Рішення
від 30.12.2024 по справі 400/4298/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 грудня 2024 р. № 400/4298/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М., розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомМиколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, вул. Марка Кропивницького, 17, м. Миколаїв, 54005,

до відповідачаКомунальної установи "Благоустрій" Кривоозерської селищної ради Первомайського району Миколаївської області, вул.1 Травня,15, Криве Озеро, Первомайський район, Миколаївська область ,55104 ,

простягнення 106564,04 грн,

ВСТАНОВИВ:

Миколаївське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Комунальної установи «Благоустрій» Кривоозерської селищної ради Первомайського району Миколаївської області (далі відповідач або КУ «Благоустрій»), в якому просило суд стягнути з відповідача суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році: загальну суму заборгованості 106 564,04 грн, з яких адміністративно-господарські санкції 105802,28 грн та пеня за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 761,76 грн.

Ухвалою від 13.05.2024 суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропонував відповідачу надати відзив на позовну заяву.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що суб`єкт господарювання у спірних правовідносинах допустив порушення положень Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», працевлаштування осіб з інвалідністю не забезпечив, суму адміністративно-господарських санкцій самостійно не сплатив, а відтак, спірна сума заборгованості підлягає стягненню в судовому порядку.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову та зазначив, що у 2023 році Комунальна Установа «Благоустрій» ніяких доходів (прибутків) від своєї діяльності власних надходжень не отримувала, в тому числі платних послуг не надавала. Розмір адміністративно- господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік є непомірним для бюджету територіальної громади Кривоозерської селищної ради та комунальної Установи «Благоустрій»., тим паче у відповідача змінився статут.

Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій повністю підтримано позовні

вимоги.та вказано, що підставою для звернення до суду став статут відповідача в редакції дійсної у 2023 році з якого вбачалося, що у відповідача можуть бути і інші джерела фінансування, ніж фінансування з місцевого бюджету

Статут наданий відповідачем в якості додатку до відзиву не може бути належним доказом у справі оскільки його дія розповсюджується тільки з 25.05.2024 з дати його затвердження, просить позов задовольнити.

Відповідно до ст.262 КАС справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження без проведення судового засідання. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

07.03.204 позивач відправив через електронний кабінет на веб порталі електронних послуг ПФУ відповідачу розрахунок суми адміністративно-господарських санкцій в розмірі 105802,28 грн., що підтверджується квитанцією про розміщення документу в електронному кабінеті роботодавця на веб порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

У розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій за 2023, що підлягають сплаті відповідачем, у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю зазначено, що: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу за рік складала 64 осіб,середньооблікова чисельність штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність складає 2 особи, норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю - 3 особи, середньорічна заробітна плата складає 105 802,28 грн. Сума коштів адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 105 802,28 грн та пеня за порушення термінів сплати адміністративно- господарських санкцій у розмірі 761,76 грн..

Відповідно до частини 3 ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ (надалі - Закон) підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну Для організації працевлаштування осіб з інвалідністю.

Судом встановлено, відповідно до інформації, наданої Первомайською філією Миколаївського обласного центру зайнятості від 21.03.2024 № 14/04/396-24 Комунальна установа «Благоустрій» Кривоозерської селищної ради Первомайського району Миколаївської області звітність за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» протягом 2023 року не надавало.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4% (чотирьох відсотків) середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб. - у кількості одного робочого місця.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць.

При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з ч. 1 ст. 19 Закону, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі

підприємством, організацією громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичною особою, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Отже, запроваджена ч. 1 Закону міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку сплатити адміністративно-господарської санкції на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати або (1) у разі порушення роботодавцем вимог ч.З ст. 18 Закону (а саме: не виділення та не створення робочих місць, не надання державній службі зайнятості інформації, так як саме це діяння у формі бездіяльність призводить до позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування інвалідів), або (2) у разі порушення роботодавцем вимог ч.З ст.17, ч.І ст.18, ч.ч.2, 3, 5 ст.19 Закону (а саме: безпідставна відмова у працевлаштуванні інваліда, який звернувся до роботодавця самостійно чи був направлений до нього державною службою зайнятості).

Відповідно до ч. 6 ст. 19 Закону в порядку, визначеному постановою Правління ПФУ від 10.03.2023р. №14-2 «Про затвердження Порядку та Форми надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування», зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.03.2023р. за №457/39513, Пенсійний фонд України надає Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформацію про: створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю; необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті.

Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, обчислених відповідно до статті 20 цього Закону

Розрахунок адміністративно-господарських санкцій виконується в автоматизованому режимі без втручання працівників Фонду, для усіх роботодавців. Такі розрахунки у вигляді PDF-файлу за підписом керівника територіального відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю надсилаються до електронного кабінету роботодавця на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Суд приходить до висновку, що усі розрахунки сум адміністративно-господарських санкцій здійснюються виключно на підставі даних податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556 (зі змінами), що надається роботодавцем до контролюючих органів за основним місцем обліку.

Відповідно до Розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв`язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2023 рік, сформованого та надісланого відповідачу, середньооблікова чисельність штатних працівників, що працювали у відповідача, за 2023 рік склала 64 особи, таким чином, середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону, повинна складати 3 особи. Середньооблікова чисельність штатних працівників, яким встановлена інвалідність, у роботодавця склала 2 особи, що є

менше ніж встановлено нормативом. Кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у Відповідача становить 1 місце (3-2).

Статтею 20 Закону встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не нею. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Листом від 12.03.2024 № 06.2-10/02/287 відповідачу було запропоновано надати документи, що підтверджують його фінансування виключно за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів.

25.03.2024 на адресу позивача надійшов статут відповідача, виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, витяг з реєстру неприбуткових установ та організацій.

Зазначені документи не підтверджують повне утримання відповідача за рахунок місцевого бюджету, як це зазначено в п.1.6. розділу І Статуту.

Так п. 1.7. розділу 1 Статуту передбачено, що при виконанні покладених на відповідача завдань, він може використовувати власні надходження, отримані відповідно до чинного законодавства України й рішень власника.

В абзаці 19 п.2.1., п. 2.4. розділу 2 Статуту зазначено, що відповідач може надавати платні послуги в порядку й межах, встановлених чинним законодавством України.

В п.3.5. розділу 3 Статуту зазначено про заборону розподілу доходів (прибутків).

Пунктом 5.2. розділу 5 статуту передбачено, що відповідач визначає порядок та напрями використання власних надходжень.Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 затверджений Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємство, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру.

Відповідно до зазначеного порядку бюджетним установа присвоюється ознака неприбутковості 0031. У витязі з Реєстру неприбуткових установ та організацій відносно Відповідача код ознаки неприбутковості зазначений 0048.

Вищезазначене свідчить, що відповідач не утримується повністю за рахунок місцевого бюджету, та повинен сплачувати адміністративно-господарські санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю в порядку, визначеному ст. 20 Закону № 875.

Розмір адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає: 6 771 345,92 (фонд оплати праці за 2023 рік): 64 х 1 = 105 802,28 грн.

Частиною 2 ст. 20 Закону та п 3.1 Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженого наказом Мінпраці від 15.05.2007 № 223, визначено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за кожен календарний день прострочення.

Згідно з п. 3.4 зазначеного Порядку нарахування пені здійснюється з наступного дня граничного строку сплати АГС (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).

При поданні до суду позовної заяву за невиконання нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю відділення Фонду відповідно до п. 3.7. Порядку розраховує суму пені на дату подання позовної заяви. Враховуючи, що ставка НБУ з 26.04.2024р. становить 13,5 % - розрахунковий розмір пені дорівнює 0,04%.

Розмір пені за один день прострочення становить:

105 802,28 грн (сума адміністративно-господарських санкцій) х 0,04% (розрахунковий розмір пені) = 42,32 грн, таким чином, сума пені, що необхідно сплатити станом на 03.05.2024р. дорівнює: 42,32 грн (сума пені за один день прострочення) х 18 (кількість днів) = 761,76 грн.

Таким чином, загальна сума заборгованості за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році складає 106 564,04 грн, з яких: адміністративно-господарські санкції складають 105 802,28 грн та пеня - 761,76 грн.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Позивач довів суду належними та допустимими доказами, що відповідач допустив порушення норм Закону України № 875, тому позов підлягає задоволенню .

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (вул. Марка Кропивницького, 17, м. Миколаїв, 54005 код ЄДРПОУ 20917114) до Комунальної установи "Благоустрій" Кривоозерської селищної ради Первомайського району Миколаївської області (вул. 1 Травня, 15, Криве озеро, Первомайський район, Миколаївська область ,55104 код ЄДРПОУ 44343117) задовольнити.

2. Стягнути з Комунальної установи "Благоустрій" Кривоозерської селищної ради Первомайського району, Миколаївської області (код ЄДРПОУ 44343117) на користь Миколаївського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (код ЄДРПОУ 20917114) суму адміністративно - господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2023 році: загальну суму заборгованості 106 564,04 грн, з яких адміністративно-господарські санкції складають 105 802,28 грн та пеня за порушення термінів сплати адміністративно - господарських санкцій в сумі 761,76 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124161383
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю

Судовий реєстр по справі —400/4298/24

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні