Рішення
від 30.12.2024 по справі 420/18509/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/18509/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 грудня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А., розглянувши у спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «АГРОС-ЮГ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом у якому просить визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2024 року №11087361/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної, складеної ПП «Агрос-Юг» №16 від 25.04.2024 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ПП «Агрос-Юг» податкову накладну №16 від 25.04.2024 року датою її подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2024 року №11087360/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної складеної ПП «Агрос-Юг» №17 від 25.04.2024 року;

-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ПП «Агрос-Юг» податкову накладну №17 від 25.04.2024 року датою її подання на реєстрацію;

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.04.2024 року за №956;

- зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ПП «Агрос-Юг» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що ПП «Агрос-Юг» у встановленому законодавством порядку були складені та направлені до контролюючого органу податкові накладні №16 від 25.04.2024 року, №17 від 25.04.2024 року, реєстрація яких на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу (далі ПК) України була необґрунтовано зупинена. При цьому підставою для зупинення Комісією Головного управління ДПС в Одеській області було зазначено відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Водночас позивачу запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. На підтвердження правомірності та реальності господарської операції, відображеної у податкових накладних №16 та №17 від 25.04.2024 року, підприємством було направлено до податкового органу пояснення та первинні документи. Однак Комісією були прийняті рішення №11087361/35993399 від 21.05.2024 року, №11087360/35993399 від 21.05.2024 року, про відмову у реєстрації зазначених податкових накладних з підстав подання документів складених із порушенням законодавства без зазначення документів які складені з порушенням законодавства. 23 квітня 2024 року ПП «Агрос-Юг» в електронний кабінет автоматизованої системи ДПС «Електронний кабінет платника податків» надійшло рішення №956 про відповідність ПП «Агрос-Юг» критеріям ризиковості платника податку від 23.04.2024р.

Вказаним Рішенням Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області ПП «Агрос-Юг» визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків за кодами податкової інформації за кодами:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди, місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту ( суми накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

в період з 26.10.2023 по 23.04.2024 р. позивачем здійснено придбання товарів (код УКТЗЕД2710124502) у платника податку код ЄДРПОУ 35993399 (це є ПП «Агрос-Юг») який включено до реєстру ризикових платників, постачання товару (код згідно УКТЗЕД 1001) на ризикового платника код ЄДРПОУ 35993399 (це є також ПП «Агрос-Юг»), який включено до реєстру ризикових.

22 травня 2024 року ПП «Агрос-Юг» подало скаргу на рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а також пояснення з додатками та було подано клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги, однак, 22 травня 2024 року надійшла до електронного кабінету квитанція №2, пакет не прийнято, виявлені помилки.

Вважає рішення №956 від 23.04.2024 року протиправним, безпідставним, необґрунтованим, необ`єктивним та таким, що не відповідає вимогам діючого законодавства та таким, що порушує права та інтереси ПП «Агрос-Юг», оскільки внесення до переліку ризикових надає контролюючому органу беззаперечну підставу для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних у ЄРПН, завдає репутаційних втрат підприємству та призводить до погіршення партнерських відносин з контрагентами. Вказує, що код товару УКТЗЕД 2710124502 взагалі ними не придбавався, у вказаний період а здійснювалась закупівля дизпалива код 2710194300. Тобто інформація за якою нібито встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості не відповідає дійсності.

Водночас зазначені рішення податковим органом будь-яким чином не обґрунтовані, містять виключно посилання на нормативні положення п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що є додатком до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України (далі КМУ) №1165 від 11.12.2019 року.

За твердженням позивача, контролюючий орган не зазначив, яка саме податкова інформація в нього наявна, про які саме факти вона свідчить, якими документами, що мають доказове значення, вона підтверджується.

Ухвалою суду від 01.07.2024 року відкрито провадження у справі та вирішено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (письмовому провадженні).

31.07.2024 року до суду від представника Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позов, у якому він просить відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав того, що рішення комісії Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №11087361/35993399 від 21.05.2024 року, №11087360/35993399 від 21.05.2024 року, якими позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних №16 від 25.04.2024 року, та №17 від 25.04.2024 року, є правомірним та законним, з огляду на те, що станом на час зупинення реєстрації податкових накладних згідно інформаційної системи контролюючого органу відсутня подача позивачем таблиці даних платника податку на додану вартість з кодами УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг, що відповідає проведеним операціям на які складені вищевказані податкові накладні. Отже, відомості щодо кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг є непідтвердженими. Згідно з квитанціями за результатами обробки «ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».

Таким чином, на момент винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в ЄРПН, Позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкової накладної.

Необхідно зазначити, що оскаржуване рішення від 23.04.2024 № 956 відповідає вимогам та змісту додатку 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 р. N 1428). Позовна вимога щодо виключення платника податків із переліку ризикових, на думку Головне управління ДПС в Одеській області, є неправомірною, так як суд в даному випадку перебирає функцію органу ДПС щодо зібрання, опрацювання та контролю за своєчасністю та достовірністю сплатою коштів до бюджету.

07.08.2024 року від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою суду від 14.06.2024 року відмовлено у забезпеченні позову.

Дослідивши зміст адміністративного позову, відзив відповідачів, надані до суду письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Приватне підприємство «Агрос-юг» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.06.2008 року.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності позивача є: :01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур та є платником єдиного податку 4 групи сільськогосподарських товаровиробників.

З метою здійснення власної господарської діяльності, 17.07.2023 року між Приватним підприємством «Агрос-юг» (як продавець) та Підприємством з іноземними інвестиціями «Вайтерра Україна» (як покупець), укладено договір поставки №ОF-01448, відповідно до якого продавець зобов`язався поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити товар, що визначений у специфікації яка є невід`ємною частиною цього договору.

Відповідно до п.5.1. Договору Покупець сплачує вартість поставленої партії Товару (або її окремої частини) у порядку та на умовах, що визначені відповідною Специфікацією.

Оплата за партію Товару вважається здійсненою в момент списання грошових коштів з банківського рахунку Покупця відповідно до реквізитів Продавця, зазначених у п. 11 даного Договору (п.п.5.5. Договору).

Між ПП «Агрос-Юг» та ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» 12.04.2024 року було укладено специфікацію № ОР-35181, відповідно до якої Продавець зобов`язується поставити, передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти і оплатити пшеницю 4-го класу, українського походження, врожаю 2023 р. на умовах DPU (поставка в місці з розвантаженням) у порту м.Чорноморськ. При цьому вартість вивантаження товару на зерновому терміналі сплачується покупцем.

Кількість партії Товару, що поставляється за цією Специфікацією складає 150 тонн (+/-10% в опціоні Покупця (п.3 Специфікації).

Між ПП «Агрос-Юг» та ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» 25.04. 2023 року було укладено специфікацію № ОР-35240, відповідно до якої Продавець зобов`язується поставити, передати у власність Покупця, а Покупець - прийняти і оплатити пшеницю 4-го класу, українського походження, врожаю 2023 р. на умовах DPU (поставка в місці з розвантаженням) у порту м.Чорноморськ. При цьому вартість вивантаження товару на зерновому терміналі сплачується покупцем.

Кількість партії Товару, що поставляється за цією Специфікацією складає 50,000 тонн (+/-10% в опціоні Покупця (п.3 Специфікації).

25 квітня 2024 року ПП «Агрос-Юг» виставлено ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» рахунок №25-04-02 на оплату за Товар, передбачений Договором поставки № ОF-О1448 від 17.07.2023 р. та специфікацією №ОР-35181 від 12.04.2024 р., а саме: пшениця 4-го класу -25,64т., українського походження, урожаю 2023 року, на загальну суму 174 351,93 грн. в т.ч. ПДВ 21411,64 грн.

За умовами Договору ПП «Агрос-Юг» було відвантажено товар, про що виписано видаткову накладну №25-04-01 від 25.04.2024 року на загальну суму 174 351,93 грн. в т.ч. ПДВ 21 411,64 грн.

Оплата товару покупцем проведена за платіжною інструкцією №8661 від 29.04.2024 року.,

За першою подією (фактом постачання Товару) позивачем сформовано податкову накладну № 16 від 25.04.2024 року на загальну суму з ПДВ 174 351,93 грн. та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений законом строк.

29.04.2024року року на адресу ПП «Агрос-Юг» з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція, згідно з якою податкова накладна №16 від 25.04.2024 року - збережена, реєстрація зупинена.

Як на підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), .реєстрація податкової накладної від 25.04.2024 №16 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомлено: показник "D''=.2799%, «Рпоточ»-2921185.54.

Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивачем за допомогою програми електронного документообігу 16.05.2024 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №1 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, зокрема, податкова накладна №16 від 25.04.2024 р., до якого було додано відповідні пояснення та копії документів на підтвердження постачання товару, а саме: Договір поставки, специфікацію, рахунки, накладні, податкові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжну інструкцію, довіреність, звіти, загальна кількість додатків 26.

Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.20224 року № 11087361/35993399 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 23.04.24 року №16 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

В графі «Додаткова інформація(зазначити конкретні документи)» вказано наступне: первинні щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навнтаження, розвантаження продукції, складські документи(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки -фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарі (робіт. Послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.

25 квітня 2024 року ПП «Агрос-Юг» виставлено ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» рахунок №25-04-02 на оплату за Товар, передбачений Договором поставки № ОF-01448 від 17.07.2023 р. та специфікацією №ОР-35240 від 25.04.2024 р., а саме: пшениця 4-го класу, 50,94т. українського походження, урожаю 2023 року, на загальну суму 351 485,91 грн. в т.ч. ПДВ 43 164,94 грн.

За умовами Договору ПП «Агрос-Юг» було відвантажено товар на підставі видаткової накладної №25-04-02 від 25.04.2024 року на загальну суму 351 485,91 грн. в т.ч. ПДВ 43 164,94 грн.

Оплата товару проведена покупцем за платіжною інструкцією №8662 від 29.04.2024 року.

За фактом першої події (постачання Товару) позивачем сформовано податкову накладну № 17 від 25.04.2024 року на загальну суму з ПДВ 351 485,91 грн. та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений законом строк.

30.04.2024 року на адресу ПП «Агрос-Юг» з Автоматизованої системи Єдине вікно подання електронних документів ДПС України надійшла Квитанція реєстраційний номер документа 9112296713, згідно з якою податкова накладна №17 від 25.04.2024 року - збережена, реєстрація зупинена (квитанція додається).

Як на підставу зупинення реєстрації ПН зазначено: Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація податкової накладної від 25.04.2024 №17 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8.Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D» 2799%, "Рпоточ"=2921185.54.

Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Позивачем за допомогою програми електронного документообігу 17.05.2024 року направлено на адресу податкового органу повідомлення №2 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, зокрема, податкова накладна №17 від 25.04.2024 р., до якого було додано відповідні пояснення та копії документів на підтвердження постачання товару, а саме: Договір поставки, специфікацію, рахунки, накладні, податкові накладні, товарно-транспортні накладні, платіжну інструкцію, довіреність, звіти, загальна кількість додатків 31.

Однак, рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.20224 року № 11087360/35993399 відмовлено у реєстрації податкової накладної від 23.04.24 року №17 у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства.

В графі «Додаткова інформація(зазначити конкретні документи)» вказано наступне: первинні щодо постачання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи(інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки -фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарі (робіт. Послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій.

23 квітня 2024 року Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН Головного управління ДПС в Одеській області відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою КМУ №1165 від 11.2019р. у зв`язку з виявленням обставин та /або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності прийнято рішення №956 про відповідність ПП «Агрос-Юг» (код ЄДРПОУ 35993399) критеріям ризиковості платника податку від 23.04.2024року , як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків за кодами податкової інформації:

03 - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

14 - постачання товарів/послуг за рахунок сформованого реєстраційного ліміту (сум.накл) у зв`язку з придбанням товарів, не пов`язаних з господарською діяльністю платника податку.

У графі «Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» вказано наступне:

в період з 26.10.2023 по 23.04.2024 р. позивачем здійснено придбання товарів (код УКТЗЕД 2710124502) у платника податку код ЄДРПОУ 35993399 (це є код ПП «Агрос-Юг») який включено до реєстру ризикових платників, постачання товару (код згідно УКТЗЕД 1001) на ризикового платника код ЄДРПОУ 35993399 (це є також ПП «Агрос-Юг»), який включено до реєстру ризикових(Т.1 а.с.74).

22 травня 2024 року ПП «Агрос-Юг» подано до відповідача-2 скаргу на рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а також пояснення з додатками та було подано клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги.

Проте 22 травня 2024 року до електронного кабінету надійшла квитанція №2, « пакет не прийнято», виявлені помилки: відповідно до п.3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, про неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість, про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 (зі змінами), скарга подається протягом 10 робочих днів, що настають за днем прийняття рішення комісією регіонального рівня.

Вважаючи прийняті відповідачем-1 рішення необґрунтованими, безпідставними, а тому протиправними, позивач звернувся до адміністративного суду із позовом у даній справі.

Джерела прав та висновки суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до пп. 20.1.45 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п.62.1.2 п. 62.1 ст. 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з п. 74.1, п. 74.3 ст. 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац третій пункту 74.1).

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами (абзац четвертий пункту 74.1).

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (абзац п`ятий пункту 74.1).

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Згідно пп. "а", "б" п. 185.1 ст. 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається, виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, встановлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 року були затверджені Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так згідно з п. 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах;

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами;

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками;

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ);

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період, всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.6 Порядку №1165, питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

Додатком 4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку. Відповідний бланк рішення містить таке обов`язкове для заповнення поле, як «податкова інформація (заповнюється у разі відповідності п.8 Критеріїв ризиковості платника податку)».

Також п.6 Порядку №1165 передбачено, що у рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначаються детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/Державним класифікатором/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції, дата включення платника податку, задіяного в ризиковій операції, до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У рішенні про відповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1 комісія регіонального рівня зазначає наявну інформацію, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, виявлену під час моніторингу господарських операцій, відображених у податкових накладних/розрахунках коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі, у тому числі податкових накладних/розрахунках коригування, реєстрацію яких зупинено.

При цьому не може бути підставою для розгляду питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, дата реєстрації якої/якого у Реєстрі припадає на період, що перевищує 180 днів до дати прийняття рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Якщо за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку вимогам пункту 8 додатка 1, комісією регіонального рівня прийнято рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, в такому рішенні зазначається:

актуальна інформація щодо податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та ризикових операцій, відображених у попередньому рішенні про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту;

інформація щодо операцій, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування, дата подання для реєстрації в Реєстрі яких не раніше 180 днів до дати прийняття попереднього рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку. До такої інформації не застосовуються вимоги абзацу дев`ятого цього пункту.

У разі прийняття комісією регіонального рівня рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку за результатами розгляду інформації та копій документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, попереднє рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку втрачає чинність.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом одинадцятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішення про відповідність/невідповідність критеріям ризиковості платника податку набирає чинності у день засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Верховний Суд у постановах від 16 грудня 2020 року у справі № 340/474/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/10988/20, від 5 січня 2021 року у справі № 640/11321/20 зазначав, що при вирішенні спорів такої категорії суди мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу.

Комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

З огляду на матеріали справи, позивача визнано таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку «у зв`язку з виявленням обставин та або/ отримання інформації контролюючим органом у процесу поточної діяльності».

Суд зазначає, що позивачем надавався пакет документів на підтвердження дійсності господарських операцій.

Як зазначив позивач сільськогосподарська продукція, яка була реалізована позивачем ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» була ним власно вирощена. Вирощування сільськогосподарських культур позивач здійснює на орендованих земельних ділянках. Договори оренди земельних ділянок зареєстровані в ДЗК України згідно чинного законодавства. Інформація про земельні ділянки та договори оренди відображені в декларації платника єдиного податку 4 групи із відомостями про наявність земельних ділянок у 2023 році, копія звіту додавалась до пояснень.

Загальна площа ріллі станом на 01.01.2023 рік становила 1643,71 га. Наявність вказаної площі ріллі відображено в звіті №29-сг «Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду».

Власно вирощений та зібраний врожай транспортувався власними транспортними засобами до зерноскладу, що підтверджувалось свідоцтвами про реєстрацію транспортного засобів, щодо наявності у ПП «Агрос-Юг» сільськогосподарської техніки та власних вантажних автомобілів, та надавалась оборотно-сальдову відомість по балансовому рахунку № 10.

На підтвердження наявності приміщення для зберігання товару Підприємство надавало відповідачу договір оренди нерухомого майна укладеного 02.06.2014 р. між ПП «Агрос-Юг» та Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській області №209840911135 за яким використовує орендовану нежитлову будівлю -зерносклад, який розташований за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Гвардійське, вул. Олімпійська, 1/13, загальною площею 2630,40 кв.м.

Також позивачем подавалась до відповідача звітність про працевлаштованих 14-ть працівників, та відповідачем не спростовано, що це є достатнім для забезпечення роботи підприємства, а саме вирощування сільськогосподарських культур та здійснення транспортування власно вирощеної продукції.

Також ПП «Агрос-Юг» здійснювало закупівлі засобів захисту рослин, мінеральних та синтетичних добрив, зокрема у ТОВ «Агроресурс-А», за договором поставки №7579/24/К/БАЛВ від 06.03.2024 року, у ТОВ «Ф ІРМА ЕРІДОН», за договором поставки №238/24/46 від 11.07.2023 року, у ПП «АГРІСКОМ» за договором поставки №17 від 15.02.2024 р., у ТОВ «ХІМАГРО» за договором поставки №49 від 15.02.2024 р,.

Як вказує, позивач також, для здійснення виробництва позивачем придбавались паливно-мастильні матеріали для роботи сільськогосподарської техніки та вантажних автомобілів, а також запчастин для її обслуговування, що є основними групами товарів, так, нафтопродукти були придбані, зокрема, у ПП «ПЕТРОЛ- ТРЕЙД», за договором поставки нафтопродуктів №60-01/23 від 23.04.2024 року, Фірма «Аквазар-ЛТД» договір №48-07/23 від 01.07.2023 року, запчастини купувались у ТОВ «ТЕХНОТОРГ-ДОН» договір №ОФ-123168 від 18.01.2021 року, а також вантажний авто транспорт обслуговується у ТОВ «ТЕС ТРАКС ОДЕСА» згідно договору №12 від 04.02.2021 року.

Головним управлінням ДПС у Одеській області для права на зберігання пального видано ПП «Агрос-Юг» ліцензію, дата реєстрації 07.04.2021р., реєстраційний номер 15060414202100130, згідно якої паливо зберігається за адресою: Одеська область, Полдільський район, село Долинське, ліцензія дата реєстрації 19.03.2020 р., реєстраційний номер 15170414202000828, паливо зберігається за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, село Гвардійське.

Суд вважає, що наданих ПП «Агрос-Юг» до контролюючого органу документів на підтвердження здійснених господарських операцій з ПІІ «ВАЙТЕРРА УКРАЇНА» достатньо для здійснення реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Водночас відповідачем не надано суду доказів проведення позивачем ризикових операцій про що вказано у таблиці до рішення № 956 від 23.04.2024 року, так як відсутні посилання на дату ризикової господарської операції, № податкової накладної, дані контрагенту.

Позивач посилався у позові, що ним у період з 26.10.2023 року по 23.04.2024 року не придбавався товар за кодом УКТЗЕД 2710124502 (бензини моторні) та жодного доказу на придбання товару за цим кодом відповідачем до суду не надано. При цьому податковий номер платника податку заподіяного в ризиковій операції вказаний тільки позивача, що може свідчити тільки, проте що він сам провів у себе ризикову операцію, проте докази її проведення відповідачем також суду не надані.

Також відповідачем не надані докази щодо решти пунктів (код податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення) :№№ 11, 14.

Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження своєї фінансово-господарської діяльності прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом, яка наявна податкова інформація, за якими конкретними господарськими операціями.

Суд звертає увагу, що у випадку неконкретизації податкової інформації у рішенні про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника за п. 8 Критеріїв ризиковості, платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Також суд вказує на те, що згідно відзиву відповідач прийняв оскаржуване рішення виходячи виключно з факту наявності податкової інформації за кодами :03,11,14, та послався на те, що позивач повинен дотримуватися принципу «належної обачності», проте як вказав суд вище оскаржуване рішення не міститься жодної назви контрагенту, з яким позивачем допущена «неналежна обачність».

Разом з цим відповідні докази наявності у відповідача цієї інформації суду не надані, проте позивач надав як відповідачу разом з поясненнями, так й суду докази на підтвердження ведення господарської діяльності з виробництва реалізованої ним сільськогосподарської продукції та наявності складів для її зберігання та транспортування.

Щодо посилання відповідача про те, що позивачем не подавалась таблиця даних платника податку, то суд враховує, що подача такої таблиці відповідно до п.12 Порядку затвердженого Постановою КМУ №1165 є правом платника податку, а не обов`язком.

З огляду на зазначене, суд доходить висновку, що відповідачами у справі не доведено існування підстав для застосування до позивача положень пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням підприємства до переліку ризикових суб`єктів господарювання, у зв`язку з чим рішення комісії Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23.04.2024 року №956 є невмотивованим, необґрунтованим, непідтвердженим жодними доказами, а тому протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Для відновлення прав та інтересів позивача суд також вважає необхідним зобов`язати Головне управління ДПС України в Одеській області виключити Приватне підприємство «Агрос-юг» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Також, абзацом 15 пункту 6 Порядку №1165 встановлено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Із змісту наведених положень та фактичних обставин справи суд доходить висновку, що відповідно до Порядку №1165 рішення комісії про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в суді.

Що стосується позовних вимог позивача про визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2024 року №11087361/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної, складеної ПП «Агрос-Юг»№16 від 25.04.2024 року; від 21.05.2024 року №11087360/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної складеної ПП «Агрос-Юг» №17 від 25.04.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.10-11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

При цьому п.5 Порядку №520 включає в себе об`ємний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, а саме:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п.п. 7, 9 Порядку №520).

Разом з тим суд зазначає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платнику податку необхідно подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи.

Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій.

Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Водночас в квитанціях 30.04.2024 року, від 29.04.2024 року, про зупинення реєстрації спірних податкових накладних позивача №16 та №17 від 25.04.2024 року, відповідачем не зазначено конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію цієї податкової накладної.

Відповідно до п.п. 2, 3, 4, 5, 7, 9, 11 «Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію, або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Отже, на відміну від зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування), яке відбувається в автоматизованому режимі засобами програмного забезпечення ДПС України, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) потребує проведення комісією регіонального рівня засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.

Судом встановлено, що позивачем було направлено до податкового органу всі необхідні копії первинних документів та пояснення по господарській операції, щодо якої було складено податкову накладну №16 №17 від 25.04.2024 року.

З наданих до суду первинних документів та тих документів, які надавалися до податкового органу вбачається зміст і обсяг господарської операції, по яких позивач подавав для реєстрації податкові накладні, будь-яких розбіжностей та невідповідностей ці документи не містять. Про наявність таких невідповідностей або розбіжностей не зазначено і у відзиві і Головним управлінням ДПС в Одеській області.

Однак оскаржуваними рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачу було відмовлено у реєстрації податкових накладних №№16,17.

При цьому відповідач не скористався правом передбаченим п.9 Порядку №520 надіслати позивачу після отримання пояснень повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

Підставами для прийняття такого рішення відповідачем зазначено про надання позивачем копій документів складених із порушенням законодавства, а саме: первинні документи щодо постачання/придбання товарів, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів, у т.ч. рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфікації, накладних., проте відповідач у відзиві не вказав який конкретний документ та чому саме складений із порушенням чи не відповідає законодавству.

Та у оскаржуваних рішеннях відповідач-1 також посилається на наявність податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій, проте суд вже з цього приводу визначився вище.

Суд зазначає, що затверджена Порядком №520 форма рішення про відмову у реєстрації податкової накладної передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з підстав ненадання платником документів, документи, яких на думку контролюючого органу не вистачає, повинні бути підкресленими, тобто рішення має містити або найменування конкретного документа (видаткова накладна, тощо) або групу документів (складські документи тощо), що з урахуванням специфіки господарської операції мають бути надані, але відсутні.

При вирішенні справи суд також виходить із того, що зазначене рішення Комісії ГУ ДФС в Одеській області є актом індивідуальної дії.

На думку суду правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, який не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків лише чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому (яким) він адресований.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами; при цьому за умов відповідності такого акту нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення податкового органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.

Зазначений висновок суду узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини (далі ЄСПЛ), рішення якого відповідно до статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23.02.2006 року є джерелом права.

У рішенні від 13 грудня 2001 року у справі «Церква Бесарабської Митрополії проти Молдови» ЄСПЛ зазначив, що закон має бути доступним та передбачуваним, тобто вираженим з достатньою точністю, щоб дати змогу особі в разі необхідності регулювати його положеннями свою поведінку.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року; "Тошкуце та інші проти Румунії", заява №36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що відповідачі за час розгляду адміністративної справи не надали до суду жодного доказу на підтвердження правомірності оспорюваних рішень, а також не зазначили обґрунтованих підстав для їх прийняття (вчинення), при цьому вони обмежились лише формальним посиланням на недостатність наданих позивачем на пропозицію податкового органу документів.

Разом з тим позивач, на думку суду, в повній мірі виконав свій обов`язок щодо надіслання до податкового органу всіх необхідних первинних документів та пояснень на підтвердження факту господарської операції з контрагентом, яка зазначена в податковій накладній.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують факт фінансово-господарської операції між позивачем та контрагентом, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладих не спростована відповідачами, суд дійшов висновку, що комісія Головного Управління ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не мала правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної, з огляду на що рішення від про відмову у реєстрації податкових накладних №16 від 25.04.2024 року, №17 від 25.04.2024року в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні Приватне підприємство «Агрос-юг» №16 та №17 від 25.04.2024 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання, суд зазначає таке.

Так згідно з пунктом 4 частини 2 статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 встановлено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

З огляду на зазначене та враховуючи те, що судом встановлено відсутність у податкового органу правових підстав для відмови у реєстрацій податкової накладної, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №16 та №17 від 25.04.2024 року датою їх фактичного подання на реєстрації.

При цьому, Верховний Суд в постанові від 17 травня 2023 року по справі № 140/14282/20 зазначив, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20, від 18 квітня 2024 року по справі № 380/14551/23.

Судові витрати розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.

Водночас суд зазначає, що позивачем згідно квитанції №9346-3562-9185-1531 від 25.06.2024 року сплачено суму судового збору у розмірі 9 084,00 грн.

При цьому суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, порушення права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірних рішень ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 77, 241-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Приватне підприємство «Агрос-юг`до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2024 року №11087361/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної, складеної ПП «Агрос-Юг», №16 від 25.04.2024 року;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ПП «Агрос-Юг» податкову накладну №16 від 25.04.2024 року датою її подання на реєстрацію;

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.05.2024 року №11087360/35993399 про відмову в реєстрації податкової накладної, складеної ПП «Агрос-Юг» №17 від 25.04.2024 року;

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену ПП «Агрос-Юг» податкову накладну №17 від 25.04.2024 року датою її подання на реєстрацію;

Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 23.04.2024 року за №956.

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити ПП «Агрос-Юг» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС в Одеській області на користь Приватного підприємства «Агрос-юг» витрати по сплаті судового збору у розмірі 9084,00 грн.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Приватне підприємство «АГРОС-ЮГ» (67450, Одеська область, Роздільнянський район, с. Кучурган, вул. Ак. Філатова, 26) код ЄДРПОУ 35993399.

Відповідач - Головне управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, буд.5, код ЄДРПОУ ВП 44069166).

Відповідач - Державна податкова служба України (04053, м. Київ, вул. Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393).

СуддяІванов Е.А.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.12.2024
Оприлюднено01.01.2025
Номер документу124161782
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/18509/24

Рішення від 13.01.2025

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 30.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Рішення від 30.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 18.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Іванов Е.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні