26.12.24 363/5209/24
РІШЕННЯ
Іменем України
26 грудня 2024 року м. Вишгород
Вишгородський районний суд Київської області у складі:
Головуючого судді Рукас О.В.;
за участю секретаря судових засідань Охоти Г.С.,
позивача ОСОБА_1 ,
представників відповідача Чуніхіна О.М., Колісніченка М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 (адреса проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Адміністративної комісії при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради (07342, Київська область, Вишгородський район, с. Пірнове, вул. Спортивна, буд. 1, код ЄДРПОУ: 04359643) про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення,
ВСТАНОВИВ:
До Вишгородського районного суду Київської області надійшла вищезазначена позовна заява.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що 27.09.2024 року адміністративною комісією при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП було винесено постанову № 41 про накладення адміністративного стягнення. Вказану постанову адміністративної комісії ОСОБА_1 вважає протиправною та необґрунтованою, оскільки суб`єктом владних повноважень не було вчинено жодних дій, спрямованих на встановлення фактичних обставин справи, зокрема, в частині витребування доказів, допиту свідків, не з`ясовано фактичних даних, які мають значення для вирішення справи, не зазначено пояснення яких саме осіб були заслухані, не вказано чи були особи, що надавали пояснення, попереджені про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиві свідчення, а також не доведено належними та допустимими доказами факт вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 154 КУпАП. Крім того, сама справа про адміністративне правопорушення була розглянута за відсутності ОСОБА_1 та за відсутності доказів її належного сповіщення про дату, час та місце проведення розгляду.
З урахуванням вищевикладеного, ОСОБА_1 просила скасувати постанову адміністративної комісії № 41 від 27.09.2024 року за ч. 1 ст. 154 КУпАП.
Ухвалою суду від 14.10.2024 року провадження у справі відкрито у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено строк для реалізації учасниками справи своїх процесуальних прав на подачу заяв по суті справи.
До судового розгляду від відповідача адміністративної комісії при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 33-38), а також копія матеріалів справи про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП (а.с. 39-58). У відзиві на позовну заяву відповідачем наведено доводи щодо законності та обґрунтованості спірної постанови № 41 від 27.09.2024 року, а також щодо необхідності повної відмови у задоволенні позовних вимог.
До судового розгляду від позивача надійшла відповідь на відзив (а.с. 62-72), в якій висловлено міркування щодо доводів та заперечень відповідача, наведених у відзиві на позовну заяву, підтримано позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 11.11.2024 року здійснено перехід зі спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін до спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання, викликано всіх учасників справи.
До судового розгляду від відповідача надійшли заперечення проти відповіді на відзив (а.с. 87-102), в яких відповідачем було підтримано доводи та заперечення, висловлені у відзиві на позовну заяву, а також наведено міркування щодо доводів, які були зазначені позивачем у відповіді на відзив.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив.
У своїх поясненнях ОСОБА_1 зазначила, що протокол за фатом вчинення правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 154 КУпАП, складався без її присутності, містить помилки в частині заповнення певних відомостей стосовно неї. У свою чергу, розгляд справи про адміністративне правопорушення за цим протоколом здійснювався адміністративною комісією за її відсутності та без будь-якого належного і своєчасного повідомлення про дату, час та місце засідання комісії. Внаслідок цього ОСОБА_1 не змогла взяти участь в засіданні комісії, скористатися своїми процесуальними правами на подання заперечень, клопотань та доказів, не брала участі у допиті свідків та була позбавлена можливості здійснювати захист від пред`явленого обвинувачення у вчиненні правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 154 КУпАП. Вказані процесуальні недоліки призвели до неповного, невсебічного та неточного розгляду адміністративною комісією справи про адміністративне правопорушення, а відповідно і до винесення незаконної та необґрунтованої постанови, оскільки ОСОБА_1 не допускала порушення правил утримання та вигулу собак, не вчиняла жодних протиправних дій.
У судовому засіданні представники відповідача Чуніхін О.М. та Колісніченко М.М. просили відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченнях проти відповіді на відзив.
На додаток до цього, у своїх поясненнях ОСОБА_2 , як голова адміністративної комісії, підтвердив, що розгляд справи про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП проводився за її відсутності. Справа про адміністративне правопорушення надійшла до комісії 19.09.2024 року, засідання комісії було призначено на 27.09.2024 року. Через декілька днів після надходження справи ОСОБА_2 особисто зателефонував ОСОБА_1 , щоб повідомити про дату, час та місце розгляду, однак вона не відповідала на телефонні дзвінки. ОСОБА_2 також телефонував сестрі ОСОБА_3 , оскільки відносно неї також було складено протокол про адміністративне правопорушення, однак вона також не відповідала на телефонні дзвінки. Після цього ОСОБА_2 приїхав за місцем проживання ОСОБА_1 , до нього вийшла мати та сестра ОСОБА_1 , самої ОСОБА_1 тоді вдома не було. ОСОБА_2 повідомив про дату, час та місце засідання комісії, на якому будуть розглядатися протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ч. 1 ст. 154 КУпАП. Будь-яким іншим чином ОСОБА_1 не повідомлялася про дату, час та місце проведеного розгляду. 27.09.2024 року ОСОБА_1 на засідання комісії не з`явилася, розгляд справи проводився за її відсутності. Адміністративною комісією було винесено постанову № 41 про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП. ОСОБА_2 підтвердив, що свідків на засіданні комісії не було, винесення постанови здійснювалося за наявними письмовими матеріалами. Копію самої постанови № 41 від 27.09.2024 року за ч. 1 ст. 154 КУпАП було направлено ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку.
Заслухавши учасників судового провадження, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, в межах даної справи суду належить здійснити перевірку рішення суб`єкта владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності на предмет відповідності вимогам законності, верховенства права, правам, свободам та законним інтересам осіб, вимогам розумності, добросовісності, безсторонності (неупередженості).
Порядок розгляду і вирішення справ про адміністративні правопорушення, які віднесені до компетенції адміністративних комісій при виконавчому комітеті, визначається положеннями КУпАП.
Статтею 7 КУпАП встановлено, що провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Відповідно до ст. 245 КУпАП завданням провадження у справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню адміністративних правопорушень, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі додержання законів, зміцнення законності.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КУпАП - адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Відповідно до ст. 280 КУпАП, при розгляді справи про адміністративне правопорушення суд зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні; чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, чи заподіяно матеріальну шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Зазначені обставини встановлюються у відповідності до ст. 279 КУпАП, зокрема, шляхом повного та всебічного дослідження доказів, якими відповідно до ст. 251 КУпАП є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються зокрема і протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами та інше.
Зі змісту ст. 284 КУпАП вбачається, що одним з можливих наслідків розгляду і вирішення справи про адміністративне правопорушення є притягнення особи до адміністративної відповідальності шляхом винесення постанови про накладення адміністративного стягнення.
При цьому суд звертає увагу, що винесення постанови про накладення адміністративного стягнення є одним з найсуворіших наслідків вирішення справи про адміністративне правопорушення, оскільки внаслідок накладення стягнення особа зазнає негативних наслідків особистого, майнового чи організаційного характеру, що безумовно призводить до втручання у сферу її особистих прав, свобод та законних інтересів. Внаслідок цього рішення суду про притягнення особи до адміністративної відповідальності має бути достатнім чином обґрунтованим для забезпечення правомірності та пропорційності втручання у сферу особистих прав особи, якого вона зазнає внаслідок накладення на неї стягнення.
Отже, притягнення особи до адміністративної відповідальності може бути правомірним результатом розгляду і вирішення справи про адміністративне правопорушення, якщо судом у встановленому законодавством порядку шляхом дослідження належних, допустимих, достовірних, достатніх доказів буде встановлено факт вчинення діяння, що відповідно до чинного законодавства містить ознаки складу адміністративного правопорушення, а також вину особи у вчиненні такого діяння.
Для забезпечення прийняття законного та обґрунтованого рішення за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення суб`єкт владних повноважень зобов`язаний здійснити підготовку до розгляду справи, в межах якої відповідно до ст. 278 КУпАП орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання: 1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи; 2) чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення; 3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду; 4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали; 5) чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.
Таким чином, перед початком розгляду справи про адміністративне правопорушення суб`єкт владних повноважень зобов`язаний, зокрема, з`ясувати чи було належним чином повідомлено особу, яка притягається до відповідальності, про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 277-2 КУпАП повістка особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, вручається не пізніш як за три доби до дня розгляду справи в суді, в якій зазначаються дата і місце розгляду справи.
Положеннями КУпАП не визначаються випадки, відповідно до яких особа, яка притягається до відповідальності, вважається належним чином повідомленою про дату, час та місце розгляду справи відносно неї. Разом з тим, суд вважає, що особа, яка притягається до відповідальності, є належним чином повідомленою про розгляд справи, якщо є докази вручення їй повістки або ознайомлення з її змістом за три доби до дня розгляду справи. У такому разі неявка особи, яка притягається до відповідальності, та відсутність від неї клопотань про відкладення призначеного розгляду справи не перешкоджають проведенню розгляду справи.
Відповідно до постанови Верховного Суду від 31.03.2021 року по справі №676/752/17 закріплюючи процесуальні гарантії прав особи, що притягається до адміністративної відповідальності, у тому числі й на участь у розгляді її справи, положення КУпАП містять й певні застереження, націлені на забезпечення належної реалізації компетентними органами (особами) наданих їм повноважень, зокрема, передбачені щодо розгляду справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, лише у випадку наявності даних, що підтверджують належне повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи. Обов`язок повідомити особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа. Повідомлення має на меті забезпечення участі особи у розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне правопорушення. Факт несвоєчасного повідомлення або неповідомлення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення є підставою для визнання постанови у справі про адміністративне правопорушення неправомірною як такої, що винесена з порушенням встановленої процедури, оскільки в такому випадку особа позбавляється можливості реалізувати свої права бути присутнім під час розгляду справи, надавати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, мати професійну правову допомогу.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 06 березня 2018 року у справі №522/20755/16-а, від 30 вересня 2019 у справі №591/2794/17, від 06 лютого 2020 року № 05/7145/16-а та від 21 травня 2020 року у справі №286/4145/15-а.
Під час судового розгляду з пояснень позивача ОСОБА_1 судом встановлено, що вона належним чином не повідомлялася про дату, час та місце розгляду справи відносно неї про притягнення до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП, будь-якого повідомлення про дату, час та місце розгляду справи вона не отримувала. З пояснень ОСОБА_1 слідує, що вона в день розгляду справи перебувала у відрядженні в іншому місті. ОСОБА_1 також пояснила, що вона мала бажання взяти участь на засіданні адміністративної комісії, оскільки в неї були зауваження щодо протоколу про адміністративне правопорушення, клопотання та докази на спростування пред`явленого обвинувачення.
Під час судового розгляду з пояснень сторони відповідача судом встановлено, що ОСОБА_1 повідомлялася про дату, час та місце розгляду справи лише шляхом виїзду представника адміністративної комісії за місцем проживання ОСОБА_1 , якої на той момент вдома не було. Представником комісії було пояснено, що повідомлення про розгляд справи було передано матері та сестрі ОСОБА_1 в усній формі. Будь-яким іншим чином доведення до відома ОСОБА_1 інформації про розгляд справи не здійснювалося.
При дослідженні копії матеріалів справи про адміністративне правопорушення (а.с. 39-58), що були надані на виконання вимог ухвали суду від 14.10.2024 року, судом встановлено, що в матеріалах справи відсутній будь-який належний та допустимий доказ того, що ОСОБА_1 своєчасно та належним чином була повідомлена про дату, час та місце розгляду складеного відносно неї протоколу. У свою чергу, розгляд справи про адміністративне правопорушення проводився за відсутності ОСОБА_1 .
Таким чином, судом встановлено, що ОСОБА_1 не була належним чином повідомлена про дату, час та місце засідання адміністративної комісії, внаслідок чого не змогла взяти участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення за складеним відносно неї протоколом за ч. 1 ст. 154 КУпАП.
Внаслідок неповідомлення ОСОБА_1 про дату, час та місце розгляду справи, вона була позбавлена можливості повноцінно реалізувати своє право на захист, зокрема, надати зауваження та заперечення, подати докази на підтвердження та/або спростування обставин і фактів, що зазначені у протоколі, користуватися правовою допомогою тощо.
Крім того, судом встановлено, що на засіданні комісії не допитувалися свідки ОСОБА_4 та ОСОБА_5 , які були допитані судом під час судового розгляду та які в матеріалах справи про адміністративне правопорушення зазначаються як свідки вчиненого правопорушення. Це, у свою чергу, також позбавило можливості ОСОБА_1 брати участь у допиті вказаних свідків, спростовувати надані ними пояснення тощо.
Вищезазначене призвело до неповного, невсебічного та неточного розгляду адміністративною комісією справи про адміністративне правопорушення та ухвалення незаконного і необґрунтованого рішення. Внаслідок цього постанова адміністративної комісії № 41 від 27.09.2024 року про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 3 ст. 286 КАС України за наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право: 1) залишити рішення суб`єкта владних повноважень без змін, а позовну заяву без задоволення; 2) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і надіслати справу на новий розгляд до компетентного органу (посадової особи); 3) скасувати рішення суб`єкта владних повноважень і закрити справу про адміністративне правопорушення; 4) змінити захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено.
Враховуючи характер виявлених порушень, що мають процедурний характер, та їх наслідки, що призвели до неповного, неточного розгляду справи про адміністративне правопорушення, тобто до необґрунтованого вирішення по суті пред`явленого обвинувачення у вчиненому правопорушенні, враховуючи пояснення ОСОБА_1 щодо наявності заперечень проти складеного протоколу, пред`явленого обвинувачення, суд вважає, що вказані недоліки підлягають усуненню при новому розгляді справи про адміністративне правопорушення. Отже, справу про адміністративне правопорушення про притягнення ОСОБА_1 до відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП слід направити до адміністративної комісії при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради для проведення нового розгляду.
З урахуванням вищевикладеного, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Щодо стягнення судових витрат, то суд зазначає наступне.
Статтею 132 КАС України визначено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Частиною 1, 5, 7 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Якщо сторону, на користь якої ухвалено рішення, звільнено від сплати судових витрат, з іншої сторони стягуються судові витрати на користь осіб, що їх понесли, пропорційно до задоволеної чи відхиленої частини вимог, а інша частина компенсується за рахунок коштів, передбачених Державним бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Враховуючи відсутність клопотання сторін про здійснення розподілу судових витрат, суд приходить до висновку про залишення судових витрат за сторонами справи.
Керуючись ч.3 ст. 243,286 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Адміністративної комісії при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення задовольнити частково.
Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 41 від 27.09.2024 року, винесену адміністративною комісією при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради за результатами розгляду справи про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 154 КУпАП.
Справу про притягнення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 154 КУпАП направити на новий розгляд до Адміністративної комісії при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення.
Учасники справи, які не були присутні у судовому засіданні під час ухвалення судового рішення, мають право подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Позивач:
ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; адреса проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ).
Відповідач:
Адміністративна комісія при виконавчому комітеті Пірнівської сільської ради (07342, Київська область, Вишгородський район, с. Пірнове, вул. Спортивна, буд. 1, код ЄДРПОУ: 04359643).
Повний текст рішення складено 30.12.2024 року.
Головуючий суддя О.В. Рукас
Суд | Вишгородський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124152257 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Вишгородський районний суд Київської області
Рукас О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні