Рішення
від 30.12.2024 по справі 400/7495/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 грудня 2024 р. № 400/7495/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін, в письмовому провадже.н.ні, розглянув адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Автомобільне підприємство «Укрстрой», вул. Аграрна, 1, м. Вознесенськ, Миколаївська обл., Вознесенський р-н, 56507,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053 ,

провизнання протиправним та скасування рішення від 27.06.2024 року № 11309843/42045049; зобов`язання зареєструвати податкову накладну від 29.05.2024 року №15,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автомобільне підприємство Укрстрой» (далі - позивач або ТОВ «Автомобільне підприємство Укрстрой») звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області (далі - відповідач 1 або ГУ ДПС у Миколаївській області) та Державної податкової про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11309843/42045049 від 27.06.2024 року та зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №15 від 29.05.2024 року датою її подання.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що ним надано усі необхідні документи на підтвердження здійснення господарських операцій, проте відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Контролюючий орган повинен був вказати у квитанції перелік документів, які вимагаються від платника податку, однак відповідач не конкретизував перелік необхідних документів, що в свою чергу суперечить пп. 3 п. 11 Порядку № 1165. Відтак, спірне рішення є протиправним.

ГУ ДПС у Миколаївській області надало відзив, в якому просило відмовити у задоволенні позову та зазначило, що на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову в реєстрації ПН, позивач не виконав вимоги Податкового кодексу України та Порядку № 520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив в реєстрації ПН.

Отже, позивач не надав обґрунтованих доводів щодо порушення його прав та законних інтересів з боку відповідачів, що свідчить про недоведеність позовних вимог.

Відповідач 2 відзив не надав, ухвалу про відкриття провадження отримав через особистий кабінет підсистеми електронний суд.

Суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін.

Справу розглянуто в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд дослідивши матеріали справи, встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Автомобільне підприємство Укрстрой» є юридичною особою, перебуває на податковому обліку в Головному управління ДПС у Миколаївській області. Позивач здійснює господарську діяльність за наступними видами діяльності згідно КВЕД:49.41 «Вантажний автомобільний транспорт»; 43.12 «Підготовчі роботи на будівельному майданчику»; 43.39 «Інші роботи із завершення будівництва»; 46.73 «Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно- технічним обладнанням»; 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля»;77.12 «Надання в оренду вантажних автомобілів»; 77.32 «Надання в оренду будівельних машин і устатковання»,

27.05.2024 року між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛЬЯНС» (код ЄДРПОУ 32741433) та було укладено Договір виконання будівельних робіт №10/2024 від 27.05.2024 року (далі - Договір), за яким Виконавець (Позивач, ТОВ «АП УКРСТРОЙ») зобов`язується за завданням Замовника (ТОВ «АЛЬЯНС») виконати будівельні роботи на об`єкті «Нове будівництво промислової будівлі філії «Відокремлений підрозділ «Атоменергомаш» у м.Южноукраїнськ» власними силами та з власних матеріально-технічних цінностей, обладнання, а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконані роботи. З Договором позивач надав також і додатки до Договору, а саме: договірну ціну на будівництво «Нове будівництво промислової будівлі філії «Відокремлений підрозділ «Атоменергомаш» у м. Южноукраїнськ, що здійснюється у 2024 році»;Пояснювальну записку щодо «Нове будівництво промислової будівлі філії «Відокремлений підрозділ «Атоменергомаш» у м. Южноукраїнськ; Розрахунки №№1-4 щодо прямих витрат і загальновиробничих витрат: будівельні роботи, монтажні роботи; Локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-03 на «Фундаменти під обладнання Дільниця з виготовлення арматурних канатів та дільниця з виготовлення елементів трубопроводів», складений за поточними цінами станом на 08.02.2024 року; Розрахунок загальновиробничих витрат до Локального кошторису на будівельні роботи №02-01-03 на Фундаменти під обладнання; Відомість ресурсів до локального кошторису №02-01-03 на Фундаменти під обладнання.

За умовам укладеного Договору (п. 3.1) загальна сума договору визначається твердою договірною ціною, складеною відповідно до ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 (додаток №1).

Відповідно до п. 3.2 Договору замовник здійснює поетапну оплату виконаних робіт шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Виконавця протягом 30 днів після підписання акту приймання виконаних будівельних робіт та довідки про вартість виконаних будівельних робіт за відповідним етапом.

Згідно з п. 3.4 Договору, Замовник (ТОВ «АЛЬЯНС») може здійснювати попередню оплату (аванс). Замовником 29.05.2024 року було перераховано передоплату на виконання будівельних робіт згідно договору виконання будівельних робіт №10/2024 від 27.05.2024 року в сумі 1 000 000,00 грн., що підтверджується платіжною інструкцією від 29.05.2024 року.

Позивачем до Контролюючого органу були надані всі необхідні пояснення та документи, Відповідачем-1 було прийнято Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11275844/42045049 від 20.06.2024 року (далі - Повідомлення).

У Повідомленні № 11275844/42045049 від 20.06.2024 року було зазначено наступне

«У зв`язку з необхідністю надання додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних запропоновано надати такі додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: договори, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документів щодо придбання товарів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків».У графі «Додаткова інформація», при цьому, будь які додаткові відомості відсутні.

Позивач має у користуванні достатній обсяг рухомого майна (транспортних засобів) для виконання господарських зобов`язань за Договором №10/2024 від 27.05.2024 року.

ТОВ «АП Укрстрой» надало всі первинні документи, що підтверджують оренду транспортних засобів для виконання господарських зобов`язань за Договором №10/2024 від 27.05.2024 року, що, в свою чергу, додатково свідчить про реальність здійснення господарської операції. Контролюючим органом було відмовлено в реєстрації податкової накладної №15 від 29.05.2024 року у зв`язку з, як зазначив контролюючий орган, такими підставами: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку». Відповідно до п. 187.1. ст. 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б)дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.

Позивачем на розгляд Відповідача-1 було надано Платіжну інструкцію №3 від 29.05.2024 року, яка у відповідності до положень п. 187.1. ст. 187 ПК України підтверджує дату виникнення податкових зобов`язань (першу подію), а саме здійснення передоплати в розмірі 1 000 000.00 грн.

Відповідно пп. «а», «б» п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами норми п. 187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий

період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:а)дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б)дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст. 188 ПК України).

Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017р. в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї ст. та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/ покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Суд приходить до висновку, що позивач виконав вимоги законодавства щодо подання документів, на підставі яких податковий орган повинен був прийти до висновку про підтвердження господарської операцій, її правомірність, та прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної.

На виконання п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі - Порядок № 1165) та п. 5 Порядку № 520, Позивачем були надані пояснення з копіями підтверджуючих документів щодо зупиненої податкової накладної, також були виконані приписи вказаних актів законодавства України, та надано повний пакет документів, який підтверджує здійснення господарської операції.

Пунктом 5 Порядку № 520 передбачено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких

зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Однак, квитанція про зупинення реєстрації ПН в ЄРПН не містить вичерпного та чіткого переліку документів, які є необхідними для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.

Згідно із п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, пунктом 10 Порядку №1165 закріплено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Обов`язкові складові квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування визначені у п. 11 зазначеного вище нормативно-правового акту, згідно із яким у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:1)номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Відповідно до п. 6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Таким чином, Порядок № 520 не зобов`язує платника податку подавати пояснення та документи, а надає йому таке право. З огляду на формулювання п. 5-6 цього Порядку, перелік документів, які можуть подаватися платником податку, є орієнтовним і неконкретизованим.

Натомість, пп. 3 п. 11 Порядку № 1165 містить норму, відповідно до якої, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема «пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації».

Системний аналіз цих норм дозволяє зробити висновок, що контролюючий орган повинен конкретизувати у квитанції перелік документів, які вимагаються від платника податку.

Більш того, як слідує з норм законодавства, реалізація платником податків свого права надати документи на підтвердження правомірного складення податкової накладної, залежить від того, наскільки чітким та вичерпним є перелік документів, який пред`явлено

контролюючим органом у квитанції до зупиненої податкової накладної. Загальне посилання на окремий пункт Критеріїв ризиковості є невизначеним, а отже, таким, що звужує права Позивача щодо надання документів за вичерпним переліком, а не на власний розсуд контролюючого органу.

Суд приходить до висновку,що відповідач прийняв необґрунтоване рішення, без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, а отже, це рішення є протиправними та такими, що підлягає скасуванню.

На контролюючий орган покладається обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення про зупинення реєстрації податкової накладної та подальших дій чи бездіяльності (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Отже, саме податковий орган повинен надати належні та достатні докази того, що дії щодо зупинення реєстрації податкових накладних вчинено у відповідності до приписів п. 201.16 ст. 201 ПК України у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, та за наявності підстав, встановлених вищезгаданими Критеріями оцінки ступеня ризиків

Таким чином, відповідачем 1 не доведено правомірність рішення щодо відмови у реєстрації податкових накладних, відтак спірне рішення підлягає скасуванню.

Позивач просить зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем її фактичного подання податкову накладну № 15 від 29.05.24 р Відповідно до п. п. 19, 20 постанови КМУ № 1246 від 29.12.10 р. податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

Зобов`язання відповідача - ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

За таких обставин, суд вважає за можливе позовні вимоги задовольнити в цій частині та зобов`язати відповідача зареєструвати податкову накладну №15 від 29.05.24 р датою її подання до Реєстру.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 ч. 1 КАС України.

Позивач сплатив судовий збір в сумі 3028,00 грн.Зважаючи на те, що позовні вимоги задоволено повністю і враховуючи, що саме внаслідок дій відповідача 1 виник спір між

сторонами, судові витрати належить стягнути за рахунок його бюджетних асигнувань в сумі 3028,00 грн.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «УКРСТРОЙ» (вул. Аграрна, 1, м. Вознесенськ, Миколаївська обл., Вознесенський р-н, 56507 код ЄДРПОУ 42045049) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005 код ЄДРПОУ 44104027, Державної податкової служби України, пл. Львівська, 8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393 ) задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 11309843/42045049 від 27.06.2024 року.

3.Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну ТОВ "Автомобільне підприємство "Укрстрой" (код ЄДРПОУ 42045049) за № 15 від 29.05.2024 року датою її подання.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Героїв Рятувальників, 6, м. Миколаїв, 54005 код ЄДРПОУ 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО «УКРСТРОЙ» (вул. Аграрна, 1, м. Вознесенськ, Миколаївська обл., Вознесенський р-н, 56507 код ЄДРПОУ 42045049) судові витрати в розмірі 3 028, 00 грн.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124161589
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —400/7495/24

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 12.08.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні