МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 грудня 2024 р. № 814/2458/16 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Малих О.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївський глиноземний завод», вул. Набережна, 64, с. Галицинове, Миколаївський район, Миколаївська область, 57286, до відповідачаМиколаївської митниці ДФС, вул. Маріупольська, 57-А, м. Миколаїв, 54017, провизнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Миколаївський глиноземний завод» (далі позивач, ТОВ «МГЗ») звернулось до суду з адміністративним позовом до Миколаївської митниці ДФС (далі також відповідач), в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило:
- визнати протиправною бездіяльність Миколаївської митниці ДФС, яка полягає у нездійсненні митного оформлення товарів за митними деклараціями № 23984, № 23985, № 23986, № 24024, № 24048, № 24049, № 24050, № 24052, № 24054, № 24055, № 24056, № 24057 та № 24058 у встановлений законом строк.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що протягом листопада 2016 ним були подані електронні митні декларації № 23984, № 23985, № 23986, № 24024, № 24048, № 24049, № 24050, № 24052, № 24054, №24055, №24056, № 24057, №24058 для митного оформлення вантажу, які були оформлені посадовими особами відповідача з порушенням чотирьохгодинного строку, передбаченого ст. 255 Митного кодексу України (далі МК України).
Відповідач надав заперечення проти позову, в яких у задоволенні позову просив відмовити. Заперечуючи проти вимог ТОВ «МГЗ» відповідач зазначив, що не порушував ст. 255 МК України, оскільки фактично часом подання митної декларації до митного оформлення є момент реєстрації даної декларації посадовою особою митного органу, а не момент відправлення декларантом електронного примірника декларацій. Відповідно до п. 3.10 наказу Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року № 631 «Про затвердження Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа» перевірка електронної митної декларації для виконання митних формальностей проводяться в автоматичному режимі у порядку черговості їх надходження, тому посадові особи митниці діяли виключно в межах норм чинного законодавства.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 22.11.2016 року у справі № 814/2458/16 позовні вимоги задоволено.
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2017 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 22.11.2016 року у справі № 814/2458/16 залишено без змін.
Постановою Верховного Суду від 11.02.20021 року постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 22.11.2016 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2017 року у справі № 814/2458/16 (головуючий суддя Гордієнко Т.О.) скасовано; справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.
Ухвалою від 12.03.2021 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін у судове засідання.
Відповідач відзив на адміністративний позов не надав.
Згідно ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Жодних додаткових пояснень чи клопотань від сторін не надходило.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:
Позивач подав до відповідача:
- електронну митну декларацію № 23984 від 01.11.2016 року о 13:51:17 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 02.11.2016 року о 17:41:43 митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 02.11.2016 року о 18:22:59 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 23985 від 01.11.2016 року о 13:53:29 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 02.11.2016 року о 17:37:07 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 02.11.2016 о 18:21:02 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 23986 від 01.11.2016 року о 13:49:07 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 02.11.2016 року о 17:28:13 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 02.11.2016 року о 18:20:09 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24024 від 09.11.2016 року о 9:28:22 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 09.11.2016 року о 23:29:19 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 10.11.2016 року о 00:12:47 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24048 від 15.11.2016 року о 9:35:25 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 15.11.2016 року о 22:02:04 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 15.11.2016 року о 22:56:28 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24049 від 15.11.2016 року о 9:34:42 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 15.11.2016 року о 22:58:01 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 15.11.2016 року о 23:54:26 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24050 від 15.11.2016 року о 12:38:00 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 15.11.2016 року о 18:26:37 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 15.11.2016 року о 19:00:43 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24052 від 16.11.2016 року о 09:05:28 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 16.11.2016 року о 17:28:28 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 16.11.2016 року о 18:29:26 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24054 від 16.11.2016 року о 09:10:30 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 18.11.2016 року о 10:02:07 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 18.11.2016 року о 13:12:23 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24055 від 16.11.2016 року о 09:10:01 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 17.11.2016 року о 12:18:48 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 17.11.2016 року о 14:16:57 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24056 від 17.11.2016 року о 10:20:32 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 18.11.2016 року о 15:10:19 годин митниця прийняла рішення про відмову у митному оформленні;
- електронну митну декларацію № 24057 від 17.11.2016 року о 10:20:09 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 18.11.2016 року о 13:34:47 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 18.11.2016 року о 14:58:03 годин завершила митне оформлення;
- електронну митну декларацію № 24058 від 17.11.2016 року о 10:25:44 годин та отримав повідомлення митниці про отримання електронної митної декларації на поштову скриньку митниці. 18.11.2016 року о 12:46:02 годин митниця прийняла митну декларацію до митного оформлення та 18.11.2016 року о 14:10:46 годин завершила митне оформлення.
Позивач стверджує, що оскільки митне оформлення декларацій було здійснено в строк більше чотирьох годин, передбачених ст. 255 МК України, відповідачем була допущена протиправна бездіяльність, яка полягає у нездійсненні митного оформлення в строки, передбачені законодавством.
Приймаючи рішення у справі, суд виходить з наступного:
Відповідно до положень ст. 255 МК України (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин), митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред`явлення органу доходів і зборів товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню (якщо згідно з цим Кодексом товари, транспортні засоби комерційного призначення підлягають пред`явленню), подання митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та всіх необхідних документів і відомостей, передбачених статтями 257 і 335 цього Кодексу.
Строк, зазначений у частині першій цієї статті, може бути перевищений на час виконання відповідних формальностей виключно у разі:
1) виконання митних формальностей поза місцем розташування органу доходів і зборів відповідно до статті 247 цього Кодексу;
2) підтвердженого письмово бажання декларанта або уповноваженої ним особи подати відповідно до цього Кодексу додаткові документи чи відомості про зовнішньоекономічну операцію або характеристики товару;
3) проведення досліджень (аналізу, експертизи) проб і зразків товарів, якщо товари не випускаються відповідно до частини двадцять першої статті 356 цього Кодексу;
4) виявлення порушень митних правил, якщо товари не випускаються відповідно до частини п`ятої цієї статті;
5) зупинення митного оформлення відповідно до Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»;
6) подання додаткових документів відповідно до частини третьої статті 53 цього Кодексу в межах передбаченого нею строку, перебіг якого припиняється з моменту отримання митницею (митним постом) таких документів чи письмової відмови декларанта або уповноваженої ним особи у їх наданні;
7) призупинення митного оформлення відповідно до статей 399 і 400 цього Кодексу.
У разі якщо товар декларується з використанням попередньої або періодичної митних декларацій, митне оформлення за цими деклараціями завершується у строк, що не перевищує чотирьох робочих годин з моменту їх подання.
Не допускається перевищення строку, зазначеного у частині першій цієї статті, у зв`язку з проведенням правоохоронними органами та підрозділами внутрішньої безпеки органів доходів і зборів спеціальних операцій, перевірок та інших заходів, які не є операціями, що здійснюються в рамках виконання процедур митного контролю.
Митне оформлення вважається завершеним після виконання всіх митних формальностей, визначених цим Кодексом відповідно до заявленого митного режиму, що засвідчується органом доходів і зборів шляхом проставлення відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.
При виявленні порушення митних правил орган доходів і зборів здійснює випуск товарів до завершення розгляду справи про таке порушення за умови, що:
1) такі товари не підлягають конфіскації і не будуть потрібні надалі у процесі провадження у справі як докази;
2) декларант сплачує всі митні платежі або забезпечує їх сплату відповідно до розділу X цього Кодексу.
Згідно ч. 1 ст. 236 МК України, відмова у митному оформленні це письмове вмотивоване рішення органу доходів і зборів про неможливість здійснення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через невиконання декларантом або уповноваженою ним особою умов, визначених цим Кодексом.
У відповідності до ч. 2 та 3 ст. 236 МК України, у рішенні про відмову у митному оформленні повинні бути зазначені причини відмови та наведені вичерпні роз`яснення вимог, виконання яких забезпечує можливість митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. Зазначене рішення повинно також містити інформацію про порядок його оскарження.
Рішення про відмову у митному оформленні приймається в межах строку, відведеного статтею 255 цього Кодексу для завершення митного оформлення. Неприйняття такого рішення протягом зазначеного строку є бездіяльністю, яка може бути оскаржена в порядку, встановленому главою 4 цього Кодексу.
Згідно положень ч. 1 6 ст. 264 МК України, митна декларація реєструється та приймається органом доходів і зборів у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Митна декларація та інші документи подаються органу доходів і зборів в електронному вигляді з дотриманням вимог цього Кодексу або на паперових носіях. Митна декларація на паперовому носії супроводжується її електронною копією. Разом з митною декларацією органу доходів і зборів подаються рахунок або інший документ, що визначає вартість товару, та, у випадках, встановлених цим Кодексом, - декларація митної вартості. Відомості про документи, визначені частиною третьою статті 335 цього Кодексу, зазначаються декларантом або уповноваженою ним особою у встановленому порядку в митній декларації. На вимогу органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати органу доходів і зборів оригінали таких документів або засвідчені в установленому порядку їх копії, якщо законодавством не передбачено подання оригіналів.
Дата та час подання митної декларації фіксується органом доходів і зборів шляхом її реєстрації, у тому числі з використанням інформаційних технологій. Орган доходів і зборів не має права відмовити в реєстрації митної декларації.
Орган доходів і зборів зобов`язаний надати декларанту або уповноваженій ним особі можливість самостійного фіксування в електронній системі митного оформлення факту і часу подачі органу доходів і зборів митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, на паперовому носії, а в разі електронного декларування - можливість одержання від органу доходів і зборів повідомлення про дату і час отримання цим органом електронної митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює. Ненадання органом доходів і зборів такої можливості є бездіяльністю, яка може бути оскаржена відповідно до глави 4 цього Кодексу.
З метою визначення правильності заповнення поданої митної декларації та відповідності доданих до неї документів установленим вимогам орган доходів і зборів здійснює перевірку митної декларації.
Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою органу доходів і зборів, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій.
У відповідності до ст. 246 КАС України, метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.
Порядок виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
На виконання вказано норми, наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 року № 631 затверджено Порядку виконання митних формальностей при здійсненні митного оформлення товарів із застосуванням митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа (далі Порядок № 361).
Відповідно до п. 3.9 Порядку № 631 (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) ЕМД та ЕД формуються Декларантом відповідно до законодавства України.
Для засвідчення ЕМД та ЕД Декларантом, а також посадовими особами органів доходів і зборів під час виконання митних формальностей застосовуються надійні засоби ЕЦП з використанням посиленого сертифіката відкритого ключа.
ЕМД та ЕД передаються за допомогою засобів інформаційних технологій у складі електронного повідомлення, засвідченого ЕЦП Декларанта, з електронної адреси, визначеної для передавання таких електронних документів органам доходів і зборів і отримання зворотної інформації від органів доходів і зборів, на електронну адресу, визначену органом доходів і зборів для одержання таких повідомлень.
За змістом пункту 3.10 Порядку № 631 перевірка ЕМД та ЕД і призначення посадової особи ПМО для виконання митних формальностей за відповідною МД проводяться з використанням АСМО в автоматичному режимі у порядку черговості їх надходження. АСМО в автоматичному режимі пересилає ЕМД та ЕД до відповідного ПМО органу доходів і зборів для отримання посадовою особою ПМО, яка призначена для виконання митних формальностей за цією ЕМД.
Під час виконання митних формальностей за ЕМД Декларанту за допомогою АСМО надсилається інформація про: отримання органом доходів і зборів ЕМД у складі електронного повідомлення, засвідченого ЕЦП Декларанта; результат проведення формато-логічного контролю правильності заповнення граф ЕМД; занесення ЕМД до ЄАІС органів доходів і зборів України; реєстраційний номер, присвоєний ЕМД; прийняття ЕМД органом доходів і зборів для оформлення; відмову в прийнятті ЕМД до оформлення; необхідність надання додаткових документів; необхідність пред`явлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення для митного огляду; відмову в митному оформленні товарів, задекларованих за ЕМД; завершення митного оформлення товарів за ЕМД; посадову особу ПМО, яка призначена для виконання митних формальностей за ЕМД.
Реєстрація митної декларації регламентована пунктом 4.1 Порядку № 631, відповідно до якого здійснюються наступні митні формальності: перевірка відповідності формату ЕК МД (ЕМД) та ЕК ДМВ (ЕДМВ) встановленим вимогам; фіксування дати й часу подання МД для оформлення шляхом: присвоєння МД реєстраційного номера за допомогою АСМО та внесення його в установленому порядку до графи А МД на паперовому носії форм МД-2, МД-3, правого верхнього кута доповнень форми МД-6 та специфікацій форми МД-8, а також до розділу I Інформаційного аркуша; присвоєння ДМВ (у разі її подання) реєстраційного номера, що відповідає реєстраційному номеру МД; унесення поданих ЕК МД і ЕК ДМВ або ЕМД і ЕДМВ до бази даних органу доходів і зборів. За допомогою АСМО в ЕК МД і ЕК ДМВ або ЕМД і ЕДМВ реєстраційний номер може додатково відображатися у вигляді штрих-коду; зазначення у графі А аркуша з позначенням « 1/6» форми МД-2 МД, поданої на паперовому носії, дати й часу подання цієї МД та прізвища й особистого підпису посадової особи ПМО, яка її зареєструвала.
Аналіз наведених положень законодавства свідчить про те, що електронна митна декларація (ЕМД) має відповідати встановленим вимогам, а саме: містити перелік необхідних визначених законодавством відомостей; бути засвідченою цифровим підписом, подаватися у складі електронного повідомлення, з електронної адреси, визначеної для передавання таких електронних документів органам доходів і зборів і отримання зворотної інформації від органів доходів і зборів, на електронну адресу, визначену органом доходів і зборів для одержання таких повідомлень.
У результаті надіслання ЕМД з дотриманням встановлених вимог, декларант отримує від митного органу повідомлення з підтвердженням факту отримання ЕМД. Таке електронне повідомлення надсилається з електронної адреси, визначеної органом доходів і зборів для відповідних цілей.
Лише після перевірки відповідності формату ЕМД встановленим вимогам і фіксування фіксування дати і часу її подання здійснюється її реєстрація (присвоєння реєстраційного номера та внесення до бази даних митного органу).
Отже, фактично часом подання митної декларації до митного оформлення є момент реєстрації даної декларації посадовою особою митного органу, а не момент відправлення декларантом примірника декларації.
Крім того, у матеріалами справи, зокрема, витягом з програми АСМО, у якому зафіксовано фактичний час прийняття до митного оформлення митних декларацій та час оформлення.
Також суд звертає увагу на те, що в зоні діяльності митного поста «Дніпро-Бузький» Миколаївської митниці ДФС проходили оформлення не лише ТОВ «МГЗ». Усі митні декларації оформлялись в порядку черговості їх надходження. Призупинення митного оформлення експорту товарів, експортером яких було ТОВ «МГЗ», не відбулось, про що повідомлялось листом відповідача від 11.11.2016 року № 4768/10/1470-65-39.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням викладеного вище, суд робить висновок, що посадові особи відповідача під час оформлення митних декларацій позивача діяли виключно в межах норм чинного законодавства.
Враховуючи викладене, позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 19, 77, 139, 241 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївський глиноземний завод» (вул. Набережна, 64, с. Галицинове, Миколаївський район, Миколаївська область, 57286, код ЄДРПОУ 33133003) до Миколаївської митниці ДФС (вул. Маріупольська, 57-А, м. Миколаїв, 54017, код ЄДРПОУ 39536431) про визнання протиправною бездіяльності Миколаївської митниці ДФС, яка полягає у нездійсненні митного оформлення товарів за митними деклараціями № 23984, № 23985, № 23986, № 24024, № 24048, № 24049, № 24050, № 24052, № 24054, № 24055, № 24056, № 24057 та № 24058 у встановлений законом строк відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 30.12.2024 року.
Суддя О.В. Малих
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.12.2024 |
Оприлюднено | 01.01.2025 |
Номер документу | 124161381 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Малих О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні