Рішення
від 19.12.2024 по справі 552/3597/24
КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ПОЛТАВИ

КИЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД м. ПОЛТАВИ

Справа №552/3597/24

Провадження № 2/552/2320/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19.12.2024 року Київський районний суд м. Полтави у складі:

головуючого судді Кузіної Ж.В.

секретаря судового засідання Кумир О.О.

за участю позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Кордюкової О.Г. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради, треті особи: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 про встановлення факту, що має юридичне значення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради про встановлення факту, що має юридичне значення посилаючись на те, що брат його дружини ОСОБА_3 - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6., є особою з інвалідністю першої групи з дитинства, відповідно довідки МСЕК №805494, та потребує постійного стороннього догляду. Він з дитинства не рухається, самостійно не може приймати їжу, потребує годування іншою людиною, не може піднятися з ліжка, потребує сторонньої допомоги іншої людини. З 2016 року позивач постійно проживає за адресою АДРЕСА_1 та здійснює постійний догляд над одиноким братом дружини ОСОБА_2 , купує продукти харчування, лікарські препарати та засоби, фізично переміщує ОСОБА_2 для задоволення звичайних, елементарних повсякденних потреб людини. Його дружина ОСОБА_3 за станом здоров`я не може здійснювати догляд за братом. Батьки дружини та її брата померли. 04.01.2024 року ІНФОРМАЦІЯ_1 позивачу видано повістку про прибуття до ІНФОРМАЦІЯ_1 та відправку до місця служби. 06.01.24 року він подав до ІНФОРМАЦІЯ_1 заяву про відстрочку від призову, так як здійснює постійний догляд за ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 відмовлено у відстрочці в зв`язку із відсутністю офіційного документу щодо здійснення постійного догляду за інвалідом. 10.01.2024 року він та ОСОБА_2 звернулися до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради із заявою про встановлення піклування, проте відповідач відмовив. Просив встановити факт, що має юридичне значення, а саме, що він є особою, яка здійснює постійний щоденний сторонній догляд на безоплатній основі за ОСОБА_2 , який відповідно довідки МСЕК 805494 від 28.12.1983 р. є особою з інвалідністю І групи з дитинства, що потребує постійного стороннього догляду відповідно до законодавства України.

Ухвалою Київського районного суду м. Полтави від 05 червня 2024 року відкрито загальне позовне провадження по справі.

Ухвалою суду від 13 листопада 2024 року закрито підготовче провадження та справа призначена до розгляду.

У судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги та пояснив, що фактично він здійснює догляд не тільки за ОСОБА_2 , але і за своєю дружиною ОСОБА_3 , яка має незадовільний стан здоров`я, має ряд захворювань та потребує лікування та допомоги.

Представник відповідача ОСОБА_4 позовні вимоги не визнала та пояснила, що позивач звертається з позовними вимогами до неналежного відповідача, оскільки Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради ніяких прав позивача не порушувало. Просила відмовити в задоволенні позовних вимог.

Треті особи ОСОБА_2 , представник ІНФОРМАЦІЯ_1 в судове засідання не з`явились, належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, клопотань про відкладення не надходило.

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши докази по справі, дійшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Судом установлено, що ОСОБА_2 народився ІНФОРМАЦІЯ_6 , його батьками є ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

ІНФОРМАЦІЯ_7 народилася ОСОБА_7 , її батьками є ОСОБА_5 , ОСОБА_6 .

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , згідно довідки серії Д-70 № 805494 , є особою з інвалідністю з дитинства та потребує сторонньої допомоги.

16 жовтня 1993 року ОСОБА_1 зареєстрував шлюб з ОСОБА_8 .

ІНФОРМАЦІЯ_9 ОСОБА_6 померла.

Згідно акту від 29 січня 20924 року ОСОБА_1 здійснює догляд за ОСОБА_2 , годує, переміщує з лежачого положення в сидяче чи навпаки, у ванну кімнату, виконує інші дії з догляду.

Позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради щодо призначення його піклувальником над ОСОБА_2 та йому надано роз`яснення порядку визнання особи недієздатною чи обмежено дієздатною шляхом звернення до суду.

Главою 2 Розділу ІV ЦПК України визначено порядок розгляду судом справ про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною та поновлення цивільної дієздатності фізичної особи.

Відповідно до статті 295 ЦПК України заява про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, у тому числі неповнолітньої особи, чи визнання фізичної особи недієздатною подається до суду за місцем проживання цієї особи, а якщо вона перебуває на лікуванні у закладі з надання психіатричної допомоги - за місцезнаходженням цього закладу.

Стаття 296 ЦПК України визначено, що заяву про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи може бути подано членами її сім`ї, органом опіки та піклування, закладом з надання психіатричної допомоги. Заяву про обмеження права неповнолітньої особи самостійно розпоряджатися своїм заробітком, стипендією чи іншими доходами або позбавлення її цього права може бути подано батьками (усиновлювачами), піклувальниками, органом опіки та піклування. Заяву про визнання фізичної особи недієздатною може бути подано членами її сім`ї, близькими родичами, незалежно від їх спільного проживання, органом опіки та піклування, закладом з надання психіатричної допомоги.

Відповідно до ст. 63 ЦК України опікуна або піклувальника призначає орган опіки та піклування, крім випадків, встановлених статтею 60 цього Кодексу. Опікуном або піклувальником може бути лише фізична особа з повною цивільною дієздатністю. Фізична особа може бути призначена опікуном або піклувальником лише за її письмовою заявою. Опікун або піклувальник призначаються переважно з осіб, які перебувають у сімейних, родинних відносинах з підопічним, з урахуванням особистих стосунків між ними, можливості особи виконувати обов`язки опікуна чи піклувальника. Фізичній особі може бути призначено одного або кількох опікунів чи піклувальників.

Як встановлено в судовому засіданні , позивач не звертався в установленому порядку щодо визнання особи недієздатною чи обмежено дієздатною.

Порядок вирішення питання щодо можливості оформлення постійного догляду за особами, які потребують постійного стороннього догляду, визначено Законом України «Про соціальні послуги» та низкою підзаконних нормативно-правових актів.

Для отримання підтвердження факту здійснення догляду за особою з інвалідністю надавач соціальної послуги з догляду вдома має бути включений до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, який на місцевому рівні ведуть виконавчі органи місцевих рад та за заявою особи підтверджують такий статус шляхом видачі безкоштовно довідки.

Таким чином, законодавством визначено позасудовий порядок встановлення факту здійснення постійного догляду за особою, яка за станом здоров`я потребує соціальної послуги з догляду.

Встановлення факту постійного догляду необхідне заявнику виключно для реалізації права отримання відстрочки від призиву на військову службу.

Згідно норм ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію » мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано;

особливий період - період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, сил оборони і сил безпеки, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і час демобілізації після закінчення воєнних дій.

Статтею 1 Закону України «Про оборону України» передбачено, що воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози та забезпечення національної безпеки, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Статтею 22 Закону №3543-ХІІ визначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Так, зокрема, відповідно до частин третьої, п`ятої статті 22 Закону №3543-XII під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Стаття 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» регулює порядок надання відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Щоб її отримати, військовозобов`язаний, який здійснює постійний догляд за особою з інвалідністю повинен звернутись до ІНФОРМАЦІЯ_1 , де він перебуває на обліку.

Відповідно до пункту 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 року № 154 (далі - Положення №154), територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

За змістом положень пункту 9 Положення №154 територіальні центри комплектування та соціальної підтримки відповідно до покладених на них завдань, зокрема, ведуть військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов`язаним та резервістам, розглядають звернення військовослужбовців, працівників та членів їх сімей, а також громадян з питань, що належать до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, а також ведуть прийом громадян, які звертаються із зазначених питань, видають необхідні довідки та інші документи.

Згідно з пунктом 11 Положення №154 районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, крім функцій, зазначених у пункті 9 цього Положення, оформляють для військовозобов`язаних, резервістів відстрочки від призову під час мобілізації та в особливий період і воєнний час, які надаються в установленому порядку, а також ведуть їх спеціальний облік.

Позивач звернувся до ІНФОРМАЦІЯ_1 з заявою про надання відстрочки , проте йому відмовлено.

Таким чином, позивач фактично не погоджується з діями ІНФОРМАЦІЯ_1 , якими йому відмовлено у наданні відстрочки.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Отже, якщо позивач не погоджується з діями ІНФОРМАЦІЯ_1 в частині відмови в наданні відстрочки , він не позбавлений права звернутися до суду щодо оскарження таких дій з врахуванням правил підвідомчості та підсудності.

За таких обставин, позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Керуючись ст..ст.10,12,76-81, 259, 263-265 ЦПК України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради, про встановлення факту, що має юридичне значення відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено до Полтавського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач ОСОБА_1 , місце проживання АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1

Відповідач Управління соціального захисту населення Виконавчого комітету Київської районної у м. Полтаві ради, місце знаходження м. Полтава, вул. Тролейбусна,13, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 03195240

Третя особи ОСОБА_9 , місце проживання АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2

ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце знаходження АДРЕСА_3 .

Повний текст судового рішення виготовлений 29 грудня 2024 року.

Головуючий Ж.В. Кузіна

СудКиївський районний суд м. Полтави
Дата ухвалення рішення19.12.2024
Оприлюднено02.01.2025
Номер документу124152953
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із сімейних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —552/3597/24

Рішення від 19.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Рішення від 19.12.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Ухвала від 13.11.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

Ухвала від 05.06.2024

Цивільне

Київський районний суд м. Полтави

Кузіна Ж. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні