ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
27 грудня 2024 рокум. Ужгород№ 260/6835/24
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Іванчулинця Д.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
31 жовтня 2024 року ОСОБА_1 (далі - позивач) в особі представника адвоката Смик Дарини Павлівни (далі - представник позивача) звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - відповідач), яким просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо призову ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , на військову службу під час мобілізації;
2) стягнути з відповідача на користь позивача всі понесені судові витрати.
05 листопада 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду відкрито провадження у даній справі та постановлено її розгляд провести за правилами спрощеного позовного провадження.
07 листопада 2024 року представник позивача подав заяву про залучення до участі у справі в якості співвідповідача - Національну академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного про зміну предмету позову, у якій просить:
1) визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 23.10.2024 р. щодо призову ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військову службу під час мобілізації;
2) визнати протиправним та скасувати наказ Начальника Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного (по стройовій частині) № 388 від 24.10.2024р . в частині зарахування ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на посаду слухача курсів підвищення кваліфікації та зарахування до особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного;
3) зобов`язати Національну академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного звільнити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 з військової служби з виключенням з особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного;
4) зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 зняти з обліку військовослужбовців, поновити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військовому обліку військовозобов`язаних та на спеціальному військовому обліку військовозобов`язаних.
12 листопада 2024 року ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду залучено до участі у справі № 260/6835/24 в якості відповідача 2 Національну академію сухопутних військ імені Петра Сагайдачного. Заяву представника позивача про зміну (збільшення) позовних вимог прийнято до розгляду.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що 22 жовтня 2024 року орієнтовно о 16 год. 00 хв. в м. Ужгород по вул. Дендеші ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач), який, як заброньована особа, має відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на підставі п. 1 частини першої статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», було затримано працівниками поліції та доставлено до ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ІНФОРМАЦІЯ_4 ), звідки о 05 год. 00 хв. 24 жовтня 2024 року його було вивезено до Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного.
Про наявність відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації ОСОБА_1 невідкладно повідомив працівників ІНФОРМАЦІЯ_5 , а 23.10.2024 року засобами електронного та поштового зв`язку про бронювання та неможливість мобілізації ОСОБА_1 відповідача 1 повідомила адвокат ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 або представник позивача).
Вважаючи дії працівників ІНФОРМАЦІЯ_5 протиправними, адвокат Смик Д.П. 23.10.2024 року повідомила Ужгородське районне управління поліції Головного управління Національної поліції в Закарпатській області (далі - Ужгородське РУП ГУНП в Закарпатській області) та військову службу правопорядку ЗСУ.
Вказує, що прийняття начальником ІНФОРМАЦІЯ_5 протиправного наказу в частині призову та направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 мало наслідком зняття його з військового обліку, а також прийняття Національною академією сухопутних військ імені Петра Сагайдачного наказу про його зарахування до списків особового складу, який є похідним, а тому такий також є протиправним.
Вищезазначені обставини слугували підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
25 листопада 2024 року ІНФОРМАЦІЯ_3 подав до суду відзив на позов, у якому звертає увагу на введення Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 воєнного стану в Україні, який діє на теперішній час та на оголошення Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 65/2022 загальної мобілізації, який на даний час продовжено.
Вказує, що ОСОБА_1 прибув 22 жовтня 2024 року в ІНФОРМАЦІЯ_4 в супроводі працівників Національної поліції під час спільної роботи з ІНФОРМАЦІЯ_4 щодо виявлення осіб, які ухиляються від виконання свого військового обов`язку та не прибули до ІНФОРМАЦІЯ_4 , під час загальної мобілізації. При цьому ОСОБА_1 не повідомляв про наявність у нього права на відстрочку від мобілізації в особливий період чи інформації про його бронювання.
За даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних та резервістів було встановлено, що ОСОБА_1 , рахується, як такий що підлягає призову на військову службу під час мобілізації, оскільки є молодшим лейтенантом запасу. Після уточнення військово-облікових даних та визначення ступеня придатності до військової служби, наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 23 жовтня 2024 року № 939 ОСОБА_1 було призвано під час мобілізації на особливий період до лав Збройних Сил України і направлено для проходження військової служби до військової частини у складі команди до Національної академії сухопутних військ.
Вважає, що підприємством, на якому працює ОСОБА_1 , не було виконано визначеного частиною третьою статті 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» обов`язку щодо оформлення відстрочки від призову на військову службу, а сам ОСОБА_1 не повідомив в установленому порядку відповідні ІНФОРМАЦІЯ_4 про зміну облікових даних в частині місця роботи і наявності у нього відстрочки по мобілізації у зв`язку з бронюванням.
27 листопада 2024 року у відповіді на відзив позивач звертає увагу на п. 19 Порядку бронювання військовозобов`язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 650 від 05 червня 2024 року, за яким у разі позитивного результату перевірки в процесі здійснення бронювання через Дію, проведеної відповідно до пункту 18 цього Порядку, засобами Реєстру військовозобов`язаних переведення військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично. Тому наявність доказів бронювання засобами Порталу підтверджує перебування військовозобов`язаного на спецобліку, а отже незаконність призову.
Наполягає, що відповідач 1 був повідомлений і був добре обізнаний про наявність оформленої належним чином відстрочки у позивача.
Звертає увагу, що відповідно до п. 18 Порядку № 650, засобами Реєстру військовозобов`язаних переведення військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично. Отже, посадові особи, перевіряючи наявність військовозобов`язаного на військовому обліку, вже з даних самого реєстру бачать його перебування на спеціальному військовому обліку, тобто про наявність оформленої відстрочки по бронюванню.
Вказує, що відповідач 1 проігнорував реалізоване позивачем право на відстрочку і здійснив неправомірні дії та видав неправомірний наказ, що в свою чергу призвело до вчинення неправомірних дій та видання неправомірного наказу відповідачем 2.
25 листопада 2024 року Національна Академія Сухопутних Військ імені Гетьмана Петра Сагайдачного у відзиві на позов вказує, що спірним, на думку позивача, є саме факт його призову на військову службу під час мобілізації. Чинним законодавством не наділено Національну академію функціями зі здійснення призову громадян під час мобілізації, надання відстрочки від призову тощо. Відтак, в частині визнання протиправним та скасування розпорядчих документів ІНФОРМАЦІЯ_5 щодо призову позивача на військову службу за мобілізацією, відповідач 2 підтримує позицію відповідача 1 та покладається на розсуд суду.
Звертає увагу, що п. 14 Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони від 15 вересня 2022 року № 280, визначено, що зарахування до списків військової частини прибулого особового складу проводиться наказом по стройовій частині, у день прибуття особового складу до військової частини. Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини для військовослужбовців є іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця.
Оскільки ОСОБА_1 призваний на військову службу за мобілізацією ІНФОРМАЦІЯ_4 та прибув до Національної академії 24 жовтня 2024 року, що підтверджується іменним списком від 23 жовтня 2024 року № 25254, його правомірно було зараховано до списків особового складу Національної академії.
Щодо вимоги про зобов`язання Національної академії звільнити ОСОБА_1 з військової служби, відповідач 2 наполягає на відсутності у матеріалах позовної заяви та особової справи інформації про наявність у позивача підстав для звільнення з військової служби відповідно до п. 2 частини четвертої статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу».
14 листопада 2024 року представник позивача звернулась до суду з клопотанням, у якому просить прийняти до розгляду та долучити до матеріалів справи отримані після звернення до суду відповідь ІНФОРМАЦІЯ_6 від 08 листопада 2024 року № 814/1/1/6173, довідку військово-лікарської комісії (далі ВЛК) щодо ОСОБА_1 № 4302 від 23 жовтня 2024 року за вих 25238, направлення ОСОБА_1 на медичний огляд ВЛК від 23 жовтня 2024 року № 32693, поіменний список щодо відправки ОСОБА_1 від 23 жовтня 2024 року № 25254, що є додатком № 6 до наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 № 939 від 23 жовтня 2024 року.
16 грудня 2024 року представник позивача звернулась до суду з клопотанням, у якому просить прийняти до розгляду та долучити до матеріалів справи отримані після звернення до суду на повторні адвокатській запити заяву про бронювання працівників від 15 жовтня 2024 року № 20241015-287616 та результат бронювання від 18 жовтня 2024 року за заявою № 20241015-287616, сформовані засобами Порталу Дія.
Враховуючи наявність визначених частиною восьмою статті 79 КАС України підстав, суд приймає до розгляду подані клопотаннями від 14 листопада 2024 року та 16 грудня 2024 року письмові докази.
Відповідно до частин першої та другої статті 257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Частиною п`ятою статті 262 КАС України визначено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Згідно частини восьмої статті 262 КАС України, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 15 жовтня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю «В.С. Бетон» засобами Порталу Дія подало заяву № 20241015-287616 про бронювання працівників, в т.ч. ОСОБА_1 ..
Згідно результату бронювання від 18 жовтня 2024 року за заявою №20241015-287616, ОСОБА_1 заброньовано до 17 вересня 2025 року.
Відповідно до повідомлення про бронювання військовозобов`язаного, військовозобов`язаному ОСОБА_1 , який працює у ТОВ «В.С. Бетон» на посаді помічника головного бухгалтера, відповідно до результату бронювання від 18 жовтня 2024 року за заявою №20241015-287616 надано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації строком на 11 місяців до 17 вересня 2025 року.
Згідно з військово-обліковим документом, сформованого 29 жовтня 2024 року у електронній формі у мобільному додатку Резерв +, військовозобов`язаний ОСОБА_1 має відстрочку від призову від призову на військову службу під час мобілізації до 17 вересня 2025 року, тип відстрочки бронювання.
Наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_5 від 23 жовтня 2024 року № 939 ОСОБА_1 призвано під час мобілізації на особливий період до лав Збройних Сил України і направлено для проходження військової служби до військової частини у складі команди до Національної академії сухопутних військ .
24 жовтня 2024 року ОСОБА_1 прибув до Національної академії сухопутних військ імені Гетьмана Петра Сагайдачного та наказом її начальника (по стройовій частині) № 388 від 24 жовтня 2024 року зарахований на посаду слухача курсів підвищення кваліфікації та до особового складу академії.
Позивач не погоджується з вищезазначеними діями відповідачів, вважає їх протиправними та просить суд звільнити його з військової служби.
Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам суд виходить з наступного.
Щодо вимоги визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 23.10.2024 р. щодо призову ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військову службу під час мобілізації, суд зазначає наступне.
Розділом ІІ Конституції України передбачені основоположні права, свободи та обов`язки людини і громадянина. Зокрема, статтею 65 Конституції України встановлено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Згідно п. 20 частини першої статті 106 Конституції України, Президент України приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Згідно Указу Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан.
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.
Згідно ст. 1 вищезазначеного Закону, мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.
Згідно частини другої статті 4 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», загальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.
У відповідності до частин п`ятої та шостої статті 4 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», вид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення. Рішення про проведення відкритої мобілізації має бути негайно оголошене через засоби масової інформації.
Частиною п`ятою статті 22 вищевказаного Закону передбачено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних сил цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).
Статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» врегульовано відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.
Відповідно п. 1 частини першої вищевказаної статті не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані, заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку.
Згідно статті 24 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», бронювання військовозобов`язаних, які перебувають у запасі, здійснюється в мирний та у воєнний час з метою забезпечення функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також підприємств, установ і організацій в особливий період.
Відповідно до частин другої та третьої статті 25 вказаного Закону, порядок та організація бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов`язаних визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, прийнятими на його виконання.
Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що здійснюють бронювання військовозобов`язаних, зобов`язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються.
Механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов`язаних засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг врегульовано Порядком, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 650 від 05 червня 2024 року.
Згідно п.п. 12-13 Порядку № 650, бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які подаються державними органами, підприємствами, установами, які включені до Єдиного переліку.
Відповідно до п. 18 Порядку № 650, сформований список перевіряється засобами Реєстру військовозобов`язаних з метою перевірки наявності особи в зазначеному Реєстрі.
Пунктом 19 Порядку № 650 визначено, що у разі позитивного результату перевірки, проведеної відповідно до п. 18 цього Порядку, засобами Реєстру військовозобов`язаних переведення військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов`язаний: перебуває на військовому обліку та має військово-обліковий документ (у паперовій або електронній формі); уточнив дані щодо перебування на військовому обліку відповідно до пункту 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку»; не перебуває у розшуку.
У відповідності до п. 20 Порядку № 650, інформація (відомості, дані) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання) відображається у військово-обліковому документі в електронній формі.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби здійснюється Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу».
Частинами п`ять та сім статті 1 вищевказаного Закону передбачено, що від виконання військового обов`язку громадяни України звільняються на підставах, визначених цим Законом. Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про військову службу і військову службу», Збройні Сили України та інші військові формування комплектуються військовослужбовцями шляхом призову громадян України на військову службу.
Частиною першою статті 24 вказаного Закону визначено, що початком проходження військової служби вважається:
1) день відправлення у навчальну частину (центр) з територіального центру комплектування та соціальної підтримки (збірного пункту) - для громадян, направлених для проходження базової військової служби;
2) день зарахування до списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) - для громадян, прийнятих на військову службу за контрактом, у тому числі військовозобов`язаних, які проходять збори, та резервістів під час мобілізації;
3) день призначення на посаду курсанта закладу фахової передвищої військової освіти, вищого військового навчального закладу, військового навчального підрозділу закладу вищої освіти - для громадян, які не проходили військову службу, та військовозобов`язаних.
Відповідно до частин першої та другої статті 39 вказаного Закону, призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом та Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.
Таким чином, суд приходить до висновку, що бронювання військовозобов`язаних за підприємствами, установами і організаціями у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку та їх перебування на спеціальному військовому обліку виключає законні підстави їх призову на військову службу під час мобілізації, а також проходження ними військової служби.
Суд відхиляє твердження ІНФОРМАЦІЯ_5 про недооформлення ТОВ «В.С. Бетон» відстрочки військовозобов`язаному ОСОБА_1 в ІНФОРМАЦІЯ_7 , оскільки факт бронювання позивача підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.
Факт повідомлення чи неповідомлення заброньованою особою ІНФОРМАЦІЯ_4 про зміну облікових даних в частині місця роботи і наявності у нього відстрочки по мобілізації у зв`язку з бронюванням не має правового значення для дії (чинності) відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
Відомості про наявність права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації стаття 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов`язаних та резервістів» відносить до персональних даних військовозобов`язаного, які зберігаються в базі даних Реєстру.
Таким чином, відомості про факт надання позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання) були відомі відповідачу 1, оскільки містилися як у наданому позивачем та його представником військово-обліковому документі, такі і у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів. Наведене відповідачем 1 не спростовано.
Частиною першою статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Конституційний Суд України у рішенні від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).
Відповідно до частини другої статті 9 КАС України, суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З урахуванням того, що наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 23 жовтня 2024 року № 939 в частині призову ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військову службу під час мобілізації як акт індивідуальної дії є реалізованим та вичерпав свою дію виконанням, враховуючи встановлені судом обставини, що унеможливлювали призов ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації, ефективним способом захисту порушеного права позивача є визнання дій ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо призову 23 жовтня 2024 року ОСОБА_1 на військову службу під час мобілізації протиправними.
Щодо вимоги визнати протиправним та скасувати наказ Начальника Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного (по стройовій частині) № 388 від 24.10.2024р . в частині зарахування ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на посаду слухача курсів підвищення кваліфікації та зарахування до особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного, суд зазначає таке.
Організацію і порядок обліку осіб офіцерського, рядового, сержантського і старшинського складу, курсантів і працівників Збройних Сил України (далі - особовий склад) в органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів, установах і організаціях, на кораблях і в підрозділах визначено Інструкцією з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, затвердженою наказом Міністерства оборони від 15 вересня 2022 року № 280 (далі - інструкція № 280).
Відповідно до п. 14 розділу ІІ Інструкції № 280 зарахування до списків військової частини прибулого особового складу проводиться наказом по стройовій частині, у день прибуття особового складу до військової частини.
Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини для військовослужбовців є іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця.
Як вже зазначалося судом, громадянин ОСОБА_1 був призваний на військову службу за мобілізацією ІНФОРМАЦІЯ_4 відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 69/2022 «Про загальну мобілізацію» (з наступними змінами) та прибув до Національної академії 24 жовтня 2024 року, що підтверджується іменним списком від 23 жовтня 2024 рок № 25254.
Відповідно до наказу начальника Національної академії (по стройовій частині) від 24 жовтня 2024 року № 388 молодший лейтенант ОСОБА_1 з 24 жовтня 2024 року був зарахований до списків особового складу Національної академії та призначений на посаду слухача курсів перепідготовки та підвищення кваліфікації центру підвищення кваліфікації Національної академії та зарахований на всі види забезпечення.
Таким чином, молодшого лейтенанта ОСОБА_1 зараховано до списків особового складу Національної академії на виконання імперативних приписів п. 14 розділу ІІ Інструкції № 280, а відтак вимога позивача щодо визнання протиправним та скасування наказу начальника Національної академії про зарахування його до списків особового складу та на всі види забезпечення є безпідставною, необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Щодо вимоги зобов`язати Національну академію сухопутних військ імені Петра Сагайдачного звільнити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 з військової служби з виключенням з особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного, суд зазначає.
Відповідно до п. 4 частини першої статті 24 Закону № 2232-XII, для громадян, призваних на військову службу під час мобілізації початком проходження військової служби вважається день відправлення у військову частину з відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Судом встановлено, що позивач вибув з ІНФОРМАЦІЯ_5 23 жовтня 2024 року, що підтверджується іменним списком від 23 жовтня 2024 року №25254. Таким чином з 23 жовтня 2024 року проходить військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.
Згідно з п. 2 частини четвертої статті 26 Закону № 2232-XII, військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації під час дії воєнного стану звільняються з військової служби на підставах:
а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;
б) за станом здоров`я:
на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби або про тимчасову непридатність до військової служби з переоглядом через 6-12 місяців;
за наявності інвалідності (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
в) у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі або обмеження волі;
г) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
д) у зв`язку із звільненням з полону (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);
е) у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі (для осіб вищого офіцерського складу);
з) у зв`язку із призначенням (обранням) на посаду або перебуванням на посаді судді, судді Конституційного Суду України, члена Вищої ради правосуддя, члена Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівника служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступника, дисциплінарного інспектора Вищої ради правосуддя.
Матеріали адміністративної справи не містять інформації про звернення позивача з рапортом до відповідача 2 про звільнення з військової служби. Ба більше, судом не визнано протиправними дії відповідача 2 щодо зарахування позивача на посаду слухача курсів підвищення кваліфікації та зарахування до особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного.
Таким чином, вимога позивача щодо зобов`язання Національної академії звільнити позивача з військової служби є безпідставними та не підлягають до задоволення.
Щодо вимоги позивача зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_3 зняти з обліку військовослужбовців, поновити ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військовому обліку військовозобов`язаних та на спеціальному військовому обліку військовозобов`язаних, суд зазначає таке.
В ході судового розгляду, судом встановлено, що позивач має право на відстрочку від мобілізації, передбачену вимогами Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Однак, в супереч вимогам вищевказаного Закону останнього було призвано на військову службу під час загальної мобілізації. Вимоги позивача щодо зобов`язання відповідача 1 зняти позивача з обліку військовослужбовців та поновити останнього на військовому обліку, як військовозобов`язаного та на спеціальному військовому обліку військовозобов`язаних не підлягає задоволенню, оскільки дана вимога є похідною від вимоги зобов`язати Національну академію сухопутних військ імені Петра Сагайдачного звільнити позивача з військової служби з виключенням з особового складу Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного та в задоволені такої судом було відмовлено.
Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимога та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідачів.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення частково.
Позивачем при звернені до суду сплачено судовий збір, який в силу вимог статті 139 КАС України підлягає стягненню на його користь пропорційно частині задоволених вимог за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1.
Керуючись статтями 9, 14, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Національної академії сухопутних військ імені Петра Сагайдачного про визнання дій протиправними і зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 в частині призову 23 жовтня 2024 року ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 на військову службу під час мобілізації.
3. У задоволені решти частини позовних вимог відмовити.
4. Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань ІНФОРМАЦІЯ_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 605,60 грн. (шістсот п`ять гривень шістдесят копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
СуддяД.В. Іванчулинець
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124159709 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Матковська Зоряна Мирославівна
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Іванчулинець Д.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні