7 ст.288 Податкового кодексу України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

Таким чином у правовідносинах з оренди земельної ділянки, де орендарем виступає державний або комунальний орган, законодавцем врегульовано, що орендна плата сплачується у порядку, встановленому для сплати земельного податку.

Положеннями п. 287.1 ст. 287 Податкового кодексу України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтями 24, 25 Закону України «Про оренду землі» встановлені права та обов`язки орендодавця та орендаря, зокрема, орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом також і орендну плату за водний об`єкт, а орендодавець у свою чергу має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Статтею 530 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ч.1 ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства. В силу вимог ст.ст. 525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускаються, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 Господарського кодексу України.

Як встановлено судом, між сторонами виникли відносини за договором оренди №33 від 26.05.2016 з урахуванням додаткових угод №2 від 28.04.2021 та від 26.04.2024, зобов`язання за якими в частині надання відповідачеві в оренду земельної ділянки площею 0,3647га за кадастровим номером 1412900000:00:003:0671, що знаходиться за адресою: м. Краматорськ, вул. Академічна (Шкадінова), 49, позивач належним чином виконав. Вказані обставини відповідач визнає.

Своєю чергою у відповідача виникло зобов`язання перед позивачем зі сплати орендної плати за користування прийнятої в оренду земельної ділянки у розмірі та на умовах встановлених у договорі оренди №33 від 26.05.2016 з урахуванням додаткової угоди №2 від 28.04.2021 починаючи з 01.01.2021.

Позивач зазначає, що відповідач порушив свої зобов`язання зі сплати орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.07.2024, внаслідок чого утворилась заборгованість у розмірі 844835,54грн, з яких: за 2022 рік 303445,30грн, за 2023 рік 418754,52грн, за 2024 рік 122635,72грн, виходячи з щомісячного розміру орендної плати у 2022 році 30344,53грн, у 2023 році 34896,21грн та у 2024 році 18337,96грн.

Пунктами 10 та 13 договору оренди встановлено, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. На наступні роки обчислення орендної плати за землю здійснюється орендарем самостійно, відповідно до діючого законодавства, щорічно станом на 1 січня поточного року з урахуванням коефіцієнту індексації грошової оцінки землі, доведеного Держкомземом України Розмір орендної плати переглядається, щорічно у разі, зокрема, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. В цьому випадку орендар зобов`язаний самостійно корегувати орендну плату згідно витяту з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Слід вказати, що кефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки застосовується ретроспективно, тобто кожного року після 01 січня для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати). Вказаний правовий висновок наведений у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі №804/937/16.

За даними Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель і земельних ділянок для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення становить: за 2021 рік 1,1; за 2022 рік 1,15; за 2023 рік 1,051.

З розрахунку розміру орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.07.2024 вбачається, що з метою встановлення нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 та 2023 роки позивач використав як базову нормативно грошову оцінку земельної ділянки 2024 року, яка становить 7335182,53грн згідно з витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 15.04.2024 №НВ1400084452024.

Разом з цим, п.5 договору в редакції додаткової угоди №2 від 28.04.2021 містить відомості, що станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 5516877,05грн. Вказана обставина погоджена сторонами договору та не є спірною.

З огляду на таке нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 розрахунково складає: за 2022 рік 6068564,76грн (5516877,05х1,1), за 2023 рік 6978849,47грн (5516877,05х1,1х1,15).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок дата формування витягу 15.04.2024 №НВ-1400084452024 на час складання додаткової угоди від 26.04.2024 становить 7335182,53грн, що вказано в п.5 договору в редакції додаткової угоди від 26.04.2024.

Щодо відсутності витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 за 2022 та 2023 роки, суд зазначає, що аналіз чинного законодавства, в тому числі ст. 20 Закону України «Про оцінку земель», не містить вимог щодо обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише свідчить про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі. Аналогічній правовий висновок наведений у постанові Верховного Суду від 29.05.2020 у справі №922/2843/19.

Як встановлено судом, розмір орендної плати за землю за умовами п.9 договору оренди №33 від 26.05.2016 в редакції додаткової угоди №2 від 28.04.2021 з 01.01.2021 становить 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в редакції додаткової угоди від 26.04.2024 з 01.01.2024 становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Враховуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки та умови укладеного між сторонами договору оренди з урахуванням додаткових угод до нього орендна плата дорівнює:

у 2022 році 30342,82грн за місяць (6068564,76грнх6%/12), де 6068564,76грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2022 рік, 6% ставка орендної плати;

у 2023 році 34894,25грн за місяць (6978849,47грн х6%/12), де 6978849,47грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2023 рік, 6% ставка орендної плати;

у 2024 році 18337,96 грн за місяць (7335182,53грнх3%/12), де 7335182,53грн сума нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2024 рік, 3% ставка орендної плати.

Позивач зазначає, що відповідач здійснив часткову оплату за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 за договором оренди № 33 від 26.07.2016 за 2024 рік у загальній сумі 5730,00грн (18.05.2024 1910 грн, 16.06.2024 1910 грн, 15.07.2024 1910грн), які зараховані, як часткова оплата суми орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 за період квітень червень 2024 року. Вказані обставини відповідачем не заперечуються.

Таким чином, враховуючи часткові оплати відповідача, розмір орендної плати за періоди: березень-грудень 2022 (10 місяців) складає 303428,20грн (30342,82*10), січень-грудень 2023 (12 місяців) 418731,00грн (34894,25грн*12), січень-липень 2024 (7 місяців) 122635,72грн ((18337,96грн*4)+(16427,96грн*3)), всього 844794,92грн.

Між тим, відповідач не здійснив повної сплати орендної плати за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:003:0671 за період з 01.03.2022 по 31.07.2024 у загальному розмірі 844794,92 грн у визначений п.9 договору оренди №33 від 26.07.2016 в редакції додаткових угод №2 від 28.04.2021 та від 26.04.2024 строк, а саме: за березень 2022 до 30.04.2022, за квітень 2022 до 30.05.2022, за травень 2022 до 30.06.2022, за червень 2022 до 30.07.2022, за липень 2022 до 30.08.2022, за серпень 2022 до 30.09.2022, за вересень 2022 до 30.10.2022, за жовтень 2022 до 30.11.2022, за листопад 2022 до 30.12.2022, за грудень 2022 до 30.01.2023; за січень 2023 до 28.02.2023, за лютий 2023 до 30.03.2023, за березень 2023 до 30.04.2023, за квітень 2023 до 30.05.2023, за травень 2023 до 30.06.2023, за червень 2023 до 30.07.2023, за липень 2023 до 30.08.2023, за серпень 2023 до 30.09.2023, за вересень 2023 до 30.10.2023, за жовтень 2023 до 30.11.2023, за листопад 2023 до 30.12.2023, за грудень 2023 до 30.01.2024; за січень 2024 до 29.02.2024, за лютий 2024 до 30.03.2024, за березень 2024 до 30.04.2024, за квітень 2024 до 30.05.2024, за травень 2024 до 30.06.2024, за червень 2024 до 30.07.2024, за липень 2024 до 30.08.2024, внаслідок чого у відповідача виникла заборгованість у сумі 844794,92грн.

Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає, що пунктом 69.14 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України в редакції Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» №2120-IX від 15.03.2022, від сплати орендної плати звільнено користувачів земельних ділянок державної та комунальної власності, у тому числі, які перебувають в користування на умовах оренди, а тому вважає, що відповідач не мав сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою за період з 29.04.2022 по 05.05.2023.

Суд не погоджується з таким твердженням відповідача з таких мотивів.

Указом Президента України №64/2022 від 24 лютого 2022 року «Про введення воєнного стану в Україні», який затверджено Законом України № 2102-ІХ від 24 лютого 2022 року, постановлено ввести в Україні воєнний стан з 05 год 30 хв 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. В подальшому період введення в Україні воєнного стану продовжувався.

Верховною Радою України 15 березня 2022 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану», яким пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України було доповнено, зокрема, підпунктом 69.14 такого змісту: «Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.»

Законом України від 11 квітня 2023 року № 3050-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» підпункт 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України викладено у повій редакції, у тому числі абзаци 1-4: «За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або па тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.

Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідач помилково посилається на Перелік територіальних громад, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджений Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2022 року № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією» установлено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони з урахуванням пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022, Краматорська міська територіальна громада Донецької області включена до переліку територій можливих бойових дій, дата виникнення можливості бойових дій 24.02.2022.

До переліку територій активних бойових дій та переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України Краматорська міська територіальна громада у спірний період не була включена.

Суд зауважує, що територія можливих бойових дій не може ототожнюватися або прирівнюватися до територій активних бойових дій або тимчасово окупованих Російською Федерацією територій.

Також слід зазначити, що згідно наданих суду листів ГУ ДПС у Донецькій області від 02.02.2024 №514/5/05-99-04-09, від 22.02.2024 №2724/5/99-00-04-01-04-05 та від 31.01.2024 №481/5/05-99-24-13 щодо застосування окремих норм податкового законодавства зазначено, що суб`єкти господарювання, які мають у власності та/або користуванні земельні ділянки, розташовані на території Краматорської міської територіальної громади зобов`язані нараховувати та сплачувати плату за землю за 2022 рік на загальних підставах.

Враховуючи, що Податковим кодексом України особливий порядок справляння податків у період дії воєнного стану в Україні визначений виключно для об`єктів оподаткування, розташованих на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, затверджених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, на території можливих бойових дій, зокрема по яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, не поширюються положення пп. 69.14 п.69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України.

Доказів сплати орендних платежів за заявлений період березень грудень 2022, січень грудень 2023 та січень липень 2024 або доказів повернення земельної ділянки з оренди відповідачем матеріали справи не містять.

Посилання відповідача на неможливість використання земельної ділянки кадастровий номер 1412900000:00:003:0671 через збройну агресію Російської Федерації проти держави Україна суд не приймає до уваги при розгляді справи як недоведені матеріалами справи обставини.

Згідно з ст.76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Належних у розумінні ст.76 Господарського процесуального кодексу України доказів виконання відповідачем грошових зобов`язань за спірним договором матеріали справи не містять.

Отже факт наявності боргу у відповідача у сумі 844794,92грн перед позивачем доведений матеріалами справи та відповідачем не спростований, строк сплати орендних платежів, у відповідності до вимог законодавства є таким, що настав.

За таких обставин позовні вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати за користування земельною ділянкою в розмірі 844835,54грн за періоди березень грудень 2022, січень-грудень 2023 та січень-липень 2024 підлягають частковому задоволенню у розмірі 844794,92грн.

Невиконання відповідачем своїх зобов`язань за договором в частині повної та своєчасної сплати орендної плати є порушенням зобов`язання (неналежним виконанням) в розумінні ст.610 Цивільного кодексу України. З огляду на невиконання відповідачем прийнятих на себе зобов`язань з повної та своєчасної сплати орендної плати за землю у встановлений строк, суд дійшов висновку, що відповідач згідно з ч.1 ст.612 Цивільного кодексу України є боржником, який прострочив виконання зобов`язання.

Розглядаючи позов в частині стягнення з відповідача на підставі ч.2 ст.625 Цивільного кодексу України інфляційних втрат у сумі 77456,24грн та 3% річних у сумі 32035,06грн за заявлені позивачем періоди, суд виходить з такого.

Відповідно до ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши здійснений позивачем розрахунок 3% річних та інфляційних втрат, зважаючи на прострочення відповідачем грошового зобов`язання зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, суд встановив, що розрахунок позивача не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки позивачем невірно визначено базу нарахування за зобов`язаннями 2022 та 2023 років.

Здійснивши власний розрахунок 3% річних та інфляційних втрат за заявлені позивачем періоди, виходячи з розміру щомісячної орендної плати у 2022 році у розмірі 30342,82грн та у 2023 році у розмірі 34894,25грн, суд встановив, що належним розміром 3% річних є 32033,31грн, інфляційних втрат 77452,03грн, з огляду на що позовні вимоги в частині стягнення 3% річних у сумі 32035,06грн та інфляційних втрат у сумі 77456,24грн підлягають частковому задоволенню у розмірах 32033,31грн та 77452,03грн відповідно. В задоволенні решти вимог позов задоволенню не підлягає.

З огляду на часткове задоволення позовних вимог за приписами п.2 ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору покладаються на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи повідомлення відповідача про подання доказів понесення витрат на правничу допомогу, пов`язаних з розглядом справи, протягом п`яти днів після ухвалення рішення в порядку ч.8 ст.129 Господарського процесуального кодексу України, питання розподілу цих витрат буде вирішено судом шляхом постановлення додаткового рішення.

Керуючись ст.ст. 86, 129, 210, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Культурно-розважальний центр Віндзор» (84313, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Академічна, б.49, код ЄДРПОУ 34009823) на користь Краматорської міської ради (84313, Донецька область, м. Краматорськ, площа Миру, б.2, код ЄДРПОУ 24812116) заборгованість у сумі 844794,92грн, 3% річних у сумі 32033,31грн, інфляційні втрати у сумі 77452,03грн та витрати зі сплати судового збору у сумі 14314,20грн.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В судовому засіданні 19.12.2024 суд проголосив та підписав вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення суд підписав 30.12.2024.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів; зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається в порядку, визначеному ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя К.І. Аксьонова

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124149933
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —905/1310/24

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Рішення від 19.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 10.12.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 14.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 25.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 24.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

Ухвала від 10.10.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Аксьонова Катерина Іллівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні