ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/13729/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 року м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд, суддя Гавдик З.В. розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу № 380/13729/24 за позовом Золочівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого представляти інтереси держави: Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства до Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії -
ВСТАНОВИВ:
Золочівська обласна прокуратура в інтересах держави звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із вищевказаним адміністративним позовом в якому просить:
- Визнати протиправною бездіяльність Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04373867, адреса: вул. Січових Стрільців, 25, смт. Поморяни, Золочівський район, Львівська область, 80760), що полягає у не розгляді на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої;
- Зобов`язати Поморянську селищну раду Золочівського району Львівської області (код ЄДРПОУ 04373867, адреса: вул. Січових Стрільців, 25, смт. Поморяни, Золочівський район, Львівська область, 80760) розглянути на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Золочівською окружною прокуратурою Львівської області під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді, виявлено факт протиправної бездіяльності Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області, що полягає у не розгляді на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої. Зазначає, що такі дії органу не сприяють реалізації державної екологічної ініціативи «Масштабне залісення України» та порушують інтереси держави у сфері охорони і збереження рослинного світу. Таким чином, за наведених обставин вбачає підстави для визнання протиправною бездіяльності відповідача, що полягає у не розгляді на сесії селищної ради подання та зобов`язання розглянути на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої.
Відповідач правом на подання відзиву не скористався, заяви про продовження процесуального строку для подання відзиву не подав.
Ухвалою судді від 28.06.2024 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі.
Судом встановлені наступні обставини:
Указами Президента України від 07.06.2021 № 228/2021 «Про деякі заходи щодо збереження та відтворення лісів», від 29.09.2022 № 675/2022 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29.09.2022 «Про охорону, захист, використання та відновлення лісів України в особливий період», передбачено проведення ідентифікації самозалісених та придатних для створення лісів земельних ділянок державної та комунальної форм власності. Згідно даних карти «Геоінформаційна система лісових ресурсів України» та бази даних ВО «Укрдержліспроект» щодо ідентифікації самозаліснених земель, Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства спільно з постійними лісокористувачами Львівської області та за результатами натурних обстежень відповідних земельних ділянок в межах Поморянської територіальної громади Золочівського району Львівської області виявлено 91,3 га самозаліснених земель.
У зв`язку з чим, з метою збереження самосійних лісів та подальшого ведення лісового господарства на території Золочівського району Львівської області, Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства звернулось до Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області з поданням № 02/1928-23 від 28.11.2023 щодо віднесення земельних ділянок загальною площею 91,3 га до самозаліснених земель та внесення даних до Державного земельного кадастру як про самозалісненні ділянки, з подальшим їх закріпленням за постійним лісокористувачем відповідно до вимог ст. 17 Лісового кодексу України, зокрема, щодо земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427.
Водночас, Поморянською селищною радою Золочівського району Львівської області не надано відповідь до Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства щодо результатів розгляду подання № 02/1928-23 від 28.11.2023 та/або прийняття органом місцевого самоврядування відповідних рішень.
Відповідно до інформації Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/994-24 від 12.06.2024 встановлено, що згідно інформації Золочівської районної державної адміністрації від 22.12.2023 Поморянська селищна рада Золочівського району Львівської області проінформувала районну державну адміністрацію листом від 13.12.2023 про розгляд питання щодо ідентифікованих земельних ділянок до самозаліснених на черговій сесії селищної ради.
Згідно із інформацією Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області б/н та без дати, наданої на запит окружної прокуратури № 14.54/05-40- 2435ВИХ-24 від 04.06.2024, питання щодо віднесення земельних ділянок до самозаліснених, у тому числі земельної ділянки площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 розглянуто на засіданні комісії з питань охорони навколишнього середовища, сільського господарства та земельних відносин селищної ради. В результаті обговорення запропоновано не відносити указану земельну ділянку до самозалісненої. Рішення сесії щодо віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісеної не приймались.
Таким чином, на думку позивача вбачаються підстави для визнання протиправною бездіяльності Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області, що полягає у не розгляді на сесії селищної ради подання та зобов`язання Поморянську селищну раду Золочівського району Львівської області розглянути на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.
Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Згідно з ч. 3-5 ст. 53 КАС України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених ст. 169 цього Кодексу.
У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з абз.1 ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Відповідно до ч.4 ст.53 КАС прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Рішенням Конституційного суду України від 08.04.1999 у справі № 3-рн/99, визначено, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Із врахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Закону України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства.
Відповідно до статей 13, 16 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, а забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.
У вказаному випадку органом уповноваженим державною здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, з врахуванням ст. ст. 57-1, 122 Земельного кодексу України та ч. 4 ст. 21 Закону України «Про державний земельний кадастр», є Поморянська селищна рада Золочівського району Львівської області.
Однак, саме невжиття Поморянською селищною радою Золочівського району Львівської області належних заходів щодо віднесення земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення до самозалісених земель, призводить до порушення інтересів держави та створює передумови незаконного використання земельної ділянки.
З метою збереження самозалісених лісів та подальшого ведення лісового господарства на цих територіях прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів», який набрав чинності у липні 2022 року. Вказаним законом введено поняття «самозалісеної земельної ділянки», під якою розуміється земельна ділянка будь-якої категорії земель площею більше 0,5 гектарів вкрита лісовою рослинністю і заліснення якої пройшло (відбулося) природним або іншим шляхом.
Відповідно до ч.2 ст.1 ЛК України ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.
Згідно з ст.7 ЛК України ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу.
Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження лісів» від 20.06.2022 №2321-IX доповнено Земельний кодекс України статтею 57-1 «Самозалісені землі», якою визначений порядок віднесення земельних ділянок до самозалісених.
Відповідно до ч.1 ст. 57-1 Земельного кодексу України (далі ЗК України) самозаліснена ділянка - це земельна ділянка будь-якої категорії земель (крім земель лісогосподарського, призначення, природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення) площею понад 0,5 гектара, вкрита частково чи повністю лісовою рослинністю, залісення якої відбулося природним шляхом.
Згідно з ч. 2 ст. 57-1 ЗК України віднесення земельної ділянки приватної власності до самозалісеної ділянки здійснюється її власником, а щодо земельних ділянок державної та комунальної власності - органом, який здійснює розпорядження нею.
Таким чином, враховуючи положення ст. ст. 57-1, 122 та п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, віднесення земельної ділянки до самозалісеної, яка є комунальною власністю територіальної громади, здійснюється сільськими, селищними та міськими радами.
Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки приймається за поданням відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства.
Відповідно до Положення «Про Державне агентство лісових ресурсів України», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №521, Державне агентство лісових ресурсів України (Держлісагентство) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
В свою чергу, відповідно до Положення «Про Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства», затвердженого наказом Державного агентства лісових ресурсів України від 09.11.2022 №1006, управління підпорядковується Держлісагенству та є його територіальним органом. Завданням Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства є реалізація повноважень Держлісагенства у сфері лісового та мисливського господарства на території Львівської, Закарпатської та Івано-Франківської області.
Відповідно до ч.ч. 3, 4 ст.57-1 ЗК України віднесення земельної ділянки до самозалісеної ділянки здійснюється шляхом внесення до Державного земельного кадастру відомостей про належність всіх її угідь до угідь самозалісеної ділянки. Земельна ділянка вважається самозалісеною ділянкою з дня внесення зазначених відомостей до Державного земельного кадастру.
Віднесення земельної ділянки до самозалісеної та сформованої як об`єкт цивільних прав і відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, здійснюється без розроблення документації із землеустрою.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про угіддя земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру на підставі заяви власника земельної ділянки або за рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування.
Згідно з ст.22 ЗК України орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування приймає рішення про передачу земельних ділянок державної чи комунальної власності у власність щодо зміни угідь на угіддя самозалісеної ділянки.
Отже, земельна ділянка сільськогосподарського призначення площею сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 підлягає віднесенню до самозалісених, шляхом внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру на підставі рішень та заяви Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області.
Доказів вжиття відповідачем заходів щодо реєстрації вказаних земельних ділянок у Державному земельному кадастрі суду не надано, що вказує на допущену відповідачем бездіяльність.
Згідно усталеної судової практики Великої Палати Верховного Суду протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) в неприйнятті рішення чи в нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Водночас для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту несвоєчасного виконання обов`язкових дій, а важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків. Значення мають юридичний зміст, значимість, тривалість та межі бездіяльності, фактичні підстави її припинення, а також шкідливість бездіяльності для прав та інтересів особи.
Суд встановив, що Поморянська селищна рада Золочівського району Львівської області надала відповідь на запит окружної прокуратури № 14.54/05-40- 2435ВИХ-24 від 04.06.2024, питання щодо віднесення земельних ділянок до самозаліснених, у тому числі земельної ділянки площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 розглянуто на засіданні комісії з питань охорони навколишнього середовища, сільського господарства та земельних відносин селищної ради. В результаті обговорення запропоновано не відносити указану земельну ділянку до самозалісненої. Рішення сесії щодо віднесення земельної ділянки з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісеної не приймались.
Відтак, маючи можливість вчинення необхідних та законодавчо визначених дій з метою віднесення вказаної земельної ділянки до самозалісених Поморянська селищна рада Золочівського району Львівської області свідомо уникає вирішення вказаного питання, допускаючи протиправну бездіяльність.
Суд зазначає, що ця інформація належним чином підтверджує факт бездіяльності Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області щодо віднесення земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісених.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити повністю.
Згідно з ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю.
Оскільки у вказаній справі позивачем є суб`єкт владних повноважень, доказів понесення витрат пов`язаних із залученням свідків або проведенням експертиз ним не подано, судові витрати, згідно з вимогами ч. 2 ст. 139 КАС України, розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 262-263, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов Золочівської окружної прокуратури (80700, Львівська обл., м. Золочів, вул. Поштова, 7, ЄДРПОУ 0291003123) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого представляти інтереси держави: Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства (79054, м. Львів, вул. Яворницького, 8б) до Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області (80760, Львівська обл., Золочівський р-н, смт. Поморяни, вул. Січових Стрільців, 25, ЄДРПОУ 04373867) про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії, - задоволити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Поморянської селищної ради Золочівського району Львівської області, що полягає у не розгляді на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої.
Зобов`язати Поморянську селищну раду Золочівського району Львівської області розглянути на сесії селищної ради подання Західного міжрегіонального управління лісового та мисливського господарства № 02/1928-23 від 28.11.2023 в частині віднесення земельної ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4,3009 га з кадастровим номером 4621888200:07:000:0427 до самозалісненої.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» цього Кодексу.
Рішення складено в повному обсязі 30.12.2024 року.
Суддя Гавдик З.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124160823 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гавдик Зіновій Володимирович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гавдик Зіновій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні